Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ved å støtte opprørerne så bryter vi internasjonal lov.

    Vel, det er din mening. Og forsåvidt formelt korrekt.

    For min del tenker jeg at det finnes plenty presedens for å gå inn og fjerne regimer som slakter sine egne innbyggere for fote, slik som far og sønn Assad. Man kan nevne Tyskland anno 1940-45 for eksempel. Å stå på sidelinjen og rope "Å fy'a meg så slem du er!! Nå må du holde opp med det der!" føles ikke helt tilstrekkelig. Hva resultatet blir av det vet vi ganske godt.

    Men hver sin smak, for all del.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når det gjelder Krim så må jeg innrømme at jeg følte meg som en paria i og med at jeg mente at russerne hadde et godt poeng... :eek:
    Ja. og du hadde blitt skutt rett ned her inne av alle de pro-USA folkene her inne.
    Når Vesten blander seg inn i Ukrainsk indre anliggende så sier det seg selv at Russland sikrer sin søndre flanke.

    Vesten ønsket Ukraina inn i EU og USA ønsket svartehavsflåtebasen i Sevastapol. CIA var dypt involvert. Vesten endte opp med å tape sitt høye spill, men som alltid med vesten så er slagmarken et annet sted. Slaget står aldri vestlig jord. Afghanistan, Libya, jugoslavia, Syria, Irak. Nå er det i Øst-Ukraina. Vesten har intet å tape på å fyre opp stemningen. Sånn utover at de prøver å ta krigen til oss igjen etterpå da ved terrorhandlinger. 9/11 var en direkte følge av USAs krigføring gjennom proxy i Afghanistan. London-terroren var en direkte følge av UKs krigføring i midtøsten.

    Kanskje vesten skal slutte og overlate folks skjebne til seg selv så vil folk ikke bli radikalisert av å miste sin søster, sin fetter og kusine.

    Krims befolkning er 80-90 % russisk. Aldri i livet at de ville godta et liv der Russland blir fienden. Så det var en no-brainer at russland tok over. Spesielt når flåtebasen ligger der den ligger.


    PS!
    Sovjet var vår fiende, fordi USAs propaganda sa så. Nå er det Russland som arvet dette fiendebildet. Alt hva Russland gjør er feil og vi skal være redd for at de skal invadere oss. Alt hva USA gjør er helt greit. De er våre allierte. Vi må støtte dem uansett hva.

    PSS!
    Hovedfienden er egentlig en helt annen. Og den heter våpenprodusentene.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skyt først spør etterpå - anerkjent i hht internasjonale lover og regler?

    Go fokk urself up.
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    ...
    PSS!
    Hovedfienden er egentlig en helt annen. Og den heter våpenprodusentene.
    Ja..noen tjener på rustningsspiralen og fiendebildene.
    Og det hadde vel vært helt greit om disse ble frarøvet sin innflytelse.

    Men vi kan jo drømme om en bedre verden... :oops:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    - Finansierer Trumps planer
    Først ble det opplyst at 60 prosent av donasjonene skulle gå til å betale ned gjeld Trump-kampanjen har bygget opp. Men tirsdag ble dette forandret. Nå blir 60 prosent av donasjonene øremerket til Save America.

    Først etter at pengegivere har donert mer enn 5000 dollar (om lag 45 000 kroner), går noen av pengene til den juridiske kampen. 40 prosent av hver donasjon går til den republikanske nasjonalkomiteen. 5000 dollar er den lovlige grensen for hva enkeltpersoner har lov til å donere til politiske aksjonskomiteer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Pro-USA altså..... Jaja, det er vel en første gang for alt her i verden.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    hvis den - mot all formodning var til meg - har du ikke skjønt noen ting.

    Den frie verden har fordømt på USSR krigføring i Ukraina og annekteringen av Krim. Som alltid blir det sivilbefolkningen som betaler for dette. noe mer du lurte på?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Selvsagt så har "den frie verden" - gud for et godt propagandanavn - fordømt Russlands krigføring i Ukraina. USSR ble nedlagt i 1991, men jeg skjønner jo hvorfor du fortsatt bruker betegnelsen. Gamle vaner dør ikke lett. Propagandaen fra den kalde krigen sitter fortsatt i ryggmargen.

    Jeg så ikke "den frie verden" fordømme USA's ulovlige krig i Irak anno 2003. Hele "den frie verden" sto da bak og sendte soldater i koalisjonen av frivillige.
    Jeg ser ikke "den frie verden" fordømme Saudi-Arabias pågående krig mot Yemen. Er visst en alliert som er angripende part.

    Men "den frie verden" er raskt frempå for å fordømme tidligere en tidligere USSR-republikks krumspring.


    med pro-USA så mener jeg de som har gått seg vill i kald-krig retorikk (og propaganda) og tror at den fortsatt gjelder den dag i dag, 30 år etter Sovjets fall. De som mener at vi må følge USA i tykt og tynt, fordi alternativet er at Sovjet(nå Russland) kommer og tar oss. Bøh!
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Selvsagt så har "den frie verden" - gud for et godt propagandanavn - fordømt Russlands krigføring i Ukraina. USSR ble nedlagt i 1991, men jeg skjønner jo hvorfor du fortsatt bruker betegnelsen. Gamle vaner dør ikke lett. Propagandaen fra den kalde krigen sitter fortsatt i ryggmargen.

    Jeg så ikke "den frie verden" fordømme USA's ulovlige krig i Irak anno 2003. Hele "den frie verden" sto da bak og sendte soldater i koalisjonen av frivillige.
    Jeg ser ikke "den frie verden" fordømme Saudi-Arabias pågående krig mot Yemen. Er visst en alliert som er angripende part.

    Men "den frie verden" er raskt frempå for å fordømme tidligere en tidligere USSR-republikks krumspring.


    med pro-USA så mener jeg de som har gått seg vill i kald-krig retorikk (og propaganda) og tror at den fortsatt gjelder den dag i dag, 30 år etter Sovjets fall. De som mener at vi må følge USA i tykt og tynt, fordi alternativet er at Sovjet(nå Russland) kommer og tar oss. Bøh!
    Takk for innleggene. Jeg ble nysgjerrig, og fikk lyst til å lese litt mer rundt disse konfliktene for å sjekke om egne standpunkt har sviktende grunnmur. Det er viktig å bevege seg opp av skyttergravene iblant, da er man mer «mottakelig» for motpartens argumenter. :)

    Jeg er Nato-tilhenger, men det er i mangel på noe bedre i en ustabil verden. Mange av konfliktene har jeg mistenkt har handlet om noe helt annet enn styresettet i landene vi har gått inn i.

    Det er påfallende at enkelte totalitære samfunn får være helt i fred, mens «enklere mål» får full oppmerksomhet.
    Kina strammer igjen grepet om sine innbyggere. Skremmende utvikling der. Men de er mektige, og vi er stille.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Litt avhengig av øynene som ser, dette. Under Trump har USAs militære sluppet en bombe eller tilsvarende, over fiendtlige mål, hvert 12. minutt, i snitt.

    Rekordantall bomber sluppet i Afghanistan i 2019. Tiårs-topp.

    Yemen fikk gjennomgå:

    Og han godkjente bruk av MOAB mot et mål:

    Countdown:
    Men...men....han har jo ikke startet noen kriger!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    NATO har da aldri invadert/bombet noe demokratisk fungerende land. Det har vært episoder hvor FN har stilt seg bak.

    Dette er en terrorbalanse, ingen kan angripe Kina (!) det betyr absolutt, ingen vil angripe Kina (!) og aller minst pga menneskerettighetsbrudd som forøverif foregår over store deler av verden.

    Kongo:/Rwanda Hvem ville stilt for å stoppe folkemordene der? Hva skal til for å løse slike konflikter? Hvem betaler for liv og utstyr. Utenlandske tropper ville vært sitting duks i disse områdene hvor ingen regler utenom stemmeregler rår. Sivile betaler alltid prisen til slutt og hvem er villige til å bla opp?
    Syria? + + ++++

    Stikkeninnski surfer på "terrorbalansen" som finnes regionalt eller internasjonalt og han, "fadderbarnet" til Stalin, vet at NATO aldri vil involvere seg i full metal bore i Ukraina eller andre steder på eget initiativ.

    Well, DATs shortversjonen....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Selvsagt så har "den frie verden" - gud for et godt propagandanavn - fordømt Russlands krigføring i Ukraina. USSR ble nedlagt i 1991, men jeg skjønner jo hvorfor du fortsatt bruker betegnelsen. Gamle vaner dør ikke lett. Propagandaen fra den kalde krigen sitter fortsatt i ryggmargen.

    Jeg så ikke "den frie verden" fordømme USA's ulovlige krig i Irak anno 2003. Hele "den frie verden" sto da bak og sendte soldater i koalisjonen av frivillige.
    Jeg ser ikke "den frie verden" fordømme Saudi-Arabias pågående krig mot Yemen. Er visst en alliert som er angripende part.

    Men "den frie verden" er raskt frempå for å fordømme tidligere en tidligere USSR-republikks krumspring.


    med pro-USA så mener jeg de som har gått seg vill i kald-krig retorikk (og propaganda) og tror at den fortsatt gjelder den dag i dag, 30 år etter Sovjets fall. De som mener at vi må følge USA i tykt og tynt, fordi alternativet er at Sovjet(nå Russland) kommer og tar oss. Bøh!
    Du har jo mye rett i dette. Å tro at "vi" har en bedre moral i Vesten er nok naivt, men en propaganda mange kjøper. Det handler mer om at USA og NATO handler mer i vår interesse enn Russland og Kina som eks.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sikkerhetsrådet med de faste medlemmer er tidvis et kjempeproblem der særlig USSR og også Kina gjennom sin vetorett i egen interesse om innflytelse og makt i konfliktområdene har kostet enorme mengder sivile liv ved å stemme mot det helt logiske.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skulle nesten tro det var "fake news" men så er svaret så enkelt som "Fake President".... DEt har vi jo alltid visst...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du har jo mye rett i dette. Å tro at "vi" har en bedre moral i Vesten er nok naivt, men en propaganda mange kjøper. Det handler mer om at USA og NATO handler mer i vår interesse enn Russland og Kina som eks.
    At nato bomber land er til vår skade og ugunst. Det skaper hat, bitterhet og ønske om hevn. Det skaper flyktninger. Det radikaliserer og vi gir militant islam gode argumenter de kan bruke i sin rekruttering. Det skader internasjonal bekjempelse av islamisme. Det skaper despoter og ustabilitet i årtier.

    Norge blir en målskive.

    Årlige nato-øvinger i Norge gjør Norge mer utrygt, fordi Russland må reagere på trusselen Nato utgjør mot dem.

    Forsvarsalliansen Nato var helt innenfor. Etter at sovjet falt så hadde ikke nato noen fiende lenger. Alliansen formål forsvant. Nå bruker USA Nato som gratis leiesoldater til sin krigføring. Det er farlig for lille Norge. Vi var krigende part, angripende part i jugoslavia, libya, irak og afghanistan. Alle disse krigene var ulovlige og statslederne skulle vært stilt i Haag for krigsforbrytelser. Å starte krig er forbrytelse mot menneskeheten. (Libya hadde et FN-mandar om å stanse folkemord. Det var intet folkemord så Nato og særlig Norge ble opprørerenes flyvåpen som tvang gjennom regimeskifte. Regelrett krigsforbrytelse, der Stoltenberg ble forfremmet fremfor å bli buret inne)

    Jeg ser ikke kina bombe land. Jeg ser USA og NATO drepe og lemleste andre mennesker. Vi teller ikke en gang drepte sivile i afghanistan. Ingen statistikk, ingen kritikk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er jo litt av det spennende i USA nå.

    Får vi en situasjon der det republikanske partiet slites i to med en konservativ fløy og et parti med "Trumpister"?

    Hva med demokratene? AOC/Sanders og den mest liberale gjengen synes at Biden blir for safe og konservativ. Får vi et "ytterste venstrefløy"-parti på sikt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hele problemstillingen er interessant og blir nok en utfordring. Om man leker litt med facts:

    U-SOFA sine kystområder befolkes disse i økende grad av latinere hhv Mexicanere/Vest og Karibiere/Øst. Annetspråket på skolene i USA er i dag spansk, det var fransk.

    Husker Bjørn Hansen NRK belyste dette for 20? år siden hvor man da var oppmerksom på at de "hvite" begynte å komme i mindretall. Nå er vel både Caribierene og tidels mexicanere "Caucasiere" som de hvite men fremtidens USA vil nok preges av at importen fra nabolandene gjør seg mer gjeldende på alle plan. I tillegg har man jo "native" afro americans, asiater +++++ "the land of plenty" er vel australia men det blir interessant å se.

    Da jeg var der 2001, min første og siste tur dit var det horder av mexicanere som protesterte ved innkjøringen til Disneyland fordi de mente de ble diskriminert i arbeidssammenheng.

    Underveis spurte jeg mine følgesvenner: jeg hadde regnet å se mer til onkel sam? Det var da denne lærerinnen nevnte dette med spansk som annetspråk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Om en tar denne litt videre, Trumpistanerene ser nok absolutt at "de hvite" ender opp et slags mindretall og at det kanskje en maktforflytning en maktforflytning, bla av at det kommer mange mexicanere til USA og som etterhvert vil kunne stemme. Kanskje var det derfor det var så om å gjøre å få opp denne muren, som aldri ble noe av, FsomFn...?

    Make America Great(est) Again (without U suckers)

    Hele problemstillingen er interessant og blir nok en utfordring. Om man leker litt med facts:

    U-SOFA sine kystområder befolkes disse i økende grad av latinere hhv Mexicanere/Vest og Karibiere/Øst. Annetspråket på skolene i USA er i dag spansk, det var fransk.

    Husker Bjørn Hansen NRK belyste dette for 20? år siden hvor man da var oppmerksom på at de "hvite" begynte å komme i mindretall. Nå er vel både Caribierene og tidels mexicanere "Caucasiere" som de hvite men fremtidens USA vil nok preges av at importen fra nabolandene gjør seg mer gjeldende på alle plan. I tillegg har man jo "native" afro americans, asiater +++++ "the land of plenty" er vel australia men det blir interessant å se.

    Da jeg var der 2001, min første og siste tur dit var det horder av mexicanere som protesterte ved innkjøringen til Disneyland fordi de mente de ble diskriminert i arbeidssammenheng.

    Underveis spurte jeg mine følgesvenner: jeg hadde regnet å se mer til onkel sam? Det var da denne lærerinnen nevnte dette med spansk som annetspråk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du har jo mye rett i dette. Å tro at "vi" har en bedre moral i Vesten er nok naivt, men en propaganda mange kjøper. Det handler mer om at USA og NATO handler mer i vår interesse enn Russland og Kina som eks.
    Tja, det går an å relativisere dette med moral, selvsagt. Men det er et faktum at Norge er et land med mye tillit. Og denne tilliten må nødvendigvis henge sammen med at den misbrukes i mindre grad her enn i land der det er lite tillit. Så jeg vil nok si at de landene som scorer høyt på tillit har en befolkning med bedre moral. I hvert fall en moral som er bedre rent økonomisk og som gjør det hyggeligere å omgås andre. Men det hersker nok ulike oppfatninger. Monsterbaby Donald synes nok tillit er en svakhet.

    Er forøvrig kritisk til mange av de intervensjonene som USA har gjort, og som Nato har vært med på, i likhet med mange andre her, og enig i det du sier om våre interesser.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ikke snakk ned vesten.

    vi har anerkjent og jobbet frem noen fantastiske idealer. at vi ikke helt lever opp til dem må vi også erkjenne.

    men ikke kødd med idealene våre! det er der vi slår de fleste ned i støvlene.

    og med idealene er vi rustet til å bedrive ikke bare kritikk, men også heftig selvkritikk

    ikke snakk ned vesten!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Helt enig!
    Ikke snakk ned vesten, slipset eller bowlerhatten.
    Velkledd bør man møte verden.
    For ikke å snakke om spaserstokken!
    Den kan man lene seg på når man er i tvil,
    og slå fra seg med, når man ikke er i tvil,
    men overbevist om at motstanderen tar feil.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    1605290010397.png
    de fant vel ut det ikke var noen sak...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn