ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan likevel bli med på litt nerding. 😎
    Flott:)

    Men, det er klart historien om blodtypen er veldig god når man skal spinne myter.
    Jeg er troende. 👍😊
    Det er nok noe hold i akkurat det - og sammenhengen med den lakktypen Fender brukte tidligere (nitrocellulose). Flere andre gitarister har hatt tilsvarende, om ikke fullt så mye, "lakkskader" på sine. Spesielt ser man det på lakkerte maple-necks.

    Skinn/lær reagerer på samme måte, og en lærmaker fortalte meg for mange år siden at lær som var utsatt for direkte hudkontakt burde man vaske med eddik hver 3 måned, da eddikoppløsningen "nøytraliserte" syren.
    Bilratt er et område, jakkekrager like så - og skinnmøbler med høy rygg.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.984
    Jeg er mer interessert i gitarister enn gitarer, - mulig fordi jeg aldri fikk noe dreis på det sjøl.
    Kan likevel bli med på litt nerding. 😎

    Som du sier, så var det ikke BARE mye bruk som fikk Gallaghers Stratocaster til å se ut som temmelig "worn".
    Likevel, - han spilte jo mye og hardt. Brukte f.eks. ofte mikrofonstativ som slide.

    Jeg har også lest om svetten som tok lakken pga syre i blodet, men det er vanskelig å finne medisinske fakta for at det virkelig er slik. Dessuten hadde han flere gitarer, og de andre var ikke så herpa, selv om kanskje lakktype er et poeng.
    Han hadde visstnok blodtype AB minus (som Fleksnes). Noen mener at han hadde "Whisky O Negative" som visstnok er ganske vanlig i Irland.🤪

    Gallagher mente sjøl at hans - 61 Strat var den første Fender Stratocaster som kom til Den Grønne Øya. Han kjøpte den i Cork i 1963.
    Den ble på et tidspunkt stjålet, og gjenfunnet i ei våt grøft.

    Hvis man legger sammen følgende facts på hva gitaren var utsatt for er det ikke merkelig at den så godt brukt ut;
    Alder, pluss tid i bruk på giger samt håndtering og transport i mange land og generelt utsatt for mye svette. (Gallagher svettet voldsomt, noe man kan se på konsertopptak). OG, - ikke minst, et opphold i ei våt grøft, med etterfølgende flere dagers forsøk på å tørke den opp.

    Men, det er klart historien om blodtypen er veldig god når man skal spinne myter.
    Jeg er troende. 👍😊
    Gitt det tenningsnivået og intensiteten den godeste Herr Gallagher her fremviser i videosnutten, så var det jo ikke rart at han svettet litt i småvarme klamme lokaler med noen tusen watt skinnende på kroppen. Men noen god vokalist kan vi kanskje enes om at han ikke var Bluesbreaker ;)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    ^ Bah! Vis meg én bedre vokalist av Gallaghers egne låter ;)
    Blir som mer Ringo, verdens i særklasse beste Beatlestrommis

    EDIT: I tillegg har jeg alltid klart å grise ned et sett gitarstregner på null tid, uansett hvor mye jeg vasker hender. Microfiberkluten er et nymotens mirakel og særlig om jeg husker å bruke den etter endt økt
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.984
    ^ Bah! Vis meg én bedre vokalist av Gallaghers egne låter ;)
    Blir som mer Ringo, verdens i særklasse beste Beatlestrommis

    EDIT: I tillegg har jeg alltid klart å grise ned et sett gitarstregner på null tid, uansett hvor mye jeg vasker hender. Microfiberkluten er et nymotens mirakel og særlig om jeg husker å bruke den etter endt økt
    Neida, så joda :rolleyes:
    Nå var ikke dette med egne og andres låter med i ligningen hva fremførelse av vokal angikk i Gallaghers tilfelle, men jeg bøyer av med en flaske Corona for rock n`roll oraklet i Bartistan. Subsidiært verdens beste Rollingstones trommis Charlie Watts ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når det gjelder å fremføre originaler, så er det vel strengt tatt originalen som er best skikket til å gjøre akkurat det.

    Jeg vil jo ikke fremheve Waters som noen stor, eller god vokalist, men låtene blir ikke helt de samme med en annen bak mic´n :) .
    Steve Morse har garantert spilt Smoke on the Water mange flere ganger enn Blackmore, men...
    … osv.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Et unntak er Dylan. Han gauler og synger som ei kråke.
    Han er riktignok den originale Dylan, men jeg må si at jeg ofte foretrekker andre som synger de ofte fabelaktig fine sangene hans.
    Som jeg skulle sagt det selv, ta med Neil Young også + mange flere av de såkalt store :oops:
    God helg Blusern :)

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ og ^^^.
    Ja - jo, tror dere kanskje misforsto meg litt der, eller at jeg "som vanlig" uttrykker meg noe uklart.

    Det finnes mange eksempler på "covers" som gjøres bedre enn originalen, men om man vil ha "stemningen" fra kråkegaulingen til Dylan, så er det jo ingen andre som fixer det (like dårlig) som han. Om poenget da kom noe bedre frem - kanskje :rolleyes:

    Eller (for å holde oss til vokalister) - Tom Waits. Han hadde heller ikke kommet langt i The Voice, men - hvem pokker kan gjøre akkurat det han gjør bedre?
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    ^^ og ^^^.
    Ja - jo, tror dere kanskje misforsto meg litt der, eller at jeg "som vanlig" uttrykker meg noe uklart.

    Det finnes mange eksempler på "covers" som gjøres bedre enn originalen, men om man vil ha "stemningen" fra kråkegaulingen til Dylan, så er det jo ingen andre som fixer det (like dårlig) som han. Om poenget da kom noe bedre frem - kanskje :rolleyes:

    Eller (for å holde oss til vokalister) - Tom Waits. Han hadde heller ikke kommet langt i The Voice, men - hvem pokker kan gjøre akkurat det han gjør bedre?
    Men fa’an a,han går det jo ikke an å høre på😂
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Tøysekopper :)
    Dylan, Waits og Young synger jo tøffere enn toget alle som en. De synger kanskje ikke penest. Men om de hadde gjort det så hadde de ikke vært så kjente som de er.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.984
    Men fa’an a,han går det jo ikke an å høre på😂
    Vist faen gjør det det :devilish:
    Jeg lytter gjerne til mester Waits i STORE doser :cool:
    Ingen stor sanger, men dæven som han kan observere, skrive tekster og ikke minst formidle.
    Dylan der i mot.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.984
    Bah! igjen :p
    Han kan men bedriver jo svært ofte mer rollegestaltning enn sang

    Tillegg: Ikke vær slem med Hertugen, han er nok bare litt uttafor og moffelonk etter å ha mista en tittelbror i dag
    JØSS, hva man vet i Bartistan :sick:
    Vist driver mester Waits med mye rollegestaltning, og ja han kan synge på sitt vis.

    Svar på tillegg: Jeg er slettes ikke slem med Hertugen.
    Det var han som begynte, så det så. Hvorvidt han føler seg litt folleronken etter at Hertugen av Edinburgh koblet fra vites ikke.
    Men det skal jo ikke gå ut over meg/oss som liker onkel Tom!?

    Forsiktig nå ellers ganner jeg en jammerkommode på demses ;)
     
    Sist redigert:

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Jammerkommode, kåmm åån!
    Jeg kjørte gjennom Rain Dogs forrige helg og Frank's Wild Years i går og føler meg ukarakteristisk veltrent for oppgaven :p
    Den første vil bli spilt igjen i sin helhet men neppe den siste
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^^ og ^^^.
    Ja - jo, tror dere kanskje misforsto meg litt der, eller at jeg "som vanlig" uttrykker meg noe uklart.

    Det finnes mange eksempler på "covers" som gjøres bedre enn originalen, men om man vil ha "stemningen" fra kråkegaulingen til Dylan, så er det jo ingen andre som fixer det (like dårlig) som han. Om poenget da kom noe bedre frem - kanskje :rolleyes:

    Eller (for å holde oss til vokalister) - Tom Waits. Han hadde heller ikke kommet langt i The Voice, men - hvem pokker kan gjøre akkurat det han gjør bedre?
    Jeeeepsi, og eeeenig! :)

    Legg Cohen til den lista, er du snill.

    Mulig dere har diskutert dette før, men jeg hørte den forferdelig pretensiøse nye platen til First Aid Kit, som prøvde seg på L Cohen, med tjukk svenskamerikansk kujente-aksent. Gud bedre! Lot skiva få to snurringer og gav opp. Kanskje en 3. gang gjør susen? Bah, jeg snurrer videre til noe annet!

    God helg, forresten :)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Jeg er en sucker for tostemt vokal, så da jeg hørte Suzanne på P13 fikk jeg bittelitt ståpels
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke ofte Springsteen svinger som det gjør her:
    The ghost of Tom Joad, som opprinnelig var en rolig ballade (med en sterk tekst), ble covret til bortimot det ugjenkjennelige av Rage Against The Machine for noen år tilbake. På denne konserten stilte gitaristen Tom Morello opp - og sammen gjorde de en forrykende versjon.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I dag er det på sin plass å spille litt Blackmore. Han fyller 76 år i dag.

    Velger den første...
    IMG_1980.JPG

    … og det som foreløpig, men høyst trolig, er den siste Rainbow plata:

    IMG_1981.JPG


    Her er den ene låta fra den siste plata:


    Og en fin instrumental blues fra den nye BN platen:


    Låta (Der letzte Musketier/The last Musketeer) er til minne om Jimmy Evans og Arvid Andersen , de to andre medlemmene i The Three Musketeers. Et band Blackmore var med i på midten av 60-tallet. Blackmore sa nylig i et intervju: The two others has past away, so I´m the last Musketeer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her gjør Karla deVito en versjon av Jim Steinman´s Heaven Can Wait:


    Men - Heaven couldn´t wait anymore :(
    Jim Steinman gikk bort på mandag. RIP
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Her gjør Karla deVito en versjon av Jim Steinman´s Heaven Can Wait:


    Men - Heaven couldn´t wait anymore :(
    Jim Steinman gikk bort på mandag. RIP
    Deilig låt (som mye av de andre pompøse låtene han skrev for andre). En av hans største inspirasjonskilder var visstnok Phil Spector. Det kan vel derfor være betimelig å synge, himmelen kan vente, da det kanskje kan være snakk om helt andre destinasjoner 🤪
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke den helt store aktiviteten på HiFi- og musikkfronten på denne årstiden. Da er det mer fysiske "anstrengelser" som gjelder:oops:.

    Først 20 meter med granhekk som skulle fjernes:

    IMG_1985 (3).JPG


    Deretter planting av 60 hekkplanter, før påbegynning av avretting av tomt til parkering (første del ferdig):

    IMG_2026 – Kopi (2).JPG


    Og begynne å legge brostein (som er litt av et puslespill. Ikke én stein er jo lik):

    IMG_2028 – Kopi (2).JPG


    I løpet av uken leveres det noen kubikk med pukk slik at resten av området ut til merkepinnene kan rettes av, planeres og gruslegges. Da kan også resten av brosteinspartiet settes. Tror jeg faktisk klarer å fylle hele kommende helg med arbeid også:rolleyes:.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tross all jobbing ble det "tid" til å legge inn en bestilling på litt nytt - og som vanlig ble det del-levering, og dette har ankommet:

    IMG_2029.JPG


    Den siste BN platen har flere bra låter der også Strat´n får luftet seg på noen låter. 76-åringen er jo (av flere årsaker) ikke like kjapp i fingrene lenger, men det låter umiskjennelig Blackmore :cool: .

    Osaka CD´n er jeg usikker på lydkvaliteten på. Opptakene ble gjort av Japansk Radio og sendt direkte på radio.
    Litt PF historie er det også greit å koble av med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan vel kjapt orientere om at Osaka CD´n har en lydkvalitet tilnærmet det man får om man står nær mikseren og gjør opptak med mob.tel;). Så denne er kun for de som vil høre Blackmore varte opp med tidvis fabelaktig spilling - og aksepterer at lyden er så-som-så
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt mer sommerlektyre ble levert forrige dagen:

    IMG_2043 (2).JPG


    Den ble levert ganske raskt da transportøren heldigvis var en annen enn de som har inngått samarbeid med Lisa Ekdahl om å bruke en av hennes tekster som "slogun" ;) :

    IMG_2045.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    2 nye plater inn i går. Lenge siden siste besøk i en fysisk platebutikk :cool: , men Dipper´n hadde signet versjon av Norsk Utflukt´s siste:

    IMG_2067 (2).JPG

    Tok med siste fra Reiersrud også - når jeg først var innom:

    IMG_2068 (2).JPG


    Rent bortsett fra det er det særdeles begrenset Hi-Fi og Musikk relaterte aktiviteter nå om dagen. Stort sett 50% av uka på hyttekontor, og de få dagene hjemme går mest med til div MC-relaterte greier.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Første helg i August betyr langhelg, og har de siste noenogtyve årene vært viet MC-turer/treff. I år, som i fjor, ble det en liten runde isteden for treff.

    Startet fredag morgen og kjøreruta ble:
    Dag 1: Oslo - Kongsberg - Røberg - Langedrag - Nesbyen - Sanderstølen.
    Dag 2: Sanderstølen - Fagernes - Valdresflya - Dombås - Folldal - Spitsbergseter (Venabu)
    Dag 3: Venabu - Koppang - Engerdal - Trysil
    Dag 4: Trysil - Elverum - Kongsvinger - Oslo

    Selvom værvarselet tilsa at vi kunne forvente en del nedbør i løpet av turen, endret jo dette seg, og totalt til sammen hadde vi en snau time kjøring i nedbør.
    Fin runde med passe korte dagsettapper.

    IMG_2121 (2).JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn