Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• k_s

Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    Fotnote 2: For en stund tilbake sa en høyttalerkonstruktør at Classe D og Dynaudio var en dårlig match. Om det stemmer har jeg ikke fått testet, men kan være greit for andre å vite.
    Det hørtes iallefall helt forferdelig dårlig ut med I32 og Dynaudio hjemme hos meg. Begynte faktisk å lure på om det var noe galt med forsterkeren. Har aldri hørt så stor forskjell på forsterkere på mine høyttalere. Testet mot Pre30/A31.2.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    999
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hadde du da skrudd av demo-loundness i menyen? Bare tuller med deg. :)

Fordelen at den låt veldig anderledes må jo være at noen da lett vil finne en forsterker som spiller såpass anderledes at den er en perfekt match til sine høyttalere og sin musikksmak. I32 er ikke noe for "rå musikk".

k_s

Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Antall liker
    0
    Det hørtes iallefall helt forferdelig dårlig ut med I32 og Dynaudio[/quote]

Kan du utdype dette litt? Har Dynaudio selv og har vurdert I32 ;-)
    [/quote]

Limer inn det jeg har skrevet på AVForum i en diskusjon om klasse D forsterkere:

Aldri før har jeg hørt en så stor forskjell på lyd i mitt oppsett ved bytte av forsterker. Jeg er ikke så flink til å beskrive lyd så limer inn noe jeg fant på et annet forum som jeg synes traff "spot on" med det jeg opplevde:

in short, Class D amps are more efficient but are only good for low frequencies (just for subs). other amps are generally less efficient but can be used full range (ie. for speakers too).
    However, Class D amps can't be used on highs because of the way they work. they only make square waves because of the technology involved, so they will make your highs sound lifeless and shitty. Class A/B amps are full variable and can capture subtle nuances better.

Har ingen anelse om det er et fnugg av sannhet i dette, men lyden stemmer veldig med det jeg oppfattet.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette, men det var ingen som helst liv i høyttalerne, fikk det liksom ikke ut uansett hvor høyt jeg spilte.
    Var som om mellomtonen var litt flau over seg selv og helst ville gjemme seg bak i en krok bak høyttaleren.
    Følte bassen var mer kontant/presis med denne forsterkeren, men resten av lydbildet kollapset totalt. Jeg ønsker gjerne innspill av andre som har fått testet/eier klasse D hvilke erfaringer de har med disse forsterkerne. Kanskje jeg bare tilfeldigvis har funnet tidenes mismatch mellom høyttaler og forsterker, eller akkurat den forsterkeren jeg testet var en dårlig utførelse av klasse D.

slagget

Medlem
    Ble medlem
    09.02.2006
    Antall liker
    0
    Takk for tilbakemedling k_s, redigerte litt på innlegget mitt mens du svarte, ville spørre om hvilke DA du har?

k_s

Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Antall liker
    0
    slagget skrev:
    Takk for tilbakemedling k_s, redigerte litt på innlegget mitt mens du svarte, ville spørre om hvilke DA du har?
    Focus 140

Knudder

Medlem
    Ble medlem
    03.01.2011
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    ...Så får man finne den DAC som dyrker råskapen, desom det er det man søker. :)
    Råskap eller ei... Som en liten update på utfallet: I går ble det HD10 som følge av Soundgarden sin tilbudskampanje. Skal se at jeg blir happy med den også ;)

Mvh,
    Knudder

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    12
    Da blir jeg forhåpentlig en primare venn jeg også.
    Skal hente min nye I30 ho Soundgarden på tirsdag.
    Det var rett og slett for fristende til den prisen de ble solgt for.
    Gleder meg som en drittunge.
    Skal fores med Bel Canto Dac 1.5 via Nordost Baldur XLR.
    :)

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Fugazi skrev:
    Gratulerer, Primare på GS20 er en knall kombo :)

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    100
    Torget vurderinger
    13
    Ser at det er flere av vennene som har tilsvarende komponenter. Her er det uansett:

PC - Hegel HD10 - Primare I30 - MA GS10.

sitter som ei kula! Men det tok noen dager med spilling før bassen ble mer kontant og tydeligere. Hadde en Hegel-forsterker før og denne var litt mer direkte og litt "tyngre" i bunnen. Men Primare virker litt mørkere i mellomtonen enn Hegel og som nevnt tidligere i tråden er den god på å få frem varme og glød i stemmer som f.eks Cohen. Totalt sett et mer behagelig og mykt lydbilde enn Hegel, men har også mer glød og varme i piano, sax og stemmer. Dette er mine inntrykk av forskjellene og varier sikker med forskjellige oppsett, men jeg er uansett veldig fornøyd med å ha byttet :)

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    12
    Den ble solgt til den prisen til lageret var tomt.
    Nå er det utsolgt.

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    12
    Fugazi skrev:
    Da var i30 koblet opp. Hmmm...dette
    Låter fantastisk rett ut av esken. Har ikke fått Bel Canto dacen enda, men Beresford Caiman fungerer utmerket så lenge. Blir spennende med ny Dac koblet XLR

hebri

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Antall liker
    0
    Er der nogen af vennerne der har hørt den nye I32 og kan sammenligne med I30eren?

Hvad er der af forskelle og ligheder?

slagget

Medlem
    Ble medlem
    09.02.2006
    Antall liker
    0
    Tror det nærmeste du kommer er Loevhagen sitt innlegg #263. Han har meget god brukserfaring med Primare.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    23
    CD-spillere er billig for tiden, og det gjelder både nytt og brukt :) Har en helt grei Sony CD-spiller koblet opp mot en Electrocompaniet ECI-3. Tenker litt på oppgradering. Ser at Soundgarden selger Primare CD21 til 4995,- Må da være et godt kjøp? Hvordan den er mot ECI-3 vet jeg ikke, men vil trolig fungere bra. Samtidig er det flere brukte Primare DVD-25 og 26 på markedet til svært gunstig pris. Hvordan er disse lydmessig vs. CD21 (brukt som DVD er ikke aktuelt)? Samtidig tenker jeg at med at ECI-3 har balanserte innganger så burde det testes mot CD-spiller som også kan kjøres balansert. Men om det er noen lydmessig gevinst vs. en god RCA kabel er ikke godt å vite... Noen Primare-venner med synspunkt eller erfaringer om dette?

Knudder

Medlem
    Ble medlem
    03.01.2011
    Antall liker
    0
    Hei!

På min I30 er det en god del lavere volum på xlr enn rca (signal fra samme kilde). Dette var uventet, og jeg har fått det sjekket på en annen I30 også. Jeg har forsøkt med andre xlr-kabler og har også forsøkt med forskjellige lydkilder (HD10 og Primare CD21). Samme resultat...

Er det enkelt og greit slik disse I30 skal være?

K

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.773
    Torget vurderinger
    5
    XLR har mer gain som regel. Tror du kan stille inngangsvolum på hver inngang... Sjekk manualen din.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    23
    Knudder skrev:
    På min I30 er det en god del lavere volum på xlr enn rca (signal fra samme kilde). Dette var uventet, og jeg har fått det sjekket på en annen I30 også. Jeg har forsøkt med andre xlr-kabler og har også forsøkt med forskjellige lydkilder (HD10 og Primare CD21). Samme resultat...

Er det enkelt og greit slik disse I30 skal være?
    cybervision_ skrev:
    XLR har mer gain som regel. Tror du kan stille inngangsvolum på hver inngang... Sjekk manualen din.
    Men hva med de lydmessige forskjellene på XLR og RCA? Har noen testet CD21 med RCA direkte til forsterker vs. via coax til D/A konverter og balansert til forsterker?

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.773
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har testet med samme DAC i RCA og XLR og matchet dB med ørene. Hørte ingen store forskjeller kvalitetsmessig, men følte ihvertfall da at det hele var tystere via balansert og med sortere bakgrunn, men vi snakker ikke milevis, men har man mulighet til XLR så er vel det å foretrekke...

Knudder

Medlem
    Ble medlem
    03.01.2011
    Antall liker
    0
    Jeg må opp 5-6 knepp på volumkontrollen for å få tilnærmet samme lydnivå som på rca (målt med ørene). Har fått sjekket at det ikke er HD10 som gir ut lavere på xlr (mistenkte feil på utgangstrinnet for XLR). Hadde jo forventet at xlr skulle ha litt mer gain, som det nevnes her.

Har dessverre kun brukt CD21 i noen få minutter for å verifisere nivåforskjellen, så jeg kan ikke bidra der, dessverre.

K

TOK

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Antall liker
    0
    Ai ai, i dag kommer kanskje min I32, spennende greier.

TOK

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Antall liker
    0
    Da ble ankomsten av I32 utsatt til mandag/tirsdag.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    999
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt min I32 en god stund. Håper du blir fornøyd. :) Synd å måtte vente til neste uke, men men.

TOK

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Antall liker
    0
    Blir spennende.
    Jeg kjøper den faktisk uhørt, så håper den kan fungere med mine DA contour 1.4
    Men etter det jeg har hørt tidligere av Primare så har jeg god tru.

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    3
    Hvor god er den "gamle" SP31 surroundprocessor egentlig til stereo i forhold til PRE30?

Og hvor god er den indbyggede dac? Kan den bruges til en netværksafspiller med godt resultat?

Jeg skal kun bruge forstærkeren til stereo. Kan man slå surroundkredsløbene fra for bedst mulige 2 kanals gengivelse?

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    5.410
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg har en Primare PRE30 som sikkert trenger reperasjon. Det smeller i høyttalerene når den skrues av og på, så noe er sikkert ødelagt.
    Er det noen som vet hvem som reparerer. Eller er det bare å kontakte soundgarden. Forforsterkeren er kjøprt brukt, og jeg har ikke kvittering.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn