PARADOX Kabler - Ekstrem flotte kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Skal prøve å se om jeg finner noen installasjonskabler ett sted Bambadoo. Jeg betalte 5K for mine høyttalerkabler.
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gullører er tull, betale dyrt for kabler er tull, hifi anmeldelser bare tull. Tull,tull,tull.
    Hva er dyrt? Finnes det et universelt beløp vi skal forholde oss til? Kanskje du mener at det er du som setter standarden?
    Å nei, jeg setter ikke pris-standarden på kabler. Vi bør betale for: Mengden av materialet som faktisk ER i kablene, (Gull er jo fortsatt dyrere en sølv) godt, skikkelig utført håndverk, -og skikkelig dokumentert forskning kan vi sikkert også betale for. Om du demonterer noe som er priset som og utgir seg for å være et høykvalitetsprodukt, så er det klart det skal etterleve forventningene til kjøper. Uansett hva det er for produkt.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Kanskje dette er bra kabler, 6mm kvadrat, antagelig den som Titan modellen er basert på.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Synes den tråden som ble startet i går illustrerer mye av det som er galt med Hifi og kabler
    Her i UK ble Chord Company dømt til å slutte å markedsføre sine produkter (alle typer kabler) som noe som ville forbedre lydkvaliteten i ett anlegg
    De har ignorert dette og fortsatt med samme annonser som de ble dømt for, og er fremdeles til salgs for blodpris

    Og for alle som vil investere i flott kabel til anlegget sitt, ta først en kikk inne i høyttalere og forsterkere og studer hva slags kabel som er brukt her. I tillegg kan man jo ta en titt på delefilter i høyttalere for de som har dette. Se på motstander for eksempel - en god en koster 10-15 NKr, og den samme strømmen som gikk gjennom den dyre kabelen din, går også gjennom flere av disse før den kommer frem til driverne
    Skulle noen være så dum å sende meg en kabel til test kan vedkommende regne med å få den tilbake som deler, etter at den er skrudd/skåret fra hverandre. Har sett så mye rart når det gjelder passive komponenter, og spesielt kabler, at det burde være standard for enhver hifi-anmelder.

    Husker jeg fikk kjeft her inne mange år tilbake da jeg begynte å skru opp og vise innmat på aktive komponenter. "Var nå det nødvendig?"
    Og mange mislikte at jeg viste bakpanel på oppsminkede komponenter som var bygget på billige utgangspunkt; der det billige utgangspunktet (gjerne en Oppo) var blitt helt fantastisk etter at en annen "produsent" la et skall rundt den, uten ellers å endre noe som helst.
    Jeg ble også oppringt og truet på telefonen da jeg aktivt påpekte utrolig fusk med en DVD-spiller som kom i toppskiktet blant CD-spillere da den fikk noen asfaltplater innabords og et aluminiumsskall.

    Fikk også kjeft da jeg påpekte at mange spekulerte i høyt utgangsnivå på sine aktive komponenter (spesielt DAC og forforsterker), langt høyere enn industristandard på 2VRMS.

    Og fikk kjeft da jeg påpekte at bejublede "remastrede" CDer til toppriser egentlig bare var hengekøyeskit som var gjenstand for Loudness War. Det tok noen runder før de mest ihuga innså at de var blitt rundlurt av nyutgivelsene -- da ble det stor jakt på detaljrike førsteutgivelser av CDer som tidligere var dømt nord-og-ned som elendige, fordi remastrede var så mye bedre.

    Og slik kan man fortsette.
    Dessverre kastes det bort utrolig mye tid på kabler. Jeg forstår det slik at produsenten av disse har stått i hifi-butikk. Dermed har han skjønt hva som er av margin på slike og vært fristet til å utnytte hifi-folkets vilje til å betale dyrt for lite.

    Det er ikke straffbart å ta veldig høy pris for et hvilket som helst produkt. At noen ukritisk faller for slikt er kjøpers ansvar, ikke selgers.

    Caveat emptor.
    Ja mange gullører som har gått på en smell i forhold til remastring, juks med høyere utgangsnivå eller lignende. I en hobby hvor anerkjente kvalitetskriterier ikke finnes og alt gjøres til personlig smak blir fort alt like godt eller like dårlig. Hva den enkelte liker er det som teller.

    Et Paradox:eek: at utstyr som teknisk sett presterer dårlig kan hylles opp i skyene. Digitale løsninger med mye jitter låter subjektivt hardere oppover og med mer utflytende bass. Istedenfor å fjerne feilen sier entusiasten at det er slik han liker det og bygger ufortrødent videre i den tro at ingenting er rett eller feil, alt er match.

    Å ta høy pris for en vare er forsåvidt helt innafor, men beskrivelsen må samsvare med produktet ente det er en kabel eller et annet produkt. Et jitterbefengt CD drivverk kan ikke markedsføres som jitterfritt. En forsterker med høy THD kan ikke markedsføres som om den har den lavest målte forvrengning på markedet osv. Her er det mye svindel og det er faktisk rettsstridig.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Blir nesten fristet til å lage noen høyttalerkabler basert på 6mm2 PN kabler. Kan jo velge om man vil ha biwire - evt. kjøre dobbelt i bassen osv. - for så å tre det hele i en pen strømpe men endestykker osv. Kjøpte noen meter for å flytte komfyren , og betalte 20 kroner meteren pr. farge.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I gamle dagar hadde ein ymse kalkyler på varene. har la ein saman råvarekostnadane med fordelte utgifter, litt forteneste, og moms til slutt. Det var nok ikkje så dumt.
    Men det er ikkje berre kabelprodusentar som har funne alternative prissettings-strategiar. Sjå berre på anna merkevarebygging innan det meste, det vere seg moteplagg, bilmerke...

    For ordens skuld: det er skilnad på kablar, om enn små - eg brukar å seie at høgtalarskilnadar (og romskilnadar) målast i meter og kilometer, signalkjelder i meter, forsterkarar i desimeter, medan kabelskilnadar i centi- kanskje millimeter. Det er vanskeleg, sjølv for "gulløyre" å beskrive kva som er kabelskilnadar og kva som er lydendringar på grunn av variable faktorar ein ikkje har skikkeleg kontroll over. Det er langt lettare å omtale skilnadar mellom forsterkarar, for ikkje å snakke om høgtalarar.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    https://www.audioholics.com/audio-video-cables
    Audioholicks er en side for kabelskeptikere. De forholder seg fornuft og målbare parrametre. De anbefaler produkter fra Bluejeans cable og Kimber og liknende. Men hvorfor er det da så mange som selger Bluejeans høyttalerkabler på bruktbørsen? Lyden var vel ikke bra nok tenker jeg.
    Jeg har ikke sett så mange, jeg. Var en optimist nylig som ville selge høyttalerkabler til halvannen ganger nypris, men... ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja eller oppgradert til Odin. :cool:
    Og det er ingen som har svart på utfordringen min om å hoste opp en rimlig høyttalerkabel eller signalkabel som banker mine rimelige nordost.....i mitt anlegg.
    Poenget er at du kommer ikke til å synes de gjør det, men jeg ville synes det var interessant med en ABX-test mellom dine og BJC Ten eller Klotz 2x4 mm2. ...i ditt anlegg. Jeg ville nesten veddet penger på et nullresultat.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    Lagde disse for en stund siden - fikk tak i litt 10mm2 pn og litt div for nesten ingenting - totalkost på noen hundrelapper.
    La ikke hele sjelen i finish, men kontaktpunktene er presset med proffverktøy.
    DSC_0254.jpg

    DSC_0258.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes faktisk at de som kommer dårligst ut i denne saken er anmelderene som har hauset lydkvaliteten på disse kablene opp i skyene.
    Åpningsinnlegget i denne tråden er forresten med ett blitt fornøyelig lesning.:)
    Tja. Det fungerer forhåpentligvis som en tankevekker. Fenomenet er ikke nytt eller ukjent. ...og nei, det er ikke pga. "Psykoakustikk" som noen nevnte. (Det er noe litt annet.) Det er på grunn av kognitiv bias.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lagde disse for en stund siden - fikk tak i litt 10mm2 pn og litt div for nesten ingenting - totalkost på noen hundrelapper.
    La ikke hele sjelen i finish, men kontaktpunktene er presset med proffverktøy.
    50k-100k kr. hadde vært passe prisnivå på de om det var fra "rette" merket. Med en slik pris blir det mer attraktivt også.

    Så lenge noen er villige til å betale så er det folk i andre enden som er villig å lage...
    Hva sier kabelentusiastene/gullørene. Er det positivt at "sannheten" kommer fram som denne avsløringen av Paradox eller lever vi aller best i uvitenhet?
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.436
    Antall liker
    12.537
    Sted
    Sørlandet
    Lagde disse for en stund siden - fikk tak i litt 10mm2 pn og litt div for nesten ingenting - totalkost på noen hundrelapper.
    La ikke hele sjelen i finish, men kontaktpunktene er presset med proffverktøy
    Looks like a million bucks!
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Shy-cable.. jeg lukter en gullgruve ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer til boutique-kabler så er prisen lik produktet og produktet er prisen, dvs uadskillelige. Sådan så får en det en betaler for ...

    For egen regning, det eneste jeg ønsker av en hifi-kabel er 1) at den er lang nok, 2) at den har solide kontakter som passer til endepunktene og 3) at den er transparent - ikke noe hifi-babling om at det låter slik eller slik, men at det som kommer ut av kabelen ikke er hørtbart forskjellig fra det som dyttes inn i den.

    Jeg har enda ikke lest en eneste «test» i de gjengse kullørte hifiblekkene som enkelt og greit svarer på om testobjektet (en stykk kabel) er transparent og under hvilke arbeidsbetingelser. Det er heller ikke noen boutique-kabelprodusenter som har et seriøst forhold til om kabelurene de selger er transparente.

    mvh
    KJ
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når det kommer til boutique-kabler så er prisen lik produktet og produktet er prisen, dvs uadskillelige. Sådan så får en det en betaler for ...

    For egen regning, det eneste jeg ønsker av en hifi-kabel er 1) at den er lang nok, 2) at den har solide kontakter som passer til endepunktene og 3) at den er transparent - ikke noe hifi-babling om at det låter slik eller slik, men at det som kommer ut av kabelen ikke er hørtbart forskjellig fra det som dyttes inn i den.

    Jeg har enda ikke lest en eneste «test» i de gjengse kullørte hifiblekkene som enkelt og greit svarer på om testobjektet (en stykk kabel) er transparent og under hvilke arbeidsbetingelser. Det er heller ikke noen boutique-kabelprodusenter som har et seriøst forhold til om kabelurene de selger er transparente.

    mvh
    KJ
    Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.
    Selvfølgelig kan det være vanskelig. Men siden ingen av oss har lik smak, lytterom og huslater, så må en ty til litt mer «robuste» testregimer for å kunne si noe vettugt som har overføringsverdi utover seg selv i egen hule.

    Det er så god som klin umulig å gjøre det med tradisjonell subjektiv bedømming i et tradisjonelt testoppsett = et helt vanlig husalter uten andre foranstaltninger. Man må lage et testoppsett som fra grunnen av er designet for å avsløre om en stykk ledningsstump eller komponent er transparent. Se f.eks. det svenske Ljudtekniska Selskapet sin før/etter test.

    mvh
    KJ
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Her er det mye tullprat som vanlig i kabeldiskusjoner! En vanlig feil er å generalisere på sviktende grunnlag, som norsklæreren min brukte å si mange ganger... Det gjelder følgende:

    - Var det en enkelt-feil i terminering som ble avdekket, det vil si en uheldig leveranse av kabel, eller er ALLE kabler fra Paradox så dårlig terminert?
    - Nordost og Chord Company som jeg kjenner godt til er svært nøye med kvalitetskontroll og har derfor utelukkende all produksjon i egen fabrikk i USA/England og ikke Kina for å sikre riktige termineringer og jevne testresultater. Har aldri opplevd feil med Nordost og Chord. Disse er også veldig gode lydmessig.
    - Alle kabler er ikke på samme nivå som installasjon - heldigvis! Og det gjenspeiler seg i haugevis av fornøyde brukere av f eks Chord og Nordost og Tara Labs osv som presterer langt bedre enn Monster og Biltema.

    Hold tungen rett i munnen når dere bedømmer og ikke dra alt over én kam! Synes ellers det er trist at Paradox får slikt tyn her da jeg har eid toppmodellen Missing Link XLR og de låt særdeles oppløst og rent (dog manglet litt dynamikk/attakk slik at Nordost passet bedre i mitt anlegg).
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Det er absolutt ikke umulig att disse faktisk låter bedre en andre "rare" kabler. Det er en fin kabel og helt garantert innenfor spesifikasjonene. Termineringene ser ikke bra ut, men hvem sier att man klarer høre litt ektra isolering på en av polene? Selføgelig vil man ikke klare se forbi dette i ett test når man nå har sett slurvet, men hvis signalet kommer igjennom som det skal så "låter" de sikkert fint :)

    Jeg kjøpte en billig profigold s-video kabel en gang som visede seg ha problemer. Da lagde jeg min egen isteden. Fikk tak i "brodcast quality" solid core, som var billig og lodda med omhu på supra-kontakter. Har aldrig hatt så fin bilde via s-video som med den kabeln. Hade da en crt-projektor og 110" bilde så det var lett å se nydelig forskjell, spesiellt da profigold kabeln ikke viste bilde i det hele tatt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ...
    Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.
    Selvfølgelig kan det være vanskelig. Men siden ingen av oss har lik smak, lytterom og huslater, så må en ty til litt mer «robuste» testregimer for å kunne si noe vettugt som har overføringsverdi utover seg selv i egen hule.

    Det er så god som klin umulig å gjøre det med tradisjonell subjektiv bedømming i et tradisjonelt testoppsett = et helt vanlig husalter uten andre foranstaltninger. Man må lage et testoppsett som fra grunnen av er designet for å avsløre om en stykk ledningsstump eller komponent er transparent. Se f.eks. det svenske Ljudtekniska Selskapet sin før/etter test.

    mvh
    KJ
    Eg har tenkt lit på korleis eit "testoppsett" bør vere, men då ut frå ein generell ståstad. Det finnest ikkje nokon standard. Og kva må ein tenke på når det spesifikt skal samanliknast kablar? Bør ein måle? Kva skal i så fall målast?

    Anlegget mitt har etter kvart vore designa meir og meir i rening av musikkreproduksjon, og mindre og mindre mot komponentsamanlikning. Det er likevel veldig greitt å samanlikne med elektronikk, høgtalarar og signalkjelder. Kabeltestar er ganske slitsame, ettersom det er så små skilnadar.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    ...
    Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.
    Selvfølgelig kan det være vanskelig. Men siden ingen av oss har lik smak, lytterom og huslater, så må en ty til litt mer «robuste» testregimer for å kunne si noe vettugt som har overføringsverdi utover seg selv i egen hule.

    Det er så god som klin umulig å gjøre det med tradisjonell subjektiv bedømming i et tradisjonelt testoppsett = et helt vanlig husalter uten andre foranstaltninger. Man må lage et testoppsett som fra grunnen av er designet for å avsløre om en stykk ledningsstump eller komponent er transparent. Se f.eks. det svenske Ljudtekniska Selskapet sin før/etter test.

    mvh
    KJ
    Eg har tenkt lit på korleis eit "testoppsett" bør vere, men då ut frå ein generell ståstad. Det finnest ikkje nokon standard. Og kva må ein tenke på når det spesifikt skal samanliknast kablar? Bør ein måle? Kva skal i så fall målast?

    Anlegget mitt har etter kvart vore designa meir og meir i rening av musikkreproduksjon, og mindre og mindre mot komponentsamanlikning. Det er likevel veldig greitt å samanlikne med elektronikk, høgtalarar og signalkjelder. Kabeltestar er ganske slitsame, ettersom det er så små skilnadar.
    I mitt hode bør det vare:

    * Hjemme hos deg med ett anlegg du er vant vid.
    * Noen ulike sorters musikk f.eks blues, piano, trance, osv - deler av låter du er kjent med siden lenge, gjerne med bass som kjennes fysisk ( er letter å huske med flere sinnen som opplever) kansje noen låt med lyder som "beveger sig" utenfor center (roger waters?), slik att man ikke tester med listepop.
    * Du sitter still på samme plass meden en hjelper uten att du ser det skifter "kabler", men du skal ha kontrol over musikken.
    * Skiftet bør gå rask, hvis det f.eks er mulig å lage en switch så vore dette optimalt.

    Dette er ting jeg selv mener bør vare der, jeg ser ofte folk som tester ikke bare kabler men alt mulig hjemme hos andre eller enda verre på messor. Jeg mener att man bør få lyden inprentet i langtidsminnet før man er i stand til å gjøre en seriøs utvurdering. Ikke det att man ikke hører forskjell hvor som helst eller med nytt materiale, men att forskjellen man trur man hører kansje er noe helt annet, f.eks stram bass kan oppleves som mindre bass vilket er feil, slike misstak mener jeg man letter undviker i vant miljø.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Synes ellers det er trist at Paradox får slikt tyn her da jeg har eid toppmodellen Missing Link XLR og de låt særdeles oppløst og rent (dog manglet litt dynamikk/attakk slik at Nordost passet bedre i mitt anlegg).
    Du synes det er trist at en "produsent" som selger elendig terminert installasjonskabel til 40K får tyn? Hva burde de få? Applaus?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det er absolutt ikke umulig att disse faktisk låter bedre en andre "rare" kabler. Det er en fin kabel og helt garantert innenfor spesifikasjonene. Termineringene ser ikke bra ut, men hvem sier att man klarer høre litt ektra isolering på en av polene? Selføgelig vil man ikke klare se forbi dette i ett test når man nå har sett slurvet, men hvis signalet kommer igjennom som det skal så "låter" de sikkert fint :)

    Jeg kjøpte en billig profigold s-video kabel en gang som visede seg ha problemer. Da lagde jeg min egen isteden. Fikk tak i "brodcast quality" solid core, som var billig og lodda med omhu på supra-kontakter. Har aldrig hatt så fin bilde via s-video som med den kabeln. Hade da en crt-projektor og 110" bilde så det var lett å se nydelig forskjell, spesiellt da profigold kabeln ikke viste bilde i det hele tatt.
    Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det er absolutt ikke umulig att disse faktisk låter bedre en andre "rare" kabler. Det er en fin kabel og helt garantert innenfor spesifikasjonene. Termineringene ser ikke bra ut, men hvem sier att man klarer høre litt ektra isolering på en av polene? Selføgelig vil man ikke klare se forbi dette i ett test når man nå har sett slurvet, men hvis signalet kommer igjennom som det skal så "låter" de sikkert fint :)

    Jeg kjøpte en billig profigold s-video kabel en gang som visede seg ha problemer. Da lagde jeg min egen isteden. Fikk tak i "brodcast quality" solid core, som var billig og lodda med omhu på supra-kontakter. Har aldrig hatt så fin bilde via s-video som med den kabeln. Hade da en crt-projektor og 110" bilde så det var lett å se nydelig forskjell, spesiellt da profigold kabeln ikke viste bilde i det hele tatt.
    Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!
    Det hjelper vel ikke at de er bra dimensjonert, hvis innmaten består av innstallasjonskabel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er det mye tullprat som vanlig i kabeldiskusjoner! En vanlig feil er å generalisere på sviktende grunnlag, som norsklæreren min brukte å si mange ganger... Det gjelder følgende:

    - Var det en enkelt-feil i terminering som ble avdekket, det vil si en uheldig leveranse av kabel, eller er ALLE kabler fra Paradox så dårlig terminert?
    - Nordost og Chord Company som jeg kjenner godt til er svært nøye med kvalitetskontroll og har derfor utelukkende all produksjon i egen fabrikk i USA/England og ikke Kina for å sikre riktige termineringer og jevne testresultater. Har aldri opplevd feil med Nordost og Chord. Disse er også veldig gode lydmessig.
    - Alle kabler er ikke på samme nivå som installasjon - heldigvis! Og det gjenspeiler seg i haugevis av fornøyde brukere av f eks Chord og Nordost og Tara Labs osv som presterer langt bedre enn Monster og Biltema.

    Hold tungen rett i munnen når dere bedømmer og ikke dra alt over én kam! Synes ellers det er trist at Paradox får slikt tyn her da jeg har eid toppmodellen Missing Link XLR og de låt særdeles oppløst og rent (dog manglet litt dynamikk/attakk slik at Nordost passet bedre i mitt anlegg).
    Hallo. Det var ikke en "enkelt-feil i terminering" som var problemet her. Det var at hele greia tydeligvis består av vanlig skjøteledning med gul/grønn jordleder og det hele, som i tillegg var så elendig terminert at det var rart at det i det hele tatt gikk strøm gjennom. Dessuten var kontaktene billigste kinakopier fra ebay. Om råkablingen var kjøpt hos Biltema eller ikke er ikke så godt å si, men det ligner veldig på ting man får kjøpt til ca femti kroner meteren. Og det var priset til kr 38000,-

    Anmeldelser og brukerutsagn tyder på at dette låter nesten like bra som/på høyde med/bedre enn toppmodeller fra Nordost og andre, og det forundrer meg egentlig ikke.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Eg har tenkt lit på korleis eit "testoppsett" bør vere, men då ut frå ein generell ståstad. Det finnest ikkje nokon standard. Og kva må ein tenke på når det spesifikt skal samanliknast kablar? Bør ein måle? Kva skal i så fall målast?

    Anlegget mitt har etter kvart vore designa meir og meir i rening av musikkreproduksjon, og mindre og mindre mot komponentsamanlikning. Det er likevel veldig greitt å samanlikne med elektronikk, høgtalarar og signalkjelder. Kabeltestar er ganske slitsame, ettersom det er så små skilnadar.
    Det er i første omgang tilstrekkelig å lytte:
    FE-lyssning.gif

    Svenske wikipedia har en fin liten artikkel om prinsippet : https://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning
    Sonic Design har også en : Amplifier Test Method

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    Ja eller oppgradert til Odin. :cool:
    Og det er ingen som har svart på utfordringen min om å hoste opp en rimlig høyttalerkabel eller signalkabel som banker mine rimelige nordost.....i mitt anlegg.
    Hvor bor du da? Jeg vil gjerne høre disse positive kabeleffekter
    Tar hjerne en tur i Oslo-området og tar med en TDK signalkabel og Kimber Kwik og Chlas Olson høyttaler kabel. Dyreste Pris ca 500kr
    Mvh
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.651
    Antall liker
    15.740
    Torget vurderinger
    2
    Åpningsinnlegget i denne tråden er forresten med ett blitt fornøyelig lesning.:)
    Ikke bare åpningsanlegget - de tre-fire første sidene er aldeles ubetalelige (selv til kabelpriser). :)

    Interessant hvordan Zerostats helt legitime og kyndige spørsmål ble behandlet. Morsomt med medlemmet med to nick, det ene var veldig fornøyd med kablene og det andre hadde tenkt å prøve dem. Og god Hallelujah-stemning i oppløpet til jul og lytteglede.

    Om man kan ta 38.000 for sin sølle kabel, hvorfor i alle dager legger man ikke mer enn noen hundrelapper i komponentene man skal bruke? Det må jo bli avslørt ...
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Hvis den var klemt hart slik det ser ut gjennom isoleringen så kan det hende att det virket alikevel, men jeg er enig i att det framkaller litt rykk i øyet, men det som gjør att je aldrig skulle sette disse i mitt anlegg er att de har 2-ledninar på ene og 3 på andre !!!!!!!!!!! nå snakker vi ordentlig OCD-trigger! Jeg sier ikke att man hører forskjell, men er man født i vektens tegn så er det noen ting som bare må vare symetriske! :eek:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er absolutt ikke umulig att disse faktisk låter bedre en andre "rare" kabler. Det er en fin kabel og helt garantert innenfor spesifikasjonene. Termineringene ser ikke bra ut, men hvem sier att man klarer høre litt ektra isolering på en av polene? Selføgelig vil man ikke klare se forbi dette i ett test når man nå har sett slurvet, men hvis signalet kommer igjennom som det skal så "låter" de sikkert fint :)

    Jeg kjøpte en billig profigold s-video kabel en gang som visede seg ha problemer. Da lagde jeg min egen isteden. Fikk tak i "brodcast quality" solid core, som var billig og lodda med omhu på supra-kontakter. Har aldrig hatt så fin bilde via s-video som med den kabeln. Hade da en crt-projektor og 110" bilde så det var lett å se nydelig forskjell, spesiellt da profigold kabeln ikke viste bilde i det hele tatt.
    Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!
    Da kan man like godt kjøpe Ølflex til en 1/1000 av prisen. Svindel er det rette ordet ingen tvil. Det er helt vanlig kobberkabel som er beregnet for strøm, enkelt og greit.
    Ferdig snakka.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ja absolutt. Poenget fra meg er ikke att denne gjør noe bedre en vanlig installasjonskabel, tvert imot så ER det en helt vanlig kabel men att de faktisk kan låte veldig bra og kansje t.o.m bedre en andre rare kabler med boxer og annet merkelig på. Det vil si att de som testet faktisk hade forsemret lyden sin med dyre kabler som var verre en standard istallasjonskabel. (verre = ferger lyden)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!
    2,5 mm2 skjøteledning med PVC ytterkappe og noname spader så dårlige at man ser ujevnhetene i kontaktflatene selv på et mobilbilde?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn