Pickup kalibreringssoftware fra AnalogMagik

analogmagik-product.png


Produktet til AnalogMagik, som består av avansert software (inkl. en forvrengningsanalysator) og 2 stk test-LP'er (33 1/3 & 45 RPM), er en av de aller beste løsningene på markedet for å finjustere din platespiller og pickup.

AnalogMagik sitt produkt ble til da utvikler og audiofile Richard H. Mak oppdaget at det ikke fantes en eneste løsning som lot deg fininnstille alle nødvendige parametre i forbindelse med oppsettingen av en platespiller/vinylrigg. Han bestemte seg derfor for å lansere sitt eget produkt som nettopp tilbyr det.

Etter at du har tilpasset din pickup etter ønsket geometri ved hjelp av en protraktor, så gir kalibreringspakken til AnalogMagik deg muligheten for å finjustere følgende parametre:

Platespiller:
- Hastighet
- Wow & Flutter
- Vibrasjoner
- Resonanser

Pickup:
- VTF
- VTA/SRA
- Asimut
- Antiskating

RIAA-trinn:
- Loading
- Gain

Produktinformasjon:
- What is AnalogMagik
- Turntable Setup Video Tutorials

Gjallarhorn Audio tilbyr finjustering av din platespiller/vinylrigg ved bruk av AnalogMagik sin løsning og annet verktøy som bl.a. protraktor og stifttrykksvekt. Tilbudet gjelder for alle kunder innen rimelig kjøreavstand fra Oslo og som har handlet platespiller/vinylrigg hos oss eller hos en av våre samarbeidspartnere. Prisen for denne tjenesten er NOK 625,- i timen. Arbeidet tar typisk 2-4 timer.

analogmagik-software.jpg
 

Kommentarer

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Gratulerer så mye med dette flotte tilbudet.😄
Tror det er flere som trenger litt hjelp med vinylriggen.................
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Takk. Dette er etter vår vurdering den ultimate løsningen for å få mest mulig ut av ditt analogoppsett :)

Produktet til AnalogMagik gjør ikke oppgaven mindre krevende (man må fremdeles foreta manuelle justeringer av pickup på submillimeternivå), men det hjelper deg med å hente ut det maksimale fra din vinylrigg på en kvantifiserbar måte, dvs. en avspilling med lavest mulig forvrengning og høyest mulig kanalseparasjon. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Interessant.

Litt usikker på om det er noe denne gjør som ikke f.eks. Feickert gjør?

Noe annerledes blir det jo med en 33 og en 45 testplate. Men har det noe å si som kommer til praktisk anvendelse? Jeg har jo en og annen tittel på 45, singler, maxier, og til og med en og annen audiofil 45 LP. Men. Man skulle ikke tro at det påvirker stort annet enn antiskate? Eventuelt 'trekker fram' stylus og dermed gir lavere VTA? Men temmelig marginalt, og i så fall noe som må kompenseres med endring i VTA gjennom høyde på armbase, eller eventuelt VTF, eller begge deler. Det hele høres for meg ut som alt for omfattende til å bale med med mindre man har en arm/pu til hver. Jeg gidder ikke justere om noe som helst for å spille en 45 etter en 33, eller en 200 etter en 180 etter en 140 grams plate for den del, heller ikke klar etter svart etter splattervinyl. Det får liksom være måte på. Alt mitt kommer for de neste 3-4 evighetene til å settes opp for 33 og 140. Det er majoriteten av platesamlingen, og kommer til å forbli det. Det nærmeste jeg ser for meg at jeg kunne brydd meg med var HTA for 7" på en egen spiller.

Når det gjelder hastighet, så er vel det grei skuring å justere med en rekke forskjellige løsninger. Når det gjelder wow og flutter har jeg ikke noen justeringsknott for det på min spiller, og jeg har heller ikke sett det noe annet sted.

Ellers er det nok mange av oss som ikke er naturlige kunder for hjemmehjelp, men snarere verktøy og utstyr for eget bruk. Skulle gjerne sett pris på dette, samt oversikt over hva som ellers skal til for bruk.
 
Sist redigert av en moderator:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Er det mulig å få kjøpt testplater og software til odel og eie , pris ?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Omtrent som Adjust plus til DrFeickert altså.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Prisen for dette verktøyet er NOK 7000 (etter rabatt).

AnalogMagik tilbyr også noen andre produkter som eksternt lydkort til bruk med deres software og kalibrert skrujern med moment tilpasset optimal montering av pickup.

Gjør følgende for å navigere til AnalogMagik i vår nettbutikk:

1) Gå til Gjallarhorn Audio - HiFi & Hjemmekino
2) Velg 'Nettbutikk' fra toppmenyen
3) Velg 'Handel etter Varemerke'
4) Velg 'AnalogMagik'
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Interessant.

Litt usikker på om det er noe denne gjør som ikke f.eks. Feickert gjør?

Noe annerledes blir det jo med en 33 og en 45 testplate. Men har det noe å si som kommer til praktisk anvendelse? Jeg har jo en og annen tittel på 45, singler, maxier, og til og med en og annen audiofil 45 LP. Men. Man skulle ikke tro at det påvirker stort annet enn antiskate? Eventuelt 'trekker fram' stylus og dermed gir lavere VTA? Men temmelig marginalt, og i så fall noe som må kompenseres med endring i VTA gjennom høyde på armbase, eller eventuelt VTF, eller begge deler. Det hele høres for meg ut som alt for omfattende til å bale med med mindre man har en arm/pu til hver. Jeg gidder ikke justere om noe som helst for å spille en 45 etter en 33, eller en 200 etter en 180 etter en 140 grams plate for den del, heller ikke klar etter svart etter splattervinyl. Det får liksom være måte på. Alt mitt kommer for de neste 3-4 evighetene til å settes opp for 33 og 140. Det er majoriteten av platesamlingen, og kommer til å forbli det. Det nærmeste jeg ser for meg at jeg kunne brydd meg med var HTA for 7" på en egen spiller.

Når det gjelder hastighet, så er vel det grei skuring å justere med en rekke forskjellige løsninger. Når det gjelder wow og flutter har jeg ikke noen justeringsknott for det på min spiller, og jeg har heller ikke sett det noe annet sted.

Ellers er det nok mange av oss som ikke er naturlige kunder for hjemmehjelp, men snarere verktøy og utstyr for eget bruk. Skulle gjerne sett pris på dette, samt oversikt over hva som ellers skal til for bruk.
Om det er Adjust+ du tenker på så gir vel dette deg kun muligheten for å kalibrere asimut (for pickup) og hastighet, wow & flutter og resonans (for platespiller).

Test-LP'en med 45 RPM er beregnet på de som har en vinylrigg med 2 tonearmer; en for 33 og en for 45 RPM. Det er ikke mulig å finjustere pickup for både 33 RPM og 45 RPM om oppsettet ditt benytter 1 arm. Da er det 33 RPM som gjelder med mindre du ønsker å prioritere 45 RPM utgivelsene høyere.

Produktene er naturligvis tilgjengelig for kjøp (se svar over angående pris og navigering til nettbutikk). Vårt tilbud om hjelp var i grunnen bare en bisetning, men jeg innser at det kunne misforstås. :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.398
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Skule vært morsomt og sett/hørt om dette verktøyet gjør en bedre jobb enn hva jeg gjør selv via egen hørsel/erfaring.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det er et veddemål du er dømt til å tape ;)

Hvorvidt forskjellen mellom en finjustering basert på hørsel og en finjustering basert på dette verktøyet vil utgjøre en signifikant forskjell er dog opp til hver enkelt person å vurdere.

Husk at dette verktøyet også krever at bruker vet hva han driver med. Verktøyet kan ikke finne de optimale innstillingene for deg. Det er du som må foreta de riktige justeringene for å oppnå det beste resultatet. Verktøyet vil kun kvantifisere prosessen for deg, hvilket er en stor fordel slik jeg i alle fall ser det.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke hvordan man kan "kalibrere wow og flutter" på en platespiller.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
"Minimere" er nok et bedre ord i den sammenhengen.

Det er dog ikke alle platespillere/vinylrigger som er konstruert slik at man kan foreta justeringer som påvirker hastighetsvariasjon (WOW & Flutter). AnalogMagik produktet gir deg i alle fall muligheten for å måle hvordan det står til med ditt oppsett.

Her er en cut & paste fra AnalogMagik sin nettside om temaet:

The AnalogMagik software will also perform a WOW & FLUTTER calculation on the speed of the turntable. In layman's term's, WOW & FLUTTER is basically speed variations which your turntable is experiencing. The AnalogMagik WOW & FLUTTER calculation is based upon the Audio Engineering Society's standards which require the sampling of a minimum of approx. 30 seconds of test signals, therefore the WOW & FLUTTER test will talk approx. 30 seconds to complete.

Users can experiment with a variety of adjustments to minimize speed variations. For example, on belt driven tables, adjust belt tension or motor distance until the WOW & FLUTTER number is minimized. For idler wheels, the pressure exerted onto the platter can sometimes be adjusted.

The Speed and Wow & Flutter test bears a strong correlation to adjustments, meaning the results are always meaningful.

A good setup should display a Wow & Flutter reading of below 0.2%. A very good setup should be below 0.1%. Above 0.2%, the human ear may be able to detect a very small change in pitch on a constant test tone.
AnalogMagik har også laget en tutorial på dette emne som kan sees her:

 
Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Definer "rimelig kjøreavstand fra Oslo" ;)
Vi som bor i distriktene synes at det er helt greit å kjøre mellom Trondheim og Oslo.
Såeee, når kommer du kjørende? ;)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, du finner en av Norges best bevarte hemmeligheter der - vårt showroom ;D

Velkommen innom neste gang du er "hjemme" :)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke hvordan man kan "kalibrere wow og flutter" på en platespiller.
Ein kan måla wow og flutter, men som Zomby_Woof poengtere finst det ingen kalibreringsknapp for wow og flutter. Målingane kan likevel vera nyttig, på det viset at dei kan nyttast for å avsløra feil eller slitasje. Wow syner til langsame endringar i rotasjonshastigheita, som fører til ei endringar i tonehøgdam, ein slags vibrato (vil tru musikarar er følsame for dette), medan flutter syner til snøgge endringar i rotasjonshastigheita. Flutter er i prinsippet det same som jitter (variasjon i sampelklokkefrekvensen) innan digital audio, med frekvesområdet er ikkje det same. Endringar i rotasjonshastigheita er det same som frekvensmodulasjon, som genererer nye frekvenskomponentar i området rundt dei opphavlege frekvenskomponentane. Ved å foreta ein spektralanalyse ser ein dette.

Ved hjelp av ei testplate med sinustonar kan ein måla avvik frå testfrekvensane på plata. I dag er slike målingar mykje enklare å utføra enn på 70-talet. Alt ein treng er ei testplate med dei rette frekvensane, eit lydkort og ein PC. Ein tek så opp ein sekvens (eit visst antal sampel), som ein analyserer ved å konvertera den opptekne sekvensen til frekvensplanet, slik at ein ser dei nye frekvenskomponentane rundt den opphavlege komponenten. Etter som det er eit sampla signal nytatr ein ei diskret Fourier-transform (DFT). Ofte vert DFT kalla FFT, som står for Fast Fourier Transform. FFT er ei effektiv algoritme for å rekna ut DFT, ikkje ei transform. Dei vanlegaste FFT-algoritmene (det finst mange typar) krev at lengda på sekvensen N er ein toerpotens: N = 2^m, der m er eit heiltal. Di lengre sekvensen er, di betre oppløysing har frekvensmålingane. DFT deler frekvensområdet mellom null og halvparten av sampelfrekvensen fs, slik at ein endar opp med N/2 (eigentleg (N/2+1) frekvensbingar, som er jamt fordelte mellom null og fs/2. Om fs er 48 kHz og N = 2^16 = 65536 til dømes er frekvensoppløysinga df = fs/N = 48000/65536 = 0.73 Hz. Men Fourier-transforma fungerer berre for periodiske signal, så om ein ikkje vel ut nøyaktig eit helt antal periodar av signalet ein analyserer ender ein opp med å analysera feil signal, noko som fører til sokalla spektral lekkasje. Om ein anlyserer ein rein sinustone ser ein dette som sidekomponentar rundt komponenten med same frekvens som sinuskomponenten ein analyserer. Når ein analyserer eit ukjent signal kjenner ein ikkje perioden og kan ikkje velja ut eit heilt periodar. Ein kan ikkje heilt unngå spektral lekkasje, men ein kan redusera problemet (kraftig) ved å nytta eit sokalla glattevindu. Slike vindu er innebygde i programvare som til dømes Audacity [1], som ein kan velja frå ein meny. von Hann (ofte kalla Hanning) er eit godt val. Men som kjent finst det ingen gratis dugurd. Når ein nyttar eit slikt glattevindu fører det til at frekvensoppløysing vert redusert. For von Hann vert oppløysinga redusert med ein faktor på to, slik at om ein utan grattevindu (dvs. med eit rektangulært vindu) hadde ei frekvensoppløysing på 0.73 Hz er ho med von Hann-vinduet redusert til 1.46 Hz. Men ein kan få att den opphavlege oppløysinga på 0.73 Hz om ein doblar lengda på sekvensen til 2^17 = 131072. Moderne PC-ar har mykje RAM, så det byr ikkje på problem. Det tek berre litt meir tid å utføra FFT.

Det finst fleire standardar for slike målingar, mange frå 70-talet. IEEE 193-1971 til dømes spesifiserer ein testfrekvens på f = 3150 [Hz] for måling av flutter [2]. Flutter er da definer som df/f, der df [Hz] er avviket frå f. På grunn av flutter er meir merkbart i frekvensområdet rundt ca. 4 kHz definerer standarden ei frekvensavhengig vekting av spektet (flutter fører til sidefrekvensar rundt f). Denne vektingskurva stammar frå omfattande lyttetestar, men er nok tilpassa dei analoge målemetodane som var i bruk på 70-talet (ei kurve det ikkje var muleg å realisera var ikkje særleg nyttig).

Testplater er enda å få kjøpt, og dei fleste har vel eit lydkort. Ein får ikkje ut ein flutterverid i % frå programvare som Audiacity, men ein kan studera spectret.

Referanse
[1] Auiacity, https://www.audacityteam.org/
[2] J.G. McKnight, Weighted Peak Flutter Measurement - A summary of the New IEEE Standard, Jou. Audio. Eng. Soc., Vol. 19, No. 10, 1071, ss. 859-861.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det finnes instrumenter til å måle dette veldig enkelt:


 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Ja, dette var ein fin demo. Men eg ville helst ha sett spektret. Manualen for Philips PM 6307 kan lastast ned her: https://www.opweb.de/de/model.php?id=12272
På s. 23 finn ein ei vektingskurve for flutter, etter DIN 45 507. Fann ein auksjon, der eit slikt instrument var seld for omlag kr 2500. Men som det vart sagt i videoen er det betre å nytta ein PC. "This gentleman" har forresten mange slike videoar. Er det nokon som veit kva han heier? Det skulle ikkje forundra meg om det er ein an dei engelske hifi-skribentane.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det finnes instrumenter til å måle dette veldig enkelt:
Poenget med AnalogMagik sin løsning er at det er 1 produkt som dekker samtlige parametre slik at du slipper å investere i en rekke forskjellige produkter.

'WOW & Flutter' er kun en av mange parametre. De viktigste parametrene foruten om HTA/LTA er etter vår vurdering VTF, VTA/SRA (to sider av samme sak), asimut og anti-skating. Nødvendigheten av korrekt hastighet gir seg selv.

Det er for øvrig kjent at en optimal SRA (normalt nær 92 grader) gir lavest mulig forvrengning, mens en optimal asimut gir maksimal kanalseparasjon.
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Eg var ikkje klar over at nokre diskusjonar er reserverte. Men eg ser no at det står "Nyhet" på toppen.
Om slike trådar er noko bransjen betaler for burde det vel merkast som reklame?
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, slike annonsetråder er noe bransjeaktørene betaler for.

Om man kommer med et innlegg midt inne i en slik tråd uten å ha lest tråden fra første innlegg, så er det naturligvis fort gjort å tro at dette er en vanlig diskusjonstråd.

Vi er i utgangspunktet ganske liberale til hva forumbrukere kan spørre om eller diskutere i en slik tråd, men diskusjoner rundt andre produkter må opplagt tas et annet sted på forumet. Håper på forståelse for det. :)
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Så sant arbeidsstokken er friske og oppgående har et normalt syn hvordan klarer dere å bruke 2-4 timer på å sette opp en skarve pick-up ?
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det overrasker meg at du spør. Mange her inne vil nok støtte opp om et slikt tidsestimat. Så enten kjenner du ikke til den fulle prosessen eller så opererer du med lavere nøyaktighet i arbeidet enn du burde.

Et normalt syn er for øvrig ikke tilstrekkelig til å sette opp en pickup optimalt. En lupe og/eller et USB mikroskop er en nødvendighet for å oppnå best mulig resultat.

AnalogMagik oppgir på sine nettsider at det kan ta så mye som 3-5 timer å sette opp en pickup etter alle kunstens regler og da inngår ikke tiden brukt på optimalisering av HTA/LTA ved hjelp av en protraktor!

Med tanke på alle timene du skal glede deg over oppsettet, så vil du ha igjen for å gjøre en best mulig jobb. :)
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Normalt syn er ikke lenger godt nok ? det må jeg si var virkelige dårlige nyheter du kommer med .
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det er ikke mulig å stille inn korrekt asimut eller SRA ved bruk av øynene alene. Hvordan det kan være nytt for deg er mere enn jeg kan forstå.

La meg gjøre deg oppmerksom på at dette er en annonsetråd om verktøyet AnalogMagik. Dette er et verktøy for de som ønsker å hente ut det fulle potensialet fra sin platespiller/vinylrigg. Om du ikke er interessert i dette produktet, så vennligst la være å poste innlegg her. Takk.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
2-4timer er innenfor det!

Er denne softwaren kompatibel med macOS?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Misforstå meg rett, nå. Jeg har stor tro på at dette er et godt alternativ til f.eks. Adjust+.

Spiller man så mye 45 at man behøver/ønsker en egen arm og pickup (likeverdig) satt opp for det, så har det jo muligens noe for seg. Men alle de jeg kjenner med flere armer/pickuper/spillere har gått en helt annen vei, som i mine øyne virker langt mer naturlig. De har som regel gått for enten 'tidsriktig' eller 'vintage' gjengivelse, eller en eller annen form for kompenserende tilpasning til 'tidstypiske' eller 'vintage' innspillinger/mastringer, alt med felles sikte mot egne preferanser. Bare der er man godt i siget med å handle et stort antall komponenter. Bare der er man, med mindre man er spektakulært velstående, godt inne i 'makse' på en retning, eller spre innsatsen på 'horses for courses'-diversifisering.

Når det gjelder tilpasning av resistiv og kapasitiv last, hva baserer de seg på? Frekvensrespons? I så fall får man fine plott for sammenligning fra Adjust+ også. Mange som sikkert kan si mer om hva de får ut av Adjust+, men det er neppe noe som fortjener å snakkes ned om det så er en og annen tilleggsfunksjon på deres produkt.
 
Sist redigert av en moderator:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Det er ikke mulig å stille inn korrekt asimut eller SRA ved bruk av øynene alene. Hvordan det kan være nytt for deg er mere enn jeg kan forstå.

La meg gjøre deg oppmerksom på at dette er en annonsetråd om verktøyet AnalogMagik. Dette er et verktøy for de som ønsker å hente ut det fulle potensialet fra sin platespiller/vinylrigg. Om du ikke er interessert i dette produktet, så vennligst la være å poste innlegg her. Takk.
Asimut stilles inn med et forvrengings fritt speil liggende under nålfanen slik har det hvert helt siden tidlig 1970 , vta er satt fra produsent av pick-up de fleste pickup'er gir rett VTA når huset ligger parallelt med vinylen selvsagt det finnes unntak ( SRA følger VTA ) pudding smaker best når den spises ikke når det fables om hvordan den skal inntas :D Mvh Vinyl er gøy å skal ikke plage dem mere :) fortsatt god påske
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ikke mulig å stille inn korrekt asimut eller SRA ved bruk av øynene alene. Hvordan det kan være nytt for deg er mere enn jeg kan forstå.

La meg gjøre deg oppmerksom på at dette er en annonsetråd om verktøyet AnalogMagik. Dette er et verktøy for de som ønsker å hente ut det fulle potensialet fra sin platespiller/vinylrigg. Om du ikke er interessert i dette produktet, så vennligst la være å poste innlegg her. Takk.
Asimut stilles inn med et forvrengings fritt speil liggende under nålfanen slik har det hvert helt siden tidlig 1970 , vta er satt fra produsent av pick-up de fleste pickup'er gir rett VTA når huset ligger parallelt med vinylen selvsagt det finnes unntak ( SRA følger VTA ) pudding smaker best når den spises ikke når det fables om hvordan den skal inntas :D Mvh Vinyl er gøy å skal ikke plage dem mere :) fortsatt god påske
Det er og blir 'light'-utgaven. Hadde pickupen vært perfekt, så hadde vært nok.

Sannheten er snarere at en pickup sjelden er det. Det kan være, og er som regel, skjevheter i hele armaturet, fra stylus via cantilever til spoleorienteringen. For maksimal kanalseparasjon, så er det minst like mye spoleorienteringen inne i pickupen som er det interessante. Da holder det faktisk ikke med normalt syn, man må til med røntgensyn. Beste måten å gjøre dette på, med tanke på resultat, er å justere frem og tilbake og måle crosstalk fra venstre til høyre og høyre til venstre, til man får det beste (gjerne også likeste) resultatet for begge kanaler.

For all del, jeg har brukt speil. Det er så bra jeg får det med utstyret jeg har. Det kan sikkert bli bedre, men det krever altså både tid og utstyr for å få det til.
 
Sist redigert av en moderator:

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Misforstå meg rett, nå. Jeg har stor tro på at dette er et godt alternativ til f.eks. Adjust+.

Spiller man så mye 45 at man behøver/ønsker en egen arm og pickup (likeverdig) satt opp for det, så har det jo muligens noe for seg. Men alle de jeg kjenner med flere armer/pickuper/spillere har gått en helt annen vei, som i mine øyne virker langt mer naturlig. De har som regel gått for enten 'tidsriktig' eller 'vintage' gjengivelse, eller en eller annen form for kompenserende tilpasning til 'tidstypiske' eller 'vintage' innspillinger/mastringer, alt med felles sikte mot egne preferanser. Bare der er man godt i siget med å handle et stort antall komponenter. Bare der er man, med mindre man er spektakulært velstående, godt inne i 'makse' på en retning, eller spre innsatsen på 'horses for courses'-diversifisering.

Når det gjelder tilpasning av resistiv og kapasitiv last, hva baserer de seg på? Frekvensrespons? I så fall får man fine plott for sammenligning fra Adjust+ også. Mange som sikkert kan si mer om hva de får ut av Adjust+, men det er neppe noe som fortjener å snakkes ned om det så er en og annen tilleggsfunksjon på deres produkt.
Ja, jeg er helt enig i at de fleste oppsett med flere armer er for å kunne variere litt på lydgjengivelsen ved å bytte pickup/arm.


AnalogMagik benytter relativ frekvensrespons, dvs. avviket fra en flat frekvensrespons oppgis i dB og det er om å gjøre å minimere dette avviket. Her er et utdrag fra deres nettsider:

With the Analog Magik "Loading" Test track, AnalogMagik will display the flatness of the Frequency Response curve specific to your choice of loading. Simply change the loading and repeat the measurements to compare the flatness of the Frequency Response curve which is expressed in decibels. The optimal Loading will correspond to one which displays the lowest number in decibels.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det er ikke mulig å stille inn korrekt asimut eller SRA ved bruk av øynene alene. Hvordan det kan være nytt for deg er mere enn jeg kan forstå.

La meg gjøre deg oppmerksom på at dette er en annonsetråd om verktøyet AnalogMagik. Dette er et verktøy for de som ønsker å hente ut det fulle potensialet fra sin platespiller/vinylrigg. Om du ikke er interessert i dette produktet, så vennligst la være å poste innlegg her. Takk.
Asimut stilles inn med et forvrengings fritt speil liggende under nålfanen slik har det hvert helt siden tidlig 1970 , vta er satt fra produsent av pick-up de fleste pickup'er gir rett VTA når huset ligger parallelt med vinylen selvsagt det finnes unntak ( SRA følger VTA ) pudding smaker best når den spises ikke når det fables om hvordan den skal inntas :D Mvh Vinyl er gøy å skal ikke plage dem mere :) fortsatt god påske
Jeg skjønner at du er lite åpen for å lære noe nytt. I så fall er det du som taper på det og ingen andre. :)

Strengt tatt, så kan verken asimut eller VTA/SRA settes statisk. Å benytte et speil ved justering av asimut vil gi deg et godt utgangspunkt, men du er ikke nødvendigvis i mål av den grunn. Det er nettopp det AnalogMagik sitt produkt vil kunne hjelpe deg med. Asimut skal i prinsippet justeres inntil kanalseparasjonen er maksimal. Først da er du i mål. Og p.g.a. at asimut påvirkes av en rekke andre parametre under avspilling (som f.eks. graden av anti-skating), så kan asimut kun settes korrekt under dynamiske betingelser. Merk deg det!

At de fleste pickuper har riktig VTA fra fabrikken om armen justeres slik at pickuphuset er parallelt med tallerkenen (altså i vater) er det reneste tøv - dessverre. Vi skulle gjerne ønske at det var slik, men det er det så definitivt ikke! I noen få tilfeller er vinkelen på cantileveret så feil fra fabrikk at det ikke er mulig å få pivotpunktet til armen høyt nok for å realisere en SRA på nær 92 grader. En slik pickup er det bare å returnere til produsenten.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Man må være masochist for å bruke Windows på en Mac og selv ikke AnalogMagik softwaren er verdt det ;D

Men for å være saklig, så er det ingen garanti for at softwaren fungerer som den skal ved bruk av Windows på en Mac (selv med dual boot til forskjell fra en Windows emulator). Men om noen allikevel velger denne veien av diverse årsaker, så gi gjerne beskjed til oss om hvordan det gikk og vi kan inkludere denne informasjonen under beskrivelsen av AnalogMagik produktet i vår nettbutikk.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Misforstå meg rett, nå. Jeg har stor tro på at dette er et godt alternativ til f.eks. Adjust+.

Spiller man så mye 45 at man behøver/ønsker en egen arm og pickup (likeverdig) satt opp for det, så har det jo muligens noe for seg. Men alle de jeg kjenner med flere armer/pickuper/spillere har gått en helt annen vei, som i mine øyne virker langt mer naturlig. De har som regel gått for enten 'tidsriktig' eller 'vintage' gjengivelse, eller en eller annen form for kompenserende tilpasning til 'tidstypiske' eller 'vintage' innspillinger/mastringer, alt med felles sikte mot egne preferanser. Bare der er man godt i siget med å handle et stort antall komponenter. Bare der er man, med mindre man er spektakulært velstående, godt inne i 'makse' på en retning, eller spre innsatsen på 'horses for courses'-diversifisering.

Når det gjelder tilpasning av resistiv og kapasitiv last, hva baserer de seg på? Frekvensrespons? I så fall får man fine plott for sammenligning fra Adjust+ også. Mange som sikkert kan si mer om hva de får ut av Adjust+, men det er neppe noe som fortjener å snakkes ned om det så er en og annen tilleggsfunksjon på deres produkt.
Ja, jeg er helt enig i at de fleste oppsett med flere armer er for å kunne variere litt på lydgjengivelsen ved å bytte pickup/arm.


AnalogMagik benytter relativ frekvensrespons, dvs. avviket fra en flat frekvensrespons oppgis i dB og det er om å gjøre å minimere dette avviket. Her er et utdrag fra deres nettsider:

With the Analog Magik "Loading" Test track, AnalogMagik will display the flatness of the Frequency Response curve specific to your choice of loading. Simply change the loading and repeat the measurements to compare the flatness of the Frequency Response curve which is expressed in decibels. The optimal Loading will correspond to one which displays the lowest number in decibels.
Hvordan vektes avviket? Kan man velge?

Noen eksempler: https://www.noisemeters.com/help/faq/frequency-weighting/

Magefølelsen sier meg at det er lite nytteverdi i å basere seg på en omforent 'objektiv' sannhet her.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men som sagt. Tror på dette. Som bra, ikke nødvendigvis revolusjonerende.

Om man, som jeg, legger over 100.000,- i platespiller, så er det vel anvendte penger å ta i bruk tjenesten om man ønsker det, eller forsåvidt kjøpe utstyret om man ønsker det.
 

Informasjon om bruker

Gjallarhorn Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1.624
Link til alle artikler
212
Gjallarhorn Audio sine annonser
Bransjenyheter
Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

  • 0
Vi har intet mindre enn 6 Norgeslanseringer under Oslo HiFi Show nå i helgen. Du finner oss på rom 106 og 108 i første etasje. Under kan du se hvilke produkter det er Norgespremiere på. Velkommen...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

  • 5
B.audio er et forholdsvis nystartet firma, men de har i løpet av kort tid blitt anerkjent for sitt gode design og høye lydkvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 2016 av brødrene Cédric og Sébastien...
Fortsett
Bransjenyheter
Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

  • 10
Varemerket Stenheim ble etablert i 2010 av fem elektronikkingeniører som tidligere hadde jobbet i det sveitsiske high-end firmaet Goldmund. Deres første høyttaler, Alumine, ble lansert i 2011...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

  • 6
Vi lar julefreden senke seg og holder vårt showroom stengt i romjulen. Men vår nettbutikk vil være betjent og det vil fremdeles være mulig å hente varer på vår adresse ved kjøp eller hjemlån i...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på Harbeth (-25%)

Juletilbud på Harbeth (-25%)

  • 0
Det blir juletilbud på Harbeth ut desember for å få ned vår lagerbeholdning. Alt av modeller, bortsett fra toppmodellen, er på lager i de fleste finisher. Merk at tilbudet om 25% rabatt på...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på SPEC (-25%)

Juletilbud på SPEC (-25%)

  • 0
Vi kjører juletilbud på SPEC i hele desember ved å tilby 25% rabatt på alle produktene som befinner seg på lager. SPEC sine integrerte forsterkere er unike klasse D forsterkere med lav effekt...
Fortsett
Topp Bunn