Placebo og omvendt placebo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    james Randi hadde i sin til en pris på svimlende 1 million dollar til den som kunne få disse fjonge kablene identifisert i en abx dbt.
    dete sto fra 2007 til 2015 og gjett hva…. Ingen kunne kassere premien. Ganske skuffende da en skal vite at mange prøvde.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sa han ikke akkurat at vi hittil ikke har sett en test som gir statistisk konklusivt resultat? Vi kan klare oss uten "kan du bevise at Fantomet ikke finnes"-argumentasjon. Hvis noen påstår at han finnes er det de som har bevisbyrden.
    Hallo
    Jeg ber om beviser for alle disse faila testene. Hvis det er gjennomført med så skuffende resultater (eller oppløftende) så må det jo finnes bevis.
    Jeg er interessert i resultatet og hvordan disse ble gjennomført
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    james Randi hadde i sin til en pris på svimlende 1 million dollar til den som kunne få disse fjonge kablene identifisert i en abx dbt.
    dete sto fra 2007 til 2015 og gjett hva…. Ingen kunne kassere premien. Ganske skuffende da en skal vite at mange prøvde.
    Var det mange som prøvde å påvise forskjeller på audio kabler? Har du en link? Kunne vært interessant å lest om.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    hcs. Du bar vel kontrollør på en ab test. Og den var også et nullresultat mener jeg å huske.
    det var ikke engang en. Abx. Det er du som kan forklare da jeg ikke engang var tilstede.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    hcs. Du bar vel kontrollør på en ab test. Og den var også et nullresultat mener jeg å huske.
    det var ikke engang en. Abx. Det er du som kan forklare da jeg ikke engang var tilstede.
    Ble ikke noe av for min del, så det kan jeg ikke svare på.

    Jeg lurer på om du har en link til din påstand om at at Randi har hatt "mange" inne for å påvise forskjell innen audio-kabler? Metodikken er en ting, noen annet er statistisk signifikans og kohort på de "mange" som deltok. Finner dette interessant ifht metode og vil gjerne derfor se link til de som har tatt denne testen hos Randi.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    den får du ikke se lengre da den ble terminere i 2015. dette var det så mye skriblerier om og det var en liste på flere sider med nullresultater. hadde jeg visst da at du etterspør bilder fra det så skulle jeg vært henseende og tatt skjermdumper til deg.
    beklager at jeg ikke så den komme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    den får du ikke se lengre da den ble terminere i 2015. dette var det så mye skriblerier om og det var en liste på flere sider med nullresultater. hadde jeg visst da at du etterspør bilder fra det så skulle jeg vært henseende og tatt skjermdumper til deg.
    beklager at jeg ikke så den komme.
    Jeg bare etterspør "de mange" som tok abx tester innrettet ifht kabler. Men, slik jeg leser deg, har du ikke noe konkret å komme med.. Uansett, slike data kan sikkert fremkalles om det er behov, hadde bare håpet du visste om noen konkrete linker til såkalte audiofile tester. Takk for innspill.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har googlet litt nå (james randi cable challenge). Er ikke mye å finne. Mest om Michael Fremer som ville ta testen, men så trakk produsenten Pear Cables seg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    den får du ikke se lengre da den ble terminere i 2015. dette var det så mye skriblerier om og det var en liste på flere sider med nullresultater. hadde jeg visst da at du etterspør bilder fra det så skulle jeg vært henseende og tatt skjermdumper til deg.
    beklager at jeg ikke så den komme.
    Er det denne magikeren her du mener?
    https://www.bbc.com/news/world-us-canada-54642107
    Klarer ikke finne noe om kabeltesten men fant ut at han utfordret de ned synske evner, koden hans ble cracket av en gjeng cyrptografører.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hallo
    Jeg ber om beviser for alle disse faila testene. Hvis det er gjennomført med så skuffende resultater (eller oppløftende) så må det jo finnes bevis.
    Jeg er interessert i resultatet og hvordan disse ble gjennomført
    Når man ikke klarer å reprodusere et systematisk positivt resultat får man ikke noe resultat. Vi kan selvsagt lage dokumentasjon på at vi ikke har klart å reprodusere et positivt resultat, men hva slags interesse skulle det ha? Det beviser ikke noe som helst.

    Det jeg har gjort har i hovedsak vært å forberede folk for å se om vi kan gjennomføre en AB-test. Dette har for eksempel vært gjort ved at de får lov til å teste å switche frem og tilbake selv og bare uttale seg om hvorvidt de systematisk hører forskjell. Jeg har så økt størrelsen på avviket inntil de føler seg sikre, og så de virkelig forstår hva de skal lytte etter, så har jeg redusert den igjen inntil usikkerheten blir total. På dette punktet har vi alltid tydelig målbare avvik igjen, men lytterne har forlatt sin opprinnelige sikkerhet og føler seg sikre på at de ikke lenger klarer å skille A og B. Da er det så langt igjen til noe som på papiret måler likt at å redusere forskjellen til 1/10 eller mindre av det de ikke hører forskjell på.

    I dag er det fryktelig mange år siden sist jeg gjennomførte en ABX-test. Jeg syntes helt seriøst det var ganske uinteressant, den beviste at ingen i den aktuelle testen hørte forskjell på testobjektene. Det ble gjort på såkalte bybee-filtere, det ble sammenliknet trådspole mot foliespole, og det ble sammenliknet kabler. Jeg "stacket tweaks" for å få større forskjeller, men å stacke tweaks det ikke var relativt tydelige målbare forskjeller på ga heller ingen resultater.

    Sist jeg var borti noe liknende var da vi sammenliknet en signalkanel fra Nordost til 180k mot en til under 1000kr. Det ble koblet via to identiske DAC-er inn på hver sin inngang på preamp slik at vi kunne skifte frem og tilbake. Forskjellene på kablene var mye mindre enn eksemplaravviket på DAC-ene (eller inngangene på preampen). Det var nok ikke fordi det var store eksemplaravvik, men fordi forskjellene mellom kablene var latterlig små. @Balle Clorin målte litt på LCR-parametrene og fant så vidt jeg husker ganske tydelige forskjeller, men ikke av en slik karakter at vi ville hørt forskjell med de aktuelle bufferimpedansene, og heller ikke i favør Nordost sin dyre kabel.

    Men du har vel gjennomført en del tester selv? Hvordan har de gått?
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Mangler nok evnen til å narre og juge for folk. Lever helt greit av tømrerfaget mitt.
    Så du mener di ikke har noe kunnskap, i forhold til deg?
    så det di kan er kun å narre og lyge til folk.
    Men bra du lever helt greit av tømrerfaget ditt da.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ooops, betyr det at kabelprodusentene ikke er så veldig keen på blindtester?
    Ikke så uventet, kanskje, men det jeg fikk med meg ved kjapp googling, var at de var uenige i testbetingelsene til James Randi. Sånn cirka.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Når man ikke klarer å reprodusere et systematisk positivt resultat får man ikke noe resultat. Vi kan selvsagt lage dokumentasjon på at vi ikke har klart å reprodusere et positivt resultat, men hva slags interesse skulle det ha? Det beviser ikke noe som helst.

    Det jeg har gjort har i hovedsak vært å forberede folk for å se om vi kan gjennomføre en AB-test. Dette har for eksempel vært gjort ved at de får lov til å teste å switche frem og tilbake selv og bare uttale seg om hvorvidt de systematisk hører forskjell. Jeg har så økt størrelsen på avviket inntil de føler seg sikre, og så de virkelig forstår hva de skal lytte etter, så har jeg redusert den igjen inntil usikkerheten blir total. På dette punktet har vi alltid tydelig målbare avvik igjen, men lytterne har forlatt sin opprinnelige sikkerhet og føler seg sikre på at de ikke lenger klarer å skille A og B. Da er det så langt igjen til noe som på papiret måler likt at å redusere forskjellen til 1/10 eller mindre av det de ikke hører forskjell på.

    I dag er det fryktelig mange år siden sist jeg gjennomførte en ABX-test. Jeg syntes helt seriøst det var ganske uinteressant, den beviste at ingen i den aktuelle testen hørte forskjell på testobjektene. Det ble gjort på såkalte bybee-filtere, det ble sammenliknet trådspole mot foliespole, og det ble sammenliknet kabler. Jeg "stacket tweaks" for å få større forskjeller, men å stacke tweaks det ikke var relativt tydelige målbare forskjeller på ga heller ingen resultater.

    Sist jeg var borti noe liknende var da vi sammenliknet en signalkanel fra Nordost til 180k mot en til under 1000kr. Det ble koblet via to identiske DAC-er inn på hver sin inngang på preamp slik at vi kunne skifte frem og tilbake. Forskjellene på kablene var mye mindre enn eksemplaravviket på DAC-ene (eller inngangene på preampen). Det var nok ikke fordi det var store eksemplaravvik, men fordi forskjellene mellom kablene var latterlig små. @Balle Clorin målte litt på LCR-parametrene og fant så vidt jeg husker ganske tydelige forskjeller, men ikke av en slik karakter at vi ville hørt forskjell med de aktuelle bufferimpedansene, og heller ikke i favør Nordost sin dyre kabel.

    Men du har vel gjennomført en del tester selv? Hvordan har de gått?
    det er vel ganske interessant når man slenger rundt om all slags tester utført. Dokumentasjon på at kabler ikke har noe å si (hørbart) må jo være atombomben innenfor denne bransjen og den som holder dette beviset innehar all makt. Virker for meg ulogisk å ikke bevise dette, men kanskje det var for det beste for menneskeheten.

    Selv har jeg jo testet selv også, mener nå og ha hørt noe forskjell men jeg hører jo ikke all verdens heller. Feks når jeg hører på høyttalere mener jeg at de låter svært likt. Det er ikke før jeg kobler en av hver sammen (l/r eller motsatt) jeg virkelig hører forskjell- Kanskje det kommer av problemer med å huske hvordan det låter, jeg vet ei..
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Nullresultat er ikke interessant for det betyr bare at ingen som deltok på akkurat den testen klarte å høre forskjell.

    Den virkelige bomben er et positivt resultat.

    Til sammenligning. Jeg kan mene det er umulig å løpe 100 m på under 10 blank. Jeg kan prøve, alle jeg kjenner kan prøve og ingen klarer det. Det betyr ikke at det ikke går an. Det tar Bolt bokstavelig talt under 10 sekunder å bevise at det går an.

    (Ja, jeg veit metaforer alltid ryker litt, men skjønner sikkert poenget med at det er ikke nullresultatet som er interessant)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    det er vel ganske interessant når man slenger rundt om all slags tester utført. Dokumentasjon på at kabler ikke har noe å si (hørbart) må jo være atombomben innenfor denne bransjen og den som holder dette beviset innehar all makt. Virker for meg ulogisk å ikke bevise dette, men kanskje det var for det beste for menneskeheten.

    Selv har jeg jo testet selv også, mener nå og ha hørt noe forskjell men jeg hører jo ikke all verdens heller. Feks når jeg hører på høyttalere mener jeg at de låter svært likt. Det er ikke før jeg kobler en av hver sammen (l/r eller motsatt) jeg virkelig hører forskjell- Kanskje det kommer av problemer med å huske hvordan det låter, jeg vet ei..
    Der jo i utgangspunktet ikke så mye å finne for en kabel som passer til grensesnittet (dvs LCR som henger på greip + gode kontakter og ev skjerm): ingen vesentlig forvrenging, ingen vesentlig støy og ingen vesentlige avvik i frekvensrespons. Da er det heller ingen holdepunkter for at vi skal forvente lydlige forskjeller. Det er så enkelt og forutsigbart at en kan regne på det jf. Asbjørn sin eminente tråd : Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?

    mvh
    KJ
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er en enkel sjel, jeg ber bare om beviser for at det har skjedd, hvordan det ble gjennomført og (aller helst) hva resultatet ble.
    Min mistanke er at dette er noe som slenges rundt seg akkurat som den andre siden slenger rundt seg.
    Tenk deg så deilig hvis kabeldebatten endte uavgjort.

    Verdensfred på forumet, begge sider har svelget kameler
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Der jo i utgangspunktet ikke så mye å finne for en kabel som passer til grensesnittet (dvs LCR som henger på greip + gode kontakter og ev skjerm): ingen vesentlig forvrenging, ingen vesentlig støy og ingen vesentlige avvik i frekvensrespons. Da er det heller ingen holdepunkter for at vi skal forvente lydlige forskjeller. Det er så enkelt og forutsigbart at en kan regne på det jf. Asbjørn sin eminente tråd : Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?

    mvh
    KJ
    Så har du noen beviser for at det er utført tester med mange kabler som alle er godt nok og viser at det ikke er noe hørbare forskjeller?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er litt trist at vi har kommet i en situasjon der markedsføringen har fått så stor makt. I dag står vi med en haug med myter som gjengis jevnlig av entusiaster som rett og slett tror at det er ting som har rot i virkeligheten.

    Her er noen:
    - Noe veldig bra utstyr låter så nøytralt at det kan oppleves kjedelig.
    - Man må opp på et visst nivå før utstyret er avslørende nok til at man hører forskjell på kabler.
    - Det finnes ting vi hører som ikke er målbare.
    - Bransjen for hifikabler er velutviklet og preget av kompetanse og banebrytende forskning.
    - Man får stort sett det man betaler for.
    - Dritt inn = dritt ut (det er iofs riktig, men det brukes typisk som argument for at kabler, kilder osv må være kostbare dersom resten av anlegget er det).
    - Utstyr av svært høy kvalitet er ekstremt sensitivt for matching.
    - Relativt enkle høyttalere kan forbedres ved å legge skikkelig kvalitet i kabler, tweaks, osv.
    - Elektronikk er veldig sensitivt for støy.
    - Elektronikk og kabler er veldig sensitivt for vibrasjoner.
    - Musikksignaler er svært følsomme.
    - Det er hørbar forskjell inntil det motsatte er bevist.

    Listen er veldig lang, men legg merke til hvordan dette i all hovedsak er argumenter for relativt kostbare tweaks.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en enkel sjel, jeg ber bare om beviser for at det har skjedd, hvordan det ble gjennomført og (aller helst) hva resultatet ble.
    Min mistanke er at dette er noe som slenges rundt seg akkurat som den andre siden slenger rundt seg.
    Tenk deg så deilig hvis kabeldebatten endte uavgjort.

    Verdensfred på forumet, begge sider har svelget kameler
    Nei en godt gjennomført blindtest med nullresultat avgjør ikke debatten, det bruker å bli noen sider opp og sider ned med mer eller mindre velbegrunnet kritikk av blindtester som metode, bl.a. at det er et stressende «lytteformat» som ikke evner å skille/få frem nyanser mm., at ABX ol. er nytteløst fordi det «bare» gir nullresultater etc.

    Tråder om blindetser her på HFS : https://www.hifisentralen.no/forumet/search/573861/?q=blindtest&c[title_only]=1&o=relevance
    Tråder om ABX : https://www.hifisentralen.no/forumet/search/573862/?q=abx&c[title_only]=1&o=relevance

    EDIT et nullresultat beviser forresten heller ikke at det ikke er mulig å høre forskjell på ledningene, i en annen test i et annet oppsett under andre omstendigheter etc. Helt generelt er det nær umulig å bevise fraværet av et fenomen, jf sorte svaner. Det er ikke veldig vanskelig å lage grensesnitt (signal ut og inn) og ledninger som er så «eksentrisk» tilpasset at det blir forskjell på «hva som helst». Audiofile liker å omtale det som «avslørende» og «transparent», andre kan finne på å omtale det som potensielt inkompetent og skrullete. Jf igjen Asbjørn sin tråd som jeg linket til over.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er framsatt mange kritiske bemerkninger til blindtester. En av dem går ut på at man ikke i tilstrekkelig grad er roet ned, at skiftene går for raskt, at man ikke vet hva man skal lytte etter osv.

    I en dobbel blindtest, som iofs er underlagt ganske strenge retningslinjer, er det ingen ting som tilsier at man ikke skal kunne ta seg god tid, skifte frem og tilbake så mange ganger man vil, få trene på forhånd, få hint om hva man skal høre etter (under treningen før selve testen starter).

    Ofte brukes blindtester på vin som eksempel. Man kan fint gjennomføre slike vintester som man vil, med god mat til, over flere dager, uker, år om man vil...

    Det eneste vi skal finne ut av er om subjektet klarer å si om det er A eller B som er i sving, med ørene. Så lenge det er ørene som kommer frem til beslutningen er det ingen begrensninger (eller smaks- og luktesansen i vineksempelet).
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Av det lille jeg egentlig ser på TV, er TV2 stort sett valgt bort--- alt for mye idiotiske konkurranser med kjendiser som hovedtema...
    "Truls ala Hellstrøm" er dog et unntak.... episoden hvor Eyvind Hellstrøm ikke klarer å skille rødvin fra hvitvin med bind for øynene er blitt en av mine klassikere.... mens Truls Svendsen og ikke minst den franske vinprodusenten flirer så de holder på å pisse i buksa...

    Jeg finner analogien med kabelbytter ekstremt nærliggende... man MÅ se og VITE hva man lytter til.. ellers er det selvsagt ingen vits i å teste...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg finner analogien med kabelbytter ekstremt nærliggende... man MÅ se og VITE hva man lytter til.. ellers er det selvsagt ingen vits i å teste...
    Så da må man se hvilken kabel som brukes for å kunne høre forskjellen? :unsure:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hah ! Jeg sparte et par millioner bare ved å skru av lyset :ROFLMAO:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Så du mener di ikke har noe kunnskap, i forhold til deg?
    så det di kan er kun å narre og lyge til folk.
    Men bra du lever helt greit av tømrerfaget ditt da.
    De har nok mye mer kunnskap enn meg på business. Direkte kunnskap på elektronikk har ikke jeg, men jeg kan lese og forstå det grunnleggende av hva F.eks Asbjørn, Arman, snikcers-is m.fl. skriver her inne. Veldig mye svada i den "ypperste" high end eliten - Unntak er det alltid
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå er det dessverre slik at markedsføring har et stort fortrinn jmf fakta. Min erfaring er at det er lettere å få ei lulle til sengs ved å forsøke spille på følelser og holde tilbake fakta om seg selv så lenge som mulig. Få som fiser på første date.

    Gitt at de færreste her inne har den minste peiling på hva de driver med og viser stor motstandsdyktighet mot selv den enkleste form for innsikt, er det klart for meg at markedskreftene sitter med kortene da de kan spille på noe de fleste av oss er utrustet med, nemlig følelser. Og markedsføringen kan til og med tilpasse seg de som tror de har peil og innbiller seg at de ikke går fem på.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ref punkt 1 så holder det ca et knull / 11 sekunder. Og så må man bytte. Akkurat som med hi-fi altså.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en enkel sjel, jeg ber bare om beviser for at det har skjedd, hvordan det ble gjennomført og (aller helst) hva resultatet ble.
    Min mistanke er at dette er noe som slenges rundt seg akkurat som den andre siden slenger rundt seg.
    Tenk deg så deilig hvis kabeldebatten endte uavgjort.

    Verdensfred på forumet, begge sider har svelget kameler
    At det ikke finnes så mye dokumentasjon på slike feilede tester er jo mest sannsynlig fordi de som forsøkte ønsket å høre forskjell, så det er ikke så gøy å dokumentere at man ikke klarte det. Ellers er det jo litt jobb, så det er nok overraskende få som har prøvd.

    Men vi har jo en ganske nylig ABX-test av AD/DA-konverteringer her på forumet, hvor du kan teste helt selv. Det er en runde hvor det er gjort 10 AD/DA konverteringer og en hvor det er gjort 100 (!!), og selv den siste har små forskjeller. Og hver runde AD/DA går også gjennom helt vanlige XLR-kabler. Hvis vi sliter med å høre forskjell på originalen og en kopi som har gått ti ganger gjennom rimelige XLR-kabler PLUSS en AD/DA konvertering, så bør vi vel hvertfall kunne være enige om at f.eks Nordost sin video hvor man liksom hører at en gitar blir tydelig mørkere gjennom en vanlig XLR-kabel er sprøyt og lureri.

     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Kanskje Ibsens «Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme» kan omskrives og kanskje gjelde temaet for denne tråden også?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sant det. Hi-fi blir sabla kjedelig hvis man baserer det utelukkende på fakta.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette er jo et viktig punkt. Musikk handler jo i stor grad om følelser, og kan eksempelvis bling (eller fravær derav) bidra til å forsterke disse følelsene, er det jo bare å kjøre på.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Angående blindtester av kabler. Fant noen referanser i farten.

    og
    og
    Conclusions

    To many in the engineering community, blind ABX is an accepted experimental design. Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. Therefore, we cannot conclude that different power cords produce a difference using the blind ABX protocol. However, we also cannot conclude that there are no differences. We simply failed to prove that differences can be detected to a statistically significant degree using a blind ABX protocol.
    og


    Og en gammel artikkel som mange kjenner til

    Klart slike blindtester er barnemat for folk som klart hører forskjell om sikringsskapet er åpent eller lukket.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er jo et viktig punkt. Musikk handler jo i stor grad om følelser, og kan eksempelvis bling (eller fravær derav) bidra til å forsterke disse følelsene, er det jo bare å kjøre på.
    Siden jeg helst lytter i mørket og/eller med øya lukket så fungerer ikke bling og tweaks for meg.... Må i stedet ha utstyr som faktisk fungerer som det skal 😋
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Siden jeg helst lytter i mørket og/eller med øya lukket så fungerer ikke bling og tweaks for meg.... Må i stedet ha utstyr som faktisk fungerer som det skal 😋
    Og det er jo greit. Folk er forskjellige. Jeg foretrekker å lytte med øynene åpne fordi det for meg forsterker dybdeillusjonen. Men jeg liker ikke å ha noe alter. Elektronikken står parkert bortenfor høyre høyttaler. Ikke har jeg noen fete, kule kabler heller, så de er godt skjult.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Angående blindtester av kabler. Fant noen referanser i farten.

    og
    og


    og


    Og en gammel artikkel som mange kjenner til
    Interessant, da er det gjennomført diverse tester som stort sett konkluderer med at det er liten til ingen forskjell.
    Case closed
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn