Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Bruker du S1 elle S2? (gen1 eller gen2)
    S1 får fortsatt oppdateringer i 2024.
    image.jpg

    Jeg er sannelig ikke sikker. Slik ser den som er ustabil ut under. Jeg sjekka oppdateringer og jeg har kryssa av for automatiske oppdateringer og alle enhetene mine ser ut til å ha samme versjon - altså være oppdaterte.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    538
    Antall liker
    637
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1004550
    Jeg er sannelig ikke sikker. Slik ser den som er ustabil ut under. Jeg sjekka oppdateringer og jeg har kryssa av for automatiske oppdateringer og alle enhetene mine ser ut til å ha samme versjon - altså være oppdaterte.
    Sonos generasjon 1 app ser slik ut:
    IMG_1538.png

    Sonos generasjon 2 app, ser slik ut:

    IMG_1539.png
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    538
    Antall liker
    637
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere som opplever ustabilitet på Sonos? Jeg har noen Sonos Connect og opplever at lyden fjerne blir borte og kommer igjen. Da går vel gjerne musikksporet videre, så det er Connect som bare er taus i noen sekunder - fem - femten sekunder kanskje.

    Er det bare slik at den er gammel, eller er dette noe som kan fikses?

    hvego
    Jeg har hatt det problemet tidligere. Det jeg gjorde for å løse det, var følgende:
    1. Sette på SonosNet. Hvis jeg brukte WiFi, ble belastningen på nette for stort, og fikk dermed klipping.
    2. Velge kanal 1 på 2,4 Gh båndet, på valgmenyen i sonos appen, således at sonos fikk best signal å sende på.
    3. Gikk inn på WiFi ruteren, og tvang ruteren til å velge kanal 6 eller høyere på 2,4 Gh båndet. Dvs. skru av mulighet for at WiFi-ruteren selv automatisk velger «optimalt nett».
    4. Ha rask nok internett, over 100 mbit. Hvis det er lavere, og flere bruker nettet samtidig, kunne det være nok til at det kom klipping/pauser i lyden på sonos.
    5. Det over løste problemet, ikke hatt problemer etterfølgende med klipping/pauser på lyden etterfølgende.

     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    538
    Antall liker
    637
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Aha. App ja, det burde jeg ha skjønt. Jeg har gamle enheter som vel kun er kompatible med den eldste(?). Jeg har altså den med grå logo/navn.
    Den grå appen er generasjon 1. dvs den eldste.

    Den WiFi forsterkeren din, hvilken kanal på 2,4 Gh båndet bruker den?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 1004550
    Jeg er sannelig ikke sikker. Slik ser den som er ustabil ut under. Jeg sjekka oppdateringer og jeg har kryssa av for automatiske oppdateringer og alle enhetene mine ser ut til å ha samme versjon - altså være oppdaterte.
    Den fra 2012 (S1) så da har den mottatt oppdateringer i snart 12 år så det skader nok ikke å ta en factory reset om den er ustabil.

     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Dette er skikkelig trivelig: Takk for mye god hjelp, folkens! Nå reiser jeg til fjells og er uten musikken frem til torsdag. Så får vi se om det blir noen lengre lytteseanser med eller uten avbrudd etter det!
    Hvego
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Apropos apper og generasjoner. Bruker en gen1 connect:amp uten andre Sonos produkter i kjeden. Kan jeg skru opp og ned pluss mute denne ved hjelp av en fjernkontroll eller app på mobilen?
    Steen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Apropos apper og generasjoner. Bruker en gen1 connect:amp uten andre Sonos produkter i kjeden. Kan jeg skru opp og ned pluss mute denne ved hjelp av en fjernkontroll eller app på mobilen?
    Steen
    Er helt basis kontroll som gjørs fra S1 appen. Klikk på høyttaler ikonet på volumkontrollen for å mute.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Det ser ut som om Connect:amp ikke har Wireless forbindelse til hverken router eller mobil. Det er to ethernet-innganger bak, men jeg ønsker ikke å legge opp kabel fra tredjeetesje til første for dette. Kanskje en Wifi repeater bak sonos'en og en kort ethernet kabel til amp'en?
    Steen
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    538
    Antall liker
    637
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som om Connect:amp ikke har Wireless forbindelse til hverken router eller mobil. Det er to ethernet-innganger bak, men jeg ønsker ikke å legge opp kabel fra tredjeetesje til første for dette. Kanskje en Wifi repeater bak sonos'en og en kort ethernet kabel til amp'en?
    Steen
    Så lenge en av Sonos enhetene er koblet kablet til internett, så kan du bruke Sonos-nettet, og har da ikke behov for å koble Sonos til WiFi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Har kun dette ene Sonos produktet i bruk.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    538
    Antall liker
    637
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har kun dette ene Sonos produktet i bruk.
    Hvis du har en Connect Amp, som kan kobles tråløst til nærmeste WiFi-node, så vil alle mobiltelefoner som er koble på samme WiFi nett, få tilgang til Connect Amp.

    Hvis Connect Amp ikke kan få tilgang tråløst til nærmeste WiFi node, ville jeg personlig ha valgt en WiFi MESH, hvor en av WiFI MESH nodene blir plassert ved Connect amp, med kablet forbindelse til fra Wifi MESH node, til Connect amp.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Hvis du har en Connect Amp, som kan kobles tråløst til nærmeste WiFi-node, så vil alle mobiltelefoner som er koble på samme WiFi nett, få tilgang til Connect Amp.

    Hvis Connect Amp ikke kan få tilgang tråløst til nærmeste WiFi node, ville jeg personlig ha valgt en WiFi MESH, hvor en av WiFI MESH nodene blir plassert ved Connect amp, med kablet forbindelse til fra Wifi MESH node, til Connect amp.
    Det var vel det jeg mente med en wifi-repeater. Strong repeater kan vel gjøre samme nytte for en tiendedel av prisen :giggle:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det ser ut som om Connect:amp ikke har Wireless forbindelse til hverken router eller mobil. Det er to ethernet-innganger bak, men jeg ønsker ikke å legge opp kabel fra tredjeetesje til første for dette. Kanskje en Wifi repeater bak sonos'en og en kort ethernet kabel til amp'en?
    Steen
    Har du satt opp Sonos før? Enklest å sette opp eldre Sonos med kablet nett. Sett den opp i første eta. sjekk at fungerer med wifi (trekk ut kablen) og test så i 3 etasje.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Satte den tilbake til fabrikksinnstillinger, koblet den opp med ethernetkabel, sjekket at alt fungerte (det gjorde det), satte den til wireless i innstillinger, plugget ut og satte den på plass uten kabel i etasjen over, og intet virket. Appen fant ingen sonos produkter. 😩.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Satte den tilbake til fabrikksinnstillinger, koblet den opp med ethernetkabel, sjekket at alt fungerte (det gjorde det), satte den til wireless i innstillinger, plugget ut og satte den på plass uten kabel i etasjen over, og intet virket. Appen fant ingen sonos produkter. 😩.
    Sjekket du at den fungerte med wifi før du flyttet den? Den bruker wifi 2 4 ghz så en etasje burde være OK.
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Jeg har hatt det problemet tidligere. Det jeg gjorde for å løse det, var følgende:
    1. Sette på SonosNet. Hvis jeg brukte WiFi, ble belastningen på nette for stort, og fikk dermed klipping.
    2. Velge kanal 1 på 2,4 Gh båndet, på valgmenyen i sonos appen, således at sonos fikk best signal å sende på.
    3. Gikk inn på WiFi ruteren, og tvang ruteren til å velge kanal 6 eller høyere på 2,4 Gh båndet. Dvs. skru av mulighet for at WiFi-ruteren selv automatisk velger «optimalt nett».
    4. Ha rask nok internett, over 100 mbit. Hvis det er lavere, og flere bruker nettet samtidig, kunne det være nok til at det kom klipping/pauser i lyden på sonos.
    5. Det over løste problemet, ikke hatt problemer etterfølgende med klipping/pauser på lyden etterfølgende.

    Da har jeg forsøkt denne så langt det var mulig, håper det fikser biffen.

    Google mesh lar meg ikke velge kanal, men fant i det minste muligheten for å omstarte hele nettverket i appen - se og lær Sonos.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Trøbbel med Sonos igjen. Den klarer ikke spille låter. Klarer ikke søke en gang.

    Mulig det er noe med Tidal nå?

    IMG_0133.jpeg
     
    Sist redigert:

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    22
    Antall liker
    61
    Sted
    Kølis
    Mulig jeg ikke har helt oversikt over Sonos-produkter i kjeden her, men uten kablet nett på en Connect Amp vil den vel ikke fungere trådløst med mindre den kan koble seg opp mot f.eks en Bridge eller en annen Sonos-enhet som kan sende signal / musikk til Amp'en?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn