Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vil du prøve Ortofon? Så gjør det!:rolleyes: Liten sjanse for feil der. Trodde du hadde oppgradert armen, så derfor foreslo jeg en MP200 der. Men den originale rangen går fra 4-14,5, så med sine 16,5 gram ink shell blir visst den for tung. Såfremt Pioneer har regna TOTAL vekt (pickup + shell) og ikke PU for seg..Hvis sistnevnte er tilfelle ligger Nagaoka godt innafor..den veier 9,5 aleine. Da kan ikke shellet veie mer enn fem..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begynn å kjøpe og spille mer monoplater, Vintage Silver Pioneer. Du er voksen nok til det nå. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En ypperlig anledning. Dessuten er det også en egen tilfredsstillelse å samle på jazz og klassisk fra førti og femtitallet. De fikk det virkelig til å låte godt, men ikke i to kanaler. Furtwängler som dirigerer Beethoven på Deutsche Grammophon, både tolkning og lyd er på plass. Eller Great American Songbook-serien til Ella, låter som kuler og krutt og svinger som fanden - i gloriøs mono som fortjener riktig avspilling. Vet i alle fall det at ender jeg med arm som har SME-shell så kommer mono til å bli kjøpt inn.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VSP, Baluba: Beatlesboksen låter heller ikke verst..hehe..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Har ikke den ennå, men kommer nok til å måtte hente den på CD i stereo. Fruas- og tildels mine egne- motoriske problemer gjør at hvis vi begge skal kunne bruke settet MÅ det være CD på det aller meste. Dessuten kommer hu til å brenne seg på evt rør , hu og...så det kommer ikke inn i hovedsettet her. Som tekniker veit du hvor jeg helst foretrekker dem hen..:cool:
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, de må jo være der OGSÅ! ;) Og skjulte rør er jo også et alternativ... Men jeg skal ikke misjonere for rør i en Pioneer-tråd. Ellers har jeg ikke vinylsnurre for tiden, og ser som Sluket at jeg uansett kommer til å ha CD som hovedmedium også i overskuelig framtid. Hadde jeg hatt noen bevegelseshemning ville ikke vinylen føltes som noe stort tap. CD er også god lyd!

    Har jo heller ikke Beatles på vinyl, de utgivelsene er uansett basert på de digitale mastrene. Men hvis det blir noe vinyl så blir det kanskje å lete opp en og annen tittel, og da blir det nok stereoutgivelser som Abbey Road. Ellers er det fortsatt mulig å kjøpe monoboksen på CD til en fornuftig pris.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vi har begge deler, Baluba. Vinyl er dog for det aller mest spesielle, som signerte presser og større sett av en helt særlig betydning:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det helt tilfeldig hva som finnes på vinyl og CD. Pris er avgjørende hvis vinyl er betydelig dyrere enn CD, og akkurat nå er det uaktuelt å kjøpe vinyl som jeg ønsker å høre med en gang. Og når jeg kjøper musikk så er det som oftest fordi jeg ønsker å høre den med en gang.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vel..Har du fløtta?? Til landets absolutt mest plaskvåte sted?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo mer plaskvåte steder enn Sørvestlandet. Bergen, som jeg flyttet fra for eksempel. Jeg har fortsatt leilighet i Bergen som min ex og junior nå skal flytte inn i for en periode. Den står jo bare tom likevel, blir mindre utgifter på den måten. Men heller ikke Bergen er Norges mest plaskvåte sted. Det er Brekke i Sognefjorden som har den tvilsomme tittelen. Jeg bor jo nesten på Sørlandet, med landets nordligste "sørlandsby" 20 minutter med bil fra oppkjørselen... ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Misvisende opplysninger..hmm..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Misvisende opplysninger..hmm..
    Skudeneshavn med Søragatå er vel den nordligste sørlandsbyen? Det er jo en arkitektonisk betegnelse. Ellers har vi det ikke så verst i sør mht regn i forhold til hvordan det var i Bergen da jeg flyttet dit. Tror jeg gjorde den flyttingen like før de to våteste årene på lang tid, for det var ekstremt. Jeg er bare glad jeg ikke bor på sørsiden av Sognefjorden.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Vil du prøve Ortofon? Så gjør det!:rolleyes: Liten sjanse for feil der. Trodde du hadde oppgradert armen, så derfor foreslo jeg en MP200 der. Men den originale rangen går fra 4-14,5, så med sine 16,5 gram ink shell blir visst den for tung. Såfremt Pioneer har regna TOTAL vekt (pickup + shell) og ikke PU for seg..Hvis sistnevnte er tilfelle ligger Nagaoka godt innafor..den veier 9,5 aleine. Da kan ikke shellet veie mer enn fem..
    PL550 :
    Anbefalt cartrigdevekt mellom 4,9 gram og 14,59 gram. Hvis cartridgevekt alene er over 9,5 gram, skal tilleggsvekten monteres i bakkant på armen. Og denne vekten har vi selvsagt for hånden :) Noe annet skulle tatt seg ut :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Da kan du glatt montere en MP200. Greit å få klart opp i det:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror nesten A-201 låter i overkant punchy og engasjerende til å gjøre den jobben den er satt til... Ikke at jeg klager. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Overkill er ikke bare morsomt, det er en nødvendighet for et vellykket system..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Psst, :D en liten hemmelighet til dere Pioneerfrelste, -A i mitt nick ble til fordi jeg hadde en Pioneer A-656mkII i 2013. Mitt første anlegg som ble kjøpt inn i 1976 var SX-750 med PL-510A og HPM40. Har hatt mye fra Pioneer etter dette. Det dummeste jeg har gjort var å selge en helt strøken SA-9500 og en RT-909 i 2006. Men alt ble solgt og jeg emigrerte til verdens største land: Utlandet :)
    Men gjort er gjort og spist er spist som dem sier. Vi kjører på med rør og japanske nostalgiske bokser.;)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, det går jo i rør her også. Men jeg synes transistor er mest fornuftig på soverommet, både mht lys og varme. Og ikke minst rørutgifter, hensikten med å spille musikk på sengekanten er jo å sovne før musikken er ferdig spilt. Når det kommer til A-er så har jeg vel en liten drøm nå om å finne en A-300 eller 400 for noen få hundrelapper istedenfor A-201 på soverommet. Den er jo som tidligere nevnt tiltenkt juniors anlegg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jepp, det går jo i rør her også. Men jeg synes transistor er mest fornuftig på soverommet, både mht lys og varme. Og ikke minst rørutgifter, hensikten med å spille musikk på sengekanten er jo å sovne før musikken er ferdig spilt. Når det kommer til A-er så har jeg vel en liten drøm nå om å finne en A-300 eller 400 for noen få hundrelapper istedenfor A-201 på soverommet. Den er jo som tidligere nevnt tiltenkt juniors anlegg.
    Følg med på Finn, det dukker opp noen der av og til, gjelder bare å finne en i kjøreavstand. Og den definisjonen avhenger av hvor kåt man er. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bor et stykke fra Frogner, så den Finn-en er et stykke unna. ;)

    Jepp, det går jo i rør her også. Men jeg synes transistor er mest fornuftig på soverommet, både mht lys og varme. Og ikke minst rørutgifter, hensikten med å spille musikk på sengekanten er jo å sovne før musikken er ferdig spilt. Når det kommer til A-er så har jeg vel en liten drøm nå om å finne en A-300 eller 400 for noen få hundrelapper istedenfor A-201 på soverommet. Den er jo som tidligere nevnt tiltenkt juniors anlegg.
    Følg med på Finn, det dukker opp noen der av og til, gjelder bare å finne en i kjøreavstand. Og den definisjonen avhenger av hvor kåt man er. ;)
    Jeg følger hele tiden med på Finn nå for å se om jeg kommer over en. Må innrømme at A-201 har gitt meg et svært positivt syn på Pioneers forsterkere, så den mer seriøse A-300/400-serien har plutselig seilet opp som en åpenbar budget-favoritt. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: han bor bare et steinkast herfra...Jeg har dog fler Finns å følge med på...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    rart det ikke er noen M-22 eller PL-70 her?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Den er så dyr
    Men jeg solgte et strøkent PL-70 drivverk og arm til en på sørlandet
    Og kjenner en som har M-22
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Morsom-og sjelden, Halols. Ta vare på den:cool:

    Slither: Hvordan ligger det an med CDene dine nå? Har de våkna? Fått til dac´en?
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Morsom-og sjelden, Halols. Ta vare på den:cool:

    Slither: Hvordan ligger det an med CDene dine nå? Har de våkna? Fått til dac´en?
    Dacen funka den. Gjør seg godt mellom pylon og pioneer :) men det hadde vært krise om jeg hadde hatt høyttalere med skarpere lydsignatur.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slither: Du la inn en VDH i kablingen? Som jeg sa- DS ER skarp om du ikke tar høyde for..som du da gjorde.:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Funker, den og. Behold den, du.
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Melder meg inn :)

    Har nylig fått tak i et kosmetisk 10/10 sett m90/c90 der displayet i effektforsterkeren ikke virker, får bare lyd på en kanal osv. dette ustryret trenger en real service.
    Har vært i kontakt med servicekompaniet i Olso som har service på Pioneer. Men de var usikkre på om de kunne skaffe deler. Er det noen her som har god peiling på verksteder som kan reparere semi-vintage pioneer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn