Mat, drikke og røyk Pizza og Pizzaovn + stein/stål/deig/utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Tar en kjangs innom her .
    Har en kompis som fikk en solid palle med ildfast stein (ubrukt) fra et nedlagt jernstøperi. Han har fått en skisse av en italiensk ovnmurer som jeg kjenner. Men han fløtta te junaiten i år .

    Så kompisen min lurer da på hvilken type mørtel han skal bruke mellom steinene.

    Forøvrig stilig den skissa , forskalinga innvendig lages ev tynn finer som bøyes med understøttelse av mest vertikale 2 x 2 og 2x4 innvendig i ovnskammeret . Det er en ganske røslig ovn. Når mørtelen har herdet , han sa min 7 dager for full styrke. Så fyrer du opp ovnen og forskalinga er "borte".
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.132
    Antall liker
    9.445
    Tar en kjangs innom her .
    Har en kompis som fikk en solid palle med ildfast stein (ubrukt) fra et nedlagt jernstøperi. Han har fått en skisse av en italiensk ovnmurer som jeg kjenner. Men fløtta junaiten i år.

    Kompisen min lurer på hvilken type mørtel han skal bruke mellom steinene.

    Forøvrig stilig den skissa , forskalinga innvendig lages ev tynn finer som bøyes med understøttettelse av vertikale 2 x2 og 2x4 innvendig i ovnskammeret . Når mørtelen har herdet , han sa min 4 dager. Så fyrer du opp ovnen og forskalinga er "borte".
    Mange typer ildfast mørtel å få kjøpt. Du må ikke bruke vanlig sement, den sprekker i varme.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    hvilken stein har du i tankene for ooni 12?

    Dette er en stor oppgradering til relativt lite penger, steker bedre og holder mye bedre på varmen enn den tynne flisa som følger med originalt. Har du venner og/eller familie på besøk så kan man fint dure ut pizza etter pizza og bruke mye mindre tid på å varme opp steinen imellom.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23

    Dette er en stor oppgradering til relativt lite penger, steker bedre og holder mye bedre på varmen enn den tynne flisa som følger med originalt. Har du venner og/eller familie på besøk så kan man fint dure ut pizza etter pizza og bruke mye mindre tid på å varme opp steinen imellom.
    I min Karu 16 som jeg fyrer med kull og ved på sommeren (gass på vinteren) så er ikke undervarmen et problem, tvert om. Har bestilt en peeler slik at jeg lettere kan rotere pizzaen inne i ovnen i stedet for å bruk spaden og måtte ta den ut for å rotere med hånden. De første pizzaene går styggfort når gradestokken nærmer seg 500 grader.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    I min Karu 16 som jeg fyrer med kull og ved på sommeren (gass på vinteren) så er ikke undervarmen et problem, tvert om. Har bestilt en peeler slik at jeg lettere kan rotere pizzaen inne i ovnen i stedet for å bruk spaden og måtte ta den ut for å rotere med hånden. De første pizzaene går styggfort når gradestokken nærmer seg 500 grader.
    Jepp, men 16 har tykkere sten en 12 originalt. I 12 så blir pizza 3 og 4 plaget av litt kald sten hvis du smeller dem inn med kort mellomrom
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Hvor varme blir disse Ooni-ovnene under mot underlaget?

    Har et langbord på terrassen med bordplate av eik. Kan jeg bruke en slik ovn på enden uten at det setter merker eller bør man i tilfelle ha en fjøl under?
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg har en Koda 16, og har slitt litt med opplevelse av lite undervarme. Kan jeg lese de siste innleggene som en anbefaling av å legge i en ekstra stein på den opprinnelige? Jeg har en pizzastein for vanlig ovn, og det er jo en smal sak å legge den i ovnen som et forsøk.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Jeg har en Koda 16, og har slitt litt med opplevelse av lite undervarme. Kan jeg lese de siste innleggene som en anbefaling av å legge i en ekstra stein på den opprinnelige? Jeg har en pizzastein for vanlig ovn, og det er jo en smal sak å legge den i ovnen som et forsøk.
    Den vil nok mest sannsynlig sprekke hvis du bruker den i koda'n
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Koda 16, og har slitt litt med opplevelse av lite undervarme. Kan jeg lese de siste innleggene som en anbefaling av å legge i en ekstra stein på den opprinnelige? Jeg har en pizzastein for vanlig ovn, og det er jo en smal sak å legge den i ovnen som et forsøk.
    det fins dør til koda 16 også. som sagt, jeg er meget fornøyd med min til koda 12. høyere og jevnere temp på steinen.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har en Koda 16, og har slitt litt med opplevelse av lite undervarme. Kan jeg lese de siste innleggene som en anbefaling av å legge i en ekstra stein på den opprinnelige? Jeg har en pizzastein for vanlig ovn, og det er jo en smal sak å legge den i ovnen som et forsøk.
    Temeperaturen bak hos meg ligger på drøyt 500 grader. Det burde holde, det gjør det hos meg i hvert fall.
    Veldig fornøyd med koda 16. :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvor varme blir disse Ooni-ovnene under mot underlaget?

    Har et langbord på terrassen med bordplate av eik. Kan jeg bruke en slik ovn på enden uten at det setter merker eller bør man i tilfelle ha en fjøl under?
    @noruego målte nå på glassplata under min ooni 12: regn med mellom 30-40 grader av typen celsius.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Fredag er pizza her i huset. Forrige uke prøvede jeg meg på rød og hvit med Nidelven Blå, verdens beste ost i 23. Fantasktisk god ost og det smakte knall godt!

    Nå tenkte jeg å teste ut hva som har blitt kåret til verdens beste pizza laget av Frenco Peppe, kalt Margherita Sbaglita. Denne smakte svært godt, enkel med få men gode råvarer som en Margherita skal ha. Nøkkelen er å lage en basilikumreduksjon og legge dette på etter stekingen sammen med tomatsausen. Føler at dette løfter Margheritaen til ett høyere nivå. Tror nok om jeg nok må jobbe litt med presentasjonen😁.

    Anbefaler alle å se Netflix serien Chefs table, PIzza. Franco Peppe er med i fjerde episode men synes alle episodene er verdt å se.

    IMG_7842.jpeg


     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Morsomt.. Har laget den samme selv. Utfordringen vår her hjemme er kvaliteten på råvarene.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Morsomt.. Har laget den samme selv. Utfordringen vår her hjemme er kvaliteten på råvarene.
    Ja, det er ikke alltid så lett å få tak i det som står i oppskriftene men litt moro å prøve noe nytt med de forutsetningen man har👍
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    I går hadde jeg en lang snakk med Nils, som er kornbonde helt syd i Skåne. Fikk 00 av ham, han får 15% protein på Ølandsmelet og vi har prøvesatt noen deiger i dag.
    Fint å kunne få topp mel «kortveisfra», mulig vi blir salgssted for ham.
    Satt som surdeig. Rapport følger.
    Nykvernet mel pleier være uslåelig.

    IMG_3094.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn