Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Beklager. Men jeg trodde ikke vi snakket om fenomener, men om grunnlaget for vår tiltro til dem. Det er vel derfor Deph snakker om tusser og troll også. De har jo heller ikke særlig mye å gjøre med hverken kulelyn eller kirketjenere ute i fjøsdistriketene.
    Hvilken tiltro du, jeg og Deph har er egentlig uvesentlig. Det som er, det er, uavhenging av vår tiltro til det.
    Helt feil! Det er nettopp det som er poenget. Ikke rart vi snakker forbi hverandre. Og det er nettopp slike ting som gjør Deph til noe mer enn en mann som tidvis sauser ting sammen. Men hver gjør ikke det?
    Men hvorfor nevner Deph tusser, troll, alver og teletorgtjenester i samme åndedrag som Joralf Gjerstad, hva er det han vil med det?
    De har ingen av dem noe rasjonelt grunnlag for vår tiltro til dem. Vitenskap har ikke bare med produkter de skaper å gjøre, men grunnlaget for at vi vet det vi vet. Det du nevner går i samme åndedraget fordi de alle har en ting felles; manglende grunnlag for å ha tiltro til det.

U

utgatt60135

Gjest
    Da mener du alså at vi bare kan ha tillit til etablert vitenskap? Da sier du at vitenskapen har avslørt det meste allerede, og da tror jeg du er temmelig trangsynt. Åndelighet dreier seg i hovedsak om å øke bevissthetsnivået. Det er fysikk det også :).

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Da mener du alså at vi bare kan ha tillit til etablert vitenskap? Da sier du at vitenskapen har avslørt det meste allerede, og da tror jeg du er temmelig trangsynt.
    Det er nettopp det jeg IKKE sier! Hva er det du ikke forstår?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Beklager. Men jeg trodde ikke vi snakket om fenomener, men om grunnlaget for vår tiltro til dem. Det er vel derfor Deph snakker om tusser og troll også. De har jo heller ikke særlig mye å gjøre med hverken kulelyn eller kirketjenere ute i fjøsdistriketene.
    Hvilken tiltro du, jeg og Deph har er egentlig uvesentlig. Det som er, det er, uavhenging av vår tiltro til det.
    Helt feil! Det er nettopp det som er poenget. Ikke rart vi snakker forbi hverandre. Og det er nettopp slike ting som gjør Deph til noe mer enn en mann som tidvis sauser ting sammen. Men hver gjør ikke det?
    Men hvorfor nevner Deph tusser, troll, alver og teletorgtjenester i samme åndedrag som Joralf Gjerstad, hva er det han vil med det?
    De har ingen av dem noe rasjonelt grunnlag for vår tiltro til dem. Vitenskap har ikke bare med produkter de skaper å gjøre, men grunnlaget for at vi vet det vi vet. Det du nevner går i samme åndedraget fordi de alle har en ting felles; manglende grunnlag for å ha tiltro til det.
    Poenget mitt er at min tiltro eller mangel på tiltro, eller det at vitenskapen mangler en objektiv rasjonell forklaring i 2009, betyr ikke at Gjerstad ikke har evner til å heale folk på en måte som ikke har en rasjonell forklaring i dag.

U

utgatt60135

Gjest
    De som har slike evner snakker om energier, alså fysikk. Svært høye frekvensspektre som de fleste i dag ikke ser. De som har disse evnene ser dem, og det har stort sett vært medfødt. Jeg tror vi en dag blir like vante til dem som vi er blitt vant med radiobølger.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Lyngen skrev:
    De som har slike evner snakker om energier, alså fysikk. Svært høye frekvensspektre som de fleste i dag ikke ser. De som har disse evnene ser dem, og det har stort sett vært medfødt. Jeg tror vi en dag blir like vante til dem som vi er blitt vant med radiobølger.
    Gjerstad sier egentlig at evnene hans ligger på ei andelig hylle. Han sier altså at mennesket er mer enn kjøtt og blod. Men åndelighet finnes ikke i en rasjonell virkelighet. Total kollisjon i utgangspunktet.

U

utgatt60135

Gjest
    Espen R skrev:
    Men åndelighet finnes ikke i en rasjonell virkelighet. Total kollisjon i utgangspunktet.
    Å joda... når vi utvikler oss åndelig så ser vi det anderledes tror jeg. Vi har brukt mye energi på materalistisk utvikling, mens det på det åndelige planet så går det svært tregt(men jeg tror fler og fler våkner nå).

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Denne;

De har ingen av dem noe rasjonelt grunnlag for vår tiltro til dem
    Om du da bytter ut rasjonelt med «metodisk»/«metode»? Blir det lettere da? Og så tenke igjennom at ikke enhver «metode» går? Og at metode/rasjonalitet har med det følge regler å gjøre, og at rasjonanelitet har med regler å gjøre?

Det er ikke alltid like greit å gi en god nok definisjon av «viten», men den klassiske forståelse gitt av Platon er i det minste et meget godt utgangspunkt: Viten er sann tro kombinert med grunner.

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Denne;

Om du da bytter ut rasjonelt med «metodisk»/«metode»? Blir det lettere da? Og så tenke igjennom at ikke enhver «metode» går? Og at metode/rasjonalitet har med det følge regler å gjøre, og at rasjonanelitet har med regler å gjøre?

Det er ikke alltid like greit å gi en god nok definisjon av «viten», men den klassiske forståelse gitt av Platon er i det minste et meget godt utgangspunkt: Viten er sann tro kombinert med grunner.
    Økt åndelig forståelse dreier seg ikke om "tro", men å gjøre et stykke arbeid. Meditasjon er en rasjonell metode. Å "arbeide" med å åpne opp for en høyere forståelse (bevissthet). Egentlig tror jeg det handler om å gjenoppdage det vi har glemt.

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Denne;

Økt åndelig forståelse dreier seg ikke om "tro", men å gjøre et stykke arbeid. Meditasjon er en rasjonell metode. Å "arbeide" med å åpne opp for en høyere forståelse (bevissthet). Egentlig tror jeg det handler om å gjenoppdage det vi har glemt.
    Jeg helbredet faktisk et snev av depresjon her om dagen; jeg betraktet lårenes krumning på en vakker artighet som passerte meg mens jeg lot den lette malt finne veien gjennom drikkeeorganene. Absolutt en åndelig opplevelse. Jeg har litt av den samme åndelige opplevelse med vakker arkitektur og en og annen Ferrari.

Meditasjon kan muligens være en en god metode til litt av hvert når det gjeder å få fred i sjelen, men neppe egnet til kurere andres kreft eller få lyd i anlegget.

Men det er jo uansett ikke produktivt dette, når en okke som ikke forholder seg til hva som blir sagt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Denne;

Jeg helbredet faktisk et snev av depresjon her om dagen; jeg betraktet lårenes krumning på en vakker artighet som passerte meg mens jeg lot den lette malt finne veien gjennom drikkeeorganene. Absolutt en åndelig opplevelse. Jeg har litt av den samme åndelige opplevelse med vakker arkitektur og en og annen Ferrari.

Meditasjon kan muligens være en en god metode til litt av hvert når det gjeder å få fred i sjelen, men neppe egnet til kurere andres kreft eller få lyd i anlegget.
    Hmm..jeg tror jeg kan si at jeg aldri har vært skikkelig deprimert siden en gang i 14-15 års alderen. Men det var fra dette tidspunkt jeg begynte med daglig meditasjon, nemlig det å lytte til musikken, virkelig lytte dypt inn i musikken, samtidig rense tankene for alt annet enn total konsentrasjon om musikken. En sammenheng her? :)

P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    Hmm..jeg tror jeg kan si at jeg aldri har vært skikkelig deprimert siden en gang i 14-15 års alderen. Men det var fra dette tidspunkt jeg begynte med daglig meditasjon, nemlig det å lytte til musikken, virkelig lytte dypt inn i musikken, samtidig rense tankene for alt annet enn total konsentrasjon om musikken. En sammenheng her? :)
    Du er vel ekstremt apatisk da. ;)

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Jeg tror det kan være et grunleggende redskap til mer enn "fred i sjelen", men helbredelse er nok medfødte egenskaper. Dog har vi alle denne egenskapen bare den hadde vært utviklet.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    Den bruken av ordet energi man ser i alternative kretser har fint lite med fysikk å gjøre. Den alternative industrien har kidnappet ordet energi og bruker det som en slags allmenngyldig forklaring på alt mulig rart, noe som oppstår av ingenting og flyter rundt i lufta. Energi i fysikken verden kan måles og er et uttrykk for det arbeid som kan utføres av en kraft.

Bruken av ord som høres vitenskapelige og er stjålet fra det vitenskapelige vokabular slik som energi, kvante, frekvens osv. brukes bevisst av den alternative industrien for å gi et skinn av seriøsitet slik at flere mennesker skal kjøpe produktene de selger.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Poenget mitt er at min tiltro eller mangel på tiltro, eller det at vitenskapen mangler en objektiv rasjonell forklaring i 2009, betyr ikke at Gjerstad ikke har evner til å heale folk på en måte som ikke har en rasjonell forklaring i dag.
    Du må også holde muligheten åpen for at Gjerstad faktisk ikke har overnaturlige evner, at healingen hans er en kombinasjon av placebo og at man blir frisk av seg selv. Det som er gjort av forskning på healing har så lanft gitt null resultat og spørsmålet blir hvor lenge man skal holde på og hvor mye penger som skal brukes før man erklærer sporet for dødt. Spør du meg så har man passert den grensen for lenge siden når det gjelder det meste av alternative fenomener.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Du må også holde muligheten åpen for at Gjerstad faktisk ikke har overnaturlige evner, at healingen hans er en kombinasjon av placebo og at man blir frisk av seg selv. Det som er gjort av forskning på healing har så lanft gitt null resultat og spørsmålet blir hvor lenge man skal holde på og hvor mye penger som skal brukes før man erklærer sporet for dødt. Spør du meg så har man passert den grensen for lenge siden når det gjelder det meste av alternative fenomener.
    Tenk om rettsvesenet skulle hatt samme krav til bevisførsel som man forlanger ovenfor. Bli dømt på grunnlag av vitneprov? Glem det. 10 stykker kan se på at du utfører en forbrytelse, likevel går du fri. Det kunne jo være noe vitnene bare innbilte seg..

Når det gjelder Gjerstad så finnes det vitner i hundrevis, som har opplevd at han finner ting som er borte, varmen fra hendene hans (som kjennes kalde ut når du tar han i hånda), diagnosene han stiller uten å kjenne pasientene, og andre uforklarlige fenomener som vitner har opplevd.

Skal man bare se bort fra dette som oppspinn?

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Når det gjelder Gjerstad så finnes det vitner i hundrevis, som har opplevd at han finner ting som er borte, varmen fra hendene hans (som kjennes kalde ut når du tar han i hånda), diagnosene han stiller uten å kjenne pasientene, og andre uforklarlige fenomener som vitner har opplevd.

Selv om noe kanskje er oppspinn og kreativ hukommelse, fantasi og ønske om å ha oppleved noe spennede er det ikke dette som er problemet her.

Det store altoverskyggende problemet er at folk ser sammenhenger og årsaksforhold der de ikke eksisterer, eller i allefall ikke kan påvises å eksistere hvis man går dette litt etter i sømmene.

Det er derfor gjerne ikke det at folk har funnet katten sin, fått varme i fotelanken sin eller løst opp sine muskler som er oppspinn, men heller det at alt dette tilskrives overnaturlige evner, mystiske uforklarlige krefter, ånder, snåsamenn og harelabber, og gjerne krydret med litt eksotisk jargon lånt fra naturfagene for å gi det et skinn av troverdighet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Jeg ikke tror på overnaturlige evner og overnaturlige ting. Bare naturlige evner og naturlige ting.

G

Gjestemedlem

Gjest
    http://en.wikipedia.org/wiki/Health_fraud#The_quacksalver

Opponents of quackery have suggested several reasons why quackery is accepted by patients in spite of its lack of effectiveness:

Ignorance: Those who perpetuate quackery may do so to take advantage of ignorance about conventional medical treatments versus alternative treatments, or may themselves be ignorant regarding their own claims. Mainstream medicine has produced many remarkable advances, so people may tend to also believe groundless claims.

The placebo effect: Medicines or treatments known to have no effect on a disease can still affect a person's subjective perception of their illness, even though no real cure of biological illness is effected. People report reduced pain, increased well-being, improvement, or even total alleviation of symptoms. For some, the presence of a caring practitioner and the dispensation of medicine is curative in itself.

The regression fallacy: Certain "self-limiting conditions", such as warts and the common cold, almost always improve, in the latter case in a rather predictable amount of time. A patient may associate the usage of alternative treatments with recovering, when recovery was inevitable.

Distrust of conventional medicine: Many people, for various reasons including the risk of side effects, have a distrust of conventional medicines (or of the regulating organizations themselves such as the Food and Drug Administration (FDA) or the major drug corporations).

Conspiracy theories: Anti-quackery activists ("quackbusters") are accused of being part of a huge "conspiracy" to suppress "unconventional" and/or "natural" therapies, as well as those who promote them. It is alleged that this conspiracy is backed and funded by the pharmaceutical industry and the established medical care system - represented by the AMA, FDA, ADA, CDC, WHO, etc. - for the purpose of preserving their power and increasing their profits. In the case of chiropractic, the case for a conspiracy was supported by a court decision, ruling that the AMA had engaged in an unlawful conspiracy in restraint of trade "to contain and eliminate the chiropractic profession."[17][18][19]

Fear of side effects: A great variety of pharmaceutical medications can have very distressing side effects, and many people fear surgery and its consequences, so they may opt to shy away from these mainstream treatments.

Cost: There are some people who simply cannot afford conventional treatment, and seek out a cheaper alternative. Nonconventional practitioners can often dispense treatment at a much lower cost.

Desperation: People with a serious or terminal disease, or who have been told by their practitioner that their condition is "untreatable," may react by seeking out treatment, disregarding the lack of scientific proof for its effectiveness, or even the existence of evidence that the method is ineffective or even dangerous.

Pride: Once a person has endorsed or defended a cure, or invested time and money in it, they may be reluctant to admit its ineffectiveness, and therefore recommend the cure that did not work for them to others.

Fraud: Some practitioners, fully aware of the ineffectiveness of their medicine, may intentionally produce fraudulent scientific studies and medical test results, thereby confusing any potential consumers as to the effectiveness of the medical treatment.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Det er derfor gjerne ikke det at folk har funnet katten sin, fått varme i fotelanken sin eller løst opp sine muskler som er oppspinn, men heller det at alt dette tilskrives overnaturlige evner, mystiske uforklarlige krefter, ånder, snåsamenn og harelabber, og gjerne krydret med litt eksotisk jargon lånt fra naturfagene for å gi det et skinn av troverdighet.
    Det er du som tilskriver det som overnaturlige evner, mystiske uforklarlige krefter ånder og harelabber. Det er rett og slett et produkt av din fantasi.
    Jeg tror ihvertfall ikke på overnaturlige evner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvordan det kan ha deg at ikke alt som er basert på anekdoter og observasjoner kan klassifiseres som seriøst, og dermed lett havner i tusser og troll kategorien, og også en indikasjon på hva som skal til for at f.eks. en helbredelsesmetode skal ta steget opp fra denne kategorien og bli tatt seriøst på linje med behandlingsformer som har gjennomgått de samme prosessene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudoscience

The following have been proposed to be indicators of poor scientific reasoning:

Use of vague, exaggerated or untestable claims

Assertion of scientific claims that are vague rather than precise, and that lack specific measurements.

Failure to make use of operational definitions (i.e. publicly accessible definitions of the variables, terms, or objects of interest so that persons other than the definer can independently measure or test them)

Failure to make reasonable use of the principle of parsimony, i.e. failing to seek an explanation that requires the fewest possible additional assumptions when multiple viable explanations are possible

Use of obscurantist language, and misuse of apparently technical jargon in an effort to give claims the superficial trappings of science.
    Lack of boundary conditions: Most well-supported scientific theories possess well-articulated limitations under which the predicted phenomena do and do not apply.

Lack of effective controls, such as placebo and double-blind, in experimental design. (see Scientific control)

Over-reliance on confirmation rather than refutation

Assertions that do not allow the logical possibility that they can be shown to be false by observation or physical experiment (see also: falsifiability)

Assertion of claims that a theory predicts something that it has not been shown to predict. Scientific claims that do not confer any predictive power are considered at best "conjectures", or at worst "pseudoscience".

Assertion that claims which have not been proven false must be true, and vice versa (see: Argument from ignorance)

Over-reliance on testimonial, anecdotal evidence or personal experience. This evidence may be useful for the context of discovery (i.e. hypothesis generation) but should not be used in the context of justification (e.g. Statistical hypothesis testing).

Pseudoscience often presents data that seems to support its claims while suppressing or refusing to consider data that conflict with its claims.This is an example of selection bias, a distortion of evidence or data that arises from the way that the data are collected. It is sometimes referred to as the selection effect.

Reversed burden of proof. In science, the burden of proof rests on those making a claim, not on the critic. "Pseudoscientific" arguments may neglect this principle and demand that skeptics demonstrate beyond a reasonable doubt that a claim (e.g. an assertion regarding the efficacy of a novel therapeutic technique) is false. It is essentially impossible to prove a universal negative, so this tactic incorrectly places the burden of proof on the skeptic rather than the claimant.

Appeals to holism as opposed to reductionism: Proponents of pseudoscientific claims, especially in organic medicine, alternative medicine, naturopathy and mental health, often resort to the "mantra of holism" to explain negative findings.

Lack of openness to testing by other experts

Evasion of peer review before publicizing results (called "science by press conference"). Some proponents of theories that contradict accepted scientific theories avoid subjecting their ideas to peer review, sometimes on the grounds that peer review is biased towards established paradigms, and sometimes on the grounds that assertions cannot be evaluated adequately using standard scientific methods. By remaining insulated from the peer review process, these proponents forgo the opportunity of corrective feedback from informed colleagues.

Some agencies, institutions, and publications that fund scientific research require authors to share data so that others can evaluate a paper independently. Failure to provide adequate information for other researchers to reproduce the claims contributes to a lack of openness.
    Assertion of claims of secrecy or proprietary knowledge in response to requests for review of data or methodology.

Absence of progress
    Failure to progress towards additional evidence of its claims. Terence Hines has identified astrology as a subject that has changed very little in the past two millennia. (see also: Scientific progress)

Lack of self correction: scientific research programmes make mistakes, but they tend to eliminate these errors over time. By contrast, theories may be accused of being pseudoscientific because they have remained unaltered despite contradictory evidence. The work Scientists Confront Velikovsky (1976) Cornell University, also delves into these features in some detail, as does the work of Thomas Kuhn, e.g. The Structure of Scientific Revolutions (1962) which also discusses some of the items on the list of characteristics of pseudoscience.

Personalization of issues
    Tight social groups and granfalloons, authoritarian personality, suppression of dissent and groupthink can enhance the adoption of beliefs that have no rational basis. In attempting to confirm their beliefs, the group tends to identify their critics as enemies.

Assertion of claims of a conspiracy on the part of the scientific community to suppress the results.

Attacking the motives or character of anyone who questions the claims (see Ad hominem fallacy).

Use of misleading language
    Creating scientific-sounding terms in order to add weight to claims and persuade non-experts to believe statements that may be false or meaningless. For example, a long-standing hoax refers to water as dihydrogen monoxide (DHMO) and describes it as the main constituent in most poisonous solutions to show how easily the general public can be misled.

Using established terms in idiosyncratic ways, thereby demonstrating unfamiliarity with mainstream work in the discipline.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    topline skrev:
    HC skrev:
    Tenk om rettsvesenet skulle hatt samme krav til bevisførsel som man forlanger ovenfor. Bli dømt på grunnlag av vitneprov? Glem det. 10 stykker kan se på at du utfører en forbrytelse, likevel går du fri. Det kunne jo være noe vitnene bare innbilte seg..
    Det er ingen som sier at rettsvesenet bør eller skal ha samme krav til bevis, det er ikke sammenlignbart eller relevant. Det er gode grunner til at vitenskapen ikke vektlegger anekdotisk bevis i særlig grad, man ville ikke komme videre innen forskning hvis man aksepterte slike bevis.

topline skrev:

Man kan selvfølgelig godt tro at Gjerstad har spesielle evner basert på historiene om han men skal man bevise slike evner så holder det ikke med anekdotiske bevis. Nå vil jo ikke Gjerstad la seg teste vitenskapelig men de som har gjennomgått vitenskapelig testing har ikke vist seg å ha paranormale evner, det være seg healing, synskhet eller liknende. Kanskje er Gjerstad annerledes men det får vi altså ikke vite sikkert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Det er du som tilskriver det som overnaturlige evner, mystiske uforklarlige krefter ånder og harelabber. Det er rett og slett et produkt av din fantasi.
    Jeg tror ihvertfall ikke på overnaturlige evner.
    Ikke?

Hvordan har det seg da at Snåsamannen og andre med slike "evner" kan bedrive fjernhealing. Hvordan kan denne mannen sitte i stuen sin på Snåsa og trylle deg frisk i din seng i Drammen?

Troen på tusser og troll lever i beste velgående. Men de har fått nye navn. Nå omtales de med navn som til forveksling ligner terminologi fra fysikk og naturvitenskapen: Bølger, frekvenser, kvarker, dimensjoner, høyere energier... jo mer avansert fysikk navnene lånes fra, jo større og sterkere tusse har man funnet. Det er også kraftigere navn fordi de fleste som bruker dem ikke har den fjerneste ide om hva de betyr, men gjenkjenner dem som terminologi fra områder de aller glupeste vitenskapsmenn grisler med. Og så glupe folk driver jo ikke med useriøse saker må vite.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Dersom vi, som et tankeeksperiment, kan velge å tro på noen få av de tusenvis av historier om tilsynelatende uforklarlige sammentreff spesielle enkeltpersoner som f.eks. Manning og Gjerstad har "sett" (jeg tenker da på gjenfinninger, og andre "synske" tilfeller), er det ikke det AT det har funnet sted som er det eksepsjonelle. De fleste av oss kan, i enkelttilfeller, bare komme til å gjette rett, som eksempel vinner noen i Lotto hver helg, ved rene tilfeldigheter. Det som, i fall noen av disse tilfellene skal aksepteres, altså, skiller seg ut, er presisjonsnivået. Det behvøer ikke være antallet treff, det kan bare være det faktum at NÅR de treffer, så er forklaringene så utrolig detaljerte og klare. Jeg liker å forlyste meg med sånne historier som ren underholdning, men må av og til si at når man vet svaret på forhånd, og så hører de "synske" forklare om det de ikke vet noe om, så har enkelte av dem en detaljetreffprosent i enkelttilfeller som går langt utenpå det rimelige og rasjonelle. Som oftest er de like på jordet som hvermannsen, men det er disse udde tilfellene, da, som gir meg visse tanker. Dersom vi sier at de ikke treffer statistisk oftere enn andre, men NÅR de treffer så er det på et helt annet nivå enn oss andre; hvordan kan vi da ved statistikk bevise at de besitter noe spesielt?
    Igjen; jeg ønsker bare sette spørsmålstegn ved hvordan forskning på psi, clairvoynace, helbredende evner etc utføres.
    Uten å bli beskyldt for å tro på tusser og troll, fordi noen ikke TROR noe går an, må det være lov å stille seg mange spørsmål i sakens anledning. Jeg har tidligere nevnt Stapp og hans psi-forskning, som statistisk viser at enkeltpersoner besitter evner til å formidle energi ved tankekraft. Hans forskning er knust, han er selv hånet og latterliggjort, dette til tross for at folk i liten grad har satt seg inn i hans arbeide. De har bare bestemt seg for at det er NØDT til å være humbug.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Dersom vi, som et tankeeksperiment, kan velge å tro på noen få av de tusenvis av historier om tilsynelatende uforklarlige sammentreff spesielle enkeltpersoner som f.eks. Manning og Gjerstad har "sett" (jeg tenker da på gjenfinninger, og andre "synske" tilfeller), er det ikke det AT det har funnet sted som er det eksepsjonelle. De fleste av oss kan, i enkelttilfeller, bare komme til å gjette rett, som eksempel vinner noen i Lotto hver helg, ved rene tilfeldigheter. Det som, i fall noen av disse tilfellene skal aksepteres, altså, skiller seg ut, er presisjonsnivået. Det behvøer ikke være antallet treff, det kan bare være det faktum at NÅR de treffer, så er forklaringene så utrolig detaljerte og klare. Jeg liker å forlyste meg med sånne historier som ren underholdning, men må av og til si at når man vet svaret på forhånd, og så hører de "synske" forklare om det de ikke vet noe om, så har enkelte av dem en detaljetreffprosent i enkelttilfeller som går langt utenpå det rimelige og rasjonelle. Som oftest er de like på jordet som hvermannsen, men det er disse udde tilfellene, da, som gir meg visse tanker. Dersom vi sier at de ikke treffer statistisk oftere enn andre, men NÅR de treffer så er det på et helt annet nivå enn oss andre; hvordan kan vi da ved statistikk bevise at de besitter noe spesielt?
    Igjen; jeg ønsker bare sette spørsmålstegn ved hvordan forskning på psi, clairvoynace, helbredende evner etc utføres.
    Uten å bli beskyldt for å tro på tusser og troll, fordi noen ikke TROR noe går an, må det være lov å stille seg mange spørsmål i sakens anledning. Jeg har tidligere nevnt Stapp og hans psi-forskning, som statistisk viser at enkeltpersoner besitter evner til å formidle energi ved tankekraft. Hans forskning er knust, han er selv hånet og latterliggjort, dette til tross for at folk i liten grad har satt seg inn i hans arbeide. De har bare bestemt seg for at det er NØDT til å være humbug.

Honkey
    Det som er det kritiske her er om disse resultatene kan gjenskapes under kontrollere former, eller om de bare forekommer når ingen slike kriterier er oppfyllt og dermed kun får status som udokumenterte historier, hvor fantastiske de enn måtte være.

Det er ikke et uvanlig fenomen innen vitenskap og forskning at enkeltresultater utført av "ukjente" aktører ikke får noen umiddelbar kredibilitet selv om deres resultater blir publisert. Spesielt hvis resultatene går helt på tvers av det meste annet som er publisert på det samme området. Så de fleste som har forsøkt å revolusjonere sitt felt på denne måten måten har blitt møtt med dyp skepsis, mistro og blitt sett på som useriøs eller i beste fall har bedrevet forskning som ikke holder vann. Dette er en forventet og naturlig prosess. En sorteringsmekanisme som kanskje kan synest urettferedig for dem som har arbeidet med noe, men som er helt nødvendig for å hindre en utvanning og inflasjon av uholdbare endringsforslag.

Det er derfor det er vesentlig å utforme forsøk og metoder som kan la seg gjenskape av andre slik at resultatene og metodene kan gjennomgås og etterprøves. Uten dette på plass vil man derfor aldri kunne nå særlig langt med sine resultater. Men hvis dette foreligger og resultatene kommer og dokumentasjonmengden øker, så vil det etterhvert få den nødvendige tyngde til å bli tatt seriøst og inkorporert som en nyskapende og seriøs del av fagfeltet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Det som er det kritiske her er om disse resultatene kan gjenskapes under kontrollere former, eller om de bare forekommer når ingen slike kriterier er oppfyllt og dermed kun får status som udokumenterte historier, hvor fantastiske de enn måtte være.

Det er ikke et uvanlig fenomen innen vitenskap og forskning at enkeltresultater utført av "ukjente" aktører ikke får noen umiddelbar kredibilitet selv om deres resultater blir publisert. Spesielt hvis resultatene går helt på tvers av det meste annet som er publisert på det samme området. Så de fleste som har forsøkt å revolusjonere sitt felt på denne måten måten har blitt møtt med dyp skepsis, mistro og blitt sett på som useriøs eller i beste fall har bedrevet forskning som ikke holder vann. Dette er en forventet og naturlig prosess. En sorteringsmekanisme som kanskje kan synest urettferedig for dem som har arbeidet med noe, men som er helt nødvendig for å hindre en utvanning og inflasjon av uholdbare endringsforslag.

Det er derfor det er vesentlig å utforme forsøk og metoder som kan la seg gjenskape av andre slik at resultatene og metodene kan gjennomgås og etterprøves. Uten dette på plass vil man derfor aldri kunne nå særlig langt med sine resultater. Men hvis dette foreligger og resultatene kommer og dokumentasjonmengden øker, så vil det etterhvert få den nødvendige tyngde til å bli tatt seriøst og inkorporert som en nyskapende og seriøs del av fagfeltet.
    Et av problemene er jo at hvis en person ikke på noen måte kan skru av og på disse "evnene", men av og til bare treffer helt fantastisk rett, drømmer hvem som skal dø, ser sykdommer i mennesker, hva som helst sånne saker, hvordan kan man bevise noe som helst uten å være der akkurat når det skjer? Laboratorieforsøk kan ikke under noen omstendighet dokumentere et menneskes liv! Sett at man bare har en sånn opplevelse i et helt liv?
    Som en artig historie kan jo f.eks boka om SS Titan som kom ut noen år (ca 20 år, tror jeg) før Titanic ble bygget, nyttes som eksempel. Historien har utrolige likheter med det som faktisk hendte med Titanic. http://en.wikipedia.org/wiki/Morgan_Robertson Muligens innenfor det som kan ansees som tilfeldigheter, men det er vel i grenseland. Verden er full av slike historier, og det er muligens en smule sneversynt å si at så lenge vi ikke kan verifisere det i laboratoriet, så er det umulig. Som med kulelyn. Eller som med Aspect-forsøket, som viser at et elektron er overalt og ingensteds på samme tid. Forstå det den som kan.
    (Sammenligning Titan / Titanic her: http://en.wikipedia.org/wiki/Futility,_or_the_Wreck_of_the_Titan )

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Et av problemene er jo at hvis en person ikke på noen måte kan skru av og på disse "evnene", men av og til bare treffer helt fantastisk rett, drømmer hvem som skal dø, ser sykdommer i mennesker, hva som helst sånne saker, hvordan kan man bevise noe som helst uten å være der akkurat når det skjer? Laboratorieforsøk kan ikke under noen omstendighet dokumentere et menneskes liv! Sett at man bare har en sånn opplevelse i et helt liv?
    Har man bare en slik opplevelse så kan, som du er inne på, det ikke brukes til å verifisere noe som helst fordi det godt kan være en pussig tilfeldighet. Gjennom et helt liv drømmer man ganske mye, og noen ganger endres også erindringene om hva som var drøm seg og blander seg med annen informasjon. Så man får heller slå seg til ro med at dette var artig, underlig og glede eller forundre seg over dette uten å måtte søke noen forklaring på det, eller lete etter andre historie fra "sysnske" personer, finne frem Nostradamus eller profeter.

De aller fleste har vel selv opplevd å plutselig få en tanke eller følelse som har vist seg å sammenfalle med faktiske begivenheter, og latt seg forundre av dette.

Som en artig historie kan jo f.eks boka om SS Titan som kom ut noen år (ca 20 år, tror jeg) før Titanic ble bygget, nyttes som eksempel. Historien har utrolige likheter med det som faktisk hendte med Titanic. http://en.wikipedia.org/wiki/Morgan_Robertson Muligens innenfor det som kan ansees som tilfeldigheter, men det er vel i grenseland. Verden er full av slike historier, og det er muligens en smule sneversynt å si at så lenge vi ikke kan verifisere det i laboratoriet, så er det umulig. Som med kulelyn. Eller som med Aspect-forsøket, som viser at et elektron er overalt og ingensteds på samme tid. Forstå det den som kan.
    Enkeltepisoder kan jo som sådan ikke gjenskapes. Men det handler like mye om å finne ut under hvilke omstendigheter et fenomen inntreffer, slik at man kan øke muligheten for å observere det ved å gjenskape disse. Men uten at man har hverken tilstrekkelig dokumentasjon eller en holdbar forklaring basert på annen dokumentert vitenskap så har man heller ikke grunnlag for å se på fenomener som annet enn observasjoner. Men hvis man allerede har fullstendig gode forklaringer på et fenomen, som eksempelvis fenomenet fata morgana i en ørken, så kan man på bakgrunn av etablert kunnskap i fysikk og optikk fastslå med overveinde sannsynlighet at dette ikke skyldes djevler i ørkenen som prøver å lokke uforvarende ut i sandødet til utmattelse og død, heller ikke at dette er straffedom fra Jesus, at det skyldes hemmelige CIA forsøk med strålevåpen, at det er feberfantasier eller at det er en sublim reklame for MacMilkshake.

Men spør du de fire på bildet under, spesielt hvis det ikke har noen kjennskap til fenomenet så vil de nok alle sverge på at de med egen øyne SÅ fjellene i bakgrunnen. Så selv om man kan stole på deres observasjoner, så kan man ikke nødvendigvis stole på hvilken forklaring de har på fenomenet. Og skulle de ha observert en svart katt, en kappekledd mann, en brennede busk eller snakket med noen andre som hadde en livlig leirbålshistorie like før... så er det ikke godt å si hva dette ville blitt tilskrevet.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    En gang fortalte en synsk healer at jeg om få dager ville få et brev fra en som var veldig glad i meg. Det stusset veldig over dette fordi jeg ikke visste om noen som kumme gjøre det. Jeg har ikke fått noe slikt på kanskje 10 år. Dagen etter lå det et håndskrevet brev i postkassa. Jeg skjønte ingenting etterhvert som jeg begynte å lese, for dette var fine ord om meg selv. Jeg sperret opp øynene da jeg så underskriften. Det var meg selv som hadde skrevet det for lenge siden. Postet av en lærer 10 år senere.

Jeg har hatt mange "synske" opplevesler, men slike ting er vanskelig å bevise (det skjer jo der og da), og vanskelig å etterprøve siden det skjer der og da. Jeg har heller aldri tenkt på bevis når slike ting skjer. Det tror jeg gjelder de fleste andre også. Siste gang var de en ung dame som kanaliserte fra mitt høyere selv (sjelen). Hun traff innertier på mine utfordringer nå. Men det kan jeg ikke bevise, ei heller er det noe interessant for meg. Jeg går i terapi nå med forståelse for at vi har en sjel. Det som skjer er veldig interessante uten at jeg vil utdype det. Snart skal jeg på kanaliseringskurs, hvor vi lærer å åpne opp for høyere bevissthet.

At folk som ikke har søkt noen erfaring fra andre og som ikke har opplevd noe selv tar slike ting som "oppspinn" fordi de ikke finner noen rasjonell forklaring er fullt ut forståelig. Skal man forsøke å forstå det selv må man enten søke info fra et stort antall som har gjort det eller søke erfaring selv. Det nytter ikke å gå til fysikklærereren for å få svar på ting han ikke vet noe om.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    At folk som ikke har søkt noen erfaring fra andre og som ikke har opplevd noe selv tar slike ting som "oppspinn" fordi de ikke finner noen rasjonell forklaring er fullt ut forståelig. Skal man forsøke å forstå det selv må man enten søke info fra et stort antall som har gjort det eller søke erfaring selv. Det nytter ikke å gå til fysikklærereren for å få svar på ting han ikke vet noe om.
    Man kan ha stor glede og nytte av opplevelsene og erfaringene som man kan gjør med slike psykens eksperimenter. Det kan være utviklende og givende uten at man trenger å henge seg for mye opp i hvordan mekanismene virker. Skreller man av mytologien er mange av religionens, mystikkens og alternativbevegelsens metoder like virkningfuille og utfordrende fremdeles, og noen ganger kan det riktignok være mye mer virkningsfult å bruke symbolikk og mytologi som virkemidler. Det er uproblematisk. Men hvis man henger seg opp i symbolikken i seg selv og tilskriver den en objektiv realitet i stedet for å konsentrere seg om effekten, opplevelsen og virkningen så mister man fokus og havner uti dogmatikkens støvete blindgater. Da taper man både den reelle verdien av det man holder på med, samtidig som man lett plumper uti hver eneste søledam av mislykkede forklaringsforsøk og blir lett stående igjen tilsmusset og med en fremtoning til allmen forlystelse.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    Dette høres religiøst ut, Personlig så kjøper jeg det ikke, jeg må ha bevis. Det må være mulig å forstå disse fenomenene innenfor definerte rammer og forklart på en presis rasjonell måte for at jeg skal kunne anse det som realiteter. Mye er forresten forklart innenfor psykologien allerede.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Dette høres religiøst ut, Personlig så kjøper jeg det ikke, jeg må ha bevis. Det må være mulig å forstå disse fenomenene innenfor definerte rammer og forklart på en presis rasjonell måte for at jeg skal kunne anse det som realiteter. Mye er forresten forklart innenfor psykologien allerede.
    Jeg aksepterer dette fullt ut. Problematisk blir det først når man, basert på manglende bevis, evt manglende muligheter til bevis, avfeier dette som tøv på mest mulig arrogant vis (ref. annen debattant i denne tråden ;) !! ), fordi man selv har bestemt at det ikke kan være annet enn nettopp tøv!
    De fleste argumenter benyttet MOT fenomenene vi diskuterer i denne tråden kan uten endring også benyttes om kulelyn, men hvorfor er disse akseptert som et fysisk, naturlig fenomen, mens clairvoyance IKKE er det? Begge deler kan vise til et utall observasjoner, tross alt.

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Dette handler ikke om religion i det hele tatt. Prøv selv er mitt enkle budskap for de som er nysgjerrige. Før det synes jeg dere bør ha litt respekt for at andre kan ha mer erfaring. Forklaringsmodeller burde jeg være mer forsiktig med :).

U

utgatt60135

Gjest
    Men burde ikke programmene som gikk på TV-Norge være ganske så oppsiktvekkende for "ikke troende"? Jeg vil tro det er vanskelig å avfeie mye som kom frem der som oppspinn.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    Men burde ikke programmene som gikk på TV-Norge være ganske så oppsiktvekkende for "ikke troende"? Jeg vil tro det er vanskelig å avfeie mye som kom frem der som oppspinn.
    Hvilket(e) program er det du mener ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Personer med virkelig synske evner, slik som Westerlund, de stiller ikke spørsmål, fordi spørsmålet i seg selv sender svaret bort.
    Synske personer føler på vibrasjoner uten å tolke det han/hun føler. Derfor Westerlund bare f.eks skisserer på et ark de viberasjoner hun mottar. Pointet er at synske personer må ut av det rasjonelle og inn i en annen ikke-tid dimensjon.

Men her skal du og Gjestemedlem ha de de synske inn i den rasjonelle virkeligheta for å finne rasjonelle svar. Prøv å tenk utenfor boksen.

U

utgatt60135

Gjest
    Espen R skrev:
    Pointet er at synske personer må ut av det rasjonelle og inn i en annen ikke-tid dimensjon.
    Ja, jeg bare mente at hvis vi hadde forstått mer av "den andre siden" så hadde det kanskje ikke vært så irrasjonelt. Akkurat som folk i gamle dager ville ha kalt mobiltelefoner irrasonelt.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Espen R skrev:
    Synske personer føler på vibrasjoner uten å tolke det han/hun føler. Derfor Westerlund bare f.eks skisserer på et ark de viberasjoner hun mottar. Pointet er at synske personer må ut av det rasjonelle og inn i en annen ikke-tid dimensjon.
    Hva blir det neste? Jomfrufødsel? Her må troen tydeligvis være sterk.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    Åndenes makt og regresjonsprogrammene.
    Åndenes makt synes jeg er meget lite troverdig. Det er godt mulig at personene som deltar i Åndenes makt tror på egne evner men jeg har ikke sett noe i disse programmene som ikke enkelt kan forklares rasjonellt. Produksjonen er sleip og manipulativ.

Hvis du med Regresjonsprogrammene sikter til Lisa Williams og hennes like så synes jeg disse programmene er meget betenklige. Åndenes makt er lett underholdning som forsåvidt ikke skader noen mens disse seansene som Williams bedriver er standard 'cold reading' av personer i en meget sårbar situasjon, alt i profittens navn. Jeg anser Williams og hennes like å være kaldblodige svindlere og hele opplegget er i mine øyne en avskylig utnyttelse av mennesker i sorg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn