ps audio power plant premier-erfaringer?

P

Parelius

Gjest
Endre Askeland skrev:
Jeg kan berolige deg med at jeg har full kontroll over hva PPP gjør, og hvorfor den gjør det den gjør. Det er prisverdig av deg at du er bekymret for at jeg ikke vet eller har kunnskap nok til å kunne skjønne hva PPP gjør. Vi får bare håpe at du ikke mister nattesøvnen pga dette.

(zip)
Takker, Endre! Jeg prøver å lære hele tiden.

Ps. Jeg har aldri bekymret meg for kunnskapen din. Den innlesningen er nok ren placebo. Beklager hvis du oppfattet det slik.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Du er deg selv lik. Vil man ikke, så vil man ikke. Det er lenge siden jeg har skjønt at det kun er Rhesus sannhet som er godt nok for deg.
Rhesus skrev:
Endre Askeland skrev:
Klippet fra PS Audio.
Jeg klarer bare å finne en setning der de påstår helt ubegrunnet at lavere ordens harmoniske er en årsak til dårlig audio, ingen forklaring på hvorfor.

Ellers er det en masse om hvor flott sinus PPP leverer, men altså ingenting om hvorfor det er så flott.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
:)
Parelius skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg kan berolige deg med at jeg har full kontroll over hva PPP gjør, og hvorfor den gjør det den gjør. Det er prisverdig av deg at du er bekymret for at jeg ikke vet eller har kunnskap nok til å kunne skjønne hva PPP gjør. Vi får bare håpe at du ikke mister nattesøvnen pga dette.

(zip)
Takker, Endre! Jeg prøver å lære hele tiden.

Ps. Jeg har aldri bekymret meg for kunnskapen din. Den innlesningen er nok ren placebo. Beklager hvis du oppfattet det slik.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
timc skrev:
Overharmoniske skal jeg ikke si noe om, men klippede sinuser er du vel enig er en ulempe. Lavere innspenning betyr jo at enheten må trekke større strøm (dersom den har noen form for kompensasjonskrets). Eventuelt jobber den under spesifisert ytelse.



-Tim
Klippede sinuser er overharmoniske. Og det er hverken noen fordel eller ulempe. Det er mulig at en uregulert forsyning vil ha litt høyere utspenning uten last når peak spenning er høyere, men når man bruker uregulert forsyning, så er det som forsynes designet til å fungere optimalt med varierende forsyning.

Intuitivt kan det sikkert virke som om perfekt sinus er ideelt. Det er bare fordi vi er lært opp til at nettspenningen er sinus. Det er ikke det som er den ideelle forsyningsspenningen. Som designer av powersupply ville jeg foretrukket firkantspenning med litt avrundete kanter.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Stå på Endre! Gi "kverulantene" inn ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har en ikke gullører, så har en ikke gullører! Den av "kverulantene" som klarer å måle en musikkopplevelse med multimeteret sitt skal få en premie av meg ;D
 
N

nb

Gjest
Har jeg forstått disputten riktig om man sier at PPP (eller lignende) funker til å levere fin sinus, men fin sinus ikke bør ha noen hesikt for et powersupply?

Sier PS Audio noe om hvorfor man trenger en fin sinus inn? Det hadde kanskje vært noe mer relevant om PS Audio hadde vist til målinger etter powersupplyet?
 
T

timc

Gjest
Rhesus skrev:
timc skrev:
Overharmoniske skal jeg ikke si noe om, men klippede sinuser er du vel enig er en ulempe. Lavere innspenning betyr jo at enheten må trekke større strøm (dersom den har noen form for kompensasjonskrets). Eventuelt jobber den under spesifisert ytelse.



-Tim
Klippede sinuser er overharmoniske. Og det er hverken noen fordel eller ulempe. Det er mulig at en uregulert forsyning vil ha litt høyere utspenning uten last når peak spenning er høyere, men når man bruker uregulert forsyning, så er det som forsynes designet til å fungere optimalt med varierende forsyning.

Intuitivt kan det sikkert virke som om perfekt sinus er ideelt. Det er bare fordi vi er lært opp til at nettspenningen er sinus. Det er ikke det som er den ideelle forsyningsspenningen. Som designer av powersupply ville jeg foretrukket firkantspenning med litt avrundete kanter.

Nå kommenterer du peaks. Slik jeg leser den klippede sinusen Endre legger ut, er den jo lavere en den skal være. Da bør vel resonementet mitt være korrekt?


Er forøvrig enig at Firkant er det ideelle (eller DC for den del). Men rent praktisk er det jo ikke.


-Tim
 
K

kbwh

Gjest
En slik PPP kunne vært den dyre måten å løse problemet jeg hadde med en toneartskiftende platespiller. I stedet byttet jeg ut den uregulerte 600VA 24VDC-forsyningen med en hundreogfemtikroners SMPS-sak fra CO.

Seriøst: De dønn stabile 228V fra PPP kan vel gjøre positive ting for uregulerte rørsaker?
 
T

timc

Gjest
nb skrev:
Har jeg forstått disputten riktig om man sier at PPP (eller lignende) funker til å levere fin sinus, men fin sinus ikke bør ha noen hesikt for et powersupply?

Sier PS Audio noe om hvorfor man trenger en fin sinus inn? Det hadde kanskje vært noe mer relevant om PS Audio hadde vist til målinger etter powersupplyet?

Støyen de måler på nettet vil du også kunne måle over PSU (uregulert), men i mye mindre skala.


-Tim
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
JK skrev:
Stå på Endre! Gi "kverulantene" inn ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har en ikke gullører, så har en ikke gullører! Den av "kverulantene" som klarer å måle en musikkopplevelse med multimeteret sitt skal få en premie av meg ;D
Syns Rhesus stiller de helt riktige spørsmålene. Black Boxer kan være bra, og jeg regner med at det blir enten PPP eller tilsvarende for meg også (har hørt hvor stor forskjellene med og uten er). Men det bør jo ikke være til hinder for å stille kritiske spørsmål, og derigjennom prøve å finne ut hva som virkelig skjer. PS Audios egne sider forklarer ikke dette på noe god måte. Og uten å finne ut hvorfor den balck box virker, kan en jo ikke forbedre den (slik at vi om et par år åpner lommeboka for versjon 2.0) ;D
Stå på Rhesus!!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
breuer skrev:
JK skrev:
Stå på Endre! Gi "kverulantene" inn ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har en ikke gullører, så har en ikke gullører! Den av "kverulantene" som klarer å måle en musikkopplevelse med multimeteret sitt skal få en premie av meg ;D
Syns Rhesus stiller de helt riktige spørsmålene. Black Boxer kan være bra, og jeg regner med at det blir enten PPP eller tilsvarende for meg også (har hørt hvor stor forskjellene med og uten er). Men det bør jo ikke være til hinder for å stille kritiske spørsmål, og derigjennom prøve å finne ut hva som virkelig skjer. PS Audios egne sider forklarer ikke dette på noe god måte. Og uten å finne ut hvorfor den balck box virker, kan en jo ikke forbedre den (slik at vi om et par år åpner lommeboka for versjon 2.0) ;D
Stå på Rhesus!!
Tittel på tråd er : ps audio plant premier erfaringer!

Tråden nå er blitt en teknisk krangletråd! Jeg har som nevnt tidligere ikke sett/hørt om en eier av PPP som har hatt noe negativt å anmerke. Hvor mye hjelp en har via en slik sak kommer jo an på strømforholdene der vedkommende bor. For meg er PPP veldig logisk i både oppbygging og virkemåte, og nei jeg kan ikke legge frem en doktorgrad i hvorfor den i teorien kan fungere i å gi bedre lyd. Men det tar jeg ikke så tungt. Det er mye annet her i verden jeg ikke detaljforklare heller.
Jeg ser helt klart behov for tekniske forklaringer på div. ting, men når det gjelder PPP så må vel den være en av hifi komponentene har mest tekniske data fremlagt? Har du f.eks like mye tilgjengelig info ang din forsterker, eller CD-spiller?
 
N

nb

Gjest
Litt klargjøring av hvordan en dings funker og hvorvidt problemet den søker å løse er reelt burde jo være småinteressant for alle som vurderer en slik dings eller som bare generelt er interesserte i hvordan HiFi-boksene virker. Det er tydligvis et diskusjonstema hvor de lærde herrer strides hvor vidt problemet PPP løser faktisk er et problem i det hele. Man har jo lært at ren sinus tydligvis ikke er et mål i seg selv, det er da noe.

Nå har man jo også entusiaster som mener den dreper dynamikk, men de er muligens entusiaster på feil måte?

Og så har man også sett at hr. Audiomix blir anklaget for manglende teknisk innsikt, det er jo en milepæl i sentralenes historie.
 
O

om.s

Gjest
nb skrev:
Har jeg forstått disputten riktig om man sier at PPP (eller lignende) funker til å levere fin sinus, men fin sinus ikke bør ha noen hesikt for et powersupply?

Sier PS Audio noe om hvorfor man trenger en fin sinus inn? Det hadde kanskje vært noe mer relevant om PS Audio hadde vist til målinger etter powersupplyet?
Uten å hevde noen som helst fagkunnskap her, vil jeg vel heller hevde at man skal se til kunden, for denne har jo alltid rett;) og her har man tydelig fornøyde kunder, t.o.m veldig oppgående fagfolk....
hvorfor skal det da bestrides med nebb og klør at denne greia funker?

Det er vel med den som med alt annet, noen steder funker den meget godt andre steder mindre godt og for noen, ikke i det hele tatt.

mvh
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
JK skrev:
breuer skrev:
JK skrev:
Stå på Endre! Gi "kverulantene" inn ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har en ikke gullører, så har en ikke gullører! Den av "kverulantene" som klarer å måle en musikkopplevelse med multimeteret sitt skal få en premie av meg ;D
Syns Rhesus stiller de helt riktige spørsmålene. Black Boxer kan være bra, og jeg regner med at det blir enten PPP eller tilsvarende for meg også (har hørt hvor stor forskjellene med og uten er). Men det bør jo ikke være til hinder for å stille kritiske spørsmål, og derigjennom prøve å finne ut hva som virkelig skjer. PS Audios egne sider forklarer ikke dette på noe god måte. Og uten å finne ut hvorfor den balck box virker, kan en jo ikke forbedre den (slik at vi om et par år åpner lommeboka for versjon 2.0) ;D
Stå på Rhesus!!
Tittel på tråd er : ps audio plant premier erfaringer!

Tråden nå er blitt en teknisk krangletråd! Jeg har som nevnt tidligere ikke sett/hørt om en eier av PPP som har hatt noe negativt å anmerke. Hvor mye hjelp en har via en slik sak kommer jo an på strømforholdene der vedkommende bor. For meg er PPP veldig logisk i både oppbygging og virkemåte, og nei jeg kan ikke legge frem en doktorgrad i hvorfor den i teorien kan fungere i å gi bedre lyd. Men det tar jeg ikke så tungt. Det er mye annet her i verden jeg ikke detaljforklare heller.
Jeg ser helt klart behov for tekniske forklaringer på div. ting, men når det gjelder PPP så må vel den være en av hifi komponentene har mest tekniske data fremlagt? Har du f.eks like mye tilgjengelig info ang din forsterker, eller CD-spiller?
Har i alle fall en brukbar forståelse av hvordan både forsterkeren og CD spilleren min virker. ;D. Når det gjelder strømrensing, er jeg ikke i tvil om at slike apparater funker. Men det er ikke alt de funker på, og det er ikke alt de retter opp som nødvendigvis trenger retting. Etter omfattende målinger av nettet hos en kamerat av meg, samtidig som vi hadde nær kontakt med alt som skjedde på turbinnivå i det kraftverket som lagde strømmen, lærte en i alle fall at det er mye som kan gå galt på strømmens vei. Det som min kamerat har hatt best effekt av, er filter for fjerning av DC komponenter. Ingen spenningsregulator.

Som før nevnt i denne og andre tråder, så kan muligens "lyttevennlig støy" gi inntrykk av bedre dynamikk. Når denne evt. fjernes, vil anlegget høres mindre dynamisk ut mens det er mer riktig. Ville spekulasjoner i en vill diskusjon ;D. Bortsett fra for evt. begrensning av kraft til effefktforsterkeren, så skal jo ikke et filter kunne påvirke lyden på noen negativ måte, da det ikke er i nærheten av signalveien. I verste fall ingen forskjell.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Tittel på tråd er : ps audio plant premier erfaringer!

...liten melding fra trådstarter her. Har fulgt innleggene med interesse og lært masse om strøm! At det stundom blir litt teknisk pissekonkurranse over diskusjonen tar jeg ikke så tungt. Personlig stoler jeg på mine egne ører og snart 40 år som musikk- og hifi entusiast når avgjørelsen skal tas om kjøp eller ikke - etter en grundig prøvelytting på mitt eget anlegg, med min stikk-kontakt og min musikk ;D

Takker for et imponerende engasjement
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
hadde du bodd i stavangerregionen skulle du jaggu fått låne min til test, jeg bruker den ikke akkurat nå siden jeg venter på nytt anlegg.
jakr
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
nb skrev:
Har jeg forstått disputten riktig om man sier at PPP (eller lignende) funker til å levere fin sinus, men fin sinus ikke bør ha noen hesikt for et powersupply?

Sier PS Audio noe om hvorfor man trenger en fin sinus inn? Det hadde kanskje vært noe mer relevant om PS Audio hadde vist til målinger etter powersupplyet?
Elektronikk (HiFi forsterkere eller noe annet) drives av likespenning. Ikke AC. Derfor er det DC spenningene som er viktige. Ikke nettspenningen eller noe annet som lager 230V/50Hz.
Jeg vil tro en mobiltelefon lager mye mer støy for elektronikk enn litt grums på nettspenningen.
Til nb: Litt tilfeldig at jeg henger denne kommentaren på ditt innlegg :)
 
N

nb

Gjest
Audiomix skrev:
nb skrev:
Har jeg forstått disputten riktig om man sier at PPP (eller lignende) funker til å levere fin sinus, men fin sinus ikke bør ha noen hesikt for et powersupply?

Sier PS Audio noe om hvorfor man trenger en fin sinus inn? Det hadde kanskje vært noe mer relevant om PS Audio hadde vist til målinger etter powersupplyet?
Elektronikk (HiFi forsterkere eller noe annet) drives av likespenning. Ikke AC. Derfor er det DC spenningene som er viktige. Ikke nettspenningen eller noe annet som lager 230V/50Hz.
Jeg vil tro en mobiltelefon lager mye mer støy for elektronikk enn litt grums på nettspenningen.
Til nb: Litt tilfeldig at jeg henger denne kommentaren på ditt innlegg :)
Helt i orden, er her for å lære litt om dette av dere som kan;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
nb skrev:
Og så har man også sett at hr. Audiomix blir anklaget for manglende teknisk innsikt, det er jo en milepæl i sentralenes historie.
Kanskje en milepæl, men ikke noe nytt :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
om.s skrev:
hvorfor skal det da bestrides med nebb og klør at denne greia funker?
mvh
Er det noen som gjør det da ???
Det jeg ikke begriper er om det betyr noe om nettfrekvensen er en ren sinus eller ikke. Jeg blir ennå mer i tvil (eller sikker) når det sies at den introduserer harmoniske med hensikt.
Å jo da. Jeg har lest om mange som har fått en helt ny opplevelse, men slikt har skjedd før med andre produkter.
Apropos spesifikasjoner: Jeg finner ikke spesifikasjoner på denne boksen på sidene til produsenten. Kan noen vise meg hvor slikt står?
 
K

kbwh

Gjest
Det bestrides ikke at den funker, om.s. Det diskuteres hvorvidt man har bruk for det den gjør.

Jeg tviler på at PPP gjør stor skade, hehe. Ren og pen 228V 50Hz uten overtoner er i det minste forutsigbart.
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Det bestrides ikke at den funker, om.s. Det diskuteres hvorvidt man har bruk for det den gjør.

Jeg tviler på at PPP gjør stor skade, hehe. Ren og pen 228V 50Hz uten overtoner er i det minste forutsigbart.
Også jeg har fått med meg at det nærmest er opplest og vedtatt HiFi-visdom at ren sinus er fint og det finnes en del produkter som sier de leverer det. De to som ser ut til å kunne en del om PSUer her ser ikke noen grunn til at det skal ha noen betydning, det synes i alle fall jeg er interessant å vite.
 
K

kbwh

Gjest
Ditto.

Krystallkule: Snart kommer det en PPPi (improved) som legger på noen harmoniske på den pene 50Hzen (eller var det 50 eller 70, valgbart?). Selvfølgelig med nye flotte forklaringer på PSAs nettsider. Ikkje gå glipp av neste episode i framhaldssoga.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Valentino skrev:
Ditto.

Krystallkule: Snart kommer det en PPPi (improved) som legger på noen harmoniske på den pene 50Hzen (eller var det 50 eller 70, valgbart?). Selvfølgelig med nye flotte forklaringer på PSAs nettsider. Ikkje gå glipp av neste episode i framhaldssoga.
Slike moduler har vi vel innebygd i mange forsterkere i dag ;D
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Har lest gjennom de 2 siste sidene i denne tråden nå, og det er en ting som slår meg når jeg leser mange av innleggene. Det er enkelt å se ut av innholdet i innleggene, at hoveddelen av de som skriver ikke har noen kunnskap om hverken sterkestrøm, svakstrøm eller elektronikk.
Veldig mye synsing og svada som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men dette er jo tillatt, det er jo ett fritt forum. Det er bare så synd at hvis en person leser denne feilaktige synsingen og tror at dette er riktig, så sitter han igjen med feilaktig kunnskap. Dette er trist synes jeg.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Er det noen som har en slik boks som kan invitere til et lite treff ?

Først spiller man musikk MED boksen innkoblet.

Så spiller man musikk UTEN boksen.

Noen vil kanskje høre forskjell ;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
breuer skrev:
Valentino skrev:
Ditto.

Krystallkule: Snart kommer det en PPPi (improved) som legger på noen harmoniske på den pene 50Hzen (eller var det 50 eller 70, valgbart?). Selvfølgelig med nye flotte forklaringer på PSAs nettsider. Ikkje gå glipp av neste episode i framhaldssoga.
Slike moduler har vi vel innebygd i mange forsterkere i dag ;D
Hei!
Du er inne på noe der ::)
Kan også legge til at min opprinnelige versjon av PP 600 hadde ti alternative multiwave, noe som bare gjorde meg forvirret siden jeg aldri fant de tydelige forskjellene på de.
På neste (oppgradering til mulitwave II, som jeg foretok) var det redusert til 5 og nå på den nye er det vel bare 2 (1 +autowave tror jeg) og det er nok like greit (for brukeren)
Synes kanskje det har blitt vel mye fokus på frekvensvalgmuligheten og mindre på selve regenereringen og apparatet funkjonelt som strømfilter, også at den faktisk beskytter,som jeg var inne på i mitt tidligere innlegg, hvor tripathchippen( på Bel Canto) gikk adundas ved tordenvær med resultat av at jeg (også p.g.a. andre uheldige omstendigheter) var uten godforsterkeriet mitt i 8 måneder, noe som meget sannsynlig ikke ville skjedd dersom stømmen haddde gått gjennom en Powerplant (Premier)
Det er jo også et grenuttak ::), med filtrering (på hvert uttak) for å forhindre f.eks. "tilbakeføring" av digitalstøy til de andre tilkoblede komponentene.
Konstruktøren av Burmester sa i hvert fall på direkte spørsmål om Powerplant at han syntes det var " a great idea", dog hadde han innvendinger om at han kun mente det var brukandes til andre komponenter enn effektforsterkere, siden de da (i følge ham) ville bli så alt for store for "vanlige" hjem.
Men han er jo bare konstruktør av Burmester, bare smågutten i forhold til våre hjemmlige eksperter ::)
Kan i tillegg legge til at Burmester selv jo hadde en type "renstrømfikser", som jeg mener noen har prøvd med det resultat at de(n) ikke mente den rakk PP til knærne.

Jeg er helt enig med Rhesus at vi som har og like PP ikke trenger å bry oss om hans meninger om PP, akkurat det tar jeg da heller ikke hensyn til og mitt håp om å få kjøpt den som MR. Flageborg henviste til og hevdet ødela musikkgjengivelsen er i gang fra min side.

Nå kan det jo hende at "eieren" ikke er/var enig med Flageborg, men ødelgger PPP musikken så regner jeg med at han ikke ser noen grunn til å beholde den og da kjøper jeg den.
Kanskje var Flageborg bare ikke nøyaktig nok i sin uttalelse, slik sett at det ikke dreide seg om PPP, men derimot en eldre/mindre effektiv PP.

Den nye skal jo ikke under noen omstendighet dempe dynamikken p.g.a. f.eks. FOR høye peaks siden den da rett og slett ved slike tilfeller bare "kobbler" rett i vegg (altså den generelle strømmen fra vegguttaket).

Jeg synes ikke det er uinteressant at det stilles spørsmål rundt hverken virkemåte eller behov, men synes det er rart (igjen) at en oppgående kar som Rhesus ikke heller velger å sende en mail direkte til PS Audio med sine motforestilllinger han har opp mot både det ene og andre av påstandene deres.
Han kan teknikken, han kan (så langt jeg vet) også uttrykke dette på engelsk, han kan legge det frem på hvilken måte han vil,
Alternativene er (som jeg kunne ha gjort med samme muligheter teknisk forståelse og språkmesig)
A. Late som han IKKE er alt for teknisk kyndig og lure på hvorfor ditt og datt skal ha betydning, i et forsøk på å lokke frem
"dumme" "ikke holdbare svar"
B. Gå rett på å hevde det han hevder her.
C. Velge a eller b og gjøre et forsøk på å få f.eks. Paul til å svare direkte her på HFS, ved å sende ham adressen og info om hvordan han skal gå frem.

Hadde jeg vært kyndig på de to omtalte områdene og sterkt tvilende til produktet (ene) så hadde det ikke kostet meg mye å sende en slik mail.
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Flageborg skrev:
Er det noen som har en slik boks som kan invitere til et lite treff ?

Først spiller man musikk MED boksen innkoblet.

Så spiller man musikk UTEN boksen.

Noen vil kanskje høre forskjell ;)
Du gjorde jo det ::)
Kan du nå være snill å informere oss om i hvilken type anlegg (komponenter) og hvilken type Powerplant du så tydelig hørte at den drepte dynamikken OG musikken.
Var eieren enig i din konklusjon, i så fall regner jeg med at han ikke ønsker å beholde den (hvorfor skulle han det)
Jeg er som jeg nå nevner for tredje gang, interessert i eventuelt å kjøpe denne, (dersom det er PPP) var det det?
Mvh.KW
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Har lest gjennom de 2 siste sidene i denne tråden nå, og det er en ting som slår meg når jeg leser mange av innleggene. Det er enkelt å se ut av innholdet i innleggene, at hoveddelen av de som skriver ikke har noen kunnskap om hverken sterkestrøm, svakstrøm eller elektronikk.
Veldig mye synsing og svada som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men dette er jo tillatt, det er jo ett fritt forum. Det er bare så synd at hvis en person leser denne feilaktige synsingen og tror at dette er riktig, så sitter han igjen med feilaktig kunnskap. Dette er trist synes jeg.
Kanskje du kan fortelle f.eks Rhesus eller Audiomix hvorfor de tar feil da? Og gjerne noe mer håndfast enn "du har testet det og funnet ut at det funker". Om du disser andres tekniske innsikt så kan du muligens komme opp med noe bedre selv utover cut-and-paste fra produsentens sider. Ingen har meg bekjent benektet at boksen leverer en fin sinus. Bare at det har noe å si.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Kan ikke powersupply kongen Rhesus heller lage en tegning med copyright om sine egne strømforskyninger og maile de til PS Audio ettersom han tydelighvis sitter på mer og bedre kunnskap her.

Hvaslags utstyr er forøvrig powersupplyene dine brukt til Rhesus?

Hvaslags andre typer for nettfiltre og div er det du har testet ut evt?

Nettkablers kvalitet har kanskje ikke noe og si?

Om du fikk i en blindtest høre en markant forbedring av lydkvaliteten og fikk vite at det var en PPP, ville du da innrømmet produktets genialitet? (dette gjeldere også dere andre skeptikere der ute.)

McLaren
 
N

nb

Gjest
McLaren skrev:
Om du fikk i en blindtest høre en markant forbedring av lydkvaliteten og fikk vite at det var en PPP, ville du da innrømmet produktets genialitet? (dette gjeldere også dere andre skeptikere der ute.)
Ja, gjerne. Da kunne man i alle fall si at der det ble testet, så hadde det noe for seg.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
McLaren skrev:
Hvaslags utstyr er forøvrig powersupplyene dine brukt til Rhesus?
Audio utstyr, blant annet.

Hvaslags andre typer for nettfiltre og div er det du har testet ut evt?
Jeg har testet mye, både i laboratoriesammenheng, altså ved hjelp av måleutstyr (gud forby!) og hjemme. Hjemme har jeg hatt best resultater med nettstøytrafo.

Nettkablers kvalitet har kanskje ikke noe og si?
Det er lite holdepunkter for at nettledning i seg selv påvirker lydkvaliteten. Forøvrig har jeg to sett EC nettkabler liggende fra min tid som subjektivist, så jeg har hørt det jeg og.

Om du fikk i en blindtest høre en markant forbedring av lydkvaliteten og fikk vite at det var en PPP, ville du da innrømmet produktets genialitet? (dette gjeldere også dere andre skeptikere der ute.)
Helt klart, forbedringer er alltid velkomne. Men jeg ville da vært svært nysgjerrig på hvordan de tilkoblede apparatene var i forhold til immunintet.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hvis du hadde hatt grunnleggende innsikt i elektronikk, så hadde du skjønt at det som jeg har skrevet er grunnleggende barnelærdom som man lærer når man begynner å studere elektronikk. Det som jeg har skrevet er allmenn kunnskap innenfor elektronikk. Når man så leser dine kommentarer, så skjønner man umiddelbart at her har vi en person uten innsikt i elektronikk.
nb skrev:
Endre Askeland skrev:
Har lest gjennom de 2 siste sidene i denne tråden nå, og det er en ting som slår meg når jeg leser mange av innleggene. Det er enkelt å se ut av innholdet i innleggene, at hoveddelen av de som skriver ikke har noen kunnskap om hverken sterkestrøm, svakstrøm eller elektronikk.
Veldig mye synsing og svada som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men dette er jo tillatt, det er jo ett fritt forum. Det er bare så synd at hvis en person leser denne feilaktige synsingen og tror at dette er riktig, så sitter han igjen med feilaktig kunnskap. Dette er trist synes jeg.
Kanskje du kan fortelle f.eks Rhesus eller Audiomix hvorfor de tar feil da? Og gjerne noe mer håndfast enn "du har testet det og funnet ut at det funker". Om du disser andres tekniske innsikt så kan du muligens komme opp med noe bedre selv utover cut-and-paste fra produsentens sider. Ingen har meg bekjent benektet at boksen leverer en fin sinus. Bare at det har noe å si.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei…
Du svarer på forskjellen mellom PPP og nettspenning her…..

Endre Askeland skrev:
Forskjellen ligger i hvor mye strøm man er i stand til å trekke fra powersupplyen.
Er det noen forskjell på spenningene i forsterkeren om den blir foret med nettspenning eller fra en PPP?
[/quote]

Så står det her i det du har klippet fra PS Audio sine nettsider….
Endre Askeland skrev:
Suddenly it was possible to build a Power Plant capable of delivering almost as much as the wall has to offer.
Hvordan tolker du dette..?

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Hvis du hadde hatt grunnleggende innsikt i elektronikk, så hadde du skjønt at det som jeg har skrevet er grunnleggende barnelærdom som man lærer når man begynner å studere elektronikk. Det som jeg har skrevet er allmenn kunnskap innenfor elektronikk. Når man så leser dine kommentarer, så skjønner man umiddelbart at her har vi en person uten innsikt i elektronikk.
Jeg er svært langt fra noen elektroekspert, og har ikke heller prøvd å late som å være det. Men jeg har enda ikke registrert at du har gitt noen forklaring på hvorfor det er så viktig å ha en pen sinus for en strømforsyning. Rehsus og Audiomix sier det ikke er viktig. Ikke en gang optimalt.Enten har de rett og PS Audio feil, eller så har de feil og PS Audio rett.Mitt utgangspunkt er at det meste som står på hjemmesiden til en HiFi-produsent er tull intil det motsatte er bevist, empirien taler ganske sterkt i mitt favør akkurat der føler jeg.

Det ser for øvrig ut som folk som tydligvis har veldig peil ikke blir så veldig mye klokere av hva du skriver.

Kanskje du kan svare på hvorfor det er så viktig å ha en pen sinus?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hvis det er meg du spør Ole Martin, så burde det være unødvendig for meg å forklare deg dette siden du er fullt ut i stand til å skjønne dette selv, Antagelig en av de få på sentralen som er i stand til dette.


OMF skrev:
Hei…
Du svarer på forskjellen mellom PPP og nettspenning her…..

Endre Askeland skrev:
Forskjellen ligger i hvor mye strøm man er i stand til å trekke fra powersupplyen.
Er det noen forskjell på spenningene i forsterkeren om den blir foret med nettspenning eller fra en PPP?
Så står det her i det du har klippet fra PS Audio sine nettsider….
Endre Askeland skrev:
Suddenly it was possible to build a Power Plant capable of delivering almost as much as the wall has to offer.
Hvordan tolker du dette..?

Mvh
OMF

[/quote]
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hvor er de folkene som du sier har peiling på dette?
En ideell sinus har ingen støykomponenter overlagert.
Har du en sinus som har overlagret støykomponenter, begynner sinusen å bli klippet på toppene av peak'ene.
Dette er ikke ønskelig med tanke på å kunne trekke maksimalt fra power-supplyen.
Men for all del, du og dine likesinnede må gjerne kjøre firkantpulser inn til primær siden av powersupplyen til komponentene deres hvis dere tror at det er en fordel.
nb skrev:
Endre Askeland skrev:
Hvis du hadde hatt grunnleggende innsikt i elektronikk, så hadde du skjønt at det som jeg har skrevet er grunnleggende barnelærdom som man lærer når man begynner å studere elektronikk. Det som jeg har skrevet er allmenn kunnskap innenfor elektronikk. Når man så leser dine kommentarer, så skjønner man umiddelbart at her har vi en person uten innsikt i elektronikk.
Jeg er svært langt fra noen elektroekspert, og har ikke heller prøvd å late som å være det. Men jeg har enda ikke registrert at du har gitt noen forklaring på hvorfor det er så viktig å ha en pen sinus for en strømforsyning. Rehsus og Audiomix sier det ikke er viktig. Ikke en gang optimalt.Enten har de rett og PS Audio feil, eller så har de feil og PS Audio rett.

Det ser for øvrig ut som folk som tydligvis har veldig peil ikke blir så veldig mye klokere av hva du skriver.

Kanskje du kan svare på hvorfor det er så viktig å ha en pen sinus?
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Hvor er de folkene som du sier har peiling på dette?
En ideell sinus har ingen støykomponenter overlagert.
Har du en sinus som har overlagret støykomponenter, begynner sinusen å bli klippet på toppene av peak'ene.
Dette er ikke ønskelig med tanke på å kunne trekke maksimalt fra power-supplyen.
Men for all del, du og dine likesinnede må gjerne kjøre firkantpulser inn til primær siden av powersupplyen til komponentene deres hvis dere tror at det er en fordel.
Jeg gir blanke i hvordan spenningskurven til komponentene mine ser ut, de spiller musikk temmelig fint åkke som synes jeg, men det er jo sekundert på et forum som dette.

Du har proklamert å ha peiling på dette og mener noe. Andre som mener å ha peil er uenige. Hvem som har rett vet svært få, men det er sannsynligvis maksimalt en av dere.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Det er bra du gir blanke i hvordan kvaliteten på tilført spenning er. Da kan du i stedet konsentrere deg om musikken. Men det er synd at du aldri vil finne ut hva dine komponenter er i stand til å yte fordi du ikke er opptatt av å gi dem optimale arbeidsforhold.
nb skrev:
Endre Askeland skrev:
Hvor er de folkene som du sier har peiling på dette?
En ideell sinus har ingen støykomponenter overlagert.
Har du en sinus som har overlagret støykomponenter, begynner sinusen å bli klippet på toppene av peak'ene.
Dette er ikke ønskelig med tanke på å kunne trekke maksimalt fra power-supplyen.
Men for all del, du og dine likesinnede må gjerne kjøre firkantpulser inn til primær siden av powersupplyen til komponentene deres hvis dere tror at det er en fordel.
Jeg gir blanke i hvordan spenningskurven til komponentene mine ser ut, de spiller musikk temmelig fint åkke som synes jeg, men det er jo sekundert på et forum som dette.

Du har proklamert å ha peiling på dette og mener noe. Andre som mener å ha peil er uenige. Hvem som har rett vet svært få, men det er sannsynligvis maksimalt en av dere.
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Det er bra du gir blanke i hvordan kvaliteten på tilført spenning er. Da kan du i stedet konsentrere deg om musikken. Men det er synd at du aldri vil finne ut hva dine komponenter er i stand til å yte fordi du ikke er opptatt av å gi dem optimale arbeidsforhold.
Hehe, det kan jeg nok leve med. Jeg har jo i en annen tråd gitt deg en lang liste med remedier folk med den rette trua og mange års erfaring med dyr HiFi mener er viktige for å få det siste ut av utstyret. Jeg ønsker deg lykke til med utprøvingen av kobberfyllte mus, magiske vekkerklokker og papir for å beskytte mot skummel stråling.

Ha en fortreffelig aften!
 
Topp Bunn