Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Det sitter vel 2x 12ax7 (ecc83) rør i Tubebox 2. Her finnes det hundrevis av gode rør både på Ebay, og hos Motron her i hjemlandet :D

    Selv anbefaler jeg, Nye GD thrustworthy, 50-60 talls Telefunken, 50-60 talls Mullard, 50-60 talls Holland produserte Phillips.

    8) 8)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende men først må jeg jo skaffe meg noen plater hehe
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Får Jo melde meg inn her.
    ProJect Debut III E.
    Acrytallerken
    Ortofon 2M Bronze

    Nyligt fått på Bronze pickup, og det ga stort sprang i Lyden.. Var som natt og dag, som og sammenligne VHS mot Blu-ray ;D ;D
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Melder meg på her 8)

    Har en RPM 1,3Genie med 2M Red, dette er min første snurrer, men blir nokk ikke den siste 8)

    Motoren gir ifra seg en del vibrasjoner som resulterte i att det ble en del støy som puen plukka opp( Svak "bruming" kan vel lyden beskrives som).

    Kjøppte skjere-blokk på Biltema, en kompakt sak på nesten 3,5Kg, borret et hull som var litt større en dimen, på moteren i venstre hjørne, satte helle "Fjøla" på cones og lagde under støtte for motoren, slapp motoren neddi hullet å spilleren på fjøla, å vips så ble all vibrasjon ifra motoren frakoblet ifra spilleren ;)

    Noen her som vet om korkematte funker bedre en filt matta som følger med?
    Tenker da lydmessig og ikke minst om den kan reduserer den antistatiske eletrisiteten....


    Mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Problemet er ikke att vibrasjonene går via beltet, men rett å slett i huset til den fritt stående motoren... støyen ble borte så fort jeg lettet mottoren ifra bordet som spilleren sto på...

    Kan legge ut bilder i kveld ;)

    Mvh
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Bedre seint eller aldri ;)

    Leger ut noen bilder av hva jeg har gjort får å få vekk vibrasjonene ifra spilleren, dette ga betraktelig ro i lyden :)

    Skjere blokka fra Biltema på 3,5kg har fått noen lag lakk, og hullet ser ser du oppe i venstre hjørne på bildet, det er omtrent 3mm klaring rundt motor og blokka

    Blokka står på cones ifra Nordøst, men juster bare spikes vil gjøre oppvateringen enkel.

    Mvh
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Får vel "slenge" meg med her, da denne ankom i går :)
     

    Vedlegg

    • 46.8 KB Visninger: 626

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med en god spiller. Eneste ulempen med den er at den må ha en Pro-Ject Speedbox SE for å fungere optimalt (4k).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Anonym skrev:
    Gratulerer med en god spiller. Eneste ulempen med den er at den må ha en Pro-Ject Speedbox SE for å fungere optimalt (4k).
    Takker :)
    Hva gainer jeg på å benytte den, kontra Phono Box II som jeg (foreløpig) bruker?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ptb skrev:
    Anonym skrev:
    Gratulerer med en god spiller. Eneste ulempen med den er at den må ha en Pro-Ject Speedbox SE for å fungere optimalt (4k).
    Takker :)
    Hva gainer jeg på å benytte den, kontra Phono Box II som jeg (foreløpig) bruker?
    Speedbox Se er en quartz kontrollert hastighetsregulator for platespilleren.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Gratulerer med en god spiller. Eneste ulempen med den er at den må ha en Pro-Ject Speedbox SE for å fungere optimalt (4k).
    Nånå. Debut-en min går med perfekt hastighet og så lite wow/flutter at det ikke synes på strobedisc-en i alle fall, med en vanlig speedbox II til 1100 eller hva den nå kostet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Anonym skrev:
    Gratulerer med en god spiller. Eneste ulempen med den er at den må ha en Pro-Ject Speedbox SE for å fungere optimalt (4k).
    Nånå. Debut-en min går med perfekt hastighet og så lite wow/flutter at det ikke synes på strobedisc-en i alle fall, med en vanlig speedbox II til 1100 eller hva den nå kostet.
    Pro-Ject spillere har i utgangspunktet ganske høy wow/flutter (0,08 - 0,15 for ulike budsjettmodeller) så selv om det ser ok ut på en stroboskopskive er det i mine øyne hensiktsmessig å bruke penger på den dyreste strømforsyningen.

    Hva Speedbox II gjør for wow/flutter vet jeg ikke men den har blandede brukererfaringer og Xperience som kommer med den boksen originalt har akkurat like mye wow/flutter som en standard RPM5. Jeg er tilbøyelig til å tro at den kun er en elektronisk hastighetsveksler som ikke har noen effekt på lyden siden dataene ikke blir bedre med den.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Anonym skrev:
    Speedbox Se er en quartz kontrollert hastighetsregulator for platespilleren.
    Sorry - selvfølgelig :)
    Hodet mitt var på RIIA (Phonobox II SE) når jeg svarte.

    Speedbox - ja, da er jeg med.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    15.392
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Speedbox II fungerer den, men er selvfølgelig ikke like god som SE. Testet den på min tidligere Perspective og fikk strammere bass og litt roligere lydbilde. Samme opplevde en kamerat av meg på en Debut. Alt i alt en ok oppgradering for drøye 1k.

    OU812
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Speedbox II får vurderes. SE må jeg nok i såfall teste hjemme, og bli direkte overbevist om, før jeg evt. vil vurdere.

    Er jo litt halvfersk mht vinyl - og har ikke for mye referanser, men det foreløpige inntrykk av 5.1 er at den virker å være litt "frisk" i toppen og litt udefinert i bunnen (kun gått 8 platesider).
    Hva mener allmenheten om innspilling - og hva kan forventes av utvikling av lyden?

    Og en liten sak til:
    Den plukker opp støy (brum), men ikke før pick-up treffer plata.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ou812rh skrev:
    Speedbox II fungerer den, men er selvfølgelig ikke like god som SE. Testet den på min tidligere Perspective og fikk strammere bass og litt roligere lydbilde. Samme opplevde en kamerat av meg på en Debut. Alt i alt en ok oppgradering for drøye 1k.

    OU812
    http://www.vinylengine.com/library/pro-ject/rpm-5.shtml
    http://www.vinylengine.com/library/pro-ject/xperience.shtml

    Når to tilsvarende platespillere har helt identiske data selv om ene er med Speedbox II og den andre er uten så er det nærliggende å tro at den 1000 lappen kun gir muligheten for elektronisk hastighetsskifte.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Er det mulig å kjøpe motor, lager og tallerken fra Pro-Ject løst?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    15.392
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Anonym skrev:
    ou812rh skrev:
    Speedbox II fungerer den, men er selvfølgelig ikke like god som SE. Testet den på min tidligere Perspective og fikk strammere bass og litt roligere lydbilde. Samme opplevde en kamerat av meg på en Debut. Alt i alt en ok oppgradering for drøye 1k.

    OU812
    http://www.vinylengine.com/library/pro-ject/rpm-5.shtml
    http://www.vinylengine.com/library/pro-ject/xperience.shtml

    Når to tilsvarende platespillere har helt identiske data selv om ene er med Speedbox II og den andre er uten så er det nærliggende å tro at den 1000 lappen kun gir muligheten for elektronisk hastighetsskifte.
    Mener du at samme spiller med og uten speedbox har samme data, eller to som er på samme nivå? Uansett så stoler jeg på mine ører, noe som kan være like mye farget som å stole på kun data!

    OU812
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ou812rh skrev:
    Anonym skrev:
    ou812rh skrev:
    Speedbox II fungerer den, men er selvfølgelig ikke like god som SE. Testet den på min tidligere Perspective og fikk strammere bass og litt roligere lydbilde. Samme opplevde en kamerat av meg på en Debut. Alt i alt en ok oppgradering for drøye 1k.

    OU812
    http://www.vinylengine.com/library/pro-ject/rpm-5.shtml
    http://www.vinylengine.com/library/pro-ject/xperience.shtml

    Når to tilsvarende platespillere har helt identiske data selv om ene er med Speedbox II og den andre er uten så er det nærliggende å tro at den 1000 lappen kun gir muligheten for elektronisk hastighetsskifte.
    Mener du at samme spiller med og uten speedbox har samme data, eller to som er på samme nivå? Uansett så stoler jeg på mine ører, noe som kan være like mye farget som å stole på kun data!

    OU812
    Mener at to ganske like spillere har identiske data selv om den ene har Speedbox II.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HEL skrev:
    Er det mulig å kjøpe motor, lager og tallerken fra Pro-Ject løst?
    Tviler. Kjøp lager og fet akryltallerken fra ebay og motor og psu fra Originlive, kanskje.
     

    ElDuce86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Innlegg
    218
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Ser litt på Pro-Ject RPM-5.1 og Pro-Ject phono box II SE...
    Skal brukes på McIntosh MA7000.

    Hva mener dere om dette?
    Ser noen snakker om speedbox, men, er det en nødvendighet? (blir lyden bedre, så er de en nødvendighet;) )
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ElDuce86 skrev:
    Ser litt på Pro-Ject RPM-5.1 og Pro-Ject phono box II SE...
    Skal brukes på McIntosh MA7000.

    Hva mener dere om dette?
    Ser noen snakker om speedbox, men, er det en nødvendighet? (blir lyden bedre, så er de en nødvendighet;) )
    Nytt er det jo 10k til sammen så spørsmålet er om det er hensiktsmessig kontra å kjøpe en platespiller til 10k.
    Er jo ikke store spranget fra RPM - Phonobox SE til RPM 9.1 f. eks.
     

    ElDuce86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Innlegg
    218
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    ElDuce86 skrev:
    Ser litt på Pro-Ject RPM-5.1 og Pro-Ject phono box II SE...
    Skal brukes på McIntosh MA7000.

    Hva mener dere om dette?
    Ser noen snakker om speedbox, men, er det en nødvendighet? (blir lyden bedre, så er de en nødvendighet;) )
    Nytt er det jo 10k til sammen så spørsmålet er om det er hensiktsmessig kontra å kjøpe en platespiller til 10k.
    Er jo ikke store spranget fra RPM - Phonobox SE til RPM 9.1 f. eks.
    Du tenker altså å droppe RIAA, og kjøpe KUN platespilleren RPM 9.1?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ElDuce86 skrev:
    Anonym skrev:
    ElDuce86 skrev:
    Ser litt på Pro-Ject RPM-5.1 og Pro-Ject phono box II SE...
    Skal brukes på McIntosh MA7000.

    Hva mener dere om dette?
    Ser noen snakker om speedbox, men, er det en nødvendighet? (blir lyden bedre, så er de en nødvendighet;) )
    Nytt er det jo 10k til sammen så spørsmålet er om det er hensiktsmessig kontra å kjøpe en platespiller til 10k.
    Er jo ikke store spranget fra RPM - Phonobox SE til RPM 9.1 f. eks.
    Du tenker altså å droppe RIAA, og kjøpe KUN platespilleren RPM 9.1?
    Nei, jeg rotet med navnene, tenkte Speedbox SE. Blir ikke mye lyd uten RIAA.
     

    ElDuce86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Innlegg
    218
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    ElDuce86 skrev:
    Anonym skrev:
    ElDuce86 skrev:
    Ser litt på Pro-Ject RPM-5.1 og Pro-Ject phono box II SE...
    Skal brukes på McIntosh MA7000.

    Hva mener dere om dette?
    Ser noen snakker om speedbox, men, er det en nødvendighet? (blir lyden bedre, så er de en nødvendighet;) )
    Nytt er det jo 10k til sammen så spørsmålet er om det er hensiktsmessig kontra å kjøpe en platespiller til 10k.
    Er jo ikke store spranget fra RPM - Phonobox SE til RPM 9.1 f. eks.
    Du tenker altså å droppe RIAA, og kjøpe KUN platespilleren RPM 9.1?
    Nei, jeg rotet med navnene, tenkte Speedbox SE. Blir ikke mye lyd uten RIAA.
    Ikke sant... Begynte å lure litt her nå ass :p

    sååå, Pro-Ject RPM 5.1 og phono box II SE, er de bra? Meninger om disse? :)
     

    lysberg

    Medlem
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Nytt utstyr i dag

    Pro-ject RPM 1.3 genie m. Ortofon 2M rød, Corcit og 250gr lodd, Spiller som bare det uten noen tegn til ulyder eller vibrasjoner. Noen som vet noe om inspillingstiden til Ortofonen?




    P5252188.jpg
    P5252189.jpg
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Gratulerer med nytt utstyr, moro det :) kjøpte samme PU som du har selv, har brukt den i ca 20 timer og regner med det meste har satt seg, bare å spill masse musikk og kose deg.

    Mvh
     

    lysberg

    Medlem
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Ja sitter her å lytter meg gjennom noen favoritt plater på det nye utstyret, og leser litt hifi støff på nettet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Endelig er den nye "snurra" på plass.
    2Xperience Classic - som nå leveres m/9cc Evolution arm, selvom dette ikke fremgår noe sted - hverken på Pro-Ject´s hjemmesider, eller i annen informasjon. PU er 2M Blue.

    1.jpg


    Kun litt halvprovisorisk satt opp for testspilling av et par plater. Låter bra dette.
     
    Sist redigert:
    L

    lasse5214

    Gjest
    Fikk med en slik i helgen. Speedbox SE kommer til uka. Spiller meget bra :)
    Lasse.
    Har noen prøvd denne med acryl tallerken forresten?
    028.jpg
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Noen som har erfaring med Pro-Ject Debut Carbon Espirit? Tenker å kjøpe en slik å nyte vinylsamlingen til far, nå som jeg snart er finito med førstegangstjenesten.
    Er dette en god spiller for en ung ferskis? Blir min første, og max budsjett er 4000,- for spiller. Skal brukes sammen med Marantz AV 7005 prosessor. Må jeg ha noe i tillegg for at den skal fungere? RIAA?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Den har jo fått "skamros" fra de fleste hold. Om det ikke er phono-trinn på Marantz, så må du ha separet RIAA.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    ^Den har jo fått "skamros" fra de fleste hold. Om det ikke er phono-trinn på Marantz, så må du ha separet RIAA.
    Takk for rask respons! Ja, det var det jeg så, og i tillegg ser den tidløs og elegant ut. Er phono trinn på Marantzen så da går det nok bra.
     

    Masuharu

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    34
    Antall liker
    15
    Hei

    Kan noen her inne fortelle meg hvilken modell av pro ject jeg har. Den er noen år, men har karbon arm og utskiftbar (egen) motor til 45 rpm. Pris og info. På forhånd takk
    IMG_8423-Edit.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Masuharu: Der har du en av Pro-Jects beste...ever!! EN PERSPECTIVE!!!!!! Solgte en slik for ca 5 år siden, etter å ha eid den like lenge! Den har flytende fjæroppheng, og en ganske lett arm, så jeg brukte en Ortofon MC10 Super på min...men Ortofon har flere som passer! Hvilken pickup har du? Pro-Ject liker merker som Ortofon, Grado og Goldring...riaa fra Rega vekker den ordentlig! HVA HAR DU I DET DEPARTEMENTET? Jeg hadde min på SAT Phonofix...Bladeliusdesign, som Audio Concept bare kalte Balanserad Grammofonförstärkare...Phonofix er et seinere navn...og jeg hadde den første i Norge...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til at dette IKKE er en Carbonutgave...de første hadde ikke karbondeler, og Perspective ble ikke solgt i Norge så altfor lenge! Du skal ha en nitoms metallarm på...Se også til at maskinen er vatra opp ordentlig!!!!!!!!!
     

    Masuharu

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    34
    Antall liker
    15
    Hei takk for svar.
    Ut fra det det jeg kan se så er dette en karbonarm. Bilde kan sendes på senere tidspunkt.
    Når det gjelder pu så har jeg ettermontert en Grado platinium reference, på riaa siden så spiller jeg igjennom en "HaldenRIAA" bygd av Arne Molteberg med telefunken ecc808 rør.
    Vurderer å selge spilleren til fordel for en gammel Thorens TD 166, men
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn