Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Lyspærer til Pioneer tuner

    Har fått fingrene i en Pioneer tuner TX-410L (sammen med ditto forsterker og kassettspiller). To av pærene i tuneren virker ikke. Så at det var en egen tråd om pærer, men håpet er at noen av dere Pioneer eksperter kan lede meg på rett vei mot nye pærer. Den "røde" er skalalys som følger søker, blank pære med et rødt plast/gummi hylster satt på spissen. Den andre gir lys til stereo signal indikator. Klarte ikke å lese noen betegnelse på pærene. Så håpet er at noen av dere kan fortelle meg hvilke typer som må kjøpes og hvor de kan skaffes.

    DSC_1131.jpg
    DSC_1132.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det finner du ut ved å ta ned et skjema til komponentene. Jeg ville dog kontaktet enten Teletor (Tor Modalen, Oslo) eller Dalens før jeg åpna noe som helst.. Evt kan vel Pilsern eller Kjell Kranzberg i vintageavdelingen hjelpe deg videre. Prøv Teletor på tapen og resten til Kjell, du..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig. Burde være overkommelig å skifte de delene..Pioneer er jo -tross at det har gått inn som merke- fortsatt svært utbredt, og greit å skaffe deler til. Dog kommer det jo an på om du "ligger i 70-tallet" med modellene, da..Reimene, pærene, skjemaer og rens, pluss kyndig montering og oversyn, så funker de..Tuneren kan du jo montere DAB+-adapter på etter 2017s stenging av FM..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har NAD-receiveren på soverommet fra siste halvdel av nittitallet vandret heden, men 10-15 år eldre Pioneer A-201 spiller like fint som på åttitallet og tar over jobben i en periode, kanskje for alltid? Junior får vente på at jeg finner enda en forsterker. Pioneer A-201 og den medfølgende Sony CDP-790 CD-spiller kostet meg ingenting.

    image.jpeg


    iPad 2 er ikke noe særlig kamera, så jeg legger med dette av en som ikke er min.

    pioneer_A-201 front.jpg


    Edit: Har fått avkreftet at Pioneer-en er et forut for sin tid-design fra første halvdel av åttitallet som jeg hadde funnet fram til da jeg ble tilbudt den. Forsterkeren er faktisk betydelig nyere, og fra den tiden den ser ut som den er fra - tidlig nittitall. Mer nøyaktig 1992. Nå begynner jeg å sikle etter en pent brukt A-300 eller A-400 fra samme periode. På papiret ser de ikke så forskjellige ut, og A-201 ligger mellom dem i specs (wattstyrke). Men såvidt jeg har forstått er de mer puristiske forsterkerne jeg begjærer nå utviklet over samme plattform i UK, sannsynligvis i motsetning til min Pioneer.

    Er det noen av dere Pioneer-kjennere som vet noe om forskjellen på min A-201 og A-300/400 utover fravær av tonekontroller på de to sistnevnte?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellene ligger i kretser og forsyning...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellene ligger i kretser og forsyning...
    Med andre ord knapt beslekta utover konsern og design. A-300/400 har jo ofte blitt omtalt som "britisk hifi" vs de ordinære japanske konstruksjonene til Pioneer. Som et par ikke-biologiske søsken. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    De er "euro-tuned", ja..som Air Studios samarbeid med Pio gjorde med de siste...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De er "euro-tuned", ja..som Air Studios samarbeid med Pio gjorde med de siste...
    Betydelig mer enn det samarbeidet. Der Air Studios kun kom med kommentarer underveis til de japanske konstruktørene er faktisk A-300/400 konstruert av britiske ingeniører etter britisk/europeisk smak. En helt egen linje som rett og slett er britisk, ikke bare konstruert med britiske konsulenter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    pioneer_qx-747_four_channel_receiver.jpg


    Det står en slik luring å skuler på meg nede i furteboden. Vet da pokker hva jeg skal med den, men morsom er den. Tung som fy.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart de holder, Baluba..takk for spesifiseringen..det var det jeg syns å huske, men jeg står på vei ut døra..hehe..hente ringer..:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart de holder, Baluba..takk for spesifiseringen..det var det jeg syns å huske, men jeg står på vei ut døra..hehe..hente ringer..:cool:
    De to forsterkerne var viktige markedsledere i sine respektive klasser før jeg havnet av hifikjøret på nittitallet, så jeg husker de to relativt godt. NAD-killers er uttrykk som ble overbrukt på den tiden, men disse to fortjente det. De solgte med de samme argumentene som 3020, og levde opp til de forventningene i motsetning til de fleste andre "NAD-dødare". Av de som jeg har hørt og lest omtalt som NAD-killers så er det bare en liten Sansui fra første halvdel av åttitallet og disse to fra Pioneer som virkelig har fortjent å bli omtalt som det. Av de jeg har hørt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Ekte Ståle Krapyl..:cool: Hvor mye vil du ha for den CTen, Pink?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Ekte Ståle Krapyl..:cool: Hvor mye vil du ha for den CTen, Pink?
    Selger den for 15.000.- :)

    M.a.o. ikke tilsalgs. Den er vel det største hi-fikuppet jeg har gjort. Betalte 100 kroner for den, 90% strøken utvendig og i toppform innvendig. Nypris i -78 var 10.000.-
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det en kvadrofonireceiver?
    Jepp. :D
    Kjøp deg fire identiske høyttalere fra ebukta og noen kvadrofoniskiver (trenger kanskje spesialpickup også?) for å sette opp et oppsett i et rom for å nyte litt syttitalls "ekstremteknologi". :rolleyes:

    Ja.
    Ved nærmere ettertanke holder jeg meg til stereo.
    Tenkte at du som bor utenfor de største byene kanskje har et ekstra rom for noe odde som ikke er linket til stereoriggen(e) du har i stue (og lytterom)... Det finnes jo også de gærningene som har en hel "kinosal" i tillegg til tokanals i alle andre rom.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Ekstrarommene har Dronningen lagt beslag på. I løpet av et år eller to så er begge guttungene ute av huset, så kanskje.......
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vel..det skal sies at jeg gjorde en god deal på min Pioneer og..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, tid for en liten tilbakemelding til mitt nye folk, Pioneer-folket... Fra før av var jeg multinasjonal, nå er jeg pinadø også utøvende Pioneer-mann. :rolleyes: Og det oppleves godt å være utøvende Pioneer-mann. Den lille A-201 har fått lov til å spille litt musikk. Tar opp litt på kassett for å teste ut That's CD/MH '60' som jeg fikk i posten fra vår venn Auditor i dag.

    Så med The Touré-Raichel Collective på litt halvhøyt lyttevolum kan jeg slå fast at det er en ganske spilleglad og gutsy forsterker. Ikke har jeg gitt den noen utfordring i form av vanskelige høyttalere, jeg vil tro den slipper fort opp for krefter da, men med Radionette TK600 har den futt så det holder i lange baner. Jeg har aldri hørt den innspillingen på de høyttalerne og i det rommet før, så jeg har ingen referanse å forholde meg til. Men det låter i alle fall engasjerende og gir meg godfoten. Synes det virker som om den er på den varme siden.

    Akkurat nå er baluba en glad gutt. Forsterkeren virket og over forventning. Bra forsterker, Pioneer. :)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Vis vedlegget 395966

    Det samme gjelder egentlig denne, CT-F 7171


    Vis vedlegget 395968


    CT-F 1000 kan derimot bli en god venn etterhvert.
    Har faktisk en CT-F 7171 stående høyt oppe på et skap. Har vel blitt stående et par 10 år her:) En meget solid konstruksjon er det i hvertfall. Alle disse Pioneer produkter var veldig amerikansk inspirert på 70 tallet. Da spesielt Marantz og JBL produkter. Japanerne var flinke til å etterligne disse merkene. mvh. Guit
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: What are friends for??:cool: Mer på vei..Den Pioneeren jeg kjøpte sammen med samlingen har potensial til noe virkelig stort, den også -en meget pen CT3070R, som kjent. Spørs bare hvordan den takler samme Thats etter en demag-omgang til uka.. Hva tror du? Har allerede kjørt QC220 på´n...med bra resultat. Stramma opp og bretta ut en god del, det..Ang. båndet: Pioens båndvelger lyser både CrO2 og Metal ved bruk av Thats..det skyldes nok hybridkonstruksjonen på CDMH- en av grunnene til dine opplevde resultater og, vel..og hovedgrunnen til at jeg har blitt så fort glad i dem..sammen med lyden..De aller fleste spillere- også Pioneer- spiller best på type II, så hvorfor ikke kombinere det beste fra to verdener, slik Thats har gjort i flere år? Eneste aberet er at jeg ikke oppdaga disse på 90-tallet, sammen med Denon HD6 og HD8..da tipper jeg førti prosent av de andre opptakene fra ungdomstida (ikke på Thats, Denon, TDK) hadde blitt spilt inn på dem.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Har faktisk en CT-F 7171 stående høyt oppe på et skap. Har vel blitt stående et par 10 år her:) En meget solid konstruksjon er det i hvertfall. Alle disse Pioneer produkter var veldig amerikansk inspirert på 70 tallet. Da spesielt Marantz og JBL produkter. Japanerne var flinke til å etterligne disse merkene. mvh. Guit
    Mulig min 7171 er litt småsyk, men den høres ut som en Bambino sammenlignet med CT-F1000. Jeg har renset etter alle kunstens regler, men.....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Feil på den, Pink? En viss mann i Oslo er kompetansen selv på slikt..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Jeg _tror_ ikke det er noen feil på den, det er bare det at CT-F1000 er så mye bedre. Feilen er isåfall justering.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har faktisk en CT-F 7171 stående høyt oppe på et skap. Har vel blitt stående et par 10 år her:) En meget solid konstruksjon er det i hvertfall. Alle disse Pioneer produkter var veldig amerikansk inspirert på 70 tallet. Da spesielt Marantz og JBL produkter. Japanerne var flinke til å etterligne disse merkene. mvh. Guit
    Mulig min 7171 er litt småsyk, men den høres ut som en Bambino sammenlignet med CT-F1000. Jeg har renset etter alle kunstens regler, men.....
    Jeg hadde noe problem med ''pumpelyder'' i forbindelse m avspilling og bias innstillinger. Husker ikke riktig. Bruker nå en Sony TC-K661S med Sony Super Metal Master bånd, som er noe helt annet. Brukes i 3 av bilene. Funger veldig bra med Dolby B på kasetter spilt inn med Dolby S:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Uansett. Pink: Få det fiksa!
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet om pioneer gr 777 har blitt solgt ny her i landet eller må jeg til tyskland for å finne en? På forhånd takk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Når jeg tenker mg om så har jeg visst litt mer Pioneer, nemlig en SX 650. Kosmetisk dårlig, men fungerende. Mon tro om den er verd å pusse opp? Det står også et par CS-66A nede i boden. Kosmetisk forferdelige, det er ikke mulig å redde finishen på de, men spiller som bare det. Det blir nok sparkling og sort pianolakk på de med tiden.

    Holder det til å bli med i klubben??
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: What are friends for??:cool: Mer på vei..Den Pioneeren jeg kjøpte sammen med samlingen har potensial til noe virkelig stort, den også -en meget pen CT3070R, som kjent. Spørs bare hvordan den takler samme Thats etter en demag-omgang til uka.. Hva tror du? Har allerede kjørt QC220 på´n...med bra resultat. Stramma opp og bretta ut en god del, det..Ang. båndet: Pioens båndvelger lyser både CrO2 og Metal ved bruk av Thats..det skyldes nok hybridkonstruksjonen på CDMH- en av grunnene til dine opplevde resultater og, vel..og hovedgrunnen til at jeg har blitt så fort glad i dem..sammen med lyden..De aller fleste spillere- også Pioneer- spiller best på type II, så hvorfor ikke kombinere det beste fra to verdener, slik Thats har gjort i flere år? Eneste aberet er at jeg ikke oppdaga disse på 90-tallet, sammen med Denon HD6 og HD8..da tipper jeg førti prosent av de andre opptakene fra ungdomstida (ikke på Thats, Denon, TDK) hadde blitt spilt inn på dem.
    Ja, hva er friends for? Å skaffe gode taper er i alle fall en ting. ;) Men tilbake til det du spør meg om, jeg har ingen anelse. Det er du som er den kompetente på kassett og lydbånd av oss to. Sist jeg brukte analoge taper aktivt var mine kassettspillere så nye at det ikke var noe behov for demag, var i alle fall få som gjorde det med såpass nye spillere. Så jeg har nok aldri demagnetisert en eneste spiller i mitt liv.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tilbakemelding kommer i uka!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til Pioneer A-201. Jeg liker spesielt godt klangbalansen på mine soveromshøyttalere. Hele opplegget ser sikkert litt merkelig ut for andre, med 25 liter store høyttalere på ganske høye stativer. De troner nok litt i rommet, men det er så cluttered at det ikke merkes. Derfor ingen bilder akkurat nå. Men den rare plasseringen på toppen av de høye stativene har sin hensikt. Når jeg ligger i sengen får jeg et skikkelig lydbilde med så høyt plasserte høyttalere.

    Stativene er forresten laget for enda større høyttalere på yrkesskolen på Åkra rundt 1976-78. Selv om de bare står på et bein er de ganske stødige.

    Over til A-300/400. Har sjekket bruktmarkedet ute i den store verden, eller UK for å være presis. De går fra småpenger til drøye tusenlappen. Altså svært god lyd å få for noen hundrelapper uten å lete for hardt. Jeg kan helt klart finne på å kjøpe en av de to når jeg er ute og reiser, eventuelt hvis jeg finner en her hjemme. Men jeg lurer på en ting, vil de to gi samme varme klangbalanse som jeg opplever i den kombinasjonen jeg har nå?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ellers en PL-71 DD stuet vekk på loftet. Vet ikke sikker hvorfor jeg ville prøve noe annet. Hadde mange fine lytteseanser med denne spilleren. De ble populære disse spillerne på tidlig 70 tallet.
    Siste produkt fra Pioneer er nå en SX-N30DAB receiver med ClassD og Mosfet. Har vært my diskusjoner angående D Class vs A/B her på sentralen. Men denne har faktisk overasket meg lydmessig. Den kan selsagt ikke sammelignes med de bedre og dyrere klasse AB/A forsterkere og Pioneer dyrere modeller. Den har noe billige simple terminaler og plastik knapper, men lydmessig er den betydlig bedre lyd enn vintage Pioneer jeg har hatt tidligere. Det er mere speed og definisjon på enkelte instrumenter. Noe som man hører på min gamle JBL L112 og Roger LS3/5a.
    Kanskje ikke så mye snakk om nyere Pioneer produkter her? mvh. Guit
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, dette er ikke en ordinær vennetråd. Den ligger under Vintage-avdelingen, så det dreier seg vel mest om vintage silver Pioneer her. Selv om jeg blander meg med min ultramoderne svarte boks fra 1992. :rolleyes:
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Nei, dette er ikke en ordinær vennetråd. Den ligger under Vintage-avdelingen, så det dreier seg vel mest om vintage silver Pioneer her. Selv om jeg blander meg med min ultramoderne svarte boks fra 1992. :rolleyes:
    Ser at trådstarter begynte med noe vintage greier ja:rolleyes:
    Egentlig så har Pioneer satset mere på Hjemmekino og bilstereo greier de siste årene synes jeg. Veldig synd at de ikke satser mere på'' Highend'' produkter som de gjorde tidligere! Det er den veien det går med de fleste anerkjente vintage merker. Det kan man bare se på Harman konsernet også. Den nye generasjonener er mere interressert i mobil og gadsjet/streaming eller hva det nå heter. mvh Guit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn