Hva er forholdet mellom hvit og blå linje?
Litt slankere men mer veldefinert bass med Derumble påslått hos meg ihvertfall.
Signalet er gått gjennom RIAA korreksjon og dermed vanskeliger å tolke avvik, det stiplede hvite kurven en invers RIAA korreksjon (uten DeRumble funksjon) som "retter opp kurven" på frekvensveipet som har gått gjennom Puffins RIAA, det gir den blå rette kurven som kan sammenlignes direkte med en tenkt horisontal linje. Avviket fra horisontalen er dermed effekten av DeRumble på frekvensgangen.
Ja jeg hører slankere og mere definerte bass med DeRumble også. Det er ikke sikkert at vinylmasteringen er gjort med samme derumble kurven så det kan være man får noe tap/avvik i bass, men dette vet jeg litt lite om. Vil man kompensere for eventult slankere bass kan man øke med Bass Eq .
DeRumble reduserer stereo effekten mot mono på lavere frekvenser. Det eliminerer rumble og ulyder som skyldes vertikal bevelgelse av stiften, feks ujevne plate, samtidig er bassen uansett i mono( kun sideveris bevegelse av nål, ikke vertikal) ved vinyl pressingen, hvis ikke villle kraftige basstone fått nålen til å hoppe ut av sporet