Musikk og Hi-Fi På tide med boikott av SPOTIFY?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    da håper jeg for din del du tar booster dose nr 4 og 5 og holder deg unna uvaksinerte som sagt burde man få mene det ene eller det andre . om spotify vil støtte de uvaksinerte er det fint for det er jo ingen andre som gjør det. det er flere som reiser seg mot big tech og fake news media corp om dagen. og det blir flere for hver dag . til slutt vant også napster kampen selv om de gikk nedom og hjem som tjeneste.. rart at graphene på folks bivirkninger stiger brått med samsvar med vaskinasjon. jeg er selv hjerte operert og gidder ikke og risikere betennelse i hjerte etter en endt vaskinajson. ellers skulle jeg ha tatt den. men når jeg har lest på fhi og studier i usa på hvor mange unge men som har fått betennelse i hjerte så tror heller jeg står over og tar den risken det med fører. ps jeg kjenner og unge menn som har dødd . selv lever jeg selv enda. maske har jeg heller ikke brukt under denne tiden. vel bekomme. og de fleste andre uvaksinerte jeg kjenner har det kjempe fint. forsåvidt de vaksinerte og.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KPS

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    det som er noe av det artige er at demokratens stunt har slått de tilbake i trynet hvær gang de prøver seg . bare se på kyle ritten house saken for de som fulgte den. og den unge gutten som ble fremsatt som indianer fiendtlig med trump cap i media. hvor mange millioner fikk han i erstattning av div medie corps? for fake news. alt de prøver på i senate går ikke igjennom de får ikke igjennom noe bills. biden er mer upopulær en usa president noensinne. bill gates er sannsynlighvis pedofil nyskilt og ute av microsft styret. norges beste venn.... hvis biden rakner rakner det her og. så jeg ser panikken til noen her. men ta dere en bolle og kos dere litt i stedet. what happens vill happen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    da håper jeg for din del du tar booster dose nr 4 og 5 og holder deg unna uvaksinerte som sagt burde man få mene det ene eller det andre . om spotify vil støtte de uvaksinerte er det fint for det er jo ingen andre som gjør det. det er flere som reiser seg mot big tech og fake news media corp om dagen. og det blir flere for hver dag . til slutt vant også napster kampen selv om de gikk nedom og hjem som tjeneste.. rart at graphene på folks bivirkninger stiger brått med samsvar med vaskinasjon. jeg er selv hjerte operert og gidder ikke og risikere betennelse i hjerte etter en endt vaskinajson. ellers skulle jeg ha tatt den. men når jeg har lest på fhi og studier i usa på hvor mange unge men som har fått betennelse i hjerte så tror heller jeg står over og tar den risken det med fører. ps jeg kjenner og unge menn som har dødd . selv lever jeg selv enda. maske har jeg heller ikke brukt under denne tiden. vel bekomme. og de fleste andre uvaksinerte jeg kjenner har det kjempe fint. forsåvidt de vaksinerte og.
    At du skipper boostervaksinen har jeg forståelse for. Å droppe vaksinen helt når man tilhører risikogruppen som hjerteoperert, er kanskje ikke så lurt? Den betennelsen i hjertet er noe som går over med antibiotika og hvile.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    At du skipper boostervaksinen har jeg forståelse for. Å droppe vaksinen helt når man tilhører risikogruppen som hjerteoperert, er kanskje ikke så lurt? Den betennelsen i hjertet er noe som går over med antibiotika og hvile.
    jeg kan ikke få blødninger pga medesiner også så det er mer en dobbel risk for meg. desuten har jeg nok hatt corona flere ganger og det har gått helt fint.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    jeg kan ikke få blødninger pga medesiner også så det er mer en dobbel risk for meg.
    aha.

    Den rottegiften ja.

    Det er mange gode grunner til å stå over en vaksine, og dessverre så har de vært fritt vilt i en måneds tid nå.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    helt korrekt. men det er snart over. jeg har en følese av at dette er siste krampe trekkning. vi får ønske alle mann for god helse og fine dager fremove nå som våren er rundt hjørnet og solen titter frem igjen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det går lite på postmodernisme også. Den som ikke ønsker å forholde seg til streaming behøver ikke det heller. På annet enn TV. MEN hvis man ønsker å la seg lede.. OK for min del. Det er ikke jeg som taper på det. Det mest irriterende er dog at folket frivillig har lagt en beviselig høyere lydkvalitet på hylla…og for hva??
    Typisk postmodernist. Alt er like greitt. Folk kan gjere det som fell dei inn, og ombestemme seg når som helst.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Arve: Samfunnet vårt begynner å ligne på Kina og Korea..teknologi for teknologiens skyld er faktisk ganske farlig over tid, det. Løsninger blir aldri ordentlig prøvd ut, men forventes godtatt uten spørsmål eller tanker for sikkerhet og konsekvens. Alt SKAL bare ENDRES, og det helst så langt unna den virkelige verden som overhodet mulig…Det er det jeg ikke liker..Da mister enkeltmennesket sin egen frihet, egne tanker og til slutt sin egenverdi..Individet drukner i et innbilt fellesskap, basert på et informasjonssystem som altfor lett misbrukes av de som kan. Det er ikke det samfunn vi har bruk for..Og det var heller ikke tanken Tim Berners-Lee satt med da han oppfant internet. Det hele har utviklet seg til å bli vår tids største ansvarsfraskrivelse for myndigheter og kunnskapshavende kriminelle..😡 Og den nye Ola og Kari Nordmann blir istedet Arnfinn og Arnhild Baksletten…IKKE BRA😈
     
    Sist redigert:

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Typisk konspirasjonsteoretikere hyler om ytringsfrihet helt til de får fakta sleng i trynet, da kommer hylingen om sensur....
    Og selvfølgelig kommer de obligatoriske beskyldningene om "HAT" når det blir påpekt at deres profeter i virkeligheten er kunnskapsløse sjarlataner.
    Kildekritikk, argumentasjonsanalyse og kritisk tenking har vert neglisjert alt for lenge i den norske skolen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Saken for Spotify sin del er jo det prinsipielle:
    Skal en artist kunne bruke rettighetene til musikken sin som en brekkstang til å sensurere innhold han/hun ikke er enig i på plattformen?

    Dersom Spotify går med på å la artist X gjøre det en eneste gang så er veien åpen for at flere kan gjøre det og hva skal da være kriteriene som sier hvem som skal og ikke skal kunne sensurere.

    Å tenke prinsipielt er egentlig mangelvare i dagens samfunn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det prinsipielle ligger jo nettopp i ikke å la sin musikk distribuere av drittsekker, eller av distributører som lar penga styre alt. Eller i å ikke spille fotball i Quatar (for å ta et parallelt eksempel). Skulle ønske flere hadde mage til å ta et standpunkt. Og det gjelder også oss forbrukere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Saken for Spotify sin del er jo det prinsipielle:
    Skal en artist kunne bruke rettighetene til musikken sin som en brekkstang til å sensurere innhold han/hun ikke er enig i på plattformen?

    Dersom Spotify går med på å la artist X gjøre det en eneste gang så er veien åpen for at flere kan gjøre det og hva skal da være kriteriene som sier hvem som skal og ikke skal kunne sensurere.

    Å tenke prinsipielt er egentlig mangelvare i dagens samfunn.
    Dersom jeg har noen helt rabiate meninger, har jeg da krav på at alle skal publisere dem?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    joda noen tror på alt de blir mata med og det er vel greit det og. når det kommer til vaksine møkka så burde man kunne få mene det ene eller det andre uten og bli sverta og jakta på og. er du en av de som også mener alle uvaksinerte burde bli fengslet?
    Synes ikke vaksinering har noe som helst med selve spørsmålet å gjøre i det hele tatt. Dette dreier seg om retten til å ta frie valg, noen artister velger å ta et standpunkt i mot spredning villedende påstander, og det har de all mulig rett til. Spørsmålet som sådan er om de skal ha en slik rett eller ei. Selve saken de tar avstand fra, eller personen som fremmer holdninger de ikke liker, er egentlig irrelevant.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nemlig. Vi har meningsfrihet, men ikke publiseringstvang. Og det er helt greit.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Saken for Spotify sin del er jo det prinsipielle:
    Skal en artist kunne bruke rettighetene til musikken sin som en brekkstang til å sensurere innhold han/hun ikke er enig i på plattformen?

    Dersom Spotify går med på å la artist X gjøre det en eneste gang så er veien åpen for at flere kan gjøre det og hva skal da være kriteriene som sier hvem som skal og ikke skal kunne sensurere.

    Å tenke prinsipielt er egentlig mangelvare i dagens samfunn.
    Dersom en mindre andel artister velger å si nei takk til inntekter fra Spotify, er det ikke noe større problem. Men sett av 50% av artistene velger å hoppe av, grunnet politiske prinsipper, da blir det hele litt mer komplekst.
    På tide å gå tilbake til LP'r da. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Synes ikke vaksinering har noe som helst med selve spørsmålet å gjøre i det hele tatt. Dette dreier seg om retten til å ta frie valg, noen artister velger å ta et standpunkt i mot spredning villedende påstander, og det har de all mulig rett til. Spørsmålet som sådan er om de skal ha en slik rett eller ei. Selve saken de tar avstand fra, eller personen som fremmer holdninger de ikke liker, er egentlig irrelevant.
    Neil Young har vel litt erfaring med vaksiners fordeler. Han holdt på å stryke med av Polio og har sett hva poliovaksine har medført. Jeg skjønner godt at han ikke vil menge seg med antivaxere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Neil Young har vel litt erfaring med vaksiners fordeler. Han holdt på å stryke med av Polio og har sett hva poliovaksine har medført. Jeg skjønner godt at han ikke vil menge seg med antivaxere.
    Helt greit, han har sikkert sine grunner. Mitt poeng er bare at diskusjonen dreier seg selvsagt ikke om vaksine, det dreier seg om prinsipper for ytringsfrihet, og retten til å selv bestemme over sine åndsverk.
    Sånn ellers lurer jeg litt på sammenhengen her, for om jeg ikke har misforstått, eier ikke Neil Young mer enn 50% av sitt livsverk, så her må det vel være noen interessekonflikter?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gleder meg til vi får mRNA vaksiner mot multippel sklerose og prostatakreft, hvilket vi kommer til å få. Utvikling av disse r kommet relativt langt. Skal bli interessant å se hva de som er skeptiske til hva de putter i kroppen sin kommer til å gjøre da.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spotify reportedly pays most artists between $.003 and $.005 (one-third of a penny to one-half of a penny) per stream – though some acts have indicated that this royalty rate has slid towards the lower end of the scale in recent years.


    In the same week that The Who's Pete Townshend referred to the owner of Spotify as a "fucking crook", Portishead's Geoff Barrow has revealed that the band made just £1,700 from 34 million online streams.

    Though he later admitted that these numbers were a "rough estimate", Barrow still insisted that his assertion was "not far off", and hit out at Apple, Spotify, YouTube and Universal Music.

    https://www.gigwise.com/news/99702/...-got-few-earnings-from-spotify-online-streams

    As Consequence Of Sound reports, this comes to roughly 0.007 cents per-stream going to Barrow, while Universal Music are yet to respond with how much money that made through Portishead's 34 million streams.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tvb

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg tror ikke Neil Young er avhengig av inntektene fra Spotify for å ha til salt i grøten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor får du det fra at han er bitter? Man trenger ikke å være bitter for å velge å ikke omgås med visse folk. Si meg hvem du omgås, og jeg skal si deg hvem du er, heter et gammelt ord som alt for mange synes å ha glemt i penge- og oppmerksomhetsjakten.

    Jeg synes det er het greit at musikerne og ikke bakmennene og distributørene er de som tjener penger på musikken og kjøper fortsatt fysiske medier av ting jeg er spesielt opptatt av, og bruker strømming til å finne ut hva som er interessant. Å betale full pris for noe som viser seg å være uinterresant og bare blir avspilt en ganger ikke særlig bra, men om det ble dyrere å benytte strømming samtidig som mer penger gikk til artistene og mindre til bakfolka, hadde det vært en god ting.

    Er det ikke pussig hvordan de nye media som skulle gi "alt til folket" har medført at noen få har blitt enda rikere enn før, mens de som leverer innholdet tjener mindre enn noensinne?
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det vel snakk om en streaming plattform så er jo ikke snakk om å omgås noen.
    Han bare virker så bitter i innlegget sitt, men mulig jeg misforstår. Kanskje han bare var ironisk
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man omgås folk selv om man ikke møter de. På meg virker han forbanna (med god grunn) og ikke bitter.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Saken for Spotify sin del er jo det prinsipielle:
    Skal en artist kunne bruke rettighetene til musikken sin som en brekkstang til å sensurere innhold han/hun ikke er enig i på plattformen?

    Dersom Spotify går med på å la artist X gjøre det en eneste gang så er veien åpen for at flere kan gjøre det og hva skal da være kriteriene som sier hvem som skal og ikke skal kunne sensurere.

    Å tenke prinsipielt er egentlig mangelvare i dagens samfunn.
    Ja, spotify har sine prinsipper.

    Neil Young har ikke disse, virker det som.

    Han går altså til amazon. Som i tillegg til å være moderne slavedrivere også har nettopp disse podcastene han "er så veldig imot".


    Jeg tror ikke et døyt på Neil Youngs argumenter. Dette handler om penger i kassa.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvor får du det fra at han er bitter? Man trenger ikke å være bitter for å velge å ikke omgås med visse folk. Si meg hvem du omgås, og jeg skal si deg hvem du er, heter et gammelt ord som alt for mange synes å ha glemt i penge- og oppmerksomhetsjakten.

    Jeg synes det er het greit at musikerne og ikke bakmennene og distributørene er de som tjener penger på musikken og kjøper fortsatt fysiske medier av ting jeg er spesielt opptatt av, og bruker strømming til å finne ut hva som er interessant. Å betale full pris for noe som viser seg å være uinteresant er ikke sørlig bra, men om det ble dyrere å benytte strømming samtidig som mer penger gikk til artistene og mindre til bakfolka, hadde det vært en god ting.

    Er det ikke pussig hvordan de nye media som skulle gi "alt til folket" har medført at noen få har blitt enda rikere enn før, mens de som leverer innholdet tjener mindre enn noensinne?
    Det finnes jo nok av rike musikere så er vel ikke synd på de. Streaming har gjort terskelen for å gi ut musikk mye lavere og har gitt oss mye bra. Før i tiden måtte man inngå avtale med djevelen for å bli kjent, i dag lar man musikken tale for seg selv. Kanskje derfor han vil seg selv så vondt
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De rike musikerne er ikke de det er mest syd på nei. Og de selger uansett godt uten å være avhengig av strømming, samt på konsertvirksomhet. Men poenget med plattformer for streaming må jo være et større mangfold. Og da burde jo poenget være å tjene noe mer på 1 million strømminger enn på salg av 300 CDer.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er jo at det er mye lettere å få 1million strømminger enn å selge 300 cder når ingen har hørt om deg før.
    Mulig jeg husker feil, men før vi fikk strømming så hørte man enten artistene på radioen eller hos venner og evt da tok valget om å bruke penger på en cd om man likte den. I dag har man alle verdens artister og de er kun et tastetrykk unna og de når mye bredere ut til publikum.
    I tillegg får artistene betalt pr avspilling, selv hører jeg på en sang mer enn en gang.

    Ta feks den utrolig ræva sangen gangam style eller hva den heter, den har over 4.3 milliarder avspillinger på youtube, kom ikke her å si at han hadde solgt 4.3 milliarder av albumet sitt
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel snakk om en streaming plattform så er jo ikke snakk om å omgås noen.
    Han bare virker så bitter i innlegget sitt, men mulig jeg misforstår. Kanskje han bare var ironisk
    Det er jo ett av problemene.
    Spotyfi er IKKE et streaming-selskap men en Tech-virksomhet med max. profit som hovedinterresse.
    En underavdeling er Spotify, som er satt opp til å betale musikeren minnst muligt for at strømme musikken hans.
    At Young ikke vil være under samme tak til et firma, som gi´r airtime til Rogan er prisverdigt.
    At han så hopper til Amazon, som betaler deres arbeidere dårligt og ikke vil la dem organisere seg,
    se det er vel stoff til en ny tråd :ROFLMAO: :ROFLMAO: Boykott Amazon :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er jo ett av problemene.
    Spotyfi er IKKE et streaming-selskap men en Tech-virksomhet med max. profit som hovedinterresse.
    En underavdeling er Spotify, som er satt opp til å betale musikeren minnst muligt for at strømme musikken hans.
    At Young ikke vil være under samme tak til et firma, som gi´r airtime til Rogan er prisverdigt.
    At han så hopper til Amazon, som betaler deres arbeidere dårligt og ikke vil la dem organisere seg,
    se det er vel stoff til en ny tråd :ROFLMAO: :ROFLMAO: Boykott Amazon :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Men Young løper nå til Amazon som også gir airtime til Rogan.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det har jeg gjort lenge. Abonnerer ikke på Spotify og handler ikke hos Amazon.
    Amazon er også på min svarteliste. Dog har jeg en Kindle som jeg leser bøker kjøpt på norske bokhandlere fra.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dersom jeg har noen helt rabiate meninger, har jeg da krav på at alle skal publisere dem?
    Nei. Men da må Spotify selv mene noe om hva de ønsker å ha på plattformen sin. De kan ikke bli tatt som gissel av artister og andre som mener noe som hva andre skal kunne si. Spesielt ikke noen som bruker utpressing som virkemiddel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn