Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Jeg tror nå helst at Deph selv har satset en pen slump penger på Tyskland. Han har jo vært svært så oppdatert på utviklinga i oddsene.
    Jeg har ikke satset penger på hvem som vinner VM. Men jeg hadde 500kr på at Tyskland slo Argentina i dag. 2,90 i odds hos Trond Giske syntes som en god investering. Maradonna er og blir en klovn. En kul overtroisk klovn, men en klovn.

Tyskland er forøvrig favoritt på Betfair. 3,15 i Odds nå.

Så det er nok for sent å bli millionær for 80.000kr nå.
    Så du satset altså en slant på Tyskland, du vet vel hva som sies om det å spille på inside information? ;) (les snåsainfo)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg tvilte på snåsamannen faktisk. Brasil skulle jo vinne :'(. Blir jo litt spennede å se om han får rett nå. At endel har synske evner er noe jeg absolutt tror på. Jeg fikk et "bevis" en gang.
    Hvis noen kan se inn i fremtiden vil det jo si at den allerede er avgjort. Skjebnen er satt og du har ikke lenger evne til selv å påvirke dine handlinger, tanker og ord. Du er med andre ord en maskin, en automat og ikke lenger et menneske med selvstendig vilje. Gratulerer... :-\
    Ingenting er meislet ut i stein og skjebnen er ikke gitt. Det synske gjør er å se ett bilde av fremtiden (all tid er egentlig nåtid), ett av mange mulige. Så når synske f.eks ser at verden i fremtiden ender ut i kaos, økonomisk sammenbrudd og sult, er det et slags gitt utfall av hvordan vi på kloden handler eller aksjonerer på i dag. Men vi kan når som helst endre utfallet, eller skjebnen om du vil, ved å forandre retning og aksjonere på en annen måte.
    Vi er alle synske med andre ord. Jeg forutså for eksempel at verken Nord Korea, New Zealand eller Australia kom til å vinne VM og fikk rett på alle tre. Jeg forutså også at Brasil ville vinne VM og det var slik det så ut også, helt til de brasilianske og hollandske spillerne endret utfallet. Det at Brasil ikke vant validerer faktisk synskheten min da det viser at jeg hadde rett selv om jeg hadde feil, en slags guddommelige dikotomi om du vil. Rett og galt på samme tid, alt er mulig på en gang og ingenting er det samme som alt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    [video]pVgPIa0XogM&feature=related[/video]
    Hermann Hesse.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    topline skrev:
    Historien til Eric Pearl er interessant, både angående han selv og klientene som han har hjulpet. Nesten så snåsamannen blekner i forhold..

http://www.aftenposten.no/kul_und/article3420509.ece
    –Jeg får ikke lov til å heale og vil gjerne overholde det, men kan jeg demonstrere hvordan denne energien føles?

Monsen nikker. Kvinnen nikker også, og Pearl slipper hånden hennes og begynner å bevege sine egne, rundt kvinnens hånd, med 20-30 cm avstand.

–Fortell meg om du kjenner noe eller om du ikke gjør det.

Kvinnen nøler. Pearl smiler og fortsetter å bevege hendene, men går lenger unna.

–Det er ok hvis du føler noe, og det er ok hvis du ikke gjør det. Det som ikke er ok, er at du ikke svarer meg, sier Pearl.

Salen ler, og kvinnen forteller hva hun kjenner. At det prikker og kiler, og at det prikker og kiler mer jo lenger bort fra henne han går.

Hvordan forklarer skeptikerne dette? Avtalt skuespill?
    Hvis psyken spiller kvinnen et puss skulle det logiske tilsi at prikkinga og kilinga avtar ved større fysisk avstand, ikke tiltar! ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Espen R skrev:
    Hvis psyken spiller kvinnen et puss skulle det logiske tilsi at prikkinga og kilinga avtar ved større fysisk avstand, ikke tiltar!
    Hvorfor det? Det er jo nettopp slike "mirakler" som er varemerket til slike tryllekunstnere og dermed forventet av den troende.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tubesnake skrev:
    Espen R skrev:
    Hvis psyken spiller kvinnen et puss skulle det logiske tilsi at prikkinga og kilinga avtar ved større fysisk avstand, ikke tiltar!
    Hvorfor det? Det er jo nettopp slike "mirakler" som er varemerket til slike tryllekunstnere og dermed forventet av den troende.
    Så du mener universitetet er fullt av troende, stikk i strid med grunnpilarene til institusjonen?

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Fullt av én kvinne? Hun må jaggu ha vært bra omfangsrik dersom hun fyller hele universitetet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tubesnake skrev:
    Fullt av én kvinne? Hun må jaggu ha vært bra omfangsrik dersom hun fyller hele universitetet.
    Hun var jo en tilfeldig i salen, et gjennomsnitt av universitetet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Selvsagt, det pleier de som regel å være.

"Kan en tilfeldig dame komme opp på scenen for å bli saget i to?"

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    psykologer.... lol.

psykologistudenter.... lol.
    tenk at jeg en gang var en av dem.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tubesnake skrev:
    Selvsagt, det pleier de som regel å være.

Med andre ord, du mener dette var avtalt spill?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tubesnake skrev:
    Hvor ser du jeg skriver det?

Slike damer er ikke tilfeldige, det vet vi begge.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Nei, det er ikke tilfeldig hvem slike bløffmakere pleier å velge ut. Men den utvalgte tror ofte det, og det gjør som regel de godtroende blandt tilskuerne også.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tubesnake skrev:
    Nei, det er ikke tilfeldig hvem slike bløffmakere pleier å velge ut. Men den utvalgte tror ofte det, og det gjør som regel de godtroende blandt tilskuerne også.
    Også de som føler seg friske etter å ha blitt healet er godtroende fjotter?

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Det er dine ord. Jeg for min del mener folk kan være godtroende uten å være fjotter.

Her er forresten enda en som helbreder "tilfeldig" utvalgte blandt publikum.

De var nå ikke så tilfeldig utvalg likevel.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    topline skrev:
    Historien til Eric Pearl er interessant, både angående han selv og klientene som han har hjulpet. Nesten så snåsamannen blekner i forhold..

http://www.aftenposten.no/kul_und/article3420509.ece
    –Jeg får ikke lov til å heale og vil gjerne overholde det, men kan jeg demonstrere hvordan denne energien føles?

Monsen nikker. Kvinnen nikker også, og Pearl slipper hånden hennes og begynner å bevege sine egne, rundt kvinnens hånd, med 20-30 cm avstand.

–Fortell meg om du kjenner noe eller om du ikke gjør det.

Kvinnen nøler. Pearl smiler og fortsetter å bevege hendene, men går lenger unna.

–Det er ok hvis du føler noe, og det er ok hvis du ikke gjør det. Det som ikke er ok, er at du ikke svarer meg, sier Pearl.

Salen ler, og kvinnen forteller hva hun kjenner. At det prikker og kiler, og at det prikker og kiler mer jo lenger bort fra henne han går.

Hvordan forklarer skeptikerne dette? Avtalt skuespill?
    Hvis psyken spiller kvinnen et puss skulle det logiske tilsi at prikkinga og kilinga avtar ved større fysisk avstand, ikke tiltar! ;D
    Hvorfor skal skeptikerne forklare noe som helst? Hvorfor kan man ikke teste Pearl under kontrollerte forhold? Han kan jo tydeligvis gjøre dette på kommando så hvorfor ikke overbevise oss skeptikere i et kontrollert forsøk?
    Kan det være fordi et null resultat ikke er så bra for forretningen?

Kan dere troende forklare dette, Brown sier selv at det er juks men pokker om jeg forstår hvordan han gjør det:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tipper Deph sitter og biter negler nå...og heier på Spania. ;D

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Espen R skrev:
    Tipper Deph sitter og biter negler nå...og heier på Spania. ;D
    Han har støtte av Paul Blekksprut, men nå har Paul fått konkuranse av Asgeir Blekksprut, snåsamannens forlengede arm(er)! ;D

Asgeir skal etter sigende ha feriert i Snåsavannet tidligere....

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Blekkspruten Paul hadde rett. Nå blir han nok slaktet. :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Blekkspruten Paul hadde rett. Nå blir han nok slaktet. :-\
    Akk troløse sjeler. Så ivrig etter å følge en ny guru når den gamle har vist seg bare å være atter en svindler.. ::)

Men litt ros til nissefar tross alt, han hadde baller nok til å gamble bort sin troverdighet på et fotballresultat. En viktig leksjon til wanabee snåsamenn: Aldri spå noe som kan verifiseres i ettertid.

.. så spørs det om de troende har spilt seg fra hus og hjem nå då. :-\

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Jeg må nå humre litt over deg, Deph. For å sitere dagens Dagbladet:
    Snåsamannen» uttalte til VG før mesterskapet at han holdt Tyskland som vinnere - uten å utdype om dette var noe han kunne «se» eller om det var basert på magefølelsen.
    - Det må bli Tyskland som vinner VM, sa Gjerstad før mesterskapet begynte, stikk i strid med de fleste eksperter som holdt et ungt tysk lag som outsidere.

Hva vet du om bakgrunnen for Gjerstads svar til VG på dette direkte spørsmålet som ble stilt ham? Kanskje Gjerstad svarte som en god del andre ville ha svart på sparket"...og Tyskland vinner til slutt"? Det er du som har tolket dette hen som seriøs synskhet.

Og hvis, altså hvis Tyskland hadde blitt Verdensmester i fotball, hadde ikke du for fem flate ører gått med på at det var noen form for synskhet med i bildet. Kun lykketreff, et lykketreff sammens med de hundretusner av andre mennesker i europa som hadde tippet Tyskland som VM-mestre.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Humre?

hallo kjære syklist i livet. Det viktigste er at du har det godt med deg selv...........

V

vredensgnag

Gjest
    Når spådommen skjærer seg er det bare å gjøre som 7. Dags Adventistene - start over:

OM SYVENDEDAGS ADVENTISMEN
    AV JAN LILLEBY

HVORDAN OPPSTOD DENNE BEVEGELSEN ?

Bibelteologene har stort sett kommet frem til at 7.dags (sabbat) adventismen ble formet ved en sammen-smelting av tre grupper troende kristne i 1840-årene i USAs østre del.

1. En gruppe troende ledet av Hiram Edson i New York -. Som la en stor vekt på læren om hellig-dommen i himmelen. 2. En gruppe ledet av Joseph Bates i New Hampshire, som mente at kristne måtte helligholde sabbatten (lørdag, den 7.dag i uken). 3. En tilhengerskare i Maine, som begynte å støtte seg til Ellen G. White som en betydelig og sann profetinne en skulle følge.

FANATISMENS SVØPE RÅDET

Hiram Edson var en milleritt - som hadde fikserte og falske gjenkomstforventninger, basert på et lite miljø av fanatiske milleritters spådommer om at Kristus skulle komme på en gitt dato: 22.oktober 1844.

De hadde samlet seg en gruppe mennesker hjemme hos Edson den kvelden for å vente Jesu gjenkomst. Tilstede var også en Dr. Franklin B. Hahn, og en ung mann i 20-årene, som siden skulle bety mye for adventistene, nemlig O.R.L. Crosier. Men tidlig dagen etter, vendte denne gruppen skuffet hjem, Jesus hadde ikke kommet. De hadde selvfølgelig erfart hvordan det blir når en ikke tar med seg Jesu egne advarsler om at ingen kjenner dagen eller timen for hans gjenkomst. Vi skal altså ikke havne i slike latterliggjørende fiaskoberegninger og religiøs fanatisme som der ble demonstrert. Men dette fikk et like så dumt etterspill, som selve ventefiaskoen:

VRANGLÆREN OM «DEN UNDERSØKENDE DOM»

Sammen med noen andre gikk Edson til en låve i nærheten for å be, og de spurte Gud i bønn om hvor de hadde feilet i sine antagelser om gjenkomstdatoen (uten å forstå det elementære at det i utgangspunktet er helt feil å prøve å beregne datoer!) - og etter denne bønnen gikk Edson og iflg. adventistene selv: Crosier gjennom en åker. Der fikk de begge et syn sies det. De forklarte at de så himmelen åpne seg og at de så Ypperstepresten (Jesus) for første gang gikk inn i Det Hellige for å gjøre sin gjerning der, før han kom til jorden. De la merke til i synet at Jesus ikke kom ut fra det Allerhelligste (som Bibelen sier er det sted en yppersteprest tjener med offeret) på den 10.dag i den 7.måned ved slutten av de 2300 dagene.

Adventistene mener at Edson i dette «synet» ble klar over hvorfor millerittene var blitt så skuffet i sin gjenkomst-forventning. Og ved dette forklarte da Edson at det som var grunnen, var at Jesus hadde begynt en gjerning i det himmelske der han hadde gått fra det Helligste inn i det Allerhelligste, for å fortsette sin gjerning som Guds yppersteprest på de troendes vegne. På samme måte som den jødiske gudstjenesten var ordnet i tempelet: Daglig tjente presten i det Hellige, mens bare en dag i året gikk han inn i det Aller-helligste.
    http://www.gracepano.com/index.php?lng=no&menu=3&art=514

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg må nå humre litt over deg, Deph. For å sitere dagens Dagbladet:
    Snåsamannen» uttalte til VG før mesterskapet at han holdt Tyskland som vinnere - uten å utdype om dette var noe han kunne «se» eller om det var basert på magefølelsen.
    - Det må bli Tyskland som vinner VM, sa Gjerstad før mesterskapet begynte, stikk i strid med de fleste eksperter som holdt et ungt tysk lag som outsidere.

Hva vet du om bakgrunnen for Gjerstads svar til VG på dette direkte spørsmålet som ble stilt ham? Kanskje Gjerstad svarte som en god del andre ville ha svart på sparket"...og Tyskland vinner til slutt"? Det er du som har tolket dette hen som seriøs synskhet.

Og hvis, altså hvis Tyskland hadde blitt Verdensmester i fotball, hadde ikke du for fem flate ører gått med på at det var noen form for synskhet med i bildet. Kun lykketreff, et lykketreff sammens med de hundretusner av andre mennesker i europa som hadde tippet Tyskland som VM-mestre.
    Han presiserte strengt tatt ikke om det var dette VMet han hadde synsket på eller. Kanskje det var sittefortballVM i 2016 han egentlig mente... ::)

Selvsagt handler det bare om tipping, og Tyskland var ikke så dumt gjettet det. Synskhet og spådommer er det bare ukebladsfjols som biter på uansett vel?

Når slike bygdetullinger skal komme med spådommer er det mye lurere å pakke det inn i generelt svada som de troende kan tolke i ettertid slik at det passer. Det virker hver gang. Men på den annen side har de troende lang tid i å ignorer kalde fakta, og leter desperat etter vinklinger som de kan tilpasse sine vrangforestillinger... så fansen jobber nok iherdig med slike omskrivinger nå slik at de ikke må ta inn over seg at gubben slett ikke er synsk i det hele tatt, men kun en vasete gammel naustegubbe som selger eventyrbøker og driver som rikssigøynerkjerring og kongen av ukebladene.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Hva vet du om bakgrunnen for Gjerstads svar til VG på dette direkte spørsmålet som ble stilt ham? Kanskje Gjerstad svarte som en god del andre ville ha svart på sparket"...og Tyskland vinner til slutt"?
    Det ville selvfølgelig være tilfellet om det var jeg eller Arne Scheie eller en hvilken som helst annen fotball fan som kom med tipset men vi snakker her om en mann som påstår at han kan helbrede syke over telefonen. Sett i det lys blir selvfølgelig spådommene hans fulgt med argusøyne og tror du ikke at tilhengerne ville brukt en eventuell tysk triumf for alt den var verdt?

En mann som kan helbrede over telefonen burde dessuten lett kunne spå utfallet i et VM med et svært begrenset antall lag.

Så vidt jeg har fått med meg så kom Gjerstads spådom etter første runde med kamper. Tyskland imponerte stort mot Australia og man vet jo at de alltid presterer i mesterskap så gubben glapp ut med en konkret spådom. Det å fremsette konkrete spådommer er ikke det smarteste man gjør som 'synsk', man ser det ikke ofte og når det skjer er hit-raten sånn ca. det vi vanlige dødelige opererer med. Go figure?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.333
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Når slike bygdetullinger skal komme med spådommer er det mye lurere å pakke det inn i generelt svada som de troende kan tolke i ettertid slik at det passer.
    Ja! Slik som Nostradamus. ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    http://abcnews.go.com/Health/PainManagement/glucosamine-cure-chronic-lower-back-pain-study/story?id=11098747&page=1

Glucosamine No Remedy for Lower Back Pain, Says Study

Glucosamine has looked like salvation to many people with joint pain, but it proved no better than a sugar pill at reducing pain, disability or improving quality of life in a study of people plagued by chronic lower back pain and degenerative osteoarthritis.
    Vel, man kan finne eksempler på det meste avhengig av hvilke studier man velger ut.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Hva vet du om bakgrunnen for Gjerstads svar til VG på dette direkte spørsmålet som ble stilt ham? Kanskje Gjerstad svarte som en god del andre ville ha svart på sparket"...og Tyskland vinner til slutt"?
    Det ville selvfølgelig være tilfellet om det var jeg eller Arne Scheie eller en hvilken som helst annen fotball fan som kom med tipset men vi snakker her om en mann som påstår at han kan helbrede syke over telefonen. Sett i det lys blir selvfølgelig spådommene hans fulgt med argusøyne og tror du ikke at tilhengerne ville brukt en eventuell tysk triumf for alt den var verdt?

En mann som kan helbrede over telefonen burde dessuten lett kunne spå utfallet i et VM med et svært begrenset antall lag.

Så vidt jeg har fått med meg så kom Gjerstads spådom etter første runde med kamper. Tyskland imponerte stort mot Australia og man vet jo at de alltid presterer i mesterskap så gubben glapp ut med en konkret spådom. Det å fremsette konkrete spådommer er ikke det smarteste man gjør som 'synsk', man ser det ikke ofte og når det skjer er hit-raten sånn ca. det vi vanlige dødelige opererer med. Go figure?
    Kanksje han rett og slett tok en "spansk en"!? Kanksje har han gått lei av ståket rundt sin person, og hvis han kunne overbevise endel mennesker at han kanksje holder på å "miste" noen av evnene sine, da er vel det å utrope feil lag som favoritt en måte å redusere fokuset og pågangen fra "trengende (troende)"? Han har tross alt pensjonert seg fra sin tidligere helt frivillige virksomhet. Smart trekk! ;D

V

vredensgnag

Gjest
    I dagens DN ser jeg at Snåsakæillen har fått Kongens fortjenestemedalje i sølv. Hva skal kongen gi blekkspruten Paul, spør DN.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    vredensgnag skrev:
    I dagens DN ser jeg at Snåsakæillen har fått Kongens fortjenestemedalje i sølv. Hva skal kongen gi blekkspruten Paul, spør DN.
    Hvorfor kun sølv? Han har jo helbredet tusenvis av mennesker, hva skal egentlig til for å få fortjenestemedaljen i gull?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    HC skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hvorfor kun sølv? Han har jo helbredet tusenvis av mennesker, hva skal egentlig til for å få fortjenestemedaljen i gull?
    Helbrede Gjestemedlem...?

U

utgatt60135

Gjest
    realist skrev:
    HC skrev:
    vredensgnag skrev:
    Helbrede Gjestemedlem...?
    ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn