ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Et par dager før Coronasituasjonen eskalerte og Europa "stengte" ned bestilte jeg et custom-made eksosanlegg til chopper´n. Det skulle i utgangspunktet ta 3-4 uker, men viruspandemien resulterte i at det omtrent ble tilsvarende i måneder 😲 .

Men, på fredag kom endelig TNT på døra med pakke:
    DSC03058.jpg

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    ^ Omtrent akkurat 3 skruer pr. potte ;) , så i går måtte det prøvemontering til. Spennende, all den tid det ble bestilt etter min målangivelse:

IMG_1356 – Kopi (2).JPG

Her er det kun "hektet" fast, da braketter mellom rammefester og potter må lages. Begynner med prototyper i finér for så å lage de i syrefast når eksakte mål og vinkler er definert.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Anlegg av denne typen kalles for Shotgun, og det hører med til historien at jeg fikk en tlf fra tollavdelingen på TNT på torsdag. De lurte på hva i huleste jeg holdt på med. De hadde mottatt en leveranse med meg som mottaker - og på følgeseddelen stor det Shotgun 😲

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    For en temperatur. Det bikket greit over 30 grader her i ettermiddag.
    Men, man skal vel ikke klage når man kan ha hjemmekontor på hytta på slike dager, og har litt sjøgløtt fra "kontorplassen" :)
    IMG_1366.JPG

Det har vært "umulig" å sitte i solen, så etter endt arbeidsøkt ble det å dele denne i skyggen:
    IMG_1365.JPG

Skummelt god leskedrikke:cool:

Ønsker de som er innom tråden en riktig god helg

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Nå har jet jo helt siden mars vært omtrent tørke på konsertfronten. Da er det jo "praktisk" når det først løsner litt at det arrangeres konserter et par hundre meter unna hytta :cool: .
    I går spilte nemlig Nickels & Dimes fra Toten på Rammerokk:
    IMG_1375.JPG

Kanskje et noe ukjent band for mange, men de har hold på (med et avbrudd) siden slutten av 80-tallet. Om jeg nevner at brødreparet Jon (gitar) og Lars Chr (orgel) Narum er med, så er det sikkert flere som kjenner til de fra gruppen Narum, der søstra Benedikte utgjør siste del av trioen.
    Lars Chr trakterer forøvrig også tangenter i Hellbillies.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Et pokker så lite brudd i hytteidyllen:mad:.

På formiddagen i går oppdaget vi den "kameraten" her liggende i gresset rett ved siden av annekset:

IMG_1379.JPG

Skal ikke se bort fra at den har bosatt seg under annekset. Den dro under der når den ble skremt - for så å snike seg ut igjen til samme plassen etter kort tid.
    For et par uker siden fant samboer´n deler av et eggeskall på bakken like ved. Mulig det kan ha en sammenheng ved at dette er en hunn (+/- 50cm) som har lagt egg som har klekket. Har prøvd å google hoggorm-egg, uten å få treff på noe som likner.

Liker ikke akkurat å ha en sånn rundt veggene, men pokker ikke så enkel å bli kvitt heller.

• Wow
    Reaksjoner: HCS

bluesbreaker

Rock`n`Roll Animal
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    22.387
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det snakk om ett egg er det sikkert trolig at den kan ha spist et fugle-egg heller enn at det er fra ormen.
    Hoggorm føder levende unger etter at eggene er klekket inne i moren.

Ha den i ei bøtte med lokk og kjør den til skogs hvor du slipper den, unna folk. Bruk ei rive e.l.
    Kom over en i vår som var overkjørt av en bil. Den levde men innvollene tøt ut. Trist syn.
    Den klarte ikke å komme unna, så den hogg etter en av hundene, men det gikk bra.
    Nyttig skapning, men som du sier, -lite hyggelig å ha der en bor eller har hytte.

Sist redigert:

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Aha... trodde de la egg ;). Ikke rart det var vanskelig å få treff på å google hoggorm-egg da:rolleyes:.
    Da er det kanskje som du sier - at den kan ha spist et fugleegg, eller at skallet kan ha falt ut av et rede oppunder takskjørtet. Registrerte ikke fugl der i år, men hadde et meisepar med rede der i fjor.

Pokker ikke så enkelt å få den oppi ei bøtte da😯. Lurte på om kanskje en finmasket fiskehåv eller ei sånn søppelryddeklype kanskje kunne fungere.

Kanskje @The Gunner kan ta oppgaven. Han er jo en kløpper med fiskehåv:)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    .

Brukte det tipset med rør en gang. Fungerte helt topp.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    24.787
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    38
    Fredet meg her og fredet meg der. Her snakker vi trespassing og amerikansk lovgivning. Drep faenskapet og ikke skriv om det i sosiale medier :cool:

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    ^ Ja, var inne på tanken, men - nå er det en grunn til fredning - og det er faktisk et nyttedyr som har sin misjon, selv om jeg ikke synes det er stor stas å ha den langs hytteveggen.

bluesbreaker

Rock`n`Roll Animal
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    22.387
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fredet meg her og fredet meg der. Her snakker vi trespassing og amerikansk lovgivning. Drep faenskapet og ikke skriv om det i sosiale medier :cool:
    Kutt ut da Karma.
    De eter mus, ikke katter.
    Faunakriminalitet ansees som tullingpraksis og bifalles ikke.

bluesbreaker

Rock`n`Roll Animal
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    22.387
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Aha... trodde de la egg ;). Ikke rart det var vanskelig å få treff på å google hoggorm-egg da:rolleyes:.
    Da er det kanskje som du sier - at den kan ha spist et fugleegg, eller at skallet kan ha falt ut av et rede oppunder takskjørtet. Registrerte ikke fugl der i år, men hadde et meisepar med rede der i fjor.

