Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    gm med tre desimaler???
    Må gi mye mørkere bakgrunn :)
    De som måler enda bedre blir merket med Audio Research og priset opp med 200%. For en fantastisk bransje dette er......

    -BB-
    Det kalles "hobby" - segmentet.. Se på nesten enhver annen bransje så er det store forskjeller proff kontra hobby :).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Akkurat når det gjelder Prima Luna så har jeg hørt Dialogue HP og de nye EVO. Jeg syns Dialogue er mer i retning av en rørforsteker jeg ville ha. Den er råbra i bassen, da spesielt HP. Dialogue er mer "hollow" og lettflytende "lucid". Les "rød". Da kommer interessen fort! Bass er superviktig. Toppen kan du "tweeke" med rørskift. Rør er gøy og representativ for denne hobbyen. :) God lyttehelg!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20190823_160803_edited.jpg


    En slankere variant.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat når det gjelder Prima Luna så har jeg hørt Dialogue HP og de nye EVO. Jeg syns Dialogue er mer i retning av en rørforsteker jeg ville ha. Den er råbra i bassen, da spesielt HP. Dialogue er mer "hollow" og lettflytende "lucid". Les "rød". Da kommer interessen fort! Bass er superviktig. Toppen kan du "tweeke" med rørskift. Rør er gøy og representativ for denne hobbyen. :) God lyttehelg!
    Kjører konsekvent en helt ok subwoofer på et par små 2 veis da behøver jeg kun bry meg med mid / high register ved rør rulling :)

    En riktig god helg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke rare kroppen på disse minste 6L6 me har sett :D D:35,64mm L:74mm inkludert sokkel uten pinn selvsagt .
    6L6WGB.jpg
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Et spørsmål til dere som kjenner primaluna. Ligger en DiaLogue Premium HP på finn til 21k . Men på www så finner jeg bare den med buet rør bur. Er denne en med kantete rørbur en mk1 ? Er den lik invendig kvalitetsmessig som den med buet bur Evt hvem er å foretrekke...,Er 21k en ok pris.? Ser det sitter orginale rør i den fremdeles som jeg blir noe skeptisk til. Selger svarer ikke på spørsmål.;/
    218E91E0-DB45-4AD1-954C-3C24955389FF.jpg
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Et spørsmål til dere som kjenner primaluna. Ligger en DiaLogue Premium HP på finn til 21k . Men på www så finner jeg bare den med buet rør bur. Er denne en med kantete rørbur en mk1 ? Er den lik invendig kvalitetsmessig som den med buet bur Evt hvem er å foretrekke...,Er 21k en ok pris.? Ser det sitter orginale rør i den fremdeles som jeg blir noe skeptisk til. Selger svarer ikke på spørsmål.;/ Vis vedlegget 563717
    Pokker som rørene ser ut , buret på toppen minner om noe som satt på eldre Prologue serie ( lover ikke bra ) vet utgått demo model ble solgt for 25000 Nkr i Danmark fra butikk for en tid tilbake kanskje audioaktøren har noe rest lager til en hyggelig pris ? vel verdt å sjekke ut om ikke annet.
    pl finn.jpg
     
    Sist redigert:

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Ok takk. Synes også dette vitner på dårlig vedlikehold, Bekrefter min skepsis.Takk.:)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jøss annonsen er slettet allerede på finn ?
    Update : fant den igjen nå merket Solgt
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Ja se der..Hadde nok ikke kjøpt den uansett ., Hørte ingenting fra selger, og rett etter jeg spurte her merket solgt. :) sikkert en flott amp,men ting bør stemme før jeg tar steget..
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Litt forskjell på størrelsen røret til høyre General Electric 6L6GC til venstre 6L6wgb .
    The 6L6GB is similar to the more common 6L6GC, but has lower ratings (maximum plate and screen voltages 360V and 270V vs. 500V and 450V, and maximum plate and screen dissipations 19W and 2.5W vs. 30W and 5W) ref : duncanamps.com
    VGB vs GC.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Verdt å være obs på.
    Men svært få forsterkere er konstruert slik at rørene jobber helt på kanten av hva som er spec.
    Bortsett fra gamle gitar forsterkere.
    Der blir det ofte et kort liv for disse underdimensjonerte rørene og mange nyproduserte.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Trangt om plassen i kroken tv stereo / cd / bluray kunne jeg heldigvis gjemme unna i skapet , men amper står på gulvet riaa stakkar ramler nesten i gulvet helt ute på kanten . Det var til stor glede da jeg pillet av gitter på diskanten på skoeskene i kveld om ikke annet :) de for drahjelp av en B&W DB1D til de laveste oktavene så dette blir i pose & sekk . :)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er i ferd med å anskaffe meg en Primaluna integrert, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken. Tenkte opprinnelig å kjøpe en Dialogue Premium brukt. Men så viser det seg at Audioaktøren har en demoversjon av Prologue Classic til en god pris. Det er jo fristende å velge sistnevnte ut i fra prisen, og særlig når det blir mitt første møte med Primaluna. Samtidig lurer jeg fælt på hva jeg går glipp av hvis jeg ikke velger Dialogue Premium. Jeg er klar over manglende fjernkontroll og ikke mulighet for å switche mellom UL og triode. Jeg har også sett diagrammet som viser sammenligningen mellom de ulike modellene på Primaluna websider.
    Det jeg derimot ikke klarer å lese meg til er forskjellen i lydkvalitet. Derfor er jeg ute etter deres erfaringer, aller helst om du har prøvd og sammenliknet begge modeller. Men det er også interessant å høre hvordan de som har hatt/har Prologue opplevde denne.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Her ble det plutselig stille?
     

    Ivgubahta

    Medlem
    Ble medlem
    26.07.2016
    Innlegg
    39
    Antall liker
    42
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i ferd med å anskaffe meg en Primaluna integrert, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken. Tenkte opprinnelig å kjøpe en Dialogue Premium brukt. Men så viser det seg at Audioaktøren har en demoversjon av Prologue Classic til en god pris. Det er jo fristende å velge sistnevnte ut i fra prisen, og særlig når det blir mitt første møte med Primaluna. Samtidig lurer jeg fælt på hva jeg går glipp av hvis jeg ikke velger Dialogue Premium. Jeg er klar over manglende fjernkontroll og ikke mulighet for å switche mellom UL og triode. Jeg har også sett diagrammet som viser sammenligningen mellom de ulike modellene på Primaluna websider.
    Det jeg derimot ikke klarer å lese meg til er forskjellen i lydkvalitet. Derfor er jeg ute etter deres erfaringer, aller helst om du har prøvd og sammenliknet begge modeller. Men det er også interessant å høre hvordan de som har hatt/har Prologue opplevde denne.
    Heia Atlerovik . Hadde classic en stund , før Terje på Audioaktøren ga meg et veldig godt tilbud på Dialogue premium da evo serien kom. Hadde begge hjemme i en ukes tid , han insisterte på dette. Ville at jeg skulle prøve ut hva som passet meg best. Classic'en var blodtrimmet med Svetlana winged C EL34 og Brimare og RCA små rør, Dialogue Premium hadde standard rør da jeg testet opp mot hverandre. Har Zu Omen høytalere, og da jeg hørte hva triode drift på Dialogue premium gjorde med disse, var jeg solgt. Sendte Classic'en sørover med lett hjerte og har ikke angret ett sekund .
    Bruker nå Swetlana winged c og Artisan 12au7 som jeg kjøpte av Audiomix, annbefales.
    Jeg er ikke så flink å beskrive lyd og klang forskjeller, men hør med han med "rockefoten" på bildet av da du hørte Pylon Jasper hos Mala. Han har hørt begge og selv prøvd Classic'en . Uansett lykke til med PrimaLuna, tror ikke du vil angre.
     

    Ivgubahta

    Medlem
    Ble medlem
    26.07.2016
    Innlegg
    39
    Antall liker
    42
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Ja så må jeg melde meg som en av Primaluna's venner. Skulle gjort dette for lenge siden, men jeg har samisk tidsforståelse og plutselig er tiden gått.
    mvh Ivgubahta
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Heia Atlerovik . Hadde classic en stund , før Terje på Audioaktøren ga meg et veldig godt tilbud på Dialogue premium da evo serien kom. Hadde begge hjemme i en ukes tid , han insisterte på dette. Ville at jeg skulle prøve ut hva som passet meg best. Classic'en var blodtrimmet med Svetlana winged C EL34 og Brimare og RCA små rør, Dialogue Premium hadde standard rør da jeg testet opp mot hverandre. Har Zu Omen høytalere, og da jeg hørte hva triode drift på Dialogue premium gjorde med disse, var jeg solgt. Sendte Classic'en sørover med lett hjerte og har ikke angret ett sekund .
    Bruker nå Swetlana winged c og Artisan 12au7 som jeg kjøpte av Audiomix, annbefales.
    Jeg er ikke så flink å beskrive lyd og klang forskjeller, men hør med han med "rockefoten" på bildet av da du hørte Pylon Jasper hos Mala. Han har hørt begge og selv prøvd Classic'en . Uansett lykke til med PrimaLuna, tror ikke du vil angre.
    Takker så meget, dette var akkurat typen sammenlikning jeg ønsket meg! Selv om det hadde vært en fordel om du likte den billigste best :) Nå kommmer faktisk Terje straks innom og levere en Prologue Classic til meg. Har fått opsjon på å bytte til en større om jeg skulle ønske det, så da er det vel greit.
    Har vært veldig skeptisk til å ikke ha triode-funksjonen, da jeg liker mørk og varm lyd. Men det kan kanskje etterliknes med rette rør? Var det hovedsaklig den som gjorde utslaget for deg? Opplevde du andre forskjeller?
    Hadde «rockefoten» innom her på søndag. Han sa ikke noe om forskjellene på disse. Ikke verst at du klarte å detektere at det var han :D
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Er i gang med å teste ut en Primaluna integrert med mine Tannoy høyttalere. Forsterkeren er uten fjernkontroll, så jeg lurte på om noen hadde mulighet til å "lære" opp en universal remote? I utgangspunktet er dette orginalt en "slim" type, men antar kanskje at den andre litt mer avanserte også går. Holder til i Oslo området, men kan jo også sende universal kontrolleren hvis det ikke er noen nærme som har mulighet.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Forslag til trådstarter: hva med å redigere navnet på tråden til Primaluna i stedet for Prima Luna? Tror det kan bli mer liv i tråden av det, ved at nye eiere/brukere lettere finner den ved søk. Snakker av egen erfaring :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hei
    Er i gang med å teste ut en Primaluna integrert med mine Tannoy høyttalere. Forsterkeren er uten fjernkontroll, så jeg lurte på om noen hadde mulighet til å "lære" opp en universal remote? I utgangspunktet er dette orginalt en "slim" type, men antar kanskje at den andre litt mer avanserte også går. Holder til i Oslo området, men kan jo også sende universal kontrolleren hvis det ikke er noen nærme som har mulighet.
    Du er velkommen innom meg for å programmere. Men jeg har den store fjernkontrollen.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du er velkommen innom meg for å programmere. Men jeg har den store fjernkontrollen.
    Da løste dette seg for meg takket være en meget hyggelig Atlerovik.

    Og jeg kan bekrefte at de to fjernkontrollene til Primaluna kan brukes om hverandre, dvs. slim type og "full" type.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Hva er det folket har av høyttalere til sine primaluna forsterkere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn