Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Jeg startet med primare I21. Den likte jeg godt, men ikke fullt så kraftig og transparent som jeg ønsket meg. Men bevares til kr 9000,- så er den kanon. Neste primare produkt ble DVD30, som jeg har hatt veldig lenge. det er på en måte den jeg har bygd opp anlegget rundt. Det er liksom ikke noen cd eller dvd spiller som har klart og overgå den. de fleste spillere jeg har testet har måtte sett seg slått av denne fantastiske spilleren. Etter en stund så måtte jeg kjøpe primare I30. Det angrer jeg ikke ett sekund på. De er skapt for hverandre.
    Jeg kan nevne at jeg sendte mail til primare for og spørre om hvor bra DVD30 er i forhold til CD31. Da fikk jeg svar at det var delte meninger om hvem som var best. Det sier litt om DVD30.
    De to i titan finish er lekkert, og lyden er enda lekkrere :)


    Har dere foresten sett i nyeste hifi-news at primare I30 vant gruppetesten, mot Arcam A32, Unison res...secondo, Roksan capstain og Creek destiny.

    In conclusion HIFI news says that ‘Primare’s I30 is ahead of the game. The fulsome, frighteningly realistic sound never fails to leave you begging for more, the build is exquisite and if you ever get tired of looking at the sumptuous fascia, best check you still have a pulse.’
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Er vi bare 2 stk som liker Primare her? :eek:

    Har selv CD21 og I21 i dag. Målet er å oppgradere til CD31 og I30, når Bankkontoen tillater det ;D. Har også Primare DAB/FM tuner (T23)som jeg er godt fornøyd med.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hadde en D20, T20 og en R20 tidligere.
    Kjempeflotte produkter med en utrolig finish som bare skandinavier får til! :D
    T20 - radioen er i en særklasse, angrer på at jeg solgte den. :'(
    CD spilleren - D20 fremførte musikken nøytralt i mine ører.
    RIAA trinnet gjorde seg ikke bort heller, både MM og MC.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Har nettopp fått en R20. Så vidt jeg kan høre lyder den aldeles flott - masse luft, flott perspektiv og kontant i bassen. Dessverre leverer den litt for lite forsterkning for min Denon 303 MC-pickup (som visstnok leverer svært lite spenning). Må vel bytte Denonen snart - den begynner å få noen år på baken.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    otare skrev:
    Har nettopp fått en R20. Så vidt jeg kan høre lyder den aldeles flott - masse luft, flott perspektiv og kontant i bassen. Dessverre leverer den litt for lite forsterkning for min Denon 303 MC-pickup (som visstnok leverer svært lite spenning). Må vel bytte Denonen snart - den begynner å få noen år på baken.
    Ja, luftig og flott. :D
    Men som du nevner, lite gain- 55db til MC.
    Step-up er jo et alternativ?
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er joiner klubben! Sitter på Sp31, A31.2, A30.3 Neste blir en C32 fjernkontroll. Blir spennende og se hva Primare kommer med nå, nyheter slippes når som helst. SP32, SPA22, A33.2 er hva jeg vet om... Noen som har noe mere info?
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Melder meg inn her. Sitter på SPA 21 og CD 21 samt C32 fjernkontroll.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    nettopp kjøpt primare 30.1. mitt første primare produkt. sålangt veldig nøgd, selv om dette ikke blir min siste oppgradering.

    mulig jeg kjøper primare som neste produkt og, spennende og se hva som kommer..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har en Primare A 30.3 som jeg kjøpte brukt. Akkurat nå betjener nå to surroundkanaler. Men den spiller ringer rundt det meste i prisklassen. Jeg er dypt imponert over pris/ytelse fra den kanten.
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Legger meg til klubben her.
    Har i dag I21 og Cd21.
    Skal snarest oppgraderes til I30, men kommer nok til og beholde cd21 da jeg er fornøyd med den.
    Primare lyden er meget tiltalende....
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Heisann! Enda en venneklubb som jeg kan tenke meg å være med i.

    I øyeblikket har jeg adskillig færre Primare-komponenter enn jeg hadde for et par år siden. Jeg kommer tilbake til omstendighetene rundt dette.

    Først må jeg bare nevne at jeg har en SP31 og en DVD30 i TV-stuen. Via et Krell effekttrinn gir dette godlyd i et par små ProAc Response 1SC. Surroundhøyttalerne - et par Dali Suite R0.8 - får lyden sin via et Lyngdorf SDA-2175 effekttrinn. Både Krell og Lyngdorf går godt sammen med Primare.

    I tillegg har jeg en gammel A20 integrert forsterker som er blitt degradert til å gjøre tjeneste på et arbeidsrom - men som altfor ofte gjør nytte som reserveforsterker i diverse nødssituasjoner både hjemme hos meg og i den nærmeste familie. Dette er sannsynligvis den Primare-enheten jeg har vært mest fornøyd med i alle de årene jeg har hatt Primare. En anvendelig arbeidshest av en forsterker, som spiller overraskende bra sammen med et stort spekter av elektronikk og høyttalere.

    En P30 surroundprosessor ligger også på lur - for tiden pakket ned i sin originaleske - den brukte jeg som stereo forforsterker i finanlegget i stuen, men den ble overgått lydmessig av en Mark Levinson forforsterker som jeg kom over på bruktbørsen. Skulle bare mangle - når man tenker på prisforskjellen. Men prosessoren er en meget anvendelig sak som sikkert kommer til heder og verdighet igjen. Kanskje som forforsterker, kanskje som DAC - eller noe helt annet.

    Jeg har også vært innom SPA20 surroundforsterker og en V20 DVD-spiller - helt utmerkede produkter som jeg sikkert hadde hatt den dag i dag, dersom det ikke hadde vært for litt oppgraderingssyke - SPA20 manglet en del på å kunne holde småProAc-ene mine i det nødvendige jerngrepet - og litt forfengelighet. Forfengelighet fordi den nye og den gamle Primare-looken er såpass forskjellig - bl.a. er ikke den sorte fargen helt identisk - og så var dette med fargen på føttene og fasongen på displayet. Kunne ikke sitte og se på det i lengden - så det ble rundbytte.

    Overgang til Squeezebox gjorde at to Primare-tunere ganske nylig fant veien til brukbørsen - og det er også grunnen til at en CD21 ligger der og venter på en ny eier.

    Jeg har også vært eier av en A30.1 integrert forsterker - forgjengeren til dagens I30 - og den gjorde vei i vellinga på et par B&W DM604 og et par Audiovector M3 Signature. Sammen med den matchende CD-spilleren D30.2. Etter overgang til et par ProAc Response D25, syntes jeg imidlertid at Primare ikke holdt helt følge - og det endte med salg.

    Jeg noterer meg at Nikosidis har et oppsett med ProAc D25 og I30 - ikke så ulikt mitt opprinnelig ProAc-Primare-oppsett - og det er gledelig hvis Primare har oppgradert den gamle A30.1 såpass mye at dette fungerer bra. Med A30.1 ble det ikke godt nok, syntes jeg.

    Det skal bli spennende å se hva Primare kommer med av nye produkter nå. Om det muligens er litt kjøpestopp hjemme hos meg akkurat nå, kjenner jeg ganske mange som kunne ha hatt veldig godt av å få litt Primare i stuene sine. Pene produkter, som gir mye lyd for pengene. Lyd som er lett å like og som man ikke blir sliten av.
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Skal si du har hatt en del primare produkter.

    Det jeg har hatt før det jeg har nå er Cdi10
    som er en genial sak,helt til man trenger mer effekt:)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe...kanskje norgesrekord??? 13 Primareprodukter innom i løpet av 5 år - det er ikke så verst, synes jeg. Jeg iler til og nevner at ikke alle disse er er solgt. 4 har jeg fortsatt her hjemme - 3 er overtatt av barn eller nær familie - jeg scorer noen Primarepoeng på det også, håper jeg.

    CDI10 - som du nevner - kunne jeg faktisk tenkt meg å kjøpe - den ville ha vært midt i blinken i stedet for en haug med separate komponenter på et lite arbeidsrom. Effektbehovet der er forholdsvis minimalt. Men i disse trådløse Squeezebox-tider er også den kanskje helt passé allerede. Det er fare for at en grei DAC og grei integrert forsterker - pluss en Squeezebox - er mer praktisk enn enn en CDI10. Jeg må tenke over saken. Neste generasjon CDI10 burde komme med både USB- og vanlige digitale innganger til den innebygde DAC-en - da hadde jeg kjøpt den på flekken.
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Ja deh nye versonen av cdi10 er like rundt hjørnet, men den heter DVDI10, mener jeg, men tror nok ikke den har mulighetene du savner.....
     

    T2000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.01.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Sted
    Narvik
    Må nok ta en innmelding her jeg også.

    Har følgende modeller:

    - Pre30
    - A30.5
    - C30

    Bruker dette i et 2-kanalsoppsett og forsterkeren med sine 5 kanaler brukes til bi-amping av mine Infinity høyttalere, og jeg føler ikke i det hele tatt at det er mangel på krefter for å kontrollere disse. Har jo dermed 1 reservekanal som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med ;)
    Er i det hele tatt veldig fornøyd med kombinasjonen av Primare og Infinity og synes dette spiller veldig bra sammen, neste oppgradering som er planlagt vil nok helst være å bytte ut naboene med ingen naboer 8)
    At Primare i tillegg har et utseende og en slik byggekvalitet gjør jo at eiergleden er ekstra stor, og det er ikke en eneste person som ikke har klart å bli imponert av fjernkontrollen C30 :)

    -TD
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    T2000 skrev:
    At Primare i tillegg har et utseende og en slik byggekvalitet gjør jo at eiergleden er ekstra stor, og det er ikke en eneste person som ikke har klart å bli imponert av fjernkontrollen C30 :)
    Eller C32 :D
     

    Commander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    51
    Antall liker
    0
    Må vel kalle meg en Primare venn da jeg kjører med SP31, CD21, DVD26, 30.3 og har en A32 i bestilling. Blir heftig det.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Commander skrev:
    Må vel kalle meg en Primare venn da jeg kjører med SP31, CD21, DVD26, 30.3 og har en A32 i bestilling. Blir heftig det.
    Blir heftig det ja! Men du har CD21 OG DVD26? Hvorfor bytter du ikke disse i en DVD30 som yter resten av anlegget mye bedre rettferdighet...! Potensialet i systemet er mer en hva CD21 og DVD26 stiller opp med. Samtidig er det veldig lik lyd på analog musikk fra CD21 og DVD26 og de har samme D/A som SP31 hvis jeg ikke tar helt feil.. Altså CD21 bortkastet med digital lyd fra DVD26 -> SP31..
     

    Commander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    51
    Antall liker
    0
    Er vel kanskje litt sær der. Vil gjerne ha det slik. Primært er dette anlegget bygd for stereo lyd derfor er det delt opp. Skal skifte ut CD21 med en CD31 senere. Har bestilt en A32 som skal brukes på Explorer'ene så skal 30.3 brukes bak og på senteren.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Har akkurat skaffet meg en sp 31, så da kan jeg vel slenge meg med her. Lurer på en ting... hva er egentlig forskjellen på sp31 og 31.7?
    Fornøyd med lyden så langt. Analog bypass virker nøytral, den er viktig for meg. Spiller mye dvd-audio og sacd. Mest førstnevnte.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Commander skrev:
    Er vel kanskje litt sær der. Vil gjerne ha det slik. Primært er dette anlegget bygd for stereo lyd derfor er det delt opp. Skal skifte ut CD21 med en CD31 senere. Har bestilt en A32 som skal brukes på Explorer'ene så skal 30.3 brukes bak og på senteren.
    Med en DVD26 på plass i oppsettet ditt, trenger du ikke CDspiller i det hele tatt - bare en god ekstern DAC. Jeg har brukt Benchmark DACen min både på en eldgammel Primare V20 DVDspiller, som yngstemann har overtatt, og nå på en helt ny DVD30 - og i begge tilfelle har jeg hatt bedre lyd i stereo enn med noen av Primares dedikerte CDspillere - CD21 og CD31 inkludert. Med SP31 er det a piece of cake å konfigurere inngangene slik at CDlyden - fra DVDspiller via DAC - går på analog bypass med høyeste stereokvalitet til f.eks. de balanserte analoge inngangene - som du kaller "CD" i inputtabellen. DVDlyden fra den samme DVDspilleren går som surroundlyd - og kalles "DVD" i inputtabellen. Det er i hvert fall slik jeg har gjort det i TVstuen - og det fungerer aldeles utmerket.

    Hvis du insisterer på å ha en separat dedikert CDspiller i tillegg til DVDspilleren, er det greit nok - det er ditt anlegg - men også i dette tilfellet ville jeg brukt pengene på en god ekstern DAC til bruk sammen med CD21 - fremfor å bruke penger på en CD31. CD31 er god, men ikke god. Jeg brukte CD21 sammen med Benchmark DACen min i mitt anlegg nr. 1 i stuen - også det med topp lyd.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg melder meg på som primare-venn jeg også, men med reduserte rettigheter siden jeg ikke har primare produkter i dag. Har tildligere hatt både I21 og cd 21, cd 31 og i30, samt en A30.2. Good shit.

     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Her kan jeg være med :)

    Jeg har tidligere haft en I20 og en D20.

    I dag har jeg en I21, en CD21 og en T23 som jeg bruger sammen med et sæt Focal Chorus 816V.

    Jeg synes det spiller meget musikalsk og komplimenterer hianden fremragende.

    Jeg ville elske at have en PRE30, en A30.2 og en DVD30. Så det kommer nok en dag.

    Og på ønskesedlen til jul står en C32 remote allerhøjest.

    Men det allerførste der skal ske er nye kabler. Både til højttalere, interconnects og power. Forslag er velkomne.

    Og ellers er jeg nysgerrig for at prøve et sæt ProAc Studio 140 som jo efter sigende skulle være suveræne sammen med Primare.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    thomand skrev:
    Jeg melder meg på som primare-venn jeg også, men med reduserte rettigheter siden jeg ikke har primare produkter i dag. Har tildligere hatt både I21 og cd 21, cd 31 og i30, samt en A30.2. Good shit.
    Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk hatt en A10 og dvd 10?? Litt usikker på hva dvdspilleren het, men den var vel fra ca 2000 og kostet rundt 8-9k i den tiden tror jeg.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Er der andre end mig herinde der har erfaringer Focal og Primare?

    Jeg har et sæt Chorus 816V nu, som jeg kører med en Primare I21 og en CD21 hvilket fungerer rigtig fint.

    Nu har jeg så fået lyst til et sæt Electra 1007 Be og har tænkt på en Primare I30 og en DVD30 til.

    Men kan en I30 drive 1007erne? Og er lydkvaliteten i de Primare modeller høj nok til Electra serien?

    Hvilke højttalere har I andre I30 ejere?

    Takker for svar.
     
    Ble medlem
    09.03.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Vil bare henge meg på i denne tråden!! Jeg har Primare I30 og CD31, og driver XTZ 99.26, det er en fantastisk kombo hvor jeg ikke savner noe (egentlig). Har selvsagt anskaffet kontrollen C32 og den er jeg veldig forelska i. Den skal ikke selges, bare som et møbel på benken er den verdt prisen sin.

    Jeg er ganske sikker på at neste på lista er PRE30 og en effektforsterker til av samme merke :) Kan ta bilder av mitt oppsett om noen ønsker det? :)


    Forresten så tror jeg at det var trådstarter jeg kjøpte min I30 av.
     

    Commander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    51
    Antall liker
    0
    Ulf-B skrev:
    Hvis du insisterer på å ha en separat dedikert CDspiller i tillegg til DVDspilleren, er det greit nok - det er ditt anlegg - men også i dette tilfellet ville jeg brukt pengene på en god ekstern DAC til bruk sammen med CD21 - fremfor å bruke penger på en CD31. CD31 er god, men ikke god. Jeg brukte CD21 sammen med Benchmark DACen min i mitt anlegg nr. 1 i stuen - også det med topp lyd.
    Har tatt til vettet. ;)

    Kjører CD21 digitalt til min SP31 og skal oppgradere til blue-ray på filmfronten. Så om noen er interessert er det en sort DVD26 DVI til salgs nå, med overgang til hdmi og red dawn signalkabler.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja - en anvendelig sak, SP31.

    I går fikk jeg installert digital TV her hjemme, og med SPDIF-signalene fra Get-boksen inn på min SP31, ble det riktig så bra. I det minste rent lydmessig. TV'en er den samme gamle fra 1994, så jeg merket ikke så mye på bildet.
     

    GodOldGammelNok

    Fersking
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Kan vel også henge meg på her :)

    Primare SPA 20 gjør nytten som to kanals hos meg, Dynaudio Focal 140 er en meget bra kombinasjon etter mine ører.

    Er på jakt etter ny cd spiller, bruker i dag en Dennon DVD 3910, den gjør en en god jobb da men skal noe forberes så føler jeg at det må bli her.

    Noen tips til spiller som vil gjøre seg i dette oppsettet?

    :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Behold din Denon DVD-3910 og bruk heller pengene på en separat DAC. En litt nøytral DAC vil passe bra til SPA20s litt fyldige Primareklang. På den annen side: ikke vent deg for mye av en ny kilde - hva enten du går for DAC eller CDspiller. Jeg opplevde at SPA20 ble en flaskehals i mitt oppsett. Når jeg koblet til kilder som var klare forbedringer i mitt anlegg i stuen, var det ikke mulig å høre forbedringene på min SPA20 i TVstuen. Det låt til forveksling som før.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Selv er jeg begeistret for Benchmark DAC-1 - men det er det ikke alle som er. RME ADI-2 er også en DAC jeg har sansen for - men igjen - det finnes nok av dem som ikke liker den heller. Men la meg stoppe her - utbrodering om forskjellige DACer blir sikkert slått ned på som off topic i Primaretråden. Det spørs om du ikke heller skulle starte en ny tråd under hifi generelt, eller ganske enkelt bare søke litt på alt det som er skrevet om DACer her på Hifisentralen i årenes løp.

    Det som ikke er off topic her i Primaretråden, er å vurdere SPA20s kvaliteter. En utmerket surroundforsterker som gir mye for pengene. Jeg hadde stor glede av den selv, før jeg omsider fant ut at tiden var inne til å ta et skritt videre - men rangert som en ren stereoforsterker, er den omtrent på nivå med min gamle A20. Vel, vel...muligens et lite hakk bedre. Det sto ikke på kreftene, men jeg syntes at SPA20 manglet ganske mye i oppløsning. Den greide ganske enkelt ikke å få frem de ekstra detaljene som en god signalkilde tilførte. Forskjeller som var tydelig hørbare på mitt hovedanlegg, kom ikke frem når de samme signalkildene ble koblet opp til SPA20.

    Poenget mitt er at det ikke er noen vits i å bruke en haug med penger på signalkilde - det være seg en dyr CDspiller eller DAC - hvis ikke resten av kjeden henger med i svingene. SPA20 henger godt med ganske langt på vei - men den har sine begrensninger - og kan være din neste flaskehals i den evige jakten på bedre lyd. Såpass må det være lov å si - selv om man er Primarevenn blant Primarevenner.
     

    GodOldGammelNok

    Fersking
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Takker for nyttige innspill :)

    Etter et opphold på 20 år kom abstinensene tilbake og Primaren ble kjøpt inn, brukt, har ikke testet den opp mot noe annet enda men i mine ører så låter den slett ikke verst særlig i kombinasjon med Focus 140.

    Tanken er å kjøre både to og fem kanals og Primaren er rimelig bra på begge deler.

    Tidliger utstyr, Quad elektrostater og dito feosterkersett samt diverse platespillere, er ikke i tvil om at dette oppsette spilte bedre enn det jeg har i dag, så var prisen en helt annen og da :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    GodOldGammelNok skrev:
    Etter et opphold på 20 år kom abstinensene tilbake og Primaren ble kjøpt inn, brukt, har ikke testet den opp mot noe annet enda men i mine ører så låter den slett ikke verst særlig i kombinasjon med Focus 140.

    Tanken er å kjøre både to og fem kanals og Primaren er rimelig bra på begge deler.

    Tidliger utstyr, Quad elektrostater og dito feosterkersett samt diverse platespillere, er ikke i tvil om at dette oppsette spilte bedre enn det jeg har i dag, så var prisen en helt annen og da :)
    Hehe - du er inne på noe når du snakker om priser...

    Primare SPA20 låter ikke bare "ikke så verst" - til prisen låter den uforskammet bra. Gitt at den treffer nivået man legger seg på, er det ingen problemer å leve med den. There is no such thing as a free lunch - det finnes ikke billig high end hifi. Med de rette høyttalere gir SPA20 et knall utgangspunkt for god lyd. Det kjedelige ordet "matching" er avgjørende. Med de rette høyttalerne: Bingo! - med feil høyttalere - nedtur! Men SPA20 er - som forsterkere flest - ikke en forsterker man kan overdynge med dyre signalkilder og krevende høyttalere i all uendelighet.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke høytalere er gode matcher med Primare egentlig?
    Har bare hørt merket sammen med det som det selges side ved side med. SA, Dynaudio, JBL LS osv altså.

    Hva med Tannoy f.eks.?

    Edit:
    Har hørt det med Klipsch også, når jeg tenker meg om. Låt bra det også.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har brukt Audiovector til Primare - og synes at det låt bra. Kunne ha levd med den lyden, hvis det ikke hadde vært for en gammel drøm om at jeg måtte ha ProAc en eller annen gang i livet. Med ProAc falt Primare helt gjennom - hos meg i hvert fall - og det er en kombinasjon jeg ikke vil anbefale sånn uten videre.

    I TVstuen brukte jeg min datters B&W-høyttalere i en kort periode mens vi prøvde å selge dem - både DM601 og DM604 - og det fungerte også bra. En liten knapp på B&W også, kanskje?

    Til slutt nevner jeg at jeg for tiden har et par Epos M5 sammen med Primare A20 på arbeidsrommet. Lydmessig er dette noe av det beste jeg har hørt til så lite penger. Så hvorfor ikke ta med Epos på listen også. Eposene er i tillegg svært så lommebokvennlige.

    Dette i tillegg til din allerede svært så utmerkede liste. Hvilket tyder på at Primare lar seg lokke til å spille bra på ganske mye av det som finnes på markedet.
     

    slagget

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    33
    Antall liker
    0
    Min personlige mening er at Primare passer sammen med mye. Har selv brukt B&W, Kef, Tannoy, JBL, Klipsch, DA, Audiovector, samt hørt det med SF og VA.

    Synes ikke at Primare er "ekstrem" i noen spesiell retning, og tror at valg av høyttaler baseres på din egen lyd-preferanse

    Bruker selv DA i stereo og AV i kinoen, er strålende fornøyd.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Jeg har også gode erfaringer med Primare til VA.

    Desuden også med B&W og System Audio.

    Nu kører jeg med Focal højttalere. Det fungerer rigtig fint til min I21 og CD21.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn