Pelsdyrnæringen :-(

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.173
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Sauer lever så vidt jeg vet under helt andre kår enn pelsdyr............

Man kan godt forsøke å drite ut de som reagerer på pelsdyrnæringen, og som nevnt ovenfor så har vi i overflod av materielle ting vi kunne klart oss uten.

Det blir selfølgelig opp til enhver hva man bruker pengene på. Skader allikevel ikke å stoppe opp å tenke over hva man kjøper, og hvilke konsekvenser
det har for helheten.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
soundscape skrev:
Sauer lever så vidt jeg vet under helt andre kår enn pelsdyr............

Man kan godt forsøke å drite ut de som reagerer på pelsdyrnæringen, og som nevnt ovenfor så har vi i overflod av materielle ting vi kunne klart oss uten.

Det blir selfølgelig opp til enhver hva man bruker pengene på. Skader allikevel ikke å stoppe opp å tenke over hva man kjøper, og hvilke konsekvenser
det har for helheten.
Hvem er det som henger ut hvem i denne saken, mener du?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.173
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Selv er jeg ikke ute etter å henge ut noen som helst, jeg er nok ingen "perfekt" forbruker selv , på tross av at jeg er veggis og ikke bruker pels.

Man kan da godt diskutere en sak og se ting fra forskjellige vinkler uten å gå til personangrep på hverandre.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
BT skrev:
toriamos skrev:
BT skrev:
Det skal ikke forundre meg om dyrevernene selv påfører dyrene skader for å få de bildene de ønsker seg.
Og med det innspillet var bunnen nådd, håper jeg.
Nope, bunnen var nådd i åpningsinnlegget. Disse dyreelskerne har jo tidligere sluppet fri pelsdyr, som dermed gikk en pinefull død i møte.

De kunne like godt funnet noen ødelagte katter og gått like hardt inn for å avskaffe kjæledyrhold.
Du beveger deg nå hårfint i flukt med bunnen. Skjønner forøvrig ikke at du gidder. Skjønner ikke at jeg gidder heller. For ordens skyld: Er i mot at dyr holdes i fangenskap og slaktes grunnet pelsen. Det at det kommer fram at forholdene de lever under er uholdbare gjør saken enda værre.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
soundscape skrev:
Man kan da godt diskutere en sak og se ting fra forskjellige vinkler uten å gå til personangrep på hverandre.
Ups - opp med øya og se hvilket forum du befinner deg på :) Her er saklighet og respekt for hverandres meninger like sjeldent som hønetenner. Personlig så mener jeg det er feil å respektere idioter, men det er meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg vokste opp på gård med (nå nedlagt) pelsdyrfarm. Det var ikke vakkert, for å si det litt forsiktig. Jeg ser ingen grunn til å subsidiere næringen med flere titalls millioner i året, slik vi gjør nå. Den støtten kunne vært kuttet for lenge siden. Derimot er det ikke så opplagt at det kommer noe godt ut av å forby næringen heller. Tross alt, det er etterspørsel etter pelskåper, både på Frogner, i Paris og i Moskva, og noen kommer til å levere skinn til buntmakerne så lenge det finnes betalingsvillige kunder. Hvis norske oppdrettere forsvinner, vil russiske og andre oppdrettere levere skinnene i stedet. Det er ikke opplagt for meg at den gjennomsnittlige dyrevelferden blir bedre av det. Heller innføre enda strengere krav til dyrevelferd, men da også med effektive kontroller og bøter som svir ved overtredelse.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Lurer på hvor mange sauer som må lide en brutal død i møte med naturen for hver ullgenser som strikkes. Huff, jeg er et grusomt menneske.
Ingen sauer må lide en brutal død for noen ullgensere. Sauer brukes nemlig på ny, etter at genseren er strikket. Det er nemlig ikke nødvendig å ta med selve skinnet i tillegg, kun ullen. Hadde de slaktet sauen kun for ullen, så ville det vært dårlig forretning. Sauer slaktes først når de skal bli mat. Ullen får de av sauen ved hjelp av en saks. Derfor blir sammenligningen uten mening.

Hvorfor trenger vi pels fra rev og mink?
Jeg bruker kun sølvrev til innvendig demping av apekassene. Ingenting annet duger, sett bort fra mink hvis det er trykk-kammer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg kan ikke se at det er verre på noen som helst måte å avle dyr for skinn og pels som det er å avle dyr for mat og biprodukter.

Vi trenger ikke å spise kjøtt av andre årsaker enn at det smaker godt og at driften subsidierer bøndene, og vi trenger ikke bruke hverken pels, skinn eller ull... vi kan klare oss med plantefiber og kunstmateriale. Men vi velger å gjøre det likevel fordi det behager oss. Og vi behøver ingen annen grunn heller.

Trist når dyrene må bo i små bur. Det hadde vært bedre om de fikk plass å leve på, så fikk man heller samle dem sammen og slakte dem når de var klare for det. Men en total indignasjon mot å pels som sådan ser jeg på som noe hyklerisk pjatt så lenge det ikke kommer fra hardcore veganere og folk som kler seg tilsvarende vegansk. De fleste høns har det ikke bedre enn pelsmink. Hvor mange er det her som ikke har spist noen som inneholder egg den siste uken?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
http://www.aftenbladet.no/innenriks/politikk/1288856/Styret_i_pelsdyralslaget_stoetter_lederen.html

Mannen har 13.000 dyr på farmen, og disse dyrevernsfanatikerene fant rundt 20 dyr som var skadet. Det er faktisk en ganske formidabel statistikk, det.

Jeg tør påstå det nok er en hel del bedre enn det gjengse husdyrshold ellers i landet. Det er selvsagt fristende for disse dyrevernerne, på lik linje med andre vernere, å kun bruke den info som er relevant for deres sak. Deres uvitenhet har jo blitt demonstrert av dem selv tidligere, med det nevnte dyreutslippet, hvor dyr som ikke har levd ute i det fri var sjangseløse med tanke på overlevelse.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.424
Sted
Nøtterøy
Gjestemedlem skrev:
Jeg kan ikke se at det er verre på noen som helst måte å avle dyr for skinn og pels som det er å avle dyr for mat og biprodukter.

Vi trenger ikke å spise kjøtt av andre årsaker enn at det smaker godt og at driften subsidierer bøndene, og vi trenger ikke bruke hverken pels, skinn eller ull... vi kan klare oss med plantefiber og kunstmateriale. Men vi velger å gjøre det likevel fordi det behager oss. Og vi behøver ingen annen grunn heller.
Håper for din skyld at dette er noe du skriver for å provosere og ikke er ting du virkelig mener.

P

Parelius

Gjest
Asbjørn skrev:
Derimot er det ikke så opplagt at det kommer noe godt ut av å forby næringen heller. Tross alt, det er etterspørsel etter pelskåper, både på Frogner, i Paris og i Moskva, og noen kommer til å levere skinn til buntmakerne så lenge det finnes betalingsvillige kunder. Hvis norske oppdrettere forsvinner, vil russiske og andre oppdrettere levere skinnene i stedet. Det er ikke opplagt for meg at den gjennomsnittlige dyrevelferden blir bedre av det. Heller innføre enda strengere krav til dyrevelferd, men da også med effektive kontroller og bøter som svir ved overtredelse.
Siste ledd gir god mening. Første del - om jeg ikke gjør det, gjør andre det - er helt greit så lenge det er snakkom en tilstand i verden (den endres ikke), men er muligens ikke like enkel når en selv skal stå inne for det en gjør. Da hjelper det ikke med tilstanden i verden, men hva en selv kan leve med. I bøker fra gammelt av kalles det integritet. Det er noe annet enn en tilstand i verden.

(Dette ikke sagt om Asbjørn, men om en argumentasjon vi alle er henfallen til.)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
stråmanns argumentasjon går en lang gang her ser jeg, har tidligere sett debatt om samme temaet, folk fra næringen eller som har familie derifra, beskytter seg med nebb og klør, og fremstiller seg selv og oppdretterne som om de ikke gjør annet enn å kose med dyrene, og at de nok har verdens beste levekår...

Per definisjon er livet til dyrene i pelsdyrnæringen å regne som dyremishandling, om dette er noe man vil bidra til er opp til hver enkelt. Når dette blir nevnt kommer alltid motsvaret: spiser du kylling da? Må da være mulig å holde seg til saken, det er ikke matproduksjon som diskuteres, det er pelsnæringen!

G

Gjestemedlem

Gjest
J.Finvaag skrev:
Må da være mulig å holde seg til saken, det er ikke matproduksjon som diskuteres, det er pelsnæringen!
Hva med hykleriskhet og disneyfisering da, er ikke det verdt å kunne diskutere? Et mye viktigere og mer vidtrekkende tema.

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.918
Det er i det minste litt underholdende at artsjåvinismen er så strålende tilstede i debatten om pelsdyr.

Person A sier han er imot pelsdyrnæringen, fytterakkern.

Person B påpeker at andre industrier person A støtter med sin gane daglig ofte er like ille i praksis.

Person A blir støtt og forsvarer nevnte industrier med hån, billig mannfolkprat og "vi bor tross alt i norge" eller "sånn har vi gjort siden steinalder"-fjas.

Folk oppfører seg som om dyr har følelseslivet til en brokkoli og kommer ut av et sort, magisk hull i fjellet. Hepp, så greit å ha når man bare kan gå ned på rema og betale en mann 39.90 for å torturere en et skittent, lite, maltraktert dyr i en betongbygning med tusenvis av lignende skjebner.

Men siden vi skal være så enspora on topic.

Få fjerna dritten'a! Og hvis du ikke er enig er du en dritt sjæl. Nuff said.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.717
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Ingen sauer må lide en brutal død for noen ullgensere. Sauer brukes nemlig på ny, etter at genseren er strikket. Det er nemlig ikke nødvendig å ta med selve skinnet i tillegg, kun ullen. Hadde de slaktet sauen kun for ullen, så ville det vært dårlig forretning. Sauer slaktes først når de skal bli mat. Ullen får de av sauen ved hjelp av en saks. Derfor blir sammenligningen uten mening.
Det var nylig en sak i Fremover der en sauebonde hadde nær 50% tap av besetningen i år. Det er ellers store tap i distriktet... http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article5360075.ece

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Asbjørn skrev:
Derimot er det ikke så opplagt at det kommer noe godt ut av å forby næringen heller. Tross alt, det er etterspørsel etter pelskåper, både på Frogner, i Paris og i Moskva, og noen kommer til å levere skinn til buntmakerne så lenge det finnes betalingsvillige kunder. Hvis norske oppdrettere forsvinner, vil russiske og andre oppdrettere levere skinnene i stedet. Det er ikke opplagt for meg at den gjennomsnittlige dyrevelferden blir bedre av det. Heller innføre enda strengere krav til dyrevelferd, men da også med effektive kontroller og bøter som svir ved overtredelse.
Siste ledd gir god mening. Første del - om jeg ikke gjør det, gjør andre det - er helt greit så lenge det er snakkom en tilstand i verden (den endres ikke), men er muligens ikke like enkel når en selv skal stå inne for det en gjør. Da hjelper det ikke med tilstanden i verden, men hva en selv kan leve med. I bøker fra gammelt av kalles det integritet. Det er noe annet enn en tilstand i verden.

(Dette ikke sagt om Asbjørn, men om en argumentasjon vi alle er henfallen til.)
Ja, jeg ser det.

Men jeg ser også at vi er i ferd med å male oss inn i et hjørne, fete og late som vi er blitt. Vi vil være så miljøvennlige at vi er villige til å stenge ned industri i Norge, bare for å se at kinesiske produsenter med lavere effektivitet og null miljøkrav overtar markedet. Vi vil ikke ha "forurensende" gasskraftverk i Norge, men eksporterer gjerne gassen til kontinentet hvor den driver "miljøvennlige" gasskraftverk av nøyaktig samme type, og importerer gjerne kullkraft tilbake med store overføringstap i kablene når vi trenger mer strøm. Ditto med pelsdyr, sånn at vi kan sitte med vår caffe latte og god samvittighet over at ihvertfall ikke vi bidrar til verdens begredelige tilstand. Integriteten kan lett skli over i dobbeltmoral og hykleri også. Spørsmålet er om det ikke hadde vært like greit å brette opp ermene og gjøre jobben bedre selv, sånn av hensyn til at dette landet også skal ha noe å leve av om ti-femten år når det kommer mindre penger ut av havbunnen enn det gjør i dag.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
nb skrev:
soundscape skrev:
Ingen trenger pels fra rev og mink
Trenger man det noe mindre enn de 122353 andre "unødvendige" gjenstandene man kan få kjøpt i butikken? Hvem er det forrsten som bestemmer hva noen andre "trenger" ?

(for ordens skyld eier jeg ikke og kommer nok aldri til å eie en pels)

Et forum som er et samligssted for folk som til tider bruker mer penger på HiFi enn folk bruker på en bolig burde være det siste stedet det diskuteres hva noen trenger...
Da har du ikke forstått poenget mitt. For at vi skal få pels fra mink og rev må ville dyr lide i bur. For at vi skal få transistorer, kondensatorer og metallkabinett til HiFi'en, trenger ikke ville dyr lide i bur. Det er hele forskjellen.

I dag får du fuskepels som ser temmelig ekte ut og er deilig i vinterkulda. Jeg kjøpte meg en jakke nå nettopp med fuskepels innvendig, deilig som bare det. Men for noen mennesker holder det ikke å kjøpe en fuskepels, så lenge de vet at det er fuskepels. på samme måte som det ikke holder å kjøpe ei identisk skulderveske som det ikke står "Dior" på. Dette handler kun om tanker og mental innstilling.
Det er nye tanker som bringer denne verden fremover, ikke gamle tanker.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Espen R skrev:
nb skrev:
soundscape skrev:
Ingen trenger pels fra rev og mink
Trenger man det noe mindre enn de 122353 andre "unødvendige" gjenstandene man kan få kjøpt i butikken? Hvem er det forrsten som bestemmer hva noen andre "trenger" ?

(for ordens skyld eier jeg ikke og kommer nok aldri til å eie en pels)

Et forum som er et samligssted for folk som til tider bruker mer penger på HiFi enn folk bruker på en bolig burde være det siste stedet det diskuteres hva noen trenger...
Da har du ikke forstått poenget mitt. For at vi skal få pels fra mink og rev må ville dyr lide i bur. For at vi skal få transistorer, kondensatorer og metallkabinett til HiFi'en, trenger ikke ville dyr lide i bur. Det er hele forskjellen.

I dag får du fuskepels som ser temmelig ekte ut og er deilig i vinterkulda. Jeg kjøpte meg en jakke nå nettopp med fuskepels innvendig, deilig som bare det. Men for noen mennesker holder det ikke å kjøpe en fuskepels, så lenge de vet at det er fuskepels. på samme måte som det ikke holder å kjøpe ei identisk skulderveske som det ikke står "Dior" på. Dette handler kun om tanker og mental innstilling.
Det er nye tanker som bringer denne verden fremover, ikke gamle tanker.
Hvis dyra i bur lider blir ikke pelsen salgbar og ikke vil de yngle. Men det er klart, har man bestemt seg for at de lider så er det ingen grunn til å diskutere.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Noen jeg kjenner satt og snakket negativt om pelsdyrnæring og hvalfangst, samtidig som hun koste seg med kyllingsalaten sin. Jeg kunne ikke la være å nevne for vedkommende at kyllingene lever under minst like ille kår som de fleste pelsdyrene, og at man ved å drepe en eneste hval, som for øvrig har levd et liv i frihet, kan spare livet til tusenvis av kyllinger. Selskinn er også fine greier, og man får kjøtt i tillegg.

Om man virkelig mener alvor, bør man legge ned "kyllingfarmene" og grisefarmene på lik linje med pelsdyrfarmene. Kjøtt og skinn får vi tak i likevel, uten at noen dyr må leve i fangenskap. Men så møter vi alle amerikanerne som synes at selen er så søt, og at hvalen som er så klok, må få leve, samtidig som de gasser seg med hamburgere og fried chicken, produsert av kjøtt som kommer fra dyr oppfostret i fangenskap. ::)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Fenalaar skrev:
baluba skrev:
Det var nylig en sak i Fremover der en sauebonde hadde nær 50% tap av besetningen i år. Det er ellers store tap i distriktet... http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article5360075.ece

Johan-Kr
Jerv og gaupe tok livet av dem, ikke en rabiat bonde med sauesaks. Jeg ser ingen relevans i argumentet, hvis det var myntet på mitt innlegg. For det var vel derfor du siterte meg?

U

utgatt60135

Gjest
Hamram skrev:
Noen jeg kjenner satt og snakket negativt om pelsdyrnæring og hvalfangst, samtidig som hun koste seg med kyllingsalaten sin. Jeg kunne ikke la være å nevne for vedkommende at kyllingene lever under minst like ille kår som de fleste pelsdyrene, og at man ved å drepe en eneste hval, som for øvrig har levd et liv i frihet, kan spare livet til tusenvis av kyllinger. Selskinn er også fine greier, og man får kjøtt i tillegg.

Om man virkelig mener alvor, bør man legge ned "kyllingfarmene" og grisefarmene på lik linje med pelsdyrfarmene. Kjøtt og skinn får vi tak i likevel, uten at noen dyr må leve i fangenskap. Men så møter vi alle amerikanerne som synes at selen er så søt, og at hvalen som er så klok, må få leve, samtidig som de gasser seg med hamburgere og fried chicken, produsert av kjøtt som kommer fra dyr oppfostret i fangenskap. ::)
Jeg overhørte en samtale hvor de snakket om at de hvor irriterte de var på folk som hadde lite respekt for dyr, ikke en gang en flue tok de livet av unødvendig. Jeg spurte om de spiste kjøtt og de sa det var noe helt annet fordi de er til for å spises. Folk er rare.

Møtte pelsdyrnæringen i kveld og de var ikke akkurat sympatiske. Det var visst vår skyld at dette ble en politisk sak og her var det bare angrep som var beste forsvar.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7381437

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.918
Artsjåvinismen lever. Jeg kjenner utallige "dyreelskere" som kler seg i både skinn og pels, spiser kalverulade og gåselever.

At en dyrlege ansatt av pelsindustrien er ute av stand til å ta et objektivt og sannferdig standpunkt er ikke akuratt overaskende.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
emokid skrev:
Artsjåvinismen lever. Jeg kjenner utallige "dyreelskere" som kler seg i både skinn og pels, spiser kalverulade og gåselever.

At en dyrlege ansatt av pelsindustrien er ute av stand til å ta et objektivt og sannferdig standpunkt er ikke akuratt overaskende.
Man kan faktisk godt være glad i dyr og ønske dem all mulig velferd, men enda forholde seg til at grunnet vår livsstil, har vi behov for å være predatorer. Problemet slik jeg ser det, er at vi er ikke villige til å BETALE prisen for dyras ve og vel. I stedet ser vi på dem som pengepresser, og gir jamt faen i hva som skjer med dem mens de lever. Pelsfarm er ikke et problem som prinsipp, problemet er at de mishandles mens de lever. Hadde de hatt plass og et godt liv mens det sto på, er ikke oppdrettet i seg selv et problem. Men vi må snarest akseptere at dersom vi skal høste av levende mat og skinn, må vi være villige til å betale for en langt mer human livssyklus for våre matfat. Sauer som lever i innmark har det stort sett veldig fint og trygt. Lignende løsninger burde velges for mange flere dyrearter. La gjerne Grøstadgrisen stå som eksempel på hvordan det bør gjøres.

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
baluba skrev:
Hmmm. Jeg kjenner ikke akkurat Gorm Sanson som en dyreplager.
Alle som stenger inne ville dyr er dyreplagere. Ikke et ord om at skadene ikke var bra, bare at det var så forfærdelig at bildene blir vist på TV og hvor dumme SV´ere er.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
Artsjåvinisme ja. Få om noen ser ut til å forstå alvoret når jeg under opphetede anti-pelsdebatter trekker frem vår venn grisens kummerlige tilværelse og oppfordrer til boikott av f.ex baconcrisp.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7369435

Mvh. RS
Er du gal? Pork rinds are good for your heart! :eek:

(Jada, jeg regner med at du er ironisk)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Lyngen skrev:
Alle som stenger inne ville dyr er dyreplagere.
Et godt utgangspunkt for en god debatt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.688
Lyngen skrev:
baluba skrev:
Hmmm. Jeg kjenner ikke akkurat Gorm Sanson som en dyreplager.
Alle som stenger inne ville dyr er dyreplagere. Ikke et ord om at skadene ikke var bra, bare at det var så forfærdelig at bildene blir vist på TV og hvor dumme SV´ere er.
Det er her kortslutningen kommer. Pelsdyr er ikke ville dyr, de har levd i fangenskap i mange generasjoner. En pelsmink er like vill som en skjødehund.
Keiko-saken er et godt eksempel på misforstått dyrevelferd. Spekkhoggeren var ødelagt i utgangspunktet, nesten alle de naturlige innstinkene var borte, men dyreelskere trodde det bare var å slippe den ut i havet igjen så ordnet alt seg.

U

utgatt60135

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
emokid skrev:

Man kan faktisk godt være glad i dyr og ønske dem all mulig velferd, men enda forholde seg til at grunnet vår livsstil, har vi behov for å være predatorer. Problemet slik jeg ser det, er at vi er ikke villige til å BETALE prisen for dyras ve og vel. I stedet ser vi på dem som pengepresser, og gir jamt faen i hva som skjer med dem mens de lever. Pelsfarm er ikke et problem som prinsipp, problemet er at de mishandles mens de lever. Hadde de hatt plass og et godt liv mens det sto på, er ikke oppdrettet i seg selv et problem. Men vi må snarest akseptere at dersom vi skal høste av levende mat og skinn, må vi være villige til å betale for en langt mer human livssyklus for våre matfat. Sauer som lever i innmark har det stort sett veldig fint og trygt. Lignende løsninger burde velges for mange flere dyrearter. La gjerne Grøstadgrisen stå som eksempel på hvordan det bør gjøres.

Honkey
Man blir jo gjerne møtte med at vi alltid har jaktet på dyr for å overleve, men jeg synes ikke det egentlig er noen god grunn for at skal fortsette akkurat som før. Det blir litt som å si at det er ok å krige og drepe hverandre fordi vi alltid har gjort det. Jeg er oppvokst på gård hvor far alldid behandlet dyrene godt og ingen av oss egentlig likte å sende dem til slakteriet. Det er utrolig stressende situasjon for dem når de skal sendes avgårde og ikke minst på slakteriet. Det føltes groteskt. Jeg var med å så på det noen ganger. Men det er bare sånn det er, ferdig med det. Når jeg ble voksen, tenkte jeg at det må jo ikke være slik. Jeg ble vegetarianer, men senere løste jeg opp litt og er nå ikke så firkantet. Men jeg skulle ønske at all mat vi spiser er vegatarisk og jeg lager kun vegetarmat selv. Nå aksepterer jeg at andre ønsker å drepe dyr, men dårlig behandling mens de lever er noe jeg aldri vil akseptere. Dessverre er det veldig mange som tar dyr for bare noe uvesetlige vesner, men jeg som har vært så mye i bingen vet at f.eks kalver har personligheter og følelser ikke så langt fra hunder og andre husdyr. Det er helt spinnevilt hvordan vi forhærliger noen dyr, men andre er bare til for å vokse og spises opp. Det er ikke måte hvor mye følelser og iver som oppstår når et eller annet dyr reddes fra en knipe når det i samme øyeblikk drepes utallige dyr som har levet i fangeskap.

Men et viktig tema som jeg synes er veldig viktig. Nemlig ulik bevissthetsnivå og adferd mellom dyrearter. For meg var kyr rene romantikken og de hadde det svært bra. Kalver hadde det fint helt til de ble større og mer viril. Store okser som lever på en liten trang binge hele sitt liv (nja, bare 2-3 år så det er jo bare undommer når de slaktes). Det var ikke bra i det hele tatt. Det var det lett å se. Vi hadde høner i bur, men det følte jeg ikke var så ille. Ikke bra, men høner synes å ha et annet bevissthetsnivå. De hakket stadig på hverandre, og far måtte stadig ta noen ut og avlive dem. Det at pelsnærlinger ikke klarer å ha oversikt for slike skader er bare tull.

Naboen drev med revfarm, og at det er dyreplageri er klinkende klart. Man skal ikke studere dem lenge for å skjønne det. Far var helt enig i det og vi kunne aldri drive med det. Dessuten et produkt vi ikke trenger. Men der jeg kommer fra så tror jeg ikke det var tilfeldig med personlighetstrekkene mellom de som drev med dette. Det er nok ikke bare far av bøndene som ikke kunne tenke seg denne driften selv om vi visste at det lå gode penger i det.

U

utgatt60135

Gjest
Pink_Panther skrev:
Det er her kortslutningen kommer. Pelsdyr er ikke ville dyr, de har levd i fangenskap i mange generasjoner.
Har du studert dem i bur?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Lyngen skrev:
Honkey-Chateau skrev:
emokid skrev:

Honkey
Man blir jo gjerne møtte med at vi alltid har jaktet på dyr for å overleve, men jeg synes ikke det egentlig er noen god grunn for at skal fortsette akkurat som før. Det blir litt som å si at det er ok å krige og drepe hverandre fordi vi alltid har gjort det. Jeg er oppvokst på gård hvor far alldid behandlet dyrene godt og ingen av oss egentlig likte å sende dem til slakteriet. Det er utrolig stressende situasjon for dem når de skal sendes avgårde og ikke minst på slakteriet. Det føltes groteskt. Jeg var med å så på det noen ganger. Men det er bare sånn det er, ferdig med det. Når jeg ble voksen, tenkte jeg at det må jo ikke være slik. Jeg ble vegetarianer, men senere løste jeg opp litt og er nå ikke så firkantet. Men jeg skulle ønske at all mat vi spiser er vegatarisk og jeg lager kun vegetarmat selv. Nå aksepterer jeg at andre ønsker å drepe dyr, men dårlig behandling mens de lever er noe jeg aldri vil akseptere. Dessverre er det veldig mange som tar dyr for bare noe uvesetlige vesner, men jeg som har vært så mye i bingen vet at f.eks kalver har personligheter og følelser ikke så langt fra hunder og andre husdyr. Det er helt spinnevilt hvordan vi forhærliger noen dyr, men andre er bare til for å vokse og spises opp. Det er ikke måte hvor mye følelser og iver som oppstår når et eller annet dyr reddes fra en knipe når det i samme øyeblikk drepes utallige dyr som har levet i fangeskap.

Men et viktig tema som jeg synes er veldig viktig. Nemlig ulik bevissthetsnivå og adferd mellom dyrearter. For meg var kyr rene romantikken og de hadde det svært bra. Kalver hadde det fint helt til de ble større og mer viril. Store okser som lever på en liten trang binge hele sitt liv (nja, bare 2-3 år så det er jo bare undommer når de slaktes). Det var ikke bra i det hele tatt. Det var det lett å se. Vi hadde høner i bur, men det følte jeg ikke var så ille. Ikke bra, men høner synes å ha et annet bevissthetsnivå. De hakket stadig på hverandre, og far måtte stadig ta noen ut og avlive dem. Det at pelsnærlinger ikke klarer å ha oversikt for slike skader er bare tull.

Naboen drev med revfarm, og at det er dyreplageri er klinkende klart. Man skal ikke studere dem lenge for å skjønne det. Far var helt enig i det og vi kunne aldri drive med det. Dessuten et produkt vi ikke trenger. Men der jeg kommer fra så tror jeg ikke det var tilfeldig med personlighetstrekkene mellom de som drev med dette. Det er nok ikke bare far av bøndene som ikke kunne tenke seg denne driften selv om vi visste at det lå gode penger i det.
Jeg kan tilslutte meg det ovenstående til nær 100 %. Skal ikke uttale meg om selvbevissthet hos diverse dyrearter, men at fugler generelt er temmelig smarte, hersker det liten tvil om. Og jeg kjenner en del fullstendig frittgående høner, og kan vel så absolutt hevde at disse lever et godt liv. Jeg har for øvrig ofte sett f.eks. skjærer som hakker til døde én i flokken, uten at jeg aner hva som driver dem. Naturen kan synes "ond", men den fungerer faktisk ganske bra, så lenge vi ikke forsøker å endre den for mye.
Jeg kan bare gjenta at så lenge vi gir dyrene en behandling de trives med, samt er så skånsomme som mulig i hele slakteprosessen, så må vi nesten leve med at vi setter oss over dem på flere felter, og benytter dem som en ressurs.

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
Vi hadde undulater, men opplevde aldri det som noe dyreplageri. Men de kunne jo fly fritt noen ganger også. Ofte så syntes det at de trivdes bedre i buret for det var jo deres territorium. Kråker derimot hadde ikke hatt det bra der. Hvordan frittgående høner har det nå vet jeg ikke, men vil tro det er greit.

Jeg vet ikke, men kanskje er det en del av naturen at dyr kan gå løs på de svakeste for at de beste genene skal få utvikle seg.

Her er det mange som faller av, men jeg tror sterkt på at dyr har sjeler slik som oss. Den bevisstheten kan ikke dø, og vi kan skaffe oss en ny kroppslig bolig om vi vil. Sett fra et slikt ståsted tror jeg ikke død er like alvorlig. Men en følelsesfull død kan sette dype spor. Har opplevd det selv uten at jeg skal gå inn på det her.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Lyngen skrev:
Vi hadde undulater, men opplevde aldri det som noe dyreplageri. Men de kunne jo fly fritt noen ganger også. Ofte så syntes det at de trivdes bedre i buret for det var jo deres territorium. Kråker derimot hadde ikke hatt det bra der. Hvordan frittgående høner har det nå vet jeg ikke, men vil tro det er greit.

Jeg vet ikke, men kanskje er det en del av naturen at dyr kan gå løs på de svakeste for at de beste genene skal få utvikle seg.

Her er det mange som faller av, men jeg tror sterkt på at dyr har sjeler slik som oss. Den bevisstheten kan ikke dø, og vi kan skaffe oss en ny kroppslig bolig om vi vil. Sett fra et slikt ståsted tror jeg ikke død er like alvorlig. Men en følelsesfull død kan sette dype spor. Har opplevd det selv uten at jeg skal gå inn på det her.
Problemet med den ovenstående innfallsvinkelen er at dette er rent tros / opplevelsesbasert, og kan som sådan ikke trekkes med i debatten med noen håndfast relevans. Vår hjerne kan oppleve de mest utrolige "virkeligheter" uten at disse nødvendigvis har noe med den reelle virkeligheten å gjøre.
Derimot kan vi enkelt forstå at dyr føler smerte, redsel og sinne; og det er vår fordømte plikt å akseptere at også dyr har selvsagte rettigheter. Jeg er i mot dyr i bur, punktum. Jeg mener dyrehager er en katastrofal idé, og jeg mener at måten pelsdyr "lever" i dag tangerer kriminell virksomhet. Du behøver ikke være Mor Theresa for å begripe at et dyr som er designet for å streife over endeløse vidder, IKKE kan settes i et bur på en kvadratmeter!!!

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Problemet med den ovenstående innfallsvinkelen er at dette er rent tros / opplevelsesbasert, og kan som sådan ikke trekkes med i debatten med noen håndfast relevans.
Skjønner den. Var bare et lite sidespor. Pelsdyrene er jo nesten på konstant vandring på den lille kvadratmetern sin. At noen folk kan være så blinde for dette er bare trist.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Problemet med den ovenstående innfallsvinkelen er at dette er rent tros / opplevelsesbasert, og kan som sådan ikke trekkes med i debatten med noen håndfast relevans.
Skjønner den. Var bare et lite sidespor. Pelsdyrene er jo nesten på konstant vandring på den lille kvadratmetern sin. At noen folk kan være så blinde for dette er bare trist.
Tiltredes. En sølvrev som rikosjetterer frem og tilbake mellom nettingveggene sine hele dagen er ikke noe oppmuntrende syn. Hvis man skal "tro" litt, så har jeg et bestemt inntrykk av at rovdyr er mer intelligente og derfor lider mer i fangenskap enn drøvtyggere og fjørfe. Spesielt rovdyr med territoriebehov, som rev. Villrev streifer rundt i et familieterritorie på 100-500 dekar og da blir det tilsynelatende litt stusslig med et par kvadratmeter netting. Den adferden er innprogrammert og forsvinner ikke etter noen generasjoner i bur, dessverre. Mink kan være en annen historie. Jeg har ikke sett tilsvarende adferd der.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
baluba skrev:
R.S. skrev:
Artsjåvinisme ja. Få om noen ser ut til å forstå alvoret når jeg under opphetede anti-pelsdebatter trekker frem vår venn grisens kummerlige tilværelse og oppfordrer til boikott av f.ex baconcrisp.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7369435

Mvh. RS
Er du gal? Pork rinds are good for your heart! :eek:

(Jada, jeg regner med at du er ironisk)

Ikke det jeg vet om ???
Riktignok utnytter vi grisene langt bedre enn ymse pelsdyr, men grisenes tilværelse i div binger er svært uverdig, absolutt dyreplageri. Dette har imidlertid ikke fenget miljøfiffen i like stor grad. Så jeg er fortsatt ganske alene i min aksjon mot baconcrisp/svinepels.

Mvh. RS

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Okidok. Du boikotter altså svineprodukter. Ikke at det betyr noe fra eller til. ;)

Topp Bunn