baluba skrev:
Vi kan ikke forby alt vi ikke liker, og dette synes jeg er i grenseland for hva jeg vil forby. Næringen mener jeg vi godt kan legge ned. I likhet med seljakt så er ikke dette en næring vi trenger. Kommersiell hvalfangst stiller i samme klasse. Det er ikke nødvendig for oss, og representerer på mange måter vår trass mot omverdenen. Den trassen kan vi godt ofre, mener jeg.
Jeg er sterkt uenig i det du gir uttrykk for her. Vi er nødt til å forvalte bestander av ville dyr, så som elg, hjort, bjørn, ulv, jerv, gaupe, rev, mår, røyskatt, mink, oter,sel og kval. I det ligger også å beskatte disse dyrene på en slik måte at man a) opprettholder bærekraftige bestander, b) sørger for mangfoldet i naturen, c) medvirker til livsvilkår fordisse dyrene. Det finnes sikker flere grunner, men jeg mener disse omfavner de fleste andre.
som kyststat har vi forpliktet oss internasjonalt til å forvalte sjøpattedyrene i havområdene utenfor kysten vår. Det ER (for) store bestander av bl.a. sel og kval. De synes bare ikke for menigmann og -kvinne, som aldri har satt sin fot utafor grunnlinja. Kystsel, storkobbe, havert er en pest og plage langs store deler av norskekysten. Kvalbestandene har globalt sett, tatt seg kraftig opp, og særlig i nordområdene. Både sel og kval viser klare tegn på matmangel. Vil da bestandene regulere seg sjøl? Til en viss grad, men først etter at de har utkonkurrert oss om fiskebestandene i havet. Det vil vi aldri tillate. Det er heller ikke forvaltningsmessig riktig, bortsett fra om man har et ønske om å gjøre havområdene til store akvarier, til forlystelse for rike turister.
Etter min mening skal vi ta vare på kystkulturen vår, også fangstkulturen. Internasjonale pressgrupper, kjendiser, politikere osv. osv. har gjennom feilaktig propaganda om sel- og kvalfangst - og med norske meiningsfeller og politikere diltende etter, neeesten klart å ødelegge disse fangstnæringene. Ingen vettug fiskebåteier gidder å bruke hundretusener av krner til å rigge og utruste seg for fangst, slik markeds- og reguleringsregimene er nå. Resultatet blir at om få år, må det engasjeres / leies inn fartøyer, utruste disse, skolere besetninger for å foreta avskytninger av disse bestandene. Etter mitt syn, vil en sånn måte å regulere bestandene på, være direkte tragisk. Men tro meg, det vil bli nødvendig.
Forskjellen fra pelsdyrnæringa, er altså at disse dyrene lever i sin naturlige habitat, de lever sine frie, forhåpentligvis gode liv inntil de blir humant avlivet. klart vi skal benytte disse ressursene, både pels, spekk og kjøtt. Det er ikke et såkorns forskjell på å beskatte rådyr, hjort og elg sett i forhold til å fangste sel og kval. Bortsett fra at sel- og kvalfangst er langt meir regulert, overvåket og kontrollert. Og det skadeskytes fleir hjort og elg enn sel og kval i løpet av en sesong.
Mvh. VilhelmW