Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Hei!

    Kan såvidt melde meg inn i klubben her, med en Primare DVD-26.....

    Jeg har nå System Audio Explorer Master koblet opp mot Hegel H200. Slik brukes det i stereo, og i surround så brukes Hegelen som effekt til frontene og resten drives av Yamaha 767.

    Det jeg nå vurderer er å skaffe meg Primare spa-22. I den sammenheng så lurer jeg på litt ting:

    *Vil spa-22 klare å drive SA Explorer Master på ilk linje med Hegel H200? Sier ikke at jeg vil ha samme "lyden-karakter", men vil heller ikke føle at jeg mangler kraft....
    *Hvordan er denne i stereo? Poenget er at jeg bruker anlegget 80% til musikk...
    *Er det trolig at det snart dukker opp en ny versjon her? SPA-23??
    *Har det vært/er det noen gang tilbud på SPA-22? Har aldri sett dette selv
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er (bekymringsverdig) få svar / lite liv i P R I M A R E tråden...

    De som er hardcore venner og med erfaring; betyr det noe hva man velger av Pre32, I32, I22 eller SP32 til et par aktive Dynaudio 110A?
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Det er (bekymringsverdig) få svar / lite liv i P R I M A R E tråden...

    De som er hardcore venner og med erfaring; betyr det noe hva man velger av Pre32, I32, I22 eller SP32 til et par aktive Dynaudio 110A?

    Ser nå at jeg egentlig svarte en kar 3-4 innlegg over det jeg quotet....


    Heisan,

    Nå vil jeg ikke kalle meg selv hardcore, hverken på dette eller andre områder, men:
    pre står for pre-forsterker; dvs den bli paret med en effektforsterker for i det hele tatt å gi lyd.
    SP står for Surround Processor; dvs at den også ha en effektforsterker for å gi lyd.
    I står for integrert; den har både innebygget pre-og effekt-forsterker og kan derfor benyttes alene.

    Vet ikke om det var dette dere lurte på.

    Krefter:
    Når det kommer til krefter så er faktisk Explorer (Master) ganske lettdrevne, men som sikker med alle høytalere i verden blir de bedre jo bedre elektronikk som driver dem. Hvor godt I22/32 kan drive dem kommer også veldig an på romstørrelse/klang, men i utgangspunktet som skal begge klare det iht speck. Igjen vil jeg anbefale å prøve hjemme. For min del ble lyden/signaturen veldig annerledes fra butikk til hjemme.

    Lydsignatur
    I utgangspunktet regnes Hegel som en veldig analytisk klang, mens Primare har en litt varmere/fyldigere klang. Men i min erfaring betyr rommet så mye for klangen at jeg ville ikke valgt utfra produkt sin lydsignatur alene. Mine Primareprodukter er faktisk ikke så veldig mye mer "varmere" i lyden enn Hegel var, og det er laaangt til "kosevarmen" i Krell (hadde en krell 400-noe hjemme på prøving en gang).

    Totalsett
    Jeg har blitt veldig positivt overrasket av Primare, jeg var i utgangspunktet mye større fan av Hegel enn Primare, men gikk over til Primare pga jeg ikke orket "plastikk-looken" av Pioneer/Onkyo/Yamaha etc at jeg kjøpte Primare "uhørt". Når det er sagt hadde jeg P30.5&effektforsterkeren for 10 år siden :)

    SP32 og A30,7 var en helt annen verden enn Abrahamsen V6 DAC og Hegel-200. Trodde i forkant at jeg ikke skulle bli så veldig begeistret for Primare, men der tok jeg skammelig feil. God Damn så mye kraftigere/luftigere lyden ble, og lydbilde er fremdeles ganske så analytisk (ikke varmt).
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her er et bilde av mitt Primare oppsett i TV stua. Liker Titan finishen jeg da................

    Består som tidligere nevnt av DVD 30 multispiller, som brukes kun til musikk. Pre 30 samt 2 stk. 31,2 som er koblet
    i biamp. - ett stereotrinn til hver kanal. Anlegget funker veldig bra til både film og musikk.

    Kjøpte egentlig Pre 30 som en reserve-preamp til hovedanlegget en stund, men når det dukket opp en 31,2 på
    brukten så valgte jeg å teste ut comboen i anlegg nr. 2. Siden har det kommet til flere komponenter etterhvert
    som de dukket opp på bruktmarkedet.

    Primare-anleggweb.jpg
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Stilig oppsett - og absolutt godkjent også i titan.

    Et spørsmål til dere som vet alt om Primare: er det fargeforskjell mellom titanfinishen på eldre og nyere Primare-modeller? Jeg spør fordi den sorte finishen forandret seg litt da Primare gikk over fra de eldre modellene med firkantet display til modellene med avrundet display - noe jeg irriterte meg ganske kraftig over.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Primare bruker ganske påkostede kabinetter, men det er ikke noe å si på det innvendige heller. Synes merket generelt gir mye for pengene.
    Her er Pre 30 og 31,2 comboen som jeg bruker med "hatten" av (produktfoto fra nettet):

    a30_2_big2.jpg
    pre30_big5.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke noe å si på kvalitetsfølelsen - med tykke graverte aluminiumsfronter og en ganske bra vekt i forhold til størrelse så er det lite pvc feeling, men man trenger jo selvsagt ikke like utseende av den grunn. Nå har jeg gjort lite for å presentere komponentene på en bra måte........blir litt sånn stable det bort der det er plass :)

    Primare settet mitt erstattet en Musical Fidelity A5 integrert forsterker , som jeg også likte godt. Hadde også en Sugden A 21 se til vurdering - og hadde jeg utelukkende brukt anlegget til akustisk musikk - så hadde den kanskje blitt stående. I mitt tilfelle så brukes det først og fremst til filmlyd, og da blir Primare komboen mye mere allsidig - både funksjonelt og lydmessig. Kjekt å kunne stille gain på hver inngang på preampen, og to slutt-trinn gir meg mulighet til biampling - eller jeg kan velge å brokoble til 380 w monoblokker i 8 ohm.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har de nye Primareproduktene i Titan en uniform finish?

    De gamle virker ikke til å ha det. Dvs. fronten er eksklusiv, men resten matcher ikke frontfinishen.

    Uten navn.jpg


    Edit: AArgh. Det ser ut som de nye også er i samme leia. :( Kunne de ikke "tatt en Burson" og gjort det ordentlig, for tusan. Jeg synes Titan er gull, men blir det Primare - så må det bli sort. Aargh x 2.

    primare-i32-kante1.jpg


    EB7a6.JPG
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har prøvd både a30.3 og 32.2? Noen som kan si noe om forskjellene utifra bruk i stereo?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Har de nye Primareproduktene i Titan en uniform finish?

    De gamle virker ikke til å ha det. Dvs. fronten er eksklusiv, men resten matcher ikke frontfinishen.

    Vis vedlegget 153035

    Edit: AArgh. Det ser ut som de nye også er i samme leia. :( Kunne de ikke "tatt en Burson" og gjort det ordentlig, for tusan. Jeg synes Titan er gull, men blir det Primare - så må det bli sort. Aargh x 2.

    Vis vedlegget 153036

    Vis vedlegget 153038

    Hvis "hele greian" skulle hatt samme finish som fronten så har det sett for jævlig ut. Nesten som Burmester.
    Min mening......
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Melder meg inn i klubben.. Byttet ut Halo A21 med Primare A33.2 og er strålende fornøyd. Enste jeg mangler nå er en Primare effekt til:) Til bak kanalaene(2) SÅ hvis noen skal selge si ifra:)
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt A30.5 tidligere i titan, og har nå kjøpt en igjen i sort. Blir godt å få Primare-sounden tilbake i heimen.
    Forresten noen som har testet den nye Primare-dac'n? Verdt prisen?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.022
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har hatt A30.5 tidligere i titan, og har nå kjøpt en igjen i sort. Blir godt å få Primare-sounden tilbake i heimen.
    Forresten noen som har testet den nye Primare-dac'n? Verdt prisen?
    Vis du tenker på DAC30, så ja! :) Rart den ikke har fått mer oppmerksomhet, simpelt en helt fantastisk DAC!

    Står på min nr.1 liste foreløpigt, men må teste litt fler før jeg tar ett valg, samt velge hva jeg skal prioritere fremover! ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har ikke hørt dac'en deres, og mener at Primare generelt gir value for money. Men ut fra bildene synes jeg prisen virker litt stiv....sammenliknet med flere andre nyere DAC'er som er priset rimeligere. Men, har som sagt IKKE hørt DAC 30 enda.

    DAC30-inside4.jpg

    DAC30-inside2.jpg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.022
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vis man sammenligner for eks. Hegel sin HD25, så er DAC30 til Primare verdt de 5000.- ekstra spør du meg!

    Vekten på denne DACen og kvalitetsfølelsen er i yppersteklasse (vekt = god følelse) ;)

    Jeg vurderer ett Primare R32 RIAA-trinn, noen som har erfaringer med det? Det vil jo forøvrig matche en DAC30 perfekt, da de har "samme kabinett"

    Mvh
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Hei, jeg vurderer å søke innpass i gjengen deres på sikt, men først må jeg bli litt klokere på Primare. Vurderer å gå for en Primare i30 eller i22 med dac. Hvordan er forskjellen på de eldre i30 produktene og de nye lydmessig? Er det snakk om store oppgraderinger?

    Og hva mener dere er en fair pris for i30 brukt?
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt ett tegn på kvalitet ja! Men kan hende de har "jukset" litt med kabinettet. Tror jeg må få skaffet meg en for test etterhvert.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei, jeg vurderer å søke innpass i gjengen deres på sikt, men først må jeg bli litt klokere på Primare. Vurderer å gå for en Primare i30 eller i22 med dac. Hvordan er forskjellen på de eldre i30 produktene og de nye lydmessig? Er det snakk om store oppgraderinger?

    Og hva mener dere er en fair pris for i30 brukt?
    Hei. Jeg hadde selv først I21 og deretter I30. Sistnevnte likte jeg utrolig godt med sin karakteristiske Primare lyd. Varmt,oppløst og nydelig mellomtone.Nye I32 har jeg ikke hørt, men jeg har lest at mange foretrekker I30 fremfor I32.
    Riktig pris på pent brukt I30 mener jeg bør ligge på 6-8000,-. I30 ble solgt på kampanjepriser på Soundgarden til ca 10.000 ,- ved modellskifte til I32.
    Jeg var en av de siste heldige som fikk kloa i ett eksemplar. Da jeg solgte den etter 6 mnd fikk jeg igjen alle pengene uten tap.
    i30 kan anbefales på det sterkeste. Lykke til i jakten.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vis man sammenligner for eks. Hegel sin HD25, så er DAC30 til Primare verdt de 5000.- ekstra spør du meg!

    Vekten på denne DACen og kvalitetsfølelsen er i yppersteklasse (vekt = god følelse) ;)

    Jeg vurderer ett Primare R32 RIAA-trinn, noen som har erfaringer med det? Det vil jo forøvrig matche en DAC30 perfekt, da de har "samme kabinett"

    Mvh

    Jeg har R 20 riaa - som er veldig bra til prisen (særlig på brukten). Er ikke store forandringene i R 32 bortsett fra kabinettet som er over dobbelt så stort med en trafo i det ene hjørnet og printen i det andre :) Spiller veldig bra med Denon 103 R.

    primarer20innside.jpg







    min_primare_r32_04.jpg
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da var A30.5 på plass hjemme hos meg igjen, og savnet har vært stort. Selger sa den hadde noen riper, men ser ingen, og vil si den er bedre velholdt enn den forrige jeg hadde i titan. Ser jo også ut som en million dollar ved racket nå, parret med Marantz prosessor. Neste nå blir nok en Primare dac! Skal laste opp bilder, bilder trengs i denne vennetråden.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    R32 riaa er en kvalitetssak, det..men den sliter litt med å nå opp i konkurranse med fex ASR Mini Basis III og Rega Ios...svensken er rett og slett litt sløv kontra disse to...men har du forelska deg i Primaresounden, så er jo alt greit....Alt Primare gjør er jo basert på Mikael Bladelius´nåværende/tidligere kretser...så noe gjør de riktig...R20 for eksempel, lyser Bladelius lang vei..Hadde vært morsomt å se den i direkte sammenligning med min tidligere SAT-riaa (Bladeliusdesign par ex..) og dagens Bladelius Heimdal...sikkert flere likheter der..men både SAT og Heimdal er vanskelige å få tak i nå for tida...Se forresten bilder i Gradienttråden...ser ut som et sett i DK har blitt forspent med godsaker passende i herværende tråd...
    Novus: Primare dac høres lurt ut..da får du både Denon og Philips til å passe sounden og systemet...bra!!
     
    Sist redigert:

    Tetragrammaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Ny forforsterker og effektforsterker på vei. PRE60 - med DAC og streamer og A60 - 2x300W. 7.000£ per stykk.

    [video=youtube;PCF4mysQxTU]http://www.youtube.com/watch?fv=PCF4mysQxTU[/video]
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ny forforsterker og effektforsterker på vei. PRE60 - med DAC og streamer og A60 - 2x300W. 7.000£ per stykk.
    7.000 £- det får man si! Her havner Primare i et, for dem, helt nytt prissegment. Skal bli spennende å følge med på dette - også spennende å se hva prisene lander på her hjemme.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har hørt Electrocompaniet EC 4.7 og Primare PRE30 og kan si noe om styrker/svakheter?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Primare venner.

    Noen som har god kjennskap til I30/I32? Saken er at jeg har skaffet meg en A30.3 som jeg skal bruke til front og senter høyttaler. Men har lyst på å køre musikk uten å måtte ta veien igjennom reciveren min.

    Jeg ser på bilder at I30 har preout, men har den en såkallt hjemmekino inngang? Om den har det og jeg kobler preout fra reciver på, så får jeg da brukt effektdelen i I30 til 2kanalsoppsettet, men får jeg signal fra I30 og ut av preout på den slik at jeg kan koble 2 av trinna fra min A30.3 og biampe frontene?

    Noen som vet?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei Primare venner.

    Noen som har god kjennskap til I30/I32? Saken er at jeg har skaffet meg en A30.3 som jeg skal bruke til front og senter høyttaler. Men har lyst på å køre musikk uten å måtte ta veien igjennom reciveren min.

    Jeg ser på bilder at I30 har preout, men har den en såkallt hjemmekino inngang? Om den har det og jeg kobler preout fra reciver på, så får jeg da brukt effektdelen i I30 til 2kanalsoppsettet, men får jeg signal fra I30 og ut av preout på den slik at jeg kan koble 2 av trinna fra min A30.3 og biampe frontene?

    Noen som vet?
    Primare I30 har ikke hjemmekinoinngang. På I32 - og på Pre30, hvis jeg ikke husker helt feil - er det derimot mulig å konfigurere den ene RCA-inngangen til å fungere som hjemmekinoinngang.

    PS: Hvis du allerede har et Primare effekttrinn, trenger du strengt tatt ikke mer enn en ren forforsterker i oppsettet ditt. F.eks. en Primare Pre30.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Primare venner.

    Noen som har god kjennskap til I30/I32? Saken er at jeg har skaffet meg en A30.3 som jeg skal bruke til front og senter høyttaler. Men har lyst på å køre musikk uten å måtte ta veien igjennom reciveren min.

    Jeg ser på bilder at I30 har preout, men har den en såkallt hjemmekino inngang? Om den har det og jeg kobler preout fra reciver på, så får jeg da brukt effektdelen i I30 til 2kanalsoppsettet, men får jeg signal fra I30 og ut av preout på den slik at jeg kan koble 2 av trinna fra min A30.3 og biampe frontene?

    Noen som vet?
    Primare I30 har ikke hjemmekinoinngang. På I32 - og på Pre30, hvis jeg ikke husker helt feil - er det derimot mulig å konfigurere den ene RCA-inngangen til å fungere som hjemmekinoinngang.

    PS: Hvis du allerede har et Primare effekttrinn, trenger du strengt tatt ikke mer enn en ren forforsterker i oppsettet ditt. F.eks. en Primare P30.
    Den er god. Kunne tenkt meg å prøve biamping på Trianglene...

    Vet du om jeg får biampet slik jeg skrev over Ulf? Bruke da I32 på topp og A30,3 i bass samt preout fra reciver? Eller tror du HT inngangen vil hoppe over preout på I32 slik at A30.3 trinnet ikke vil få noe signal?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei Primare venner.

    Noen som har god kjennskap til I30/I32? Saken er at jeg har skaffet meg en A30.3 som jeg skal bruke til front og senter høyttaler. Men har lyst på å køre musikk uten å måtte ta veien igjennom reciveren min.

    Jeg ser på bilder at I30 har preout, men har den en såkallt hjemmekino inngang? Om den har det og jeg kobler preout fra reciver på, så får jeg da brukt effektdelen i I30 til 2kanalsoppsettet, men får jeg signal fra I30 og ut av preout på den slik at jeg kan koble 2 av trinna fra min A30.3 og biampe frontene?

    Noen som vet?
    Primare I30 har ikke hjemmekinoinngang. På I32 - og på Pre30, hvis jeg ikke husker helt feil - er det derimot mulig å konfigurere den ene RCA-inngangen til å fungere som hjemmekinoinngang.

    PS: Hvis du allerede har et Primare effekttrinn, trenger du strengt tatt ikke mer enn en ren forforsterker i oppsettet ditt. F.eks. en Primare P30.
    Den er god. Kunne tenkt meg å prøve biamping på Trianglene...

    Vet du om jeg får biampet slik jeg skrev over Ulf? Bruke da I32 på topp og A30,3 i bass samt preout fra reciver? Eller tror du HT inngangen vil hoppe over preout på I32 slik at A30.3 trinnet ikke vil få noe signal?
    Det går litt over min forstand, dette. I min fantasi ser jeg umiddelbart for meg en del problemer - bla. matching av effekttrinnene og hvordan dette skal kobles slik at du får bi-ampet fra alle kildene dine. Men spørsmålet ditt er et mer generelt hifi-problem som du kan hende får bedre respons på hvis du starter en egen tråd under Hifi Generelt.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har erfaring/tips/kunnskap om rengjøring av Primare sine komponeneter? Da hovedsaklig i sort utførelse, og overflat/lakk-behandling fra fabrikk. Ønsker å fjerne fettmerker på frontplatene på effekt, og pre. Eventuelt også "shine" opp litt ved litt polering dersom fornuftig, og mulig. Primare har jo som kjent brukt litt forskjellige sort nyanse i løpet av åra. Noen forskjellige hensyn jeg bør ta med tanke på det? Muligens forskjellig type lakk, og finish regner jeg desverre med. Men skal ikke begynne med lakkering. bare rengjøring i første omgang.

    Tips til såpe, rensemiddel, klut, og fremgangsmåte, etc som er skånsomt, og som vil føre godt resultat? Erfaringer?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dere som kjenner Primare sine forforsterkere godt, hvordan vil dere karakterisere signaturen?
    Jeg spør fordi jeg vurderer en Primare SP33 surround prosessor. Regner med den ligner på deres stereo preamper.
    Ønsker i utgangspunktet noe som er dønn nøytralt.

    Primare : SP33 AV Preamplifier
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dere som kjenner Primare sine forforsterkere godt, hvordan vil dere karakterisere signaturen?
    Jeg spør fordi jeg vurderer en Primare SP33 surround prosessor. Regner med den ligner på deres stereo preamper.
    Ønsker i utgangspunktet noe som er dønn nøytralt.

    Primare : SP33 AV Preamplifier
    Primare er nok ikke det mest nøytrale. Oppløst, og litt smøraktig mellomtone, og oppover. Typisk karakterisert som litt "varmt".
    Behagelig sound, med bra punch, og mellombass, men mangler litt på det massive helt i bunn i forhold til for eksempel Parasound, og Krell med flere.
    Jeg personlig trives meget godt med Primare parret med mine nøytrale PMC høyttalere.

    Ikke hørt SP 33, men tipper det er cirka samme signaturen som PRE/I 32. Litt mer fart, og smell oppover sammenlignet med eldre I30/PRE 30 etc. Har heller ikke hørt tidligere SP 32 når jeg tenker meg om....
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har erfaring/tips/kunnskap om rengjøring av Primare sine komponeneter? Da hovedsaklig i sort utførelse, og overflat/lakk-behandling fra fabrikk. Ønsker å fjerne fettmerker på frontplatene på effekt, og pre. Eventuelt også "shine" opp litt ved litt polering dersom fornuftig, og mulig. Primare har jo som kjent brukt litt forskjellige sort nyanse i løpet av åra. Noen forskjellige hensyn jeg bør ta med tanke på det? Muligens forskjellig type lakk, og finish regner jeg desverre med. Men skal ikke begynne med lakkering. bare rengjøring i første omgang.

    Tips til såpe, rensemiddel, klut, og fremgangsmåte, etc som er skånsomt, og som vil føre godt resultat? Erfaringer?
    Fingermerker? Hvis så, burde vel lunket vann og en myk microfiberklut holde!
    Jeg her aldri brukt noe annet. Har også i sort utførelse.
    Duger hos meg! Rengjørings middel tørr jeg ikke, det er jo litt struktur i metallet. Redd det kan bli skjolder.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har erfaring/tips/kunnskap om rengjøring av Primare sine komponeneter? Da hovedsaklig i sort utførelse, og overflat/lakk-behandling fra fabrikk. Ønsker å fjerne fettmerker på frontplatene på effekt, og pre. Eventuelt også "shine" opp litt ved litt polering dersom fornuftig, og mulig. Primare har jo som kjent brukt litt forskjellige sort nyanse i løpet av åra. Noen forskjellige hensyn jeg bør ta med tanke på det? Muligens forskjellig type lakk, og finish regner jeg desverre med. Men skal ikke begynne med lakkering. bare rengjøring i første omgang.

    Tips til såpe, rensemiddel, klut, og fremgangsmåte, etc som er skånsomt, og som vil føre godt resultat? Erfaringer?
    Rengjørings middel tørr jeg ikke, det er jo litt struktur i metallet. Redd det kan bli skjolder.
    Nettop derfor jeg spør om noen vet om noe middel (utenom vann), som fungerer uten risiko for skade.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Er du forsiktig med Universalen, funker det- på Bladelius iallefall..men tør du ikke, forstår jeg det..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dere som kjenner Primare sine forforsterkere godt, hvordan vil dere karakterisere signaturen?
    Jeg spør fordi jeg vurderer en Primare SP33 surround prosessor. Regner med den ligner på deres stereo preamper.
    Ønsker i utgangspunktet noe som er dønn nøytralt.

    Primare : SP33 AV Preamplifier
    Primare er nok ikke det mest nøytrale. Oppløst, og litt smøraktig mellomtone, og oppover. Typisk karakterisert som litt "varmt".
    Behagelig sound, med bra punch, og mellombass, men mangler litt på det massive helt i bunn i forhold til for eksempel Parasound, og Krell med flere.
    Jeg personlig trives meget godt med Primare parret med mine nøytrale PMC høyttalere.

    Ikke hørt SP 33, men tipper det er cirka samme signaturen som PRE/I 32. Litt mer fart, og smell oppover sammenlignet med eldre I30/PRE 30 etc. Har heller ikke hørt tidligere SP 32 når jeg tenker meg om....
    Takk for svar. Var i utgangspunktet det jeg trodde. Da spørs det om SP33 er noe for meg. "Varme og musikalitet" kan man få fra frekvensrespons, nok membranarealet og akustikk IMO.
    Vi få se. Mulig jeg få sjansen til å prøvelåne en. Kjøper ikke noe i den prisklasse uhørt.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Dere som kjenner Primare sine forforsterkere godt, hvordan vil dere karakterisere signaturen?
    Jeg spør fordi jeg vurderer en Primare SP33 surround prosessor. Regner med den ligner på deres stereo preamper.
    Ønsker i utgangspunktet noe som er dønn nøytralt.

    Primare : SP33 AV Preamplifier
    Primare er nok ikke det mest nøytrale. Oppløst, og litt smøraktig mellomtone, og oppover. Typisk karakterisert som litt "varmt".
    Behagelig sound, med bra punch, og mellombass, men mangler litt på det massive helt i bunn i forhold til for eksempel Parasound, og Krell med flere.
    Jeg personlig trives meget godt med Primare parret med mine nøytrale PMC høyttalere.

    Ikke hørt SP 33, men tipper det er cirka samme signaturen som PRE/I 32. Litt mer fart, og smell oppover sammenlignet med eldre I30/PRE 30 etc. Har heller ikke hørt tidligere SP 32 når jeg tenker meg om....
    Takk for svar. Var i utgangspunktet det jeg trodde. Da spørs det om SP33 er noe for meg. "Varme og musikalitet" kan man få fra frekvensrespons, nok membranarealet og akustikk IMO.
    Vi få se. Mulig jeg få sjansen til å prøvelåne en. Kjøper ikke noe i den prisklasse uhørt.
    Jeg er enig i at eldre Primare kan oppfattes som litt tilbaketrukket oppover. Dog syntes jeg ikke dette som f.eks. SP32 når jeg hadde denne. De nye kl.d forsterkerne deres er også ganske nøytrale, mens de eldre kl.a/b(som f.eks. A32) heller litt mot det mørke/varme.


    Geir Arne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn