ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men, man kommer jo borti mange hyggelige mennesker også da. Hadde ute en øk-annonse på rectifier rør til Leben amp´n (greit å ha et i reserve), og fikk henvendelse fra en jeg har hatt litt kontakt med ved rør tidligere.
    Da han selv ikke hadde testet røret ville han ikke ha betalt for det😲, så det ble å hente det i går:

    IMG_2711.jpg


    DuMont Lab produserte ikke rør selv, men så vidt jeg har forstått, så var det de som bl.a. utviklet "troll-øyet". De var utvikler og produsent av elektronikk, primært for TV-apparater.
    Som underleverandør av rør benyttet de i hovedsak Sylvania, som også gjelder dette røret. 6CM3 er forøvrig ekvivalent til 6CJ3 og 6DW4B.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som nevnt i innlegg #1588 så bestilte jeg en LP på Discogs, fra en selger i Moskva.
    2 dager etter gikk mr Maniac & co til angrep på Ukraina, og selger leverte ikke platen til forsendelse før et par dager etter det igjen.
    Jeg fikk tilsendt tracking, og fulgte med på den. Det gikk forholdsvis raskt med eksportfortolling og overlevering for transport, men der stoppet det - med status In Transit, 28 feb.

    Sett i lys av eskaleringen av krigen, sanksjoner osv regnet jeg egentlig med at der kom pakken til å bli stående i laaang tid. Og - som jeg også tenkte: Vel, vel - om det så skulle være at denne ikke ville dukke opp, så betyr jo det svært lite (next-to-nothing) i sammenhengen og sett opp mot det som faktisk skjer i Europa. Et land er under angrep - og bombes "sønder og sammen" med tap av mange menneskeliv og tusener på tusener på flukt. Da betyr ikke et evt "tap" av ei plate stort.

    Men, forrige fredag var det brått bevegelse i trackingen, og forsendelsen hadde nå status klar for å sendes til Oslo, via Beograd. Ny, oppdatert tracking på tirsdag at den var på vei til Oslo, og i dag var den ankommet postkontoret.

    IMG_2721.jpg


    Så da er et Still Seald eksemplar av denne platen i samlingen.
    Litt spesielt at den eneste LP-utgivelse av denne kun ble distribuert til Russland, og er 2x45rpm.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke helt hvor stort dette opplaget var, så hvor "sjelden" den evt er kan jeg ikke si noe om. Men, det ser ut til at jeg var "heldig", for nå virker det å være noe mer vanskelig å få tak i et seald eksemplar. Når jeg handlet, så var det 3 forskjellige russiske selgere som hadde seald til salgs. De er nå enten trukket fra salg, eller solgt.
    Og prisen jeg betalte (56,- Euro inkl frakt) må sies å være gunstig :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.607
    Antall liker
    58.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med Stranger In Us All på russisk 2x45 !👌
    Jeg har aldri hørt dette albumet, men registrerer at det inneholder Yardbirds "Still I'm Sad." 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Dette ble jo det siste Rainbow studio-albumet (om man ser bort fra Rainbow Vorwärts CD´n (3 låter) - som i utgangspunktet kun ble solgt under turneen i 2019).
    Blackmore hadde planer om ytterligere et album, men det ble full satsing på BMN i steden.

    Still I´m sad var også med på det første albumet Ritchie Blackmore´s Rainbow, men da i en ren instrumental-versjon. Live derimot ble den fremført med vokal (Dio) - som på On Stage.
    Stranger In Us All er et bra album, men litt "forbigått". Låter som Wolf to the Moon, Black Masquerade, Ariel, Still I´m sad og Grieg´s The hall of the mountain king holder godt mål.


    Vedr. Volwärts så ser det ut til at det fortsatt finnes noen ex som kan bestilles fra Blackmoresnight.com.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Kan kort også legge til at det første samarbeidet mellom Blackmore og Night (som da var forlovet) ble gjort på Strangers In Us All.
    Candice medvirket til både tekster og noe melodi på flere av låtene - og koret på flere låter. Hun deltok også, som en del av bandet, på turneen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg først er inne på "overgangen" mellom Rainbow og Blackmore´s Night.

    Debutplaten Shadow of the Moon kom ut i 1997 og både album-navnet og tittellåta (en av de første de skrev) var sterkt inspirert av en musiker og en låt han gav i 1983.
    Musikeren var Mike Oldfield, som alltid har vært til inspirasjon for Blackmore, og låta var selvfølgelig "landeplagen" Moonlight Shadow.


    Senere spilte de også inn en ren cover av Moonlight Shadow.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det blir et litt "amputert" Deep Purple som drar på turné i år (bl.a på Tons of Rock):

    Today, Deep Purple announce that, due to a family matter, Steve Morse will be taking a temporary hiatus from Deep Purple live shows but remains a full member of the band. Steve’s replacement for the upcoming live shows in May, June and July 2022 will be guitarist Simon McBride, who has previously toured with both Ian Gillan and Don Airey amongst others.

    Statement from Steve Morse: “Hello, everybody. I’ve just done a few gigs with the band, after years (!?) of not playing live. It’s a bittersweet, wonderful time to get together. However, my dear wife Janine is currently battling cancer. At this point, there are so many possible complications and unknowns, that whatever time we have left in our lives, I simply must be there with her. I am not leaving the band – I hope that after she gets a clean bill of health, I can re-join the tour. However, I am not seeing any likely situation which would allow me to do overseas touring in the immediate future. I continue to be privileged to be a part of the Purple family tree, and also to get to feel the amazing support of so many loyal fans and the rest of the band. There’s a certified world class guitarist ready to take over for the live shows whom everybody will surely be happy to hear. I appreciate all your sincere prayers for Janine and thank you all.”

    Statement from Ian Gillan, Roger Glover, Ian Paice and Don Airey: “All of our thoughts are with Janine during her fight against cancer and also with Steve while he supports his wife at a very difficult time. We hope that Steve will be able to join us back on the road later this year.”

    Statement from Simon McBride: “I’m deeply honoured to be asked to stand-in for Steve and play for such an iconic rock band like Deep Purple. They are amazing musicians and amazing people… I’m very excited to get out and play all those iconic songs and rock the stage with such legends. My thoughts are with Steve and Janine and their family.”

    There will be no further comment and Deep Purple kindly ask to respect the family’s privacy and keep them in your prayers at this time.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jøss. Det er litt spesielt. Hvorfor byttet du den ikke den gang? Er det UK-press´n (PODV 8)?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.245
    Antall liker
    9.058
    Oppdaget lenge etter at den ble kjøpt, hvilken utgave det er må jeg sjekke når jeg kommer hjem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    77 i dag :) .
    Tittelen er relatert til det hvite huset han hadde tidligere på Long Island.
    Tenke seg til at vår alles kjære grinebiter gitar wizard runder 77 år i dag.
    De små 48 årene etter Made in Japan gjallet ut over dalføret hvor jeg bodde har gått så altfor fort.
    Jeg satte høyttalerne i vinduet i 2 etg der hvor vi bodde øverst i bakken i skogkanten, og dro til på full fetting med "Smoke on the Water" og "The Mule".
    Det ble snakket om i bygda mange år etter 😁

    Gratulerer med dagen til Herr Blackmore, og stor takk for den musikalske oppdragelsen.
    Hans traktering av Fender Strat i Deep Purple er for evig meislet inn i mitt DNA sammen med Jon Lord, Roger Glover, Ian Paice og Ian Gillan ikke uvesentlige bidrag. Fy te hælvete for et band DET VAR!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.245
    Antall liker
    9.058
    Det var jeg ikke klar over, 77 år er da vel ingen alder.

    Måtte finne på noe selv om jeg er på hytta så det ble en fin utendørskonsert fra Tyskland i 2004, dette er en veldig bra DVD.


    IMG_0754.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    BN faller nok ikke i smak hos mange av de som «henger» fast ved DP MkII, men jo mer jeg lyttet, jo mer interessant ble det for min del.
    Castles & Dreams er helt ok, men jeg synes (av det som er utgitt live) at Paris Moon og A Knight in York er bedre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, prøvde å justere litt på den ene, uten hell. Laseren løfter seg nå for høyt.
    De er jo bygget som en tanks, så det er mye som må demonteres for å komme til undersiden av laseren.
    Det blir nok å levere begge til en kvalifisert «doktor».
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er begge 508´ne levert til doktor dyregod, så denne får fungere som substitutt så lenge:
    IMG_2761.jpg

    Men, har stått lenge ubrukt - og måtte få litt TLC før skuffemekanismen fungerte.

    Så er det en slik liten "tass" innom på snarvisitt:
    IMG_2760.jpg

    Ganske fin lyd egentlig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så var begge spillerne allerede tilbake på plass - ferdig servet. Ny laser i begge, og i tillegg nytt styrekort i den andre:

    IMG_2783.JPG

    Begge testet, og fungerer nå slik de skal :) .
    Har jo lest og hørt mye forskjellig om mr. Malmin - men min opplevelse har ihvertfall vært udelt positiv.
    Før jeg leverte de fikk jeg forøvrig kjennskap til at det var han som også oppgraderte min første Meridian (506) og har oppgraderte den ene av disse (fra 20 til 24 bit) for flere år siden - den gang han holdt til i Bærum.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det stemmer nok at en del av de veier litt ja. Begynner omtrent der tyngste (70s) Strat slutter :cool:
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sommeren 2020 la jeg ut et bilde der jeg slappet av i stampen. En kar fra Biri kommenterte at jeg heller burde beise terrassen, enn å ligge der og sløve :cool: .
    Det ble ikke noe beising den sesongen. Ei heller i fjor, da vi prioriterte litt andre prosjekter.

    Men, i år var terrassen høyt på prioriteringslisten, og målet var å få den ferdig før pollen, blomsterstøv osv begynner å fyke rundt. Visste det kom til å bli litt jobb, da den var temmelig nedslitt, og vi samtidig skulle ha lysere farge.

    Så, forrige helg var det å skride til verket, først med beise-fjerner og påfølgende vask, rens og noe sliping:
    IMG_2787.JPG


    Så denne helgen ble det "endelig" beising, og etter 3 strøk begynner det å bli bra:
    IMG_2800 (2).JPG
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du kan komme hit en tur å ta min terrasse og :). Veldig bra jobba!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Bortsett fra Pratt har jeg vel ikke vært borti de andre - rent bortsett fra Doka og Welz som medlemmer av Don Airey´s band.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Var litt sent ute med å forsøke å bestille overnatting på Hamar i forbindelse med Whitesnake/Europe konserten 2 juni, men fikk tilslutt booket et rom på Hamar Vandrerhjem.
    Konserten skulle avholdes på Tjuvholmen i Hamar, men på mandag kom det melding om at den var flyttet fordi det fortsatt står fullt av båter på Tjuvholmen. Båtene får de ikke sjøsatt da vannstanden i Mjøsa er for lav:oops:.

    Og - konserten er flyttet til plassen utenfor Vikingskipet - hvilket er rett over veien for der vi skal bo:). Hamar Vandrerhjem har også satt seg i sving - og skal arrangere voerspil med grillmat og drikke med plass til ca 500 pers. på sitt område fra kl. 16:00.
    Passer oss ypperlig, da vi slipper å bevege oss mer enn ca 100 meter totalt i løpet av oppholdet:cool:.

    3A8E7317-58B4-4F67-88E0-53A26D25ECD0.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er ikke lange svippturen bortom her da.. :).. Whitesnake burde bli kult.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje det kan bli en kjapp tur innom på returen på dagtid fredag - om formen er ok ;) .
    Må tilbake til Oslo i rimelig tid da det er Larkin Poe konsert på Rockefeller fredag kveld.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.410
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selvom det i utgangspunktet var Blackmore som ønsket et samarbeid med Agnetha Fältskog (Rainbow 1980), så var det Jon Lord som skulle får gleden av å samarbeide med en Abba-vokalist.
    Han og Anni-Frid utviklet et nært vennskap og hun opptrådde med Lord i flere sammenhenger:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn