PS Noise Harvester

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Tom for gode arrgumenter?
Nei, jeg prøver å illustrere for deg hvor tåpelig den kommentaren din var om at dersom noen har prøvd seg på dette som et DIY prosjekt og det ikke lyktes, så kan det heller ikke lykkes for PS Audio. Den kommentaren faller på sin egen urimelighet, likt som svaret jeg ga deg.

Prøv heller å forklare meg hvordan denne høsteren virker, og hvorfor:

- Den reduserer støynivået i lydbildet dramatisk
Ja, er det ikke en støyhøster da?

Men hvorfor:

- Holografien øker
- Dybdeperspektivet øker
- Lydgjengivelsen blir krystallklar
- Bassen blir strammet opp
- Enda flere detaljer og nyanser kommer frem i lydbildet
- Effekten blir større jo flere du kobler til nettet (Bondefangereffekten?)

Hvordan låter anlegget før man plugger i en eller flere "noise harvesters"  når effekten er så dramatisk?
Jeg har ingen lyst til å ta på meg jobben med å synse om dette produktet. Jeg har ikke testet det, ei kjenner jeg til hvordan det er bygget opp. I motsetning til deg, så lar jeg det derfor være med det.

Hvordan folk oppfatter endringer i anlegget er selvfølgelig subjektivt. For eksempel vil et anlegg som via endringer får et lavere støygulv, kunne føre til mange artige tolkninger av hvordan lyden er forbedret/forandret. Ingenting galt i det, men derfor er det viktig å danne sine egne erfaringer.

Noen forandringer kan komme av faktiske forskjeller, andre av placebo. Ofte er det en kombinasjon av begge deler. Det viktigste poenget i denne sammenheng, er at man bør vite å holde kjeft når man vurderer å latteligjøre noe man ikke vet et døyt om. Greit å være kritisk, man da stiller man kritiske spørsmål og gjør en saklig diskusjon basert på sine kunskaper om emnet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.124
Antall liker
2.649
Poenget er - dersom denne dingsen avstedkommer så gigantiske forbedringer hadde den vært en normal del av enhver forsterker til over 2.000,00 kroner. Produsenter og konstruktører surfer også på nettet!!!!
Vi vrenger litt her og vrenger litt der..
Vennligst siter på hvem som har sagt at dingsen avstedkommer gigantiske forbedringer, eller noe i nærheten av dette.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Det kunne jeg godt gjort men de tingene jeg har mest positive erfaringer med har verken noe mystisk navn eller blinkende lys og da får man ikke mye respons her omkring.
Har du prøvd?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jada - men er litt i stuss over de gigantiske forbedringene en slik liten billig dings kan fremskaffe. Er tiden moden for å hente frem min phillips pepito, et dusin av disse og vips så er phillipsen i high end klassen! Tror tilogmed jeg har etpar gode beatles kasetter på hytta!

Poenget er - dersom denne dingsen avstedkommer så gigantiske forbedringer hadde den vært en normal del av enhver forsterker til over 2.000,00 kroner. Produsenter og konstruktører surfer også på nettet!!!!

Dersom den fjerner en og annen støypuls fra kjøelskap etc. hadde jeg kunnet forstå det hele, men dere må jo forstå at argumentasjonen deres ødelegger troverdigheten. En liten dings på nettledningen kan faktisk ikke gjøre sånne forbedringer, spesielt ikke i et eller godt anlegg.
Det rimelig lang vei fra det det innlegget jeg svarte på til det du skriver nå.
For the record: Har ingen Noise Harvester- har ei heller noensinne hørt den. Har ikke Bybeefilter heller.
Det jeg har erfaring med, er egen krets til anlegget. Blir ganske pissed off over å høre at dette er et tullete tweak.
Prøv det selv på pepitoen din. Så kom og fortell meg at det er tull.
                                      mvh
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Da er det bare å fortsette med det. Slik du holder på nå bidrar i allefall ikke til noe positivt.

Dersom man føler behov for å le av og latteliggjøre andres meninger, viser det bare at man er uviten og mangler overbevisende argumenter.
 
L

Ludo

Gjest
Hmmm, nå skal jeg snart koble Noise Harvesteren min på uttaket der PC'n står - kanskje HFS får tilbake noe av sine gamle sjarm... ::)

Støygulvet senkes betraktelig, bøllebassene strammes opp og alt blir egentlig mye bedre :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hmmm, nå skal jeg snart koble Noise Harvesteren min på uttaket der PC'n står - kanskje HFS får tilbake noe av sine gamle sjarm... ::)

Støygulvet senkes betraktelig, bøllebassene strammes opp og alt blir egentlig mye bedre :)
;D
 
O

om.s

Gjest
Det kunne jeg godt gjort men de tingene jeg har mest positive erfaringer med har verken noe mystisk navn eller blinkende lys og da får man ikke mye respons her omkring.
Nei det kan godt være, men noen god unnskyldning for å forsure folks erfaringer er det alikevel ikke, det seg være om det er blinkende dingser el kabler eller andre tweak.
Selv om en selv ikke finner noe fornuft i ting er man ikke dermed pålagt å skulle uttrykke seg negativt om det, for det blir dessverre det, oftest negativt mener jeg....

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dersom den fjerner en og annen støypuls fra kjøelskap etc. hadde jeg kunnet forstå det hele, men dere må jo forstå at argumentasjonen deres ødelegger troverdigheten. En liten dings på nettledningen kan faktisk ikke gjøre sånne forbedringer, spesielt ikke i et eller godt anlegg.
Stiller forøvrig samme spørsmål til Meksikaneren!

1. Er det høyfrekvent støy på nettet?
2. Bortsett fra trafoen i i forsterkeren - hva er det som hindrer denne i å nå frem til høytalerne?
3. Vil en kondensator mellom fasene, evt mellom fase og jord kunne fjerne høyfrekvent nettstøy?
4. Finnes det noen billigere måte å få koblet inn en kondensator (gitt at det er det dette er) som ivaretar brannforsikring?
5. Vil et godt anlegg skille ut små forskjeller lettere enn et dårlig?
6. Er det feil å overdrive forskjellene når man beskriver hva som skjer med et tveak?

Mvh
OMF
 
O

om.s

Gjest
Jada - men er litt i stuss over de gigantiske forbedringene en slik liten billig dings kan fremskaffe. Er tiden moden for å hente frem min phillips pepito, et dusin av disse og vips så er phillipsen i high end klassen! Tror tilogmed jeg har etpar gode beatles kasetter på hytta!

Poenget er - dersom denne dingsen avstedkommer så gigantiske forbedringer hadde den vært en normal del av enhver forsterker til over 2.000,00 kroner. Produsenter og konstruktører surfer også på nettet!!!!

Dersom den fjerner en og annen støypuls fra kjøelskap etc. hadde jeg kunnet forstå det hele, men dere må jo forstå at argumentasjonen deres ødelegger troverdigheten. En liten dings på nettledningen kan faktisk ikke gjøre sånne forbedringer, spesielt ikke i et eller godt anlegg.
At du sitter der du gjør og "vet" hva andre erfarer om PS NH, gjør deg mindre seriøs enn du forsøker å gjøre denne Harvesteren.....

mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
At du sitter der du gjør og "vet" hva andre erfarer om PS NH, gjør deg mindre seriøs enn du forsøker å gjøre denne Harvesteren.....

mvh
Flott. Ta mannen, ikke ballen.

Her fremføres fornuftige argumenter, og får dritt til svar.

Seriøst? My ass.
 
O

om.s

Gjest
Flott. Ta mannen, ikke ballen.

Her fremføres fornuftige argumenter, og får dritt til svar.

Seriøst?  My ass.
Ja du fremstår jo selv meget seriøs her, så deg burde man kanskje lytte mer til.
Spill etter egne regler før du underviser meg om hva jeg burde og ikke.
Det finnes både stygge ord og piller for det jeg synes om slike kommentarer...

mvh
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Tror ikke du har gjort hjemmeleksene dine! Noise Harvester fungerer allerede fra 8kHz, mens denne saken fra Clas Ohlson virker fra 300kHz og opp til 300 MHz. Litt annet frekvensområde kanskje...
Det kan jo hende den har livets rett, det er jo ikke sikkert det er så mye snusk mellom 8-300khz :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det kommer ikke til å komme noen ytterligere komentarer fra meg anngående tweak's o.l.

ENJOY!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Flott. Ta mannen, ikke ballen.

Her fremføres fornuftige argumenter, og får dritt til svar.

Seriøst?  My ass.
Da utfordrer jeg deg!
Siter et fornuftig argument fra BjørnE i denne tråden!

(Dette er ikke et angrep på BjørnE, som i mine øyne absolutt har et poeng angående denne saken - håper jeg blir tilgitt denne direkte kommentaren Bjørn)

Mvh
OMF
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Flott. Ta mannen, ikke ballen.

Her fremføres fornuftige argumenter, og får dritt til svar.

Seriøst?  My ass.
Går ut fra at du har lest hele tråden her. Pancho Villa har ihvertfall prøvd, eller i det minste hørt, en NH. Det gir en viss kred.
Blir fryktelig lei av folk som uttaler seg på grunnlag av null- 0- erfaring med et produkt, samtidig som alle andres erfaringer blir avfeid som placebo osv.
mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Da utfordrer jeg deg!
Siter et fornuftig argument fra BjørnE i denne tråden!
Mvh
OMF
Sitat Bjørn E:

Poenget er - dersom denne dingsen avstedkommer så gigantiske forbedringer hadde den vært en normal del av enhver forsterker til over 2.000,00 kroner. Produsenter og konstruktører surfer også på nettet!!!!
Sitat slutt.

Jeg syns dette var et greit argument. Å bli kalt useriøs etter dette var det som fikk meg til å reagere.

Det hadde vært bedre å argumentere sak, i stedet for å dele ut personkarakteristikker. Det er en uting i et hvert forum.
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Ehhhhhh.
Istedet for å krangle om dingsen virker eller ikke, kunne ikke en eller annen lirke litt på dekslene på enheten slik at vi kan se hva som er inni? :)

Kanskje det hadde vært mulig å konstruere en klon som hadde samme effekt til en rimeligere (DIY) penge?

Jeg er svært interessert i et slikt prosjekt, har forøvrig nettfiltre, skilletrafo og liknende og hører klar forskjell med f.eks. nettpolaritet.

Sådetså... ;D
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Sitat Bjørn E:

Poenget er - dersom denne dingsen avstedkommer så gigantiske forbedringer hadde den vært en normal del av enhver forsterker til over 2.000,00 kroner. Produsenter og konstruktører surfer også på nettet!!!!
Sitat slutt.

Jeg syns dette var et greit argument. Å bli kalt useriøs etter dette var det som fikk meg til å reagere.

Det hadde vært bedre å argumentere sak, i stedet for å dele ut personkarakteristikker. Det er en uting i et hvert forum.
Poenget var jo at ingen har påstått GIGANTISKE forbedringer og må da tåle pepper for elendig argumentasjon.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Sitat Bjørn E:

Poenget er - dersom denne dingsen avstedkommer så gigantiske forbedringer hadde den vært en normal del av enhver forsterker til over 2.000,00 kroner. Produsenter og konstruktører surfer også på nettet!!!!
Sitat slutt.

Jeg syns dette var et greit argument. Å bli kalt useriøs etter dette var det som fikk meg til å reagere.

Det hadde vært bedre å argumentere sak, i stedet for å dele ut personkarakteristikker. Det er en uting i et hvert forum.
Jeg synes ikke dette er et fornuftig argument. Det sier ingen ting om at harvesteren ikke skal virke.

Hvis vi antar at det er et likt forhold mellom salgspris og produksjonspris på harvesteren og en forsterker, så vil jo dette innebære at at forsterkeren blir 50% dyrere med en harvester innebygd, og da synes jeg ikke det er rart at det ikke er en normal del av alle forsterkere til over 2000,-. Mao - jeg synes ikke det er et fornuftig argument.

Dersom dette argumenet var korrekt, så ville jo det innebære at stort sett alt av modifikasjoner og tveaks er bortkastet (skifte av opamper, større trafoer, mer kondiser ,bedre kondiser, skjermning av chassis, vibrasjonsdemping, osv) - fordi det koster lite i forhold til komponentet selv, så skulle det jo da være implementert av produsenten.

Mvh
OMF
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
inni denne står det en kondensator til ca 18kr og en lys diode (også kalt kilde sortereren) ,det er en annen tråd om denne boksen som går over 11sider ,startet av oms
"svært underholdene tråd forøvrig" ;D
 
O

om.s

Gjest
Sitat Bjørn E:

Poenget er - dersom denne dingsen avstedkommer så gigantiske forbedringer hadde den vært en normal del av enhver forsterker til over 2.000,00 kroner. Produsenter og konstruktører surfer også på nettet!!!!
Sitat slutt.

Jeg syns dette var et greit argument. Å bli kalt useriøs etter dette var det som fikk meg til å reagere.

Det hadde vært bedre å argumentere sak, i stedet for å dele ut personkarakteristikker. Det er en uting i et hvert forum.
Det er vel ingen som har kalt vedkommende useriøs pga det sitatet du referer til der, det er å ta ting ut av sammenheng, men når en mann så kategorisk går ut og dømmer andres erfaringer nedenom og hjem, uten å kanskje ha testet selv, da ser jeg ikke at det er å ta mannen, om dette påpekes.
Meksikaneren har tydeligvis i det minste prøvd denne saken selv og  ikke funnet noe positivt med den, veldig greit!!, da har man i det minste prøvd og har en erfaring, men fra det igjen til å akseptere at andre har andre og positive erfaringer synes tydeligvis verre.

Det som er det irriterende er at noen tydeligvis bare må uttale seg om saker de åpenbart ikke selv har prøvd engang og ved det diskreditere andres erfaringer, det tror jeg ikke engang du i all din egen rettferdige "vrede" hadde akseptert.

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Dette begynner å ligne på en diskusjon i skoleavisa ;)

Personlig tror jeg at denne dingsen fjerner støy fra nettet. Jeg tror også at skal man ha hørbar effekt av den, fordrer det et anlegg av en viss klasse. Samtidig mener jeg at også i dette tilfellet blir språket missbrukt i den forstand at jeg ikke tror at beskrivelsene av lydforbedringene står helt i forhold til virkeligheten ;)
Som dere ser, tror jeg mye.. Fordelen med denne dingsen er dog, at den er så billig at de fleste kan slippe å tro, men heller kjøpe den og teste den ut selv.
Jeg har faktisk allerede kjøpt den ,men ikke testet ut enda. Dette fordi jeg vil teste den med mitt kommende anlegg, som blir en del hakk over det jeg spiller på nå.
Skulle det vise seg at jeg ikke merker forbedring, så har jeg ikke tapt all verden ;D
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Kan se ut som det er et nytt filter på vei:

(Sakset indirekte fra PS audio sine sider...)

http://www.hiendfi.com/web/?p=227&page=2

"Quintessence Super Filter
Laszlo's at it again. At the last moment, after everything we worked hard at completing and getting into production was finished and we were beginning production, Laszlo shows up with a new filter. But not justany filter.

This filter bowled us all over. We've never seen anything like it and halted production so every Quintessence (and Premier) could receive the new filter. Yes, it makes a spectacular audible and visual improvement to connected equipment.

Let me give you a little background. Passive power filters, even the super kind we built into the new power products using Nanocrystalline, reach down into the many thousands of kilohertz when they eliminate noise.

This is great! The new Nanocrystalline filters have reached lower than just about anything else we've seen and because they're in such a tiny package, there's almost no insertion loss.


But Laszlo, who invented the Noise Harvester, was interested in building a filter that went even lower; much lower. In fact, low enough to quiet the area where the Noise Harvesters are working, which is about 8kHz, ten times lower than any filter weve ever built. I think he got tired of watching all the Harvesters blink on his bench!

It's not difficult for a good filter designer to design such a filter. What IS difficult is building a power filter with those specs that has nearly zero insertion loss. Now that's a challenge!

Check out the picture of Laszlo's filter. To build these we had to use four high permeability cores, stacked on top of each other and then wound them with parallel 12 gauge conductors to keep the DC resistance at its lowest.

The results are simply spectacular. This filter reaches down into the audio frequencies for noise cleaning yet does not restrict dynamics in connected audio equipment. Nothing we are aware of has ever done this and maintained the all important dynamics. Simply stunning.

The Quintessence and the Premier will both ship, from day one, with this amazing filter in place! PS has just raised the power bar one more giant notch and yes, its gonna be worth the wait for your new equipment to arrive."
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg har også kjøpt den, og den har hatt en positiv virkning på lydbildet. Den fjerner noe støy slik at lydbildet er blitt litt renere og noe strammere; derfor kommer smådetaljene bedre frem. Jeg vil ikke kalle det er en radikal forbedring, men lite steg i riktig retning. Harvesteren blir hos meg.

TIl slutt vil jeg sitere LMC: [M]in er faring er at du vet ikke om du hadde støy før du er kvitt den, mao du oppdaget at støyen faktisk har maskert detaljer og informasjon, som du ikke visste at du hadde før. Dette kan jeg skrive under er tilfelle.
 
O

om.s

Gjest
inni denne står det en kondensator til ca 18kr og en lys diode (også kalt kilde sortereren) ,det er en annen tråd om denne boksen som går over 11sider ,startet av oms
"svært underholdene tråd forøvrig" ;D
For meg kunne det gjerne stått en kondensator til 8kr inni, det er for meg og muligens flere andre, helt uvesentlig, "noen" kom opp med og førte frem denne ideen/dingsen som for mange funker godt og gir forbedringer som er langt over det man hadde fått gi for tilsvarende forbedringer gjennom oppgraderinger/skiftninger andre steder i kjeden, og det er poenget, resultat kontra pris idenne sammenheng blir derfor "peanuts", for noen.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Dette begynner å ligne på en diskusjon i skoleavisa ;)

Personlig tror jeg at denne dingsen fjerner støy fra nettet. Jeg tror også at skal man ha hørbar effekt av den, fordrer det et anlegg av en viss klasse. Samtidig mener jeg at også i dette tilfellet blir språket missbrukt i den forstand at jeg ikke tror at beskrivelsene av lydforbedringene står helt i forhold til virkeligheten ;)
Som dere ser, tror jeg mye.. Fordelen med denne dingsen er dog, at den er så billig at de fleste kan slippe å tro, men heller kjøpe den og teste den ut selv.
Jeg har faktisk allerede kjøpt den ,men ikke testet ut enda. Dette fordi jeg vil teste den med mitt kommende anlegg, som blir en del hakk over det jeg spiller på nå.
Skulle det vise seg at jeg ikke merker forbedring, så har jeg ikke tapt all verden ;D
Ikke alltid vi er enige, men her sier du noe meget fornuftig.

Som jeg selv har sagt ved flere anledninger så brukes det i HiFi sammenheng store/sterke ord om ofte små/svake forandringer/forbedringer, dette vet de fleste som søker å beskrive de subjektive opplevelsene, og det burde vel ikke være noen stor overraskelse for noen etterhvert, hvilket det tydeligvis er, det seg være i denne el i andre lign diskusjoner.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Det kommer ikke til å komme noen ytterligere komentarer fra meg anngående tweak's o.l.

ENJOY!
Så dramatisk bør det vel ikke være, men det hadde kanskje vært ok at det fremkom litt tydeligere at du faktisk har test selv, det står det kred av selv om en ikke nødvendigvis mener det samme om saken, imho ;) :) .....

mvh
 
B

BjornE

Gjest
Er det noen som har tittet inn i en av komponentene i anlegget og sett på den delen som omtales som "Power Supply"?

Med hensyn på denne diskusjonen kan man egentlig kalle dette et lavpassfilter, og faktisk et ganske effektivt sådann, kun DC på utgangen. Det som er vanskelig å forstå er hva en liten dings på nettledningen kan gjøre for å forbedre denne enheten.

Med hensyn på dette om at NH virker bedre på bedre anlegg er dette også vansklig å forstå fordi bedre anlegg ofte er overfokusert på powersupply delen.

Derfor ser jeg et visst behov for overspenningsvern, for å beskytte powersuppliet mot høye pulsspenninger, men ser ingen mulighet for at en slik enhet kan forbedre lydbildet. Spesielt ikke i high end utstyr med sine gigantiske powersupplier.
 
O

om.s

Gjest
Det som er vanskelig å forstå er hva en liten dings på nettledningen kan gjøre for å forbedre denne enheten.

Med hensyn på dette om at NH virker bedre på bedre anlegg er dette også vansklig å forstå fordi bedre anlegg ofte er overfokusert på powersupply delen.

Derfor ser jeg et visst behov for overspenningsvern, for å beskytte powersuppliet mot høye pulsspenninger, men ser ingen mulighet for at en slik enhet kan forbedre lydbildet. Spesielt ikke i high end utstyr med sine gigantiske powersupplier.
Isteden for å bare tro, slik du her gjør, prøv selv!!, men har du pcén som signal kilde på konfirmasjons anlegget kan jeg dessverre ikke garantere noe forbedret resultat.
I denne sammenheng, er det meg personlig likegyldig langt inn i skyggenes dal hva du mener om saken, det som engasjerer meg er den blinde troen på egen fortreffelighet i så måte, slik at du kan benekte mine, og andres erfaringer, sånn helt uten videre, det "interreserer" meg litt, for der har du feil, helt enkelt!!

Og ja, det er ikke feil verken med power supplyén på mono blokkene, (ca 75kg totalt + strømfilter på ca 20 kg) så den delen er godt ivaretatt, men dog NH gir alikevel ett ikke uvesentlig bidrag i det hele....

mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
...men har du pcén som signal kilde på konfirmasjons anlegget kan jeg dessverre ikke garantere noe forbedret resultat...
Om du mener at HD basert drivverk er en stor ulempe, samtidig som et slik filter skal være et kjempeløft, er det vel bare å konkludere med at vi har totalt forskjellig erfaring. (Diplomatisk modus..... ;D ;))

Og så et annet spørsmål: Har du noe med salget av disse å gjøre om.s? Du virker veldig aktiv i forbindelse med NH.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er det noen som har tittet inn i en av komponentene i anlegget og sett på den delen som omtales som "Power Supply"?

Med hensyn på denne diskusjonen kan man egentlig kalle dette et lavpassfilter, og faktisk et ganske effektivt sådann, kun DC på utgangen. Det som er vanskelig å forstå er hva en liten dings på nettledningen kan gjøre for å forbedre denne enheten.

Med hensyn på dette om at NH virker bedre på bedre anlegg er dette også vansklig å forstå fordi bedre anlegg ofte er overfokusert på powersupply delen.

Derfor ser jeg et visst behov for overspenningsvern, for å beskytte powersuppliet mot høye pulsspenninger, men ser ingen mulighet for at en slik enhet kan forbedre lydbildet. Spesielt ikke i high end utstyr med sine gigantiske powersupplier.
Her synes jeg du er litt unyansert.

Det er ikke slik at et lavpassfilter er effektivt om du kun har DC på utgangen. En likeretterdiode er jo ikke et lavpassfilter, selv om den kun gir DC ut.

Lavpassfilteret du beskriver er jo netttrafoen. Og hvis du da kobler en likeretter etter denne, så får du jo kun likestrøm ut. Slik som det er i en vanlig audio komponent.

Men det er jo ingen av disse komponenetene som fjerne all rippel på likestrømmen. Denne ligger jo likefullt som spenningsrippel over kondisene i strømforsyningen og vil forplante seg videre gjennom transistorene og til høytalerne.

Derimot, vil man kunne redusere denne rippelen ved å stoppe den (Spole i serie), kortslutte den (kondensator i parallell) eller bruke en eller annen form for ferritt, som i praksis virker som en spole i serie.

Så, ut i fra teorien - er det ikke vanskelig å forklare at denne boksen kan virke -gitt at den inneholder en eller annen form for kondensator. Og for meg er det naturlig at å fjerne høyfrekvent nettstøy i å nå forsterkeren vil kunne påvirke lyden. Så jeg har ingen problemer med å skjønne at denne kan gi bedre lyd.

Mvh
OMF
 
O

om.s

Gjest
Og så et annet spørsmål: Har du noe med salget av disse å gjøre om.s? Du virker veldig aktiv i forbindelse med NH.
NEI!!!! dessverre kan jeg kanskje si, ikke noe rabatt har jeg fått heller, fullpris er betalt for begge mine, men det er i mine øyne ikke uten grunn det står HiFi
freak, med vekt på freak i min status, det er vel det det er, ren og skjær glede og interesse for bla slikt som dette  ;) :D ;D ....

mvh
om.s

...som går baklengs inn i fremtiden med hovedvekt på vinyl, og kjenner nå at man nesten svever litt etter å ha oppdaget fordelen og gleden ved en god platevaskemaskin (se vinlhjørnet NittyGritty platevasker ;D ;D )...
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Tegning som viser innmaten i PS NH.
Mannen på bildet er konstruktøren, Laszlo Juhasz.


Endre
 
B

BjornE

Gjest
Nå er det nok slik at en av hovedkomponentene i et gammeldags power er en og annen kondensator, som står mellom + og - og virker som en grei kortslutning for ac.
 
Topp Bunn