G
Gjestemedlem
Gjest
Dette er mer real metodikk å følge. Konklusjonene er forsiktige og anbefaler videre studier under kontrollerte forhold. Det er veien å gå hvis man vil påvise at disse behandlingsformene har den virkning de påstås å ha. Jeg finner det dog litt underlig at studiene viser at fjernhealing har bedre effekt enn håndspålegging. Man kan jo nesten trekke den konklusjonen av at tilstedeværelsen av en healer virker forstyrrende i seg selvHonkey-Chateau skrev:Jeg finner mange lenker til kontrollerte tester med alternative metoder, der de fleste kommer ut med null-resultat. Derimot skjer det av og til saker som dette:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=Search&term=J Altern Complement Med[Jour]+AND+9[Volume]+AND+467[page]
Vitenskapelig så det holder for både Deph og andre. Årsaken? Her gjetter jeg litt på at mange nakkeproblemer har delvis psykisk utspring, og bare denne opplevelsen av å teste noe nytt kan starte en prosess i kroppen.
Studie på generelle undersøkelser rundt healing:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=Search&term=Altern Ther Health Med[Jour]+AND+9[Volume]+AND+A96[page]
Men selv om jeg har enda større problemer med å se verdien i fjernhealere, da er vi i min verden virkelig utpå landsbygda, så har jeg likevel mye mer respekt for denne fremgangsmetoden og metodikken. Og hvis videre og tilstrekkelig store og seriøse undersøkelser konkluderer i den ene eller andre retningen så skal jeg heller la meg overbevise til å se på fenomenet med litt mildere øyne.
Nei, tro og håp om å bli frisk, healet, frelst, lykkelig eller lottomilionær kan i seg selv virke oppløftende og motiverende for folk som er trist, nedfor og tom for energi grunnet sykdom og livskriser. Jeg undervurderer ikke verdien av dette, men det er viktig å skille denne effekten fra den fysiske virkeligheten som andre deler.Alvorlig talt, jeg tror verken/eller som tidligere nevnt. Men en del research i forbindelse med denne debatten ser ut til å gå i retning av at tro kan utrette det mest forunderlige. Som eksempel viser flere studier av folk med HIV at de har klart bedret livskvalitet og levetid dersom de selv er utøver av en eller annen åndelig aktivitet. Sjel og legeme, vet dere. ergo skal jeg moderere min holdning der jeg mener at tro i seg selv er en belastning. Det er nok motsatt.