|
Klart Snåsaduden, gjøken eller sjarlatanen (kjært barn har mange navn) ler godt og lunt. Over 50% av befolkningen tror på ham, og pengene strømmer sikkert inn...Alle har en mening om Snåsaduden. Og alle snakker og skriver om gjøken. Genialt! Som Apple inc. han er et markedsføringsgeni. Går praten trått, bring snåsaduden inn i samtalen. Det utrolig er at svært mange svelger f.eks. fjernhealing uten motforestillinger. Jo mer fantastisk, jo bedre for lommeboka til snåsasjarlatanen
Du skrev at den som vet helt sikkert er en man skal se opp for. Å vite noe sikkert er å ha kunnskap, og det er mange ting jeg vet helt sikkert. Og så er det mange ting jeg ikke vet helt sikkert fordi jeg mangler kunnskap om dem. Dette oppbrukte argumentet om at det er arrogant og bedrevitende å hevde at man vet noe helt sikkert er nettopp kunnskapsforakt, desavuering av kunnskap. Og det er i min bok farlig.Sa jeg at kunnskap var farlig?Så kunnskap er farlig? Jeg vil heller si at kunnskapsforakt er farlig, og at den begynner å bli farlig utbredt. Der bidrar snåsaindustrien sterkt.At man tror noe er ikke det verste. Den som vet (helt) sikkert skal man se opp for!
Å ha skråsikre oppfatninger om det som ikke er bevist og ikke kan bevises kalles tro. De som tror har en bestemt oppfatning om ting de ikke vet, fordi tingene ikke er bevist eller fordi de ikke har oppsøkt tilgjengelig bevisgrunnlag. Det er den troende som har bestemte oppfatninger om ting som ikke er bevist, ikke skeptikeren. Skeptikeren er ydmyk nok til å ikke ha skråsikre oppfatninger om ting før et solid bevisgrunnlag er lagt frem. All den tid Snåsagubben ikke kan legge frem bevis for det han påstår, ser jeg ingen grunn til å tro på det.Å ha skråsikre oppfatninger om ting som ikke er bevist og aldri noensinne kunne bevises var vel det jeg hadde tankene.
Når man må ty til så åpenbare stråmannsargumenter har man åpenbart en dårlig sak. Selvsagt er ikke Snåsamannen med på noe komplott for å ødelegge vitenskapssamfunnet, men det kan likefullt fort bli konsekvensen hvis verdensbildet han og hans følgerne forkynner får spres uimotsagt.Den eneste forakten jeg kan lese ut av denne tråden kommer fra de som åpenbart tror at Gjerstad er med i stort og verdensomspennende brorskap med sikte på å ødelegge det som møysommelig er bygget opp av vitenskap og sammenhenger i naturen og ellers.
Noen slik dokumentasjon har ikke jeg sett. Av ren nysgjerrighet: Har du en link eller referanse til det?Et eksempel er evnen til å "stoppe blod", stoppe blødninger, en egenskap enkelte mennesker hadde og noen fortsatt har. Denne egenskapen er faktisk vitenskapelig bevist, og under forskning ved Universitet i NordNorge og tildels Universitetssykehuset NordNorge. Hittil har ingen kunnet forklare fenomenet, men det er absolutt og ubetinget reelt.
Alle som har "hifi"-kabler som koster over, la oss si 2000 tops i sitt entire livsløp tror på snåsamannen.Snodig at folk som hører STOR forskjell på kabler IKKE trur på snåsagubben....
LOL !
Det er ikke dette jeg, eller noen andre forbinder med Joralf Gjerstad!:Joralf er en stokk kjip kristenkonservativ gladkristen med en nestekjærlig holdning til medmennesker som i den mørkeste middelalder.
ikke la dere lure av glimt i øyet og godslig gubbesmil
*grøss*
Eller d:
Vet du hva man kunne gjøre med mennesker i den mørkeste middelalder, "snåsamannen" i særdeleshet?? Da var "glimt i øyet" noe som kanskje kunne forekomme i et annet solsystem, bare ikke her!Joralf er en stokk kjip kristenkonservativ gladkristen med en nestekjærlig holdning til medmennesker som i den mørkeste middelalder.
ikke la dere lure av glimt i øyet og godslig gubbesmil
*grøss*