Pokker ikke så enkelt å få den oppi ei bøtte da😯. Lurte på om kanskje en finmasket fiskehåv eller ei sånn søppelryddeklype kanskje kunne fungere.

Er forundra om Gunner har en såpass finmasket håv.
    Er ikke ute etter Sardiner den karen.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    5.851
    SKJERPINGS herr Caftein :devilish:
    Hoggormen er fredet, og drepes i stort antall uten at det kommer frem hvert år.
    Å drepe en hoggorm er som Bluesbreaker påpeker faunakriminalitet, og så er det jo ikke slik at det er vi menneskene som har hevd på landområder alene.
    Den er ikke spesielt farlig om man da ikke er svakelig og allergisk, men det er selvsagt ikke behagelig å bli bitt.
    Uansett så skal vi være glade for ikke å ha diamant klapperslange, sort mamba, taipan, kongekobra, vannmokasin etc i vår fauna.
    Da hadde det vært BETYDELIG mer risikofylt og ferdes i marka.
    Det ble gult kort helt på grensen til rødt Karmana.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    24.787
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    38
    SKJERPINGS herr Caftein :devilish:
    Hoggormen er fredet, og drepes i stort antall uten at det kommer frem hvert år.
    Å drepe en hoggorm er som Bluesbreaker påpeker faunakriminalitet, og så er det jo ikke slik at det er vi menneskene som har hevd på landområder alene.
    Den er ikke spesielt farlig om man da ikke er svakelig og allergisk, men det er selvsagt ikke behagelig å bli bitt.
    Uansett så skal vi være glade for ikke å ha diamant klapperslange, sort mamba, taipan, kongekobra, vannmokasin etc i vår fauna.
    Da hadde det vært BETYDELIG mer risikofylt og ferdes i marka.
    Det ble gult kort helt på grensen til rødt Karmana.
    Hehe, what took you so long 😎😊
    Ja, hoggorm i hagen er sikkert et i-lands problem. Det hadde vært verre hvis det tasset flodhester og dinosaurer rundt rosebuskene 😜
    Hvis jeg skal være seriøs, noe jeg selvfølgelig alltid er på HFS, heier jeg ikke på dreping av hoggorm, MEN, jeg heier på pinnsvin 😄

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    5.851
    Hehe, what took you so long 😎😊
    Ja, hoggorm i hagen er sikkert et i-lands problem. Det hadde vært verre hvis det tasset flodhester og dinosaurer rundt rosebuskene 😜
    Hvis jeg skal være seriøs, noe jeg selvfølgelig alltid er på HFS, heier jeg ikke på dreping av hoggorm, MEN, jeg heier på pinnsvin 😄
    Jeg har ferie unge mann, og har snudd døgnet.
    Og så har jeg hvert ute og sølt med penger på en ny strømforsyning til min lille platespiller ;)
    Pinnsvin er nusselig små piggete griser, og veldig hyggelig å ha i hagen.
    Da har man som du insinuerer mellom linjene ingen ormer på gårdsplassen.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Til dette med fredning.
    Viltloven er klar - alle dyr i norsk fauna er pr definisjon fredet. Så gis det periodiske dispensasjoner i form av jakttider på en del type vilt og fugler. I tillegg er en del "skadedyr" unntatt.
    Det er mao ikke noe spesiell fredning av hoggorm. Det er åpning i loven om å ta livet av de dersom de kan utgjøre en fare.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    5.851
    Til dette med fredning.
    Viltloven er klar - alle dyr i norsk fauna er pr definisjon fredet. Så gis det periodiske dispensasjoner i form av jakttider på en del type vilt og fugler. I tillegg er en del "skadedyr" unntatt.
    Det er mao ikke noe spesiell fredning av hoggorm. Det er åpning i loven om å ta livet av de dersom de kan utgjøre en fare.
    Det stemmer, men Huggormen utgjør sjelden noen fare så fremt man ikke tråkker på den eller med overlegg tirrer den opp.
    Den gjør jo ingenting annet enn å forsvare seg. Dog er våre kjæledyr og barn utsatt som ikke vet bedre.
    Som regel stikker huggormen så fremt man bare tramper i bakken noen meter unna, dersom du er heldig og ser den.
    Problemet er som oftest at ormen er i "stealth" modus, og ligger godt gjemt.
    På Sørlandet er den også svært mørk, og ikke lett å kjenne igjen.

Jeg har en kompis fra gamle dager som ble bitt i det han smøg seg gjennom en trang passasje med fjellkanter og lyng i hoftehøyde.
    Der lå ormen, og hugg til gjennom den tynne shortsen i hofta. Man skvetter jo som bare rakker`n, men han sa at bittet etter hvert minnet om 5-6 jord veps stikk på en gang. Han var også langt inne i skauen, og heldigvis ikke allergisk. Det ble en pen rød kul, men han overlevde greit en erfaring rikere.

• Liker

The Gunner

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    9.907
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5

Finnes midler mot slikt, noe man strør der de er og de forsvinner - Google. Hvis ikke så sender jeg min løpegutt, Lars Monsen. Han bruker hansker ennå, den pysa.

• Liker

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    Ligge der, slakke og drikke øl... Nå må du få ut fingeren å beise terrasse ;). Det må iallefall jeg gjøre her, og jeg har ikke en egen stamp å god-koke i..

• Liker

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.143
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Ligge der, slakke og drikke øl... Nå må du få ut fingeren å beise terrasse ;). Det må iallefall jeg gjøre her, og jeg har ikke en egen stamp å god-koke i..
    Terrassen skal skjøtes på litt og endres noe, og både det og beising påbegynnes neppe før neste år. Litt andre prosjekter som har høyere prioritet - som å drikke øl i stampen :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn