Pelsdyrnæringen :-(

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Høvdingen skrev:
eddie1 skrev:
Jepp slike mennesker har ikke livets rett og hadde jeg hatt baller så skulle jeg svidd av hele farmen med folk og fe
Kanskje greit å tone litt ned på uttalelsene, og heller forsøke å diskutere på en litt mer saklig måte.
Ingen grunn til engstelse; han har innrømmet at han har ingen baller - ergo stopper arverekka der!! ;D Da er det straks verre med Mullah Kvarme og kirkens mørkemenn og -kvinner!

mvh. VilhelmW

U

utgatt60135

Gjest
Diskusjonen have gone unserious etter Gjestemedlems inntog dessverre :-\ ..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
baluba skrev:
Jeg tror ikke helt du forstod hva jeg mente her. Jeg skriver om kommersiell fangst, noe som kanskje ikke kom skikkelig fram. Fangst som er nødvendig for å regulere bestander må selvsagt fortsette, alt annet er uansvarlig. Men en kommersiell næring trenger vi ikke. Når det gjelder hvalfangst så dreier det seg vel om beskatting av bestanden av slike årsaker som du beskriver, og denslags fangst kan vi ikke klare oss uten.
Jo, det er kommersiell fangst på sel og kval vi MÅ ha. Forskningsfangst klarer ikke å regulere noen bestand. Kvalfangst er både tidkrevende, svært vanskelig og dyrt. Skal norske skattebetalere betale for en fangst som kan gi et vettugt levebrød og tilføre verden svært god, næringsrik og sunn mat? Vi må da kunne utnytte fornybare ressurser, så lenge det skjer på en human og skikkelig måte.

Vi gjør miljøet en bjørnetjeneste ved å ikke beskatte sjøpattedyrbestandene.

mvh. VilhelmW
Det er nok jeg som bruker begrepet kommersiell feil her. Beskatningen må være basert på et ønske om å bevare balansen, og ikke mer enn det. Det gir rom for en liten næring, og profitabel bør jo enhver virksomhet være. Så jeg er egentlig ganske enig med deg i det med beskatningen, jeg har nok bare en litt mer naiv måte å uttrykke det på.

Men igjen, jeg ser ikke noen andre behov for denne næringen enn det å bevare balansen i havet. En god hvalbiff smaker det, eller hva med en hval-carpaccio? Det siste spiste jeg som forrett på Gamlebyen Bistro for et par år siden. Nyyydelig! :-*
Men skulle det stille seg slik at hvalfangsten kan innstilles på grunn av at balansen er der av seg selv, så vil jeg ikke savne hverken produktet eller industrien. Men det er en utopi, for mennesket har fucket opp balansen så heftig etterhvert, at vi må leve med en konstant justering av vårt eget "skaperverk" (hærverk?).

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Stort sett enig, Baluba! Det er en ørliten nyanse i vårt syn; jeg er for jakt og fangst, også ut fra at man skal kunne beskatte bestander, men det skal gjøres ut fra prinsipper som human jakt/fangst, bevaring av mangfoldet osv. Jeg har vel ikke møtt noen som viser kvalene så stor respekt og forståelse, som nettopp kvalfangerne. Og jeg har noen år på fangst sjøl. ;D

mvh. VilhelmW

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Helt uten å mene noe videre om hvalfangst, så ser jeg ikke helt hvor respekten og forståelsen ligger i det å sende en harpun i bakhodet på en hval? Og forståelse? Virkelig? Du forstår hvalen, men dreper den altså likevel? Litt søkt påstand vel?

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Helt uten å mene noe videre om hvalfangst, så ser jeg ikke helt hvor respekten og forståelsen ligger i det å sende en harpun i bakhodet på en hval? Og forståelse? Virkelig? Du forstår hvalen, men dreper den altså likevel? Litt søkt påstand vel?
Hvorfor er det en motsetning mellom det å forstå og det å drepe?

Jeg vil nok tro at få andre mennesker enn hvalfangerne utenom forskerne og noen amatørzoologer forstår mer om hvalene, deres levesett og utbredelse. Vel mye mer enn dem som bare har sett Free Willy på fjernsynet og synes hvalfangst er dumt og slemt fordi de ligner for mye på delfiner fra eventyrene.

Man trenger heller ikke mangle respekt for et dyr selv om det er byttet og man selv er jegeren. Man trenger ikke mangle respekt selv om man anerkjenner sin plass på rangstigen. Hvaler er flotte dyr, men de smaker godt.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.919
VilhelmW skrev:
Jeg har vel ikke møtt noen som viser kvalene så stor respekt og forståelse, som nettopp kvalfangerne.
Gjestemedlem skrev:
Man trenger ikke mangle respekt selv om man anerkjenner sin plass på rangstigen. Hvaler er flotte dyr, men de smaker godt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
Les alle de siste innleggene hans, og sett dem i sammenheng. Da skjønner du hva han mener. Det er mulig du lar deg overskygge av at han er en blodtørstig dyremorder, men det er også et rasjonelt element i hans utlegninger om beskatting av bestand som en del av artenes behov. Det er klart at en hvalfanger kan ha forståelse for dyret han dreper, for han gjør det ikke bare for å tjene penger. Han gjør det også fordi det er ønskelig at han gjør det, for hvis han ikke gjør det utløses raskt en ressurskrise i Nordsjøen. Balansen er forlengst forrykket, og det skal endel korrigering til for at regnskapet skal gå opp i opp for alle artene.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.473
Torget vurderinger
2
Jeg tok bort det siste bildet med tilhørende kommentar fra Baluba (som da mistet sin mening).

Forklaring bør være unødvendig, og jeg minner om regel 1 som omhandler bl.a. normal folkeskikk.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.425
Sted
Nøtterøy
Du verden så mange skråsikre påstander av folk som ikke har peil. :-\

Har en far og en bestefar som var på hvalfangst. Å sende en harpun inn i en hval er IKKE en human avlivningsmetode.

Sitat fra Nohas hjemmeside: "Harpuneringen av hval er kritisert av veterinærer og biologer over hele verden - smertene som dyrene utsettes for når granatharpunene eksploderer i musklene, og desperasjonen i en dødskamp som kan vare i minutter til timer, har vakt motstand verden over"

G

Gjestemedlem

Gjest
Andy skrev:
Har en far og en bestefar som var på hvalfangst. Å sende en harpun inn i en hval er IKKE en human avlivningsmetode.

Sitat fra Nohas hjemmeside: "Harpuneringen av hval er kritisert av veterinærer og biologer over hele verden - smertene som dyrene utsettes for når granatharpunene eksploderer i musklene, og desperasjonen i en dødskamp som kan vare i minutter til timer, har vakt motstand verden over"
Dagens fangstmetoder er kanskje ikke ideelle, men de er da mye bedre enn tidligere tiders fangst der store mengder folk med hver sin håndholdte harpun i tau sloss med dyret over til det ble utmattet og døde. Det er jo også vanskelig å leie disse dyrene inn i Gildes dødsleirer på vanlig måte for et humant nakkeskudd.

Men det viktigste vi må se på er ulemper for dyret målt opp mot nytteverdien for oss. Lidelse pr. kilo slakt er derfor forsvinnende lavt på en stor hval. Selv en smågris som lider av tidvis kjedsomhet på bås vil score mye høyere på en human lidelsesskala enn en voksen hval utsatt for selv en ganske slurvete mandagsharpunering. Også for lidelse målt i antall individer kommer hvalene svært godt ut av det. En hval mot noen tusen kyllinger? Er et hvalliv virkelig verdt 5000 ganger mer enn en pip-pip?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Andy skrev:
Du verden så mange skråsikre påstander av folk som ikke har peil. :-\

Nå er dette veldig O.T. i forhold til pelsdyrnæringa, men NOAH er vel med respekt å melde ikke rette instans å trekke fram hva angår peiling på sjøpattedyr. Det er ikke snakk om timer, heller ikke minutter. Dr.vet. Egil Ole Øen som har ledet utviklingsarbeidet ed den moderne granatharpunen som benyttes i islandsk og norsk kvalfngst, har gjort flere års studier, som bl.a. konkluderer med at norsk kvalfangst ikke er verre enn norsk storviltjakt. Skadeskytingsprosenten er større og tid fra skudd til død, er større under elgjakt enn kvlfangst. Så jeg tror nok at NOAH og andre, eksteme dyrevernorganisasjoner, har et visst behov for oppdatering. Om man nå ønsket det, da...

Alle fangst- og naturfolk som jeg har vært i kontakt med, har stor respekt for viltet. Jeg går en del på rypejakt, og det er kultur for å ta av seg lua for rypa før man skyter. Jeg kjenner maaaange jegere som føler vemod med det å ta livet av både ryper, elg og hjort. Og anna vilt. Jeg har stort sett avstått fra rypejakt de to, tre siste årene, ut fra at det er tildels lite ryper i "mine" områder. Svikten i rypebestanden, skyldes neppe at det jaktes for mye. Det forskes for tida på rypa og knekken i rypebestanden, og mye tider på at rypa er angrepet av flere parasitter, OG stort press fra predatorer som rev, ørn, ravn, kråke, røyskatt, mår osv. osv.
Også ut fra dette, bør vi jakte mye meir rev, røyskatt, kråker osv. Fordi det handler om forvaltning og ivaretakelse.

Mvh. VilhelmW

Topp Bunn