ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, det er W&H med litt mer åpning enn originalpottene (sk Stage 1 tuning/kit). Men, lengde og diam er tilnærmet lik.

    Stage 1 går ut på å montere potter som puster litt bedre enn originale og et litt mer åpent filter. Økt støy avhenger av hvilke potter man velger, og mine gir ikke mye høyere nivå enn de originale. Deretter tunes motoren i benk og man får ut fra 9 - 11 % mer både effekt og moment.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det stemmer. Spiste lunsj der på søndag. Veldig god mat, og kan anbefales for de som ferdes i de trakter.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det stemmer. Spiste lunsj der på søndag. Veldig god mat, og kan anbefales for de som ferdes i de trakter.
    Ja det er bra.
    Synd dere ikke også fikk med dere Haugland kafé, som er noen hundre meter lenger ned i vegen mot Rendalen. Ikke alltid det er åpent, for det blir drevet som hobbyvirksomhet. Der har tida stått stille sida 1965, med en velfungerende jukebox og hjemmebakte wienerbrød som høydepunkt. Neste gang ptb. 🙂
    FB_IMG_1628599543399.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt påvirket av en annen tråd er jeg innom et par fra denne gruppen nå:

    IMG_2136.JPG

    Lenge siden det har blitt spilt Queen her. Nesten så man har glemt hvor bra mye av dette var :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Merkelige greier at media skal komme «drassende» med Steppen Wolf hver gang det er noe MC-relatert. Lite oppfinnsomt. Spilles nesten aldri i bikersammenheng.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Merkelige greier at media skal komme «drassende» med Steppen Wolf hver gang det er noe MC-relatert. Lite oppfinnsomt. Spilles nesten aldri i bikersammenheng.
    I min biker omgangskrets er det kun ACDC som gjelder men ikke noe for meg :cool: Blir veldig mobbet for jazzen min :oops:

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo jeg som trakk fram SW, og ikke media ptb.
    Beklager, men det er en utbredt oppfatning.
    En av to 😎😊

    Kanskje finnes "Biker-submusikkkultur"? 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ikke misforstå :) .
    Jeg bare kom på poenget når du nevnte det.
    Det er mest blues og tungrock som spilles i bikersammenheng.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Når begynte man å skrive Steppenwolf i 2 ord med stor forbokstav :oops:
    Slik står det ikke skrevet på mine platecover med bandet?
    Ta dokk sammen no :alien:
    Det var visst i GÅR vi begynte med det...
    Jeg ber ydmykt om benådning, og håper halshugging kan utsettes, allerhelst unngås.
    Jeg er lite glad i orddeling sjøl, så jeg vet ikke hvordan dette oppstod. Må være tordenværet som førte til kortslutning i topplokket. Som korrektøren forstår, har man egenhendig gravet seg ned i skam.
    Beklager.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.836
    Antall liker
    50.827
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det var visst i GÅR vi begynte med det...
    Jeg ber ydmykt om benådning, og håper halshugging kan utsettes, allerhelst unngås.
    Jeg er lite glad i orddeling sjøl, så jeg vet ikke hvordan dette oppstod. Må være tordenværet som førte til kortslutning i topplokket. Som korrektøren forstår, har man egenhendig gravet seg ned i skam.
    Beklager.
    Det var nesten utilgivelig,blues😅
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Det var nesten like ille at ptb fulgte opp, UTEN å korrigere den godeste Bluesmannens rad brekking av bandnavnet ;)
    Steppen Wolf liksom, makan til vrøvel.
    Ahem.... her kastes det ivrig sten i glasshus, ser jeg...
    Rad brekking skal vel i rettferdighetens navn omskrives til radbrekking.
    Hehe... Ikke lett dette!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    Ahem.... her kastes det ivrig sten i glasshus, ser jeg...
    Rad brekking skal vel i rettferdighetens navn omskrives til radbrekking.
    Hehe... Ikke lett dette!
    Selvfølgelig kastes det sten i glasshus når man kan, det singler så fint når glasset raser ned rundt meg ;)
    Ordet ble understreket med rødt under min tirade, så da var jeg litt overivrig på tastaturet, og delte opp ordet.
    For øvrig er ordelingsfeil og rot med verb helt vanlig analfabetisme hos meg.
    Men egennavn som Steppenwolf bommer jeg sjelden på.
    Da surrer jeg videre med min tastatourettes ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tilbake på hytta for noen dager.
    Fikk med oss Sommerbåten (Statsråd Lehmkuhl) når den passerte i går ettermiddag - på vei til Vollen:

    IMG_2142.JPG


    I kveld blir det konsert med Hellbillies og Heigh Chief. Synd det er spådd litt ruskevær, men det får vi ta som det kommer.

    God helg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det ble jo egentlig å karakterisere som en minifestival. Drøyt 4 timer med musikk fra 2 scener, matboder og rikelig tilgang til øl/vin :).

    Både Heigh Chief og Hellbillies leverte på fredag:

    IMG_2157.JPG


    Hodet var litt tungt på lørdag.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    1 1/2 måned siden siste innlegg i denne tråden sier litt om den Hi-Fi relaterte aktiviteten her, men...
    Nå har høsten gjort sitt inntog for fullt, og da blir dette igjen viet noe mer tid.

    Først ut et TD150´n som sliter med å dra seg raskt opp i riktig hastighet. Det ble å prøve å erstatte disse:
    IMG_2267.JPG

    ... med nye:
    IMG_2268.JPG

    ... uten at det hjalp på problemet.
    Så da er det mye som tilsier at det er selve motoren som er årsaken. Det blir å sjekke ut om det går an å få tak i en annen motor som fortsatt er "frisk". Alternativt blir det en mer omfattende ombygging der alternativene enten er å montere motor og motorstyring fra TD320 (som jeg har liggende = mye ombygging) eller vurdere en av løsningene fra Origin Live, som er tilnærmet bolt on.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg først hadde spilleren på "benken" var det like greit (i påvente av valg av motorløsning) å ta en liten sjekk/justering - og en liten modifisering av sub-chassiet.

    På spillere med fjæroppheng er man avhengig av å jobbe fra undersiden, og da er det nødvendig med en "jigg":
    IMG_2278.JPG


    ... og for å kunne justere opphenget må plinthet vatres og sub-chassiet justeres å det også er i vater - samtidig med en akseptabel bounche:

    IMG_2279.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht motor-problematikken er det noen alternativer. Motoren går jo greit - når den først kommer opp i hastighet, men bruker nå +/- 15 sek for å dra seg opp, så noe er på gang.

    Alternativene er - som tidligere nevnt:
    a) Finne en originalmotor i ok stand. Litt sjangsespill kanskje, da de aller fleste er like gamle, og det samme kan jo skje når som helst med en annen. Å finne en annen "ny" eller garantert lite brukt, anser jeg som tilnærmet umulig. Fordel = enkelt

    b) Å bygge om til motor/PSU fra 3-serien. Har jo dette liggende:
    IMG_2282 (2).JPG

    Det er en del jobb. Skal jeg bygge PSU inn i spilleren fordrer det å lage en ny topplate - og jeg vet hvor mye jobb er, all den tid jeg lagde den topplaten som er på spilleren i dag.
    Et alternativ er å ha PSU eksternt fra spilleren. Da er det "kun" å lage ny innfesting til motoren som er jobben. I tillegg til å lage en "boks" til PSU.
    Fordel = Løsningen er tilnærmet gratis, og det er en bedre løsning driftsmessig, enn originalmotoren.

    c) Motor og PSU fra Origin Live. Enkel mod for å få motor til å passe. Fordel = Ytelsesmessig den beste løsningen, men ulempen er at det koster litt.

    Uff, disse I-landsproblemene :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt klart "b". Mer eierskap til det som blir gjort, mer affeksjon rundt spilleren og gleden av å gjøre ting selv. Har en kunnskap , bruker en denne. Eller lærer seg :). Alternativ "c" er lettvint, men uten dybde for helheten rundt spilleren.. Mener nå jeg..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Vektige argumenter helt i min "ånd" det der @HCS.
    For min del er det helt uproblematisk med alternativ b) og integrert PSU. Det er en del jobb, men det meste kan gjøres parallelt med at spilleren er operativ - og da kan det jo ta den tiden det evt tar ;) .
    Og - om motoren skulle legge helt av før jobben er ferdig, så har jeg jo 3 andre platespillere som kan benyttes:cool:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at alternativene du gir har litt ulike innfallsvinkler.
    Vil en ha noe som er oppe og går uten plunder og dikkedarer er det "C".
    Da kan du bruke tida til å spille plater uten å tenke på teknikken.
    De andre alternativene er hvis du synes det er morsommere å mekke og skru enn å spille plater. Tenker jeg. 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn