POB'ens stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    25-50w er definitivt nok til TAD'ene og jeg har tenkt litt på First Watt, da jeg kjenner litt til lyden i de fra før.
    Kan også være at det blir Purifi feks.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.566
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Veien videre og litt tanker........

    Ampene på 350 W er ikke kraftige nok lenger når jeg bruker EQ på subbene. Nye amper må til. Svære.....
    Siden Ground Sound ampene har 4 stk i hver boks vil jeg skifte ut hele Ground Sound riggen. Litt synd da dette konseptet er genialt.
    Dette vil jo også løfte et spm om hva som skal erstatte DCN28.
    Har begynt å tenke litt på Audiolense og RME, selv om jeg nok stritter litt i mot pga brukervennlighet. Kost/nytte vil nok bli avgjørende.

    Hva er smart å bruke på horna av amper ? Trenger altså 4 kanaler som kan være i fluewatt størrelse. Røramper blir det ikke plass til, men klasse A kan fungere.

    Subbassene og kassene til midbassene må gjøres om på.
    Midbass størrelsen er ok slik de er i dag, men siden dette var testbokser vil de aldri bli greie nok å ha i stua. Kan hende volumet på neste sett blir litt mindre, men beholder baffel størrelsen.
    Subbene må jeg finne et design som gjør de fysisk mindre.
    JBL 2226h er benyttet i alle basser idag, og ytelse/pris gjør nok at disse vil inngå neste bygg også.

    Lommeboka er ikke full og det senker tempoet litt i utskiftinger. Akkurat nå er amper til basser pri1, dernest ryker Ground Sound ut.
    RME og Audiolense er bare gøy. Tipper du kommer til å like konseptet. Når du først har lagt merke til hva AL utretter, så er du solgt. Korrigeringene som AL legger inn, kan du bare drømme om å få til ellers. For ikke å snakke om hvilke betoninger du kan «ratte» med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Joda, RME og AL er sikkert bra og jeg ser mange skryter.
    ArneM har tilbudt en demo hjemme hos meg en helg. Har selvsagt takket ja til dette.
    Et par småting som må på plass før vi kjører demo.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Lenge mellom oppdateringer når man har det travelt.

    ArneM kom en liten tur forrige helg.
    Dessverre ble fokuset på pc'problemer med ArneM's pc og ikke på lyd denne dagen, så noe test av Audiolense ble det ikke :(.
    Har allikevel bestemt meg for å gå "all in" på Audiolense og lisens er handlet.
    Fikk noe hjelp av ArneM til et kjapt oppsett på min egen pc av Audiolense og TotalFx og Roon så nå blir det straks lyd.
    Jeg starter med Roon for å teste så får vi se om det blir en annen avspiller etter hvert.

    Men det skjer mer:
    4 kanals Crown DCi er handlet inn til å drive bassene

    1663926083923.png


    RME Fireface UFX II er bestilt og ankommer vel i dag.
    1663926490915.png


    Ground Sound riggen er lagt ut for salg til en alt for billig pris.
    Den ufattelig gode og billige DDD-dacen jeg kjøpte av LMC for noen år siden vil også selges straks.

    Er nå på utkikk etter amper som skal drive horna. Blir ikke rør, men kan gjerne være noen små søte klasse A på støyfrie 10 - 15 watt. Eller muligens en Purifi amp.
    Materialer er også handlet inn for å snekre noen OB'er til midbassene.

    I helga er det messe :D.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Hvor mye fristet Trinnov Magnitude 32 16/16 som ligger ut nå?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Hvor mye fristet Trinnov Magnitude 32 16/16 som ligger ut nå?
    Til 100k så er det fremdeles ikke i nærheten av Al/Rme i pris /ytelse.... Og tviler strekt på at Trinnov gjør mer magisk totalt enn Audiolense....
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.868
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10
    Hva er din erfaring med T500 så langt POB? Er du like begeistret som meg og gutman over dette fløyelsmyke og samtidig hyperdetaljerte gullstøvet som øker størrelsen på lydbildet? Det er faktisk ett av få enkeltkomponenter jeg i ny og ne ser tilbake på :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hva er din erfaring med T500 så langt POB? Er du like begeistret som meg og gutman over dette fløyelsmyke og samtidig hyperdetaljerte gullstøvet som øker størrelsen på lydbildet? Det er faktisk ett av få enkeltkomponenter jeg i ny og ne ser tilbake på :)
    Solgte Mk2 for en stund siden.
    Den passet ikke til deling ned mot 6-7-8k her hjemme.
    TAD 2001 derimot klarer jobben svært bra og gir meg nok spredning og power i toppen til at jeg er happy.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    2.512
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Whishbone Ash har liksom blitt et orkester jeg har gjenoppdaget i de senere år.
    Liker langt ifra alt de har gjort men album og låter de gjorde før 77 er prima rock.
    Ett av få band med 2 lead gitarister og vokalister.
    I tillegg til album før 77 så er alt jeg har hørt av konsertutgivelser vært av svært bra og høy kvalitet, både låtmessig og lyd.
    Kan anbefale begge Live Dates fra '73 og '80 på vinyl, pluss alt det andre som finnes på vinyl av konserter.
    Mye er remastret og gitt ut på nytt de senere år og burde være enkelt å få tak på.

    Vis vedlegget 824785
    De var jeg på konsert med når de spilte i chateu neuf tilbake i -75.
    Dvs, jeg hørte ikke så mye på de, var der mest pga Mahavisnu som spilte først.
    Da Mahavisnu gikk av scenen kom det fram en vegg av Marshall utstyr. Da gikk jeg, jeg ante hva som kom. Hørte mer enn godt nok ute i kafeen på utsiden av salen...
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Til 100k så er det fremdeles ikke i nærheten av Al/Rme i pris /ytelse.... Og tviler strekt på at Trinnov gjør mer magisk totalt enn Audiolense....
    Nei sikkert ikke noe poeng hvis man ser på ytelse, men man slipper PC og får et enklere og bedre brukergrensesnitt. Prisen er selvfølgelig ganske stiv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Nei sikkert ikke noe poeng hvis man ser på ytelse, men man slipper PC og får et enklere og bedre brukergrensesnitt. Prisen er selvfølgelig ganske stiv.
    Hvis en bruker Roon så er grensesnittet veldig enkelt, det er først når det kreves flere filter typer det blir litt verre... Som et for digital,et med riaa korreksjon og så tv lyd...Men fremdeles overkommelig 😉 Preamp med knapper er litt 2015 😂😂
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå jobbes det som kjent med utbedringer av grensesnittet, det er lov å håpe.
    Kaster man blikk på prisbildet er forskjellen for mange av oss svært stor.
    Et brukt RME kort blir ca 10k, en brukt laptop 3k og lisens 3,5 k. Det blir en del imellom.
    Komplikasjoner med brukergrensesnitt oppstår jo først som Arne sier når man ønsker bruk av flere kilder.
    Men alvorlig talt, hvor vanskelig er det å ta to museklikk eller noe slikt ved kildebytte.
    Ikke ideelt men selv synes jeg ytelsen er av slikt kaliber at jeg venter tålmodig på de flinke folke som er i stand til å forbedre grensesnittet.
    Jeg har tidligere brukt Dbx prosessor, Minidsp 4x10hd og Hypex dlcp. Ingen konkurranse.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Hvis en bruker Roon så er grensesnittet veldig enkelt, det er først når det kreves flere filter typer det blir litt verre... Som et for digital,et med riaa korreksjon og så tv lyd...Men fremdeles overkommelig 😉 Preamp med knapper er litt 2015 😂😂
    He he, men jeg liker tanken på å leve i steinalderen og i space-age samtidig. Full computer-basert dsp med platespiller kilde i tillegg. Håper det utvikles litt sw slik at styring kan integreres i en enkel app. Det jobbes kanskje med en løsning?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    He he, men jeg liker tanken på å leve i steinalderen og i space-age samtidig. Full computer-basert dsp med platespiller kilde i tillegg. Håper det utvikles litt sw slik at styring kan integreres i en enkel app. Det jobbes kanskje med en løsning?
    Som Habicht er inne på så er det saker på gang, HR. pusler med en digital preamp som skal kunne brukes med flere lydkort og er planlagt ferdig når det passer han 😉 Time will show...
    Jeg har det greit som det er 😎
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om man bruker tradisjonell RIAA til vinyl avspilling er dette ikke noen sak.
    Da bruker man samme filter til all avspilling. RIAA koblet rett på analoge innganger på lydkortet, PC med konvolver funksjon til lydkort med USB.
    Man kommer hjem fra jobb, slår på RIAA og forsterkere og setter på en plate. Plata er ferdigspilt og man vil høre på noe digitalt. Frem med telefonen og sett i gang avspilling fra ROON. PC står alltid på, restartes i ni og ne for oppdateringer. Vil man derimot bruke RIAA korreksjonen i AL, noe som jeg mener er en veldig god mulighet ( bruker den selv) må man bytte filter som fortsatt ikke er helt ideelt betjenings messig. Tror det er best for folk å prøve og ikke henge seg opp i teoretiske fordeler og ulemper. Det er først i bruk man blir klar over hva som er mest viktig.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Hvis det er bare bytting mellom forskjellige EQ så er vel Hang Loose convolveren ideell

    Hang loose er et alternativ først og fremst til Mac synes jeg og da hvis en kun vil bruke Spotify eller en annen tjeneste. Roon har en utmerket mulighet til forhåndsinnstilling av diverse filter og Eq. Funker og på Mac.... Jeg har tre forhåndsinnstillinger, en med "BBC dip" og to forskjellige "rene" filter... BBC dip er praktisk ved gamle "tynne" innspillinger og finnes greit tilgjengelig på telefonen som jeg hovedsaklig benytter 🎶🎶
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.566
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vedrørende amper... Nå skal jeg ikke være bastant og generaliserende, men Klasse A eller kanskje en god AB er bedre i mid/toppen en Klasse D.

    Jeg bruker AL, AL convolver og PC/Audirvana Studio. Virker hver gang og er like enkelt som å lese mail i Outlook. :) Konfigurasjonen dønn rett fram. Innstillingene som er satt som default er fornuftige nok. Det er en del ord og utrykk som kan virke ukjent, en disse faller fort på plass. Denne hobbyen er forvirrende nok, så driv med noe som forbedrer lyden i fornuftig grad i hvert fall..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da tillater jeg meg å vær minst like bastant, helt uenig. Jeg har prøvd og for meg blir din påstand feil.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.566
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Testet to Benchmark AHB2 for hornet og toppen. For meg var denne forbedringen "enorm". Den "glødende renheten", klarheten og separasjonen jeg fikk, var til å ta og føle på. På lik linje med lyd jeg husker eks fra Merlin med åpne røramper.
    Årsaken for at jeg ikke gikk for denne løsingen, var at jeg da måtte ha 4x AHB2 for å få skikkelig integrering,

    Jeg sier ikke at alle D er av samme kaliber som mine XTZ amper. Disse legger et lite lokk på musikken som jeg er sikker på at "vi" ikke ønsker. Fikk for meg at utøverne får et preg av å ha på mundbind. Var ikke klar over dette før AHB2 testen.

    Vil legge til at jeg ikke har "verdens beste" anlegg. Det har jeg hørt andre steder.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er heller ikke i nærheten av de beste anleggene som bygges over denne AL lesten her inne på HFS.
    Men jeg stemmer i med Arne her at Purifi er det beste jeg har brukt frem til nå.
    Da snakker jeg totalt sett. Vil aldri finne på å si at mine 300B monoblokker med WE 300B rør ikke spilte vakkert, men ....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det har TrompetN gjort. Interessant å lese hans betraktninger i hans tråd
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har ikke hatt Purifi i hus, men derimot Hypex NC400. Har du sammenlignet med denne?
    En stund siden jeg hadde NC 400 nå (2017) og før horn tida.... Men for å bruke dine ord... Organisk sammenhengende og sort bakgrunn...... Har har mange forsterkere innom i siste 5 år men ingen har gitt meg hakeslepp i nærheten av Purifi 😍
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.566
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Lenge mellom oppdateringer når man har det travelt.

    ArneM kom en liten tur forrige helg.
    Dessverre ble fokuset på pc'problemer med ArneM's pc og ikke på lyd denne dagen, så noe test av Audiolense ble det ikke :(.
    Har allikevel bestemt meg for å gå "all in" på Audiolense og lisens er handlet.
    Fikk noe hjelp av ArneM til et kjapt oppsett på min egen pc av Audiolense og TotalFx og Roon så nå blir det straks lyd.
    Jeg starter med Roon for å teste så får vi se om det blir en annen avspiller etter hvert.

    Men det skjer mer:
    4 kanals Crown DCi er handlet inn til å drive bassene

    Vis vedlegget 851365

    RME Fireface UFX II er bestilt og ankommer vel i dag.
    Vis vedlegget 851366

    Ground Sound riggen er lagt ut for salg til en alt for billig pris.
    Den ufattelig gode og billige DDD-dacen jeg kjøpte av LMC for noen år siden vil også selges straks.

    Er nå på utkikk etter amper som skal drive horna. Blir ikke rør, men kan gjerne være noen små søte klasse A på støyfrie 10 - 15 watt. Eller muligens en Purifi amp.
    Materialer er også handlet inn for å snekre noen OB'er til midbassene.

    I helga er det messe :D.
    Hva med et par Topping L90 som selges i nettbutikken her?
    Jeg har alltid lurt på hvordan et par gode eks EL34 amper vil gjøre seg på horn og toppen du har. Sikkert noen med bastante meninger om dette her. Du har et godt øre og preferanser innen rør og Klasse A. Tipper det er her "din bias" ligger.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.566
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Zero da....rør fører bare med seg fovrengning og farging.... DET trenger vi ikke.... 😉
    Alt farger på sine måter. Det er som utgjør forskjellene. Selv om jeg nå ikke har rør selv, så er det rør og horn som har vært mitt hjerte nærmest. Vel og merke satt opp korrekt.

    Tror jeg får lånt et totalt røroppsett hos meg. Hvis jeg orker å bære. Da får jeg høre om min antagelser stemmer. Kommutativt, dynamisk og åpent glødende lydbilde.

    Det er utrolig å høre hvor lavt jeg kan spille med "greiene" mine her uten å miste grepet om musikken.
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Kunne hatt rør, men de krever plass og det har jeg ikke veldig mye av.
    Klasse A er såklart en mulighet, men det får bli på litt sikt.
    Jeg får klare meg med Crown hele veien en stund fremover mens budsjettet kan få litt påfyll.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.566
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er vanskelig å overgå den F5'en du hadde. Jeg hadde to selv med choke PS. Mer organisk amp har jeg ikke hatt uansett rør eller trisser.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Enig Zero.
    Har snakket med LMC og jeg kan få de tilbake, men igjen så får jeg et plassproblem med 2 digre monoblokker.
    Jeg må bli ferdig med høyttaler byggingen før jeg kan planlegge å ha noe annet stort på gulvet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.304
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Enig Zero.
    Har snakket med LMC og jeg kan få de tilbake, men igjen så får jeg et plassproblem med 2 digre monoblokker.
    Jeg må bli ferdig med høyttaler byggingen før jeg kan planlegge å ha noe annet stort på gulvet.
    spiller på de nå, og blir litt usikker hvor smart det er å selge de igjen.... :eek:
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Audiolense kjører nå.
    Litt læringskurve her også, med mye nytt, og jeg har vel ikke lært alle triksene ennå.
    Bruker nå 2 Crown amper med 4 kanaler hver og en RME Firefaca 2.
    Dedikert pc til Audiolense.
    LMS server går i bakgrunn og spiller via Foobar med Audiolense Convolver.

    Roon og Audirvana er testet, men liker ikke GUI'en til noen av de så inntil noe bedre dukker opp styres det hele med LMS sitt Materialskin på et nettbrett. Det gir tilgang til både Qobuz og eget lager av rippet musikk.
    Har også testet RPi på optisk inngang på RME, men fikk ikke AL Convolver til å skjønne at lyden kom via den kanalen, så jeg klarte ikke å aktivere noen filtere og lyden gikk bare tvers igjennom RME.

    Ikke spesielt imponert over Audiolense riktig ennå.
    Den er god på tidsdomener og kjappe målinger, men tungvinn på voicing som Ground Sound sin X-over er helt sjef på.
    Har heller ikke fått helt tak på hvordan delingene foregår bl.a. med bratte og slake kurver.
    Blir uansett å jobbe mer med Audiolense for å tune alt riktig her, selv om brukergrensesnittet her har gått 2 skritt i feil retning.
    Snart skal også Magne implementeres i oppsettet.

    DSC_0300.JPG
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Så bra at du er oppe og kjører 👍
    Men tungvint voicing???
    Juster en target,lagre lag filter og legg i convolver 😬
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.304
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    "Juster en target,lagre lag filter og legg i convolver"
    ikke hørt et oppsett som jeg liker med dette som utgangspunkt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn