ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er TD 150´n demontert, og jobben med å installere "ny" motor og motorstyring påbegynt.

    IMG_2491.jpg


    Det er langt fra "bolt-on" dette her, og da plinthet til 150 er smalere enn en 3-serie blir det trangt nede i venstre hjørne - med både bryter for hastighetsvalg og startfunksjon.
    Må nok kutte av 1/2 centi til av hjørneavstiveren, så ikke startknappen kommer helt inntil tallerkenkanten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt fremdrift er det, også på årets siste dag.

    IMG_2497.JPG

    Men, det er mye måling og prøvemontering.
    IMG_2499.JPG

    Litt utfordringer også, da både motor og motorstyring må monteres på bunnplaten. Motoren må jo også kunne fin-tiltes slik at reima vil løpe riktig.
    Men, det løser seg. Må bare dreie noen foringer og bore hull i bunnplaten slik at motoren kan justeres fra undersiden :) .

    Ønsker alle som titter innom et riktig Godt Nyttår, med denne nyttårs-låta fra BN.
    Videoen er tekstet, så her kan alle synge med av full hals:cool: - eller la Candice greie det alene;).

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    He,he. Nope, det står ikke alt mulig sånn på min boks, som på din:cool:.
    Lengter mot sommer, så jeg drikker den varianten de kaller "gressklipperøl".
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fikk forøvrig en liten boks i posten fra Tyskland i går som er på sett og vis gjør det samme som mikrofon pre-amp´n i denne:

    Aiwa TP 1011.jpg

    De som da skjønner hva det dreier seg om, skjønner hva det dreier seg om ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Reflector ankom i går:

    IMG_2530.JPG

    Har ikke hatt den helt store sansen for Vestby Trio tidligere (kanskje m/unntak av While you were gone), men Reflector er spennnede. De har lekt mye i studio under innspillingen av denne (mye effekter) og mikset frem et fint, variert og til tider forunderlig lydbilde.
    Favorittspor foreløpig er Color Burn, men platen kan jo i sin helhet klart anbefales.
    Foreløpig har jeg kun fått CD´n, men vinylen er på vei inn.

    Et lite tips. Big Dipper synes jeg priser seg mer og mer ut av markedet. Jeg setter virkelig pris på å ha fysiske platebutikker, men når platen (vinylen) kan leveres over disk i butikk hos en landsdekkende kjede til 36% lavere pris (alternativt fraktfritt levert hjem med Posten) enn BD skal ha, priser de seg dessverre ut av markedet. Fra BD tilkommer jo også evt frakt.
    Og - ja, det er den samme Limited pressingen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kvisleis går det med lytterommet. Har vindauget kommet på plass og er gardiner valgt? Vi er jo allerede medio januar! 😉
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Det var godt å høre at flere enn jeg synes Vestbro Trios tidligere skiver tildeles må sies å være et eneste stort gjesp.
    Det nytter ikke å være geni erklært når man spiller så traust og kjedelig i min bok.
    Men deres siste skive Reflector ser ut for å være av et helt annet kaliber.
    Så kanskje jeg skal gi de en sjanse til?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det var godt å høre at flere enn jeg synes Vestbro Trios tidligere skiver tildeles må sies å være et eneste stort gjesp.
    Det nytter ikke å være geni erklært når man spiller så traust og kjedelig i min bok.
    Men deres siste skive Reflector ser ut for å være av et helt annet kaliber.
    Så kanskje jeg skal gi de en sjanse til?
    Vi er tydeligvis forskjellige, jeg hadde en gjennomgang av reflector her om dagen og jeg liker de eldre utgivelsene bedre.
    Ikke sikker jeg kjøper deres siste men kan komme på bedre tanker etter vert :)

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kvisleis går det med lytterommet. Har vindauget kommet på plass og er gardiner valgt? Vi er jo allerede medio januar! 😉
    Fikk for omtrent 1 time siden telefon fra transportøren, som spurte om det var ok å levere vinduet til mandag ca lunsjtid, så da nærmer det seg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Så bra! Da skjer det saker. Ha en god helg!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Vi er tydeligvis forskjellige, jeg hadde en gjennomgang av reflector her om dagen og jeg liker de eldre utgivelsene bedre.
    Ikke sikker jeg kjøper deres siste men kan komme på bedre tanker etter vert :)

    mvh
    Må si meg enig her @motoren😊 Dog har jeg kjøpt den siste også.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Vi er tydeligvis forskjellige, jeg hadde en gjennomgang av reflector her om dagen og jeg liker de eldre utgivelsene bedre.
    Ikke sikker jeg kjøper deres siste men kan komme på bedre tanker etter vert :)

    mvh
    Vist har vi forskjellig musikksmak, og glad er vi vel alle for det.
    Om de herrer Motoren og Seskage skulle komme i skade for å slite ut sine dyrebare Vestbo Trio skiver, så kan den første hentes her gratis og franko.
    Raus jeg se ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi er tydeligvis forskjellige, jeg hadde en gjennomgang av reflector her om dagen og jeg liker de eldre utgivelsene bedre.
    Ikke sikker jeg kjøper deres siste men kan komme på bedre tanker etter vert :)

    mvh
    Har såvidt hørt den nye selv, og sikkert farget av at noen sa det var spennende.
    Enn så lenge hører jeg ikke det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt ny musikk kom på posthentestedet i dag også:

    IMG_2539.JPG

    Først må jeg da korrigere mitt innlegg # 1.529.
    Selvom HiFi klubben på sin hjemmeside angir at det er den Limiterte Blå utgaven av Reflektor de selger, så er det den sorte, ordinære vinylen man mottar :( . Jeg ble litt mistenksom, da det på o.bekr. sto Farge: Svart. Så da er kanskje prisforskjellen relevant allikevel. Skal slutte med å bruke kjeft på noen før bevis foreligger heretter :cool:.

    Sarabande har jeg "gitt opp" å finne i et ok brukt eksemplar. Håper derfor at lyden på denne re-master´n fra EAR Music er like bra som den er på deres CD-versjon, hvilket jeg har fra tidligere av.

    Litt sent nå med "julemusikk" fra BN, men det blir jo jul i år også:).

    Anser nå, med Jon Lord´s The Blues Project i havn, at jeg har det jeg ønsker å ha av Lord´s bidrag til musikkhistorien.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sett i lys av litt ulike plateanbefalinger gjennom siste uke måtte det plasseres en bestilling i dag :) .
    Får komme tilbake med hva- og hvem når de (forhåpentligvis) ankommer etterhvert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ferdig, m/unntak av gardiner - som får bli neste kapittel :)

    IMG_2542.jpg


    Slapper av med en fredagspils, og (som @bluesbreaker ) lytter reinspikka blues, i form av denne:
    IMG_2549.jpg


    Plata ble spilt inn live i 2011 og er tilnærmet ren blues. Med på plata er også en ok versjon av Lazy og When a Blind Man cries. Disse 2 når ikke opp til DP´s ulike versjoner, men er helt ok. Bra plate, og helt ok lyd.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det ble kjempefint! Grattis!

    Btw: John Lord ligner på Jeremy Clarkson eller omvendt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^Jo, takk. Tror dette var tilnærmet den beste løsningen.

    Btw: Mnja, mnei.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her på Hedmarken er lørdag. 😆
    Blues og et glass øl like fullt.
    Hyggelig rom. 👌
    Er det muuulig! Når man sitter på hjemmekontor, så går det egentlig litt surr i ukedager (også). Mentalt når jeg skrev, så var jeg på en fredag, men får gå ned i kjøleskapet og hente en lørdagspils da - og innfinne meg med at helgen blir en dag kortere enn hodet skal ha det til:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og ja - TD 150´n er forsåvidt "ferdig" den også. Det gjenstår å lakkere topplåta, men må vente på høyere temperatur i garasjen til at det kan gjøres:

    IMG_2515.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ref tidligere innlegg vedr Reflektor og at HiFi Klubben leverer sort vinyl selvom det på hjemmesiden deres står at det er den limiterte fargede utgaven.

    Sendte forrige dagen en mail til Kundeservice og gjorde de oppmerksom på dette, og nevnte at det var "villedende" markedsføring.
    Fikk mail tilbake i dag der de beklaget dette, og at de ville tilbakeføre beløpet til meg, slik at jeg skulle slippe å betale for den. De skulle videre sjekke opp årsaken og endre på sine hjemmesider :) .

    (y) til HFK´s kundeservice.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er en god del plateutgivelser som gjennom årene har gått med hus forbi. I tråden til @Jim I Hendriksen dukket f.eks et slikt eksempel opp. Annonse på Finn gav tilnærmet
    umiddelbart resultat - selvom denne neppe står i annenhver platehylla rundt omkring ;) :

    IMG_2567.jpg

    Og for de som ikke kjenner til denne er flg. sakset fra web:
    Wizards Convention is an obscure album sought after by Deep Purple fans for the involvement of members of that band. The album was laid down just a few weeks after Deep Purple Mk 4 had played their final concert in Liverpool, with the members of the band all contemplating solo careers of one sort or another.
    The album was in the main Eddie Hardin's (former Spencer Davis Group keyboard player). He wrote (or co-wrote) all the material and played many of the instruments himself. Several musician friends were brought in and the decision was taken to credit everyone equally on the sleeve, to try to promote it as a kind of jam session.
    Rather than do a traditional solo album, Eddie Hardin wrote the songs and then asked a number of musicians to help him record them. Deep Purple's David Coverdale, Jon Lord, Roger Glover and Glenn Hughes joined other guests including Mark Nauseef (from Elf and Rainbow), Tony Ashton, Mike D'Abo, Ray Fenwick and drummer Pete York. The result was an album full of variety and styles, which later became much sought after by Deep Purple collectors. Other guests include: Ric Lee (Ten Years After), Rick van der Linden (Ekseption), Mike D'Abo (Manfred Mann), Mo Foster, Leslie Binks, and Henry Spinetti.

    Released in December 1976, the album got lost in the Christmas rush. Promotion was minimal and sales poor,.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Kjekk å ha i hyllen den der, er det den tyske utgaven med utbrett du fant? Jeg har den og UK, UK har ikke utbrett men løs insert med tekstene. Det er noen fine øyeblikk der synes jeg, spesielt Hughes sin vokal er veldig bra.

    Kan også pirke litt ang. det som er sakset fra web; Nauseef var vel aldri i Rainbow men derimot trommis i Ian Gillan Band. Forøvrig en stor favoritt her hos meg, også for det han har gjort i jazz landskapet utover i karrieren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, jeg fikk napp på den tyske m/gatefold.

    Og - nei, jeg tror ikke Nauseef var med under innspillingen av det første albumet. Har kun sett Driscoll nevnt i den sammenheng, selvom Nauseef var med i ELF i 1975.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... og 3 stk sølvplater:

    IMG_2571.jpg


    Når jeg allikevel skulle bestille fra PK, og fant ut at de hadde den @bluesbreaker "hypede" ;) Truth i vanlig remaster utgave, til den nette sum av 49,- så puttet jeg den i handlekurven også.
    Hvordan den står seg lydmessig mot Mobile Fidelity´n fra PM aner jeg ikke. Høyst trolig er nok den "langt" bedre, men jeg synes ikke denne (kortere prøvelytte på noen spor) er så gal. Litt typisk 70-talls "blodfattig" (les: litt lite bass), men ellers helt ok - i hvertfall til 49,- :)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.665
    Antall liker
    58.538
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ... og 3 stk sølvplater:

    Vis vedlegget 787985

    Når jeg allikevel skulle bestille fra PK, og fant ut at de hadde den @bluesbreaker "hypede" ;) Truth i vanlig remaster utgave, til den nette sum av 49,- så puttet jeg den i handlekurven også.
    Hvordan den står seg lydmessig mot Mobile Fidelity´n fra PM aner jeg ikke. Høyst trolig er nok den "langt" bedre, men jeg synes ikke denne (kortere prøvelytte på noen spor) er så gal. Litt typisk 70-talls "blodfattig" (les: litt lite bass), men ellers helt ok - i hvertfall til 49,- :)
    Vedrørende Truth. Ikke sammenlignbart, dessverre.
    På Mofi er bassen diger som et dyr, og instrumenter står klart og skilt fra hverandre i rommet. Har ikke hørt ordinær cd, men Tidal. I sammenligning høres det ut som bassfattig grøt.
    Jeg tror alle som har kjøpt Mofi kan bekrefte dette. Hadde den ikke vært mye bedre hadde det ikke vært vits i.
    Ikke 70 talls lyd. Albumet kom i 1968.
    🤪😉😊
    Antagelig det albumet jeg liker best av Barber. Ikke så mye kunstnerlig fiks faks, men fin musikk på denne.
    Jeg tror du gjorde beste kjøpet med Rickie.
    PopPop er et vidunderlig godt nedpå og behagelig jazzalbum. Låter svært godt på vanlig cd. Vanskelig å finne, og dyr på LP.

    Bawlers er den lettest tilgjengelige av de tre i Orphans trilogien, og veldig fin plate synes jeg. Gode låter. Den RLJ har jeg ikke hørt. 🙊🙈
    God helg ptb. 🙂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er du redd røra skal stikke av TT? 😊
    Nei, absolutt ikke og det var et seriøst spørsmål. Jeg kjenner ikke forsterkeren (Leben?), men for med ser det ut som om skruene på det sorte dekselet mangler, så derfor spurte jeg. Men glem hele greia
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Helt rett observert det der. Årsaken er tuberolling - og når man bruker f.eks KT 88 og høyere type rør enn 6L6, 5881 osv, så er forsterkeren litt for lav til at lokket kan være på. Evt må man shimme noen mm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn