Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men, men, men.... DET var jo demokrater utkledd som slemme Republikanere!!
    Vi får se, vi får se.
    Former President Donald Trump can be sued by injured Capitol Police officers and Democratic lawmakers over the Jan. 6, 2021 insurrection at the U.S. Capitol, the Justice Department said Thursday in an ongoing federal court case testing the limits of executive power.

    The department wrote that although a president enjoys broad legal latitude to communicate to the public on matters of concern, “no part of a President’s official responsibilities includes the incitement of imminent private violence. By definition, such conduct plainly falls outside the President’s constitutional and statutory duties.”
    1677784199815.jpeg
    58724AD9-2498-4435-AE7F-CB7A716F7F9B.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Men, men, men.... DET var jo demokrater utkledd som slemme Republikanere!!
    Ikke dra "Breivik kortet" og høyreekstremister. Trump sitter fortsatt ikke inne bak lås og slå på grunn av dette. De folka der er deg og meg hvis vi hadde bodd i USA.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener i fullt alvor at dersom du og jeg hadde bodd i USA så hadde vi vært like forskrudd i skallen som den gjengen???
    Sjansen er større. De har ikke begreper om noe annet enn det som skjer lokalt. Verden til en amerikaner er den lokale staten. Informasjonskilde er de lokale nyhetsmediene og internett. Hva som foregår utenfor er Nasjonals. Utenom det har de ikke begreper. De vet kanskje litt om Gina (China in asia somewhere) og Europe.
    Høyere utdanning kan man se laaangt etter hvis man ikke har foreldre i ryggen. Onkelen min var sterk entrepenør og klarte å få alle tre sønnene sine på College. Betalte enorme beløp i helseforsikring. Tante som er 85, blir behandlet som en dronning hos legen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ikke dra "Breivik kortet" og høyreekstremister. 1. Trump sitter fortsatt ikke inne bak lås og slå på grunn av dette. 2. De folka der er deg og meg hvis vi hadde bodd i USA.
    Klarer ikke helt se hvordan du finner et "Breivik-kort" i mitt forrige innlegg, men ellers har du litt rett i det resterende:
    1. Trump sitter ikke i fengsel fordi USA fortsatt (delvis) er en rettsstat. Da tar det en del tid med så komplekse saker, spesielt når saken det arbeides med inneholder forsøk på statskupp fra en avgående president.
    2. Det finnes mange i USA som aldri ville vært med på noe sånt, det finnes mange fornuftige, tenkende mennesker også i USA, jeg har selv snakket med flere av dem. Så selv om jeg er enig i at oppvekstvilkår, utdannelse, og nyhetsformidling er delaktige i å forme både verdenssyn og personlighet, er det ikke fullt så enkelt som at man er et uskyldig offer for indokterinering. Det finnes et personlig ansvar hos en hver voksen for sine egne handlinger. Du vet "tenke sjæl".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bodde i USA i fem år. Har amerikanske familiemedlemmer og venner. Det er ingen i «mitt Amerika» som har bikket over i QAnon-konspirasjoner og MAGA-tøv. Selv om Fox, Breitbart etc pumper ut løgnhistorier og konspirasjonsteorier 24/7 er det ingen unnskyldning for å sluke agn, søkke og snøre helt ukritisk. Det å tenke selv betyr ikke å lojalt etterplapre hva det enn var Tucker Carlson raljerte med i siste sending.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror ikke det finnes et eneste bevis for at sunn fornuft og logikk er avhengig av utdanningsnivå.... faktisk kanskje heller det motsatte... :cool:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg bodde i USA i fem år. Har amerikanske familiemedlemmer og venner. Det er ingen i «mitt Amerika» som har bikket over i QAnon-konspirasjoner og MAGA-tøv. Selv om Fox, Breitbart etc pumper ut løgnhistorier og konspirasjonsteorier 24/7 er det ingen unnskyldning for å ukritisk sluke agn, søkke og snøre. Det å tenke selv betyr ikke å lojalt etterplapre hva det enn var Tucker Carlson raljerte med i siste sending.
    Sånn er det jo, selv om vi finner noen flere ute på en eller annen fløy "over there".
    Så når Kjendis mener det kunne vært "han og meg" som var med på stormingen, tror jeg nok mer det ville være de samme folka som er med på demonstrasjonene til Sian, eller sympatiserer med deres synspunkter og handlinger.
    Selvsagt bidrar samfunnsstrukturene i USA til at det blir fler som slutter å "tenke sjæl", men hevder det motsatte, flere som svelger løgner og tilslutter seg en alternativ virkelighet, og lever i Bakvendtland. Men fortsatt er det fullt lovlig å sjekke hva som egentlig er sannhet og løgn her i verden.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det finnes et eneste bevis for at sunn fornuft og logikk er avhengig av utdanningsnivå.... faktisk kanskje heller det motsatte... :cool:
    Kanskje, men jeg mistenker at det også er en grunn til at høyreradikale republikanere ser ut til å føre krig mot bibliotekarer og lærere. Det blir lettere å nå frem med løgnhistorier uimotsagt hvis mottakerne aldri har hørt om kildekritikk og aldri har hørt noen annen versjon av verdenshistorien enn den gammeltestamentlige. Men det er fortsatt ingen unnskyldning for å bikke over i QAnon-fantasier og gå med MAGA-caps, eller å forsøke å storme Kongressen i et forsøk på høyreekstremt statskupp.

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn er det jo, selv om vi finner noen flere ute på en eller annen fløy "over there".
    Så når Kjendis mener det kunne vært "han og meg" som var med på stormingen, tror jeg nok mer det ville være de samme folka som er med på demonstrasjonene til Sian, eller sympatiserer med deres synspunkter og handlinger.
    Selvsagt bidrar samfunnsstrukturene i USA til at det blir fler som slutter å "tenke sjæl", men hevder det motsatte, flere som svelger løgner og tilslutter seg en alternativ virkelighet, og lever i Bakvendtland. Men fortsatt er det fullt lovlig å sjekke hva som egentlig er sannhet og løgn her i verden.
    Ikke bare er det lovlig. Det er faktisk også rimelig enkelt. Og når man ikke gidder å gjøre dette, samt å tenke seg om en gang eller tre, så dukker jo spørsmålet opp om hva det er med personligheten eller annen motivasjon som gjør at man går inn "hook, line and sinker". Utdanningsnivå er ikke en avgjørende forklaringsfaktor. En av de verste har gått på Yale.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi menneskelivet er ukrenkelig, eller hvordan det nå var igjen…
    The 125th session of the South Carolina General Assembly is in full swing with a newly proposed bill, H.B. 3549, or the “South Carolina Prenatal Equal Protection Act of 2023.” What does “Prenatal Equal Protection” consist of? According to ABC affiliate WPDE, the bill would define any unborn child, at any stage of development, as a “person.”

    What this means, however, is that the “equal protections” being offered “would ensure that an unborn child who is a ‘victim of homicide’ or ‘victim of assault’ is given the same protections under state laws—including, up to the death penalty.”
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fullt hus og stormende jubel under gresskarets tale til CPAC, ser jeg.
    Det ser også ut til at han forsøker å drive valgkampen på å avslutte USAs støtte til Ukrainas selvforsvar mot putins spesielle folkemordoperasjon. «I alone» kan berge USA fra tredje verdenskrig, tydeligvis. Han håper nok på å få putins drahjelp i valgkampen denne gangen også, akkurat som i 2016, men jeg tror kanskje ikke det vil hjelpe ham noe særlig,
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppsummering av noen av løgnene han ristet utav seg under talen:
    Eksempel:
    The Afghanistan withdrawal and the F-16

    Trump claimed that the Taliban acquired F-16 fighter planes because of the US withdrawal, saying: “They feared the F-16s. And now they own them. Think of it.”

    Facts First: This is false. F-16s were not among the equipment abandoned upon the US withdrawal and the collapse of the Afghan armed forces, since the Afghan armed forces did not fly F-16s.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sånn går det når sannheten er blitt en subjektiv størrelse som tilpasses eget verdensbilde. Og maga-gjengen bifaller, selvsagt.
    Ja, og den gjengen er etterhvert ganske stor, dessvrre.

    Utfordringen i USA er bla.a at media har utspilt sin opprinnelige rolle. Dermed er det blitt enkelt for autoriteter å komme unna med løgn om nær sagt hva som helst. Trump kan hevde hva som helst, flere titalls millioner amerikanere tror helt og fullt på det han lirer av seg. Kritiske spørsmål kommer evt fra politikere og media man er overbevist om at vil dem vondt.

    Jeg synes det er litt skremmende at verdens største militærmakt og økonomi kan risikeres å bli styrt av en gjeng med en temmelig alternativ og fjern forståelse av virkeligheten.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Det klarer ihvertfall ikke du.
    Det er vanskelig å unngå det i denne tråden, men jeg skjønner at jeg gjør det når jeg gjør det 😉. Dessuten ser jeg ikke så mye på HVA folk sier, men hvordan 🧐
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Sjansen er større. De har ikke begreper om noe annet enn det som skjer lokalt. Verden til en amerikaner er den lokale staten. Informasjonskilde er de lokale nyhetsmediene og internett. Hva som foregår utenfor er Nasjonals. Utenom det har de ikke begreper. De vet kanskje litt om Gina (China in asia somewhere) og Europe.
    Høyere utdanning kan man se laaangt etter hvis man ikke har foreldre i ryggen. Onkelen min var sterk entrepenør og klarte å få alle tre sønnene sine på College. Betalte enorme beløp i helseforsikring. Tante som er 85, blir behandlet som en dronning hos legen.
    Tror de fleste her inne er veldig enige i dette. Så hvordan du da kommer videre til de mere aparte holdningene og meningene dine derifra, er vel det de fleste her inne sliter med å skjønne.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det er vanskelig å unngå det i denne tråden, men jeg skjønner at jeg gjør det når jeg gjør det 😉. Dessuten ser jeg ikke så mye på HVA folk sier, men hvordan 🧐
    Akkurat det har vel alle skjønt her inne. At du ikke leser!
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Akkurat det har vel alle skjønt her inne. At du ikke leser!
    Jeg leser ofte postene dine! Ikke pga innholdet, men fordi du har en interessant mentalitet som gjøre det gøy å lese uansett hva du måtte mene ;-)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Prøv å bli litt mere nedlatende da....
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Prøv å bli litt mere nedlatende da....
    Det er ærlig, beklager hvis bekreftelse på hans påstand er nedlatende. Føler ikke jeg når opp til knea engang på enkelte her på det området. Uansett må være lov å ha forskjellige fokusområder.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Tror de fleste her inne er veldig enige i dette. Så hvordan du da kommer videre til de mere aparte holdningene og meningene dine derifra, er vel det de fleste her inne sliter med å skjønne.
    Prageru, Tucker Carlson, partiet Konservativt pluss literatur om kristen tro, sekularisme og vitenskap er mer en nok stoff å bli inspirert av, særlig når disse temaene har med relgion og Donald Trump å gjøre.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kinas utenriksminister advarer USA. (Og Biden)
    Kineserne har lært av Trump og kommer med liknende retorikk. "Diplomatisk krise som kunne vært ungått" (Takket være Biden regime)
    Eller en krig som kunne vært unngått men takket være Biden regime har vi krig i Europa.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Kinas utenriksminister advarer USA. (Og Biden)
    Kineserne har lært av Trump og kommer med liknende retorikk. "Diplomatisk krise som kunne vært ungått" (Takket være Biden regime)
    Eller en krig som kunne vært unngått men takket være Biden regime har vi krig i Europa.
    Mens Putin selvsagt ikke har noe med det å gjøre.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Prageru, Tucker Carlson, partiet Konservativt pluss literatur om kristen tro, sekularisme og vitenskap er mer en nok stoff å bli inspirert av, særlig når disse temaene har med relgion og Donald Trump å gjøre.
    Ja. man velger sine løgnere med omhu, skjønner jeg....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg leser ofte postene dine! Ikke pga innholdet, men fordi du har en interessant mentalitet som gjøre det gøy å lese uansett hva du måtte mene ;-)
    Flott! Kan hende du tar til deg noe etterhvert, men det har jeg vel ikke noe tro på.
    Dersom du faktisk hadde svart seriøst på noen poster, så kunne jeg vel kanskje hatt litt mere tro på at det går ann å lære.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Putin har jo drevet med denne krigen siden 2014 så det er jo ikke så mye Biden har hatt med den å gjøre. Putin trodde NATO og Biden var svake. Der tok han feil.
    Han ventet med å eskalere til Trump var ute av det hvite hus for han anså nok Trump til å være dum nok til å trykke på atomknappen. Det tror jeg han hadde helt rett i.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Putin har jo drevet med denne krigen siden 2014 så det er jo ikke så mye Biden har hatt med den å gjøre. Putin trodde NATO og Biden var svake. Der tok han feil.
    Han ventet med å eskalere til Trump var ute av det hvite hus for han anså nok Trump til å være dum nok til å trykke på atomknappen. Det tror jeg han hadde helt rett i.
    Trump ville jo bombe en tornado og Mexico med kjernefysisk våpen. Bare noen voksne i nærheten stoppet han. Så jadda....han hadde gjort det
    Eller var det missiler i Mexico og kjernefysisk i Nord Korea? Uansett, mannen er og blir et null.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Putin har jo drevet med denne krigen siden 2014 så det er jo ikke så mye Biden har hatt med den å gjøre. Putin trodde NATO og Biden var svake. Der tok han feil.
    Han ventet med å eskalere til Trump var ute av det hvite hus for han anså nok Trump til å være dum nok til å trykke på atomknappen. Det tror jeg han hadde helt rett i.
    Det er vanskelig å si hvorfor putin valgte å sette i gang den spesielle folkemordoperasjonen sin i fjor. Han hadde jo oppnådd uforskammet mye med hybridkrig siden 2014, så hvorfor forkaste all «plausible deniability» og kaste masken? Det må ha vært mye hubris og ekkokammer om egen fortreffelighet og Vestens svakhet bak det. Om det i det hele tatt var basert på noen fakta eller bare egne eventyrfortellinger aner jeg ikke.

    For mange andre var det åpenbart at dette var galskap, og det var med det vi trodde da om russiske militære kapasiteter og kapabiliteter. Siden da har hele den oppskrytte militærmaskinen hans blitt avslørt som et korrupt rottebol av inkompetanse og løgn. De russiske vidundervåpnene avkles nådeløst når de forsøker å bruke dem, så nå er de på T-62, BTR-50 og mobiker med våte joggesko og spader for nærkamp.

    Onde klovner.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Putin har jo drevet med denne krigen siden 2014 så det er jo ikke så mye Biden har hatt med den å gjøre. Putin trodde NATO og Biden var svake. Der tok han feil.
    Han ventet med å eskalere til Trump var ute av det hvite hus for han anså nok Trump til å være dum nok til å trykke på atomknappen. Det tror jeg han hadde helt rett i.
    Hvis Trumpler var president:
    Ikke selge, sende våpen til Ukraina, men humanitær hjelp.
    Kraftige sanksjoner mot Kina for å indirekte presse Russland til fredsamtaler.
    Presse Ukraina om fredsamtaler.
    Presse å kjefte i FN.
    Kritisere radical kommunist EU.
    Kjefte på demokrater og media fordi han ikke vil sende våpen til Ukraina
    Kjefte på journalister for løgn og fake news.
    True Kina med Fire and Fury.
    Han hadde reist til kompisen sin i Kreml.
    Jeg tror det hadde funka.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvis Trumpler var president:
    Ikke selge, sende våpen til Ukraina, men humanitær hjelp.
    Kraftige sanksjoner mot Kina for å indirekte presse Russland til fredsamtaler.
    Presse Ukraina om fredsamtaler.
    Presse å kjefte i FN.
    Kritisere radical kommunist EU.
    Kjefte på demokrater og media fordi han ikke vil sende våpen til Ukraina
    Kjefte på journalister for løgn og fake news.
    True Kina med Fire and Fury.
    Han hadde reist til kompisen sin i Kreml.
    Jeg tror det hadde funka.
    Garantert. Ukraina hadde vært Russland i løpet av noen måneder, folkemordet hadde vært komplett, og Trump hadde skrytt av det.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det er vanskelig å si hvorfor putin valgte å sette i gang den spesielle folkemordoperasjonen sin i fjor. Han hadde jo oppnådd uforskammet mye med hybridkrig siden 2014, så hvorfor forkaste all «plausible deniability» og kaste masken? Det må ha vært mye hubris og ekkokammer om egen fortreffelighet og Vestens svakhet bak det. Om det i det hele tatt var basert på noen fakta eller bare egne eventyrfortellinger aner jeg ikke.

    For mange andre var det åpenbart at dette var galskap, og det var med det vi trodde da om russiske militære kapasiteter og kapabiliteter. Siden da har hele den oppskrytte militærmaskinen hans blitt avslørt som et korrupt rottebol av inkompetanse og løgn. De russiske vidundervåpnene avkles nådeløst når de forsøker å bruke dem, så nå er de på T-62, BTR-50 og mobiker med våte joggesko og spader for nærkamp.

    Onde klovner.
    Den største "eye opener'en" har jo vært det russiske militæret. Det er nå et åpent spørsmål om de russiske atomvåpnene fremdeles virker. Mye av det "moderne" utstyret har vist seg å ikke lenger være brukbart pga. manglende vedlikehold.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn