PARADOX Kabler - Ekstrem flotte kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ufrivillig blindtest som resulterer i latterliggjøring av gullørene er jo både litt artig men samtidig litt trist. Dette burde jo virkelig være en wake up call for hele miljøet. Men sannsynligvis så durer bare gullørene på videre i samme spor. Dyrest er stort sett best, det hører vi tydelig forskjell på. Jada.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Ikke mye pris forskjell på disse to....

    ca. 220 000,- for den ene og 250 000,- for den andre...

    Vis vedlegget 506726


    Vis vedlegget 506727
    Man kan jo ta en titt fra teknologi og produksjonen av El. bilen..
    og se litt hvor de 250 000 går, og så sammenligne med teknologien som ligger pakket inn i paradox kablene.

    https://www.hifisentralen.no/forume...bler-ekstrem-flotte-kabler-7.html#post2772074

    Edit: Hadde vært interessant å sett produksjons linja til paradox og sammenlignet....
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hæ? Nå glimrer det ikke så veldig av disse Paradox-kablene lenger, da. ;) Jeg bare lurte på om du hadde en plausibel forklaring på hvorfor Nordost skulle låte bedre enn installasjonskabel, jeg. ...siden det tydeligvis var så selvsagt.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Silverplated solid core ledere med monofilamentteknologi. Minst mulig tukling og manipulering av hver enkelt "Guitar string" i hver kabel.
    Mest mulig tukling med folks hoder for å pushe 2 meter strømkabel til 179 tusen løk. Her er en link med litt pseudoscience. Du finner ikke installasjonskabler inni NO kabler, du finner gitarstrenger. ;);)

    https://www.youtube.com/watch?v=G4Z9Z4908s4
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ufrivillig blindtest som resulterer i latterliggjøring av gullørene er jo både litt artig men samtidig litt trist. Dette burde jo virkelig være en wake up call for hele miljøet. Men sannsynligvis så durer bare gullørene på videre i samme spor. Dyrest er stort sett best, det hører vi tydelig forskjell på. Jada.
    Helt enig. Det som dessverre også er trist, er den flokkmentaliteten som synes å prege så alt for mange her på forumet. Denne tråden er et av mange eksempler på det. I de første innleggene hausses Paradox-kablene opp til uante høyder der trådstarter blir gratulert med kjempefint anlegg etc etc. I neste fase reiser enkelte tvil om kablene i det heletatt holder mål. Etter en serie med "avsløringer" og innlegg fra de sedvanlige guruene, kommer den (foreløpige) sluttfasen der den ene etter den andre kaster seg på for å latterliggjøre kablene og de stakkarene som har vært dumme nok til å kjøpe dem.


    Jeg er tilhenger av saklig informasjon, og det er viktig at useriøse aktører og humbug-produkter blir avslørt. Men jeg er ikke tilhenger av at de som kanskje har blitt lurt, blir utsatt for hån og ringeakt. Skjerp dere, folkens!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    utsatt for hån og ringeakt.
    Har ikke lagt merke til noen hån og ringeakt, jeg, men at noen oppfatter det slik, understreker vel bare det Snickers-is sa i de lange innlegget sitt litt bakover her.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg er selvfølgelig enig i at slike og lignende kommentarer er unødvendige.
    Men såpass må man vel tåle.
    Hilsen han som kjøpte disse kablene.
    Folk bør være litt mindre hårsåre. Spesielt om de offentlige legger ut at de bruker mye penger. For det vil alltid være noen som synes du er ufornuftig.
    utsatt for hån og ringeakt.
    Har ikke lagt merke til noen hån og ringeakt, jeg, men at noen oppfatter det slik, understreker vel bare det Snickers-is sa i de lange innlegget sitt litt bakover her.

    Les f eks innlegg 139 og 140, så skjønner du hva jeg sikter til.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg er selvfølgelig enig i at slike og lignende kommentarer er unødvendige.
    Men såpass må man vel tåle.
    Hilsen han som kjøpte disse kablene.
    Folk bør være litt mindre hårsåre. Spesielt om de offentlige legger ut at de bruker mye penger. For det vil alltid være noen som synes du er ufornuftig.
    utsatt for hån og ringeakt.
    Har ikke lagt merke til noen hån og ringeakt, jeg, men at noen oppfatter det slik, understreker vel bare det Snickers-is sa i de lange innlegget sitt litt bakover her.

    Les f eks innlegg 139 og 140, så skjønner du hva jeg sikter til.

    Flott at du tar det sånn. Men det kan vel være andre som har kjøpt disse eller tilsvarende dyre kabler som tar det litt tyngre. Mitt hovedpoeng var egentlig bare at folk bør tenke seg om før de legger ut innlegg som kan oppfattes som et forsøk på latterliggjøring. Og særlig trådstarter har virkelig fått gjennomgå etter hvert.


    Når dette er sagt. Jeg har også kjøpt noen svinedyre kabler. En av dem - en Kubala-Sosna phono-kabel ble valgt etter at jeg hadde prøvd diverse ulike billige og litt mindre billige varianter. Denne kabelen brukes daglig og jeg har ikke angret et sekund. Et par Chord Sarum ligger imidlertid og mugner i et skap. Ikke noe galt med dem. Men heller ikke noe spesielt bra, bortsett fra utseendet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hån og ringeakt var vel å ta litt i, men OK. Jeg flirte også godt da jeg så hva kabelen til nesten 40 lapper inneholdt, men ikke av "ringeakt" eller for å håne de som har kjøpt sånne, og det er vel ganske rimelig å anta at de ikke føler seg så bra de som har betalt en månedslønn for det som i praksis er to tremeters jordene skjøteledninger.

    ...men tær blir ofte veldig ømme i disse trådene.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kabeltråder krever vernesko :)

    Hån og ringeakt var vel å ta litt i, men OK. Jeg flirte også godt da jeg så hva kabelen til nesten 40 lapper inneholdt, men ikke av "ringeakt" eller for å håne de som har kjøpt sånne, og det er vel ganske rimelig å anta at de ikke føler seg så bra de som har betalt en månedslønn for det som i praksis er to tremeters jordene skjøteledninger.

    ...men tær blir ofte veldig ømme i disse trådene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Silverplated solid core ledere med monofilamentteknologi. Minst mulig tukling og manipulering av hver enkelt "Guitar string" i hver kabel.
    Mest mulig tukling med folks hoder for å pushe 2 meter strømkabel til 179 tusen løk. Her er en link med litt pseudoscience. Du finner ikke installasjonskabler inni NO kabler, du finner gitarstrenger. ;);)

    https://www.youtube.com/watch?v=G4Z9Z4908s4
    Jeg kom helt tilfeldig over dette innlegget, og da var det noe interessant som slo meg, med referanse til den videoen.

    En viktig egenskap i en strømkabel burde være at den har god ledeevne ved 50/60 Hz. En annen viktig egenskap burde være at den, i hvertfall til en viss grad, filtrerer bort høyfrekvent støy.

    Når man lager en kabel i rent kobber får man relativt lav resistans, og dermed også lav impedans ved lave frekvenser. Der er vi med andre ord i mål med god ledeevne.

    Men så var det dette med å filtrere bort støy. Når man trekker en kabel med sølv vil den få lavere impedans ved høye frekvenser. Ikke 20kHz, der gjør det ingen forskjell, men ved skikkelig høye frekvenser kan forsølvede ledere ha merkbart bedre ledeevne enn ikke forsølvede ledere. Det betyr at kabelen transporterer høyfrekvent støy bedre.

    Hvorfor i all verden skal man da forsølve lederne i en strømkabel?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Men så var det dette med å filtrere bort støy. Når man trekker en kabel med sølv vil den få lavere impedans ved høye frekvenser. Ikke 20kHz, der gjør det ingen forskjell, men ved skikkelig høye frekvenser kan forsølvede ledere ha merkbart bedre ledeevne enn ikke forsølvede ledere. Det betyr at kabelen transporterer høyfrekvent støy bedre.

    Hvorfor i all verden skal man da forsølve lederne i en strømkabel?
    Det er et "NO, NO" å benytte forsølvede ledere i en strømkabel. Som du sier, forbedrer man de egenskapene man absolutt ikke ønsker å forbedre; transport av HF-støy. Ser at selv svært profilerte produsenter nærmest skryter av at strømkablene deres består av forsølvede ledere for størst mulig frekvensområde!?

    Lossless benytter en form for coating på sine strømledere for å forringe HF-egenskapene, så der er man inne på noe.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jo sterkere filtrering du har i en kabel, jo mørkere "låter" den... imo.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott at du tar det sånn. Men det kan vel være andre som har kjøpt disse eller tilsvarende dyre kabler som tar det litt tyngre.
    Jeg tror derimot at de med dyrere kabler fra mer seriøse fabrikanter lever helt fint med denne avsløringen.
    Selvsagt, men hvorfor tror du at før det ble kjent at innmaten var installasjonskabel, skrøt troverdige anmeldere av at kabelen var f.eks. bedre enn Nordost? Hva betyr det?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flott at du tar det sånn. Men det kan vel være andre som har kjøpt disse eller tilsvarende dyre kabler som tar det litt tyngre.
    Jeg tror derimot at de med dyrere kabler fra mer seriøse fabrikanter lever helt fint med denne avsløringen.
    Selvsagt, men hvorfor tror du at før det ble kjent at innmaten var installasjonskabel, skrøt troverdige anmeldere av at kabelen var f.eks. bedre enn Nordost? Hva betyr det?
    Betyr neppe så mye fra eller til.. For å si det sånn. Det finnes mange andre merker som koster litt... Kabler mister en ikke nattesøvnen av.. At anmeldelere, som kan ha gunstige avtaler for kjøp av det de tester, kan bli en smule entusiastiske er slikt vi vet.. Lighten up, dette er hobby.. :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Flott at du tar det sånn. Men det kan vel være andre som har kjøpt disse eller tilsvarende dyre kabler som tar det litt tyngre.
    Jeg tror derimot at de med dyrere kabler fra mer seriøse fabrikanter lever helt fint med denne avsløringen.
    Selvsagt, men hvorfor tror du at før det ble kjent at innmaten var installasjonskabel, skrøt troverdige anmeldere av at kabelen var f.eks. bedre enn Nordost? Hva betyr det?

    Du skal få det inn med teskje: Nordost har mange modeller og mange av disse har ikke så stort tverrsnitt. Det er først når man kommer opp på de ( latterlig kostbare) modellene at tverrsnittet er noenlunde det samme som mange andre av sine konkurrenter.

    Det er vel så enkelt som at den Paradox som ble testet hadde et tverrsnitt som passet bra, og resultatet ble deretter. Clas kabler funker næmlig utmerket i de fleste sammenhenger.

    For egen del spilles det pr i dag med Valhalla på høyttaler, beste lyd hittil.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg trenger det med teskje.

    Takk likevel.

    Pussig forøvrig, at man betaler såpass hvis det kun er tverrsnittet man er ute etter. ;)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Silverplated solid core ledere med monofilamentteknologi. Minst mulig tukling og manipulering av hver enkelt "Guitar string" i hver kabel.
    Mest mulig tukling med folks hoder for å pushe 2 meter strømkabel til 179 tusen løk. Her er en link med litt pseudoscience. Du finner ikke installasjonskabler inni NO kabler, du finner gitarstrenger. ;);)

    https://www.youtube.com/watch?v=G4Z9Z4908s4
    Jeg kom helt tilfeldig over dette innlegget, og da var det noe interessant som slo meg, med referanse til den videoen.

    En viktig egenskap i en strømkabel burde være at den har god ledeevne ved 50/60 Hz. En annen viktig egenskap burde være at den, i hvertfall til en viss grad, filtrerer bort høyfrekvent støy.

    Når man lager en kabel i rent kobber får man relativt lav resistans, og dermed også lav impedans ved lave frekvenser. Der er vi med andre ord i mål med god ledeevne.

    Men så var det dette med å filtrere bort støy. Når man trekker en kabel med sølv vil den få lavere impedans ved høye frekvenser. Ikke 20kHz, der gjør det ingen forskjell, men ved skikkelig høye frekvenser kan forsølvede ledere ha merkbart bedre ledeevne enn ikke forsølvede ledere. Det betyr at kabelen transporterer høyfrekvent støy bedre.

    Hvorfor i all verden skal man da forsølve lederne i en strømkabel?
    Snickers: De fleste aner ikke hva du babler om, og stoler på Ståle Krapyl. Om prisen er høy nok, så må det være lettere å selge en sølvkabel enn kobberkabel. WW har navnet Gold og Platinum i sine topp kabler. Hvorfor?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Selvsagt, men hvorfor tror du at før det ble kjent at innmaten var installasjonskabel, skrøt troverdige anmeldere av at kabelen var f.eks. bedre enn Nordost? Hva betyr det?
    Hfs sine mest "drevne" kabeltilhengere hadde naturligvis øyeblikkelig avslørt i en lyttetest at Paradox bruker billig innmat i ledningene sine.:)
    Eller....?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Selvsagt, men hvorfor tror du at før det ble kjent at innmaten var installasjonskabel, skrøt troverdige anmeldere av at kabelen var f.eks. bedre enn Nordost? Hva betyr det?
    Hfs sine mest "drevne" kabeltilhengere hadde naturligvis øyeblikkelig avslørt i en lyttetest at Paradox bruker billig innmat i ledningene sine.:)
    Eller....?
    Neppe...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn