Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg har udypt mitt syn på "ydmykhet". At andre har en "opfatning" er da ingen grunn til ikke å imøtegå den hvis den er basert på fantasier og ønsketenking i stedet for dokumenterte realiteter. Man lager da heller ingen folkeavstemning for å avgjøre hva som er svaret på 2+2.

Etc...
    Jeg gjentar min påstand om at du har liten forstand (i hvert fall bak tastaturet) på ydmykhet, uansett om du tror du debatterer sak aldri så mye.
    Videre sauser du kontinuerlig. Månemenn og tilsvarende vås fra din side er nå i ferd med å fordumme denne debatten utenfor rasjonell imøtegåelse.
    Nå vel. Mødre VET nærmest av instinkt at de har en sterk kommunikasjonslinje til sine barn, som langt fra alltid er ledsages av verbale meldinger eller sms. Tro hva det er?
    Her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/504577 ligger et TV-program om en flokk delfiner som reddet en mann fra hai. Hvorfor gjorde de det? Hva slags signaler mente delfinene å motta fra mennesket, som fikk dem til å samle seg i en synkronisert og planmessig redningsaksjon? Jeg mener selvsagt at dette er helt naturlige prosesser, om enn noe overraskende. På lik linje med at jeg mener ikke-verbal kommunikasjon og oppfatning av f.eks. andre menneskers sinnsstemning og tanker er naturlig, men ikke fullt ut forklarbart pr. i dag. Poenget er dette: Det er mange 100 % naturlige prosesser vi i dag ikke forstår og kan forklare. Noen kaller dem "energier" "frekvenser" og putter dem i en slags overnaturlig, religiøs livoppfattelse, mens andre kaller dem månemenn og hypokondri og ledsager det med generell sjikane.
    Begge deler er ca like lavpannet sett fra mitt ståsted, mens kun en av oppfatningene er direkte uforskammet.

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    At andre har en "opfatning" er da ingen grunn til ikke å imøtegå den hvis den er basert på fantasier og ønsketenking i stedet for dokumenterte realiteter.
    Du skriver her "hvis", men ellers er du skråskikker. Du er svært opptatt av bevis, men har du eller andre undersøkt Gjerstads pasienter? Hvis ikke så bør du vise litt klokskap. Du kan ikke vite hvis du ikke udersøker saken. Du kan velge å ikke tro på det, det er helt greit. Men fortsetter du denne sjikaneringen er det du som er gjøken. Nå kan det kanskje være jeg som sjikanerer deg også, men det har du godt av. Gjerstad er bare et godt menneske. Men du skal ha for at du tåler kritikk her da.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Vitenskap er etter min mening 1000 ganger mer spennende enn ånder og energier etc. Med vitenskapen kan man faktisk finne svar på forunderlige hendelser, på hvorfor ting er som de er.
    Vitenskapen om energier og ånder. Meget spennende :D. Men jeg vil nok påstå at det er mer spennede å oppleve "uforklarlige ting", enn å vitenskapelig finne ut hva det er lenge etterpå. Topline er inne på det.

Som sagt tidligere så får jeg inntrykk av av endel innbilder seg at vitenskapen vet alt nå. Det er slett ikke slik!

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Vitenskap er etter min mening 1000 ganger mer spennende enn ånder og energier etc. Med vitenskapen kan man faktisk finne svar på forunderlige hendelser, på hvorfor ting er som de er.
    Vitenskapen om energier og ånder. Meget spennende :D. Men jeg vil nok påstå at det er mer spennede å oppleve "uforklarlige ting", enn å vitenskapelig finne ut hva det er lenge etterpå. Topline er inne på det.

Som sagt tidligere så får jeg inntrykk av av endel innbilder seg at vitenskapen vet alt nå. Det er slett ikke slik!
    Jeg synes fremdeles oppdagelser er mer interessant enn det som man ikke engang vet om er reelt. Et fantastisk nettsetd er: http://www.ted.com/index.php
    Her er det mye som er utrolig fasinerende, det er betryggende å se at det finnes mennesker som er langt smartere enn en selv :)

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Jeg sysnes fremdeles oppdagelser er mer interessant enn det som man ikke engang vet om er reelt.
    Ja, da kan du gå på oppdagelestur. Det finnes masse kurser innenfor det åndelige. Jeg tok et helgekurs nå.

Gjestemedlem: Du har sikkert også opplevd hverdagslige ting som at du føler deg tappet for energi eller får energi i møte med andre. Kan du forklare det vitenskapelig eller vise til dokumentasjon?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    HC skrev:
    Jeg sysnes fremdeles oppdagelser er mer interessant enn det som man ikke engang vet om er reelt. Et fantastisk nettsetd er: http://www.ted.com/index.php
    Her er det mye som er utrolig fasinerende, det er betryggende å se at det finnes mennesker som er langt smartere enn en selv :)
    Og hvor smarte er vi i dag?
    Da jeg var yngre tenåring så jeg et program på NRK som omhandlet at man nå endelig hadde svarene på hvordan Kheopspyramiden ble bygget. Men på NRK1 i går var det et nytt program som omhandlet det samme, nå hadde man endelig svarene på hvoprdan den store pyramiden ble bygget...enda en gang. Det skal sannelig ikke være lett å finne ut av hvordan egyterne stablet store stener for noen 4500 år siden.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Lyngen skrev:
    HC skrev:

Og en del synes å tro at vitenskap er (påstått) fakta, mens vitenskap snarere handler om hvordan vi forholder oss til det vi ikke vet eller er usikre på.

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Jeg sysnes fremdeles oppdagelser er mer interessant enn det som man ikke engang vet om er reelt.
    Ja, da kan du gå på oppdagelestur. Det finnes masse kurser innenfor det åndelige. Jeg tok et helgekurs nå.

Gjestemedlem: Du har sikkert også opplevd hverdagslige ting som at du føler deg tappet for energi eller får energi i møte med andre. Kan du forklare det vitenskapelig eller vise til dokumentasjon?
    I stedet for kurser så bør en ta en rødvin og litt erotikk med noen, og så kunne en jo bli rent spirituell der en speilet seg i hveranders øyne og fortalte om den voldsomme energien som kom sigende mellom bena.

Kurser i åndelighet er vel rene milliardindustrien, mens en knapt nok greier å tvinge de samme deltagere til å ta seg et kurs i tenking. Blir vel for lite føleri.

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    I stedet for kurser så bør en ta en rødvin og litt erotikk med noen, og så kunne en jo bli rent spirituell der en speilet seg i hveranders øyne og fortalte om den voldsomme energien som kom sigende mellom bena.
    Du står fritt til å gjøre det ;).

Kurser i åndelighet er vel rene milliardindustrien, mens en knapt nok greier å tvinge de samme deltagere til å ta seg et kurs i tenking. Blir vel for lite føleri.
    Så du mener det ikke er lov å tjene penger i den bransjen? Hvorfor ikke?

Det siste der er du for klok til å mene så jeg ser bort fra den ;). Det er all slags folk som går på slike kurser. De jeg har møtt er veldig oppegående folk med normal inteligens vil jeg tro. Å tro åndelighet er noe "føleri" er ganske missforstått.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Nå vel. Mødre VET nærmest av instinkt at de har en sterk kommunikasjonslinje til sine barn, som langt fra alltid er ledsages av verbale meldinger eller sms. Tro hva det er?
    Ansiktsuttrykk, kropsspråk, berøring, toneleie, lukt .. kommunikasjon er mye rart og forgår ikke bare verbalt. En baby blir glad når den hører en velkjent stemme, en hund tisser på gulvet i frykt for en skummel ankomst, en katt begynner å sikle når den hører boksåpneren... alle kommunikasjoner som kan sette i gang fysiske prosesser. Men felles for alt dette er at det handler om reaksjoner hos mottaker av informasjoen og ikke noe som avsender forårsaker. Boksåpnere har ikke innebygget snåsasender som er koblet katters spyttkjertler f.eks.

Begge deler er ca like lavpannet sett fra mitt ståsted, mens kun en av oppfatningene er direkte uforskammet.
    Man kan enten lage eufemismer for sarte sjeler som ikke tåler å høre at deres forestillinger er basert på vås, eller man kan snakke direkte og henvise til forklaringer som placebo og hypokondri. Det er begge fenomener som er behørlig dokumentert på ordentlig måte. Mange barn begynner sikkert å grine når de finner ut dette med julenissen også, men før eller siden må man innvie dem.

Snåsamannen er og blir en sjarlatan som sikkert tror på sitt eget kvasireligiøse vås. Jeg betviler ikke at mange opplever å ha blitt helbredet eller blitt bedre etter å ha besøkt han eller snakket med hans onkel på telefonen. Men det gir ikke snåsanissen noen supermannkrefter av den grunn. Hvis man ikke er villig til å akseptere dette får man heller finne seg i ha en oppfatning som er åpen for sammenligning med annen tilsvarende folklore og overtro.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Ansiktsuttrykk, kropsspråk, berøring, toneleie, lukt .. kommunikasjon er mye rart og forgår ikke bare verbalt. En baby blir glad når den hører en velkjent stemme, en hund tisser på gulvet i frykt for en skummel ankomst, en katt begynner å sikle når den hører boksåpneren... alle kommunikasjoner som kan sette i gang fysiske prosesser. Men felles for alt dette er at det handler om reaksjoner hos mottaker av informasjoen og ikke noe som avsender forårsaker. Boksåpnere har ikke innebygget snåsasender som er koblet katters spyttkjertler f.eks.

Man kan enten lage eufemismer for sarte sjeler som ikke tåler å høre at deres forestillinger er basert på vås, eller man kan snakke direkte og henvise til forklaringer som placebo og hypokondri. Det er begge fenomener som er behørlig dokumentert på ordentlig måte. Mange barn begynner sikkert å grine når de finner ut dette med julenissen også, men før eller siden må man innvie dem.

Snåsamannen er og blir en sjarlatan som sikkert tror på sitt eget kvasireligiøse vås. Jeg betviler ikke at mange opplever å ha blitt helbredet eller blitt bedre etter å ha besøkt han eller snakket med hans onkel på telefonen. Men det gir ikke snåsanissen noen supermannkrefter av den grunn. Hvis man ikke er villig til å akseptere dette får man heller finne seg i ha en oppfatning som er åpen for sammenligning med annen tilsvarende folklore og overtro.
    Så du hevder i fullt alvor, Gjestemedlem, at mor og barn, eller eneggede tvillinger f.eks. ikke kan kommunisere uten å se hverandre?
    Du har fortsatt litt å lære, unge mann.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Så du hevder i fullt alvor, Gjestemedlem, at mor og barn, eller eneggede tvillinger f.eks. ikke kan kommunisere uten å se hverandre?
    Du har fortsatt litt å lære, unge mann.
    Neida, jeg har snaket med min mor flere ganger når hun har vært på kjøkkenet og jeg i stuen når jeg har vært på besøk, og jeg har ikke hverken snåsasyn eller røntegensyn. Jeg har også snakket med mennesker over telefon, helt uten å se vedkommende.

Det er ikke spesielt vanskelig heller.

Selv døvstumme kan utvikle en kommunikasjonsform baset på håndtafsing.

Hvis du sikter til telepatiske evner eller noe slikt derimot, så er vel min respons ikke helt uventet: søte fantasier og tull og tøys. (Se nå klarte jeg å kommunisere med deg, helt uten å se deg). :)

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Så du mener det ikke er lov å tjene penger i den bransjen? Hvorfor ikke?
    Det må de vel få lov til. Det du burde tenke over er hva som skjer når «åndeligheten» blir til en vare. Var det ikke materialismen du ville vekk fra? Som varer er biler og åndelighet det samme.

Det siste der er du for klok til å mene så jeg ser bort fra den ;). Det er all slags folk som går på slike kurser. De jeg har møtt er veldig oppegående folk med normal inteligens vil jeg tro. Å tro åndelighet er noe "føleri" er ganske missforstått.
    Hvordan kan noe som de færreste har forstått (du har ikke sagt noe om hva denne åndeligheten består i ut over litt energi og frekvenser, altså noe helt uforståelig, eller bare som en slags negativitet til materialismen og vitenskapen) bli misforstått?

Så langt er ikke det mest forunderlige i dette sakskomplekset åndemaneriet, men at ellers oppegående folk bedriver slikt.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Man kan enten lage eufemismer for sarte sjeler som ikke tåler å høre at deres forestillinger er basert på vås,
    Morsomt at til og med du bruker et slikt ord ;D.

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Som varer er biler og åndelighet det samme.
    ???

Hvordan kan noe som de færreste har forstått (du har ikke sagt noe om hva denne åndeligheten består i ut over litt energi og frekvenser, altså noe helt uforståelig, eller bare som en slags negativitet til materialismen og vitenskapen) bli misforstått?
    Det er vel ikke så rart det kan bli misforstått når folk flest ikke bryr seg om å utforske det. Noe "negativt til materalisme og vitenskap" er bare tull og tøys. Det jeg "vet" er begrenset fordi jeg ikke har nok erfaring. Men jeg har jo hørt mye som andre opplever også. Alt som eksisrerer utenfor tid/rom dimensjoner er ufattelig mye tror jeg. Første skritt er å oppdage at vi er mye større enn følelser, kjøtt og blod. Det sies at det er 12 dimensjoner. Fysikere har jo kommet med teorier om det samme nå.

P

Parelius

Gjest
    Sjel innen en platonsk-aristotelisk horisont:

1. Det som har evnen til å bevege (spes. da selvbevegelse), derfor en form for virksomhet.
    2. Det som bekymrer seg (eller som bryr seg)
    3. Det en bekymrer seg om (eller bryr seg om)

(2. og 3. viser til sjel som en refleksiv bevegelse. 1. gir bakgrunnen for at alt levende hos Aristoteles har sjel, også planter og dyr.)

Hos Descartes blir sjel nærmest det samme som selvbevissthet. Noe mer er det også, men ikke noe på langt nært så mystisk som sjelsfrendene på alternativkursene. Verden der ute er blitt sjelsløs, det samme med det menneskelige legeme som noe helt annet og uavhengig av bevisstheten.

Ellers fins det jo mange andre artigheter vedr. sjelen, og de mest ihuga har til og med prøvd å veie den og lokalisere den.

Ellers vil jeg anbefale alternativistene med sin åndelighet å lese den store boken som på norsk heter «Åndens fenomenologi». Tviler på at det er lektyre på helgekurs for alternativbevegelsen; en bok proppet med tenking.

Og når et menneske sier at «sjela mi får du aldri» så vet vi jo alle hva vi mener med det. Blir ikke alternativ i hodet av slikt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Fra før kjenner vi Shakti-steinen. Denne steinen som skal gi bedre HiFi-lyd. Nå har vi fått Shakti-matten. :)

Fra dagens Aftenposten:
    En unge svenske reiste til kloster i Himmalaya og ble munk. Etter noen år der fant han ut at han gjerne ville hjelpe andre mennesker, så han reiste da tilbake til sivilisasjonen.
    Nå selger han Shakti-matten, en spikermatte med 8000 plastpigger. Når man hviler på spikermatta økes blodsirkulasjonen og man får mer energi, føler velvære og en blir avslappet.
    Nå har 300 000 svensker kjøpt matta til 800 kroner. Og nå skal vi i norge få kjenne på matta.

Denne svenske mannen er egentlig mangemillionær allerede. Deler av pengene går til barnehjem og vern av skog.
    Nå lengter han bare tilbake til klostertilværelsen i Himmalaya.

Gjestemedlem, skal ikke du kjøpe ei matte og kanskje bli litt åndelig? :D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hadde han tatt med seg tørket jakmøkk hjem fra himalaya, så hadde han sikkert kunne pushet det på åndssvake og hypokondriske folk med for mye penger og fritid.

N

nb

Gjest
    Lyngen skrev:
    Det sies at det er 12 dimensjoner. Fysikere har jo kommet med teorier om det samme nå.
    Igjen, det er hardcore matematikk. Du finner ikke så mye støtte for ditt syn på "dimensjoner" blant de som skjønner så mye av dette (dvs strengteori). 12 dimensjoner og slikt høres jo både fint og alternativt ut med rom for mye rart. Det har dog fint lite med Åndens makt og lignende å gjøre.

U

utgatt60135

Gjest
    Espen R skrev:
    Nå selger han Shakti-matten, en spikermatte med 8000 plastpigger.
    Tror jeg så den matta på en helsekostbutikk for noen dager siden. Så ut som den kostet 40kr å produsere. God business.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Lyngen skrev:
    Espen R skrev:
    Nå selger han Shakti-matten, en spikermatte med 8000 plastpigger.
    Tror jeg så den matta på en helsekostbutikk for noen dager siden. Så ut som den kostet 40kr å produsere. God business.
    Tja...leste at Michael Fremer nå tester ut dCS Scarlatti CD/SACD system til 80.000 dollar. God business?

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Lyngen skrev:
    Det sies at det er 12 dimensjoner. Fysikere har jo kommet med teorier om det samme nå.
    Igjen, det er hardcore matematikk. Du finner ikke så mye støtte for ditt syn på "dimensjoner" blant de som skjønner så mye av dette (dvs strengteori). 12 dimensjoner og slikt høres jo både fint og alternativt ut med rom for mye rart. Det har dog fint lite med Åndens makt og lignende å gjøre.
    Det er 13 dimensjoner, der en er spesielt viet til Long Play.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    .

Kanskje jeg får kjøpe en og legge under Squeezeboxen min, slikt at musikken blir tilført en åndelig dimensjon. Nå bruker jeg pulsar points under den, men tror jeg har mer svart bakgrunn og kanskje en ekstra oktav i bassen å hente med en slik matte i stedet.

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til den fantastiske utviklingen de siste 10 år; Før var kiropraktorer bannlyst av legestanden - nå blir de anbefalt av leger. Samme også når det gjelder akupunktur - mere og mere anerkjent av legestanden.

Annen helbredelse vil også bli anerkjent. Det er kun snakk om tid...

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Det er jo litt forskjell på kiropraktoren som trykker og gnukker på skjelettet ditt og noen diffuse snåsabølger som kommer susende milevis gjennom lufta?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    Legg merke til den fantastiske utviklingen de siste 10 år; Før var kiropraktorer bannlyst av legestanden - nå blir de anbefalt av leger. Samme også når det gjelder akupunktur - mere og mere anerkjent av legestanden.

Annen helbredelse vil også bli anerkjent. Det er kun snakk om tid...
    Kiropraktikk er sikkert omdiskutert, men det har i allefall en effekt det de gjør på godt eller vondt. Trykker, vrir, skubber og strekker eller hva det nå er de gjør.

Homeopati derimot er overhodet ingenting annet enn ren uforfalsket svindel og humbug. Homeopatisk medisin er kun placebo, og det burde strengt tatt vært forbudt å forlange penger for slik praksis under dekke av at det har noe som helst med helsetjenster å gjøre.

Homeopater er noen forbannede svindlerpakk.

Mye av effekten akupunktur er også ren suggesjon, selv om det sikkert kan ha en viss effekt å stimulere eller lamme noen nervebaner.

Det er ikke det at alt dette er "alternativt" i seg selv som er et problem, men det at alternativene svært ofte er ren svindel og humbug og at det ikke forlanges noe som helst annet enn naive ukebladslesere med for mye penger for å bli et yrke.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    ...Den eneste medisinen som bare hjelper mot tørsten. 8)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Espen R skrev:
    Fra før kjenner vi Shakti-steinen. Denne steinen som skal gi bedre HiFi-lyd. Nå har vi fått Shakti-matten. :)

Fra dagens Aftenposten:
    En unge svenske reiste til kloster i Himmalaya og ble munk. Etter noen år der fant han ut at han gjerne ville hjelpe andre mennesker, så han reiste da tilbake til sivilisasjonen.
    Nå selger han Shakti-matten, en spikermatte med 8000 plastpigger. Når man hviler på spikermatta økes blodsirkulasjonen og man får mer energi, føler velvære og en blir avslappet.
    Nå har 300 000 svensker kjøpt matta til 800 kroner. Og nå skal vi i norge få kjenne på matta.

Denne svenske mannen er egentlig mangemillionær allerede. Deler av pengene går til barnehjem og vern av skog.
    Nå lengter han bare tilbake til klostertilværelsen i Himmalaya.

Nå er det fullt reklamekjør på Shaktimatten, bl.a. på TV2 ;D
    En professor sa i gårsdagens Aftenposten at folk ikke burde la seg lure så lenge det ikke er vitenskapelig dokumentert at matta har noe effekt. Men folk kjøper og bruker den.
    Same old story... ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den homeopatiske svindlerbrigaden får det glatte lag:

Flere organisasjoner og eksperter slakter homeopatisk behandling mot alvorlige sykdommer i fattige land.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=570512

Homeopathy not a cure, says WHO

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8211925.stm

"Those of us working with the most rural and impoverished people of the world already struggle to deliver the medical help that is needed.

"When homeopathy stands in place of effective treatment, lives are lost."

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    På NRK radio i dag.
    Er alternativ medisin bare tull?

http://www.nrk.no/programmer/radio/rett_pa/1.6789919

Absolutt intet nytt i forhold til det som er debattert i denne tråden. Fra den ene parten ble det hevdet at homøopati og akupunktur er svindel med null effekt. Her var det de vanlige argumentene med placebo, innbilt effekt, James Randi, blindtester, snåsamannen, manglende vitenskapelig dokumentasjon osv.
    Den andre parten argumenterte mot feile metoder, manglende holistisk vitenskap, alle sannhetsvitnene som erfarer osv.

Midt oppe i dette slagsmålet mellom de to sidene var det flere innringere på tråden. Blant annet en oppegående mann som snakket svært engasjert. Han fortalte om barnet sitt som hadde vært inne til mange behandlinger hos det tradisjonelle helsevesnet gjennom mange år for kronisk utslett og kløe på kroppen, uten at gutten ble frisk. Så fikk gutten noen piller hos en homøopat og faren konstaterte at gutten var full av utslett på hele kroppen da gutten la seg til å sove den påfølgende kvelden. Det første foreldrene konstaterte var at gutten sov sammenhengende hele natten, det hadde han ikke gjort på flere år. Det andre de konstaterte var at utslettet var helt borte, fullstendig borte. De trodde ikke sine egne øyne. Siden da hadde gutten vært frisk.
    Den som hørte denne historien på radioen med farens glød og engasjement i stemmen ville ikke være i tvil om at historien er sann.

Mannen i studioet som representerte den vitenskapelige siden var enig i at barnet ikke tenkte seg selv friskt. Men at feilen vi gjør er å sette en forbindelse mellom de uvirksomme homeøpatitabelettene og det at gutten ble frisk. Det var kun rene tilfeldigheter som gjorde at gutten ble frisk akkurat den natten, tablettene hadde ingen effekt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Mannen i studioet som representerte den vitenskapelige siden var enig i at barnet ikke tenkte seg selv friskt. Men at feilen vi gjør er å sette en forbindelse mellom de uvirksomme homeøpatitabelettene og det at gutten ble frisk. Det var kun rene tilfeldigheter som gjorde at gutten ble frisk akkurat den natten, tablettene hadde ingen effekt.
    Presis. Tablettene er jo uten virksomme stoffer så derom hersker det jo ingen tvil. Det er dog ikke riktig å se på det som tilfeldigheter som gjør at gutten ble bedre. Men utslett og søvnproblemer er jo noe som svært ofte er psykisk betinget og ikke fysikalsk. Se bare på psoriasispasienter hvor sterkt deres hud reagerer på stress, uro og engstelse. Akkurat det samme gjelder jo for søvnproblemer. Angst, uro og slike ting er ofte vesentlige her, og hva som er de underliggende årsakene til dette er ikke alltid tydelig eller noe pasienten er bevisst om. Det hel kan derfor være så enkelt som at gutten av et eller annet har blitt beroliget eller fått utløp som mentale blokkeringer som igjen har påvirket kroppens kjemiske og nevrale reaksjoner. Om dette skyldes homøopaten eller kontoret hans, et bilde på veggen, en lukt, noen andre mennesker der, noe som har blitt sagt eller oppfattet av foreldre, kontorpersonale, venner, andre pasienter er ikke godt å si noe direkte om. Slik sett har ofte homøopater og andre heksedoktorer noe for seg. Men "medisinene" deres isolert sett er bare innholdsløse drops.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Presis. Tablettene er jo uten virksomme stoffer så derom hersker det jo ingen tvil. Det er dog ikke riktig å se på det som tilfeldigheter som gjør at gutten ble bedre. Men utslett og søvnproblemer er jo noe som svært ofte er psykisk betinget og ikke fysikalsk. Se bare på psoriasispasienter hvor sterkt deres hud reagerer på stress, uro og engstelse. Akkurat det samme gjelder jo for søvnproblemer. Angst, uro og slike ting er ofte vesentlige her, og hva som er de underliggende årsakene til dette er ikke alltid tydelig eller noe pasienten er bevisst om. Det hel kan derfor være så enkelt som at gutten av et eller annet har blitt beroliget eller fått utløp som mentale blokkeringer som igjen har påvirket kroppens kjemiske og nevrale reaksjoner. Om dette skyldes homøopaten eller kontoret hans, et bilde på veggen, en lukt, noen andre mennesker der, noe som har blitt sagt eller oppfattet av foreldre, kontorpersonale, venner, andre pasienter er ikke godt å si noe direkte om. Slik sett har ofte homøopater og andre heksedoktorer noe for seg. Men "medisinene" deres isolert sett er bare innholdsløse drops.
    Åh... tilgi meg en smule misunnelse, men dæven hvor deilig det må være å bare VITE alle svarene. På den annen side har hovmod den leie sideeffekten at den pleier å falle som et korthus en dag.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn