Planlegging av mediarom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Er der noen som kunne hjulpet meg litt med å bestemme lytteposisjon? Jeg finner at jeg bør sitte 190cm (38%) fra bakvegg. Med den posisjonen kommer Bakkanalene i konflikt med døren som kommer på bakveggen. Dersom jeg kan trekke lytteposisjonen litt bakover og flytte litt på døren kan jeg få løst dette, men jeg er redd for å plassere meg i et område som gir store akkustiske utfordringer. Kan noen se litt på rommet og si litt om hvilket område som ser ut til å være best å plassere lytteposisjon i? Jeg har ikke kunskap nok til å beregne og simulere dette selv...
    Jeg nærmer meg nå plating av vegger og må derfor finne plassering av ht-uttak. Jeg ønsker å legge opp til 9.2 med Atmos og ønsker å treffe best mulig på første forsøk.
    De nøyaktige målene på rommet blir som følger: Bredde: 431cm, Lengde: 500cm og høyde: 244cm. Kortveggene blir front- og bakvegg.
    Setter stor pris på hjelp her!

Mvh

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.179
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kan du snu og bruke langveggene som front/bak? Treffer muligens bedre da? Også akustisk etter det lille jeg har forstått om emnet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er der noen som kunne hjulpet meg litt med å bestemme lytteposisjon? Jeg finner at jeg bør sitte 190cm (38%) fra bakvegg. Med den posisjonen kommer Bakkanalene i konflikt med døren som kommer på bakveggen. Dersom jeg kan trekke lytteposisjonen litt bakover og flytte litt på døren kan jeg få løst dette, men jeg er redd for å plassere meg i et område som gir store akkustiske utfordringer. Kan noen se litt på rommet og si litt om hvilket område som ser ut til å være best å plassere lytteposisjon i? Jeg har ikke kunskap nok til å beregne og simulere dette selv...
    Jeg nærmer meg nå plating av vegger og må derfor finne plassering av ht-uttak. Jeg ønsker å legge opp til 9.2 med Atmos og ønsker å treffe best mulig på første forsøk.
    De nøyaktige målene på rommet blir som følger: Bredde: 431cm, Lengde: 500cm og høyde: 244cm. Kortveggene blir front- og bakvegg.
    Setter stor pris på hjelp her!

Mvh
    Kan se litt på det iløpet av dagen. Kan du evnt snu rommet 90 grader?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser du ænsker 7.2.2 (atmos kanaler )

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Det blir enten 7.2.4 eller 9.2.2.
    Det blir 2 subber i front.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer tilbake med litt info senere. Ble plutselig hektisk her.. Men jeg får ikke til noen gode simuleringer uten 4 subber. 2 på frontvegg og 2 på bakvegg. Er du helt låst med tanke på antall subber?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du går for 9.2.2 tenker du da på å ha front wide eller high. Husker ikke terminologien i farten...

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Ved 9.2.2 blir det front wide tror jeg. Jeg har to subber fra før og skal bygge to til så fort rommet er klart. Skal derfor få til en i hvert hjørne selv om planen var to på hver side i front :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok. Skal forske litt mer på det. Rommets dimensjoner gir desverre en suck out på rundt - 5db mellom 35-65hz. Men man overlister de greit ved plassering av subbene i de 4 hjørnene. Og kjøre de en 3-4db hot.

Skal se litt mer på dette. Døra inn i rommet, kommer den på bakveggen om du spiller i lengderetningen?

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Ja, den kommer på bakveggen ved spilling i lengderetning. Plasseringen av døren vin bli ute på høyre side bak i rommet. Jeg kan forskyve den litt, men er ganske låst. Flytter jeg den for langt inn mor midten ødelegger jeg for tilstøtende rom og for langt ut mot hjørnet ødelegger for evt plassering av sub i mediarommet...
    Dersom det er noe å hente på å ha 7.2.4 fremfor 9.2.2 så går jeg gjerne for det. Er litt usikker på hva som vil gi best utbytte lydmessig?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Min lille erfaring med wide, gav lite. Men å gå fra 7.2 til 7.2.4 gav enormt mye. Om du trenger 4 i taket kommer helt ann på hvor du setter sofa.

Døren inn til rommet, har du tenkt på hvilken vei den skal svinge? Tenker på plassering av surround back kanalene.

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Ja, jo mer jeg vurderer, jo mer heller jeg mot 7.2.4 :) døren inn til rommet må svinge inn i rommet :-( kan svinge begge veier, men venstrehengslet (når du ser på den fra mediarommet) er desidert best... Dette gir meg noe hodebry ang bakkanalene. Hvis jeg skal ha sub i hjørnet vil det si at døren må 60 fra vegg. Siden det blir 90-dør vil jeg da komme 150cm inn på veggen + list... Da blir det ikke mye spredningn på bakkanalene... Hvis jeg ikke skal ha sub i hjørnet bak kan jeg trekke døren noe lenger ut mot veggen...
    Dette avhenger så klart av hvilken lytteposisjon som blir valgt. Jo lenger bak jeg kan trekke lytteposisjon, jo mindre avstand trenger jeg mellom bakkanalene...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok her er ett forslag til plassering av swettspot, høyttalere og delefrekvens.

Sweetspot plasseres 150cm fra bakvegg.

Høyttalerene 114cm fra baffel til frontvegg og 52 cm inn fra sidevegg målt fra senter av element

Subber klin ut i hvert hjøre av rommet, som deles på 90-100hz.

Vet ikke om dette er mulig, men det ser bra ut på simuleringer

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Tuuuusen takk! Dette tror jeg at jeg skal få til :) Setter stor pris på at du tar deg tid til å se på dette for meg!
    Har dsp på forsterkerene til subene samt minidsp 2x4HD så det jeg ikke får kontroll på fysisk bør jeg klare å ratte inn i etterkant.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du må nok påregne å legge på noen knepp mellom 30-60hz. Nå er jo dette bare en simulering, så praksis er ikke alltid likt. Men tror det der er en god start.

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Ja, det blir spennende å se hvordan det ser ut når jeg blir ferdig og får tatt en måling. Nå er jeg nesten i mål med isolering så nå er det elektro som står for tur før jeg kan sette i gang å plate veggene :)
    Er litt av en jobb å isolere rehabiliteringsprosjekt. Kun få plasser en ikke må tilpasse isolasjonen i alle retninger :-S

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    DSC_0289.jpg

Da er mye av stillaset tatt ned og vi er stort sett ferdig utvendig. Mangler litt maling, men det kommer etterhvert.
    Inne er taket ferdig med lydbøyler, ett lag gips som er sparklet og fuget og ett lag "takess" sponplater utenpå. I veggene er alt elektrisk på plass. Nå mangler jeg å legge opp fire høyttalerpunkt før jeg kan isolere ferdig og få opp dampsperre. Ligger godt bak skjema nå, men det går fremover og det er tross alt det viktigste. Bare det å trekke 12 høyttalerpunkt har tatt mye lenger tid en jeg hadde planlagt. Har tatt livet av to trekkesnorer i prosessen :)) Skal få lagt ut noen bilder i løpet av uken :)

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Da er alle høyttalerpunktene på plass og jeg har begynt på gipsen som blir underlag for walls2paint plater. Nå blir det litt rydding og så ferie her så det blir nok lite gjort før ut i august en gang. Legger ved ett par bilder som viser hvordan det så ut i kveld :)
    DSC_0293.jpg
    DSC_0294.jpg
    DSC_0295.jpg
    DSC_0296.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    God ferie. Morsomt å følge med her. Blir et flott rom tror jeg.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.261
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tro kan vi gjøre i kirken Peter:)
    Dette blir bra. Er jeg helt sikker på.

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Godt dere har troen :-D Takker for positive tilbakemeldinger!
    Gleder meg til å fortsette etter ferien:)

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Da er det vel på tide med en liten oppdatering. Har vert ferie og de daglige rutinene har etterhvert innhentet oss så det har ikke blitt så veldig mye tid til snekring, men har fått gjort litt innimellom. Alle veggene er ferdig gipset og har blitt sparklet og fuget for lydtetting. Langveggene har fått ett lag walls2paint utenpå gipsen og jeg har fått opp lettveggen som deler rommet. Fruen får ett lite avkoblingsrom der hun skal ha noen stoler og ett piano og så kommer mediarommet innenfor der. Legger ved noen vilder som viser status i prosjektet. Blir noen timer her og der fremover så progresjonen blir ikke mye å skryte av fremover, men det viktigste er at det går på fram :)
    DSC_0379.jpg
    DSC_0380.jpg
    DSC_0381.jpg
    DSC_0383.jpg
    DSC_0384.jpg

Vedlegg

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Da har det skjedd litt her. Rommet er ferdig fuget og jeg har fått foret ut nederste del av veggene samt malt to strøk. Nå skal elektrikeren få gjøre seg ferdig og jeg må finne ut hvilket gulv jeg skal ha. En ting jeg lurer litt på er hvilke høyttalere jeg skal ha i taket. Vil ha høyttalere som kan henges i taket og ikke innbygging. Har sett noen bruker dynavoice sine som er rimelige og ser ok ut, men er de kraftige nok? På høyttalersiden blir det å bruke ting jeg har stående i første omgang frem til økonomien tillater nyanskaffelser, men jeg har ikke noe som egner seg for å henge i tak så her må jeg gjøre en liten investering.
    DSC_0008.jpg

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Er det noen som har erfaring med teppefliser? Hvordan er det med støv og renslighet? Hvordan blir det akkustikkmessig å gå for teppefliser kontra laminat som også er en het kandidat?

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Nå nærmer det seg slutt på bygging og klart for innredning og akkutikktiltak her. Har fått på plass gulv og er klar til å montere resterende foringer samt listverk. i dag er det tre måneder siden jeg satte i gang dette prosjektet og det kan se ut til at det bør stå klart i løpet av neste uke :-D Siden det er søndag i dag og det ikke er helt populært med kapping og kompressor fikk jeg anledning til å sette sammen ett kabinett til en av to nye subber :-D
    DSC_0013.jpg
    DSC_0015.jpg

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Jeg har kjøpt inn 15cm space slab isolasjon som jeg skal lage rammer til av 23x48 lekter og bruke i 1. Og 2. Refleksjon. Her har jeg to spørsmål. Det første jeg lurer på er hvor langt ned i frekvens vil disse virke? Det andre jeg lurer på er hva jeg bør trekke de med? Blir det 100% støvtett med høyttalerstoff fra biltema?
    I taket er jeg litt usikker på hva jeg bør gå for. Alternativene per i dag er samme løsning som på veggene eller rockfon industrial Black? Noen som har noen tanker her? Det blir ikke aktuellt i førsteomgang og behandle en hel vegg slik noen har gjort uten at det viser seg at jeg blir tvunget til det for å få ett brukbart lydbilde i rommet. Er svært spent på hvordan rommet faktisk måler, men det blir nok fort en uke eller to før jeg får foretatt de første målingene...

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen som har erfaring med teppefliser? Hvordan er det med støv og renslighet? Hvordan blir det akkustikkmessig å gå for teppefliser kontra laminat som også er en het kandidat?
    Bruker teppeflis. Fungerer knall. Om det har noe lydmessig Vinning skal jeg ikke uttale meg om.

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Bruker teppeflis. Fungerer knall. Om det har noe lydmessig Vinning skal jeg ikke uttale meg om.
    Gikk for det trygge og la laminat :)

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Sitter og planlegger diy akkustikkplater og lurer på om noen kan hjelpe meg litt med tips til stoff jeg kan trekke de med. Lager rammer av lekter og skal fylle de med 150mm spaceslab. Planen var svart høyttalerstoff fra biltema, men jeg har malt veggene med decoblue og lurer på om jeg kan finne noe som går mer i ett med veggene. Er det noen som har noen tips til alternative stofftyper som kan brukes til dette formålet?

Mvh

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.179
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Stoff og stil har stoff av bedre kvalitet en Biltema, jeg tror også de har flere farger.

Lenge siden jeg handlet der, men mener at det var litt vanskelig å finne det på nettsidene deres.

Ps: jeg har ikke glemt deg, men det passer liksom aldri :(

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.332
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stoff og stil har stoff av bedre kvalitet en Biltema, jeg tror også de har flere farger.

Lenge siden jeg handlet der, men mener at det var litt vanskelig å finne det på nettsidene deres.
    Her er varianten jeg kjøpte som jeg brukte i mitt hjemmekinobygg.
    Det er tettere enn frontstoff, så jeg ville ikke brukt det til det. Men det gjør en flott jobb til å holde fibrene på plass.
    https://www.stoffogstil.no/metervarer/fr/polyester-fr/interlock-polyester-sort

Skal du ha faktisk høyttalerfrontstoff, så kjøper du fra Dynabel. De fikser skikkelige dimensjoner, ikke bare fjollete småbiter som du får på biltema.

Nå hører det med til historien at de ferdigbygde absorbentene jeg kjøpte fra GIK acoustics er trukket i stoff som ikke engang ligner litt på høyttalerfronstoff. Og de funker svært bra allikevel Så det er ikke SÅ viktig hva du bruker. Bare unngå voksduk og presenning og sånt, så er mye gjort.

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Takker for svar! Nå har jeg hatt en runde og forespurt pris på rockfon industrial Black 100mm i dag og har fått såpass god pris på dette at jeg tror jeg bestiller inn noen pakker fremfor å bygge i førsteomgang. Mulig jeg bygger ramer til de på sikt for å trekke de med noe litt mer spennende en originalt, men det må jeg se litt på når jeg har fått de i hus. Lurer litt på hvordan jeg skal få hengt disse på veggen. Blir muligens en llsning med en slags hylle under og over slik som jeg mener jeg så hos RES.
    @roadrune: Ikke stress! Har mer enn nok å henge fingrene i om dagen med skole og bygging av rom samt innredning :) Heldigvis er det en lang høst og vinter forran oss der hifi kan prioriteres med god samvittighet :-D

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.713
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Oppdaget tråden først nå, men her blir det spennende å følge med videre!

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Kjører på med flere spørsmål jeg :)
    Stereobenken blir bygd etter kjent oppskrift med gjengestenger slik flere andre på sentralen har gjort før. Har bestillt inn gjengestenger (m20) samt muttere og skiver. Benkeplater kommer forhåpentlig vis i løpet av neste uke, men jeg sliter med å finne blindmutter til m20 gjengestenger. Ønsker blindmutter på toppen og muligens under møbelet. Er det noen som kan guide meg til en nettside/ butikk som selger dette eller lignende?

Mvh

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Ja, det kan muligens brukes, men allerhelst ønsker jeg slike som ser ut som en sylinder med m20 gjenger inni og umbrako (eller hva det heter) på toppen. De kan senkes ned i benkeplaten slik at det bare er en flat rund plate som er synlig. Ganske vanlige på flatpakkede møbler, men m20 er noe grovere enn det som er vanlig.... Den dårlige forklaringen forteller muligens noe om min kompetanse på dette feltet :))

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.213
    Torget vurderinger
    1
    Du får Google sleeve nut. Det største jeg så i forbifarten var M10. M20 er litt i groveste laget til det "vanlige" bruksområdet som er møbler.

Mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn