ps audio power plant premier-erfaringer?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
nb skrev:
Endre Askeland skrev:
Hvor er de folkene som du sier har peiling på dette?
En ideell sinus har ingen støykomponenter overlagert.
Har du en sinus som har overlagret støykomponenter, begynner sinusen å bli klippet på toppene av peak'ene.
Dette er ikke ønskelig med tanke på å kunne trekke maksimalt fra power-supplyen.
Men for all del, du og dine likesinnede må gjerne kjøre firkantpulser inn til primær siden av powersupplyen til komponentene deres hvis dere tror at det er en fordel.
Jeg gir blanke i hvordan spenningskurven til komponentene mine ser ut, de spiller musikk temmelig fint åkke som synes jeg, men det er jo sekundert på et forum som dette.

Du har proklamert å ha peiling på dette og mener noe. Andre som mener å ha peil er uenige. Hvem som har rett vet svært få, men det er sannsynligvis maksimalt en av dere.
Akkurat som vi gir blanke i hvorfor kabler låter forskjellig, de låter bare forskjellig og vi finner de som passer best i våre systemer! Og de spiller musikk.... Dette fungerer veldig fint etter dine nye prinsipper!
 
N

nb

Gjest
SAL skrev:
Akkurat som vi gir blanke i hvorfor kabler låter forskjellig, de låter bare forskjellig og vi finner de som passer best i våre systemer! Og de spiller musikk.... Dette fungerer veldig fint etter dine nye prinsipper!
I denne tråden har man
- entusiaster som synes PPP er stas
- entusiaster som synes PPP demper dynamikk
- teknolog som mener ren sinus er veldig viktig
- teknologer som mener ren sinus ikke er veldig viktig, ikke en gang noe å etterstrebe

Jeg har vanskelig for å se at alt dette kan være riktig samtidig.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

I denne tråden har man
- entusiaster som synes PPP er stas
Det er nok riktig og de har prøvd/hørt eller har den.
- entusiaster som synes PPP demper dynamikk
Her er jeg litt usikker, det ser ikke ut til at vedkommende som hevdet det er villig til å kommentere hvorvidt han hørte en (eldre/mindre) effektiv PP eller om det var PPP (ei heller annet han er blitt spurt om). Tråden handler om PPP
- teknolog som mener ren sinus er veldig viktig
- teknologer som mener ren sinus ikke er veldig viktig, ikke en gang noe å etterstrebe
De to siste burde det for en språk og teknisk kyndig person være mulig å få et godt eller dårlig svar fra produsenten (PSAudio) på.
Jeg aner ikke ;)

Mvh.KW
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Rhesus skrev:
McLaren skrev:
Hvaslags utstyr er forøvrig powersupplyene dine brukt til Rhesus?
Audio utstyr, blant annet.

Hvaslags andre typer for nettfiltre og div er det du har testet ut evt?
Jeg har testet mye, både i laboratoriesammenheng, altså ved hjelp av måleutstyr (gud forby!) og hjemme. Hjemme har jeg hatt best resultater med nettstøytrafo.

Nettkablers kvalitet har kanskje ikke noe og si?
Det er lite holdepunkter for at nettledning i seg selv påvirker lydkvaliteten. Forøvrig har jeg to sett EC nettkabler liggende fra min tid som subjektivist, så jeg har hørt det jeg og.

Om du fikk i en blindtest høre en markant forbedring av lydkvaliteten og fikk vite at det var en PPP, ville du da innrømmet produktets genialitet? (dette gjeldere også dere andre skeptikere der ute.)
Helt klart, forbedringer er alltid velkomne. Men jeg ville da vært svært nysgjerrig på hvordan de tilkoblede apparatene var i forhold til immunintet.
Skilletrafoer har alle brummet mer enn behagelig her hjemme hos meg. det har ikke vært aktuelt og bruke.

hvilke audioprodukter innehar dine strømforskyninger?

Ble litt nysgjerrig her.

McLaren
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
McLaren skrev:
Skilletrafoer har alle brummet mer enn behagelig her hjemme hos meg. det har ikke vært aktuelt og bruke.

hvilke audioprodukter innehar dine strømforskyninger?

Ble litt nysgjerrig her.

McLaren
Hvis de brummer, kan det være fordi du har litt DC på nettet. En DC-felle, (diskutert i flere tråder) fikser biffen.

Jeg konstruerer audio-utstyr til profesjonelt bruk daglig. Jeg designer som regel alt selv, også powersupplyene. Utstyret spenner over alt fra mikrofonforsterkere og prosessorer, til effektforsterkere. Det stilles svært strenge krav til EMC for dette utstyret. Derfor har jeg ganske god erfaring med 'nettstøy' og annen støy og hvilke mekanismer som er i sving når audio-utstyr blir påvirket.

Dette med flate sinuser er et tema i en annen tråd som nok passer litt bedre for akkurat dette. Jeg har akkurat skrevet litt om det, og det kommer mer. De som er interessert får følge med videre der:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18538.0/all.html
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Det bestrides ikke at den funker, om.s. Det diskuteres hvorvidt man har bruk for det den gjør.

Jeg tviler på at PPP gjør stor skade, hehe. Ren og pen 228V 50Hz uten overtoner er i det minste forutsigbart.
Av visse, mer enn svakt insinueres det at dette er bortkastede penger å investere i, det kan tolkes som om man mener den ikke funker....

mvh
 
O

om.s

Gjest
KW skrev:
breuer skrev:
Valentino skrev:
Ditto.

Krystallkule: Snart kommer det en PPPi (improved) som legger på noen harmoniske på den pene 50Hzen (eller var det 50 eller 70, valgbart?). Selvfølgelig med nye flotte forklaringer på PSAs nettsider. Ikkje gå glipp av neste episode i framhaldssoga.
Slike moduler har vi vel innebygd i mange forsterkere i dag ;D
Hadde jeg vært kyndig på de to omtalte områdene og sterkt tvilende til produktet (ene) så hadde det ikke kostet meg mye å sende en slik mail.
Mvh.KW
Nei gud forby, bland nå ikke konstruktøren av disse apparatene inn i diskusjonen, de farer bare med propaganda og markedførings bedrag, fikk jeg vite i en annen tråd for litt siden da jeg bad noen rette sine kristiske spm nettopp til, produsenten ;) ....

mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
om.s skrev:
Av visse, mer enn svakt insinueres det at dette er bortkastede penger å investere i, det kan tolkes som om man mener den ikke funker....

mvh
Hva legger du i 'funker' da? Hvis det er å generere en regulert AC, så gjør den det. Hvis det er å 'forbedre' lyden i stereoen, så er jo det en subjektiv vurdering, og vi har jo allerede sett i alle fall 2 helt forskjellige subjektive vurderinger her i tråden.
 
O

om.s

Gjest
Rhesus skrev:
McLaren skrev:
Det er lite holdepunkter for at nettledning i seg selv påvirker lydkvaliteten. Forøvrig har jeg to sett EC nettkabler liggende fra min tid som subjektivist, så jeg har hørt det jeg og.

Ja da faller jo mye på plass her, skal disse nevnte kablene skal stå som exempel på att alt annet av strømkabler ikke funker? da har du valgt en "lett" vei for utelukkelse av strømkabler, og dessverre, gått glipp av andre og bedre underveis, den kabelen jeg hadde engang i tiden av samme merke byttet jeg bort i god flaske vin, noe både jeg og min kompis var meget godt fornøyde med ;) ...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Rhesus skrev:
om.s skrev:
Av visse, mer enn svakt insinueres det at dette er bortkastede penger å investere i, det kan tolkes som om man mener den ikke funker....

mvh
Hva legger du i 'funker' da? Hvis det er å generere en regulert AC, så gjør den det. Hvis det er å 'forbedre' lyden i stereoen, så er jo det en subjektiv vurdering, og vi har jo allerede sett i alle fall 2 helt forskjellige subjektive vurderinger her i tråden.
Jeg tviler på de fleste bruker pengene på dette fordi den ser pen eller fancy ut, eller kobler den til brødristeren for en mer gyllen toast, med funker tenker jeg selvsagt på økt og forbedret musikk opplevelse med PPPén, det var vel ikke så vanskelig å liste ut? men vil man ikke så vil man ikke, og for ordens skyld så er vel fortsatt trådens tema ..."erfaringer?", ikke konstruksjon, ikke holdbarhet, ikke synsing, men når noen våger seg på påstandens om at de føler produsentens forklaringer ikke holder vann osv, dette tiltross for andres erfaringer igjen som støtter de samme forklaringene fra produsenten, så er det vel både noen og enhver her inne som bør ta rev i seila sine....

mvh
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Det er mulig at dette produktet vil hjelpe for noen - som har skikkelige problemer med strømleverandøren ;)

For de som har skikkelig strøm, er dette produktet en "killer" for lydopplevelsen.

Er det ikke bedre å fokusere på ballen - enn mannen ?

Krev skikkelig strøm av leverandøren din !
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.809
Torget vurderinger
1
Hei folkens!

Et enkelt spørsmål: Vil PPP kunne gjøre noe med brum i høyttalerne og trafosnerring i effektforsterkeren?

Har akkurat anskaffet nytt effekttrinn (Copland) og opplever betydelige problemer med brum i høyttalerne (høres godt på tre meters hold) og bråkete trafo.

Jeg hadde ingen problemer med de gamle monotrinnene mine. Alt helt tyst.

Er det andre tråder i forumet som behandler problematikken utfyllende er jeg takknemlig for en link eller to.

PÅ forhånd takk

Odd J
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
om.s skrev:
Rhesus skrev:
McLaren skrev:
Det er lite holdepunkter for at nettledning i seg selv påvirker lydkvaliteten. Forøvrig har jeg to sett EC nettkabler liggende fra min tid som subjektivist, så jeg har hørt det jeg og.

Ja da faller jo mye på plass her, skal disse nevnte kablene skal stå som exempel på att alt annet av strømkabler ikke funker? da har du valgt en "lett" vei for utelukkelse av strømkabler, og dessverre, gått glipp av andre og bedre underveis, den kabelen jeg hadde engang i tiden av samme merke byttet jeg bort i god flaske vin, noe både jeg og min kompis var meget godt fornøyde med ;) ...

mvh
;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Odd J skrev:
Hei folkens!

Et enkelt spørsmål: Vil PPP kunne gjøre noe med brum i høyttalerne og trafosnerring i effektforsterkeren?

Har akkurat anskaffet nytt effekttrinn (Copland) og opplever betydelige problemer med brum i høyttalerne (høres godt på tre meters hold) og bråkete trafo.

Jeg hadde ingen problemer med de gamle monotrinnene mine. Alt helt tyst.

Er det andre tråder i forumet som behandler problematikken utfyllende er jeg takknemlig for en link eller to.

PÅ forhånd takk

Odd J
Hei!
Har du dette problemet konstant hele tiden?
Dersom det er tilfelle, så kan det dreie seg om jordloop, som oppstår dersom du f.eks. har noe antenne/tv saker forbundet med stereoanlegget.
Dette kan fikses lett og billig
Dersom det er varierende tilstedeværelse av dette trafosnerring med påfølgende brumming over ht. så KAN (kanskje) en PPP
bidra til å forhindre dette (så langt jeg har forstått slikt)
Det kan i sistnevnte tilfelle kunne dreie seg om at det finnes DC komponenter på nettstrømmen (AC) noe som kan forhindre trafoen i å gjøre jobben fullgodt og riktig.
Da vil vel i så fall (kanskje ::) ) trafoen i følge f.eks. Rhesus ikke være av god nok kvalitet, siden den ikke fikser det sjøl.
Det kommer sikkert mer hjelp fra andre som helt sikkert kan dette bedre enn meg.
Håper det ikke er totalt vranglære mine forsøk på svar her er ;)

Edit: eksemplet med jordlooper dreier seg om tilfellet med kabelnett som har eget jordingspotensial.
Mvh.KW
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
om.s skrev:
Jeg tviler på de fleste bruker pengene på dette fordi den ser pen eller fancy ut, eller kobler den til brødristeren for en mer gyllen toast, med funker tenker jeg selvsagt på økt og forbedret musikk opplevelse med PPPén, det var vel ikke så vanskelig å liste ut? men vil man ikke så vil man ikke, og for ordens skyld så er vel fortsatt trådens tema ..."erfaringer?", ikke konstruksjon, ikke holdbarhet, ikke synsing, men når noen våger seg på påstandens om at de føler produsentens forklaringer ikke holder vann osv, dette tiltross for andres erfaringer igjen som støtter de samme forklaringene fra produsenten, så er det vel både noen og enhver her inne som bør ta rev i seila sine....

mvh
Trådstarter stilte spørsmålet om hvorvidt sinus var tingen eller ei.

BigSwifty skrev:
Mine effekttrinn er Nagra VPA. Sendte dem en mail om eventuelt behov for ren strøm til disse og fikk dette (for meg) noe kryptiske svar:

The current needed by the VPA is not purely sinusoidal, so be careful in the choice of the stabilizer.

Er ikke litt av poenget med PPP at strømmen er "purely sinusoidal"?
Så jeg svarte på det.

Jeg påstår ikke at den ikke funker, jeg sier at det er tvilsomt at powersupplyene deres er så dårlige at de trenger en.

Produsenten påstander er faktisk ikke mindre enn fantastiske. De presterer faktisk å insinuere at 'alle de andre' som lager hifiapparater tar feil og faktisk ikke klarer å lage et powersupply som duger. Det er veldig lite sannsynlig.

Når det er sagt så finnes det jo faktisk andre debatanter som i følge din logikk mener at PPP ikke fungerer. De sier den dreper dynamikk. Kanskje det er de som skal skrive til PSA?
 
O

om.s

Gjest
Rhesus skrev:
om.s skrev:
Når det er sagt så finnes det jo faktisk andre debatanter som i følge din logikk mener at PPP ikke fungerer. De sier den dreper dynamikk. Kanskje det er de som skal skrive til PSA?
Ja hvorfor ikke, jeg sa vel "noen og enhver" tidligere her, og har man spm om ett produkts egenskaper el mangel på sådanne så kan det ofte være greit å gå til kilden (produsenten) fremfor en masse mer eller mindre (u)kvalifisert synsing på nettet.

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Rhesus skrev:

<Produsenten påstander er faktisk ikke mindre enn fantastiske. De presterer faktisk å insinuere at 'alle de andre' som lager hifiapparater tar feil og faktisk ikke klarer å lage et powersupply som duger.>

Jeg har sakset følgende fra denne (samme) produsentens side:

We can buy equipment with better transformers. PS and many high-end audio video manufacturers go to great lengths to design and build near perfect transformers that have very low levels of mechanical hum even under the worst conditions coming out of the wall. But regardless of how well the transformer's made, we can't do better than fixing the problem properly in the first place.

Vel,vel Rhesus ::)
Det er her jeg mener du ikke akkurat gir ved dørene, for dermed å kunne oppnå mest mulig troverdighet for ditt eget syn både på sak og produsent.
Det er slikt som gjør at jeg innimellom er skeptisk til dine åsikter. Sorry :-\
Mvh.KW
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
litt på siden:

er det noen som vet om en "ameriansk" ppp kan ta inn 230v og spytte ut 110v, altså brukes i norge?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

KW skrev:
Hei!
Rhesus skrev:

<Produsenten påstander er faktisk ikke mindre enn fantastiske. De presterer faktisk å insinuere at 'alle de andre' som lager hifiapparater tar feil og faktisk ikke klarer å lage et powersupply som duger.>

Jeg har sakset følgende fra denne (samme) produsentens side:

We can buy equipment with better transformers. PS and many high-end audio video manufacturers go to great lengths to design and build near perfect transformers that have very low levels of mechanical hum even under the worst conditions coming out of the wall. But regardless of how well the transformer's made, we can't do better than fixing the problem properly in the first place.

Vel,vel Rhesus ::)
Det er her jeg mener du ikke akkurat gir ved dørene, for dermed å kunne oppnå mest mulig troverdighet for ditt eget syn både på sak og produsent.
Det er slikt som gjør at jeg innimellom er skeptisk til dine åsikter. Sorry :-\
Mvh.KW
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Nei, den kan ikke brukes i Norge.

mvh
joaquin skrev:
litt på siden:

er det noen som vet om en "ameriansk" ppp kan ta inn 230v og spytte ut 110v, altså brukes i norge?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Endre Askeland skrev:
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

KW skrev:
Hei!
Rhesus skrev:

<Produsenten påstander er faktisk ikke mindre enn fantastiske. De presterer faktisk å insinuere at 'alle de andre' som lager hifiapparater tar feil og faktisk ikke klarer å lage et powersupply som duger.>

Jeg har sakset følgende fra denne (samme) produsentens side:

We can buy equipment with better transformers. PS and many high-end audio video manufacturers go to great lengths to design and build near perfect transformers that have very low levels of mechanical hum even under the worst conditions coming out of the wall. But regardless of how well the transformer's made, we can't do better than fixing the problem properly in the first place.

Vel,vel Rhesus ::)
Det er her jeg mener du ikke akkurat gir ved dørene, for dermed å kunne oppnå mest mulig troverdighet for ditt eget syn både på sak og produsent.
Det er slikt som gjør at jeg innimellom er skeptisk til dine åsikter. Sorry :-\
Mvh.KW
Innimellom skeptisk? Ja, og her var det bare engelsken som klusser seg til.... ;D ;D ;D ;D ;D
 
K

kbwh

Gjest
PSA:
We can buy equipment with better transformers. PS and many high-end audio video manufacturers go to great lengths to design and build near perfect transformers that have very low levels of mechanical hum even under the worst conditions coming out of the wall. But regardless of how well the transformer's made, we can't do better than fixing the problem properly in the first place.
Hva f*** betyr dette?
Bullalert!
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
PSA:
We can buy equipment with better transformers. PS and many high-end audio video manufacturers go to great lengths to design and build near perfect transformers that have very low levels of mechanical hum even under the worst conditions coming out of the wall. But regardless of how well the transformer's made, we can't do better than fixing the problem properly in the first place.
Hva f*** betyr dette?
Bullalert!
Nei nå roper du "ulv ulv" Valentino ,dette forstod t.o.m jeg ;) ...

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Er vel helst amerikansk ordgyteri. Lærebøkene de har over there er også laget slik at budskapet tåkelegges forbilledlig. Her er det gjort komplisert for å forvirre den prospektive kjøper, hvis forvirring vil gi seg når produktet er i hus.

Men ok: Det er vel off topic å diskutere PSAs markedsføring i denne tråden.
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Er vel helst amerikansk ordgyteri. Lærebøkene de har over there er også laget slik at budskapet tåkelegges forbilledlig. Her er det gjort komplisert for å forvirre den prospektive kjøper, hvis forvirring vil gi seg når produktet er i hus.

Men ok: Det er vel off topic å diskutere PSAs markedsføring i denne tråden.
Tanken deres var vel mer at strømforsyningene som bygges ofte er bra nok i seg selv, men det er ofte ikke strømmen som kommer ut jacket, og det har de gjort noe med, om jeg har skjønt det rett ;) :).

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Flageborg skrev:
Det er mulig at dette produktet vil hjelpe for noen - som har skikkelige problemer med strømleverandøren ;)

For de som har skikkelig strøm, er dette produktet en "killer" for lydopplevelsen.

Er det ikke bedre å fokusere på ballen - enn mannen ?

Krev skikkelig strøm av leverandøren din !
Dette (sitatet) burde stått som avslutning på denne tråden.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
KW skrev:
Hei!
Rhesus skrev:

<Produsenten påstander er faktisk ikke mindre enn fantastiske. De presterer faktisk å insinuere at 'alle de andre' som lager hifiapparater tar feil og faktisk ikke klarer å lage et powersupply som duger.>

Jeg har sakset følgende fra denne (samme) produsentens side:

We can buy equipment with better transformers. PS and many high-end audio video manufacturers go to great lengths to design and build near perfect transformers that have very low levels of mechanical hum even under the worst conditions coming out of the wall. But regardless of how well the transformer's made, we can't do better than fixing the problem properly in the first place.

Vel,vel Rhesus ::)
Det er her jeg mener du ikke akkurat gir ved dørene, for dermed å kunne oppnå mest mulig troverdighet for ditt eget syn både på sak og produsent.
Det er slikt som gjør at jeg innimellom er skeptisk til dine åsikter. Sorry :-\
Mvh.KW
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener.

Når det gjelder det sitatet, så går vel det mest på vibrasjoner i transformatoren. Det kan komme av DC på nettet eller alt for høy spenning. DC er nok mest sannsynlig, for med så høy spenning tenker jeg du har større problemer enn litt knurring i stereoen. ;) Har man slike problemer vil PPP fikse dem. Men jeg synes det er en unødvendig komplisert og dyr løsning.

PPP har jo flere egenskaper enn akkurat regenerering. De filtrene som sitter på utgangene fungerer jo som filter. Den fungerer også som DC filter. Men PPP's hovedfunksjon, regenerering av AC for å filtrere harmonske, blir 'Belte og bukseseler'.

Tenk på at selve årsaken til flate sinus-topper er å finne i våre strømforsyninger. Strømmen som trekkes, er peaker på toppen av sinusen. Derfor blir spenningen flatet ut. Stømtrekket er ikke sinusformet, som trådstarter også fikk beskjed om fra produsenten av utstyret hans.
Strømtrekket har masse overtoner, PPP eller ei. De overharmoniske som finnes på nettspenningen drukner fullstendig i harmonske inne i strømforsyningen.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
KW skrev:
Hei!
Rhesus skrev:

<Produsenten påstander er faktisk ikke mindre enn fantastiske. De presterer faktisk å insinuere at 'alle de andre' som lager hifiapparater tar feil og faktisk ikke klarer å lage et powersupply som duger.>

Jeg har sakset følgende fra denne (samme) produsentens side:

We can buy equipment with better transformers. PS and many high-end audio video manufacturers go to great lengths to design and build near perfect transformers that have very low levels of mechanical hum even under the worst conditions coming out of the wall. But regardless of how well the transformer's made, we can't do better than fixing the problem properly in the first place.

Vel,vel Rhesus ::)
Det er her jeg mener du ikke akkurat gir ved dørene, for dermed å kunne oppnå mest mulig troverdighet for ditt eget syn både på sak og produsent.
Det er slikt som gjør at jeg innimellom er skeptisk til dine åsikter. Sorry :-\
Mvh.KW
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener.

Når det gjelder det sitatet, så går vel det mest på vibrasjoner i transformatoren. Det kan komme av DC på nettet eller alt for høy spenning. DC er nok mest sannsynlig, for med så høy spenning tenker jeg du har større problemer enn litt knurring i stereoen. ;) Har man slike problemer vil PPP fikse dem. Men jeg synes det er en unødvendig komplisert og dyr løsning.

PPP har jo flere egenskaper enn akkurat regenerering. De filtrene som sitter på utgangene fungerer jo som filter. Den fungerer også som DC filter. Men PPP's hovedfunksjon, regenerering av AC for å filtrere harmonske, blir 'Belte og bukseseler'.

Tenk på at selve årsaken til flate sinus-topper er å finne i våre strømforsyninger. Strømmen som trekkes, er peaker på toppen av sinusen. Derfor blir spenningen flatet ut. Stømtrekket er ikke sinusformet, som trådstarter også fikk beskjed om fra produsenten av utstyret hans.
Strømtrekket har masse overtoner, PPP eller ei. De overharmoniske som finnes på nettspenningen drukner fullstendig i harmonske inne i strømforsyningen.
Hei!
Dersom du (og enkelte andre) ikke skjønner hovedmeningen med mitt innlegg her, så kan jeg velge å gi opp eller gjøre et nytt forsøk ;)
Sitatet er ment som en motvekt til dine forsøk på å sverte produsenten ved å insinuere at de insinuerer at nærmest ingen andre enn de selv kan lage gode strømforsyninger.
Det var derfor jeg la inn dette svaret ;)
At du har dine meninger om at Powerplant er uten nytte ut i fra dine tekniske formeninger om den, har du selvfølgelig din fulle rett til og det har jeg da vel aldri hatt motforestillinger til.


Like klart er det at mange tusener av mennesker hver dag rundt om i verden sitter og nyter musikken sin over anlegget sitt og helt sikkert med svært god gjengivelse UTEN en Powerplant.
Det er etter min mening ikke slik at det ikke går an å ha et utmerket utbytte av lytting uten en PP, men jeg mener at det for meg øker dette utbyttet pluss at det tross alt også virker som en beskyttelse (som jeg har nevnt eksempel på tidligere i denne tråd).

Til den ene subjektive uttalelsen om negativ erfaring med svekket dynamikk som brukes av enkelte her, så kan jeg ikke si annet enn at jeg slettes ikke utelukker at det er en reell erfaring.
Jeg har forgjeves prøvd å få oppklart i hvilket type anlegg erfaringen er hentet i fra OG om det var en PPP (som tråden handler om) uten at det har skjedd.
Har det vært med eldre mindre effektive PP så kan det være en helt reell observasjon.

Det er så langt jeg vet ikke særlig mange PPP i landet p.g.a. meget stor etterspørsel og delvis forsinket levering.
Selv en PPP vil vel ha sin naturlige begrensning opp mot gitte effekttrinn (rent effektmessig), tror neppe det har noe for seg for f.eks. Roysen å kjøpe en slik til sine rørmonoblokker ;D

Jeg synes det er helt ok. at det kommer motforestillinger på både det ene og det andre av div. påstander jeg og fint at det finnes personer med teknisk innsikt her.
Det som derimot gjør meg usikker på hvem jeg skal tro på er måten de forskjellige fremlegger sine syn og meninger på og dermed "hensikten" med "hjelpen" eller " åsikten" som jeg brukte tidligere.

Jeg har stor sans for f.eks. asbjbo sin måte å gjøre det på, mens du, mener jeg og huske, nærmest hevdet at han "flørtet" med de "troende" i en tråd som jeg dessverre forgjeves har prøvd å finne frem til.
Flørte med de "troende" her nevnt oppfatter jeg slik at han faktisk i noen tråder hevdet at det var hørbare forskjeller på kabler OG målbare, likevel hevder jo asbjbo at det er tilnærmet uintelligent( fordi forskjellene er svært små) å betale flerfoldige (ti)tusener av kroner for slikt, noe jeg er enig i, men hvor dumt det er har vel en viss sammenheng med hvor mye kronasje vedkommende har å bruke på slikt, mindre dumt for en med nok av dem imo.

Slik forstått at det er ganske mye annet (til anlegget) en har mer utbytte av å bruke pengene på.
Det jeg ikke har sansen for er å sette sin egen fasit for hva hver og en kan høre av (små forskjeller) og gjøre det til en tilnærmet objektiv sannhet som burde gjelde andre brukere (bare de tror på deg)
Da trenger jeg vel ikke å legge skjul på at jeg har større tillit til førstnevnte enn deg, noe som egentlig er litt dumt siden jeg har tro på at også du kan tilføre mye her og oppnå at færre setter "piggene" ut ;) (fordi de kanskje er usikker på åsikten)
Det går på for meg at du ikke legger fingrene i mellom for å sette visse produkter i miskreditt , ved hjelp av utenforliggende momenter som mer eller mindre overdrevne markedsfremstøtt, som det er mye av i denne bransjen også fra andre produsenter.

Du vet like godt som meg at mange av oss her på HFS ofte har sine "GUDER" som jeg liker å benevne de og ofte mer eller mindre overveid dermed følger (= tro på), noe som igjen kan føre til at enkelte IKKE prøver div. som kanskje kan gi dem en positiv følge.
Nå skal ikke jeg falle (for dypt) i den motsatte gropa og "hundse" opp betydningen av div. mulige forbedringer, kun fortsette med å eventuelt tipse om ting en bør prøve hjemme sjøl.
Det er for meg knekkende likgyldig om folk satser på en PPP eller ikke eller gjør det ene eller andre kabelvalget, men jeg skjønner ikke div. forsøk på å"skremme" folk fra å PRØVE i hvert fall.
Mvh.KW
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
KW skrev:
Nå skal ikke jeg falle (for dypt) i den motsatte gropa og "hundse" opp betydningen av div. mulige forbedringer, kun fortsette med å eventuelt tipse om ting en bør prøve hjemme sjøl.
Det er for meg knekkende likgyldig om folk satser på en PPP eller ikke eller gjør det ene eller andre kabelvalget, men jeg skjønner ikke div. forsøk på å"skremme" folk fra å PRØVE i hvert fall.
Mvh.KW
Jeg har selvfølgelig ikke til hensikt å stoppe folk fra å prøve ut ting selv. Jeg vil bare presentere mine betraktninger slik at det finnes en motvekt. Jeg mener bare at man skal være litt ekstra kritisk når man tester dette og andre lignende produkter, fordi det mest sannsynlige utfallet sett fra mitt synspunkt er 0 hørbar effekt. Det betyr ikke at ingen kan ha glede av det, det betyr bare at man bør være litt på alerten, og prøve å utelukke forventning.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
KW skrev:
Nå skal ikke jeg falle (for dypt) i den motsatte gropa og "hundse" opp betydningen av div. mulige forbedringer, kun fortsette med å eventuelt tipse om ting en bør prøve hjemme sjøl.
Det er for meg knekkende likgyldig om folk satser på en PPP eller ikke eller gjør det ene eller andre kabelvalget, men jeg skjønner ikke div. forsøk på å"skremme" folk fra å PRØVE i hvert fall.
Mvh.KW
Jeg har selvfølgelig ikke til hensikt å stoppe folk fra å prøve ut ting selv. Jeg vil bare presentere mine betraktninger slik at det finnes en motvekt. Jeg mener bare at man skal være litt ekstra kritisk når man tester dette og andre lignende produkter, fordi det mest sannsynlige utfallet sett fra mitt synspunkt er 0 hørbar effekt. Det betyr ikke at ingen kan ha glede av det, det betyr bare at man bør være litt på alerten, og prøve å utelukke forventning.
Hei!
Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det alltid er greit med å ha en kritisk holdning, tror neppe det er andre som er uenig i det.
Jeg skjønner jo at det forholder seg slik, at de som ikke tror at PPP har noe for seg basert på tekniske argumenter for at det skulle medføre riktighet, fort da tenker tanken om at de som mener det motsatte, da kun tror det de hører og erfarer som en forbedring.
Med det som utgangspunkt så har jeg forståelse for enkelte sin skepsis (uten å ha hørt den i gitte anlegg).
Når en person bruker i sin argumentasjon litt utenforliggende poenger som en produsents kanskje noe overdrevne markedsføring for dermed å sette selve produktets evne i tvil, så kan jo resultatet være at folk da lar være å prøve (fordi de
da velger å tro på dine antagelser om null nytte. Den beskytter jo mot store strømspikes (eksempel på nytte av det eller mangel på det samme ;) har jeg jo nevnt flere ganger her.
Jada sikkert alternative måte å gjøre det på

Da synes jeg det er bedre at de velger det ut i fra hva du måtte ha av (tekniske) argumenter om/mot selve produktet.
Er de så gode så burde de kunne stå for seg selv uten annen type drahjelp ;)
Likevel kan det vel være delte meninger om viktigheten av det forskjellig påståtte.

Så kan man lage en egen tråd om markedsføring generelt og gjerne peke ut verstingene.
Det er sikkert mange å velge i, og selv om enkelte er veldig flinke til å skryte og hundse opp sine egne produkter nærmest som verden beste, så vet vel de fleste her at det uansett er en subjektiv oppfatning om slikt og dermed for hver enkelts produsents tilfelle er både sant og usant avhengig av hvem som har formeningen.

Når det gjelder powerplant særlig siste modell med langt bedre effektivitet, samt at den ikke forhindrer behovet for å takle de store peakene ved at det da hentes rett i fra nettet, så er det slik at vi er en del som bruker eldre + nyeste og ikke har planer om å slutte med å bruke de.
Jeg har derimot ønske om å skaffe en PPP, og håpet jo at det kanskje var en (PPP) til salgs (billigere enn ny) p.g.a. uttalelsene om at den ødelegger både dynamikk og musikk ;). Har ikke hørt noe enda
Den eneste jeg har sett/erfart (solgt) er MP sin tidligere PP( 600) som en av gutta i OAS kjøpte av faren hans, siden MP valgte
å gå for PP1000 p.g.a. at 600 ble for liten for nytt utstyr.
Hvorfor faren hans solgte sin (til overnevnte) vet jeg ikke noe om.


Jeg var faktisk litt i tvil om jeg skulle sette ut mine svar/meninger rettet til deg pesonlig om det omtalte rett i tråden eller på PM, siden det jo ble noe personlig, derfor er jeg glad du ser ut til synes det er greit nok, noe jeg vel mener jeg kan lese av ditt svar her.
Det er imo greit å gi til kjenne hvem man argumenterer mot, i stedet for å gå rundt grøten å si at "noen her", bare dermed for kun å oppnå at "noen her" ikke helt har klart for seg om de er i "skuddlinjen" eller ikke, men det er meg. ;)
Akkurat som det er ditt ønske om å få de enkelte til å være mer skeptiske, så er det mitt ønske at debattanter gjerne må stille kritiske argumenter/spørsmål til også personer på "egen" side av skyttergravene OG kunne ta med argumenter som i noe tilfelle kanskje går mot ens egne hensikter med "målet" for deltagelsen i "emnet"
Ufff, dessverre dårlig til å uttrykke meg kort og forståelig ;)
Mvh.KW
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Flageborg skrev:
Krev skikkelig strøm av leverandøren din !
For en fryktelig tanke! Jeg vil ha fine sinuskurver på stømmen min. Det vil si, så lenge alle andre ikke har det. Får alle "skikkelig strøm", så vil jeg ikke bry meg om det lengre :(
Slike ideer som dette er begynnelsen på undergangen. Tenk noe så forferdelig. Lik lyd for alle!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei....
Har vel egentlig ikke tid til å krangle på nettet, men kunne godt tenke meg at feks Rhesus svarer på disse påstandene:

1 - PPP produserer sinus med en overharmonisk som gir dobbelt så ofte opplading av kondisene.
2 - Med PPP kan man velge å øke nettfrekvensen noe...eks 75Hz - noe det meste utstyret tåler.
3 - at strømforsyningen får 300 oppladinger pr sekund i steden for 100 gjør at man trenger mindre kondisbatteri, evt at det samme kondisbatteriet"virker større".
4 - Med økt antall oppladinger, vil strømpeaken som trekkes i oppladingsperioden bli mindre (ved samme belastning)
5 - Økt antall oppladinger vil også gi mindre rippelspenning etter likeretting (selv om denne kanskje er neglisjerbar)
6 - reduserte strømpeaker gir mindre støy ut på nettet, og mindre forstyrrelse til andre apparater
7 - PPP gir stabil spenning ut - noe som helt sikkert ikke er en ulempe

Dette er ikke et forsøk på å polarisere/eskalere diskusjonen, men heller å komme til noe som kan ligne felles grunn, og da er det ofte slik at objektivistene/subjektivistene ikke så ofte er uenig om hva som faktisk skjer - men hva som faktisk kan gi hørbar forskjell.

Jeg mener mine 7 påstander ovenfor er riktige. Jeg tror også at de er hørbare - og vurderer å kjøpe meg en PPP når den kommer på bruktmarkedet. Jeg har ikke sett noe på utgangsimpedansen til PPP - men kan den virke som en liten lokal energibank...kan den ha lavere impedans en nettet...? Jeg tviler vel på det - altså at nettkontakten trolig vil gi mer strøm enn det PPP kan levere! Så i mitt oppsett vurderer jeg den først og fremst til kilde/preamp!

Mvh
OMF

Mvh
OMF
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Jeg skal hjelpe Rhesus litt på vei. Punkt nr 2 på Ole Martin sin liste er feil.
OMF skrev:
Hei....
Har vel egentlig ikke tid til å krangle på nettet, men kunne godt tenke meg at feks Rhesus svarer på disse påstandene:

1 - PPP produserer sinus med en overharmonisk som gir dobbelt så ofte opplading av kondisene.
2 - Med PPP kan man velge å øke nettfrekvensen noe...eks 75Hz - noe det meste utstyret tåler.
3 - at strømforsyningen får 300 oppladinger pr sekund i steden for 100 gjør at man trenger mindre kondisbatteri, evt at det samme kondisbatteriet"virker større".
4 - Med økt antall oppladinger, vil strømpeaken som trekkes i oppladingsperioden bli mindre (ved samme belastning)
5 - Økt antall oppladinger vil også gi mindre rippelspenning etter likeretting (selv om denne kanskje er neglisjerbar)
6 - reduserte strømpeaker gir mindre støy ut på nettet, og mindre forstyrrelse til andre apparater
7 - PPP gir stabil spenning ut - noe som helt sikkert ikke er en ulempe

Dette er ikke et forsøk på å polarisere/eskalere diskusjonen, men heller å komme til noe som kan ligne felles grunn, og da er det ofte slik at objektivistene/subjektivistene ikke så ofte er uenig om hva som faktisk skjer - men hva som faktisk kan gi hørbar forskjell.

Jeg mener mine 7 påstander ovenfor er riktige. Jeg tror også at de er hørbare - og vurderer å kjøpe meg en PPP når den kommer på bruktmarkedet. Jeg har ikke sett noe på utgangsimpedansen til PPP - men kan den virke som en liten lokal energibank...kan den ha lavere impedans en nettet...? Jeg tviler vel på det - altså at nettkontakten trolig vil gi mer strøm enn det PPP kan levere! Så i mitt oppsett vurderer jeg den først og fremst til kilde/preamp!

Mvh
OMF

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Endre Askeland skrev:
Jeg skal hjelpe Rhesus litt på vei. Punkt nr 2 på Ole Martin sin liste er feil.
Nå går vel det meste av utstyret i elektronikken på likestrøm, så høyere frekvens påvirker i det store og hele kun strømforsyningen - og her er det først og fremst transformatorer som er problemet - å snu magnetfeltet i trafoen gir tap - og disse tapene øker med økt frekvens - og jeg trodde det var dette som var hovedproblemet... Men disse er ofte overdimmensjonert slik at en økning i frekvens - ikke gir varmeproblemener.....

Hvilken produkter sikter du til Endre...og hvilket problem er det med å øke frekvensen...?

Mvh
OMF
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.809
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Odd J skrev:
Hei folkens!

Et enkelt spørsmål: Vil PPP kunne gjøre noe med brum i høyttalerne og trafosnerring i effektforsterkeren?

Har akkurat anskaffet nytt effekttrinn (Copland) og opplever betydelige problemer med brum i høyttalerne (høres godt på tre meters hold) og bråkete trafo.

Jeg hadde ingen problemer med de gamle monotrinnene mine. Alt helt tyst.

Er det andre tråder i forumet som behandler problematikken utfyllende er jeg takknemlig for en link eller to.

PÅ forhånd takk

Odd J
Hei!
Har du dette problemet konstant hele tiden?
Dersom det er tilfelle, så kan det dreie seg om jordloop, som oppstår dersom du f.eks. har noe antenne/tv saker forbundet med stereoanlegget.
Dette kan fikses lett og billig
Dersom det er varierende tilstedeværelse av dette trafosnerring med påfølgende brumming over ht. så KAN (kanskje) en PPP
bidra til å forhindre dette (så langt jeg har forstått slikt)
Det kan i sistnevnte tilfelle kunne dreie seg om at det finnes DC komponenter på nettstrømmen (AC) noe som kan forhindre trafoen i å gjøre jobben fullgodt og riktig.
Da vil vel i så fall (kanskje ::) ) trafoen i følge f.eks. Rhesus ikke være av god nok kvalitet, siden den ikke fikser det sjøl.
Det kommer sikkert mer hjelp fra andre som helt sikkert kan dette bedre enn meg.
Håper det ikke er totalt vranglære mine forsøk på svar her er ;)

Edit: eksemplet med jordlooper dreier seg om tilfellet med kabelnett som har eget jordingspotensial.
Mvh.KW
Takk for svar!

Det brummer hele tiden ja. Jeg prøvde å ta med forsterkeren til en kompis, og da var det omtrent helt stille, kun en svak lyd når en la øret helt innntil Sonus'ene hans.

Det er vel derfor ikke noe galt med forsterkeren, men antakelig noe med strømnettet mitt. Hva kan gi DC på nettet og hvordan finner jeg kilden? Kan det tenkes at jeg får lokalisert synderen ved å slå ut en og en kurs i huset og se om det hjelper? Eller kan problemet ligger lenger unna, f.eks hos naboen?

Leverandøren antydet at enkelte moderne forsterkere er konstruert så de lett fanger opp nettstøy, delvis pga EU-regelverk på området. Er det noe som kjenner til dette? Mine gamle ZAP'er er ihverfall helt stille av seg.

Odd J
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
OMF skrev:
1 - PPP produserer sinus med en overharmonisk som gir dobbelt så ofte opplading av kondisene.
2 - Med PPP kan man velge å øke nettfrekvensen noe...eks 75Hz - noe det meste utstyret tåler.
3 - at strømforsyningen får 300 oppladinger pr sekund i steden for 100 gjør at man trenger mindre kondisbatteri, evt at det samme kondisbatteriet"virker større".
4 - Med økt antall oppladinger, vil strømpeaken som trekkes i oppladingsperioden bli mindre (ved samme belastning)
5 - Økt antall oppladinger vil også gi mindre rippelspenning etter likeretting (selv om denne kanskje er neglisjerbar)
6 - reduserte strømpeaker gir mindre støy ut på nettet, og mindre forstyrrelse til andre apparater
7 - PPP gir stabil spenning ut - noe som helt sikkert ikke er en ulempe
1. Korrekt. Etter som jeg forstår kan man velge.
2. Er etter sigende ikke korrekt.
3. Delvis korrekt. Det virker større i forhold til rippelspenningen, men det har samme impedans, eller evne til å levere strøm som før.
4. Det avhenger av tiden som brukes til opplading. Uten å ha regnet nøyaktig på det så vil PPP vanligvis føre til høyere peak-strømmer. Det er fordi den leverer ren sinus i motsetning til nettet som som regel har litt sløve topper. De sløve toppene gir lenger tid for opplading, og dermed lavere peak strøm. Så svaret er i praksis at det ikke vil være slik med PPP.
5. Det er korrekt.
6. Nå har ikke jeg sett noen håndfaste data på PPP, så det er vanskelig å si noe om støynivået er på de forskjellige portene ved belastning. Men hvis man legger til grunn at 4 ikke holder, så holder ikke 6 heller. Man skal også huske på at den inneholder en klasse D forsterker. De støyer, og vi har ikke sett noen data på dette heller. Det kan være grunn til bekymring, siden det ikke finnes noen krav til støynivået på utgangene.
7. Stabil spenning kan ikke gjøre noen skade.

EDIT: Det ser ut til at det ikke er klasse D i PPP men noe tracking powersupply greier som ligner det LAB gruppen har benyttet i noen av sine forsterkere. Noen som vet mer?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rhesus skrev:
OMF skrev:
1 - PPP produserer sinus med en overharmonisk som gir dobbelt så ofte opplading av kondisene.
2 - Med PPP kan man velge å øke nettfrekvensen noe...eks 75Hz - noe det meste utstyret tåler.
3 - at strømforsyningen får 300 oppladinger pr sekund i steden for 100 gjør at man trenger mindre kondisbatteri, evt at det samme kondisbatteriet"virker større".
4 - Med økt antall oppladinger, vil strømpeaken som trekkes i oppladingsperioden bli mindre (ved samme belastning)
5 - Økt antall oppladinger vil også gi mindre rippelspenning etter likeretting (selv om denne kanskje er neglisjerbar)
6 - reduserte strømpeaker gir mindre støy ut på nettet, og mindre forstyrrelse til andre apparater
7 - PPP gir stabil spenning ut - noe som helt sikkert ikke er en ulempe
1. Korrekt. Etter som jeg forstår kan man velge.
2. Er etter sigende ikke korrekt.
3. Delvis korrekt. Det virker større i forhold til rippelspenningen, men det har samme impedans, eller evne til å levere strøm som før.
4. Det avhenger av tiden som brukes til opplading. Uten å ha regnet nøyaktig på det så vil PPP vanligvis føre til høyere peak-strømmer. Det er fordi den leverer ren sinus i motsetning til nettet som som regel har litt sløve topper. De sløve toppene gir lenger tid for opplading, og dermed lavere peak strøm. Så svaret er i praksis at det ikke vil være slik med PPP.
5. Det er korrekt.
6. Nå har ikke jeg sett noen håndfaste data på PPP, så det er vanskelig å si noe om støynivået er på de forskjellige portene ved belastning. Men hvis man legger til grunn at 4 ikke holder, så holder ikke 6 heller. Man skal også huske på at den inneholder en klasse D forsterker. De støyer, og vi har ikke sett noen data på dette heller. Det kan være grunn til bekymring, siden det ikke finnes noen krav til støynivået på utgangene.
7. Stabil spenning kan ikke gjøre noen skade.

EDIT: Det ser ut til at det ikke er klasse D i PPP men noe tracking powersupply greier som ligner det LAB gruppen har benyttet i noen av sine forsterkere. Noen som vet mer?
Noen få kommentarer…
2 – har du noen andre synspunkter enn de jeg kom i min forrige kommentar….tåler designene du lager høyere frekvens…?
4 – Her blir det vel vanskelig å komme til noen konklusjon uten å gjennomføre faktiske målinger, men med multiwave så har du doblet antall topper, øker man frekvensen til 75Hz – så har man tredoblet antall topper – at nettspenningen skal være så “flat i toppen” at den gir 3 ganger så lang oppladingstid tviler jeg på….men som sagt, her synser jeg….tro du virkelig at den flate toppen på nette gir 3 ganger lengre oppladingstid??
6 – Kobler man hele stereoanlegget på PPP så spiller det jo liten rolle hva den sender ut av støy på nettet. Derimot er det jo litt spennende hva slags “crosstalk” man har mellom de ulike kanalene på PPP….men det vet jeg lite om, men hvis de har noe filtrering mellom kanalene så skulle dette være bedre enn å koble de sammen på nettet. Bruker man PPP kun til kilder, vil jeg jo tro at den funker greit som nettfilter i tillegg til forholdene nevnt ovenfor...

Mvh
OMF
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
OMF skrev:
[
2 – har du noen andre synspunkter enn de jeg kom i min forrige kommentar….tåler designene du lager høyere frekvens…?
4 – Her blir det vel vanskelig å komme til noen konklusjon uten å gjennomføre faktiske målinger, men med multiwave så har du doblet antall topper, øker man frekvensen til 75Hz – så har man tredoblet antall topper – at nettspenningen skal være så “flat i toppen” at den gir 3 ganger så lang oppladingstid tviler jeg på….men som sagt, her synser jeg….tro du virkelig at den flate toppen på nette gir 3 ganger lengre oppladingstid??
6 – Kobler man hele stereoanlegget på PPP så spiller det jo liten rolle hva den sender ut av støy på nettet. Derimot er det jo litt spennende hva slags “crosstalk” man har mellom de ulike kanalene på PPP….men det vet jeg lite om, men hvis de har noe filtrering mellom kanalene så skulle dette være bedre enn å koble de sammen på nettet. Bruker man PPP kun til kilder, vil jeg jo tro at den funker greit som nettfilter i tillegg til forholdene nevnt ovenfor...

Mvh
OMF
2. Jeg designer ikke lavfrekvenstransformatorer selv, så jeg kan ikke svare for tapet til disse kjernene. De vil bli varmere, det er klart, men jeg vet ikke hvor mye. Elektronikken innenfor klarer høyere frekvens helt fint.
3. Det kommer jo an på hvor flat den er, ikke sant?
6. Jeg tenkte mer på den støyen som ligger på utgangene av PPP. Støy som sendes ut på nettet er det regler for. Den må CE merkes, så da er det nok EN55022 som gjelder. Det er derimot ingen regler for støyen som eventuelt måtte ligge på utgangene.

Dempingen til PPP er 80dB fra 100kHz til 2MHz i følge produsent. De sier ingenting om hva som skjer over 2MHz. Så langt jeg kan forstå gjelder dette symmetrisk støy. Slik sett burde det ikke være noe i veien for å koble noen apparater på PPP og andre ikke. Dempingen av symmetrisk støy vil ikke påvirkes av det.
Jeg har testet en del utstyr, og problemene pleier å oppstå på frekvenser mye høyere enn dette, vanligvis over 10MHz. Ved disse frekvensene snakker man alltid om assymetrisk støy. Dette kan man vanligvis enkelt fikse med en ferritt klamp på power-ledningen og eventuelt andre tilkoblede ledninger.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Vil herved oppfordre de som FAKTISK HAR ERFARING med PS Audio sin PPP om å komme med de.

Dere andre som synser om dette produktet uten å ha prøvd det selv, kan heller ta en pause og gå og spille litt musikk. Har ikke hatt opptelling, men det er jo stort sett folk her i denne tråden som IKKE har testet den ut som dominerer.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Tidligere power plant'er fra PS Audio gav deg muligheten til å justere frekvensen på ut-spenningen.
PPP gir ut konstant spenning(230V) med konstant frekvens(50Hz). Det er ikke mulig å regulere frekvensen på PPP.

mvh
OMF skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg skal hjelpe Rhesus litt på vei. Punkt nr 2 på Ole Martin sin liste er feil.
Nå går vel det meste av utstyret i elektronikken på likestrøm, så høyere frekvens påvirker i det store og hele kun strømforsyningen - og her er det først og fremst transformatorer som er problemet - å snu magnetfeltet i trafoen gir tap - og disse tapene øker med økt frekvens - og jeg trodde det var dette som var hovedproblemet... Men disse er ofte overdimmensjonert slik at en økning i frekvens - ikke gir varmeproblemener.....

Hvilken produkter sikter du til Endre...og hvilket problem er det med å øke frekvensen...?

Mvh
OMF
 
Topp Bunn