Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg får melde meg inn i vennegjengen jeg også. Dro med meg en en pro-ject debut espirit fra butikken i dag. Fikk den til gammel pris, så man må vel være fornøyd med dagens fangst.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker.
    P.u som sto på ( Ortofon alpha ) låt ikke så halvgæernt rett opp fra esken, men satser uansett på å kjøpe en ortofon mc p.u slik at jeg får brukt Naim riiaen min. Bruker en Pro-ject riia nå, men den passer ikke helt inn i resten av kjeden bestående av Naim.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Gratulere...

    Den x-tension så jo helt rå ut,blir moro å lese en test av denne :D
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    henta project rpm 1 i dag på posten,ret ut av esken kobbla det opp,satt på en skive,og jeg ble glad når jeg spilte king tubby,utrnolig analogt og deilig musikk,men i følge bruksanvisning skulle jeg vel stilfttrykk og annet,en får ta det senere
     
    A

    allroad

    Gjest
    Venner av Pro Jekt....

    Vurderer sterkt å bli medlem jeg også. Har pr i dag ingen vinysnurre selv, men etter å ha lånt et øre eller to til JH`s opptil flere spillere kvalifiserer jeg vel til en venn??

    Har 10 plater liggende som bare venter på en platespiller, og må si at jeg har tittet veldig på PJ RPM1. Ser at flere har den og sier seg fornøyd.....det er i allefall en billig ingangsbillett til vinylverden.....

    Bjørn
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Stille i tråden nå.. Har alle flagga ut?

    Artig at jeg endelig har fått Allroad på gli. Han kjenner ikke vinylens gleder (ennå) ;D

    Jeg har faktisk glemt å nevne min nyervervelse (som jeg anskaffa i våres). Det er en Pro-Ject RPM6.1 SB. Bruker en Denon DL-160 på denne nå, men har en Sumiko Blue Point Special Evo III på vei. Tror den kan passe godt i denne armen ;)
    Mener å ha lest at den har samme drivverk som RPM9. Noen som kan kommentere det utifra bildet?

    Dagens lille tekst...Håper "nye og gamle" eiere kommer på banen igjen nå som det snart er høst :)
     

    Vedlegg

    A

    allroad

    Gjest
    Jada Hansen.....Du trenger ikke å imponere oss med snurra di se...... ;D

    Ser flott ut forresten.Gleder meg til en HiFi-aften i dag......
    Mye god musikk og god drikke ;)

    Se ya all later
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    I mine ører passer Denon DL-160 i disse armene. Det samme vil nok gjelde DL-110, men videre oppover er jeg mer usikker. Har hørt om at DL-103(R) skal fungere i 9" alu.arm, men vet ikke åssen det er med karbon...

    Legger ut et par bilder av heller tvilsom kvalitet. Kan legge ut noen bedre siden ;)
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Allroad skrev:
    Jada Hansen.....Du trenger ikke å imponere oss med snurra di se...... ;D

    Ser flott ut forresten.Gleder meg til en HiFi-aften i dag......
    Mye god musikk og god drikke ;)

    Se ya all later
    Blir artig! ;)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Skjønner,vurderer ny pu til min men er ikke sikker på hva det blir,heller litt mot ortofon 2m blue...

    Tviler egentlig at min arm takler en mc så det blir nok en mm...

    Mvh
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Hvorfor skulle ikke armen din takle en MC? Etter det jeg har lest og hørt, så kan du kjøre både AT/OC9, Dynavector 10X-serien, Rondo-serien til Ortofon osv i disse armene. Du må bare passe på at den ikke er for "stiv" dvs. for lav complilance. Noen sier at 18 og oppover er passe, men jeg har ikke hatt noen problemer med 12 her. Denon's pickuper sies det skal ganges opp med 1,5-2 for å være likt det andre produsenter oppgir (vet ikke hvorfor).

    Og så har jeg en 2M Blue i skuffen her. Den passer egentlig fint. Spiller med bra basstrykk og dynamikk, men syns den til tider kan være litt vass i toppen. Nå er den nok ikke innspillt ennå, men sverger fortsatt til Denonen her hos meg. Skulle nok ha gitt den mer tid, men tror alt-i-alt at det er en kjempegod MM om man liker spillestilen dens....

    Kjører Denonen på ca. 400ohm/MC-inngang og ikke 47kOhm/MM som "anbefalt". Gir mer luft og dynamikk mener nå jeg...
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    Skrevet av: JH Stille i tråden nå.. Har alle flagga ut?

    Dagens lille tekst...Håper "nye og gamle" eiere kommer på banen igjen nå som det snart er høst :)

    ;D Hmm det er jo en invitation som er til at forstå :D

    Min Pro-ject 6.9 har nu kørt i 6 år, først 5 1/2 år med 2 stk. pick up'er, Goldring Eroica XL MC. Og nu her de sidste 2 til 3 måneder, med Ortofon 2M Bronze MM, med stor tilfredshed og fornøjelse.

    Gennem de 6 år med min 6.9, har der været rigtigt mange setup i anvendelse, det har været nyt og gammelt.
    Nogle vintage receivers - Tandberg Huldra 10, TR 2060 og TR 2080, Marantz 2270.
    Integreret forstærkere - Tandberg TIA 3012, Marantz 1090, Denon PMA 777 og Sugden 48.
    Forforstærkere - Sugden AU 41 med MC-riia og AU 51, Tandberg TCA 3008A.
    Effekttrin - Sugden AU 41 og AU 51, Harman Kardon PA 2000 og Signature 1.5.
    Rega riaa fono mc. - Ortofon T-30 PU-step up transformers.

    Til ovenstående kan tilføjes, at der har været mange højttalere ind over i mit setup - Snell EII, EIII, E4, J4. Tandberg TL 3520, Studio Monitors. Seas vintage 2 vejs med 8" og 1 1/2 i DIY trykkammer. Dyanaudio Contour 1.5, 1.8 og 1.8 mark II. Dynavoice 1.5.
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Ok,mener bare at jeg har lest at den armen ikke er noe særlig med mc men man vet ikke før man har prøvd ;)

    Har lyst på AT/OC9,det er jo mange som skryter av den og ikke er den for dyr heller,men det er jo ikke sikkert at det er alles "cup of tea"...
    Forøvrig går det jo mye i metall og rock her så dynamikken må være i orden og den burde ikke være slitsom i toppen.

    Mvh
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    stiv skrev:
    Skrevet av: JH Stille i tråden nå.. Har alle flagga ut?

    Dagens lille tekst...Håper "nye og gamle" eiere kommer på banen igjen nå som det snart er høst :)

    ;D Hmm det er jo en invitation som er til at forstå :D

    Min Pro-ject 6.9 har nu kørt i 6 år, først 5 1/2 år med 2 stk. pick up'er, Goldring Eroica XL MC. Og nu her de sidste 2 til 3 måneder, med Ortofon 2M Bronze MM, med stor tilfredshed og fornøjelse.

    Gennem de 6 år med min 6.9, har der været rigtigt mange setup i anvendelse, det har været nyt og gammelt.
    Nogle vintage receivers - Tandberg Huldra 10, TR 2060 og TR 2080, Marantz 2270.
    Integreret forstærkere - Tandberg TIA 3012, Marantz 1090, Denon PMA 777 og Sugden 48.
    Forforstærkere - Sugden AU 41 med MC-riia og AU 51, Tandberg TCA 3008A.
    Effekttrin - Sugden AU 41 og AU 51, Harman Kardon PA 2000 og Signature 1.5.
    Rega riaa fono mc. - Ortofon T-30 PU-step up transformers.
    Til ovenstående kan tilføjes, at der har været mange højttalere ind over i mit setup - Snell EII, EIII, E4, J4. Tandber TL 3520, Studio Monitors. Seas vintage 2 vejs med 8" og 1 1/2 i DIY trykkammer. Dyanaudio Contour 1.5, 1.8 og 1.8 mark II. Dynavoice 1.5.
    Velkommen skal du være stiv :)

    Imponerede mengde utstyr du har hatt til rådighet. Flott med tipset om 2M Bronze.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Velkommen stiv,morro med litt fart i tråden igjen :D
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    draapen skrev:
    Ok,mener bare at jeg har lest at den armen ikke er noe særlig med mc men man vet ikke før man har prøvd ;)

    Har lyst på AT/OC9,det er jo mange som skryter av den og ikke er den for dyr heller,men det er jo ikke sikkert at det er alles "cup of tea"...
    Forøvrig går det jo mye i metall og rock her så dynamikken må være i orden og den burde ikke være slitsom i toppen.

    Mvh
    Vel, for noen er det kun Rega-armene som duger og alt annet er søppel. Den armen du har koster 4500,- og er en fin arm som passer mange pickuper der ute. Problemet blir jo at man har i bakhodet at de bør bør ha litt høy compliance og at mann er redd for å "tråkke i salaten" og bomme.

    Dynavector 10x5 er en HOMC som visstnok skal være frisk og fin i spillestilen. 2M-serien til Ortofon kan nok passe din stil utifra det jeg har hørt. De skal jo også bli bedre jo dyrere du kjøper (les Bronze/Black). Denon DL-160 er litt rolig i spillestilen, men jeg syns den passer til rock også. Kanskje ikke akkurat noen dynamikkbombe, men lett å like... AT/OC9 har jeg forstått er litt i "samma gata" som Denonen. Spiller visstnok veldig "pent".

    Hvis du ikke har dårlig tid kan jeg si litt om Sumiko'n når jeg får den....
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Veldig bra at vi kan utveksle tips & triks her, for kundeservicen rundt Pro-Ject er IMHO er heller laber....
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Ja det hadde vært kjempe fint om du hadde lagt ned noen linjer om Sumiko`n,ser ut som en seriøs liten sak ;)

    Tips og triks + mer er absolutt nyttig,det er vel en del som sitter med Pro-ject her inne så det kunne vært moro...+ at mange bilder er kos hehe

    Mvh
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Skal mene litt om den, men den trenger jo endel timer på nakken før den slipper. Har lest bortimot 100 timer, men håper det er veldig feil!

    Du kan jo søke litt her på forumet rundt de jeg nevnte og se om noen ser interessante ut. Tror ikke du skal henge deg opp i at noen sier at MC ikke funker i disse armene :)
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jeg har en PRM5, dere vet vel omtrent hvordan den ser ut – så vi tar et litt alternativt bilde. :)
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Kjempebra JH :)

    Da har vi samme spiller Wright,en spiller med mye VFM...
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Artig bilde Wright!

    Jeg lurte på en liten ting. RPM5 har vel også puck (av skrutypen). Opplever dere noen forskjell med og uten puck?
    Min spiller har en puck på 7-800 gram og jeg har for meg at bassen blir litt flatere ved bruk av denne pucken. Artig å visst om skrutypen gir samme opplevelse...
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Kan ikke si at jeg merker noe forskjell,har dog ikke hørt etter heller. Den fine med å ikke bruke den er at man kan snu/skifte plater uten å stoppe moteren,så jeg bruker den som regel ikke,bare når platene er helt banan...
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    OK. Du får ta en ekstra grundig lytt en gang du har tid ;)

    Her har vi en 2M Blue i aksjon i en Pro-Ject 8.6c arm :)
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Det skal jeg gjøre,og bilder er aldri feil ;)

    Det neste som skal skje her er å bygge en sandkasse til spiller`n da den er svak mot vibrasjoner + at jeg har et ikke optimalt gulv,har virkelig trua på at det vil gjøre underverker ??? hehe...
    Koster ingenting og har hørt at det virkelig funker så da må man bare prøve :)
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Sandkassa til TNT Audio eller? Sikkert ingen dum ting å prøve. Har heller ikke optimalt eller rett gulv, så skulle ha funnet på noe jeg også. Vet bare ikke hva ennå... Et rack med justerbare ben hadde hjulpet noe, tror jeg. Liker ikke å bruke bena på spilleren til å få den i vater egentlig...

    Enig i at bilder alltid er moro, så "pøs" på folkens :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Med fare for å terge på meg "klanen", er det andre pu's enn Ortofon som funker på P-J ?

    ps: har hatt en RPM1, artig sak :)

    /jan
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    draapen skrev:
    Velkommen stiv,morro med litt fart i tråden igjen :D
    ;D Tak tak, har ikke brugt nok tid her før nu 8)

    Nu hvor jeg har læst tråden igennem, vil jeg gerne lige kommenterer følgende:
    Jeg anvender ikke pladestrammeren ??? i stedet anvender jeg en plade-måtte - Platte Matter, af et materiale som suger LP'en til sig når man ligger den på, uden statisk elektrisk støj af nogen hørbar form.

    Skulle LP'en være så skæv, at en pladestrammer vil være en fordel at anvende, køber jeg den samme LP igen, så er det problem overstået 8)

    Jeg har kun haft den tunge vægt/-lod til min 6.9's arm, fra starten af, og den har altid været optimal til mine behov...

    Som pick up bruger, bør man lige være opmærksom på, at der har været/-og er, en ret så stor udvikling af de mere almindelige MM-pick up'ers performens. Som f.eks Ortofons 2M serie, som virkelig kan bider de lidt ældre MC'er i haserne, hvilket fik mig til at forsøge mig med en MM-pick up igen (det er ellers 20 år siden sidst).

    Lige en tilføjelse, til en god tråd med en god tone...

    Med venlig hilsen ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    HVA GJØR DU HER JAN??!!!
    Neida, artig at du stikker innom.

    Skal vel være en rekke pickuper som skal funke på disse spillerne. Litt synd at folk er litt forsiktige og ikke "tør" prøve annet enn dem som ofte følger med. AT95E som følger med noen spillere er jo en grei PU som sikkert passer mange og ser kanskje derfor ingen grunn til å skifte den ut.

    jeg har ikke verdens største erfaring, men har nå lest litt rundt emnet ;)

    Kanskje din DV-20X passer også? Del noen ord rundt RPM1 da. Nysgjerrig på den lille saken!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    JH skrev:
    Kanskje din DV-20X passer også? Del noen ord rundt RPM1 da. Nysgjerrig på den lille saken!
    Som sagt, ikke for å terge på meg noen men syns det er litt rart at (det jeg har lest så langt her i tråden) ikke flere leker med for eks AT/DV/Benz ja kanskje til og med Grado.

    Nuvel :)

    RPM1 min solgte jeg videre for å få kjøpt Micro'n så har iofs ikke så mye å komme med.
    Har derimot vært og hørt på den ved ett par anledninger hos han som kjøpte den. Da med original pu (billig ortofon) og en god gammel AT OC9 (ikke ML II)
    Syns vel ærlig talt den spilte veldig lovende :) Ukjent anlegg og ikke lange lytten men skulle jeg hatt en meg en nr2/3 spiller tror jeg ærlig talt jeg hadde gått for en RPM1.

    /jan
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    JH skrev:
    Sandkassa til TNT Audio eller? Sikkert ingen dum ting å prøve. Har heller ikke optimalt eller rett gulv, så skulle ha funnet på noe jeg også. Vet bare ikke hva ennå... Et rack med justerbare ben hadde hjulpet noe, tror jeg. Liker ikke å bruke bena på spilleren til å få den i vater egentlig...

    Enig i at bilder alltid er moro, så "pøs" på folkens :)
    Tja,bygger bare en kasse som jeg fyller med sand og en plate på toppen som spilleren står på,bruker så beina til å få den i vater ;)

    Til stiv:har hørt noe om den Platte Matter,men tiltrekker den seg støv? Jeg bruker bare den kork matten som fulgte med og den funker bra men blir med lp`n noen ganger pga statisk elektrisitet,ikke noe stort problem dog...
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    JanR skrev:
    JH skrev:
    Kanskje din DV-20X passer også? Del noen ord rundt RPM1 da. Nysgjerrig på den lille saken!
    Som sagt, ikke for å terge på meg noen men syns det er litt rart at (det jeg har lest så langt her i tråden) ikke flere leker med for eks AT/DV/Benz ja kanskje til og med Grado.

    Nuvel :)

    RPM1 min solgte jeg videre for å få kjøpt Micro'n så har iofs ikke så mye å komme med.
    Har derimot vært og hørt på den ved ett par anledninger hos han som kjøpte den. Da med original pu (billig ortofon) og en god gammel AT OC9 (ikke ML II)
    Syns vel ærlig talt den spilte veldig lovende :) Ukjent anlegg og ikke lange lytten men skulle jeg hatt en meg en nr2/3 spiller tror jeg ærlig talt jeg hadde gått for en RPM1.

    /jan
    Jeg vurderte jo ihvertfall både OC9 MLII og DV10x5, men denne gangen ble det da en Sumiko. Etter det jeg har lest så bør alle disse passe i 9c-armene. Pro-Ject selges jo ofte med Ortofon, så det er vel kanskje derfor det er nærliggende for mange å holde seg til det "trygge"?? Så kan man jo også kanskje si at det skrives ganske lite om disse spillerene på nettet kontra f.eks Rega. Litt rart, for meg bekjent, så er nå Pro-Ject verdens største produsent av platespillere...

    Artig at du liker RPM1! Det virker som de fleste som har prøvd den liker den godt og positivt at den spiller bra, prisen tatt i betraktning.

    Men nå er det over og ut her. Duka for kompis-aften med musikk både på sort gull og den simplere typen i sølv ;D
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    draapen skrev:
    JH skrev:
    Sandkassa til TNT Audio eller? Sikkert ingen dum ting å prøve. Har heller ikke optimalt eller rett gulv, så skulle ha funnet på noe jeg også. Vet bare ikke hva ennå... Et rack med justerbare ben hadde hjulpet noe, tror jeg. Liker ikke å bruke bena på spilleren til å få den i vater egentlig...

    Enig i at bilder alltid er moro, så "pøs" på folkens :)
    Tja,bygger bare en kasse som jeg fyller med sand og en plate på toppen som spilleren står på,bruker så beina til å få den i vater ;)

    Til stiv:har hørt noe om den Platte Matter,men tiltrekker den seg støv? Jeg bruker bare den kork matten som fulgte med og den funker bra men blir med lp`n noen ganger pga statisk elektrisitet,ikke noe stort problem dog...
    Høres ut som mye samme prinsippet. Trenger jo ikke finne opp hjulet på nytt ;)
    Etter at jeg kjøpte meg denne enkle saken til å vaske platene med har de statiske problemene forsvunnet!
    http://www.svalander.se/vinyl/knosti.htm
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Jeg må si meg enig der JH,man hører lite om desse spillerne og blir forsiktig,men det er helt topp at du har kommet med inntrykk der du har prøvd og fått det til å funke :D

    Og ha en fin musikk aften videre :)

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn