U
utgatt60135
Gjest
Du må gjerne tro på tusser og troll om du vil Gjestemedlem. Jeg gjør det ikke.
|
Derren Brown er en manipulator, han vet hvordan man skal manipulere hjernen (og ikke minst hvordan hjernen fungerer) til andre mennesker for å få det resultatet han ønsker. Lite overnaturlig i det.HC skrev:Jeg aner ikke hvorfor det falt ned og jeg aner heller ikke hvordan Derren Brown får til det han gjør. Hadde Brown hevdet å ha paranormale evner så hadde han uten tvil vært den mest imponerende av dem alle. Han får til ting som går utenpå enhver Åndenes makt episode jeg noen gang har sett men Brown jukser altså, det er triks. Hva om han hadde hevdet å være synsk ?Lyngen skrev:Glemte å skrive at det var fullt av bestikk (med kanter så vidt jeg husker), og derav veldig tungt. Nei, det sto ikke på kanten og det var ikke glatt eller slike ting. Helt plant. Personalet som jobbet der opplevde masse slike "uforklarlige" hendelser. En danske orket ikke jobber der mere pga disse hendelsene. Det er sikkert bare å spørre de som jobber der om man vil.
Litt vanskeligere når reading foregår uten at klienten sier noe. De ser ikke engang på klienten. Disse "masse readingene" ser ut som svindel ja.topline skrev:Derren Brown er en manipulator, han vet hvordan man skal manipulere hjernen (og ikke minst hvordan hjernen fungerer) til andre mennesker for å få det resultatet han ønsker.
direkte link: http://podkast.nrk.no/fil/saann_er_livet/nrk_saann_er_livet_2009-0525-1003_34023.mp3Greven skrev:Anbefaler Sånn er livet 25.05.2009 på NRK P2. Verdens første proffessor i alternativ medisin Edzard Ernst og vitenskapsforfatter Simon Singh diskuterer alternativ medisin. De har gått gjennom et omfattende materiale om homeopati, kiropraktikk, kinesisk urtemedisin, akupunktur ol og snakker om sine overraskende (for noen) funn: Det har ingen effekt overhode.
Om dere ikke ønsker å laste ned podcasten eller høre innslaget på nettradio, finnes en artikkel i Times Online. Om dere ikke gjør noe av dette kan jeg fortelle at den siste studien er en såkalt metastudie. Dette er en studietype som analyserer mange tidligere studieresultat og er i en vitenskapsteoretisk sammenheng det ypperste som kan gjøres angående evidencenivå og datakvalitet. Desverre deprimerende lesning for "de troende".
Det er jo direkte komisk dette. Absurd.Greven skrev:Anbefaler Sånn er livet 25.05.2009 på NRK P2. Verdens første proffessor i alternativ medisin Edzard Ernst og vitenskapsforfatter Simon Singh diskuterer alternativ medisin. De har gått gjennom et omfattende materiale om homeopati, kiropraktikk, kinesisk urtemedisin, akupunktur ol og snakker om sine overraskende (for noen) funn: Det har ingen effekt overhode.
Om dere ikke ønsker å laste ned podcasten eller høre innslaget på nettradio, finnes en artikkel i Times Online. Om dere ikke gjør noe av dette kan jeg fortelle at den siste studien er en såkalt metastudie. Dette er en studietype som analyserer mange tidligere studieresultat og er i en vitenskapsteoretisk sammenheng det ypperste som kan gjøres angående evidencenivå og datakvalitet. Desverre deprimerende lesning for "de troende".
Kan vel også ta kontakt med enken etter Steinar Lem, som fikk ti tilbud i snitt pr dag om alternative kurer for ektemannen mens han lå med terminal kreft. Hun ble temmelig forbannet over hvor sleipe, slu, pengegriske og manipulative disse alternative er.Greven skrev:Anbefaler Sånn er livet 25.05.2009 på NRK P2. Verdens første proffessor i alternativ medisin Edzard Ernst og vitenskapsforfatter Simon Singh diskuterer alternativ medisin. De har gått gjennom et omfattende materiale om homeopati, kiropraktikk, kinesisk urtemedisin, akupunktur ol og snakker om sine overraskende (for noen) funn: Det har ingen effekt overhode.
I løpet av hennes manns siste leveuker ble de tilbudt alt fra en rekke vitaminer, mistelteinspreparater, spesiell spabehandling, kirurgi i Kina og Tyrkia, healing, akupunktur og grønnsaker fra utlandet som alle skulle hjelpe på Steinar Lems uhelbredelige kreftsykdom.
- Det var en som var frekk nok til å påstå at det var 90 prosents sjanse for helbredelse med hans akupunktur, sier Gunn Hild Lem til VG Nett.
Ikke uventet, men like fullt et svært viktig funn.Greven skrev:Anbefaler Sånn er livet 25.05.2009 på NRK P2. Verdens første proffessor i alternativ medisin Edzard Ernst og vitenskapsforfatter Simon Singh diskuterer alternativ medisin. De har gått gjennom et omfattende materiale om homeopati, kiropraktikk, kinesisk urtemedisin, akupunktur ol og snakker om sine overraskende (for noen) funn: Det har ingen effekt overhode.
Jeg vil sette et spørsmålstegn ved manglende effekt ved kiropraktikk, slik jeg forstår denne.BBking skrev:Ikke uventet, men like fullt et svært viktig funn.Greven skrev:Anbefaler Sånn er livet 25.05.2009 på NRK P2. Verdens første proffessor i alternativ medisin Edzard Ernst og vitenskapsforfatter Simon Singh diskuterer alternativ medisin. De har gått gjennom et omfattende materiale om homeopati, kiropraktikk, kinesisk urtemedisin, akupunktur ol og snakker om sine overraskende (for noen) funn: Det har ingen effekt overhode.
Dette er eldgammel helsekunst, utviklet i dentid det å operere var risikabelt. Vi finner den igjen i mange kulturer. Har selv fått ryggen fikset med enkle håndgrep, og opplevde min datters kroniske kolikk bli kurert på ti minutter. I begge tilfeller skjedde det (hørbart) noe i ryggsøylen på oss begge.Kiropraktorene forebygger, diagnostiserer og behandler feilfunksjon og sykdom i muskler, nerver og ledd. Kiropraktorens metode kalles kiropraktikk og har som hovedmål å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem ved feilfunksjon. Kiropraktorens viktigste hjelpemiddel er hendene, og kiropraktikk betyr å utføre med hånd.
Syns det er merkelig at en mann med ditt ståsted viser til subjektive opplevelser.vredensgnag skrev:Har selv fått ryggen fikset med enkle håndgrep, og opplevde min datters kroniske kolikk bli kurert på ti minutter. I begge tilfeller skjedde det (hørbart) noe i ryggsøylen på oss begge.
Problemet med med slike studier er at det ofte finnes ulike dokumenter som konkluderer helt forskjellig. Hvem skal man tro på? En annen ting er at jeg tror det finnes en god del snusk i den bransjen. Legeindustrien er en megabransje med masse, massepenger.Greven skrev:Anbefaler Sånn er livet 25.05.2009 på NRK P2. Verdens første proffessor i alternativ medisin Edzard Ernst og vitenskapsforfatter Simon Singh diskuterer alternativ medisin. De har gått gjennom et omfattende materiale om homeopati, kiropraktikk, kinesisk urtemedisin, akupunktur ol og snakker om sine overraskende (for noen) funn: Det har ingen effekt overhode.
Jepps. Vi trenger kvakksalverloven tilbake!65finger skrev:Aktuell artikkel
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569695
Se deg i speilet ...Gjestemedlem skrev:Ellers oppegående folk ..
Hva hvis man har svært saklig grunn da?Lyngen skrev:Se deg i speilet ...
Oppegående folk driver ikke å sjikanere andre uten saklig grunn.
Det som er problematisk for leger i slike saker er taushetsplikten. Han kan ikke kommentere dette fritt (her er det viktige ting som ikke kommer frem av den grunn). Vi hadde samtaler med Rognlien i en time tror jeg før vi fikk gjøre opptak. Saker har som regel to sider, hvor det blir fremstilt ulikt. Jeg tror sannheten ofte kan ligge et sted i mellom.Gjestemedlem skrev:Hva hvis man har svært saklig grunn da?
Bernt Rognlien burde vært sperret inne for sine kvakksalverier.
He-he. Subjektive erfaringer er alt vi har å gå etter, Espen R. Men det er hvordan disse samles inn og systematiseres som ev. gjør dem allmengyldige. Min erfaring med alternativ medisin, eller med medisin overhodet, er ekstremt begrenset. Har ikke tatt medisiner på vel over 20 år nå, og har vært på sykehus én gang, i to dager. Men jeg fikk den ryggknekken, og ble sendt til en kiropraktor som fikk meg fra å bli båret inn til å gå ut på ca. 20 minutter - tok tom. røntgen før de gjorde noe. Virket meget forsvarlig på meg.Espen R skrev:Syns det er merkelig at en mann med ditt ståsted viser til subjektive opplevelser.vredensgnag skrev:Har selv fått ryggen fikset med enkle håndgrep, og opplevde min datters kroniske kolikk bli kurert på ti minutter. I begge tilfeller skjedde det (hørbart) noe i ryggsøylen på oss begge.
Som Greven påpeker så er det ingenting som tyder på at kiropraktikk har noen vitenskapelig dokumentert effekt. Dermed havner dine opplevelser i samme gruppe som akupunktur og healing. Ta deg heller en tur til snåsamannen du, du får nok like mye hjelp der.
Men da skal du være klar over at det denne kiropraktikeren fikk til av "undrer" er for ingenting å regne mot hva Gjerstad gjør av undrer (hvis man skal tro på folk). Og er din historie med kolikken til din datter noe mer troverdig enn pølse-Hansens historie da Gjerstad fjernet kolikk på hans barn over telefonen? I begge tilfeller ble kolikken borte.vredensgnag skrev:He-he. Subjektive erfaringer er alt vi har å gå etter, Espen R. Men det er hvordan disse samles inn og systematiseres som ev. gjør dem allmengyldige. Min erfaring med alternativ medisin, eller med medisin overhodet, er ekstremt begrenset. Har ikke tatt medisiner på vel over 20 år nå, og har vært på sykehus én gang, i to dager. Men jeg fikk den ryggknekken, og ble sendt til en kiropraktor som fikk meg fra å bli båret inn til å gå ut på ca. 20 minutter - tok tom. røntgen før de gjorde noe. Virket meget forsvarlig på meg.Espen R skrev:Syns det er merkelig at en mann med ditt ståsted viser til subjektive opplevelser.vredensgnag skrev:Har selv fått ryggen fikset med enkle håndgrep, og opplevde min datters kroniske kolikk bli kurert på ti minutter. I begge tilfeller skjedde det (hørbart) noe i ryggsøylen på oss begge.
Som Greven påpeker så er det ingenting som tyder på at kiropraktikk har noen vitenskapelig dokumentert effekt. Dermed havner dine opplevelser i samme gruppe som akupunktur og healing. Ta deg heller en tur til snåsamannen du, du får nok like mye hjelp der.
Disse andre, alternative kiropraktiske utskeielsene vet jeg ingen ting om. Det jeg opplevde var nok da nærmere fysioterapien. Men igjen, min datters kolikk forsvant etter ett lite trykk på ryggen, etter at hun hadde grått i timer, hver natt i uker. Den natten sov hun godt.
Subjektivt - ja. Nok til noen endelig konklusjon - nei.
Når det gjelder homeopati så kan jeg vanskelig se to sider. Homeopat fremstå for meg som det mest hinsides av alle alternative behandlinger, helt på linje med healing over telefon. Ideene bak homeopati er så irrasjonelle at jeg ikke fatter hvordan noen kan ta homeopati på alvor.Lyngen skrev:Det som er problematisk for leger i slike saker er taushetsplikten. Han kan ikke kommentere dette fritt (her er det viktige ting som ikke kommer frem av den grunn). Vi hadde samtaler med Rognlien i en time tror jeg før vi fikk gjøre opptak. Saker har som regel to sider, hvor det blir fremstilt ulikt. Jeg tror sannheten ofte kan ligge et sted i mellom.Gjestemedlem skrev:Hva hvis man har svært saklig grunn da?
Bernt Rognlien burde vært sperret inne for sine kvakksalverier.
At kolikken er borte behøver ikke ha noe som helst med partenes troverdighet å gjøre, annet enn at vi vel kan la de små barna gå fri for anklage her.Espen R skrev:Og er din historie med kolikken til din datter noe mer troverdig enn pølse-Hansens historie da Gjerstad fjernet kolikk på hans barn over telefonen? I begge tilfeller ble kolikken borte.
Som regel når barna blir sterke nok til å kunne begynne å bevege seg mye (krabbing, o.l.), slik at leddene "faller på plass," fikk jeg fortalt. Men det er trist mens det foregår - de har det ikke godt.BBking skrev:Såkalt "kolikk" hos barn forsvinner alltid av seg selv på et eller annet tidspunkt.
Det fungerte med kiropraktor for din datter.vredensgnag skrev:At kolikken er borte behøver ikke ha noe som helst med partenes troverdighet å gjøre, annet enn at vi vel kan la de små barna gå fri for anklage her.Espen R skrev:Og er din historie med kolikken til din datter noe mer troverdig enn pølse-Hansens historie da Gjerstad fjernet kolikk på hans barn over telefonen? I begge tilfeller ble kolikken borte.
Vi har å gjøre med to tilfeller.
Person A (det er meg!) kjører til pediatrisk klinikk utenfor København. Tas imot av personalet, som undersøker datteren, etter at hun hadde hatt en spesielt vond natt. Det tas prøver. Alt er som det skal være, bortsett fra indikasjoner på reaksjon på smerte og gråting (utrolig hva de ser i disse blodprøvene nå.)
Jeg blir fortalt at en bekreftet årsak til kolikk er at barnets ryggrad kan ha blitt komprimert, forskjøvet eller dreid under fødselen. Når barnet skal sove, vil musklene nederst ved hoften kunne trekke seg sammen, og dette vil sperre for tarmgass, som så bygger seg opp, forårsaker trykk, og resulterer i gråt.
Jeg blir også fortalt at dette kan noen ganger avhjelpes med korrigering av ryggraden ved trykk utenfra - om dette var fysioterapi eller kiropraktikk kan vi nå strides om.
En kvinnelig fysiopraktiker kjente på min datters rygg, og mente bestemt at virvler nederst i korsryggen var ute av posisjon. Hun ville kunne gjøre noe med dette.
Ble dypt skeptisk. "Trykke på min datter??? Gullungen???"
Så vedkommende, hyggelig kvinne, tilbød seg å først trykke på min hånd, for å demonstrere hvor hardt hun ville trykke.
Det var slett ikke hardt, så hun fikk lov. Tok min datter hjem - den natten la vi henne, og ventet på gråt, som ikke kom. Og det etter at hun hadde grått i uker, og vi hadde prøvd (vel ikke) alt.
Person B (Helseminister) ringer en mann i Snåsa, kommer til å fortelle om kolikken, og denne (kolikken, ikke helseministeren) blir borte.
Espen R skrev:Da kan du like gjerne drikke et glass vann og synge tra-la-la for å få bort kolikken.
Men strengt tatt..Greven skrev:Problemet er at "kiropraktikk" ikke er en bestemt definert fagområde. Se på læreplanene i USA, UK, Danmark, Canada, og Australia. Ikke mye som tilsier at disse utdannes til samme profesjon. På samme måte vil du få en totalt forskjellig forklaring på hva kiropraktikk er om du spør forskjellige kiropraktorer - noen er evidencebasert (så godt det lar seg gjøre), mens andre er så langt ute at de setter shacrahealing i et seriøst lys. I tillegg finnes det ikke en standarisert behandlingsform: Noen manipulerer alltid bestemte ledd, noen mener at man kan føle seg frem til spesielle sentre der feks knuten som skaper allergien sitter osv.
Greven skrev:Jeg ser ikke at dette skal være noe problem fordi jeg aldri har sett en studie av dette som konkluderer med noe annet enn nullresultat. Snakker du om andre metastudier som konkluderer med positiv effekt? Eller er dette enkeltstudier? I så fall hvordan er studien gjennomført?
Fake Edwards:The Snåsaman Strikes Againrealist skrev:Skal vi ta en time-out i denne tråden til etter halv tolv i kveld?
Slå på TV2 kl. halv elleve i kveld for oppdatering.