Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Unplugged skrev:
    Selvsagt finnes det useriøse aktører, men jeg tror det er langt fler som er seriøse enn det man ofte får inntrykk av. Hvordan kjenner man igjen en seriøs healer? Det er noen kjennetegn:
    - De er trygge på sine egne evner
    Det er nok de aller fleste som opererer i dette markedet. Mangel på selvtillitt, selvkritiske evner og generelt magemål omkring sine ferdigheter ser ikke ut til å være særlig utbredt.

Jeg kjenner til mange healere som ikke passer til din beskrivelse. Jeg glemte et punkt som er viktig sammen med det å være trygg på sine evner: Å være ydmyk i forhold til dem.

- De lover ikke noe som helst
    Deres markedsføring enten direkte eller indirekte og fortellinger om forundelige lidelser de har kurert er jo akkurat å love i ganske sterke ordelag, faktisk mye sterkere enn ordentlige leger gjør. De fleste som henfaller til slike har nok en sterk forventning om at de skal bli frisk, kurert og ungdommelig sprek igjen. Kreft, lam, blind, død? Ingen hindring, hvis det ikke skjer noe er det deg det er noe galt med som ikke er sterk nok i troen eller har et "åpent nok sinn". Enhver negativ tilbakemelding vil jo ba bare bekrefte at det er noe galt med deg som ikke er mottakelig for helbredelsen, da har du et lukket sinn (en sinnslidelse mon?), ikke verdig nok (en synder som skal ende i fortapelsen?), så bedre da å kjenne ekstra godt etter og se om det ikke finnes noe som nå er blitt bedre ,eller eventuelt finne på et eller annet som du nå er kurert for fremfor å pådra deg slik negativ oppmerksomhet og påfølgende mistroiskhet fra omgivelsene.

Det er ikke uvanlig i arbeidslivet at man markedsfører seg. Det å markedsføre seg er ikke det samme som å love noe som helst. Markedsføring er tiltrekning. Når folk ringer for å bestille time, og før en healing eventuelt starter, er det viktig å sørge for at kunden/pasienten er klar over at det ikke finnes noen garantier, og at hvis man ønsker å bli helbredet fra for eksempel kreft, bør man definitivt følge det legen ber om. Healing kan muligens virke lindrende der og da, men det er uhyre sjelden at healing kan helbrede kreft, selv om det finnes slike tilfeller. Dette gjelder de fleste sykdommer. Ønsker du å bli kvitt en sykdom følger du rådene til legen din, først og fremst. En healer som påstår noe annet, og markedsfører noe annet, er definitivt useriøs.

Kan hende noen tenker som du beskriver over, men jeg tror de blir færre. Tror det er fler og fler som har dannet seg et realistisk bilde av hva en healer kan og ikke kan.

- Den som skal bli healet blir bedt om å ha et åpent sinn
    Ja det er nok i aller høyeste grad påkrevd om man skal forvente noe som helst av positive "resultater" av slike seanser.

Et åpent sinn forsterker resultatet, et lukket sinn er en begrensende faktor, selv om healing kan finne sted likevel. Og beklager å måtte si det, Gjestemedlem, men det er ikke uvanlig at resultater oppnås etter en healingseanse, men det er ikke sikkert man får det resultatet man ønsker seg. Det nytter ikke å gå til en healing og spørre om healeren kan heale vekk feks ryggsmerter som man har hatt i en årrekke, uten at legene har kunnet gjøre noe med det.

- De jobber gratis, eller tar et lite honorar.
    Det er jo enestående som bransje at det forventes at man skal måtte jobbe gratis for å bli tatt seriøst. Det er jo også en noe smålig og merkelig holdning til folk at man ikke er villig til å betale hvis effekten er så til de grader fantastiske og mirakuløs som det berettes om. Hvem andre forlanger man av eller forventer man skal jobbe gratis for en? Kanskje ikke så rart at resultatene er så overdrevent postitive da, hvis man bruker slik omtale som alternativ betalingsform.
    Hva som kan forventes at en healer skal ta i betaling er jo et interessant tema. Det har vært tatt opp tidligere i denne tråden og det virker som mange mener at en healer er svindler og bedrager hvis han eller hun forlanger et honorar for å foreta en healing. Det er på denne bakgrunnen jeg tok med det å jobbe gratis som et eksempel på en seriøs healer.
    Her er jeg enig med deg langt på vei, da jeg mener at det er en selvfølge at en healer kan forlange betaling på lik linje med hvem som helst annen yrkesgruppe. Snåsamannen får jo gjøre som han vil, men det er faktisk ikke noe galt i å forsøke å leve av healing. Som sagt har jeg en venn som gjør det, og det er ikke noe attraktivt yrke, han er avhengig av annen inntekt for å få hjulene til å gå rundt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det var noen som fortalte at Snåsamannen er i Bergen i dag. Så hvis noen har kreft eller andre skavanker så er det bare å stille seg i køen hos Nordli bokhandel for en autograf og mirakelur.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Det var noen som fortalte at Snåsamannen er i Bergen i dag. Så hvis noen har kreft eller andre skavanker så er det bare å stille seg i køen hos Nordli bokhandel for en autograf og mirakelur.
    Da jeg starten tråden var opplaget på boka nådd 50 000. Nå er den nådd 90 000. Siden snåsamannen var trekkplastret på Grosvold NRK1 i kveld, skal vi tippe 100 000 før julaften?

Til Dephs store fortvilelse. Jeg spår at de store forlagene nå kommer til å hive seg på alternativbølgen. Skal 2009 bli det store "alternativåret" på bokfronten? Skal vi få lese om spøkelser, tusser og troll, nisser og alver? Eller hva sier du Depp? Deppa nå...? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Til Dephs store fortvilelse. Jeg spår at de store forlagene nå kommer til å hive seg på alternativbølgen. Skal 2009 bli det store "alternativåret" på bokfronten? Skal vi få lese om spøkelser, tusser og troll, nisser og alver? Eller hva sier du Depp? Deppa nå...? ;D
    Neida på ingen som helst måte. Jeg har mye fantasylitteratur i bokhyllen selv. Alltid vært stor fan av Tolkien og etterfølgere.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Neida på ingen som helst måte. Jeg har mye fantasylitteratur i bokhyllen selv. Alltid vært stor fan av Tolkien og etterfølgere.
    Da er du vel temmelig klar for å ta steget videre?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Da er du vel temmelig klar for å ta steget videre?
    Har fremdeles 'Anathem' liggende klar til lesing. Den ser ut som en passe mellomting mellom virkelighet, fantasi og filosofi.

Men snåsaboken blir vel omtrent som å abonnere på 'Det Beste' vil jeg tro. Noe mer nitrist enn å lese anekdoter fra virkeligheten om folk som har hatt vondt i en fot, for nå nå ikke å ha vondt i den lenger... kan jeg vanskelig forestille meg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Tema på Redaksjon1 kl 20.25, NRK1 i kveld:
    Snåsamannen møter legevitenskapen!

Kan jo bli riktig så interessant i ettertid å fortsette debatten her på sentralen, hvis folket ser på.. ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Det skal jeg prøve å få med meg :)

Tipper konklusjonen blir noe lignende som Gjestemedlem har predikert her inne: Man kan ikke benekte at dette kan virke på noen. Imidlertid kan man ikke ta folks løsrevne historier til inntekt for noe i tillegg til at det ikke finnes vitenskaplige studier som viser at dette er en behandlingsform som har effekt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Greven skrev:
    Det skal jeg prøve å få med meg :)

Tipper konklusjonen blir noe lignende som Gjestemedlem har predikert her inne: Man kan ikke benekte at dette kan virke på noen. Imidlertid kan man ikke ta folks løsrevne historier til inntekt for noe i tillegg til at det ikke finnes vitenskaplige studier som viser at dette er en behandlingsform som har effekt.
    Gjestemedlem har jo helt tydelig sidestilt snåsamannen med hekser, tussser og troll, samt andre morsomme fantasifigurer som hører til i folkloren. Og at den eventuelle helbredende effekten "behandlinga" har, skyldes at folk selv tror seg frisk.
    Spørsmålet er om vi skal grave hodet ned i sanden og late som om fenomener som snåsamannen demonstrerer ikke eksisterer før det finnes vitenskapelig dokumentasjon?

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    Jeg starter her. Har altså IKKE lest foregående antall innlegg, men etter mitt syn er dette et utslag av at pendelen svinger tilbake. Når alt kan forklares, hva er da igjen...

Om du ikke blir lykkeligere av 32 jakker i klesskapet. 8 biler i garasjen. 400 BOA, 4 Super high-end anlegg i kåken osv. Da kommer andre ting inn i bildet og blir interessante...

I Japan selges nå mindre teknologi enn tidligere. Det kan være fordi ingen egentlig føler seg lykkeligere over å ha "siste" gadget...den er død, kald, metall, plast...mellom menneskelige relasjoner betyr mer?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Det kunne jo vært interessant å få Gjestemedlems kommentarer til programmet. Tenker da spesielt på hva advokat Cato Schiøtz sa i studio vedrørende snåsamannens synske evner, og hans personlige vitnemål og opplevelser med snåsamannen. Cato Schøitz sa at den som bestrider Gjærstads klarsynthet, han må befinne seg i en ubegrunnet skeptisk hengemyr. Er du fremdeles i hengemyra, Gjestemedlem?

Det ble sagt at Gjærstads evner neppe er egnet til å skulle etterprøves i vitenskapelige sammenhenger fordi snåsamannens evner ligger i en etage der hvor vitenskapen ikke hører hjemme, nemlig den åndelige etage. Og kanskje det nå er på tide å forkaste den reduksjonistiske modellen av mennesket?

Og vedrørende dette med placeboeffekten og at folk "tenker seg selv friske", dette er også irrelevant med tanke på at Gjærstad har diagnosert og helbredet små barn, helt ned til 18 måneder gamle.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Høres interessant ut, skal få sett innslaget seinere i dag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Det kunne jo vært interessant å få Gjestemedlems kommentarer til programmet.
    Jeg prøvde å se på linken. Men den spiller av med under 1fps og ser ut som et lysbildeshow mer enn en film. Har samme problemet med andre NRK-streamer. Går greit de føste 4-5 sekundene så henger det seg opp og henger og hakker. Bedriten teknisk løsning av NRK. :(

Tenker da spesielt på hva advokat Cato Schiøtz sa i studio vedrørende snåsamannens synske evner, og hans personlige vitnemål og opplevelser med snåsamannen. Cato Schøitz sa at den som bestrider Gjærstads klarsynthet, han må befinne seg i en ubegrunnet skeptisk hengemyr. Er du fremdeles i hengemyra, Gjestemedlem?] Tenker da spesielt på hva advokat Cato Schiøtz sa i studio vedrørende snåsamannens synske evner, og hans personlige vitnemål og opplevelser med snåsamannen. Cato Schøitz sa at den som bestrider Gjærstads klarsynthet, han må befinne seg i en ubegrunnet skeptisk hengemyr. Er du fremdeles i hengemyra, Gjestemedlem?]Tenker da spesielt på hva advokat Cato Schiøtz sa i studio vedrørende snåsamannens synske evner, og hans personlige vitnemål og opplevelser med snåsamannen. Cato Schøitz sa at den som bestrider Gjærstads klarsynthet, han må befinne seg i en ubegrunnet skeptisk hengemyr. Er du fremdeles i hengemyra, Gjestemedlem?] Tenker da spesielt på hva advokat Cato Schiøtz sa i studio vedrørende snåsamannens synske evner, og hans personlige vitnemål og opplevelser med snåsamannen. Cato Schøitz sa at den som bestrider Gjærstads klarsynthet, han må befinne seg i en ubegrunnet skeptisk hengemyr. Er du fremdeles i hengemyra, Gjestemedlem?
    Jeg tar sjansen på å være for skeptisk og faktisk gå glipp av et par merkeligheter, enn å kaste skepsis på bålet og virre hodleøst rundt på godtroenhetens hav. Skepsis er en sunn egenskap som hjelper deg mot å bli lurt, svindlet eller gå seg vill en en religiøs drømmeverden som man vanskelig kommer seg ut av uten profesjonell hjelp. Uten skepsis er du et lett offer. Reklame, svindel, lureri, press, probaganda, religion, du blir fort et offer hvis man kaster skepsisen.

Det er jo ikke noen nytt at endel folk står frem og forteller om deres opplevelser og at de har det bedre etter å ha besøkt mannen. At man henter frem en mann med advokattittel endrer jo ikke nå på det. Jeg betviler ikke oppriktigheten i deres vitnemål og at alt for det for dem faktisk går meget bedre nu.

Men poenget mitt er jo at det ikke er slike guber i seg selv som helbreder noe som helst. Men at noen får psykiske reaskjoner etter time med mannen og at disse kan få helt reelle utslag ved at kroppen tar seg sammen. Svært mye av de plager folk her er psykosomatiske. Men det gjør dem ikke innbilte eller falske av den grunn.

Det ble sagt at Gjærstads evner neppe er egnet til å skulle etterprøves i vitenskapelige sammenhenger fordi snåsamannens evner ligger i en etage der hvor vitenskapen ikke hører hjemme, nemlig den åndelige etage.
    Presis. Og der hører det hjemme også. I religionens, underholdningene og fantasiens etage. Og det er en riktig trivelig etage det, med mye spennede innhold som man kan kose seg med og ha gode opplevelser med, men som når det kommer til stykket ikke egentlig holder vann når man skrur på lyset.

Og kanskje det nå er på tide å forkaste den reduksjonistiske modellen av mennesket?
    Det er rom for både doktorer, heksedoktorer og psykiatere. De utfyller gjerne hverandre.

Og vedrørende dette med placeboeffekten og at folk "tenker seg selv friske", dette er også irrelevant med tanke på at Gjærstad har diagnosert og helbredet små barn, helt ned til 18 måneder gamle.
    Barn blir syke, barn blir friske. Ofte skal det ikke mer enn noen dager til så er man kvitt en forkjølelse eller en barnesykdom eller litt onter. Man skal være mer forsiktig med å tillegge for mye fantastiske egenskaper til vidunderkurer og trollmenn som har medvirket i mellomtiden.

Du kan jo intervjue 25 lottomillionærer og få dem til å vurdere verdien av å investere pengene dine i tippekiosken også.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Det slår meg nok en gang at det tydeligvis finnes mer mellom himmel og jord enn hva selv produktkatalogen til Nordost tar høyde for ??? ;D

Mvh. RS

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Bedriten teknisk løsning av NRK. :(
    Her hos meg funker krinken bare med IE, ikke Firefox. Kan jo forsøke med den om du føler for det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Deph, jeg prøvde å streame programmet via IE og mobilt brdbånd her på Storo, funket som bare det.
    Jeg tror du er nødt til å installere en ny nettleser slik at du får sett programmet, hvis dette skal ha en relavans å diskutere.

Men følgende sitat fra deg vedrørende begrepet åndelighet:
    "Presis. Og der hører det hjemme også. I religionens, underholdningene og fantasiens etage. Og det er en riktig trivelig etage det, med mye spennede innhold som man kan kose seg med og ha gode opplevelser med, men som når det kommer til stykket ikke egentlig holder vann når man skrur på lyset."
    Hvilket lys? Det vitenskapelige lyset? Ser du ikke selvmotsigelsen her?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er mange som inntar den enkle holdningen til slikt at jeg vil ikke se og jeg vil ikke høre om ting jeg ikke har lært på skolen og som jeg ikke kan forklare. Men det er hyggelig at Snåsakailln ikke tar betalt og har veldig omsorg for folk og at han sender folk til legen dersom de trenger legehjelp.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Apropos lys; Einstein trodde det fantes en skaper ::)

Mvh. RS

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    BT skrev:
    Det er mange som inntar den enkle holdningen til slikt at jeg vil ikke se og jeg vil ikke høre om ting jeg ikke har lært på skolen og som jeg ikke kan forklare. Men det er hyggelig at Snåsakailln ikke tar betalt og har veldig omsorg for folk og at han sender folk til legen dersom de trenger legehjelp.
    Ikke bare det, men han takket legevitenskapen for sine nye knær og at han er i livet i dag. Generelt sett oppfordrer han folk til å ta kontakt med legen sin.
    Men vi fikk jo også vite at det er flere leger som blir behandlet hos Gjærstad.

Kanskje på tide at vitenskap og det alternative snart møtes?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Må si jeg jeg holder en knapp på vår mann fra Snåsa, når jeg leser slike ting som det her:

Vitnesbyrd
    Røyken: Takk for en god kanal. Vi sådde inn kr. 3000,- til TV kanalen. Helt uventet fikk vi kr. 16000,- igjen på skatten.
    …din Far som ser i det skjulte, Han skal lønne deg i det åpenbare…(mat 6. 4 )

Kolbotn: Har blitt helbredet etter årelange plager med ørene. Nå har også økonomien blitt bedre etter at jeg lærte om tienden.

Anonym: Ble så velsignet av TV kanalen. Bestemte meg for å gi en gave på kr. 2000. Neste kveld kjente jeg en varme og ble helbredet gjennom kunnskapsord.

Kristiansand: Mann fikk en negativ rapport fra legen i dag. Er ved godt mot og øker månedsbeløpet fra 500-1000 kr.

Lillehammer: Lærte om tienden i september. Har nå fått en bedre økonomi og penger igjen på skatten.

Etne: Har blitt så velsignet etter at jeg begynte å gi tiende til Visjon Norge. Fått masse gode ting, og sår inn i kveld kr. 2500,-.

Flere forteller: Dere ba for økonomien min, og den har blitt mye bedre.
    Hedmark: Kvinne opplevde sterkt misjonskall som jente. Hun er i dag 80 år. Livet tok en annen retning og misjonsgjerningen ble det ikke noe av. Nå tar hun opp sverdet igjen og gir kr. 20000,- til TV misjonen.

Kvinne forteller at Gud har velsignet økonomien etter at hun begynte med tienden og de hellige gaver. Hennes sønn har også begynt å interessere seg for bibelen og kristen tro.

Buskerud: Takker for forbønn under en vanskelig tid. Vi har gitt våre gaver. Har ikke alltid sett resultater i kroner og øre, men vi er velsignet. Pengene har blitt så drøye, og vi har det vi trenger til.

Nordland: Enke, plutselig alene om alle utgifter. Før var vi to. Jeg har fulgt med tv visjon Norges tv sendinger og praktiserer det med å gi. Jeg har faktisk økt gavebeløpet. På forunderlig vis ser jeg at regningene blir betalt. Faktisk har jeg bedre råd nå, enn før.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Deph, jeg prøvde å streame programmet via IE og mobilt brdbånd her på Storo, funket som bare det.
    Jeg tror du er nødt til å installere en ny nettleser slik at du får sett programmet, hvis dette skal ha en relavans å diskutere.
    Det er ikke browseren som er problemet. Samme i både Opera og IE. Har også prøvd å streame NRK programmer direkte til VCL uten hell. Men skal se om jeg finner ut av det.

Det vitenskapelige lyset? Ser du ikke selvmotsigelsen her?
    Ingen motsigelse. Jeg påpeker bare verdien av å skille fantasi eller "åndelighet" fra den materielle verden som vi lever og ånder i. Men aller mest at det er forskjellige krav til dokumentasjon innen vitenskapen og innen åndeligheten. Den vitenskapelige metode er rigid og kvalitetssikrende, det åndelige og religiøse har ikke slike krav men stiller stort sett som eneste kriterium at man har et åpent sinn.

Begge deler er verdifult, men det er viktig å kunne skille dem fra hverandre og ikke koke det sammen til en alternativ gumbo, selv om det sikkert smaker fortreffelig hvis man er heldig med doseringen av eksotiske krydderier.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Mannen ser hyggelig og sympatisk ut, og mange her glede av hans tjenester. Fint og flott og hyggelig. Han er overhode ikke et problem, ei heller den oppmerksomhet han får. Men mange lar seg rive med og bruker hans historier som alibi for å tro på hva som helst av hottentotteri, og ser enhver innvending fra profesjonelt medisinsk hold som en konspirasjon.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Vitenskapen og det alternative kan aldri møtes. Dette viser en grunnleggende missforståelse om hva dette egentlig dreier seg om.

Når det gjelder skolemedisin er det slik at man forsøker å ha "bevis" via gode studier for at det man gjør har effekt. Man kan på ingen måte forklare årsaksmekanismene bak hver behandlingsmetode innen skolemedisinen. Alternativmedisin har på den annen side ingen krav eller ønske om å gjøre forsøk på å forstå, beskrive årsaksmekansimer eller gjøre studier som kan dokumentere effekten. I det øyeblikket man gjør det (og kan konkludere positivt), er ikke behandlingsmåten lenger "alternativ".

Det virker i denne tråden også som om mange tror at skolemedisinen benekter eksistensen av fenomener fordi det ikke stemmer med boka. Slik er det ikke og om noen bare kunne vise gode studier som viser at en spesiell behandling har effekt er det nok til å tro på den. Slike studier er ikke vist for alternative metoder og det virker meningsløst å trekke frem enkeltepisoder for å bevise effekten.

Ellers positivt at denne mannen sender pasientene til legen om han mener det er behov for det. Desverre alt for mange eksempler på det motsatte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Må si jeg jeg holder en knapp på vår mann fra Snåsa, når jeg leser slike ting som det her:
    Jeg er helt enig! Hvis man kunne erstattet alle fjernsynte evangelister og griske predikanter med godmodige snåsamenn så er jeg sikker på at Norge ville blitt et mye triveligere og bedre land å bo i.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Greven skrev:
    Vitenskapen og det alternative kan aldri møtes. Dette viser en grunnleggende missforståelse om hva dette egentlig dreier seg om.
    Selvfølgelig kan de det. Det skjer den dagen da man ikke tenker "enten eller", men "både og". Og når man innser at man ikke kan putte snåsamannen inn i lab'en tilkoblet sensorer for å måle effekten av hans helbredelser og synskhet.

At noen evner å se inn fremtiden, hva sier det om den materielle tredimensjonale virkeligheta som er det vitenskapen aksepterer? At snåsamannen kan sitte på sin kjøkkenstol i snåsa og be Kari i Kirkenes, over telefon, å gå å lete i fjøset bak den minste siloen, for der vil hun finne den mistede gifteringen, og Kari faktisk finner ringen der, hva sier dette om den virkeligheten som vitenskapen aksepterer og kanskje en smule mangelfull virkelighetsforståelse?
    Hvorfor skal ting reduseres og ikke aksepteres bare fordi det ikke passer inn i det vitenskapelige formatet, når det er til et handicap for menneskenes ve og vel?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Espen R skrev:
    Greven skrev:
    Selvfølgelig kan de det. Det skjer den dagen da man ikke tenker "enten eller", men "både og". Og når man innser at man ikke kan putte snåsamannen inn i lab'en tilkoblet sensorer for å måle effekten av hans helbredelser og synskhet.
    Som sagt trengs ingen tilkoblede sensorer, men rett og slett å vise empirisk at dette har noe for seg.

Hvordan ser du for deg at et slik sammarbeid mellom skolemedisin og slik kvakksalveri skal foregå? Skal kvakksalverne har rett til trygderefusjon på lik linje med skolemedisin eller skal det være en lønn i forhold til oppnådd resultat? Skal det i så fall være en nasjonal autorisasjon for kvakksalvere? Generelt eller spesifikt som healer, forbønn, aromaterapaut, homeopat osv? Hva skal i så fall kravet til autorisasjon være? Et studie som viser at det man driver med fungerer (i så fall faller man jo inn under skolemedisinen) eller skal vi bare stole på at disse menneskene med slike evner er ærlige når de forteller om dem?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Hvis effekter og påstått effekt forsvinner som dugg for solen i kontrollerte forsøk er det et ganske sikkert tegn på at de ikke holder mål når det kommer til stykket.

At noen evner å se inn fremtiden, hva sier det om den materielle tredimensjonale virkeligheta som er det vitenskapen aksepterer?
    Ingen verdens ting, men det sier mye om folks godtroenhet og manglende forståelse for statistikk og tilfeldighetsberegning.

t snåsamannen kan sitte på sin kjøkkenstol i snåsa og be Kari i Kirkenes, over telefon, å gå å lete i fjøset bak den minste siloen, for der vil hun finne den mistede gifteringen, og Kari faktisk finner ringen der, hva sier dette om den virkeligheten som vitenskapen aksepterer og kanskje en smule mangelfull virkelighetsforståelse?
    Slikt burde jo være lett å dukumentere. La 10 personer gjemme en ring under kontrollerte forhold og la oss så se om mannen klarer å detektere dem. Da har det verdi som dukumentasjon. En historie om Karis fjøsbesøk og en henvist telefonsamtale har ikke annet enn eventuell underholdningsverdi.

Hvorfor skal ting reduseres og ikke aksepteres bare fordi det ikke passer inn i det vitenskapelige formatet, når det er til et handicap for menneskenes ve og vel?
    Fordi denne metoden er godt egnet til å skille tull, lureri og uriktige påstander fra reell etterprøvbar dokumentasjon. Det beskytter folk mot lureri, misforståelser, ren overto og religiøs svindel. Siden andelen svindel og religion er så utolig mye større enn de som har noe å fare med, så er er vel verdt å kunne finsikte alt rusket selv om et og annet gullkorn havner i kompostbingen sammen med resten av avfallet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Hvis effekter og påstått effekt forsvinner som dugg for solen i kontrollerte forsøk er det et ganske sikkert tegn på at de ikke holder mål når det kommer til stykket.

At noen evner å se inn fremtiden, hva sier det om den materielle tredimensjonale virkeligheta som er det vitenskapen aksepterer?
    Ingen verdens ting, men det sier mye om folks godtroenhet og manglende forståelse for statistikk og tilfeldighetsberegning.

t snåsamannen kan sitte på sin kjøkkenstol i snåsa og be Kari i Kirkenes, over telefon, å gå å lete i fjøset bak den minste siloen, for der vil hun finne den mistede gifteringen, og Kari faktisk finner ringen der, hva sier dette om den virkeligheten som vitenskapen aksepterer og kanskje en smule mangelfull virkelighetsforståelse?
    Slikt burde jo være lett å dukumentere. La 10 personer gjemme en ring under kontrollerte forhold og la oss så se om mannen klarer å detektere dem. Da har det verdi som dukumentasjon. En historie om Karis fjøsbesøk og en henvist telefonsamtale har ikke annet enn eventuell underholdningsverdi.

Fordi denne metoden er godt egnet til å skille tull, lureri og uriktige påstander fra reell etterprøvbar dokumentasjon. Det beskytter folk mot lureri, misforståelser, ren overto og religiøs svindel. Siden andelen svindel og religion er så utolig mye større enn de som har noe å fare med, så er er vel verdt å kunne finsikte alt rusket selv om et og annet gullkorn havner i kompostbingen sammen med resten av avfallet.
    Nå var jo høyesterettsadvokat Cato Schiøtz på TV'n i går, og mente å ha holdbare bevis for Snåsakallens evner. Da er det ganske ille da at vi har så håpløse høyesterettsadvokater her i landet...

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Nå var jo høyesterettsadvokat Cato Schiøtz på TV'n i går, og mente å ha holdbare bevis for Snåsakallens evner. Da er det ganske ille da at vi har så håpløse høyesterettsadvokater her i landet...
    Nå er det jo ikke så uvanlig at advokater mener å ha holdbare beviser for saker og ting. At mannen har lisens til å møte i høyesterett gjør ham ikke til en medisinsk autoritet. Hvorfor lar folk seg så lett imponere av fine titler når de ikke har noen relevans for det aktuelle fagområdet?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Ja, hvem vil vel ha noe å gjøre med en høyesterettsadvokat som i offentligheten går ut og tilkjennegir sin tro på synskhet? ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Nå er det jo ikke så uvanlig at advokater mener å ha holdbare beviser for saker og ting. At mannen har lisens til å møte i høyesterett gjør ham ikke til en medisinsk autoritet. Hvorfor lar folk seg så lett imponere av fine titler når de ikke har noen relevans for det aktuelle fagområdet?
    Deph, hvis det i stolen i studioet til NRK ikke satt en høyesterettsadvokat, men en av de mest dekorerte og respekterte innefor et vitenskapelig forskningsfelt og fortalte samme historien som Cato S, hva ville du sagt da?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Gjestemedlem skrev:
    Ingen motsigelse. Jeg påpeker bare verdien av å skille fantasi eller "åndelighet" fra den materielle verden som vi lever og ånder i.

Materielle verden ja. Vi audiofile er gjennomgående så opplyste at vi er klar over det faktum at hørselen vår har en begrenset båndbredde. Hundefløyter går oss f.ex hus forbi m.m. Det kanskje ikke fullt så mange er bevisst er at også synet vårt har en begrenset båndbredde, noe som f.ex. tilkjennegies i vår oppfattelse av regnbuens fargespekter.
    På toppen av dette kommer det faktum at alt vi oppfatter som fast materie rundt oss til syvende og sist består av komprimert energi, roterende ved skyhøye frekvenser. Det var bl. a. på bakgrunn av dette Einstein regnet seg fram til at det måtte finnes ytterligere en fjerde dimensjon utover de tre vi fatter via sansene våre. (- må ikke forveksles med fjerdedivisjon ???)

På toppen av det igjen må vi prøve å ta inn over oss hvor uhorvelig stort det vi kjenner som universet er og hvor lite vi vet om selv vår egen planet, f.ex havdypet.

Som om ikke det var nok er det et desverre alt for lite kjent faktum at i løpet av spesielt det siste århundre har evolusjonistene drevet en utilslørt agenda i forskningsmiljøer nærmest på linje med hva pavekirken bedrev under inkvisisjonen, begge deler like fordummende. Her ligger faktisk norsk forskningsmiljø på verdenstoppen hva gjelder utilslørt biasing.
    Dette har bl. a ført til at "vitenskapsmenn" ved flere anledninger er blitt avslørt etter å ha fabrikert "beviser" for nevnte teori i form av fanasifulle "apemennesker" og andre funn.

Så, med det på plass kan vi snakke om vår materielle verden ;)

Mvh. RS

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Ja, hvem vil vel ha noe å gjøre med en høyesterettsadvokat som i offentligheten går ut og tilkjennegir sin tro på synskhet? ;D
    Så lange han ikke sitter på den andre siden av skranken er det uprobematisk. Advokater har ofte merkelige holdninger og kontroversielle forestillinger. Jeg kunne sikkert nevnt flere kjendisavdokater som hadde passet godt til beskrivelsen. Men de med overnaturlige evner klarer sikkert å se hvem jeg tenker på.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Nå var det fagområdet bevisførsel som var hovedårsaken til at han ble trukket inn. En høyesterettsadvokat har kompetanse på hva slags bevis som er gangbare i norsk rettsvesen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Deph, hvis det i stolen i studioet til NRK ikke satt en høyesterettsadvokat, men en av de mest dekorerte og respekterte innefor et vitenskapelig forskningsfelt og fortalte samme historien som Cato S, hva ville du sagt da?
    Uttalelser fra enkeltpersoner er av mindre verdi. Man kan alltid finne en eller annen person med en fin tittel i de fleste miljøer med divergerende syn til alle de andre. Men et holdbart dokumentert forsøk som kan dokumentere effekten og på alminnelig måte har verdi. Får man flere slike dokumenterte og publiserte forsøk som viser god effekt, så vil nok praksis og holdninger endre seg etterhvert. Det er kanskje en tungvint metode, men det er viktig å følge den og ikke unnta slike behandlingsformer de samme strenge krav til dokumentasjon som annen medisin. Hvis det noensinne skal bli et seriøst felt så er det ingen vei utenom. Hvis man er fornøyd med å bli sett på som ukebladstrollmenn og småkjendiser så er det ikke så nøye.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Nå var det fagområdet bevisførsel som var hovedårsaken til at han ble trukket inn. En høyesterettsadvokat har kompetanse på hva slags bevis som er gangbare i norsk rettsvesen.
    Fagområdet har betydning på hvorvidt det er passende å bruke sin tittel som autoritetsgivende eller ikke.

Uansett handler ikke dette om hvorvidt vitner er troverdige eller ikke, slik det gjerne gjør i en rettsak, men om personlige erfaringer og historier er egnet som faglig dokumentasjon eller ikke på området som sådan. Det holder sikkert i en straffesak der en eller annen skurk skal frikjennes, men det holder ikke som vitenskapelig metode.

Vedlegg

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Ser ut til at både Arne Gudmundsen og Elisabeth Moen har hatt så stor pågang at de er slettet fra telefonkatalogen.no...

Ellers så får denne tråden meg til å tenke på gamle gode Fox Mulder: "I want to belive".

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Greven skrev:

Når det gjelder skolemedisin er det slik at man forsøker å ha "bevis" via gode studier for at det man gjør har effekt. Man kan på ingen måte forklare årsaksmekanismene bak hver behandlingsmetode innen skolemedisinen. Alternativmedisin har på den annen side ingen krav eller ønske om å gjøre forsøk på å forstå, beskrive årsaksmekansimer eller gjøre studier som kan dokumentere effekten. I det øyeblikket man gjør det (og kan konkludere positivt), er ikke behandlingsmåten lenger "alternativ".

Det virker i denne tråden også som om mange tror at skolemedisinen benekter eksistensen av fenomener fordi det ikke stemmer med boka. Slik er det ikke og om noen bare kunne vise gode studier som viser at en spesiell behandling har effekt er det nok til å tro på den. Slike studier er ikke vist for alternative metoder og det virker meningsløst å trekke frem enkeltepisoder for å bevise effekten.

Ellers positivt at denne mannen sender pasientene til legen om han mener det er behov for det. Desverre alt for mange eksempler på det motsatte.

Selvsagt kan vitenskapen og det alternative møtes. Hadde vitenskapen hatt en forklaring på det med Snåsamannen hadde jo dette også vært vitenskap, en gang vil de nok finne ut av det og. Det er mye man ikke vet ennå, man er rimelig dust om man tror vitenskapen i dag vet alt og har svar på alt. Akupunktur er en eldgammel teknikk som beviselig funker, men vet man helt hvorfor, og har man alltid visst det? Mye av det alternative er selvsagt overtro og tull, men på den annen side vil nok en del av det man i dag er skeptisk til, på sikt bli annerkjent etterhvert som vitenskapen finner ut hvordan ting henger sammen.

Barn blir syke og barn blir friske ja Deph, men hvordan forklarer du at Honkey sin sønn ble kvitt en KRONISK sykdom etter besøk hos en healer? Greit nok å avvise en enkelt episode, men du avviser den ene etter den andre etter den tredje, hvor mange kronisk helbredede syke skal til før du begynner å vakle litt i din bastante tro?
    Greit nok at man ikke skal være skråsikker før noe er bevist, men det går begge veier.. du har ingen grunn til å være skråsikker i at det ikke kan være noe i det Snåsamannen bedriver du heller, ingen har bevist at han IKKE har helbredet noen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn