Pølsetråden.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Chillipølse fra Strøm-Larsen med vafler. Selvsagt med ketschup, sennep, jordbær og bringebærsyltetøy. Skal jeg ta den helt ut, en stripe med majones på toppen.

Avansert sikringskost for lange bar-økter.
Sykt menneske? godt mulig.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Chillipølse fra Strøm-Larsen med vafler. Selvsagt med ketschup, sennep, jordbær og bringebærsyltetøy. Skal jeg ta den helt ut, en stripe med majones på toppen.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror psykiatriske hjelpemidler er mer hensiktsmessig.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvorfor snobbe rundt på kjøkkenet når man kan røske med seg noen pølser og hygge seg foran anlegget?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Hvorfor snobbe rundt på kjøkkenet når man kan røske med seg noen pølser og hygge seg foran anlegget?
Betyr dette at du ikke har anstendig anlegg på kjøkkenet?

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
ErosLoveking skrev:

Dette høres ut som pølseskjending av værste kaliber, Eros ;D ;D
Bare det at du får deg til å skrive noe slikt kvalifiserer til én langhelg med kun Munkholm/kontiuerlig tvangslytting på alle Bettans plater.
;D ;D

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Huldra9 skrev:
Jeg får igjen troen på menneskeheten så lenge det finnes mennesker som vil kjøpe tarmer av slakteren for å skape egen signatur på pølsevitenskapen. I motsetning til dere dårer som bare spiser krekmat på Statoil og i tillegg skryter av vemmelige opplevelser i i pølseboden.
Jeg får igjen troen på menneskeheten så lenge det finnes mennesker som nekter å kjøpe oppkvernede dyrelik stappet inn i sin egen tarm, og forstår naturen i at dette er makaber og barbarisk oppførsel man kun kan vente fra udannede mennesker uten matkultur eller god oppdragelse.

God helg, spis ubehandlet, utilgriset (pun intended) mat!

http://www.side2.no/helse/article1720460.ece

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.465
Torget vurderinger
2
donnerwetter skrev:
ErosLoveking skrev:

Dette høres ut som pølseskjending av værste kaliber, Eros ;D ;D
Bare det at du får deg til å skrive noe slikt kvalifiserer til én langhelg med kun Munkholm/kontiuerlig tvangslytting på alle Bettans plater.
;D ;D
Det er ikke bare pølseskjending, det er skjending av vafler også.

G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
Jeg får igjen troen på menneskeheten så lenge det finnes mennesker som nekter å kjøpe oppkvernede dyrelik stappet inn i sin egen tarm,
Baaahhh. Take an animal, kill it, grind it and stuff it up its own arse, boil it eat it and rejoice. Welcome to civilisation!

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
emokid skrev:
Huldra9 skrev:
Jeg får igjen troen på menneskeheten så lenge det finnes mennesker som vil kjøpe tarmer av slakteren for å skape egen signatur på pølsevitenskapen. I motsetning til dere dårer som bare spiser krekmat på Statoil og i tillegg skryter av vemmelige opplevelser i i pølseboden.
Jeg får igjen troen på menneskeheten så lenge det finnes mennesker som nekter å kjøpe oppkvernede dyrelik stappet inn i sin egen tarm, og forstår naturen i at dette er makaber og barbarisk oppførsel man kun kan vente fra udannede mennesker uten matkultur eller god oppdragelse.

God helg, spis ubehandlet, utilgriset (pun intended) mat!

http://www.side2.no/helse/article1720460.ece
Jeg får igjen troen på menneskeheten den dagen det blir slutt på malplassert misjonering for selvkonstuerte "sannheter", det være seg mat, idrett eller religion ;D ;D ;D
Kommer nok neppe til å skje, så da tar jeg utgangspunkt i at det går til helvete på første klasse. Hvilket får være greit nok, bare man har nok calvados og single malt ;D

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Det var i både humoristisk og i beste mening;) Jeg vet folk ikke vil eller kan dele mitt syn på mat\dyr\etikk, men ønsker uansett å oppfordre til renere mat. Skal dog sies, on topic, at disse "designer"pølsene dere snakker om er bedre enn å gå til MUK-rytterne Prior\Gilde\Tortura.

Gjestemedlem skrev:
Baaahhh. Take an animal, kill it, grind it and stuff it up its own arse, boil it eat it and rejoice. Welcome to civilisation!

donnerwetter skrev:
Jeg får igjen troen på menneskeheten den dagen det blir slutt på malplassert misjonering for selvkonstuerte "sannheter", det være seg mat, idrett eller religion ;D ;D ;D
Akk, dere er så søte.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
erato skrev:
el_mariachi skrev:
Betyr dette at du ikke har anstendig anlegg på kjøkkenet?
Nei, men det er jo bedre å slange seg foran anlegget, og så må man utnytte energien må vite :)

Vedlegg

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.543
Sniff skrev:
Ingen over, ingen ved siden: Slakter Eide på e 18-senteret ved Lillesand.
Mvh
Sniff
Det takkes så meget! Flytter faktisk til Lillesand i morgen, og da kommer slike tips godt med. :)

el_mariachi skrev:
Hvorfor snobbe rundt på kjøkkenet når man kan hygge seg med å røske litt i pølsa foran anlegget?
Beklager, jeg klarte ikke å dy meg ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Pølse er så mangt. Standardproduktet er det all grunn til å være skeptisk til. Kvalitetspølser (og de vokser ikke overalt!) med kvalitetstilbehør er det all grunn til å ta på alvor. Det finnes feks noen herlige lammepølser i noen butikker med skikkelig kjøttdisk i Bergen, men ikke bry dere om å lete etter de på REMA.
Nesten korrekt, erato. Med et unntak, og det er at man faktisk bør lete i hyllene på Rema neste gang man er der. For i mer enn en filial i Bergen selger Rema pølser fra en av de lokale gårdsmat-produsentene. Det er en lammepølse og en oksepølse. Det er de samme pølsene som selges vakuumpakket på Lerøy, men til samme pris. Her har de ikke fordelen med storinnkjøp. De har også en interessant dampepølse i noen filialer.

Ellers ser jeg at både Solheim Kjøtt (Bergen) og Idsøe (Stavanger) er nevnt. Jeg har faktisk endel wiener fra førstnevnte i frysen etter dagens juletrefest, men jeg har ikke smakt dem skikkelig enda. De virker litt karaktersvake men et kvalitetsprodukt ved første smaking. Men wiener er jo Idsøes spesialitet, og de lager nok Norges beste wienere for tiden. I alle fall hvis de er like gode som de var før i tiden. Wienere har jo i mange år lidd i Norge, noe som kanskje er på vei i riktig retning igjen.

Fra Solheim har jeg alltid kjøpt litt mer internasjonale pølser, slik som krakauer eller "kreolsk" pølse (San Francisco). Mest fra Solheim har jeg nok nytt når jeg har vært på McDonalds med guttungen men har avstått fra Big Mac for å få en skikkelig matopplevelse på trekroneren isteden. Da vet alle bergensere hvilken Mac jeg ikke spiste på. Tidligere dro jeg nok oftere til Solheimsviken for å kjøpe pølser, og guttungen begynner å forstå poenget med skikkelig pølsemat han også.

Det finnes ganske mange fra Haugalandet og Karmøy her. Hvorfor har ingen nevnt Norges beste bodpølse? Trekroneren i Bergen er en gourmet-bod, men Kanutta på Åkra har sjel i tillegg til god smak. De har bare ett eneste produkt, kanuttapylså. Det er en liten kjøttpølse fra lokal slakter som først trekkes i en hemmelig krydder og kraftblanding som går i arv fra en kanutt til neste generasjon kanutt i full sikkerhetsmodus. Etter trekking i hjemmelaget buljongsuppe stekes pølsen til den er god og sprø i skinnet. Kanuttapylså skal være godt stekt, og noen gærninger vil nesten ha den kremert. Til meg skal den være litt over medium, uten sorte spor av forkulling. Saftig men med et sprøtt ytre. Pølsen serveres i et ganske søtt pølsebrød fra lokal baker, og oppå pølsen kommer den obligatoriske brunede løken. Ikke sprø, ikke rå. Bare skikkelig brunet som om det var til karbonader. Hva du velger utover det er fritt valg. Det er også mulig å reservere seg mot løken, men hva er poenget med det? Brunet løk er jo blant de detaljene som gjør kanuttasmaken unik. Pylsa med rubb og rakje betyr pølse med løk, sennep, ketchup og majones. Uten å bruke eksotiske krydder og fancy urter har de gamle damene i gospelgata på Åkrehamn laget en av Norges mest smaksrike hotdogs i over 40 år. Det er ikke uten grunn at de fortsatt er i business.

Ok, de har brus, potetgull, sjokolade, iskrem og litt småsnop også. Burgere og fries er fremmedord i den sjappa, og godt er det. Vi som er gamle husker godt da stekt kotelett med potetmos var gatekjøkkenmat, og på en måte savner jeg det. Tiden før McDonalds og masseproduserte, smaksløse burgere. Den tiden da hun i boden laget potetmosen selv fordi posemos ville blitt for dyrt, og fordi god smak hadde betydning. En tid da pølsenes kvalitet avgjorde om folk kom tilbake til pølseboden, ikke bare hvilken leke som er med i ukens Happy Meal.

K

Kaldkarsk

Gjest
slightly o.t:
Er det noen som vet om pølsekiosken på Bryn har åpnet igjen ?
Sist jeg var i Oslo var den stengt, lapp på luka om "nye eiere" ??? :p :'(

Der hadde dem byensbestepølser :)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
epi skrev:
Sniff skrev:
Ingen over, ingen ved siden: Slakter Eide på e 18-senteret ved Lillesand.
Mvh
Sniff
Det takkes så meget! Flytter faktisk til Lillesand i morgen, og da kommer slike tips godt med. :)

el_mariachi skrev:
Hvorfor snobbe rundt på kjøkkenet når man kan hygge seg med å røske litt i pølsa foran anlegget?
Lykke til med flytting! De har masse annet godt der i tillegg til pølser, bla angusbiff og kje! Kos deg.

Mvh
Sniff

Beklager, jeg klarte ikke å dy meg ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Åkra?
Dette høyrdest interessant ut, men så har eg ikkje ete frukost så langt...
De er en utsøkt nytelse, og husker jeg ikke feil så betalte jeg ikke så mye som 20 kroner sist gang. Bare spør Dr.Evil. Han har mang en gang spist seg god og mett på kanuttapylså. Jeg tror ikke de holder åpent rundt normal frokosttid, he he he. Men er du i nabolaget bør du sjekke det ut. Selv Sveio og Tysvær er nabolaget når en slik unik godbit skal testes. Kjøp like godt to med en gang, for du kommer garantert til å spise begge. Eller enda flere. ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Det er heilt tydeleg at eg reiser for mykje til utlandet, og for lite innanlands.
Takk for tipset. Skal skrive det opp i boka mi.
Vel bekomme. :)

Husk for all del å i alle fall kjøpe en med rubb og rakje, for det er virkelig stor smak. Stor smak som amerikansk lyd.

Topp Bunn