Pølsetråden.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det er så mange mattråder her at nå ønsker jeg og slå et slag for vår lille skinnkledde venn pølsa.

Middagspølsa f.eks. Denne delikate sak som kan skaffes på en enkel og grei måte i gourmetutsalg slik som Rema, Rimi, Kiwi osv. osv.

For hvilken nytelse er vel ikke stekt middagspølse med ertestuing. Ertestuing er og få på samme sted som pølsa. Bare og åpne en pose, ha i en kjele og deretter tilføre vann. Kokes etter anvisning på posen.

Sammen med godt melne poteter vil dette bli et virkelig herremåltid. Ikke glem rikelige mengder smelta smør over potetene.

Bon Apetite.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er det mulig at gourmetmiljøet i Halden står noe tilbake for musikk- og Hifimiljøet?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Er det mulig at gourmetmiljøet i Halden står noe tilbake for musikk- og Hifimiljøet?
Hva i alle dager mener du?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Slenger meg på pølsetråden. Hva med egen vennetråd for den klassiske røkte kjøttpølsa, alltid en vinner på middagsbordet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
erato skrev:
Er det mulig at gourmetmiljøet i Halden står noe tilbake for musikk- og Hifimiljøet?
Hva i alle dager mener du?
Det er vel matens Tivoliradio dette? Greitt til hverdags, men ikke opplegget for de store opplevelser? Ikke noe galt med det forsåvidt, i en travel hverdag kommer pølsa godt med.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hadde dattera mi på tre og et halvt fått bestemme, så hadde vi hatt pølse til middag hver dag, gjerne ukokt og kald med potetmos fra pose til.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Gjentar meg selv til det kjedsommelige men pølser fra Strøm-Larsen på Torshov er og blir gourmet mat.
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
ErosLoveking skrev:
Gjentar meg selv til det kjedsommelige men pølser fra Strøm-Larsen på Torshov er og blir gourmet mat.
Det kan da slett ikke gjentas for ofte, Eros!
:D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Pøsene de har solgt på Rema (ostepølse av typen "Grill" og en litt mer krydret variant jeg ikke husker navnet på) har vært meget gode på grillen.

Ellers er Gilde og Leiv Vidar wienerpølser en slager.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Meterpølsa (pøtermelsa) fra Nordfjord er den eneste jeg orker å spise også kald, det er en god indikasjon på pølsekvalitet. Den er forresten suveren på grillen, saftig og smakfull.


Mvh. RS
 

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Innlegg
55
Antall liker
0
Husker med vedmod den utmerkede slaktermester Finne som hadde altfor kort opphold i Trondheim. Hans pølser kunne på gode dager måle seg med de Bayerske mesteres selvfølgelighet i pølsefaget. Store vansker med å finne helhetlige pølser i Trondheim. Bunnpris Tyholdt lager selv, men er ikke helt i toppklasse. Gode anbefalinger mottas med takk, slik at det kan bli pølsefest igjen. (selv om Håkon L. ikke er blandt oss lengre).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
På Osøyro utenfor Bergen finnes en slakter som heter Kleiven. De lager wienerpølser som er rett spiselige. Sprø som en småfull fripist på landsmøtefest og saftig som en overmoden vannmelon.

Nå er det lenge siden jeg har vært der, men jeg regner med de bruker samme oppskrift ennå.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.128
Antall liker
10.590
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det kommer ut like fort som det går inn.

Men det er ikke tull. Gilde kjøttpølser og wiener rører ikkje bikkja. Nordfjord etc. går ned.
 

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Innlegg
55
Antall liker
0
Min utmerkede Irske Setter er en hund etter pølser han også.
Men, jeg aner små nedlatende smil blandt dere besserwissere av matkunst. Skal det bli skikkelig pølsefest hjelper det lite å spare på kruttet. Hjemmelagret gjærkål, potetsalat etter alle kunstens regler, lag sennep selv, og rikelig med Urquell, så begynner det å ligne noe.
Siden dette er en hifi-tråd kan jeg anbefale innspillingen av marsjer med von Karajan og blåserekka til Berlinerfilharmonikerne som bakgrunnsmusikk på pølsefesten.
Lykke til.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pølse er så mangt. Standardproduktet er det all grunn til å være skeptisk til. Kvalitetspølser (og de vokser ikke overalt!) med kvalitetstilbehør er det all grunn til å ta på alvor. Det finnes feks noen herlige lammepølser i noen butikker med skikkelig kjøttdisk i Bergen, men ikke bry dere om å lete etter de på REMA.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Meterpølsa (pøtermelsa) fra Nordfjord er den eneste jeg orker å spise også kald, det er en god indikasjon på pølsekvalitet. Den er forresten suveren på grillen, saftig og smakfull.


Mvh. RS
Helt enig RS og dette går helt fint med wienerpølsa fra Åkeberg-Skoglundn, som forøvrig har masse gode pølser (og vunnet flere priser).
Ligger i Grenseveien i Oslo (bilbyen) bare å rusle rett inn å handle også for privatpersoner.

Mvh.KW
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Minner meg om dengang jeg gikk på v.g. skole
der var det en kamerat som virkelig kunne lage mat, det var følgende:
kokt pølse og potetmos
stekt pølse m. potetmos
rå pølse m. potetmos
svidd pølse m. potetmos
kokt pølse m. kald potetmos
kokt pølse m. svidd potetmos o.s.v. - o.s.v. ::) ::)

Her snakker en om gourmetkokk deluxe ;D ;D ;D
 
N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Gjentar meg selv til det kjedsommelige men pølser fra Strøm-Larsen på Torshov er og blir gourmet mat.
+1

Andre svært habile leverandører er

Annies pølsemakeri på Ringebu
Grønstad Gård
Brødrene Brubakken fra Arendal(?)

Skvipet fra Gilde, Finsbråten osv har ingen ting med ordentlige pølser å gjøre. Selvlaget er også godt. Strøm-Larsen selger tarm for den som vil prøve seg.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
bambadoo skrev:
Det kommer ut like fort som det går inn.

Men det er ikke tull. Gilde kjøttpølser og wiener rører ikkje bikkja. Nordfjord etc. går ned.

Hadde bikkja vært blindehund ville det vel kunne kategoriseres som blindtest ???

Hils bikkja!


Mvh. RS
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ikke noe som grillpølser på bensistasjon som har ligget ca 1 time for lenge på den der snurregrillen sånn at de har fått en skikkelig seig, hard og skrukkete overflate, og det lille mellomrommet mellom tarmen og kjøtt-massen.
Å fy faen så vemmelig, uurk
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
I all verden, ingen fra Stavanger som har representert Idsøe ?! Muligens de beste pølsene i landet.
Enig med nb, selvlaget er herlig, og det er gøy.
 

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Innlegg
55
Antall liker
0
Takker for tipset om pølsemakermester Strøm-Larsen på Torshov. Endelig noe en kan dra nytte av på Hifisentralen.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
907
Antall liker
271
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Roberten skrev:
I all verden, ingen fra Stavanger som har representert Idsøe ?! Muligens de beste pølsene i landet.
Enig med nb, selvlaget er herlig, og det er gøy.
Helt enig, bortsett fra "muligens", det kan strykes ;D


Tror en av de kalles "Gladmat-pølse", lang pølse lagt i spiralform. Denne handles/hamstres hver gang jeg er i Stavanger!

Ellers preges vel varene til Slakter Idsøe av en utsøkt kvalitet og smak!
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
907
Antall liker
271
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
Syke mennesker:
Ja, jeg jobbet med en fra Moss for mange år siden. Han nevnte stadig pølse-i-vaffel, som overhodet ikke kunne sammenlignes med den simple hot dog'en i Bergen...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Akkurat nå skal jeg innta min siste og fjerde bratwürst røkt (med urter og hvitløk) fra Grilstad.
Enkelt og greit med idun bodsenep sterk og 30 sekunder i mikroen (er på jobb)
Saftig og god, litt små pølser i 4 pack 6.- pr stykk.



Mvh.KW
 

Vedlegg

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Ingen over, ingen ved siden: Slakter Eide på e 18-senteret ved Lillesand. Brattwurst, lammepølse, wiener, pølse med blåshimmelost, chillipølse...i det hele tatt. Fytte rakkeren, jeg gleder meg til sommeren.
http://www.slaktereide.no/index.php

Mvh
Sniff
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Milenko skrev:
Hadde dattera mi på tre og et halvt fått bestemme, så hadde vi hatt pølse til middag hver dag, gjerne ukokt og kald med potetmos fra pose til.
Jeg kan trøste deg med at når hun er 9 år vil hun fremdeles ha kald pølse.
Jeg snakker av erfaring. ;)
Håvard
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.392
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hold for Guds skyld sau unna pølsene. Det er svin som gjelder i langlompe med sterk sennep og hjemmelaget potetsalat
 

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Innlegg
55
Antall liker
0
Jeg får igjen troen på menneskeheten så lenge det finnes mennesker som vil kjøpe tarmer av slakteren for å skape egen signatur på pølsevitenskapen. I motsetning til dere dårer som bare spiser krekmat på Statoil og i tillegg skryter av vemmelige opplevelser i i pølseboden.
 
N

nb

Gjest
Huldra9 skrev:
Jeg får igjen troen på menneskeheten så lenge det finnes mennesker som vil kjøpe tarmer av slakteren for å skape egen signatur på pølsevitenskapen. I motsetning til dere dårer som bare spiser krekmat på Statoil og i tillegg skryter av vemmelige opplevelser i i pølseboden.
8 kroner meteren mener jeg Strøm-Larsen tar for tarm, men skal ikke banne på det, jeg har aldri vært tarmansvarlig på pølsemakerlagene våre. Det er en del arbeide og ganske mye griseri, men blir veldig godt. Jeg skal i alle fall aldri klage på kiloprisen på ordentlig slakterpølse, nesten uansett hva den er.

Pølser lages etter prisnippet "det ene gode skjemmer ikke det andre gode". Husk nok fett.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
Milenko skrev:
Hadde dattera mi på tre og et halvt fått bestemme, så hadde vi hatt pølse til middag hver dag, gjerne ukokt og kald med potetmos fra pose til.
Jeg kan trøste deg med at når hun er 9 år vil hun fremdeles ha kald pølse.
Jeg snakker av erfaring. ;)
Håvard
Og når hun blir 14 vil hun ha varm pølse......... Nei, fydda!! Kan'ke si sånt!!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg likar best mine eigne pølser, lett spekne, baserte på geitekjøt, svinespekk, kvit- og ramslauk og raud eller kvit pepar.
Av kjøpepølser er eg stort sett lei av dei norske. Kokte pølser etast ikkje her i huset. Steikepølser bør helst vere av iberiske eller tyske, medan spekepølser frå Krotaia er dei aller, aller beste eg har smakt. Men det finnest veldig mykje godt i Mellom-, Sentral- og Søreuropa.
Har nokon vore bort i pølser av villsvinkjøt, forresten?
 
K

Kaldkarsk

Gjest
Pølsekjellern i Trøgstad har HighEnd-pølser for matglade tjukkasser ;)

Nå har fiskestua overtatt salget så nå kan østfoldinger m.fl. kjøpe pølser alle dager i uka ;D

Også har de mye annet godt der men det kan vi ta i en annen tråd.

http://fiskestua.no/index.php/polsekjellern.html

Kaldkarsk.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Audiophile-Arve skrev:
Eg likar best mine eigne pølser, lett spekne, baserte på geitekjøt, svinespekk, kvit- og ramslauk og raud eller kvit pepar.
Av kjøpepølser er eg stort sett lei av dei norske. Kokte pølser etast ikkje her i huset. Steikepølser bør helst vere av iberiske eller tyske, medan spekepølser frå Krotaia er dei aller, aller beste eg har smakt. Men det finnest veldig mykje godt i Mellom-, Sentral- og Søreuropa.
Har nokon vore bort i pølser av villsvinkjøt, forresten?
Tror det. Min far serverte en spekepølse han hadde kjøpt i Italia. Denne hvedet han skulle innholde villsvin. Etter mine begreper var dette ufyselig. Litt småharsk, alt for feit og et eller annet annet jeg ikke satte pris på. Jeg har imidlertid smakt smakt stekt villsvin, nærmest på Oblix-vis, og det var i sannhet saker!

Mvh
Sniff
 
Topp Bunn