Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    eddie1 skrev:
    Fikk igår en Pro-ject 2 med en Rondo 2M Blue pu.Bare testet et par låter men den viser seg og være langt bedre enn min tidligere systemdeck spiller som fikk et kortvarig besøk hjemme.
    Vet ikke hvordan det skal låte men back in black platen med acdc låt ok,en del knitring på min nye the wall plate med pink floyd.

    Har som sagt null peil på vinyl så her kommer sikkert et dumt spørsmål!
    denne spillern har fått byttet pu og justert hos hifi forhandler men allikevel så treffer stiften kanten på platen selv da løftearmen står oppe?
    Med andre så kommer aldri stiften over kanten på plata? Da er det noe som ikke er som det skal. Du kan jo prøve å justere loddet bak på armen slik at den går høyere, men jeg er heller ingen ekspert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Guybrush skrev:
    Hei!

    Jeg er i ferd med å bygge meg opp ett anlegg og primær kilde skal være en vinysnurrer ;D
    Lurer på en Pro-Ject RPM 5.1 med Ortofon 2M RED og en Phono Box II riaa.
    Noe som har noen erfaringer, råd, tips eller kommentarer i forbindelse med dette valget?
    Er mange som anbefaler Rega men dere i denne tråden virker jo veldig fornøyd med Pro-Ject'ene deres?

    Takk!
    Guybrush
    Pro-Ject og Rega pleier å komme ca likt ut i tester.

    Selv har jeg en RPM5 og er godt fornøyd med den, opplevde den største Speed-boxen som en stor forbedring men den er også dyr (ca 4000 kroner), det ganske tunge plateloddet til Pro-Ject ser også ut til å hjelpe på lyden. Spilleren ser stilig ut og det låter bra.
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    @ Anonym: Takk skal du ha, ser ut til att jeg er på rett vei :)
    Jeg ser det finnes en billigerer Speedbox Mk II til ca 1200,-.
    Den vil vel også hjelpe på lyden, men kanskje ikke i den grad den dyrere speed box'en gjør?
    Noen andre som har Speed Box erfaringer??
    Da spesiellt den billigste, det er i første omgang den som er i prisklassen min.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bare hyggelig.
    Den spiller jo godt rett ut av eska også så du trenger jo ikke se etter oppdateringer som f. eks Speed Boks umiddelbart.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    15.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Guybrush skrev:
    @ Anonym: Takk skal du ha, ser ut til att jeg er på rett vei :)
    Jeg ser det finnes en billigerer Speedbox Mk II til ca 1200,-.
    Den vil vel også hjelpe på lyden, men kanskje ikke i den grad den dyrere speed box'en gjør?
    Noen andre som har Speed Box erfaringer??
    Da spesiellt den billigste, det er i første omgang den som er i prisklassen min.
    Jeg brukte Speedbox Mk II på en Perspective for noen år siden og med brukbart resultat. Den mest hørbare forskjellen var at bassen ble strammet opp, men det ble også en anelse roligere og stødigere lydbilde.

    OU812
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Fikk igår en Pro-ject 2 med en Rondo 2M Blue pu.Bare testet et par låter men den viser seg og være langt bedre enn min tidligere systemdeck spiller som fikk et kortvarig besøk hjemme.
    Vet ikke hvordan det skal låte men back in black platen med acdc låt ok,en del knitring på min nye the wall plate med pink floyd.

    Har som sagt null peil på vinyl så her kommer sikkert et dumt spørsmål!
    denne spillern har fått byttet pu og justert hos hifi forhandler men allikevel så treffer stiften kanten på platen selv da løftearmen står oppe?
    Hei,liften har nok mulighet for justering i høyden,sjekk manualen! Er armen parallell med plata når stiften ligger i rilla? Dvs,nøytral VTA. Se her http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm Les dette nøye,viktig å lære sæ med en gang ;) Er sannelig ikkje så sikker på at alt er rett justert av forhandler når noe slikt er oversett ::)

    mvh Filip
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    OK, da kan jeg ha speed box som en mulig oppgradering i fremtiden.
    Vil sikker bli fornøyd med spilleren ut av boksen ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tester av Speed Boxene konkuderer stort sett med at det er den dyreste som gir et ordentlig løft. Fordelen med den er det at den kan brukes med f. eks en Rega eller Linn også
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Med min nye RPM 5.1 og Phono Box II er jeg nå offisielt en venn av Pro-Ject!
    Og selv om Ortofon 2M Red pickupen fremdeles mangler ca 40 timer på å være spillt inn, en meget fornøyd venn ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. Det er morsomt å sammenlikne frem og tilbake en stund med og uten psu hvis det er mulig, det er en lærerik hifi-åpenbaring når man man etterhvert virkelig begynner å høre og skjønne hva som egentlig skjer med instrumentene og vokalistene.

    Det er på et helt annet nivå enn "generelt lydbilde" at de egentlige gevinstene ligger, man må dykke ned i egenskapene til hvert enkelt instrument og oppdager fundamentale forbedringer med en bedre psu. Når man først begynner å høre hva som egentlig skjer, så øker forskjellene hver eneste gang man switcher frem og tilbake.

    Men sant å si så har jeg fint liten tro på at en moderne Ortofon krever 40+ timer innspilling. Til det er Ortofons produksjon altfor automatisert og presis. Jeg vil tippe at en blind lytting på to slike pu'er ikke kunne ha avslørt noen forskjell mellom en med 5-10 timer på nåla og en med hundre eller mer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Julegaveutdelingen i år sørget for at jeg kan melde meg inn i Pro-Ject's venner. :) Under treet fant jeg en Debut III.

    Ikke noen ekstrem high-end, men passer inn i det "fornuftige" anlegget mitt. Kommer nok til å jåle den opp med en "acryl-it" platetallerken i hvit akryl lik den på Debut III Esprit, og så må jeg ut og skaffe et RIAA-trinn i morgen.

    Er redd for at Hi-Fi Klubben og NAD PP-3 er eneste alternativ å få tak i på dagen. Vil det funke brukbart?

    Jeg kan kaaanskje klare å vente til Solberg Hi-Fi åpner på tirsdag, og se om han har en Phono Box USB på lager. Vil det være mye å hente der ift. NAD PP3? Magefølelsen min sier at disse billigboksene kanskje er ganske like uansett?

    Uansett skal det bli artig å spille vinylplater igjen. :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg byttet fra en Nad PP2 til en Cambridge P640 og opplevde det som en oppgradering så det kan kanskje være en ide å vente til de får den inn på Hifiklubben.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Jeg byttet fra en Nad PP2 til en Cambridge P640 og opplevde det som en oppgradering så det kan kanskje være en ide å vente til de får den inn på Hifiklubben.
    Joda, men "vente" er ikke min sterke side når spilleren står der og venter. Jeg syntes liksom det var ille å vente én dag for å få tak i Phono Box USB i stedet. ;)
     

    gadus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.09.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    3
    Ho Ho Ho Pro-ject venner, og god jul!

    Noen med en Debut her inne som kan hjelpe meg litt??

    Jeg har en ombygd Pro-ject 6, hvor jeg har byttet ut plinth og har en Jelco sa750 arm på vei i posten (HURRA!!!!)....

    Problemet med denne platespilleren er at spindelen på motoren er skjev, og jeg har derfor bestilt ny motor.. denne gang en 16V debut motor (nåværende motor er 230V).. fordelen med debut motor 16V er at jeg kan benytte meg at speedbox MKII (for 16V), og ikke trenger investere i den svindyre MKII SE (som tar 230V og 16V)..

    MEN jeg lurer fælt på hvordan motoren er koblet på Debut?? Min Pro-Ject 6 230V motor har en motstand mm koblet i forbindelse med nettledningen, men debut har jo en 16V veggstrømforsyning, men jeg lurer på om det er noen motstander eller annet elektrisk koblet på motoren i tillegg på selve spilleren???

    Noen som kan sjekke dette for meg???? Sjekke om det er noen elektrisk krets i forbindelse med motoren på selve spilleren, eller om strømforsyningen i veggen er det eneste som mater motoren?? Og gi meg gjerne verdiene på de evt komponenter som er koblet i forbindelse med motoren

    Håper noen gidder å sjekke dette for meg :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg byttet fra en Nad PP2 til en Cambridge P640 og opplevde det som en oppgradering så det kan kanskje være en ide å vente til de får den inn på Hifiklubben.
    Joda, men "vente" er ikke min sterke side når spilleren står der og venter. Jeg syntes liksom det var ille å vente én dag for å få tak i Phono Box USB i stedet. ;)
    Det høres kjent ut.

    Nad er et trivelig bekjentskap det også.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det ble en slik NAD, selv om jeg ventet til butikken med Phono Box II USB på lager skulle åpne. De hadde stengt hele romjula, viste det seg, så da ble det ikke mer venting. Får heller ha det på lista over mulige oppgraderinger senere. Tube Box eller noe. :)

    Apropos oppgraderinger:

    Jeg tenkte å bestille en Acryl-it platetallerien i akryl (doh!). Den ser kulere ut, og skal være bedre enn ståltallerkenen på debut II, siden den lager mindre rasonnanser, og ikke trenger noen løs filtplate (mindre statisk elektrisitet). Er dette en hørbar oppgradering? noen som vet?

    Speed Box II ligger vel også godt an til å bli bestilt. Hva med den? Vil jeg høre noen forbedring der, mon tro?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Jeg tenkte å bestille en Acryl-it platetallerien i akryl (doh!). Den ser kulere ut, og skal være bedre enn ståltallerkenen på debut II, siden den lager mindre rasonnanser, og ikke trenger noen løs filtplate (mindre statisk elektrisitet). Er dette en hørbar oppgradering? noen som vet?

    Speed Box II ligger vel også godt an til å bli bestilt. Hva med den? Vil jeg høre noen forbedring der, mon tro?
    Ingen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg tenkte å bestille en Acryl-it platetallerien i akryl (doh!). Den ser kulere ut, og skal være bedre enn ståltallerkenen på debut II, siden den lager mindre rasonnanser, og ikke trenger noen løs filtplate (mindre statisk elektrisitet). Er dette en hørbar oppgradering? noen som vet?

    Speed Box II ligger vel også godt an til å bli bestilt. Hva med den? Vil jeg høre noen forbedring der, mon tro?
    Ingen?
    Mener de ulike Speed Boxene ble testet i et eller annet Fidelity og konklusjonen var at den dyreste var den beste.

    Jeg har en Speed Box SE og den overrasket positivt i forhold til forventningene men den er jo ganske dyr.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det håper jeg jo. ;) For meg er nok alternativene Speed Box II eller ingenting. Men det lover jo godt, det også, at den dyrere varianetn gav deg forbedringer. Internett-kanonen later til å være at Speed Box II er en "nødvendig oppgradering" for Debut.

    Oh well. Blir vel til at jeg bestiller begge deler. :)
     

    kenneth1979

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    2
    Melder meg inn her med en RPM 1.3 :)

    Fåreløbig er den som den kom, men vil bytte ut den pistrete matta og få på en real pickup og en speedbox ettervert.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Melder meg også inn med en RPM 1.3 Genie, Glossy white.

    Må nok sende min inn, da anti-skating støtte arma var knekt under sending.. :|

    Men må si det er en lekker spiller! :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Et tips på eget ansvar er å bytte ut den plateklemma til å skru på med et tungt lodd, hjelper med økt roterende masse.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Noen som har forslag til en bra plateklemme som ikke er for dyr?

    Har ikke på min (selvom den nå har gått i retur til importør for reparasjon/bytte).
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Takker :)

    Er vel ett fett hvilke jeg bruker? Eller passer ikke andre sammen med Pro-ject?

    Rimelig fersk med vinyl må sies :D
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.654
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    gorg skrev:
    Takker :)

    Er vel ett fett hvilke jeg bruker? Eller passer ikke andre sammen med Pro-ject?

    Rimelig fersk med vinyl må sies :D
    her må du tenke litt på vekt av puck,da det ikke er alle spillere som tåler for mye,tenker da på lageret.
    bare noe å ha i tankene før du bestiller.

    ellers lykke til i vinyl verdenen :)

    mvh
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Har ikke funnet noe om begrensninger for motoren, men regner med den tåler Projects egne klemmer
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Da har jeg fått en ny RPM 1.3 Genie, flott kundeservice hos Soundgarden :)

    Overrasket over lyden, meget oppløst og varm lyd:)

    Slapp forøvrig å kjøpe RIAA, da det er innebygd i min Pioneer LX-81 8)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    får melde meg inn her med pro-ject xpression lll og pro-ject tube box se ll på vei til meg
    gleder meg ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Får rapportere inn her med en liten sitrap for Debut-en.

    Siden jul har den fått de planlagte Speed Box II- og Acryl-It-oppgraderingene, og fikk til å begynne med en oppgradering med en OM20-stift på OM5e pickup-en. Forrige uke fikk den en Dynavector DV-10x5, og da ble det fart i sakene.

    Den spiller gjennom en Audion Premier MM riaa.

    Jeg er superfornøyd med den vesle spilleren som yter langt over prisklassen sin, såvidt jeg kan forstå. :D


    De som er interessert i ytterligere skryt og utbroderinger, kan ta en kikk i tråden min. (link i signaturen) ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    groovelab skrev:
    Er på utkikk etter denne upgraden. Ser ut som Henley design kun leverer i UK. Har du sett den nokon annan stad?
    Nei. Jeg har sendt mail til den lokale pusheren.

    Kanskje det hjelper om mange nok maser på Ljudtema?
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Dazed skrev:
    Kanskje det hjelper om mange nok maser på Ljudtema?
    Vi får se. Jeg hiver meg med som "masekopp".
    Mange takk for opplysningen om dette upgrade kitet forresten. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Supert.

    Håper så mange som mulig sender en mail til importøren (info@ljudtema.no) eller sin lokale forhandler og spør etter dette, så vi kanskje får muligheten til å kjøpe det snart.
     

    praxis

    Medlem
    Ble medlem
    28.04.2010
    Innlegg
    48
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Har en TubeBox II som jeg bruker med vår 1989 Rega. Låter flott og kan tilpasses de fleste pickupper. Har vært fornøyd i mer en et år :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei har en Pro-Ject Xperience Comfort med en Sumiko Blue point no.2 samt en Tubebox ll på vei i posten.
    Håper det kan gi meg en positiv opplevelse av vinyl.Har fra før en Debut ll men den har blitt stående da den ikke ga meg det helt store.Håper Comforten er bedre!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    eddie1 skrev:
    Hei har en Pro-Ject Xperience Comfort med en Sumiko Blue point no.2 samt en Tubebox ll på vei i posten.
    Håper det kan gi meg en positiv opplevelse av vinyl.Har fra før en Debut ll men den har blitt stående da den ikke ga meg det helt store.Håper Comforten er bedre!
    tubebox ll kan tunes ytterligere også, med bla rørskifter,er vel noen på forumet her som også har andre oppgraderinger på slike, men imo er de gode ut fra esken au:)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei det er denne spillern og det er Nos cryo behandlede rør uten at det sier meg så mye
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn