PS Noise Harvester

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hvordan greier du å skille ut Thyristor støy fra annen støy?

Skal ikke uttale meg så voldsomt om måleapparatet, da det ikke er mitt felt, men:
Oppløsningen på måleutstyret ditt er vel på ca 1,5V når du måler nettspenning og de 50kHz er oppgitt ved -3dB, som er en halvering av spenningen.

Også er det jo nettopp slik at når sinusen ikke er en perfekt sinus, så er jo nettopp det beviset på at det er høyere frekvenser tilstedet.

Mvh
OMF
Det var da voldsomt til mistenkeliggjøring ::)

Typisk thyristorstøy viser seg som en liten krøll på sinusen et sted. Skal se om jeg gidder å prøve å fange en til deg i kveld.
Oppløsningen er 250mV i denne målingen.
Minste samplefrekvens er 2,5µs som burde rekke for å fange det interessante. Et av poengene med NH skal jo være at den filtrerer nede i audioområdet i motsetning til Clas O-løsningen som ble nevnt tidligere i tråden.
Og ja. Når sinusen ikke er en perfekt sinus inneholder den overharmoniske. Har jeg sagt noe annet ???

Det jeg har sagt er at jeg ikke kan begripe er at strømforsyningene i alt det dyre hi-fi-utstyret som finnes rundt omkring er så dårlige at de slipper igjennom 230V-guffen fram til DC-en som forsyner elektronikken. Det er DCens kvalitet som er det eneste interessante og en skikkelig strømforsyning bør kunne svelge unna all dritt som måtte finnes på nettet.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det jeg har sagt er at jeg ikke kan begripe er at strømforsyningene i alt det dyre hi-fi-utstyret som finnes rundt omkring er så dårlige at de slipper igjennom 230V-guffen fram til DC-en som forsyner elektronikken. Det er DCens kvalitet som er det eneste interessante og en skikkelig strømforsyning bør kunne svelge unna all dritt som måtte finnes på nettet.
Men slik er det nå engang at lyttetester viser at NH virker? Du sier at denne støyen BØR en god strømforsyning takle men lyttestestene viser at det kanskje ikke er slik og at problematikken kanskje ikke er så enkel som mange tror? Andre tester og finner ut av det, likevel mistenkeliggjør du dem uten å ha testet selv. Mens du selv føler seg mostenkeliggjort av OMF fordi han stiller saklige spørsmål? ??? ??? Uansett, skal jeg finne ut av slikt så tester jeg, for snakk om å tro dårlig om andre........................................
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Problematikken er så enkel at forsynes elektronikken med en dønn stabil DC-spenning uten rusk så er det ikke mer å hente på den fronten. Jeg velger å legge innsatsen der i stedet for å prøve å rette opp ruskete vekselstrøm.

Jeg har ikke påstått at NH ikke virker. Heller ikke det motsatte. Og har heller ikke sagt at den ikke kan gjøre godt for lyden. Jeg har imidlertid indikasjoner på at den ikke er egnet for IT-nett. Men det vet jeg ikke fordi jeg ikke vet hvordan den er bygget og ikke kjøper en sak til 1000kr for å finne ut det ;)
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Litt mer kommentar fra meg. Et lite spark til teknologene, som jeg forsåvidt er en av, bare med et litt annet fagfelt. En kjent taktikk innen jus og forvaltning er drukning i papir og/eller tåkelegging.
For meg som ikke kan så mye elektronikk framstår noen av innleggene fra de mest tekniske som uforståelige. Jeg kan rett og slett ikke vurdere om det er ren bløff, tåkelegging, eller et veldig presist og godt innlegg.
Fint om teknologene har dette i bakhuet hvis de ønsker dialog og kommunikasjon. For meg blir det nå mest "showoff" og teknoronk.

Eks: "Med en noise-harvester vil du aldri kunne ta dc-potensialet utover jord. Det sier seg selv at toroid-viklingene ikke vil forsterke dette potensialet utover 3 db, eller en logaritmisk fordobling av F. Ohms lov gjør at dette rett og slett ikke mulig".
Skjønner dere?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Eks: "Med en noise-harvester vil du aldri kunne ta dc-potensialet utover jord. Det sier seg selv at toroid-viklingene ikke vil forsterke dette potensialet utover 3 db, eller en logaritmisk fordobling av F. Ohms lov gjør at dette rett og slett ikke mulig".
Skjønner dere?
Nei. Skjønner ikke bæret ;)

For meg som ikke kan så mye elektronikk framstår noen av innleggene fra de mest tekniske som uforståelige. Jeg kan rett og slett ikke vurdere om det er ren bløff, tåkelegging, eller et veldig presist og godt innlegg.
Det er alltid en utfordring å beskrive tekniske saker på en folkelig måte. Men det er med respekt å melde ditt problem om du ikke skjønner hva som skrives. Akkurat som det er mitt problem at jeg ikke begriper hva som ligger i de mest svulstige begrepene enkelte velger å benytte om lyd ;)
Om du velger å tro at jeg bløffer og tåkelegger er det helt greit for meg. Jeg skal jo ikke selge annet enn litt gratis info :)
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
hehe. jeg tror jo ikke at noen bløffer :) det hadde vært litt teit av de isåfall.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Bestilte meg en Power Plant Premier i dag. Den kan levere 1500 Watt kontinuerlig. Min Edge NL 12.1 som er en meget kraftig forsterker har en 5 ampere sikring på inngangen. 1500W tilsvarer ca 6,5 ampere. Da har jeg ca 1,5 ampere å gå på. Dette tilsvarer ca 345 watt. Dette holder i massevis til å drive min ACT2 Series2 og CD-spiller, tror jeg ;)
Dette gjenstår å se etter at PP Premier er kommet i hus, men jeg er optimist.

NB! Kan nevne at PP Premier ved høyere kortvarige belastninger enn 1500watt, kobler utstyret direkte opp mot nettet for å sikre en kontinuerlig upåvirket drift av utstyret ditt. Jeg er som tidligere sagt, derfor optimistisk til at PP Premier fint klarer å drive mitt oppsett, og mest sannsynlig de aller fleste andre sitt oppsett også.

Endre  
Hei,

Jeg leste det mellom linjene at siden så mange var så positive til hva denne "hamsteren" kunne utrette, at man muligens burde tenke på hva en PP fra samme produsent kunne gjøre for deg.
Terskelen for å kjøpe er nok høyere grunnet pris, enklere å kjøpe noe til en tusenlapp.

Jeg har selv en PP300 og er meget godt fornøyd, har selv som du vurdert den nye premium men da kun hvis den kunne drive mine monoblokker, og det er vist på kanten, dvs jeg får ikke utnyttet de med full effekt.
Er imidlertid i tvil om jeg trenger full effekt, men aldri kjekt å vite at det finnes en begrensing.

Den nye har en mye bedre virkningsgrad en de gamle, 85% kontra 50% så det blir ikke så mye varme med samme utstyr tilkoblet, er litt plagsomt med denne varmeutviklingen på en varm sommerdag.

Mvh
Geir :)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Bestilte meg en Power Plant Premier i dag. Den kan levere 1500 Watt kontinuerlig. Min Edge NL 12.1 som er en meget kraftig forsterker har en 5 ampere sikring på inngang. 1500W tilsvarer ca 6,5 ampere. Da har jeg ca 1, 5 ampere å gå på. Dette tilsvarer ca 345 watt. Dette holder i massevis til å drive min ACT2 Series2 og CD-spiller, tror jeg ;)
Dette gjenstår å se etter at PP Premier er kommet i hus, men jeg er optimist.

NB! Kan nevne at PP Premier ved høyere kortvarige belastninger enn 1500watt, kobler utstyret direkte opp mot nettet for å sikre en kontinuerlig upåvirket drift av utstyret ditt. Jeg er som tidligere sagt, derfor optimistisk til at PP Premier fint klarer å drive mitt oppsett, og mest sannsynlig de aller fleste andre sitt oppsett også.

Endre  

Hei Endre,

Takker for info, tror også at det skal gå greit for mitt vedkommende, har vel aldri spilt på full effekt selv, men det var greit å vite at ved en eventuell overbelastning så taes resten av strømmen direkte fra nettet.

Mvh
Geir :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Min powerplant 600 viser at den trekker ca. 75watt med drivverk,dac og min integrerte MF A300 uten musikkspilling.
Har spillt svært høyt og toppene i kraftkrevende musikkdeler har penset opp mot 140-145 watt, mer normalt er det 80 -100 watt.
Forsterkeren er på 2x150 watt og er i tillegg gitt mer "pondus" i form av modifisert inngangstrinn.
Høyttalerne er Cremona.
Jeg har da igjen en tredobbling av disse "målene" før varsellampene eventuelt varsler 75 % av max forbruk.
Det er med en forsterker som er ca. 55-60 % effektiv og med Bel Canto som er over 90% effektiv så blir det jo enda mer headroom (i forhold til hvor mye effekt forsterkeren trekker ved tilsvarende volum.
Med regenerering som eneste hensyn å ta stilling til så er det ikke forskjell på de eldre og den nye Premier.
Derimot har den nye Premier en del "nyheter" som separate "adskilte uttak, antenne(skilletrafo?) og andre ting.
Noen som vet hvorvidt Premier benytter vifte, min er nemlig vifteløs.

Mvh.KW
 

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Innlegg
63
Antall liker
0
Bestilte meg en Power Plant Premier i dag. Den kan levere 1500 Watt kontinuerlig. Min Edge NL 12.1 som er en meget kraftig forsterker har en 5 ampere sikring på inngangen. 1500W tilsvarer ca 6,5 ampere. Da har jeg ca 1,5 ampere å gå på. Dette tilsvarer ca 345 watt. Dette holder i massevis til å drive min ACT2 Series2 og CD-spiller, tror jeg ;)
Dette gjenstår å se etter at PP Premier er kommet i hus, men jeg er optimist.

NB! Kan nevne at PP Premier ved høyere kortvarige belastninger enn 1500watt, kobler utstyret direkte opp mot nettet for å sikre en kontinuerlig upåvirket drift av utstyret ditt. Jeg er som tidligere sagt, derfor optimistisk til at PP Premier fint klarer å drive mitt oppsett, og mest sannsynlig de aller fleste andre sitt oppsett også.

Endre  
Hei, Endre

Du må raportere hvordan dette går.
PP Premier er et svært spennende produkt. Klarer man å koble seg fra strømnettet så har man oppnådd mye. Tror ingen har perfekt strøm ut av stikkontaktene her i Norge. I tillegg så generer hifi-komponente mye støy.
Prøvde PP300 på mitt andre anlegg med en 25 w rørforsterker, og effekten var stor. Fra å være litt slapt og lite dynamisk, så ble musikken fengende og veldig levende !
KW's MF300 fikk også et helt annet liv etter at den ble koblet på hans PP 600.
Prøvde å koble PP600 på min DP forsterker, men den slo seg bare av. Premier skal klare 1500 w kontinuerlig i tillegg til enkelt peaks. Såvidt jeg skjønner skal den også klare oppstarten da den også da trekker fra nettet.
Er derfor spent på Premier kan fungere uten å begrense dynamikken.
 
J

Jurassic

Gjest
Hei, Endre

Du må raportere hvordan dette går.
PP Premier er et svært spennende produkt. Klarer man å koble seg fra strømnettet så har man oppnådd mye.  Tror ingen har perfekt strøm ut av stikkontaktene her i Norge. I tillegg så generer hifi-komponente mye støy.
Generer hifi komponenter mye støy på nettet?
Fortell.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
I for eksempel effektforsterkere sitter det realtivt store kondesatorbatterier etter likeretterdiodene. Disse opprettholder spenningen.

Spenningen etter trafoen og likeretterne ser ut som en sinus, bare positiv hele tiden.

Kondensatorene trekker kun strøm fra nettet i den perioden nettspenningen er høyere enn spenningen over kondensatorbatteriet. Jo større kondensatorbatteri, jo kortere perioder trekker forsterkeren strøm, og jo mer strøm trekker den i denne korte perioden.

Disse korte, men store, strømpulsene, genererer nettstøy.

Mvh
OMF
 
J

Jurassic

Gjest
Skal det bli nettstøy av at apparatet trekker mye strøm i korte perioder? Nettstøy oppstår ved at apparatet støyer ut på nettet, ikke at strømforbruket blir høyere.
Er vel brytere, lysrørarmaturer og motorer som er værstingene når det gjelder nettstøy
 
J

Jurassic

Gjest
I form av overharmoniske strømmer og spenninger?
Hva slags last oppfattes forsterkeren som? Kapasitiv eller Ohmsk?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
I det spenningen etter likeretterne når spenningen over kondenastorene, vil et stort kondisbatteri mer eller mindre virke som en kortslutning. Strømmen vil få en tilnærmet step-respons. På samme måte, når spenningen blir lavere igjen, vil man få en bratt avslutning av strømpeaken.

For å tilnærme seg en step-respons må man ha tilstedeværesle av høyere ordens frekvenser (Fourieanalyse).

Problemet blir større jo større strømforsyningen er.

På samme måte trekker digitale komponenter også veldig ujevnt med strøm.

Moderne switchede powersupply klipper også opp sinusen slik at den genererer mye nettstøy.

Mvh
OMF
 
J

Jurassic

Gjest
Har du sett opladnings og utladningskurver til kondensatorer? De går ikke i step.
Dessuten er strømtrekket til en stor effektforsterker temmelig konstant, har selv målt på noen monoblokker med multimeter med datalogging, målt ampere etter å ha konstatert at det ikke var noe spenningsfall av betydning.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har du sett opladnings og utladningskurver til kondensatorer? De går ikke i step.
Ja, det har jeg sett. Det er heller ikke det jeg prater om.

Dessuten er strømtrekket til en stor effektforsterker temmelig konstant, har selv målt på noen monoblokker med multimeter med datalogging, målt ampere etter å ha konstatert at det ikke var noe spenningsfall av betydning.
Da tror jeg ikke du har målt riktig. En effektforsterker trekker strøm 2 ganger pr sek. Gitt at den har en tradisjonell strømforsyning.

Hvis du derimot har målt en form for RMS verdi – så vil du måle denne til å være konstant, selv om du ikke vil få riktig verdi når kurveformen ikke er sinuslignende.

Mvh
OMF
 
J

Jurassic

Gjest
Men de fleste effektforsterkere (tradisjonelle vel og merke) av god kvalitet kjører jo med klasse A på de første watta, høy bias og det vil vel gjøre at strømtrekket er kontinuerlig.
Og hvorfor 2 ganger i sekundet?
Nettet i norge er jo 50 Hz så det villejo vært naturlig at kondensatorene ladet seg opp oftere enn 2 ganger i sekundet.
Sier ikke at du tar feil, lurer bare på hvorfor. Er nysgjerrig av natur
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Ja, det har jeg sett. Det er heller ikke det jeg prater om.

Da tror jeg ikke du har målt riktig. En effektforsterker trekker strøm 2 ganger pr sek. Gitt at den har en tradisjonell strømforsyning.
Eh, kan du begrunne dette?
En tradisjonell strømforsyning med dobbel likeretting gir 100 (halv)perioder per sekund. Hver av disse periodene mater ladelyttene. Det vil i praksis si at en tradisjonell strømforsyning trekker strøm 100 ganger per sekund fra nettet.

Jan E Veiset
 
J

Jurassic

Gjest
Godt å se at det ikke bare er jeg som stusser over at effektforsterkeren bare skal trekke strøm 2 ganger i sekundet.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det vil i praksis si at en tradisjonell strømforsyning trekker strøm 100 ganger per sekund fra nettet.
Jepp. Men denne siste diskusjonen har svært lite og ingenting med støy i nettet å gjøre. Her er det snarere vekselstrømmens natur og likeretting av den som er diskutert.
Og en klassisk strømforsyning med trafo, likeretterbro og kondiser genererer ikke støy ut på nettet. En dårlig designet svitsjet PSU kan gjøre det. Thyristorstyrte greier kan støye vanvittig mye siden de kapper sinusen et sted på halvveien.

Men er det enighet om at høyfrekvent periodisk støy er irrelevant? Minner bare om klasse D-forsterker som produserer mengder av støy i 400kHz-klassen direkte ut på høyttalerledningene... ;)

Litt lesestoff om klassisk likeretter her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier
 
J

Jurassic

Gjest
Men nå er det jo OMF som hardnakket hevdet at en konvensjonell strømforsyning til en effektforsterker sender mengder av støy ut på nettet hvis du går en side tilbake.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Men nå er det jo OMF som hardnakket hevdet at en konvensjonell strømforsyning til en effektforsterker sender mengder av støy ut på nettet hvis du går en side tilbake.
Jepp. Og der blingser han kraftig. En heftig likeretter i mangekilowattsklassen som henger på en lang linje vil nok deformere sinusen. Men ikke et stereoanlegg ;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men de fleste effektforsterkere (tradisjonelle vel og merke) av god kvalitet kjører jo med klasse A på de første watta, høy bias og det vil vel gjøre at strømtrekket er kontinuerlig.
Og hvorfor 2 ganger i sekundet?
Nettet i norge er jo 50 Hz så det villejo vært naturlig at kondensatorene ladet seg opp oftere enn 2 ganger i sekundet.
Sier ikke at du tar feil, lurer bare på hvorfor. Er nysgjerrig av natur
Hei!
En strømforsyning trekker selvfølgelig strøm to ganger pr perioden, og 100 ganger pr sekund.

En klasse A forsterker trekker en jevn strøm fra strømfosyningen, men strømforsyningen trekker ikke jevnt fra nettet.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men nå er det jo OMF som hardnakket hevdet at en konvensjonell strømforsyning til en effektforsterker sender mengder av støy ut på nettet hvis du går en side tilbake.
Nå har vel jeg aldri kvantifisert mengden nettstøy som blir sendt ut på nettet, i så fall må du sitere den uttalelsen!

Jepp. Og der blingser han kraftig. En heftig likeretter i mangekilowattsklassen som henger på en lang linje vil nok deformere sinusen. Men ikke et stereoanlegg ;)
Ok, en stor likeretter på mange kilowwatt – altså 5 kilowatt vil påvirke sinusen, men ikke en 2 kw altså?
Det kan også være interessant å spørrre deg – hva det er som gjør at du får deformasjonen?

Mvh
OMF
 
Ble medlem
28.06.2006
Innlegg
25
Antall liker
0
Vil den hvite utgaven av hamsteren fjerne mere hvit støy
enn den sorte utgaven? he he ;D . Fra spøk til alvor, har bestillt en hamster i dag. Har litt tro på den etter å ha sett videoen til PS. Har jo dimmere på samme kurs som riggen...Og atpåtil kun 10A - Huff.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Har jo dimmere på samme kurs som riggen...Og atpåtil kun 10A - Huff.
Dimmere kommer aldri inn i mitt hus, betalte tom. en gang for mange år siden en tidligere leilighetsnabo for å fjerne dimmerne før hun solgte leiligheten sin :)

Her selvsagt dedikert 16A kurs til anlegget.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Jeg tror du kommer til å bli overrasket, i positiv forstand.

Endre
Vil den hvite utgaven av hamsteren fjerne mere hvit støy
enn den sorte utgaven? he he  ;D . Fra spøk til alvor, har bestillt en hamster i dag. Har litt tro på den etter å ha sett videoen til PS. Har jo dimmere på samme kurs som riggen...Og atpåtil kun 10A - Huff.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Dimmere kommer aldri inn i mitt hus, betalte tom. en gang for mange år siden en tidligere leilighetsnabo for å fjerne dimmerne før hun solgte leiligheten sin  :)
Respekt!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Takk for den, SOEDAL, men dama trodde jeg hadde tilta helt da hun fikk vite grunnen ;)
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Strøm er viktig som tidligere nevntpå iso Tek Sigmas siden men forandringer er ikke det samme som forbedringer! Spar pengene fra Harvesteren og fiks heller strømnettet fra sikringskap til høytalere. Dette koster dog mer enn en 1000 lapp, men er nok mer anvendte penger.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Strøm er viktig som tidligere nevntpå iso Tek Sigmas siden men forandringer er ikke det samme som forbedringer! Spar pengene fra Harvesteren og fiks heller strømnettet fra sikringskap til høytalere. Dette koster dog mer enn en 1000 lapp, men er nok mer anvendte penger.
Bra nick du har. Den siste forsterkeren fra Levinson før det gikk nedoverbakke. Kjøpte en slik ny i '93 og har den enda...
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Oldie but goodie! Musikalsk og sterk forsterker fra ML ,vil aldri kvitte meg med den uansett how much money hits the table! Min er modifisert med Rifa konnikker av Roar Malmin. Meget bra arbeid av den personen om kanskje ikke billig. Står på Pulsar points og massiv granitt knertet av staten. Og selvfølgelig tilkoblet Iso-Tek Sigmas.
Låter etter min smak.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Min er modifisert med Rifa konnikker av Roar Malmin. Meget bra arbeid av den personen om kanskje ikke billig.
Er konnikker det samme som kondiser? Har han gjort noe annet enn å bytte elektrolytt-kondensatorene i strømforsyningen?
Er det en mod eller har han bare byttet de originale lyttene med Rifa med samme verdier?
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
For de som enda er intressert i Harvesteren kan jeg tipse om produktet QRT som står i Nordost Thor sitt stømfilter. Plugg det i i hvilken som helst stikkkontakt i nærheten av anlegget og den fjerner effektivt all RF støy i rommet. Nettsiden er Quantum QRT.com. Et intressant produkt for alle Harvester kjøpere
 
O

om.s

Gjest
Strøm er viktig som tidligere nevntpå iso Tek Sigmas siden men forandringer er ikke det samme som forbedringer! Spar pengene fra Harvesteren og fiks heller strømnettet fra sikringskap til høytalere. Dette koster dog mer enn en 1000 lapp, men er nok mer anvendte penger.
Det interessante med Harvesteren er at den funker bedre i kompaniskap med ett godt filter. Så alle andre forbedrende tiltak utelukker ikke dens positive bidrag, imo...

mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det kan også være interessant å spørrre deg – hva det er som gjør at du får deformasjonen?

Mvh
OMF
Nei, si det? Det er ihvertfall ikke stereoen min. På torsdagskvelden så strømmen min aldeles ille ut, men jeg hadde ikke dataloggeren tilgjengelig og tok den med hjem på fredag. Men hele helga har strømmen vært ganske fin,- med den lille skjevheten og tilhørende overharmoniske på topp/bunn. Og den påvirkes ikke av noentingsomhelst her i huset... Ikke dimmerene mine en gang!
Der ute er naturligvis et antall kapasitive og induktive laster som til sammen lager bittelitt krøll. Og på torsdag var det nok en elendig skjermet thyristorkrets som surret og gikk der ute et sted. For jeg hadde faktisk en stående "krøll" på fallende positiv flanke. Akkurat en slik jeg vil tro Harvesteren er god på.

Men lydmessig? Ingen åpenbar lydforkjell på fredag fra torsdagen. Men så ble jo det heller ingen A/B-test ;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Litt ot. men ordet thyristor(krets) hørtes litt kjent ut.
Jeg tror den regulatoren til min gulvvarme i stua (termostaten jeg nå har er antagelig gått) som det er snakk om å sette inn i stedet er såkalt thyristorstyrt, er dette en varmestyringsform som er anderledes enn "vanlig" varmetermostat og muligens noe som kan gjøre strømforholdene
overfor mitt kjære ;) musikkanlegg verre enn vanlige termostater?
Dette har jeg ikke greie på (forskjellene mener jeg)
Kjekt å vite for oss renstrømshysterikere ;D
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Topp Bunn