Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Lite lysten på å sende avgårde deler for vi vet jo hvor vanedannende vinyl er ;D


    Hehe,har du lest under bildet mitt ;D PS,det e avkommet til Keith Moon fra The Who på sett og vis ;) The Animal va basert på han nemlig.Det va dagens leksjon 8)

    mvh Filip
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Jeg ser jo nå hvor jeg tok utsagnet fra ja ;D
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Gjelder denne tråden bare platespillerdelen av Pro-ject?

    Noen som har erfaringer med USB DAC'en?
     

    Harbs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    2
    Hei

    Noen som vet nyprisen på Project rpm9?

    Trond
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Jeg kan ta feil, men mener å ha sett noe sted at den koster ca. 11500,-. Koster ihvertfall 12000,- SEK i Sverige. RPM6.1 SB ligger på rundt 7500,-
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Har en 6-9 med en Clearaudio Virtuoso MM w pickup. Clearaudio Basic riaa. Spiller såpass at jeg ikke kommer til å bytte det ut med det første :) Spilleren står på ei steinplate, har lagd knekter så det henger på veggen.
     

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Får vel melde meg inn her jeg også da. Har i dag mottatt og satt opp en Pro Ject Debut III Espirit.
    Det virker i allefall lovende sånn rett ut av esken. Så da er det vel bare å snurre vinyl og kose seg.
    Blir nok bytttet PU etterhvert, samt en speedbox....

    Nei, dette går ikke, må snurre vinyl......i`ll be back....


    Mvh
    Bjørn
     

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Hei igjen.

    Da har vinylsnurra fått 14 dager på seg. Må si at dette er et kupp, med tanke på prisen. Synes virkelig at man får mye glede, til en billig penge.

    Som sagt tidligere så skulle jeg oppgradere med en speedbox.Riktignok ble det "bare" den billige utgaven, så man kan jo saktens undre hva den andre kan gjøre.... Dette er nå gjort. DET var virkelig et løft i riktig retning. Lydbildet roet seg betraktelig, fikk litt av samme følelsen som kom over meg da jeg byttet ut min Cambridge cd spiller med Lyngdorf CD-1. Alt bare falt på plass.... ;)

    Ikke nok med det, har også skiftet pu til en Grado Platinum. Kan sees i Halden Ita est tråden. :)

    Mvh
    Bjørn
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Skal være enig i at Pro-ject gir mye for pengene,sitter på en RPM5 og den er finfin...Har også speedbox mkII og må si at det var verdt de penga...
    Det neste blir ny pu men klarer ikke å bestemme meg ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jeg er også venn!





    Stokk original RPM-1 pluss Ortofon 2M Red.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hjemmeavlet pickupnåler ?? ;D ;D ;D ;D
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan vil dere definere lyd signaturen i pro-ject sine produkter? Jeg vurderer en av pro-ject sine rørbaserte phonotrinn.
     

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Hei

    Ja, du Roberth, hvilken lydsignatur..... :) Å beskrive lyd, ja det er en kunst i seg selv spør du meg. En måte å beskrive Pro-Ject på, er kanskje ærlighet og enkelhet. Hverken mere eller mindre. Man glemmer liksom at lyden kommer fra en vinylsnurre.....man bare rett og slett koser seg.

    Når det gjelder de rørbaserte phonotrinnene til Pro-Ject, skal jeg ikke ha noen bestemt mening da jeg ikke har lånt mine ører til dem, men spiller de som jeg "tror" de gjør, blir man ikke skuffet......

    På ride å få litt liv i tråden igjen synes jeg :D
    Bjørn
     

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Fine bilder av et flott drivverk og pu Brasse.....har du flere, så kom med dem. Vi tåler da flere ;)

    Bjørn
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Prøver du å si meg at vinyl ikke blir like varm og rund i lyden? Eller er det noen jeg missforstår?
     

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Roerth

    Mulig det er litt seint og denna mannen er en smule trøtt..... ;D

    Det jeg prøver å få frem er at det å beskrive lyd, eller en bestemt lydsignatur ikke er enkelt.
    Skulle tro at rør phonotrinnene til P-J låter meget bra uten å ha hørt dem. Skal ikke begi meg ut på dypt vann ang hvordan mitt anlegg låter, annet enn at de som har hørt det sier at det låter bra.

    Avsluttningsvis kan jeg vel bekrefte at vinyl låter varmere og mere ærlig enn digitalt. For all del, mange cd plater som jeg synes er meget bra, men det blir liksom aldri det samme som å sette på f.eks Cohen å bare la rommet fylles av musikk....slik som jeg mener det skal være....

    Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg håper jo seff ;D

    Bjørn
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I dag har jeg lekt meg med platespilleren, fikk en Speed Box SE og en platevekt i posten.

    Platevekten var overraskende tung og kom i en fin tre-eske. Kan ikke si jeg merket noen signifikant forskjell på lyden med den på og uten men den er mye enklere i bruk enn den medfølgende skru clampen.

    Speed Box SE er saker, det kom en ro i lydbildet når jeg byttet ut den lille veggvorten med den boksen.

    Riggen min består forøvrig av RPM 5, Shelter 201, Cambridge 640P
     

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Hei Anonym

    Da har vi samme oppfatning av SpeedBox`n. Lydbildet ble mye roligere. Må si at man får mye for lite penger av den "upgraden" der.
    I og med at det også er hastighetsvelger på den....et kupp spør du meg....

    Hvordan synes du Shelter spiller i den armen?

    Mvh
    Bjørn
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Skal bare "bry" meg litt her :)

    Anonym:

    Spilleren din er levert med skru-puck. Jeg kan ta feil, men grunnen til at den er levert med skru-puck, er at lageret ikke er dimensjonert for en slik tung puck du har skaffa deg. Den kan sikkert gå bra, men det er alltid en fare for at den ekstra vekta vil slite ut lageret over tid. Jeg ville ha sjekka hva importøren sier før du tok den i bruk :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    B.R.B skrev:
    Hei Anonym

    Da har vi samme oppfatning av SpeedBox`n. Lydbildet ble mye roligere. Må si at man får mye for lite penger av den "upgraden" der.
    I og med at det også er hastighetsvelger på den....et kupp spør du meg....

    Hvordan synes du Shelter spiller i den armen?

    Mvh
    Bjørn
    Hei Bjørn.

    Mye for lite penger er vel et definisjonsspørsmål med tanke på at Speedbox SE koster mellom 3500 og 4000 kroner veiledende men det er iallfall en betydelig oppgradering.

    MIn Shelter MM spiller bra i armen, ankepunktet mitt er jo det at det er en Sumiko Pearl med bedre spiling så en betaler for mye for bedre stift.

    SPiller du med Ortofon Black i MM eller MC utgave?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    JH skrev:
    Skal bare "bry" meg litt her :)

    Anonym:

    Spilleren din er levert med skru-puck. Jeg kan ta feil, men grunnen til at den er levert med skru-puck, er at lageret ikke er dimensjonert for en slik tung puck du har skaffa deg. Den kan sikkert gå bra, men det er alltid en fare for at den ekstra vekta vil slite ut lageret over tid. Jeg ville ha sjekka hva importøren sier før du tok den i bruk :)
    Hei

    Takk for at du bryr deg.

    Med tanke på at plateloddet er et originalt Pro-Ject lodd ment som oppgradering av deres spillere bekymrer jeg meg ikke med tanke på økt slitasje :)
     

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Hei igjen

    SPiller med en Ortofon 2m Black. Det er en MM(2m). Finnes bare i mm, dettte er "top of the line" i mm klassen til Ortofon.

    Spiller forrykende rett ut av esken. Så dette kan vel ikke bli feil.

    Leste vel inlegget ditt feil i ste, tenkte på den "billige" utgaven. Det er nemlig den jeg har. Får vel kanskje mere for pengene i den kanskje, men det blir jo bare spekulasjoner fra min side. Skulle gjerne hatt den selv ;)

    Uansett, Pro-Ject er et meget bra merke..... :)

    Mvh
    Bjørn
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!

    Har ikke vært innom denne tråden før ::) . Tenkte jeg kunne bidra med bilde av min platespiller. Lydmessig så er jeg veldig godt fornøyd med denne. Speedbox SE er et markant lydmessig løft. Man får et mere presist lydbilde med denne. Det merket jeg etter en lang stund i påvente av reparasjon i Sverige. Akryl som også brukes i basen på denne spilleren, må være noe av det mest lyddøde materialet som finnes for dette bruk. Jeg synes også at materialet er ideelt for platetallerkenen. Har aldri hatt en platespiller som har gitt null statisk lading av platene etter bruk. Før har jeg nesten følt statisk ladning ved bytte av plate. Det er et stort pluss ;D MVH
     

    Vedlegg

    B.R.B

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    Velkommen skal du være Guit. Flott bilde.....Har du flere, så sleng dem opp her.....

    Tåler flere slike... ;)

    Mvh
    Bjørn
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Anonym skrev:
    JH skrev:
    Skal bare "bry" meg litt her :)

    Anonym:

    Spilleren din er levert med skru-puck. Jeg kan ta feil, men grunnen til at den er levert med skru-puck, er at lageret ikke er dimensjonert for en slik tung puck du har skaffa deg. Den kan sikkert gå bra, men det er alltid en fare for at den ekstra vekta vil slite ut lageret over tid. Jeg ville ha sjekka hva importøren sier før du tok den i bruk :)

    Hei

    Takk for at du bryr deg.

    Med tanke på at plateloddet er et originalt Pro-Ject lodd ment som oppgradering av deres spillere bekymrer jeg meg ikke med tanke på økt slitasje :)
    Er denne skru-pucken tung da? Vet faktisk lite om den...
    Jeg lagde meg et lodd til en 1Xpression2 jeg hadde og ble advart mot å bruke lodd på denne. Noe usikker, men har for meg at RPM5 har mye samme opplagringa som den jeg hadde. Kanskje du kunne slenge opp et bilde av din RPM5 uten tallerken påmontert? Litt nyskjerrig også :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fikk tatt et bilde i dag. Skruklemma veier omtrent ingenting mens loddet veier sikkert et par hundre gram. Siden RPM5 tallerkenen er så lett og det er et originalt Pro-Ject lodd satser jeg på at det er safe. RPM 5 er jo prismessig en budsjettspiller så en viss kvalitet bør det være
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    OK, den ser ikke helt ut som den jeg gamle min. Din ser kraftigere ut... Åssen ser det ut uten innertallerken da? Koster du på oss et bilde av det også?? ;D
    Den orginale P-J pucken mener jeg veier såpass som 6-700 gram. Skal ikke ødelegge gleden for deg her, men er jo kjipt om lageret skulle ta kvelden :)
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    :D Hei i Project-tråden, kan se det er 1/2 år siden jeg sidst skrev her ::) jeg anvender stadig min Project 6.9 med Ortofon M2 Bronze og riaa Acurus 10 ;D en fed kombination som jeg er meget tilfreds med :D
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Fine bilder stiv 8)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    JH skrev:
    OK, den ser ikke helt ut som den jeg gamle min. Din ser kraftigere ut... Åssen ser det ut uten innertallerken da? Koster du på oss et bilde av det også?? ;D
    Den orginale P-J pucken mener jeg veier såpass som 6-700 gram. Skal ikke ødelegge gleden for deg her, men er jo kjipt om lageret skulle ta kvelden :)
    Siden jeg er en av de som her i landet som er mest vant til til store saker bekymrer jeg meg ikke meg ikke for noen få hundre gram....
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Er der nogen af Jer som har erfaring med opgraderet strømforsyning til jeres Pro-Ject pladespillere?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Brian7500 skrev:
    Er der nogen af Jer som har erfaring med opgraderet strømforsyning til jeres Pro-Ject pladespillere?
    Jeg hadde for noen år siden en Perspective som jeg oppgraderte med en speedbox mk II. Dette ga et fint løft i lydkvaliteten. Bassen ble fastere, fikk et roligere lydbilde og mer luft. Har ikke testet SE versjonen, men det sies at den gir enda mer!

    OU812
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!
    ou812rh skrev:
    Brian7500 skrev:
    Er der nogen af Jer som har erfaring med opgraderet strømforsyning til jeres Pro-Ject pladespillere?
    Jeg hadde for noen år siden en Perspective som jeg oppgraderte med en speedbox mk II. Dette ga et fint løft i lydkvaliteten. Bassen ble fastere, fikk et roligere lydbilde og mer luft. Har ikke testet SE versjonen, men det sies at den gir enda mer!

    OU812
    Tror kansje ditt spørsmål blir missforstått noe. Speedbox er jo ikke "direkte" noen strømforsyning? ::) Det er vel den sorte veggvorta som enkelte her på sentralen kaller det ;D Jeg har selv vært på tanken og prøve en annen type strømforsyning. En såkaldt beskyttelsestrafo. Denne type strømførsyning er brukt på min forforsterker. Den har ihvertfall gjort et lymessig løft ;) Men hva denne type strømforsyning kan gjøre i denne sammenhengen, må jeg nok vente og svare på! MVH Guit
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Fikk igår en Pro-ject 2 med en Rondo 2M Blue pu.Bare testet et par låter men den viser seg og være langt bedre enn min tidligere systemdeck spiller som fikk et kortvarig besøk hjemme.
    Vet ikke hvordan det skal låte men back in black platen med acdc låt ok,en del knitring på min nye the wall plate med pink floyd.

    Har som sagt null peil på vinyl så her kommer sikkert et dumt spørsmål!
    denne spillern har fått byttet pu og justert hos hifi forhandler men allikevel så treffer stiften kanten på platen selv da løftearmen står oppe?
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Hei!

    Jeg er i ferd med å bygge meg opp ett anlegg og primær kilde skal være en vinysnurrer ;D
    Lurer på en Pro-Ject RPM 5.1 med Ortofon 2M RED og en Phono Box II riaa.
    Noe som har noen erfaringer, råd, tips eller kommentarer i forbindelse med dette valget?
    Er mange som anbefaler Rega men dere i denne tråden virker jo veldig fornøyd med Pro-Ject'ene deres?

    Takk!
    Guybrush
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn