Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Hvor mange er det som lider av kroniske, uhelbredelige sykdommer som plutselig blir friske? Slik dere troende fremstiller det skulle man tro de kunne stilles på linje herfra og til Snåsa.

Slik er det dog ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Det som er litt pussig er at skeptikere som ikke tror på healing, uten videre aksepterer at et menneske med kroniske lidelser, eller uhelbredelig sykdom gjennom mange år, "plutselig" skal bli frisk helt av seg selv. Om ikke det er et mirakel vet ikke jeg....og vi tror jo ikke på mirakler..
    '

Det er ikke uvanlig at man vokser av seg endel kroniske plager. Allergier f.eks. kan forsvinne etter noen år med harde angrep. Og skjer dette med en overtroisk nisse som har vært til en trollkone eller kjøpt en elektrisk helbredelsenskvanteresonnator på postordre, eller er med i en kjedebrevspyramde som selger eksotisk fruktslaps... så er det neppe mye tvil om hvor fantastiske dette virker.

Vi man la seg lure, så greier man det helt utmerket med litt trening.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    steike ta som folk er ute og sykler, snart Tour de France.

Nei, gi meg slike mirakler:

hvor mange sider har dere klart å tvære på denne tråden til nå?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    topline skrev:
    Det som er litt pussig er at skeptikere som ikke tror på healing, uten videre aksepterer at et menneske med kroniske lidelser, eller uhelbredelig sykdom gjennom mange år, "plutselig" skal bli frisk helt av seg selv. Om ikke det er et mirakel vet ikke jeg....og vi tror jo ikke på mirakler..
    '

Det er ikke uvanlig at man vokser av seg endel kroniske plager. Allergier f.eks. kan forsvinne etter noen år med harde angrep. Og skjer dette med en overtroisk nisse som har vært til en trollkone eller kjøpt en elektrisk helbredelsenskvanteresonnator på postordre, eller er med i en kjedebrevspyramde som selger eksotisk fruktslaps... så er det neppe mye tvil om hvor fantastiske dette virker.

Vi man la seg lure, så greier man det helt utmerket med litt trening.
    Hvis du svipper innom forum for kronisk syke så vil du se at det ikke er så vanlig å "vokse" dette av seg..

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Hvis du svipper innom forum for kronisk syke så vil du se at det ikke er så vanlig å "vokse" dette av seg..
    Slike steder må vel være et oppkomme for helsesvindlere som vil segle nissekurer og snåsadrops.

Denne så jo festlig ut:

http://www.hubalance.com/quantum-body-mind-transformation.html

Eller hvis man vil starte opp sin egen business som snåsamann:

Learn how to become a Quantum Touch Practitioner and Instructor

Denne må jo være midt i blinken: (hadde det vært hifi hadde det gått rett hjem hos 6-moons.)

The device is a quantum healing machine that vibrationally detects stressors or imbalances within our energy fields.

Her var det jo mye moro:

http://quantumhealingcentre.org/productsandservices.html

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snåsamennene utøver stor innflytelse på fotball VM :eek: :eek: :eek:

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3022272/Pigeon-curse-on-England.html skrev:
    THE pigeon which perched on Algeria's goal during England's bore draw was sent by a WITCHDOCTOR to curse our players, it was claimed last night.

African medicine men often use birds to deliver spells - and a healer insisted the Cape Town pigeon was sent to help our opponents' defence.

Shaman Olga Mokwena, 59, said: "It could be someone supporting Algeria has visited a witchdoctor to put a spell on England.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra en av linkene til Gjestemedlem:
    The device is a quantum healing machine that vibrationally detects stressors or imbalances within our energy fields. It is FDA registered as a Class 2 Medical Device under ‘Biofeedback.’
    During a 4-minute non-invasive test, the device makes a link with your unconscious & scans your energy field for over 10,000 frequencies [mental, emotional, spiritual and physical]. The information provided is fundamentally different from X-rays, blood tests, etc., as it tells us about the energetic state of one’s body/mind and the direction in which the body/mind are focusing their energy.

Those who are familiar with Reiki, Quantum Touch, and other energy healing modalities will understand this concept easily.
    Jøye. For oss andre går bullshit-o-meteretTM rett i rød sone.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det uttynnelsesvåset er helt fantastisk. Hadde den grunntesen innen homeopatien vært riktig hadde det ikke vært nødvendig med homeopati siden en spekepølse kjøpt på REMA 1000 ville inneholde mer av den gunstige substansen enn hva preparatene som selges gjør.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det uttynnelsesvåset er helt fantastisk. Hadde den grunntesen innen homeopatien vært riktig hadde det ikke vært nødvendig med homeopati siden en spekepølse kjøpt på REMA 1000 ville inneholde mer av den gunstige substansen enn hva preparatene som selges gjør.
    Fin kommentar fra en av de alternative på slutten der. :D

"From a Californian who runs seminars teaching people "how to reduce stress by finding their natural breathing pattern":

I am very open minded. I would use drugs, surgery whatever it takes . . . but I feel homeopathy has value and the word "fake" is counterproductive and judgemental. I feel you have not researched the many scholars around the globe that are researching the quantum biological perspective. A few key biophysicists are gaining knowledge that there are subatomic fields that interpenetrate and structure the molecular level. These fields can directly relate to how homeopathy works. YOU DO NOT NEED ANY MOLECULES OF THE SUBSTANCE IN THE REMEDY TO AFFECT THESE UNDERLYING FIELDS. A SUBATOMIC WAVE FIELD THAT IS CARRYED BY THE WATER OR SUGAR IN THE REMEDY IS INTERACTING WITH THE SUBATOMIC FIELDS UNDERLYING THE PHYSICAL MATTER OF THE PATIENT. The problem is our limited technology can only measure a limited band of the energy spectrum. WE ARE NOT THAT ADVANCED AS A CIVILISATION. JUST WATCH THE NEWS."

::)

V

vredensgnag

Gjest
    Den som vil bedras, legger mye energi i å lette bedragerens arbeid.

Det er av interesse å få vite hvorfor jeg må anskaffe en beholder uten aktivt virkestoff, når den som blandet dette forlengst har fylt avløp, vann og hav med dette. Dersom det er "quantum fields" som besørger effekten vil man befinne seg i ett når man dusjer, ligger i badekaret eller hopper i havet. Alle regndråper som faller vil også inneholde virkestoffets "quantum field" siden disse vil ha vært i kontakt med alle andre felt.

Dette er selvsagt kloktlydende erkesludder, men om det er med på å dekke utlegget til feriehus og bil så er det kanskje ikke så dumt likevel.

Utrolig så mange godtroende tullinger det finnes.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Utrolig så mange godtroende tullinger det finnes.
    Og det er kakende god butikk å selge sukkerpiller til dem.

http://www.wellsphere.com/complementary-alternative-medicine-article/americans-spend-3-billion-dollars-on-homeopathy/759860 skrev:
    A study conducted in 2007 showed that Americans spend 3 billion dollars on homeopathy per year. This accounts for about 8.7% of spending on alternative medicine in the US. US spends about 34 billion dollars per year on alternative medicines.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    Nåja. Jeg har en del kronikere i familien. Astma (for eksempel) går i bølger, men blir ofte verre når personen er sliten, noe som igjen gjør vedkommende mer mottakelig for forkjølelser etc, som så utløser astmaen. Putt inn en uke på alternativt spa med energimassasjer og reikiterapi oppi det der, og det er klart at hun/han får hvilt ut og blir litt bedre. Men det er billigere å slappe av i sin egen hage med en kopp te, og det gjør nøyaktig samme nytte for "energibalansene". Allergier endrer seg også over tid, tildels ut fra om man er sliten/uthvilt, men også nokså tilfeldig ut fra hva som blomstrer i hvilken rekkefølge. Hvis du prøver "alt" av alternative remedier, vil nødvendigvis ett av dem treffe en periode hvor man tilfeldigvis er bedre. Og da har du en historie å fortelle, hvis du er en av dem som absolutt vil tro på sånne anekdoter.

Min gamle far har prøvd det meste av slikt. Det slår sjelden feil: Han slumper til å prøve noe, føler seg bedre, skryter fælt av remediet i ukevis, og så blir det mystisk stille. Da var det visst ikke så bra likevel. Noen måneder senere er det noe annet...

V

vredensgnag

Gjest
    I sin tid var det mengder av mennesker som trodde på phrenologi - kunsten å lese en persons egenskaper fra kuler og søkk i hodeskallen.

Det fantes institutt for phrenologi, og det tok lang tid før man innså at dette var nonsens - mange kjente personer falt for "vitenskapen."
    En stakkar tok penger han hadde investert i et nytt sandpapirselskap (3M), og investerte det hos en mann som ønsket å lage en automatisk phrenologiavleser.

Dr. Gall, phrenologiens grunnlegger, fant musikksenteret i hjernen ved å observere bilder av Mozart. I flere av disse holdt Mozart en finger mot tinningen mens han komponerte, så det måtte være musikksenteret.

U

utgatt60135

Gjest
    Hadde dette dreid seg om HiFi så hadde denne skruppelløse tråden blitt stengt for lenge, lenge siden og Gjestemedlem hadde vært sparket ut. Og før det hadde den blitt kraftig moderert og jeg har brutt HFS regel no1 mange ganger. Dessverre er det fritt frem for mye drittslengning og annet tøv her. Det er en grunn til at jeg ikke leser på OT så mye. Men å be høvdingen om å stenge tråden nytter vel ikke?

V

vredensgnag

Gjest
    Å være skruppelløs betyr at man ikke nages av tvil, at man ikke har samvittighetsnag.

Det kommer fra scrupulus, en liten sten, og har henvisning til hvor ubehagelig det er å ha en slik i skoen. "Foruroligende tvil, betænkelighed, ængstelse" - sier Falk & Torp.

Hvorfor skal tråden stenges?

Det å levere et forsvar for Homøopati som bygger på "quantum fields" og på traveren "alt som vitenskapen enda ikke har forstått" er selvsagt velkjent, og kanskje ubehagelig liktlydende en del hifi-argumenter, men hvorfor skal Gjestemedlem kastes ut og tråden stenges?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Hadde dette dreid seg om HiFi så hadde denne skruppelløse tråden blitt stengt for lenge, lenge siden og Gjestemedlem hadde vært sparket ut.
    Hva får deg til å tro at den ikke handler om hifi da?

Det er mye man kan overføre fra alternativmedisinen til alternativhifien. Forretningsideene er ikke alltid så forskjellige, og forklaringen på de mer outrerte produktene ligner ganske mye.

Det handler om å gjenkjenne bullshit når man ser der, spesielt når det handler om å lure penger ut av godtroende.

Det er alltid noen som blir sure hvis man krenker deres forretningside, eller påpeker absurditetene i deres alternative forestillingsverden.

Det er bedre å prøve å sette folk i stand til selv å gjenkjenne humbug, enn å peke på de åpenbare eksempler til enhver tid, og dermed ødelegge for noens agenturer.

ps. Vær nå ikke så nærtagende da. :) Det at noen kritiserer en musikkgenre du liker, ler av nissemedisin, argumenterer mot en religion eller et politisk parti og dets frontfigurer er ikke et angrep mot deg eller din personlighet, selv om du har investert aldri å mye slike elementer i den.

N

nb

Gjest
    Lyngen skrev:
    Hadde dette dreid seg om HiFi så hadde denne skruppelløse tråden blitt stengt for lenge, lenge siden og Gjestemedlem hadde vært sparket ut. Og før det hadde den blitt kraftig moderert og jeg har brutt HFS regel no1 mange ganger. Dessverre er det fritt frem for mye drittslengning og annet tøv her. Det er en grunn til at jeg ikke leser på OT så mye. Men å be høvdingen om å stenge tråden nytter vel ikke?
    Hva er ditt syn på homeopatipreparater som blir solgt med en fortynningsgrad det ikke er mulig å oppnå med det antall molekyler som finnes i det kjente universet og hvor du uansett vil få i deg en mye høyere dose ved å drikke cola, springvann eller spise en pølse? Er det også helt ok og bare noe slemme forståsegpåere ikke har skjønt det geniale med enda?

U

utgatt60135

Gjest
    nb skrev:
    Lyngen skrev:
    Hva er ditt syn på homeopatipreparater som blir solgt med en fortynningsgrad det ikke er mulig å oppnå med det antall molekyler som finnes i det kjente universet og hvor du uansett vil få i deg en mye høyere dose ved å drikke cola, springvann eller spise en pølse? Er det også helt ok og bare noe slemme forståsegpåere ikke har skjønt det geniale med enda?
    Jeg vil tro det er eventuelt positiv tenkning som kan forbedre helsen, ikke produktet i seg selv. Jeg kjenner ikke stor til homeopati. Psyken påvirker den fysiske kroppen.

N

nb

Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg vil tro det er eventuelt positiv tenkning som kan forbedre helsen, ikke produktet i seg selv. Jeg kjenner ikke stor til homeopati. Psyken påvirker den fysiske kroppen.
    Men det rapporters jo sikkert om storveies virkninger av slike produkter som
    1) Ikke kan eksistere siden det ikke er mulig å tynne ut så mye
    2) Uansett er unødvendige siden man like gjerne kunne drikke springvann. og få i seg mye mer av den gunstige substansen

Noen grunn til å rapportene om virkningen av slike "medisiner" mer eller mindre seriøst enn mye av det andre alternative?

Som Deph sier, det handler om å være i stand til å spotte bullshit når den står rett foran øynene på en.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    ps. Vær nå ikke så nærtagende da. :) Det at noen kritiserer en musikkgenre du liker, ler av nissemedisin, argumenterer mot en religion eller et politisk parti og dets frontfigurer er ikke et angrep mot deg eller din personlighet, selv om du har investert aldri å mye slike elementer i den.
    Et sted går grensen Gjestemedlem og den over overgått for lengst. Det alternative er noen av det mest givende jeg vet om faktisk, og det er veldig mye vi har igjen å oppdage. Det er veldig spennede og stikk motsatt av ødeleggende for menneskeheten slik som du vil ha det til. Tvert imot er det å utvide sin egen begrensninger veldig lærerikt og å øke sin egen bevissthet er noe av det beste vi kan oppleve, imo. At det er mye humbug i det alternative er det ingen tvil om, og de fleste vet det. Som sagt så mange ganger så er det denne totale stengselen du har for alt og ikke minst trakassering av Gjerstad og andre med lignende evner som jeg missliker sterkt. Gjerstad er bare en av mange da de fleste ikke er interessert i å vise seg i media eller bevise noe.

U

utgatt60135

Gjest
    nb skrev:
    Som Deph sier, det handler om å være i stand til å spotte bullshit når den står rett foran øynene på en.
    Helt klart, men å sette alt det alternative i samme bås er meninsgløst. Det blir noe av det samme som når noen sier indiemusikk er en type musikk.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.345
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    nb skrev:
    Lyngen skrev:
    Det er gjort en del forskning på effekten av 'positiv tenkning' i forbindelse med kreft og dessverre har resultatene vært nedslående for de positive tankene.

Jeg vet at du er opptatt av det alternative og har tro på noe av det man finner der men hvordan stiller du deg til tradisjonell forskning på alternativ medisin? Jeg tenker her i første rekke på å finne ut om alternativ medisin og alternative metoder har en dokumenterbar effekt. En god måte å finne ut av det på må være å bruke tradisjonelle forsknings metoder og tester.
    Jeg skal ikke si alltid men i hvertfall de i de aller fleste slike kontrollerte forsøk så ender man opp med et nullresultat. Hvis en alternativ remedie du har tro på finnes å være ineffektiv i et kontrollert forsøk vil du da konkludere med at denne remedien ikke fungerer og at den virkning du opplevde har en annen forklaring eller vil du avfeie selve forsøket?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Finner det meningsløst å kreve tråden stengt, bare fordi Deph er religiøs.

Når det gjelder såkalte "overnaturlige" fenomener, er problemet at man i prinsipp kun behøver ETT ENESTE for å vise at det er mulig. Selv om det ikke er repeterbart i laboratoriet (som tilfellet som oftest er mht synske personer), har det altså tilsynelatende skjedd.
    Man kan altså ikke gjennomføre noen særskilt realistisk forskning på synske, all den tid de ser ut til å ikke på noen måte ha kontroll på denne påståtte egenskapen.
    Dersom Gjerstad eller andre beskriver steder og fenomener med totalt presisjonsnivå, fullstendig uten å ha rasjonelle muligheter til å gjøre det, så vil han altså ha gjort det, uansett om han ikke kan gjenta det samme på kommando. Og dermed vil forskning på fenomenet i utgangspunktet ikke gi noen mening, ei heller noe signifikant resultat.

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    nb skrev:
    Lyngen skrev:
    Det er gjort en del forskning på effekten av 'positiv tenkning' i forbindelse med kreft og dessverre har resultatene vært nedslående for de positive tankene.

Jeg vet at du er opptatt av det alternative og har tro på noe av det man finner der men hvordan stiller du deg til tradisjonell forskning på alternativ medisin? Jeg tenker her i første rekke på å finne ut om alternativ medisin og alternative metoder har en dokumenterbar effekt. En god måte å finne ut av det på må være å bruke tradisjonelle forsknings metoder og tester.
    Jeg skal ikke si alltid men i hvertfall de i de aller fleste slike kontrollerte forsøk så ender man opp med et nullresultat. Hvis en alternativ remedie du har tro på finnes å være ineffektiv i et kontrollert forsøk vil du da konkludere med at denne remedien ikke fungerer og at den virkning du opplevde har en annen forklaring eller vil du avfeie selve forsøket?
    Jeg har veldig liten interesse for medisiner genrellt. Jeg holder meg til paracet, omega3, vitaminer og antibiotika i noen få tilleller. Analfabet på medisiner både vanlige og alternative ;).

Jeg tror sykdommer ofte har sitt utstring fra det psykiske og da fortrengte følelser/opplagret energi. Men det sies at det er anderledes med kreft. Men ikke spør meg hvorfor da jeg ikke vet.

Når det gjelder bevis for andre paranormale opplevelser så blir det litt vanskelig for meg å bevise disse da det skjer der og da mellom noen få mennesker. Da får du enten tro på oss eller eller ikke. Å fått det bevist hadde bare vært moro det, men det er ikke vestenlig for meg og andre. Og ikke ville jeg vært med på noen slike vitenskapelige forsøk heller og det tror jeg gjelder veldig mange andre. Rett og slett for at vi ikke er opptatt av å bevise for skeptikere, men å vokse personlig.

Men nå blir jeg borte fra nettet resten av dagen.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    nb skrev:
    Lyngen skrev:

Forskningen er alllerede i gang. ;)
    Gjennom NAFKAM (Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin) skal de gjennomgå såkalt "medisinsk eksepsjonelle" tilfeller. Altså at man har blitt frisk etter alternativ behandlling tiltross for en diagnose som normalt tilsier et helt annet sykdomsforløp. Her skal historiene utforskes av leger og spesialister for å se på mulige sammenhenger. Så om noen år har vi kanskje kommet et steg nærmere hva som fungerer og hva som ikke gjør det, og ikke minst HVORFOR!

http://www.forskning.no/artikler/2008/februar/1204016136.75

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Gjestemedlem skrev:
    Det er bedre å prøve å sette folk i stand til selv å gjenkjenne humbug, ...
    Da bør vi vel alle være deg evig takknemlig for at du har tatt på den en slik oppgave? For oss andre, som ikke sitter på fasiten på alle disse spørsmål, er det jo svært utviklende å få ta del i din visdom. :D

V

vredensgnag

Gjest
    Etter i mange år å ha nytt godt av de bidrag som vitenskapelige funn har gitt når det gjelder kosthold og helse, ser vi nå en regress i mange land.

I USA er gjennomsnitthøyden på vei ned, og det betydelig (da har man sett bort fra innvandring fra land med kortere gjennomsnitssbefolkninger.) Det er grunnstammen i USAs samfunn som er ved å bli kortere, dødeligheten har også økt. En funksjon av dårlig kosthold samt en voksende skepsis til vitenskapelige løsninger, der bønn og alternativ medisin foretrekkes. (USAs befolkning var i verdenstopp når det gjelder høyde helt frem til rett etter Andre verdenskrig, og så har det gått utforbakke).

Mange medisinske institusjoner opplever at pasienter heller bruker midler og tid på alternative forsøk på kur, enn å underkaste seg legers anbefalte løsninger.

Det var rene forjævlige miraklet da man fikk mennesker til å akseptere eksistensen av bakterier og virus, og konsekvensen av å håndtere disse korrekt. Og livsvilkårene ble skarpt forbedret for mange, for ikke å si livslengden - nå ser vi merkelig nok feilernæring, mangelsykdommer, o.a., fordi folk har fått et aparte forhold til kosthold, der merkelige alternative løsninger skal foretrekkes på tvers av hva menneskekroppen trenger.

Det går opp og ned!

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    1
    Den største oppfinnelsen, helsemessig, er kjøleskapet. Det gjorde at langt færre spiste seg ihjel eller ble alvorlig syke av bedervet mat, samtidig som de slapp å spise seg syke av alt saltet fra spekematen som ellers var det konserveringsalternativet som eksisterte.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Etter i mange år å ha nytt godt av de bidrag som vitenskapelige funn har gitt når det gjelder kosthold og helse, ser vi nå en regress i mange land.

I USA er gjennomsnitthøyden på vei ned, og det betydelig (da har man sett bort fra innvandring fra land med kortere gjennomsnitssbefolkninger.) Det er grunnstammen i USAs samfunn som er ved å bli kortere, dødeligheten har også økt. En funksjon av dårlig kosthold samt en voksende skepsis til vitenskapelige løsninger, der bønn og alternativ medisin foretrekkes. (USAs befolkning var i verdenstopp når det gjelder høyde helt frem til rett etter Andre verdenskrig, og så har det gått utforbakke).

Mange medisinske institusjoner opplever at pasienter heller bruker midler og tid på alternative forsøk på kur, enn å underkaste seg legers anbefalte løsninger.

Det var rene forjævlige miraklet da man fikk mennesker til å akseptere eksistensen av bakterier og virus, og konsekvensen av å håndtere disse korrekt. Og livsvilkårene ble skarpt forbedret for mange, for ikke å si livslengden - nå ser vi merkelig nok feilernæring, mangelsykdommer, o.a., fordi folk har fått et aparte forhold til kosthold, der merkelige alternative løsninger skal foretrekkes på tvers av hva menneskekroppen trenger.

Det går opp og ned!
    Myndighetene (spesielt i USA) har hjulpet godt til med at kostholdet har gått i dass gjennom sine anbefalinger på hva som er ok å spise. Her har de vært kjøpt og betalt av sukkerindustrien, noe som har gitt et kosthold med masse energi (som blir til fett) og minimalt med næringsstoffer. De begynner jo å moderere seg noe ved å kun anbefale 10% sukker i kosten..

Og hva er grunnen til at de alternative blomstrer?
    Ta en aktør på det amerikanske markedet http://www.brimhall.com/ De er kjent for å få folk friske som alle andre har gitt opp. Det gjør de gjennom en 6 trinns prosess. Struktur (holdning), kosthold, følelsesmessig stress, allergier, elektromagnetisk følsomhet og forgiftninger. Etter å ha fått på plass disse 6 elementene blir de fleste bra. Men hvor finner du en offentlig aktør som ser denne helheten? I Norge vet jeg om en "alternativ" klinikk som følger noen av disse prinsippene, og det funker. Hvilke tilbud har skolemedisinen?

Nå har jeg ingenting i mot skolemedisin, tvert imot. Det er mer hvilken vei den endrer seg innenfor behandling av pasienter med mer diffuse plager, der du bare får beskjed om å leve med plagene dine. En start hadde vært om de sjekket hva folk spiser, i stedet for bare å skrive ut piller. Syns ikke dette er godt nok.....eller må vi bare akseptere det?

P

Parelius

Gjest
    topline skrev:
    Nå har jeg ingenting i mot skolemedisin, tvert imot. Det er mer hvilken vei den endrer seg innenfor behandling av pasienter med mer diffuse plager, der du bare får beskjed om å leve med plagene dine. En start hadde vært om de sjekket hva folk spiser, i stedet for bare å skrive ut piller. Syns ikke dette er godt nok.....eller må vi bare akseptere det?
    Jeg føler meg helt enig i det du sier her (innen rimelighetens grenser, selvfølgelig). Men jeg forstår ikke hvorfor en skal stikke hodet inn i alternativindustrien av den grunn. Det fins da oppegående fastleger også.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Parelius skrev:
    topline skrev:
    Jeg føler meg helt enig i det du sier her (innen rimelighetens grenser, selvfølgelig). Men jeg forstår ikke hvorfor en skal stikke hodet inn i alternativindustrien av den grunn. Det fins da oppegående fastleger også.
    100% enig. Men fastlegen er bare 1.kontakten. Så blir man sendt videre, og ja - det finnes dyktige leger/fysioterapeuter/manuellterapeuter der ute.....men de vokser ikke akkurat på trær. Men det er nå bare min erfaring..

N

nb

Gjest
    Homepati-uttynnelsene går fra 1C til 200C, for hver "C" blir substansen tynnet ut 100 ganger. Noen artigheter fra Wikipedia:

Another example given by a critic of homeopathy states that a 12C solution is equivalent to a "pinch of salt in both the North and South Atlantic Oceans",[13][14] which is approximately correct.[15]

One third of a drop of some original substance diluted into all the water on earth would produce a remedy with a concentration of about 13C.[16][17]

A popular homeopathic treatment for the flu is a 200C dilution of duck liver, marketed under the name Oscillococcinum. As there are only about 10^80 atoms in the entire observable universe, a dilution of one molecule in the observable universe would be about 40C. Oscillococcinum would thus require 10^320 more universes to simply have one molecule in the final substance.[18]

Yet another illustration: 1 ml of a solution which has gone through a 30C dilution is mathematically equivalent to 1 ml diluted into a cube of water measuring 1,000,000,000,000,000,000 metres per side, which is about 106 light years. Thus, homeopathic remedies of standard potencies contain, almost certainly, only water (or alcohol, as well as sugar and other nontherapeutic ingredients).

Men for all del, løp og kjøp medisiner med mange "C"s uttynning. Sikkert nok av folk som kan rapportere om de fantastiske virkningene av produktene.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.058
    Parelius skrev:
    topline skrev:
    Det forbauser meg at du ser så lite holistisk på tingene, at du er i disse båsene dine. På et tidspunkt vil skillene mellom skolemedisin og alternativ behandling opphøre, fordi alle båser, gjerder og stengsler rives ned. Da vil man se på hva som faktisk fungerer for menneskene, ikke hva som er riktig og hva som er galt.

Før i tiden ville ikke den typiske vestlige legen nevne akupunktur som en god behandlingsmetode. Nå er det dokumentert at behandlinga virker og hvorfor den virker. Og grunnen til at folk benytter seg av alternative behandlingsmetoder er fordi den ikke-alternative medisinen ikke kan tilby folk gode behandlingsopplegg for sine plager. Skolemedisinen og alternativindustrien funger utmerket side om side. En dag vil de smelte sammen til ett.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn