Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    For oss litt mer moderne Pioneer venner var det en gledelig overraskelse idag. Oppdatering av firmware til streamer/dac N-70AE med MQA støtte.

    fullsizeoutput_2a0.jpg


    fullsizeoutput_29f.jpg
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    For å komme innenriksministeren litt i møte på interiørfronten(liker jeg å påstå hjemme i alle fall, men i ærlighetens navn var vel egen nysgjerrighet en vel så viktig drivkraft) så byttet jeg ut et par Snell A3i med et par av disse:

    s-1000twin.JPG



    Meget positivt overrasket. Simpelthen nydelige formidlere, gleder meg stort til etter hvert å få koblet opp dette på en mer seriøs rigg (pre og rørblokker er midlertidig stuet bort grunnet langfingret pjokk på 2), optimalisert plassering og rigget meg til godstolen med en single cask fra Teeling. Men selv på en Denon GR-535 og en platespiller det ikke er krise om Ronny Pøbel kommer borti (Micro Seiki PD 284) så er det god stemning i stua.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer, S-1000 twin.
    Kjente faktisk ikke til denne produksjonen, ramla tilfeldig over disse på nett via TAD Exclusive S5. S-1000Twin er en videreutvikling derfra etter hva jeg har skjønt. Helt greit familietre det :)
    Skal se om jeg får knipsa et bilde i løpet av helgen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Lydmessig den beste streamer/dac jeg har hatt. Har hatt streamere/dac fra Naim både med og uten strømforsyning som alene kostet mer enn Pioneer spilleren. Men programvaren var mye bedre på Naim.
    Har og hatt Marantz,Nuprime,billig Pioneer,Chromecast,Apple-TV,Bluesopund Node 1 -2- 2i + +
    Men for meg er Pioneer N-70 best.
    Det blir også meget bra hvis du kjører Roon på PC,Mac eller Rock server med kabel til DAC som har MQA.
    Har du ikke bruk for MQA kan du bruke nesten hva som helst bare dac,n passer dine krav til lydkvalitet.

    Men absolutt ingen har vært 100% på trådløst nettverk med høyoppløst musikk, så jeg bruker nettverksledning.
    Spiller du bare CD kvalitet og Spotify greier de aller fleste det trådløst.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.097
    PD70mainboard.jpg


    UDP-LX800_Inner_Construction@180910.jpg


    25 lapper høres ganske avskrekkende ut for en blu-ray spiller, men med nye UBP-LX800 får man unektelig noe for pengene. Se på det analogkortet da! Sies å være det samme som står i den griselekre PD70 CD-spilleren. Høy siklefaktor.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det ikke for nytt Pioneer dette? fikk tidligere beskjed om at jeg kom med for nytt utstyr fra Pioneer. Egentlig skulle det ha vært en tråd for nyere Pioneer utstyr. Selv har jeg ellers hatt pioneer fra tidlig 70 tall, som jeg forsatt har liggende. Syns også at disse nye Class D forsterkerne lyder fint, selv om de ikke er så åpen og frigjort som de bedre Class A/B og A. mvh. Motorhome
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    For å komme innenriksministeren litt i møte på interiørfronten(liker jeg å påstå hjemme i alle fall, men i ærlighetens navn var vel egen nysgjerrighet en vel så viktig drivkraft) så byttet jeg ut et par Snell A3i med et par av disse:

    Vis vedlegget 513480


    Meget positivt overrasket. Simpelthen nydelige formidlere, gleder meg stort til etter hvert å få koblet opp dette på en mer seriøs rigg (pre og rørblokker er midlertidig stuet bort grunnet langfingret pjokk på 2), optimalisert plassering og rigget meg til godstolen med en single cask fra Teeling. Men selv på en Denon GR-535 og en platespiller det ikke er krise om Ronny Pøbel kommer borti (Micro Seiki PD 284) så er det god stemning i stua.
    Gratulerer med finne høyttalere, hvordan sammenligne du disse med A3i? Jeg også hadde Snell A3i og vintage pioneer ( hpm-1100) , angre på selge begge spesielt hpm-1100, Pioneer topp modellen fra 80 tale.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.097
    Er det ikke for nytt Pioneer dette? fikk tidligere beskjed om at jeg kom med for nytt utstyr fra Pioneer. Egentlig skulle det ha vært en tråd for nyere Pioneer utstyr. Selv har jeg ellers hatt pioneer fra tidlig 70 tall, som jeg forsatt har liggende. Syns også at disse nye Class D forsterkerne lyder fint, selv om de ikke er så åpen og frigjort som de bedre Class A/B og A. mvh. Motorhome
    Du har rett. Jeg så ikke det i farta. Burde absolutt vært en tråd for nye Pioneer-produkter. Det kommer heldigvis nye ambisiøse produkter fra det holdet. Det blir vel et magert skalkeskjul at CD-spillere snart er for vintage å regne..
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Er det ikke for nytt Pioneer dette? fikk tidligere beskjed om at jeg kom med for nytt utstyr fra Pioneer. Egentlig skulle det ha vært en tråd for nyere Pioneer utstyr. Selv har jeg ellers hatt pioneer fra tidlig 70 tall, som jeg forsatt har liggende. Syns også at disse nye Class D forsterkerne lyder fint, selv om de ikke er så åpen og frigjort som de bedre Class A/B og A. mvh. Motorhome
    Er ikke denne tråden både for nytt og gammelt?

    Jeg er ihvertfall sålangt veldig fornøyd med mine nyinnkjøpte nymotens greier fra Pioneer/TAD :)
     

    Vedlegg

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    De som "driver" denne tråden har vært mere opptatt av vintage Pioneer, selv om trådstarter ikke har skrevet noe spesifikk om hva tråden skal innholde. Fra den tiden pioneer etablerte seg i Norge, så husker jeg best disse flotte" marantz look" receiverne, cassette spillerene, platespillerne med s-arm og A-class Exclusive effektforsterkerne. mvh. Motorhome
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    For å komme innenriksministeren litt i møte på interiørfronten(liker jeg å påstå hjemme i alle fall, men i ærlighetens navn var vel egen nysgjerrighet en vel så viktig drivkraft) så byttet jeg ut et par Snell A3i med et par av disse:

    Vis vedlegget 513480


    Meget positivt overrasket. Simpelthen nydelige formidlere, gleder meg stort til etter hvert å få koblet opp dette på en mer seriøs rigg (pre og rørblokker er midlertidig stuet bort grunnet langfingret pjokk på 2), optimalisert plassering og rigget meg til godstolen med en single cask fra Teeling. Men selv på en Denon GR-535 og en platespiller det ikke er krise om Ronny Pøbel kommer borti (Micro Seiki PD 284) så er det god stemning i stua.
    Gratulerer med finne høyttalere, hvordan sammenligne du disse med A3i? Jeg også hadde Snell A3i og vintage pioneer ( hpm-1100) , angre på selge begge spesielt hpm-1100, Pioneer topp modellen fra 80 tale.
    Det er to litt ulike dyr.
    A3i er knallgode høyttalere det, glimrende spredning f.eks, ingen skrustikkeproblematikk der. De likte seg dog noe bedre på litt høyere nivå og med mer strøm i røven synes jeg. Samtidig kunne de oppleves å være litt frempå høyere opp i frekvens, men det kan jo også ha vært bidrag fra rommet eller elektronikken jeg benyttet.
    S-1000Twin har en ganske annen voicing, oppleves 'varmere' om man kan si noe slikt, men føles samtidig mer lettbeint. Våkner litt raskere til liv i begge frekvensfløyene på lave nivåer, hvilket er noe jeg har vært på jakt etter. Men jeg har som nevnt ikke hektet opp S-1000Twin på litt mer seriøs elektronikk enda, ei heller lekt med plassering, så det vil nok være mer å hente.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hei.

    Jeg får min Pioneer N-70AE imorgen og gleder meg :)
    Når det gjelder MQA....
    Må jeg spille fra PC kablet for å få utnyttet det?

    Spilleren blir koblet kablet til fibermodem via Powerline-adaptere og styrt fra Androidtlf via Bubbleupnp.
     

    Pylsa

    Fersking
    Ble medlem
    18.11.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    2
    Hei!
    La ut et innlegg på "hva er de verdt?"-tråden, men ser nå at det kanskje passet bedre her.

    Kjøpte forleden dag 2 par høyttalere for en veldig billig penge, av typen CS-T88. Har ikke klart å finne så mye informasjon om de, las på et annet forum at CS-T8 og CS-T88 er så og si den samme høyttaleren, bare at de var ment for forskjellige markeder (Japan/Europa).
    46459208_291195894832305_6870949656344395776_n.jpg

    IMG_20181119_120608.jpg

    Etter det jeg har funnet ut så er CS-T8 merket med 40W, men de jeg har kjøpt (CS-T88 ) er merket 80W. Er det noen her som har informasjon eller erfaring med disse, eventuelt hva de kan være verdt?

    Høyttalerene er hele og fine, og spiller fint etter det lille jeg har fått testet de. Jeg fikk vite at tidligere eier brukte de i et quadraphonisk system, dessverre så var forsterker og platespiller solgt. Har i etterkant lest litt om disse 4-kanals "surround" systemene, og synes det høres veldig spennende ut. Ser at Pioneer hadde flere quadrafoniske forsterkere på 70-tallet. Lurer litt på om det vil være verdt å oppdrive en slik forsterker, eller om jeg skal selge det ene paret og beholde det andre.
     

    mrkurtis

    Fersking
    Ble medlem
    18.04.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    trondheim
    Hei.
    Har en pioneer sa 9800 ant. fra syttitallet som mangler knappen for høytalerutganger, er det noen som vet om det er mulig å få tak i ny ev. brukt, serviceverksted osv som kan gammel pioneer. Takknemlig for alle svar. Mv kurt
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei.
    Har en pioneer sa 9800 ant. fra syttitallet som mangler knappen for høytalerutganger, er det noen som vet om det er mulig å få tak i ny ev. brukt, serviceverksted osv som kan gammel pioneer. Takknemlig for alle svar. Mv kurt
    Tror du kan greie å finne deler til denne på eBay. Lykke til:)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    0
    En sökning på EBay på ”Pioneer knob” ger över 3800 träffar.

    M v h
     

    CopaCabana

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2016
    Innlegg
    91
    Antall liker
    52
    Sted
    Bergen
    SA - 7500 - Støy på phonoinngang

    Hei Pioneers venner!
    Har en eldre SA-7500 forsterker. Liker veldig godt lyden på den, men det kommer statisk støy når man kobler en platespiller til phono inngangen. (Både phono 1 & 2).
    Noen som har opplevd noe liknende?
    Tips til løsning?
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan si noe om verdien til en Pioneer SX-1980? Har fått tilbud om å kjøpe en, men vi er usikre på hva prisen burde være?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    722
    Sted
    Bodø
    Pioneer SA og SX og for den saks skyld LX serien bruker vel mye de samme knappene.
    Uansett så syns jeg det er lettest å bildesøke på Ebay med https://picclick.com
    Søker du der etter Pioneer knob, så finner du nok rett knapp. :)
    Partnummer er vel AAB-068
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen som kan si noe om verdien til en Pioneer SX-1980? Har fått tilbud om å kjøpe en, men vi er usikre på hva prisen burde være?
    Du har sikkert googlet litt og ute i verden er dette en sjelden dyr sak. 20-30 tusen er ikke uvanlig. Men markedet i Norge er lite og tregt, jeg tror prisen her hjemme vil være ca. 5.000,- for et objekt som trenger service og 10.000,- for en som er i god stand. Mint condition kan man kanskje få 15.000,- for ? Jeg blir overrasket hvis det er mulig å få mer her hjemme. Men på eBay?, The sky is the limit:)
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Joda,har googlet men eBay priser er gjerne fantasipriser.... Ser det er en som vil selge en (med manglende knapp) for 45 000,- ,og det kan vel neppe kalles reell pris.
    Takk for innspill 😀
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    0
    Är det denna?
    Jag kan kolla hos Ecotec; där finns alla möjliga knappar; både NOS och brukt.

    1B18DCF8-1EE9-4305-820B-0EC23CBB6CC2.jpg


    Det kan vara värt ett försök att fråga hos BHIAB:
    www.bhiab.se

    M v h
     
    Sist redigert:

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Joda,har googlet men eBay priser er gjerne fantasipriser.... Ser det er en som vil selge en (med manglende knapp) for 45 000,- ,og det kan vel neppe kalles reell pris.
    Takk for innspill ??????
    Om du søker etter sx-1980 og velger "sold items", så blir det ganske tydelig at alt mellom 13k og 40k faktisk er reelle priser...
    Er det verdt det? Du kjøper ikke en sånn pga av lyden, men som et unikt samleobjekt. Og det finnes ganske mange gærne samlere med mye cash.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en PL-300, som trenger ny stift. Er usikker på hvilken pickup det er som står på. Så vidt jeg kan finne ut, ble PL-300 levert med både PC-135 og PC-150, så jeg regner med at det er en av disse. Har skrudd av pickup for å se etter modell nr, men det er ikke noen der.
    Er det noen som kjenner igjen denne pickupen og har noen anbefalinger til stift. Eller er kanskje ikke denne pickupen noe å ha? Isåfall tar jeg gjerne imot anbefalinger til en god pickup til en fornuftig pris.


    Sent fra min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Pioneer XDP-100R

    Hei!

    Sitter i fjellheimen og koser meg med god musikk formidlet av en Pioneer XDP-100R. Den sender godlyden via blåtann til en JBL L16. Tidal er leverandør av ønsket musikk for øyeblikket. Med store deler av cd-samlingen lastet ned på SD-kort i wav-format, er musikkvelden reddet selv uten trådløst nett og mobilt nettverk.

    Pioneer xdp-100R (2).jpg


    Pioneeren ble anskaffet av flere grunner. Laaang vei til hytta med delvis dårlig dab-dekning er en grunn. På hytta har vi mobilt bredbånd. Med fem barnebarn som alle er i spillmodus og da både barn og voksne er opptatt av sport, går det av og til hardt ut over kvoten for abonnerte gigabit. Uten musikk blir hverdagen fattigere. På reise er det jobbmobilen som er verktøyet. Ikke passende med fult oppbrukt lagring med godlyd.

    Jeg er en eplemann. Android grensesnitt utfordrer litt. Det går greit med litt tilvenning. XDPen funker også bra til å surfe på internett. Til og med en Mesterligafinale presenteres på en god måte. Parring med JBL og Sonos fungerer utmerket. Trøbler litt med BT og bil. En analog kobling med minijack åpenbarer en mye bedre lydopplevelse i bilen enn forventet. Rett og slett en overraskende god gjengivelse. Når man søker til et stille hjørne av hverdagens omslukende tilværelse, pares den med Sennheiser Momentum 2 WL. Med mulighet for MQA kobles den av og til til anlegget i heimen analogt. En allsidig liten bomsedings.

    Lyd & bilde har testet den: https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/sony-nw-zx100-vs-pioneer-xdp-100r/pioneer-xdp-100r?usr=1 At den ikke er en mobiltelefon synes jeg er positivt. Det er godt å melde seg ut av tilgjengelighetshelvetet og kun lytte til god musikk uten å vekkes av innkommende samtaler og meldinger. ;D

    Noe å sette fingeren på? Tja; for små hender er den litt stor. Batterikapasiteten kunne vært litt bedre. Det siste kompenseres ved å huske på å skru den av når du ikke spiller av godlyd eller ser film.

    Så da ble jeg også en venn av Pioneer!

    Mvh Olav E
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hei Pioneer-venner! Jeg snublet over et pent eksemplar av en PL-10 platespiller. Etter et reimbytte, spinner den fint, og det kommer grei lyd ut av medfølgende pickup. Men... når jeg flytter arm slik at motor starter/stopper kommer det et lite smell i høyttalerne. Høres nesten ut som en jordingsfeil av noe slag, men finner ikke helt ut av hva det er. Jordingskabel fra arm ser ok ut. Er det noen som har vært borti noe tilsvarende tidligere, ev har forslag til hva som kan være galt? Mistenker armkabel, men håper å slippe styret med den...
     
    Sist redigert:

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei.

    Har en Pioneer PLC 590 på vei til meg. Har god oversikt på historikken til spilleren. Den har stått lagret på et tørt, uisolert loft de siste 15-16 år. Den ble koblet opp av eier og han sier at den gikk "litt" for fort på 33 og da ha byttet til 45, så gikk den "mye" for fort. Han skrudde da av spilleren. Dagen etter så ville han prøve igjen, men da fikk han ikke liv i den.
    Til dere som kjenner til denne spilleren, har dere vært borti dette problemet?

    TAF
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei.

    Har en Pioneer PLC 590 på vei til meg. Har god oversikt på historikken til spilleren. Den har stått lagret på et tørt, uisolert loft de siste 15-16 år. Den ble koblet opp av eier og han sier at den gikk "litt" for fort på 33 og da ha byttet til 45, så gikk den "mye" for fort. Han skrudde da av spilleren. Dagen etter så ville han prøve igjen, men da fikk han ikke liv i den.
    Til dere som kjenner til denne spilleren, har dere vært borti dette problemet?

    TAF
    Kan dessverre ikke hjelpe deg TAF men håper det ordner seg da det er en flott spiller :) Har kikket på en selv tidligere

    mvh
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei.

    Har en Pioneer PLC 590 på vei til meg. Har god oversikt på historikken til spilleren. Den har stått lagret på et tørt, uisolert loft de siste 15-16 år. Den ble koblet opp av eier og han sier at den gikk "litt" for fort på 33 og da ha byttet til 45, så gikk den "mye" for fort. Han skrudde da av spilleren. Dagen etter så ville han prøve igjen, men da fikk han ikke liv i den.
    Til dere som kjenner til denne spilleren, har dere vært borti dette problemet?

    TAF
    Kan dessverre ikke hjelpe deg TAF men håper det ordner seg da det er en flott spiller :) Har kikket på en selv tidligere

    mvh
    Hei Frank

    Spilleren er hjemme. Ser strøken ut, så en tur til "doktoren" for sjekk og bytte av div kondiser, så ordner det seg tenker eg. Måtte ty til utenlanske forum når Pioneer folka sover.:p Fant mye nyttig info der.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Den er satt opp med en SME 3009 Series III, en kombinasjon som var mye brukt. Står med en Ortofon LM30 nå og det fulgte med et AKG P8E element med AKG X7E stylus. Kjenner ikke til noen av de og heller ikke tilstanden.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn