Platespiller nr 2. Med enklere justeringer ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer i løpet av året gå til innkjøp av en platespiller i tillegg.
    Har i dag Well Tempered Classic kjøpt ny av meg på slutten av 80-tallet.
    Den har gjort jobben bra i alle år og er det lengst levende utstyr i hylla hos meg.
    Og ingenting feil på denne.
    Men den er litt komplisert å justere perfekt.
    Ved siste PU bytte måtte jeg tilogmed ty til profesjonell hjelp for å få det optimalt.
    Tanken er å investere i en spiller nr 2 som jeg litt fortere kan justere og prøve ny PUer på.
    Jeg søker herved hjelp fra dere som har fulgt litt med på platespillere fronten de siste 30 årene. (det har ikke jeg)

    Kriterier for ny spiller.
    Bør være samme nivå som WT Classic.
    Må være spiller uten hørbar mekanisk støy.

    Plint med motoren må passe på toppen av standard 19" type HiF benk.

    Arm må være lett å justere. Enkel høydejustering. On-the-fly hadde vært supert? Løst headshell hadde vært praktisk.
    Arm bør kunne bære store mengder av PUer i MC seriene.

    Arm og spiller må ikke nødvendigvis være ferdig pakke. Men det er selvfølgelig lettvint.

    Budsjett er ikke satt foreløpig, men er litt gjerrig. Så smarte budsjettløsninger er med i vurderingen når penga skal på bordet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Du ber om en kombinasjon som er vanskelig kanskje , for å kunne justere riktig med moderne nåleslipinger trengs det justeringsmuligheter som gjør det mer komplisert enn Plug and Play…
    Interessant spiller du har

     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo fordi jeg ønsker noe litt mer enn plugg and play at jeg prøver få litt hjelp av eksperter her Balle Clorin :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tenker du på nyere spillere eller er vintage noe du kunne tenkt deg?

    mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Som skrevet over ingen budsjett satt. Men regner ikke med å handle i øyeblikket. Tenker meg dette som min siste spiller:) Brukt forslag for veldig solide spiller og konstruksjoner er likevel relevant.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Rent umiddelbart ville jeg tenkt en Technics SL-1500C hvis du vil ha noe nytt, eller evt. en vintage japansk spiller (flere slike på Torget). I begge tilfeller får du headshell med SME-fattning som gjør bytte av pickup til en lek sammenlignet med et fast headshell.

    Som et alternativ, siden du spesifiserer veldig solid og null mekanisk støy, vil jeg foreslå en Nottingham Interspace Jr. uten arm og deretter en ny eller brukt tonearm med SME-fattning. Da har du en spiller som er så enkel som en spiller kan lages og som er solid nok til at dine barnebarn kan la sine barnebarn arve den i topp stand. Lageret i "admiralty bronze" er uslitelig, lydløst og har de tighteste toleranser som er å oppdrive, mens motoren er uhyre pålitelig og også lydløs på mer enn 30 cm avstand. Enklere og mer solid blir det helt enkelt ikke.
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Nottingham har jeg sett litt i retning av.
    Så absolutt et veldig godt forslag.
    Har også sett litt på de gamle Japanske, men er litt usikker på armene som sitter på disse. Om de er egnet for litt kraftigere MC PU? Også er det kanskje noe usikkerhet om jeg kan regne med 30år bekymringsfri bruk:)
    Fine forslag. Hva med rene armer også. Noe forslag til hva jeg bør ha med på lista?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Micro til salg på Marktplaats i Nederland, alle fra samme kar:
    Direct drives: DD-20, DD-31, DD-33, DD-35, DD-7, DDL-60, DDX-1500.
    Belt drive: BL-21, BL-51, BL-71, BL-91, BL-101, BL-101L, RX-1500, RX-3000.
    We both sell original full serviced players and fully restored players. All with invoice and guarantee.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette er mitt første valg til spiller nr 2 eller kanskje det blir min hoved spiller en dag :) Meget godt drivverk og en arm som takler det meste av puer. Fåes også med tyngre og blankt armrør, mye å velge mellom i den store verden.
    Den ser også virkelig flott ut.
    Pioneer PL70 mkII :)

    mvh

    pl-70lii.jpeg.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om de er egnet for litt kraftigere MC PU?

    Spillere at typen du jevnlig finner på Torget (og sikkert på FINN) til 5-10.000 er typisk fra den øvre delen av hierarkiet til de enkelte merkene og disse har gode armer som takler hva det skal være. Så finnes det sikkert unntak, men jeg har ikke detaljkunnskap nok til å si noe særlig om spesifikke modeller og hvilke/hvor bra armer de har.

    Også er det kanskje noe usikkerhet om jeg kan regne med 30år bekymringsfri bruk:)

    En vintage japansk spiller av den bedre typen som er i god stand ved innkjøp kan du nok regne med å få mange bekymringsfrie år ut av, men 30 kan neppe garanteres gitt at den vil ha noen tiår på baken allerede.

    Hva med rene armer også. Noe forslag til hva jeg bør ha med på lista?

    Det finnes *masser* av svært gode japanske vintage armer, men de mest populære/best kjente koster en god del eller mye mer enn det. Mange kan dog plukkes opp for en rimelig eller relativt rimelig penge. Jeg kan anbefale Micro-Seiki MA-505 MkII/MkIII. Den har jeg hatt selv og den takler hva som helst med bravur så lenge den er i god stand. Ellers har du ting som Audio-Technica AT-1503, Sony PUA-7, Technics EPA-B500, Technics EPA-100, Pioneer PA-70, Sony PUA-1600S, Stax UA-7, osv, osv. Listen over japanske vintage-armer som er mer enn gode nok til å brukes på enhver spiller og til enhver pickup er lang - veldig lang. Selvsagt gitt at de er i god stand.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Føler kanskje denne tråden tok litt feil vei med fokus på gamle Japanske spillere.
    Jeg valgte jo i sin tid denne Well Tempered spilleren foran disse Japanske som Luxman, Denon og Pioneer. Fordi jeg oppfattet WT som bedre. Målet nå er en spiller som er like støysvak. Men mye hurtigere å stille inn. Det meste av de utfordringene ligger vel i armen?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Føler kanskje denne tråden tok litt feil vei med fokus på gamle Japanske spillere.
    Jeg valgte jo i sin tid denne Well Tempered spilleren foran disse Japanske som Luxman, Denon og Pioneer. Fordi jeg oppfattet WT som bedre. Målet nå er en spiller som er like støysvak. Men mye hurtigere å stille inn. Det meste av de utfordringene ligger vel i armen?
    Hvorfor skulle det være "Hurtigere" at indstille overhang osv på nogle grammofoner frem for andre?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva med en Thorens TD124 DD? Koster jo "litt" da, men uten budsjett er vel ikke det noe problem? ;)
    Linn LP12 kan jo bli ganske friske også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Well Tempered Lab Reference Arm (tror det er riktig navn, den har grafittrør, fast pickuphus med to huller og skive, ikke golfball i silikonbadet). Har alltid tenkt at den er superenkel å sette opp fordi at det er mulig å få det meste (kanskje ikke effektiv armlengde) helt riktig. Men fort gjort er det ikke nei.

    Yamaha GT-5000? Er den for stor?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hei Valentino
    Well Tempererd Classic har arm etter sammen prinsipp som din. Med de samme innstillingene som du har. Og du har alle innstillingsmuligheter du behøver. Utfordringen er at alle innstlinger egentlig kun gjelder med skiven i drift og friksjon på PUen. Det finnes ikke noe fast pivot punkt. For overheng / lengde på armen må du ha malen som følger med. Ellers er du helt ute å kjøre.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Slenger bare innpå her at jeg har aldri hatt et oppsett som har vært så lett å stille inn som en Audio Note platespiller, med Audio Note arm og Audio Note pickup. Eller som låter så bra.

    Edit: ser nå at et av kriteriene var å enkelt kunne bytte mellom pickuper. Da utgår vel dette.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Angående Yamaha Gt 5000
    Den er innafor på størrelse. Litt værre med lommeboka:) Og så har jeg sett at folk er litt usikker på VTA innstling på denne.
    Innstilling for pickup på armen er vel også litt kontroversielle?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hei Atlerovik. Audio note har vel fast headshell. Men løst headshell er en faktor jeg kanskje vurderer se bort fra. Hvordan er VTA/høydejustering på den Audio note armen?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    GT-5000 har rett arm. Ingen antiskating og derfor heller ingen sidekraft på nålefanen. VTA-justering ser tilforlatelig ut, men kanskje ikke så rask som du ønsker?

    Hva gjelder justering av WTL-armen: Ja den er dynamisk, hehe. Sist jeg justerte pickup var i 2007, men jeg har RME Digicheck som hjelpemiddel nå og det er en fordel. AT33PTG/II på vei her.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Atlerovik. Audio note har vel fast headshell. Men løst headshell er en faktor jeg kanskje vurderer se bort fra. Hvordan er VTA/høydejustering på den Audio note armen?
    Veldig enkel. En ring rundt festet i overkant av plinthet. En runde tilsvarer 1mm høydeforskjell. Ringen er delt med fire merker, så man har 0,25mm nøyaktighet.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    AN armen høres veldig grei ut kjempe fordel å kunne justere i trinn.
    Har sett Yamaha spilleren på messen i Horten. Den er supertfin. Men så ikke på justeringsmulighetene der. Etter det jeg har lest er Høydejustering like skummelt som på WT Classic. Man løsner en settskrue, og håper man klarer holde på basen :)
    Den rette armen forsår jeg ikke helt. Ref alle diskusjoner om geometri, Stevenson 1-ll Løfgren og lignende.
    Forstår selfølgelig at man unngår skjærekreftene (som folkelig begrep). Men ser for meg at man introduserer andre.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    GT-5000 har rett arm. Ingen antiskating og derfor heller ingen sidekraft på nålefanen. VTA-justering ser tilforlatelig ut, men kanskje ikke så rask som du ønsker?
    Er ikke sikker på, hva´ dette betyder. Rett arm eller s-arm.... ALLE radialarmer lider av skating-kraft, forårsaket av platens rotation, VTF, hastighet og modulasion av rillene. Eneste type arm som ingen skatingkraft har, er en tangential-arm.
    Uansett hvilken (dårlig) forklaring Yamaha måtte gi´ på dette, er det uansett en feil å ikke ha´ muligheten for antiskating-justering.
    På en platespiller til 60.000,- (her i Danmark) er dette i min opptikk underlødigt for å si det mildt :(
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Er ikke sikker på, hva´ dette betyder. Rett arm eller s-arm.... ALLE radialarmer lider av skating-kraft, forårsaket av platens rotation, VTF, hastighet og modulasion av rillene. Eneste type arm som ingen skatingkraft har, er en tangential-arm.
    Uansett hvilken (dårlig) forklaring Yamaha måtte gi´ på dette, er det uansett en feil å ikke ha´ muligheten for antiskating-justering.
    På en platespiller til 60.000,- (her i Danmark) er dette i min opptikk underlødigt for å si det mildt :(
    Ikke gjør denne tråden til en geometri-tråd. Trådstarter spør etter enkelhet i oppsett, og Yamaha oppfyller slike krav i likhet med mange andre. Eksempelvis Rega. Og bare så det er sagt, så gir Yamaha veldig gode forklaringer på hvorfor de har valgt den armen på GT-5000.
    Steen
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår heller ikke dette.
    Jeg forstår at hensikten er å gjøre det samme som med tangensial-armen. Ungå skjærekreftene Men vinklene på selve diamanten i sporet på LP må jo bli feil på alle punkter.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe jeg ikke har fått med meg Steen.
    Er ikke Rega noe av det værre man kan ha å justere på. Trodde man måtte styre med løse skiver for VTA.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår heller ikke dette.
    Jeg forstår at hensikten er å gjøre det samme som med tangensial-armen. Ungå skjærekreftene Men vinklene på selve diamanten i sporet på LP må jo bli feil på alle punkter.
    Takk @rotecop :)
    Nu var det jo du, som startet tråden, så jeg vil pent ignorere #24.
    Om det bli´r for mye teknikk, må DU jo bare si fra :)
    Uansett skal man passe på, ikke bare uimotsagt å kjøpe Yamaha´s tulle-begrunnelse for valg av arm.
    De skriver også "short, straight arm for the clearest reproduction", selvom alle vet, at jo kortere arm, des større sporingsfeil.
    Legg dertil manglende mulighet for å justere antiskating., Ikke akkurat det, man venter av et High-End produkt :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    :giggle: Rotecop, du har så rett, men det er kun hvis man er hifi-neurotiker. Roy Ghandi har alltid sverget til enkelhet, og mener at fast headshell og (til en hvis grad) fast VTA er en fordel. Sett på en pick up,og spill din musikk. Husk på at VTA er mindre viktig enn SRA, selv om de er avhengige av hverandre. Du kan justere milimetervis i bakkkant av arm uten den store effekt på SRA, mens en liten justering av nåletrykk, kan utgjøre store endringer av samme.
    Steen
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Litt av meningen med tråden er å få hjelp til å finne en spiller som jeg kan klare å håndtere teknikk / innstillinger uten å måtte sende spilleren til ekspertisen. Så ditt innspill er relevant.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    :giggle: Rotecop, du har så rett, men det er kun hvis man er hifi-neurotiker. Roy Ghandi har alltid sverget til enkelhet, og mener at fast headshell og (til en hvis grad) fast VTA er en fordel. Sett på en pick up,og spill din musikk. Husk på at VTA er mindre viktig enn SRA, selv om de er avhengige av hverandre. Du kan justere milimetervis i bakkkant av arm uten den store effekt på SRA, mens en liten justering av nåletrykk, kan utgjøre store endringer av samme.
    Steen
    Du har tydeligvis aldrig prøvd en Kiseki Blackheart 😂
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hei Steen
    Jeg er vel sikkert en av hifi-neurotiker. Hadde aldri turt bruke nålvekta for å oppnå rett SRA:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @rotecop
    Nu er det jo deg :)
    Men hadde vært meg, hadde jeg gått for et drivverk, jeg liker, både estetisk og driftsikkert.
    Derpå finne en arm med avtagelig headshell, som du følte deg trygg ved å kunne justere til dit behov.
    Sett disse to sammen og .... voila..... da er du tettest på tilfreds :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til Steen takk for innspill.

    HassBasse for å presisere
    Det ble sikkert litt feil at jeg skrev at den skulle være enkelt å stilles inn. Det kunne bli forstått som få innstlinger.
    Jeg ønsker en spiller som har alle mulige innstillinger. Men at funksjoner er enkle å utføre og finjustere.
    Har du noen forslag til en sånn arm/spiller?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hei Valentino
    Har ikke sett på forklaringen fra Yamaha.
    Kan det være at den er korrekt i 1- 2 punkt?
    Eller ingen?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den rette radialarmen til Yamaha har sine ulemper:
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Ikke akkurat noe stor overraskelse Valentino :)
    Er ikke sikker det er mulig å høre på de fleste PUer. Men litt synd at det går mest utover innerste spor. Som mage gagner er det beste :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Vil følge interessert med her. løst headshell, Azimuth og VTAHøydejustering Trengs da kombinert med en spiller som ikke har fjæring, for å redusere knoting og rejustering.
    Ennå ingen som har klart å komme med en innlegg som konkretsvarer på spørsmålet,… inkludert mitt eget…. ?
    Er det ikke noen her som har en spiller/arm med

    1.Løst headshell
    2. VTA justering i fart
    3. Azimuth justering
    4. ikke fjærende .

    Har registrert anbefalinger av svinedyre spillere som ikke engang klarer å ha stabil gange..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn