Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Min samboer fortalte at hennes bestefar ble kontaktet av det lokale sykehus for å stoppe styrtblødninger. Det skjedde pr telefon og han berget mange pasienter fra den visse død. Nei, han var ingen sjaman eller hadde aner blant urfolk, bare en vanlig mann.
    Bestefaren min har sett Huldra...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Synd at kvakksalverloven er opphevet slik at det ikke går an å straffeforfølge slikt svinderpakk.
    Du må ikke skjære alle over en kam, jf. mitt forrige innlegg. Er enig med deg når det gjelder denne spesifikke åndeutdriveren. Men, hva med de som tror på engler, folk kan jo få psykiske plager av mindre....
    Engler er barndommens fantasifigurer.

    Psykiatrien prøver så godt den kan å rette opp i folk som tar slikt for alvorlig. Som oftest klarer folk å hoppe av før det går så langt.
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Min samboer fortalte at hennes bestefar ble kontaktet av det lokale sykehus for å stoppe styrtblødninger. Det skjedde pr telefon og han berget mange pasienter fra den visse død. Nei, han var ingen sjaman eller hadde aner blant urfolk, bare en vanlig mann.
    Dude... I call bluff...
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Interessant artikkel. Med unntak av påstanden om at Snåsingen kunne fått Randi-millionen (den er det aldri noen som får, selv om de skulle komme til spise opp månen på en halvtime), synes forfatteren å ha gjort en hederlig jobb.

    Folk som Max Maven og Dynamo utfører spådommer adskillig mer treffsikkert enn noen som helst fra Snåsa. Men de påstår dog ikke å gjøre noe ovarnaturlig, selv om de strekker naturligheten litt forbi det vanlige folk kan begripe. :)

    http://www.youtube.com/watch?v=gaR23uZjW_Q

    Honkey
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Er det så forferdelig å gi folk i en håpløs situasjon litt håp da?
    Noen får hjelp,andre ikke,det er vel en del av livet.

    Fint viss Max Maven og Dynamo kan bruke evnene til å hjelpe andre mennesker,men det er vel kanskje mest sirkus der i gården?
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Er det så forferdelig å gi folk i en håpløs situasjon litt håp da?
    Noen får hjelp,andre ikke,det er vel en del av livet.

    Fint viss Max Maven og Dynamo kan bruke evnene til å hjelpe andre mennesker,men det er vel kanskje mest sirkus der i gården?
    Det samme burde vel da gjelde alle oss andre?
    Petter Northug og Justyna Kowalczyk er eksempler på mennesker som har brukt sitt liv på å bli best i noe utrolig sært, men det tvinger vel ikke fram at de dermed også er nødt til å lære andre folk trening og sunnere livsstil? Hvorfor bruker ikke Justyna all sin tid på å bekjempe overvekt?
    Tryllekunstnerne tryller og lar folket få brød og sirkus! De gleder meg enormt med sin blotte eksistens! De har brukt et uendelig antall timer på å bli best i verden, hvorfor i alle dager skal det dermed bety at de må hjelpe andre folk? De påstår ikke at de kan helbrede noen som helst, det eneste de påstår er at de kan lure hvem som helst. Og det har de da vitterlig helt rett i. La oss bare være fornøyde med at de ikke lever av å spille poker.

    Honkey
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det så forferdelig å gi folk i en håpløs situasjon litt håp da?
    Nei, men man behøver ikke gi ut fem bøker om seg selv og gjøre om barndomshjemmet til museum over seg selv av den grunn. Han har blitt millionær på godheten sin. Sykepleiere på hospice-enheter er også gode til å snakke med folk og trøste i en håpløs situasjon. De har ikke engang lov til å ta imot gaver fra takknemlige pasienter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Er det så forferdelig å gi folk i en håpløs situasjon litt håp da?
    Noen får hjelp,andre ikke,det er vel en del av livet.

    Fint viss Max Maven og Dynamo kan bruke evnene til å hjelpe andre mennesker,men det er vel kanskje mest sirkus der i gården?
    Godt spørsmål.

    Jeg tenker at det kan være bra å gi f.eks. uhlebredelig syke håp, men ikke føre dem bak lyset og love noe man ikke på noen måte kan innfri. Og enda mindre ok er det hvis man påberoper seg å ha overnaturlige evner og profiterer på alvorlig syke menneskers klamring til halmstrå. Det er direkte avskyelig.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Håp eller forhåpninger er vel det motsatte av en belastning i min bok,men folk er forskjellig.

    Jeg kjenner ingen som har vert borti snåsingen,så hvordan fungerer det siden folk mener han er slik en kjeltring,gir han garantier på at man blir frisk? Må man betale mye for en time?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Falskt håp blir en ekstrabelastning når det brister.

    Har forøvrig ikke sagt at Snåsamannen er en kjeltring, men siden han påberoper seg evner som er fysisk umulige er det gitt at alt han kan tilby er falske forhåpninger. Eller, et besøk til ham kan sikkert også gi placeboeffekt til de som tror, men hvis det fører til at folk sidestiller tro med viten, og sidestiller alternativ behandling med ekte medisin som har påvist virkning, så er samfunnseffekten av hans virksomhet negativ.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke folk opplevd at fysisk umulige ting har skjedd etter møte med han da? Trodde det var det som var greia..
    Mange oppsøker vel først slike ting når man har hørt en eller annen lege si at der ikke er noe mer håp. Skal man da hindre de en mulighet til å øyne et nytt håp ved alternative metoder ?

    Vi betaler da også i dyre dommer for at leger skal fikse oss,men de kan da aldri gi noen garanti de heller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fysisk umulige? Som at han forteller at en blind fikk tilbake synet, og at det viser seg ved nærmere ettersyn at 1) hun var svaksynt, ikke blind, og 2) hun er det fortsatt?

    Jeg kan fortelle deg om 17 mirakler jeg utrettet før lunch i dag, jeg også, bare du lover å ikke kontrollere hva som egentlig skjedde.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Nja,jeg vet som sagt ikke,Asbjørn.
    Men virker som du med flere vet hva de snåsabesøkende har opplevd.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Merkelig, at det er så mange også her på Sentralen som ikke tror på noen verdens ting, skal fortelle absolutt alle andre hva de skal tro på eller ikke. Og i tillegg sjikanere og kalle andre mennesker på det groveste. Dere må ha jævlig lite å gjøre og veldig lite å spekulere på om dagene.


    Mvh
    Kjell
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Huh? Dette er ikke "på det groveste". Du skulle sett hva vi får til når vi virkelig forsøker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De verste er ofte de som ikke en gang forsøker.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Jeg synes Snåsamannens historie om den "blinde" jenta er grovere enn noe som har blitt sagt her. Hva om du fikk litt utstyr av en leverandør, og opplevde at han skrev en bok blant annet om hvor fornøyd du ble, men uten at han hadde spurt deg.

    Med unntak av at det "håpet" han planter i folk faktisk kan skade dem ved at de ikke går til lege når de må.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig, at det er så mange også her på Sentralen som ikke tror på noen verdens ting, skal fortelle absolutt alle andre hva de skal tro på eller ikke. Og i tillegg sjikanere og kalle andre mennesker på det groveste. Dere må ha jævlig lite å gjøre og veldig lite å spekulere på om dagene.


    Mvh
    Kjell
    jeg tror på masse jeg. Vitenskap, humanisme, dokumenterbarhet, doble blindtester, maxwells ligninger.....listen er lang. Men den inneholder ikke udokumentert tøv.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Merkelig, at det er så mange også her på Sentralen som ikke tror på noen verdens ting, skal fortelle absolutt alle andre hva de skal tro på eller ikke. Og i tillegg sjikanere og kalle andre mennesker på det groveste. Dere må ha jævlig lite å gjøre og veldig lite å spekulere på om dagene.


    Mvh
    Kjell
    Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal bejuble mennesker som ukritisk tror på helt udokumenterte historier og påstander? Å være troende er en slags hedersbetegnelse for mange men for meg er det ofte det samme som sneversyn og uvitenhet. Hvis man i tillegg går ut mot de som forfekter en kritisk og rasjonell tilnærming synes jeg man ofte viser en forakt for kunnskap. Folk kan tro på hva de vil men jeg har lite til overs for de som ikke tåler å få sine forestillinger utfordret.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Vitenskap har gitt menneskeheten mye, og verden ser som følge av den ganske annerledes ut enn for 500 år siden. Hva har tro gitt oss? Stort sett krig og elendighet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede sendt klage til Kringkastingsrådet. Dere finner skjema på nrk.no .
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland

    Når man slipper til konspirasjonsteoretikere som dette i media, så kan de iallfall ikke gå rundt og påstå at de knebles og ikke slipper til i den offentlige debatten. Faren for at de blir tatt alvorlig av særlig mange er vel også forsvinnende liten. Ser egentlig ikke problemet, dette blir litt som å la ekstreme islamister uttale seg, så får flest mulig se hva de faktisk står for og gjøre seg opp sin egen mening.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn