Placebo og omvendt placebo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis da folk kunne forholde seg til dette.
    Slutt å lage slike diskusjoner som er helt meningsløse.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    9.656
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Våre danske venner hadde vel en test for noen år siden hvor åpenbare forskjeller å¨kabler ble avdekket. Tror noen av våre medforumister deltok til og med.

    Greia var bare at tross de åpenbare forskjellene folk hørte så var det ingen som hadde koblet om på noe som helst. :D

    Med forbehold om at jeg kan huske feil.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg gjorde det samme med en bekjent - men med Ethernet kabler til en streamer, der kablene helt klart låt forskjellig i følge han. Problemet var bare at det ble streamet over wifi ….
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.648
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For noen slemme mennesker dere er.

    Jeg har ikke prøvd å høre forskjell på kabler siden jeg ikke klarte å høre forskjell på en Oblivion signalkabel og min egen (Yadda, tråden ble stengt slik kabeltråder skal):
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For noen slemme mennesker dere er.

    Jeg har ikke prøvd å høre forskjell på kabler siden jeg ikke klarte å høre forskjell på en Oblivion signalkabel og min egen (Yadda, tråden ble stengt slik kabeltråder skal):
    Ja grusomme mennesker som kan klare å ødelegge gleden av krangel rundt kabler.
    Hva faan skal vi nå ta oss til.
    Lage en krangletråd om agurkene og eller bananer skal ha bøyen til høyre eller venstre.
    Nei de skal muligens være rette.
    Kjør debatt folkens :=)
    Jeg har prøvd å smake, men blir ikke helt enig med meg selv.
    Eller jo, slangeagurkene dyrket hjemme er best må vite. DIY er best ;=)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Selv gjemte jeg et lite Whest riaa trinn bak et annet riaa trinn til seksiffret beløp. Samtlige som kom for å lytte mente det var det beste dem har hørt. Det gikk så langt at jeg valgte å ikke avsløre opplegget.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja grusomme mennesker som kan klare å ødelegge gleden av krangel rundt kabler.
    Hva faan skal vi nå ta oss til.
    Lage en krangletråd om agurkene og eller bananer skal ha bøyen til høyre eller venstre.
    Nei de skal muligens være rette.
    Kjør debatt folkens :=)
    Jeg har prøvd å smake, men blir ikke helt enig med meg selv.
    Eller jo, slangeagurkene dyrket hjemme er best må vite. DIY er best ;=)
    Husk å vanne agurkene med Nordost cryobehandlet vann….
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er et godt eksempel:

    Du får vinglass til 20kr som gjør akkurat samme nytten, i tillegg er de tykkere og tåler mer.
    Allikevel står folk på venteliste for glass til 600kr stykket fordi vinen "smaker" bedre.
    Har noen av disse bedt om målinger som viser at vinen smaker bedre?
    Kun jåleri og ingenting annet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Selv gjemte jeg et lite Whest riaa trinn bak et annet riaa trinn til seksiffret beløp. Samtlige som kom for å lytte mente det var det beste dem har hørt. Det gikk så langt at jeg valgte å ikke avsløre opplegget.
    … og da kom jeg til å tenke på den famøse Edge CD spilleren, som var en 300-kroners DVD-spiller i et fancy kabinett.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vil dette være en gyldig testmetode med tanke på testing av ulike signalkabler?

    - Koble en leder fra kabel A på venstre kanal, en leder fra kabel B på høyre kanal (fra DAC til forsterker).
    - Mute f.eks. venstre kanal, spill av en digital fil i mono, mute høyre kanal, unmute venstre kanal.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På ene anlegget mitt er venstre HT kabel 1.5m og høyre HT kabel ca 3m.

    Tenker endel her får nupper på hele kroppen skriker inni seg nå
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Husk å vanne agurkene med Nordost cryobehandlet vann….
    Dæven dette må prøves, endrer bøyen seg også da?
    De som er mot høyre vrir seg mot venstre og omvendt?
    Men hva skjer da med de rette? Vi de pode seg og få en til hver side, eller gror de da bare i en ende?
    Dette blir meget komplisert.
    Dette er ett spm jeg gjerne vil vite svaret på.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Det finnes langt rimeligere glass som er aldeles utmerket til vin. Men i enkelte kretser dreier alt seg om pris. Dyrest er alltid best :ROFLMAO:
    Absolutt finnes det gode glass som er tildels langt rimeligere og selv har jeg alltid sverget til Spiegelau. Men Zalto utmerker seg ikke bare på pris.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    På ene anlegget mitt er venstre HT kabel 1.5m og høyre HT kabel ca 3m.

    Tenker endel her får nupper på hele kroppen skriker inni seg nå
    Jeg har også ulike lengder siden elektronikken ikke står i midten. Jeg kompenserer for den mikroskopiske avrullingen i diskanten i venstre kanal ved en mikroskopisk større toe-in. Eventuelt setter jeg meg bare 0,39 cm mer til venstre. Det kommer an på dagsform hva jeg velger.

    😬
     
    Sist redigert av en moderator:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spør deg selv samtidig hvordan delefiltre og elementer er matchet/kalibrert mot hverandre og avvik av symmetri i rom og egen hørsel.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt finnes det gode glass som er tildels langt rimeligere og selv har jeg alltid sverget til Spiegelau. Men Zalto utmerker seg ikke bare på pris.
    Glass til vin? For et unødvendig, fordyrende ledd i kjeden. Det blir jo omtrent som disse fæle equalizerne noen putter inn i anlegget. Nei, jeg drikker vinen rett fra flaska. KISS = Keep It Simple Stupid.

    (Hmmmm, kan dette være ironi, mon tro?)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.591
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også ulike lengder siden elektronikken ikke står i midten. Jeg kompenserer for den mikroskopiske avrullingen i diskanten i venstre kanal ved en mikroskopisk større toe-in. Eventuelt setter jeg meg bare 0,39 cm mer til venstre. Det kommer an på dagsform hva jeg velger.

    😬
    Det er vel god praksis å ha lik lengde på kabler og ellers gå etter mest mulig symmetri i et to kanals oppsett vel?
    Symmetri er nøkkelen til et godt liv
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at selv kabelskeptikere burde kunne være enig om at det er viktig med balanse i universet, og det blir det jo ikke hvis folk går rundt og har forskjellig lengde på høyttalerkablene. :eek: Litt OCD må det være lov til å ha. :geek:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.648
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ulik lengde på både høyttalerkabler og signalkabler til subene. Dog har jeg kompensert med å legge den ene siden under dørstokken slik at ingen ser dem. Man kan ikke høre forskjell på kabler man ikke kan se, slike som er inni passive høyttalere f.eks.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er vel god praksis å ha lik lengde på kabler og ellers gå etter mest mulig symmetri i et to kanals oppsett vel?
    Symmetri er nøkkelen til et godt liv
    Jeg bruker 2,5 mm2 tvinnet proffhøyttalerkabel. Tror jeg har ca. én meter differanse mellom høyre og venstre kanal, 3,5 og 4,5 m. Målte akkurat nå: Begge har en motstand på 0,5 ohm. Multimeteret er ikke akkurat det beste, så jeg får det ikke mer nøyaktig enn én desimal, men forskjellene er ørsmå. Du får større utslag ved å flytte deg noen cm til høyre eller venstre, altså ingenting å uroe seg over. For meg er estetikken i stua og det praktiske viktig.

    Edit: Ellers er jeg glad i symmetri, og jeg kan heldigvis plassere høyttalerne helt symmetrisk i rommet. Jeg hadde fått noia hvis den ene måtte stått kliss inntil sideveggen f.eks. Og det ville jo gitt stort utslag i frekvensresponsen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Med den hastigheten strøm går med, tror jeg ikke man kan merke en forskjell på 10 meter nei.
    Ca 300 000 km sek. Blir vel ca 50 000 meter på 0,1 sek.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.648
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia er vel mer at om lengdeforskjellen er stor og tverrsnittet i underkant av det tilrådelige for lengden kan man få noen ørsmå utslag i høyttalerenes frekvensrespons. Men om det er større enn eksemplaravvikene? Tviler. Med AU24 kanskje, om noen husker det tullballet der.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    584
    La oss slutte å hetse dem som vil bruke megakroner på kabler og tulletiltak. Hvis de legger igjen en million hos lokale sjapper, kanskje det hjelper sjappa til å unngå konkurs og kunne fortsette å tilby gode ting til oss andre. Da må vi bare ikke la dem bruke pengene på nettbutikker. De må kanaliseres til nærmiljøet, og bare til butikker som har en miks av seriøse ting og tulleting!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker 2,5 mm2 tvinnet proffhøyttalerkabel. Tror jeg har ca. én meter differanse mellom høyre og venstre kanal, 3,5 og 4,5 m. Målte akkurat nå: Begge har en motstand på 0,5 ohm. Multimeteret er ikke akkurat det beste, så jeg får det ikke mer nøyaktig enn én desimal, men forskjellene er ørsmå. Du får større utslag ved å flytte deg noen cm til høyre eller venstre, altså ingenting å uroe seg over. For meg er estetikken i stua og det praktiske viktig.

    Edit: Ellers er jeg glad i symmetri, og jeg kan heldigvis plassere høyttalerne helt symmetrisk i rommet. Jeg hadde fått noia hvis den ene måtte stått kliss inntil sideveggen f.eks. Og det ville jo gitt stort utslag i frekvensresponsen.
    Det kan faktisk være fordel med asymmetrisk plassering, da du i mindre grad får summering og forsterkning av refleksjoner.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.648
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Assymetrisk ut fra langvegg i L-formet rom her, men avstand til nærmeste sidevegg er 2,5 m.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det kan faktisk være fordel med asymmetrisk plassering, da du i mindre grad får summering og forsterkning av refleksjoner.
    Ah, interessant. Og kanskje særlig i mitt som er tilnærmet kvadratisk ... Men det er vel nok med bare litt asymmetri? Jeg tenkte over på tilfeller jeg har sett, der den ene høyttaleren står omtrent kloss inntil sideveggen og den andre fritt ute i rommet. Typisk i rom der man har en «delvegg».
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har det ene anlegget mitt inne i den ene delen av en L-formet stue. Umulig å få symmetrisk bass, men det er ingen krise. Ellers fungerer det bra det.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har rundt to meter lengdeforskjell på høyttalerkablene siden høyttalerne står ved en annen vegg enn elektronikken. Kablene er også lengre enn de trenger å være siden jeg har klipset kablene fast bortover langs gulvlistene (fy-fy).

    Man skulle jo da tro at det ikke var noen magi igjen, men likevel fikk jeg den velkjente biasen "en oktav mer i bassen" rett etter oppkobling. Da måtte jeg smile litt. For man trenger ikke ha eksotiske kabler på kabelløftere for å få denne opplevelsen. Jeg bruker noen skarve Belden (BJC Ten White). Billig moro ;)
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde opplevelsen av "mer ro i lydbildet" etter å ha byttet fra relativt korte BJC Ten med bananer til litt lengre BJC Twelve med spader… sjøl om det etter alle solemerker skulle være en nedgradering :LOL:

    (I praksis er selvfølgelig forskjellen totalt neglisjerbar)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    For meg så handler dette med symmetri – tenker på plassering i rommet – mye om at det blir lettere å falle til ro, senke skuldrene og nyte musikken. Vi har ikke så stor leilighet, hverdagen med to gutter på 8 og 9 er litt kaotisk, det blir en del rot, så å kunne ha en liten oase hvor det hersker ro og orden, er veldig deilig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.339
    Sted
    Østfold
    Lurer på hvor lenge det går før vi får en kommentar som er 110% basert på at ikke noe som er skrevet på de siste to sidene eksisterer eller bør tas hensyn til.
     
    • Haha
    Reaksjoner: TGB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn