Andy skrev:
Du verden så mange skråsikre påstander av folk som ikke har peil. :-\
Har en far og en bestefar som var på hvalfangst. Å sende en harpun inn i en hval er IKKE en human avlivningsmetode.
Sitat fra Nohas hjemmeside: "Harpuneringen av hval er kritisert av veterinærer og biologer over hele verden - smertene som dyrene utsettes for når granatharpunene eksploderer i musklene, og desperasjonen i en dødskamp som kan vare i minutter til timer, har vakt motstand verden over"
Nå er dette veldig O.T. i forhold til pelsdyrnæringa, men NOAH er vel med respekt å melde ikke rette instans å trekke fram hva angår peiling på sjøpattedyr. Det er ikke snakk om timer, heller ikke minutter. Dr.vet. Egil Ole Øen som har ledet utviklingsarbeidet ed den moderne granatharpunen som benyttes i islandsk og norsk kvalfngst, har gjort flere års studier, som bl.a. konkluderer med at norsk kvalfangst ikke er verre enn norsk storviltjakt. Skadeskytingsprosenten er større og tid fra skudd til død, er større under elgjakt enn kvlfangst. Så jeg tror nok at NOAH og andre, eksteme dyrevernorganisasjoner, har et visst behov for oppdatering. Om man nå ønsket det, da...
Alle fangst- og naturfolk som jeg har vært i kontakt med, har stor respekt for viltet. Jeg går en del på rypejakt, og det er kultur for å ta av seg lua for rypa før man skyter. Jeg kjenner maaaange jegere som føler vemod med det å ta livet av både ryper, elg og hjort. Og anna vilt. Jeg har stort sett avstått fra rypejakt de to, tre siste årene, ut fra at det er tildels lite ryper i "mine" områder. Svikten i rypebestanden, skyldes neppe at det jaktes for mye. Det forskes for tida på rypa og knekken i rypebestanden, og mye tider på at rypa er angrepet av flere parasitter, OG stort press fra predatorer som rev, ørn, ravn, kråke, røyskatt, mår osv. osv.
Også ut fra dette, bør vi jakte mye meir rev, røyskatt, kråker osv. Fordi det handler om forvaltning og ivaretakelse.
Mvh. VilhelmW