Platespiller nr 2. Med enklere justeringer ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg tror ikke på "on-the-fly"-justering.
    Man skal uanset sidde i lyttepositionen for at afgøre kvaliteten af en justering.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.417
    Sted
    Under stjernene
    "Vurderer i løpet av året gå til innkjøp av en platespiller i tillegg.
    Har i dag Well Tempered Classic kjøpt ny av meg på slutten av 80-tallet.
    Den har gjort jobben bra i alle år og er det lengst levende utstyr i hylla hos meg.
    Og ingenting feil på denne.
    Men den er litt komplisert å justere perfekt.
    Ved siste PU bytte måtte jeg tilogmed ty til profesjonell hjelp for å få det optimalt.
    Tanken er å investere i en spiller nr 2 som jeg litt fortere kan justere og prøve ny PUer på.
    Jeg søker herved hjelp fra dere som har fulgt litt med på platespillere fronten de siste 30 årene. (det har ikke jeg)

    Kriterier for ny spiller.
    Bør være samme nivå som WT Classic"

    Som du vet har jeg samme spiller som deg, og derfor følger jeg spent med.
    Lurer på hvilken spiller som blir hovedspiller. I så fall det blir den nye hvorfor ikke gå opp ett hakk og eventuelt kvitte seg med TWTC Eller blir den nye bare til test av PU og deretter brukes på den du har i dag. I så fall har du samme utfordringa som i dag.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp en Bergmann Magne så trenger man bare å tenke på VTA.....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Før man kjøper den så må vel de fleste tenke på om kontoen tåler utfordringen.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Er også enig i at Bergman er fristende. Lommeboka er dog ikke så fristet:)
    Sannsynligvis vil den i så fall heller ikke blitt en nr2 spiller, men en i stedenfor. Som YesJens undrer på over. Men kan ikke helt se for meg å skulle selge WT noen gang.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig i at den er fristende, men gitt prisen også helt uaktuell. Da måtte jeg i tilfelle vært misfornøyd med spilleren jeg har og vunnet i lotto (som jeg ikke spiller).
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.417
    Sted
    Under stjernene
    Det var nok nummeret før jeg tok innbytte av The Well Tempered Classic/ChrismaV2 til Magne i mai 2020. Men klarte ikke å kvitte meg med "gammel hunden".
    Har i ettertid oppgradert spilleren med ny tonearmstråd og separat strømforsyning.
    En annen ting er at man måtte begynne å kjøpe betydelig mengde plater for å rettferdiggjøre innbytte. Streamer i dag ny musikk, kjøper sjelden plater.
    (Tambaqui og SOtM).

    Sliter fremdeles med å forstå behovet for spiller 2
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Greia YesJens. Er at jeg føler jeg blir litt låst til PU og Spiller. Jeg har lyst til å kunne prøve flere PUer uten å måtte bruke flere uker på å stille inn platespilleren. Kan hende du synes jeg er litt lat. Eller at jeg kanskje skulle koste på meg verktøy for å stille inn platespiller. Slik som Mala Analogue lab har tilgang på.
    Men jeg tenkte kanskje en spiller med tydelige og enkle justeringer hadde vært en grei løsning. Uansett ser jeg ikke for meg å hive ut WTC. Men det kan jo fort hende at det er den nye platespilleren som blir brukt mest :) har hylleplass til to:)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.417
    Sted
    Under stjernene
    Kan man ikke måle seg fram til riktig justering?
    Jo, med programvare, tilhørende plater og PC.
    Men så blir man jo litt skremt når analog lab skriver:

    "Det vi ønsker å oppnå med VTA/SRA justering, er å kopiere den vinkelen LP plata er kuttet med. Så hvilken vinkel er det? De forskjellige plate produsentene oppgir et sted mellom 90 og 95 grader. Derfor har man sagt at en SRA på ca 92 grader, er et brukbart utgangspunkt. Så kommer faktorer som produksjonstoleranse innenfor pickup industrien, tjukkelse på LP platene, produksjonsårgang, compliance på aktuell pickup, diamant slipning, osv. Når vi vet at én grad endring av VTA/SRA, på den aktuelle (Technics) armen krever drøyt 4mm høydejustering på armpivot, forstår vi at det er behov for minst 20mm høydejustering, for å kunne spille de fleste plater med «riktig» VTA/SRA. Hvor mye høydejustering har man på Technics armen? Plus/minus 3mm. Mindre enn én grad opp eller ned. At en gitt pickup er en millimeter eller to, høyere eller lavere, utgjør altså lite i denne sammenheng."
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke jeg noe ekspert på dette. Er vel bare et spørsmål om hvor man legger toleransen YesJens ? Bare se på hvor mye SRA endrer seg med friksjon i rillene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi (i allefall jeg) der at jeg med bruk av de verktøyene jeg har til min Well Tempered Reference Arm:
    Testplaten til Hi-Fi news (ikke si at det er noe feil med den nå da, hehe)
    En brukende nåletrykksvekt
    RME Digicheck
    Dertil pickup fra en produsent som klarer å montere nål og nålefane til spec og lærdom fra Korf-bloggen. Joda.

    Dersom jeg skulle lekt med pickuper hadde jeg selvfølgelig valgt en arm med presis SME/JIS/(eg. Ortofon)-fatning og valgt skall som lot seg montere presist og hurtig hver gang. Eller enda bedre et drivverk med plass til 2-4 armer (evt. med fast hus) og en riaa som lot meg ha alle armene koplet til samtidig...
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.417
    Sted
    Under stjernene
    Forstår ikke klue med å bytte mellom flere spillere/armer/PU og RIIA/forforsterker. I min verden er man ikke i mål.
    Hvis man da ikke spiller 78 plater og sånt. Og de som tester trenger kanskje noen alternativer.
    Nå er ikke jeg noe ekspert på dette. Er vel bare et spørsmål om hvor man legger toleransen YesJens ? Bare se på hvor mye SRA endrer seg med friksjon i rillene.
    Ikke jeg heller, men hvor dyp er en rille?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Kan man ikke måle seg fram til riktig justering?
    Jo, hvis det tilfredsstiller dig.
    Men der er flere ting i det.
    Med hensyn til VTA : De fleste plader blev i 60érne lavet ud fra et Ortofon-15grader-skærebord (husker ikke det specifikke navn). Nåle havde derfor indbygget vta på 15grader. Skæreborde blev dog typisk hævet op til 2grader i skæreprocessen, for på den måde bedre kunne frigøre skærerester, så ikke de generede skæreprocessen. Det betyder den mest "rigtige" afspillevinkel er omk 17grader for de plader.
    I 70érne udskiftedes der til Ortofon 20grader-skærebord og nålene nu med indbygget vta på 20grader. Skærebordene blev stadig hævet op til 2grader i skæreprocessen hvilke betyder plader som er skåret med Ortofon-20gr bør afspilles med 22grader VTA (Hvilke betyder tonearm i 90grader, parallel med pladen hvis PU har 22grader vta eller tonearmen 92grader hvis PU har 20grader vta).

    Det korte af det lange, du kan vælge måle dine plader med måleudstyret inden du lytter eller bare sætte pladen på og lytte.
    Personligt synes jeg ikke VTA er så kritisk. Der er bare nogle yder-tollerencer jeg holder mig indenfor og så bare acceptere det jeg hører, med en "one-size-fitts-all-justering".

    Endnu værre med "Azimuth on the fly"? Jeg ville ikke turde. Og tænker heller ikke dem med meget flydende pladespillere tør.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg justerer en gang, @nils valla , sjekker medet par plater med musikk om ting låter som om de er på plass (typisk forvrengning i tutti innerst på platesiden), sjekker igjen og er ferdig med det. En Well Tempered Arm er ikke noe man styrer med i det daglige tenker jeg. Hva mener dere, @rotecop og @YesJens?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.417
    Sted
    Under stjernene
    Da er vi (i allefall jeg) der at jeg med bruk av de verktøyene jeg har til min Well Tempered Reference Arm:
    Testplaten til Hi-Fi news (ikke si at det er noe feil med den nå da, hehe)
    En brukende nåletrykksvekt
    RME Digicheck
    Dertil pickup fra en produsent som klarer å montere nål og nålefane til spec og lærdom fra Korf-bloggen. Joda.

    Dersom jeg skulle lekt med pickuper hadde jeg selvfølgelig valgt en arm med presis SME/JIS/(eg. Ortofon)-fatning og valgt skall som lot seg montere presist og hurtig hver gang. Eller enda bedre et drivverk med plass til 2-4 armer (evt. med fast hus) og en riaa som lot meg ha alle armene koplet til samtidig...
    Nei, det går heilt fint. Berre lytt etter oppløysing i diskanten.
    (men kanskje du treng rundstrålande høgtalarar for å få det skikkeleg til?)
    Da er vi (i allefall jeg) der at jeg med bruk av de verktøyene jeg har til min Well Tempered Reference Arm:
    Testplaten til Hi-Fi news (ikke si at det er noe feil med den nå da, hehe)
    En brukende nåletrykksvekt
    RME Digicheck
    Dertil pickup fra en produsent som klarer å montere nål og nålefane til spec og lærdom fra Korf-bloggen. Joda.

    Dersom jeg skulle lekt med pickuper hadde jeg selvfølgelig valgt en arm med presis SME/JIS/(eg. Ortofon)-fatning og valgt skall som lot seg montere presist og hurtig hver gang. Eller enda bedre et drivverk med plass til 2-4 armer (evt. med fast hus) og en riaa som lot meg ha alle armene koplet til samtidig...
    Ja, du er heldig som har reference armen, har du mulighet til å legge ut et bilde. Har aldri sett den. Prøvde å få tak i den for noen år siden uten hell.
    Bruker Dr. Feickert sin mal.
    Har Clearaudio og Ortofon sine testplater. Særlig fornøyd med Ortofon 001, 002 og 003 som inneholder musikk.
    Nåletrykksvekt er og speil er en nødvendighet. Bruker hørselen påVTA/SRA og antiskating.

    Min forforsterker har mulighet for 5 innganger hvor hver inngang kan justeres separat MM (R)/MC (C) samt forsterking, de mest kjente EQ kurvene inkl RIIA, Mono/Stereo onfly fra mobilen.

    Men hva er RME Digicheck?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RME Digicheck er programvare som følger med RME sine lydkort (Yup, alt blir digitalt hos meg før det blir analogt igjen), og den har et veldig fint plott som viser kanalkorrelasjon. Supert til pickupjustering.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har husket helt feil. Beklager.
    Armen min er ikke en Reference, men det jeg nå tror er en Classic V (fuglene må vite hvor mange iterasjoner Classic-armen hadde). Dette bildet fra nettet (uten silikon i karet) ser ganske riktig ut, men ikke helt. Min har ikke den lille sylinderen med hull på toppen mellom karet og den vertikale delen av galgen (er det til den opprinnelige tonearmshvileren?). Min har også to kontravektlodd, ett i stål og ett i aluminium.


    Dette pickupskallet. Ikke særlig justerbart men det treffer Stevenson med Sumiko BPS/Blackbird og AT-OC9 og (håper jeg) AT33-familiene:

    Reference nedenfor. Fant de ut at armen bøyde seg, eller har de valgt et annet mindre stivt rørmateriale her? Kontravekten er også mer kompleks, men den ser ikke spesielt enkel ut å justere. Kan se ut som at det er laht opp til å kunne justere VTA mens platen går med en maskinskrue ned i det antatt gjengede hullet på toppen av galgen. Pickuphuset er likt det på min.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Muligt, men hvis det var bordet, du ændrede graderne på, ville skærehovedet jo ha´ den samme indstillede vinkel uanset :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje dette er litt forvirring mellom begrepene? "cutting lathe", som vanligvis oversettes til "dreiebenk" på norsk (dansk?), og "benk" ble til "bord"?

    Uansett har jeg ikke hørt om at Ortofon laget slike heller. ...Men det betyr selvsagt ikke at de ikke har gjort det. :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hele arrangementet med skærehoved hedder noget i stil med "Ortofon 15/20 grader skærebord". Husker ikke den præcise betegnelse, men ordet "bord" indgår
    Hvis man søger på Ortofon Cutting head finner man der dette:

    1946: The first mono cutterhead for the gramophone industry is developed. The cutterhead is revolutionary because the level of registration of the oscillations is raised from 5 kHz to 14 kHz.
    The company name is changed to "Fonofilm Industri A/S".

    eller


    Development of Moving Coil cutterhead
    As previously mentioned, Ortofon started making cutter heads for record manufacturing companies in 1945 and they became adopted by companies all over the world.

    From being a development laboratory for tone films (the Petersen and Poulsen System) Ortofon became an important force in fostering the gramophone industry, among other things by developing a Moving Coil cutter head for mono cartridges which was followed by various models of mono as well as stereo cutter heads. Ortofon used its market knowledge and technology from its renowned cutter head production to make very fine cartridges.





    Hvis man søger på Ortofon cutting board finner man ingenting !!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.417
    Sted
    Under stjernene
    Jeg har husket helt feil. Beklager.
    Armen min er ikke en Reference, men det jeg nå tror er en Classic V (fuglene må vite hvor mange iterasjoner Classic-armen hadde). Dette bildet fra nettet (uten silikon i karet) ser ganske riktig ut, men ikke helt. Min har ikke den lille sylinderen med hull på toppen mellom karet og den vertikale delen av galgen (er det til den opprinnelige tonearmshvileren?). Min har også to kontravektlodd, ett i stål og ett i aluminium.


    Dette pickupskallet. Ikke særlig justerbart men det treffer Stevenson med Sumiko BPS/Blackbird og AT-OC9 og (håper jeg) AT33-familiene:

    Reference nedenfor. Fant de ut at armen bøyde seg, eller har de valgt et annet mindre stivt rørmateriale her? Kontravekten er også mer kompleks, men den ser ikke spesielt enkel ut å justere. Kan se ut som at det er laht opp til å kunne justere VTA mens platen går med en maskinskrue ned i det antatt gjengede hullet på toppen av galgen. Pickuphuset er likt det på min.
    Takk for info. Trur Reference har karbonrør.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @HasseBasse.
    Hvis du taster "Ortofon cutting table" dukker meget mere op.
    Jeg skulle lige prøve selv med 15 eller 20degree efter navnet men undgik finde noget. Tror godt det kan lade sig gøre hvis man har tid.
    By-the-way, Hasse, hvilken tast på computeren beskriver tegnet for grader?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.417
    Sted
    Under stjernene
    Jeg justerer en gang, @nils valla , sjekker medet par plater med musikk om ting låter som om de er på plass (typisk forvrengning i tutti innerst på platesiden), sjekker igjen og er ferdig med det. En Well Tempered Arm er ikke noe man styrer med i det daglige tenker jeg. Hva mener dere, @rotecop og @YesJens?
    Er man først i mål med justeringa, så er det bare å kose seg med musikken. Driver ikke å bytter på PU. Har en Clearaudio CharismaV2 på lur, men bytter ikke for jeg må.
    Spilte Dire Straits/Brothers in arms Mofi og Vertigo Half speed. Overraskende stor forskjell.
    Det nok programmaterialet som setter begrensninga ikke TWT, selv om det finnes bedre spillere.
    Jeg er i mål.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tillegg: Jeg kan justere VTA enkelt på min. Det er en maskinskrue med sekskantsokkel nedi hullet. Lenge siden sist som dere forstår.
    4BFEFF4D-A970-499D-A438-C81247C075C8.jpeg

    6160FD62-E5D4-4C36-9D9A-A6E9B2585495.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    By-the-way, Hasse, hvilken tast på computeren beskriver tegnet for grader?
    Ain´t got a clue 😂 ..... skriver selv "grader".
    Fikk en gang vist en side, hvor man med kombinationer af tal og bogstaver kan få diverse tegn frem såsom omega, ohm, uM og
    meget mere. Må være derimellem også, men kan s´gu ikke huske.
    Man kan gøre det i "Word": Start -> alle programmer -> tilbehør -> systemværktøjer -> tegnoversigt
    Men så skal du først skrive det i Word, og så copy/paste ind i indlægget her. Det er vist ikke umagen værd :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Muligt, men hvis det var bordet, du ændrede graderne på, ville skærehovedet jo ha´ den samme indstillede vinkel uanset :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Du misforstår. I 60erne var "bordet" et 15grader skærebord. I 70erne ændredes det til 20grader. Vel et spørgsmål om skærehovedets vinkel i fh til bordet.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nej..... DU misforstår. Et skærebord med roterende tallerken skal stå absolut 100% i water.
    Skærehovedets/skærenålens vinkel er den, der blev ændret fra 15-20 (22) grader .
    Hold nu op med det vrøvl, bare for at få ret 😁
    Du benævner ikke et skærebord ud fra skærenålens vinkel.. Det samme "bord" kan fint benyttes uafhængigt af vinkel på skærenål.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Lidt samme princip som i TT.´s tråd, hvor en pladepuk ikke kan benyttes til 50Hz plader
    fordi den kun har strobo til 60Hz :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Nej..... DU misforstår. Et skærebord med roterende tallerken skal stå absolut 100% i water.
    Skærehovedets/skærenålens vinkel er den, der blev ændret fra 15-20 (22) grader .
    Hold nu op med det vrøvl, bare for at få ret 😁
    Du benævner ikke et skærebord ud fra skærenålens vinkel.. Det samme "bord" kan fint benyttes uafhængigt af vinkel på skærenål.
    Det er sku da det jeg hele tiden prøvede at forklare dig. Jeg benytter ordet "bord", fordi Ortofon selv kalder det et bord. Jeg er sku da udmærket klar over det er skæret som tiltes
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vil gerne se et link til det ortofon-skriv.
    Kan intet finde, uanset hvor effektivt jeg søger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn