Platespiller nr 2. Med enklere justeringer ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Ja, diskusjonen her fikk meg til å minnes argumentet for Stevenson: God vinkel innerst, der nåleakselerasjonen av fysiske årsaker er størst og det på klassisk-plater typisk er et skikkelig avsluttende sats- eller verkbrak.

    Kjekk påminnelse på at grammofoner er gøy denne tråden.

    Forøvrig skriver The Absolute Sound at The (Technics) SL-1500C is no fuss, no hassle, easy to use, easy to set up—a no-brainer recommendation. Det er vel akkurat det du er ute etter?
    Og null justering av VTA, Azimuth .. Er vel ikke det som søkes?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    HasseBasse for å presisere
    Det ble sikkert litt feil at jeg skrev at den skulle være enkelt å stilles inn. Det kunne bli forstått som få innstlinger.
    Jeg ønsker en spiller som har alle mulige innstillinger. Men at funksjoner er enkle å utføre og finjustere.
    Har du noen forslag til en sånn arm/spiller?
    Nå blir det jo rent subjektivt forslag, men ut fra erfaring.
    Må jeg foreslå (min egen) 😁 Micro Seiki DQL-120. Simpel m. start/stopp. Separat PSU med 33.3/45 som går så presist som noe.
    Alene plinten er et arbeid for seg. Da jeg kjøpte med lokk men uten arm, veide pakken 30Kg.

    http://www.thevintageknob.org/micro_seiki-DDL-120.html

    En arm, som har allt du liker, simpel i opsett og til å betale: Sorane SA-1.2
    soranesa12-32.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.596
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke bare å kjøpe et SME-headshell med azimuthjustering da?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke har egentlig justering av Azimuth med SME fatning?
    Selv burde jeg ikke hatt SME V , men heller en av de andre med løstheadshell… :cry:
    Men jeg får da kjøpe pickuper uten feil, AT som jeg tilfeldigvis har…
    F0BCACCC-18D5-47A0-ACDC-83FA4BDB53A2.png




     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.596
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ortofon LH-4000, og (trommehvirvel) Audio-Technica AT-LH13H/15H/18H f.eks.

    Båre trådstarter og jeg MÅ justere (eller sette en gang for alle) azimuth på våre nåværende enten vi vil eller ei, også med Audio-Technica...
     
    Sist redigert:

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Technics1200g, men vurderer også en ekstra spiller med en mm pu for plater som har sett sine bedre dager pluss 7", 1200c kanskje, selv om to nesten like spillere er på grensen til kjedelig liker jeg at ting fungerer.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    HassBasse den Sorane armen så kul ut. Ligner på de gamle Dynavector armene :)
    Skal lese meg litt opp på den armen.
    Angående azimuth så har jeg vel opplevd at mulighet for justering av dette er et must. Så det må jeg ha med på spillere nr2
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Er på jakt etter et USB mikroskop for å sjekke visuell azimuth på in AT OC9ML/II i SME V arm uten Azimuth justering
    Men forvegningsjekken mht azimuth ser ok ut med lik forvregning i hver kanal..
    Her er 2H Med Buel og Kjær testplate QR2010
    1645368695308.png


    2-6H

    1645368787135.png
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Vil følge interessert med her. løst headshell, Azimuth og VTAHøydejustering Trengs da kombinert med en spiller som ikke har fjæring, for å redusere knoting og rejustering.
    Ennå ingen som har klart å komme med en innlegg som konkretsvarer på spørsmålet,… inkludert mitt eget…. ?
    Er det ikke noen her som har en spiller/arm med

    1.Løst headshell
    2. VTA justering i fart
    3. Azimuth justering
    4. ikke fjærende .

    Har registrert anbefalinger av svinedyre spillere som ikke engang klarer å ha stabil gange..
    Jeg har bl.a en NA hyperspace med en Jelco arm og en Ortofon head shell. Det tager ikke lang tid at sætte den op.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.596
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke gjøre VTA-justering i fart, kun antiskating og azimuth. Bummer!
    (Og jeg er sjeleglad for at jeg hadde vett til å kjøpe avfjæret spiller. Dette huset er så mykt at veggen beveger seg når vi går over gulvet.)

    Pen måling der, BC.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Usb mikroskop er én ting men enten må du nesten ha Feickert software eller en Puffin riaa for å gjøre dette lettere.
    Har ikke azimuth på min Micro MA-707 arm men der er to mikroskopiske skruer under hvor huset møter armen der kanskje kan brukes, har aldrig prøvd. Tror ikke jeg trenger det likevel, 16000hz fra testplaten er helt lik imellom kanalene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Puffin RIAA har jeg selvsagt:p. Men kvaliteten på testplater er så ymse. Har til tro på et den jeg har fra Bruel&Kjær er god nok, den var god nok for NRK i allafall..
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går fortrinnsvis for spiller uten fjærer. Platespillere skal stå i møbel rett på betong i kjelleren. Gynger det der, er det værre oppe i huset :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Min V har azimuthjustering, men egentlig mener jeg at dette burde være et minimum fra en produsent av pickuper å få til.

    Uansett mener jeg en SME V, med eller uten azimuth-justering, er noe av det enklere å sette opp.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Noe av det viktigste mener jeg er at justeringene er målbare (én dreining, tre omdreininger), og at de er isolerbare. Simon York laget noen nydelige armer, men om du, i hvert fall på radialarmen, skal justere én ting, så er alle justeringer oppe i luften. Akkurat her synes jeg Kuzma 4point er fantastisk å jobbe med.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.596
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SL1500C har høydejustering ja, og vi har vist flere løskjøpbare hodeskall (ha!) som kan dreies om lengdeaksen. Det er så flott atte!
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Min V har azimuthjustering, men egentlig mener jeg at dette burde være et minimum fra en produsent av pickuper å få til.

    Uansett mener jeg en SME V, med eller uten azimuth-justering, er noe av det enklere å sette opp.
    Har du løst headshell da? eller noe annet jeg ikke vet?
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jepp. Det ble laget noen få, muligens på bestilling, jeg vet ikke. Men min er i hvert fall en SME V med avtagbart headshell. Så kan man selvsagt mene at det er mindre stivt, men disse moderne SME-armene er uansett mye stivere i koblingen enn eldre SME-headshell hvor det kan være litt slark.

    Jeg har et minivater med angivelse av grader, og det stemmer, det fulgte Dr Feickert sitt dataprogram. Bruker alltid det for å verifisere vinkel på headshell.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Enig Fosse. Målbare og isolerte justeringer gjør det mye lettere. Så kan man også skrive ned innstillinger. Når man bytter om på PUer :) mye enklere å sette de inn ved senere anledning. Armen jeg har nå er litt som å sette kryss i bund av båten :)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer i løpet av året gå til innkjøp av en platespiller i tillegg.
    Har i dag Well Tempered Classic kjøpt ny av meg på slutten av 80-tallet.
    Den har gjort jobben bra i alle år og er det lengst levende utstyr i hylla hos meg.
    Og ingenting feil på denne.
    Men den er litt komplisert å justere perfekt.
    Ved siste PU bytte måtte jeg tilogmed ty til profesjonell hjelp for å få det optimalt.
    Tanken er å investere i en spiller nr 2 som jeg litt fortere kan justere og prøve ny PUer på.
    Jeg søker herved hjelp fra dere som har fulgt litt med på platespillere fronten de siste 30 årene. (det har ikke jeg)

    Kriterier for ny spiller.
    Bør være samme nivå som WT Classic.
    Må være spiller uten hørbar mekanisk støy.

    Plint med motoren må passe på toppen av standard 19" type HiF benk.

    Arm må være lett å justere. Enkel høydejustering. On-the-fly hadde vært supert? Løst headshell hadde vært praktisk.
    Arm bør kunne bære store mengder av PUer i MC seriene.

    Arm og spiller må ikke nødvendigvis være ferdig pakke. Men det er selvfølgelig lettvint.

    Budsjett er ikke satt foreløpig, men er litt gjerrig. Så smarte budsjettløsninger er med i vurderingen når penga skal på bordet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Det ble laget noen få, muligens på bestilling, jeg vet ikke. Men min er i hvert fall en SME V med avtagbart headshell. Så kan man selvsagt mene at det er mindre stivt, men disse moderne SME-armene er uansett mye stivere i koblingen enn eldre SME-headshell hvor det kan være litt slark.

    Jeg har et minivater med angivelse av grader, og det stemmer, det fulgte Dr Feickert sitt dataprogram. Bruker alltid det for å verifisere vinkel på headshell.
    Har til gode å finne et vater om er riktig desverre, har 5-6 stk og ingen er helt korrekte, 4av 5 er komplett ubrukelige. Enkelt å sjekke ved å dreie dem180 grader og se om visningen holder seg eller ikke.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.504
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hadde samme problem, men fant et par kalibrerte vater på eBay ved å søke på "calibrated mini spirit level" om jeg husker rett.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er IKKE billig, men søk på "maskinvater"...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Jernias orange lille plastvater er faktisk bra men litt for stort for platespillerarmbruk
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No har eg kjøpt spelar nr 2, som vart omgjort til dotter min sin spelar, ein Pioneer PL L 1000 som innfrir alle krav eg stiller til ein spelar nr 2. Ein ting eg ville stilt som krav til nr 2 er SME-fatning, slik at pickupskift kunne gjerast veldig greitt. Det betingar at spelar nr 1 har superkvalitet til å løyse kritiske oppgåver. Ein PL L 1000 fiksar det meste av kvardagslege oppgåver.
    Elles treng ein strengt tatt ikkje to spelarar. Dersom ein har to armar på ein god nok spelar.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Minilibelle fungerer ikke særlig præcist i forbindelse med tonearm/PU/pladetallerken.
    Masser af variationer, hvis ikke man lægger libellen præcist samme sted, hvis libellen er upræcis, hvis der er støv eller grater hvor man lægger libellen.
    Samtidig bør libellen på tonearmen afstemmes med libellen på vinylpladen hvilke er næsten en umulig opgave
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @ Balle Clorin.
    ps
    Azimuthjustering er til gengæld u-undværlig for alle tonearme hvor lejerne ikke er perpendikulær med tonearmshovedet.
    Når lejer og tonearm ikke er perpendikulære ændres Azimuth når der justeres VTA
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Har til gode å finne et vater om er riktig desverre, har 5-6 stk og ingen er helt korrekte, 4av 5 er komplett ubrukelige. Enkelt å sjekke ved å dreie dem180 grader og se om visningen holder seg eller ikke.
    Dropp vateret, en kulelagerkule er løsningen. Etter tips fra BB.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Hva gjør en som f eks Rudi som bytter pickuper i et voldsomt tempo? Da blir det vel ikke snakk om spiller nr 2, men nummer en som har alle justeringsmuligheter enkelt tilgjengeli?. Løpende justeringer mens pickupen går justert med fjernkontroll, finnes slikt?
    Selv har jeg Rega arm og og holder meg til pickuper jeg vet passer. (Diverse AT mc og nå en Ortofon mm Blue). Best å ikke la nevroser styre og være fornøyd når det låter bra tenker jeg Har latt andre justere tidligere og har respekt for å sette opp pickup selv. Monterte Ortofonen (først med Rød stift) som ventepølse og satte meg inn i diverse maler, testplater og justeringer. Ble så pass bra at jeg ikke har brydd meg om å få på AT mc erstatningen jeg har på lur. Kanskje jeg bare er en enkel sjel... Har en AT 33 mono på spiller nr 2 og der var det en proff som satte den på en gammel Dual. Det var ikke en enkel affære...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ortofon LH-4000, og (trommehvirvel) Audio-Technica AT-LH13H/15H/18H f.eks.

    Båre trådstarter og jeg MÅ justere (eller sette en gang for alle) azimuth på våre nåværende enten vi vil eller ei, også med Audio-Technica...
    Takk for tips. Jeg holdt på å bestille, men oppdager nå at mitt Ortofon LH9000 også kan justeres. Skruen sitter på undersiden, og Ortofon har ikke nevnt det med et ord.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn