Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nøkkelen her, i overvåkningssammenheng, er nok hvorfor bin Laden ikke hadde fasttelefon eller internett.
    Vi må nok si at mannen ikke var helt idiot !

I motsetning til Høyres stortingsgruppe! ::)
    Du kan få sagt det, Spiralis. :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    baluba skrev:
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nøkkelen her, i overvåkningssammenheng, er nok hvorfor bin Laden ikke hadde fasttelefon eller internett.

En luksusbolig med høye betongmurer rundt og piggtråd på toppen, uten telefon og internett. Hva annet enn skjulestedet til Bin Laden kunne dette være? Feriestedet til Roger Waters?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    baluba skrev:
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:

En luksusbolig med høye betongmurer rundt og piggtråd på toppen, uten telefon og internett. Hva annet enn skjulestedet til Bin Laden kunne dette være? Feriestedet til Roger Waters?
    Slik er det mange hus som ser ut i de traktene. De sikrer seg mot kriminelle innbruddstyver på den måten, og det er også en tradisjon. Når det gjelder internett så er det nok av rike folk i andre deler av verden som synes det er en styggedom, og fravær av fastlinje betyr ikke fravær av telefon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Why We Need An Open Wireless Movement

http://www.eff.org/deeplinks/2011/04/open-wireless-movement

The gradual disappearance of open wireless networks is a tragedy of the commons, with a confusing twist of privacy and security debate. This essay explains why the progressive locking of wireless networks is harmful — for convenience, for privacy and for efficient use of the electromagnetic spectrum.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    Det som virkelig facinerer meg er at sosialistene er blitt "den private eiendomretts" store forsvarer!??
    Den gangen jeg drev aktiv politisk virksomhet var dette vår ( Høyres ) oppgave. Og sånn rent ideologisk sett var jo det slik det skulle være.

Er det slik at AP så grundig har gått inn i "Administrasjonspartiet" rollen at de helt har glemt gammel ideologi?

Som et apropos vil jeg si at jeg savner de gamle ideologiske debattene. I dag er det ingen politikere som diskuterer ideologi, det er kun snakk om kroner og ører til/fra ditt og datt. En trist forflatning av den politiske debatten!

N

Nifelheim

Gjest
    Spiralis skrev:
    Slubbert skrev:
    Det som virkelig facinerer meg er at sosialistene er blitt "den private eiendomretts" store forsvarer!??
    Den gangen jeg drev aktiv politisk virksomhet var dette vår ( Høyres ) oppgave. Og sånn rent ideologisk sett var jo det slik det skulle være.

Er det slik at AP så grundig har gått inn i "Administrasjonspartiet" rollen at de helt har glemt gammel ideologi?

Som et apropos vil jeg si at jeg savner de gamle ideologiske debattene. I dag er det ingen politikere som diskuterer ideologi, det er kun snakk om kroner og ører til/fra ditt og datt. En trist forflatning av den politiske debatten!
    AP og høyre er i grunn svært like. Arbeiderpartiet liker privatisering og marked (les statoil og nordiske strømbørsen f.eks). Eu-spørsmålet er AP + H sammen. Bondvik2-regjeringen fikk gjennom budsjett med AP et år før de ble stemt ut.

Hovedforskjellen mellom Høyre og AP er følgende:

Høyres politikk er "svaret er skattelette for de rikeste. Hva var spørsmålet?"
    AP må holdes i øret for å fortsatt si "du rører ikke rettighetene til arbeidsfolk". (Stoltenberg prøvde seg på høyrepolitikk med å angripe sykelønnsordningen i 2000. resultat: historisk dårlig valg)

De gamle ideologiske debattene er nok forbi sålenge tv-kanalene får bestemme så mye av innhold i debattene. Politikk i dag er blitt personorientert og underholdning. Kan man ikke forklare bakgrunnen for et standpunkt på 15 sekunder så kan du glemme det for da har debatten gått videre til neste punkt.

edit: skriveleif

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    En sjeldent grundig og nyansert analyse det der.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Slubbert skrev:

Så gammel er du ikke, Spirre. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:

At DNA er tilhengere av eiendomsrett er jo en selvfølge. Det er ingen partier med mer enn 22 medlemmer som mener noe annet.

Noe av det mest tragiske med dette nye forslaget er at det åpner for en privatisering av politiets oppgaver. Her er det fritt opp til kommersielle aktører å drive personovervåkning og kontrollere folks nettrafikk i tilfelle de mistenker dem for å gjøre noe som ikke passer deres forretningsmodell. Det åpnes for å stenge vanlige norske borgere ute fra nettet og kutte deres kommunikasjon med omverdenen etter eget forgodtbefinnende. Det forlenger stasidirektivets målsetning om den totale overvåkning av alt nordmenn foretar deg, og den åpner for en sensur av Internet der isper kan pålegges å sensurere nettet for alt som myndighetene, kommersielle aktører, politiske partier, pressorganisasjoner, religiøse grupperinger og andre ikke liker.

Vi leies pent og lydig inn i et opplegg som er ganske likt det som er gjennomført i Kina, bare med det tillegget at det er fritt frem for private aktører å fungere som politi, dommer og bøddel i slike saker.

Dette forslaget viser tydelig hva vi har i vente. Det store vendepunktet kom da AP og svikerbitchen Erna påtvang oss stasidirektivet. Nå når de har fått tillatelsene og prinsippet er etablert, og nordmenns evneveike puslete medgjørlighet er så til de grader demonstrert er det fritt frem for å pøse på med nye lover som denne.

Dette er ufattelig trist, og vi er et nytt steg på veien bort i fra et fritt land. Et land der innbyggerne har lov til å snakke med hverandre uten at staten, politiet og nå kommersielle politiaktører har full tilgang til å overvåke og lage absolutt all trafikk.

Dette er ekstremt alvorlig og trist. Et av de mest brutale angrep på våre grunnleggende rettigheter som frie mennesker i moderne tid. Selve retten til fri kommunikasjon er truet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Visdom fra et gammelt dataspill (Sid Meier's Alpha Centauri)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Toll- og avgiftsdirektoratet snoker ulovlig i personopplysninger, mener Datatilsynet, etter at en mann måtte forklare pengebruk utenlands tre år tilbake i tid. De ber nå tollmyndighetene stanse denne praksisen.

http://www.dn.no/privatokonomi/article2214176.ece
    Ja, det var faktisk litt av en sak, og jeg vurderte å selv anmelde den til Datatilsynet. Dette har de simpelthen ikke lov til. Problemet er at som del av Global Shield så blir absolutt alle finanstransaksjoner tracket og rapportert til myndighetene, bl.a. tollmyndighetene. Og så må det være noen som har glemt tjenesteinstruksen sin, og ikke forstått at det er forskjell på data som anvendes i sikkerhetsstyrkende tiltak og misbruk av samme i forbindelse med andre tjenesteoppgaver som ikke er underlagt samme mangel på restriksjoner.

N

Nifelheim

Gjest
    ikke meg imot at skattesnytere blir tatt.

Denne fyren som liksom ikke ante at grensen på momsfritt innbrakt gods er 6000kr spiller uvitende.

Helt greit at sånne blir tatt.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    ikke meg imot at skattesnytere blir tatt.

Denne fyren som liksom ikke ante at grensen på momsfritt innbrakt gods er 6000kr spiller uvitende.

Helt greit at sånne blir tatt.
    Men poenget er at det ikke nødvendigvis er helt greit hvordan de blir tatt. Det avhenger litt av hva slags forhold man har til det innsyn man vil ha i folks liv og levnet.

Og det er årsaken til at Datatilsynet reagerer - men det er selvsagt en tapt kamp. Informasjonene blir nemlig kontinuerlig innsamlet.

Idet du kjøper en flybillett og reiser til et annet land så begynner man å tracke deg. Før avreise har man kjørt fullstendig finans- og forflytningssjekk for deg, de seneste fem årene. Om du av noen grunn er flagget, så blir du overvåket aktivt under reisen, om du ikke er flagget, så overvåkes du av datamaskiner, som eventuelt overfører deg til aktiv overvåkning om noe skjer under reisen som gir grunn til det.

Hva kan det være?

Alt som skal til er at du tar en telefon til et nummer, eller sted/land, som indikerer "avvik". Og alle dine e-poster, sms-er, telefonsamtaler, kredittkortbruk og bevegelser er registrert, i detalj (bevegelsene ved sporing av mobilen og ved bruk av ting som etterlater spor. Alle leiebiler er f.eks. utstyrt med trackere, og er du flagget sikrer man seg også at du utstyres med en leiebil som har slik tracking).

Og etter at man begynte å kikke etter svarte penger og hvitvasking så er det tilstrekkelig at du ferierer i et skatteparadis for at man skal bli flagget.

Fagre nye verden.

N

Nifelheim

Gjest
    vel... når det gjelder hvitvasking og svarte penger synes jeg at det er helt greit at man undersøker nærmere summer overført. Blir man tatt så er det også ikke håpløst at man titter litt nærmere på hva som har foregått.

Svart økonomi, hvitvasking og skatteparadis tar livet av folk.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Så målet helliger middelet altså ?

N

Nifelheim

Gjest
    bankvesenet trenger nøye regulering og overvåking, ja.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Nifelheim skrev:
    Sant nok, men du ser i feil ende av grisen.

N

Nifelheim

Gjest
    Trane skrev:
    Nifelheim skrev:
    Sant nok, men du ser i feil ende av grisen.
    Gjør jeg? Som en del av overvåkinga må pengeoverføringer overvåkes. Når noen blir ferska, så er det naturlig at man ser på historikken til vedkommende også for å se om det er mer snusk å finne. Det sier seg selv at man ikke har ressurser til å følge opp alt som er mistenkelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er da vitterlig et mye mer graverende lovbrudd når myndighetene bedriver ulovlig personovervåkning enn at en eller annen person tar med noe fra en reise uten å betale MVA for det. Straffen bør også bli mye mer alvorlig. Dette bør føre til oppsigelser hvis det er enkeltpersoner som har forgrepet seg, og til alvorlig politisk oppvask hvis det er systemsvikt.

Dette er å sammenligne med ulovlig avlytting av folks telefoner. Det heller kan ikke rettferdiggjøres med at man av og til kommer over referanser til mindre forseelser eller lovbrudd.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim har "hodepine?>Av med hodet" som logisk referanse i sine vurderinger. Det slår meg at et stort mellomland av gradsnyanser er ofret.

Skal vi se.
    Et stort flertall som har grei omgang med alkohol ønsker å få den lettere tilgjengelig, men må føye seg etter strenge restriksjoner, pga den lille andelen borgere som ikke har grei omgang med alkohol.

Det prinsippet kan selvsagt brukes på mange områder. Hva om vi f.eks. gjør det umulig for privatpersoner å kjøre bil, og forlanger ekstremopplæring av dem som får bli sjåfører, pga alle de svaksynte med konsentrasjonsvansker som i dag faktisk kjører bil?

Her har vi grunnlag for en samfunnsomveltning av betydning.

Nifelheim leverer enda et tankekors, i pakt med hans "storsamfunnets behov betyr alt, individets rettigheter må vike".

En person begår et innkjøp utenlands. Dette er høyere enn lovlig grense for opphold over 24 timer. Nifelheim har naturligvis selv aldri kjøpt noe i utlandet som kostet mer enn 6.000, uten å rapportere dette straks ved ankomst til Norge.

Tollvesenet finner transaksjonen.
    Hvorfor ble det fokus på akkurat denne personen? Det bryr ikke Nifelheim seg om.

Tollvesenet tar seg ordentlig til rette. Mannen må begynne å redegjøre i stort monn.
    To mobiler. "Den ene kjøpte jeg for en venn". "Da må din venn dokumentere dette". Det gjør man.

Tollvesenet blir sure. De graver videre. Mannen må redegjøre for alle sine kredittkorttransaksjoner i hele 36 måneder.

Nifelheim, som har både lesevansker og en høyst personlig virkelighetsoppfatning, tar dette utrolige overgrepet fra Tollvesenets side som noe positivt, og melder:

1. At mannen er skattesnyter, og fortjente å bli tatt.
    2. Denne fyren som liksom ikke ante at grensen på momsfritt innbrakt gods er 6000kr spiller uvitende.
    3. Helt greit at sånne blir tatt.

Det er mulig - men er det helt greit hvordan sånne blir tatt?

Men for å understreke betydningen av det inntrufne kommer Nifelheim så med følgende:

4. Svart økonomi, hvitvasking og skatteparadis tar livet av folk.

Og da er vi tilbake til hans "hodepine?>Av med hodet" resonnementer. Det blir både fullt i fengslene og tomt i gatene i det samfunnet Nifelheim drømmer om.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nifelheim skrev:
    Bankvesenet har nøye regulering og overvåkning.

N

Nifelheim

Gjest
    svar til vreden.

Det var da fælt til beskrivelser av meg da, vennligst hold deg til saken og vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Og alkoholloven har ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Ta ballen og ikke mannen, er du snill.

"En person begår et innkjøp utenlands. Dette er høyere enn lovlig grense for opphold over 24 timer. Nifelheim har naturligvis selv aldri kjøpt noe i utlandet som kostet mer enn 6.000, uten å rapportere dette straks ved ankomst til Norge."
    Hva jeg har gjort og ikke gjort er uvesentlig. Folk som går på grønt når de skulle gått på rødt tar en kalkulert risiko. Jeg har null sympati for dem som blir tatt. I artikkelen står det at man må over grensen på 25.000kr grunnet regelene om fare for hvitvasking for å bli sett nærmere på, så det er ikke snakk om småpenger over grensen på 6000kr heller (3000kr hvis under 24t).

Når man kommer over 25000kr i verdier så er det rimelig klart at du har gjort et forsøk på å snyte staten for moms og toll. Sannsynligheten for at vedkommende har brutt loven tidligere er ikke uvesentlig. Tar man en tyv med en flatskjerm under armen, så pleier man å undersøke bopælen hans for tyvegods.

For å kommentere de 3 punktene videre. (1. punkt er et punkt du tillegger meg, men jeg kan kommentere det for det):

1. Skattesnytere er et like stort problem som trygdesnytere. Om enn ikke større da det gjerne er snakk om større summer fra dem som snyter på skatten. De stjeler fra deg, meg og alle for staten er jo nettopp deg, meg, naboen din og alle her. Hadde alle betalt skatten sin kunne skattetrykket på oss lovlydige mennesker vært lavere. Skattesystemet i Norge baserer seg på tillit om at alle betaler sin skatt og det er derfor viktig at de som prøver å snyte oss blir tatt. Har man ikke tillit til at alle betaler skatten sin, faller skattemoralen sammen og man risikerer å ende opp som Hellas.

2. Enhver person som drar utenlands har før eller siden undersøkt hvor grensene går hva man lovlig kan ta med seg inn til landet. Eller i det minste blitt fortalt det av andre i en konversasjon. Vedkommende som etter år med reise i utlandet ikke har fått med seg grensene, er enten utrolig uoppmerksom eller ganske enkelt spiller uoppmerksom, kall det dum. Det er dessuten din plikt å sette deg inn i regelene for innførsel av varer til landet. Når du bikker 25000kr bør du ha spurt deg selv og andre om hvor grensen går.

3. Jeg finner det helt greit, faktiskt bra at folk som bryter loven blir tatt og straffet.

4. Hvitsnippforbrytere tar liv. De stjeler pengene fra alle folk. De skiller ikke mellom de som har råd til å tape pengene og de som ikke har råd. Konkursryttere har ødelagt mang et privat selskap, med den følge at flere har gitt opp livet i etterkant. Kan nevne Tromsdal og Co som svindlet for milliarder. Bankene fikk tilbake mesteparten av pengene, mens resten av kreditorene, mange enkeltforetak, endte opp med store tap. Såpass store tap at butikken gikk overende for mange av dem. Flere av disse kreditorene endte faktiskt opp med å ta livet av seg. Svindelen til Tromsdal og Co tok derfor livet av folk. Hadde ikke Tromsdal svindlet, hadde ikke butikken gått over ende, hadde ikke eieren tatt livet av seg.

Å tro at dette kun var enkelttilfelle ved Tromsdal er naivt. Flere tilfeller av indirekte tap av liv er de som mister sparepengene sine og ikke lenger har råd til f.eks gå av med pensjon og ender opp med å jobbe livet av seg. Eller de som ikke lenger har råd til å kjøpe den nye tryggere bilen og havner i kollisjon og blir lemlestet for livet i sin gamle mindre sikre bil. Eller de som havner inn i rusmiddelens stramme grep og ender opp med overdose. Det er mange menneskeskjebner der ute som har gått ad dundass fordi noen rundlurte og svindlet dem fra levebrødet sitt eller hus og hjem.

Svart økonomi utkonkurrerer hvit økonomi. En ærlig mann står i fare for å miste businessen sin fordi det er en uærlig mann utkonkurrerer han. Utelivsbransjen er et godt eksempel. Ærlige og lovlydige folk sliter fordi de uærlige og ulovlige utkonkurrerer dem. Tror du ikke at folk har tatt livet sitt der og? Det å miste gård og grunn sender folk langt ned i dypet av håpløshet.

Skatteparadis tar også liv, en artikkel er skrevet her - skatteflukt tar liv.
    Andre indirekte former er at selskaper som ikke betaler skatt i landet fører til at landet må ty til dårligere pensjoner, dårligere helsevesen, mindre trygge veier, mindre bekjempelse av kriminalitet, mindre forebygging av kriminaltiet som f.eks tilbud til ungdom i form av ungdomsklubber, dårligere skoletilbud.

N

Nifelheim

Gjest
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    Ikke godt nok. se finanskrisen. Se også sparetilbudene de solgte på ukyndige pensjonister. DNB NOR solgte gråstein som gull i en gullbutikk, ble det sagt under rettsaken nå.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er triste historier du trekker fram der, Nifelheim. Men de får meg også til å tenke litt lenger, og det er hvor trist det er at materielle goder og økonomi betyr mer enn resten av tilværelsen for mange. Det er mer enn tragisk når noen finner livet ulevelig på sosialhjelp, for eksempel. Jeg tror kanskje alle har godt av å leve fra hånd til munn i en periode, for å få livet litt mer i perspektiv. Da vil ikke en bankerott føre til at livet mister all mening. Men det er nå litt på siden, so go on. Nok om det.

N

Nifelheim

Gjest
    baluba skrev:
    Det er triste historier du trekker fram der, Nifelheim. Men de får meg også til å tenke litt lenger, og det er hvor trist det er at materielle goder og økonomi betyr mer enn resten av tilværelsen for mange. Det er mer enn tragisk når noen finner livet ulevelig på sosialhjelp, for eksempel. Jeg tror kanskje alle har godt av å leve fra hånd til munn i en periode, for å få livet litt mer i perspektiv. Da vil ikke en bankerott føre til at livet mister all mening. Men det er nå litt på siden, so go on. Nok om det.
    Det å miste levebrødet er sjeldent nok til at folk gjør ende på det. Det er en del av eller starten av en ond sirkel. Hovedregelen er at folk som blir arbeidsledige klarer seg. Det er når alt du har arbeidet opp gjennom livet blir tatt vekk og du satt i bunnløs gjeld(10k, 50k, 100k, 1 mill spiller liten rolle når du ikke er i stand til å betjene den) at varsellampene bør lyse. Det gjør at fremtidsutsiktene dine er mindre gode. Også får du skyldfølelsen av at du lot deg lure. Og følelsen av å være en feilet person.

Når kona tar med seg barna og går så sitter du igjen med ingenting. Du har mistet livsverket, huset, kona og barna og sitter igjen med bunnløs gjeld. Den sosiale kretsen din vel ikke vite av deg heller utenom dine aller beste venner. Det er når du har en tøff tid du oppdager hvem som virkelig er dine venner. Ja, det er mulig å komme seg opp og videre, men ikke alle makter det. De rømmer inn i en annen virkelighet gjennom rus eller velger å gjøre slutt på det hele fordi vedkommende ikke ser noen fremtid, bare masse (mentale og ev. fysiske) smerter.

Dette er situasjoner som oppstår når hvitsnippforbrytere herjer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    baluba skrev:
    Det å miste levebrødet er sjeldent nok til at folk gjør ende på det. Det er en del av eller starten av en ond sirkel. Hovedregelen er at folk som blir arbeidsledige klarer seg. Det er når alt du har arbeidet opp gjennom livet blir tatt vekk og du satt i bunnløs gjeld(10k, 50k, 100k, 1 mill spiller liten rolle når du ikke er i stand til å betjene den) at varsellampene bør lyse. Det gjør at fremtidsutsiktene dine er mindre gode. Også får du skyldfølelsen av at du lot deg lure. Og følelsen av å være en feilet person.

Når kona tar med seg barna og går så sitter du igjen med ingenting. Du har mistet livsverket, huset, kona og barna og sitter igjen med bunnløs gjeld. Den sosiale kretsen din vel ikke vite av deg heller utenom dine aller beste venner. Det er når du har en tøff tid du oppdager hvem som virkelig er dine venner. Ja, det er mulig å komme seg opp og videre, men ikke alle makter det. De rømmer inn i en annen virkelighet gjennom rus eller velger å gjøre slutt på det hele fordi vedkommende ikke ser noen fremtid, bare masse (mentale og ev. fysiske) smerter.

Holdt på å si been there, done that and lived to tell. Så fryktelig ille er det ikke, for mine venner har i alle fall vært av den oppfatning at dårlige forretningspartneres skadevirkninger, konkurs, bankerott og samlivsbrudd er gode årsaker til å hjelpe en kompis til å nå enda dypere i elendigheten.

Kanskje jeg hadde gjort kort prosess fordi jeg skammet meg over å ha samlet på en gjeng kyniske og samvittighetsløst illojale drittmennesker som jeg har kalt mine beste venner etter en slik komplett opplevelse?

Det er ingen unnskyldning for å ødelegge livene til folk med viten og vilje, slik som nevnte finansmann har gjort. Tvert imot. De burde straffes hardt, men ikke Madoff-hardt. Det er kanskje den mest absurde straffen jeg har hørt om de siste årene. Flere ganger livstid for økonomisk kriminalitet? Come on! It does takes two to tango, even if one partner is not used to the rythm. There's no such thing as a free lunch.

N

Nifelheim

Gjest
    baluba skrev:
    Nifelheim skrev:
    baluba skrev:

Holdt på å si been there, done that and lived to tell. Så fryktelig ille er det ikke, for mine venner har i alle fall vært av den oppfatning at dårlige forretningspartneres skadevirkninger, konkurs, bankerott og samlivsbrudd er gode årsaker til å hjelpe en kompis til å nå enda dypere i elendigheten.

Kanskje jeg hadde gjort kort prosess fordi jeg skammet meg over å ha samlet på en gjeng kyniske og samvittighetsløst illojale drittmennesker som jeg har kalt mine beste venner etter en slik komplett opplevelse?

Det er ingen unnskyldning for å ødelegge livene til folk med viten og vilje, slik som nevnte finansmann har gjort. Tvert imot. De burde straffes hardt, men ikke Madoff-hardt. Det er kanskje den mest absurde straffen jeg har hørt om de siste årene. Flere ganger livstid for økonomisk kriminalitet? Come on! It does takes two to tango, even if one partner is not used to the rythm. There's no such thing as a free lunch.
    Godt å høre at du har kommet deg gjennom det. Forhåpenligvis uten altfor store arr. De fleste lever til å fortelle historien heldigvis. Og som du sier så kommer en en ulykke sjeldent alene. Enkelte er dessverre spesialister på å sende folk fra knestående til utslått.

Min mening er at alle mennesker ville hatt godt av å gå en tur ned i kjelleren. Det er da man får opp øynene over hva som er viktig i livet. Materielle ting kommer ikke høyt på listen. Dog unner jeg ingen å være der nede over tid.

Angående straff av økonomisk kriminalitet så er ikke strafferammene i Norge for store, de er kanskje for små faktiskt. Amerika har sin egen lille teori om lov og straff(les:hevn), så at Madoff fikk livstid er ikke overraskende. Videre diskusjon om straff bør vel gå i egen, bedre egnet tråd.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    baluba skrev:
    Nifelheim skrev:
    baluba skrev:

Godt å høre at du har kommet deg gjennom det. Forhåpenligvis uten altfor store arr. De fleste lever til å fortelle historien heldigvis. Og som du sier så kommer en en ulykke sjeldent alene. Enkelte er dessverre spesialister på å sende folk fra knestående til utslått.

Min mening er at alle mennesker ville hatt godt av å gå en tur ned i kjelleren. Det er da man får opp øynene over hva som er viktig i livet. Materielle ting kommer ikke høyt på listen. Dog unner jeg ingen å være der nede over tid.

Angående straff av økonomisk kriminalitet så er ikke strafferammene i Norge for store, de er kanskje for små faktiskt. Amerika har sin egen lille teori om lov og straff(les:hevn), så at Madoff fikk livstid er ikke overraskende. Videre diskusjon om straff bør vel gå i egen, bedre egnet tråd.
    +1

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sentralt register for lagring av uønsket adferd hos den oppvoksende slekt. "Vidtgående og sensitive opplysninger" om barnslig ulydighet blir lagret og registrert i statlige registre.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kritisk-til-lagring-av-elevers-unskede-atferd-2592847.html

Svært skumle tendenser, og et nytt steg på veien mot overvåkningssamfunnet, APs og Høyres drøm. Datatilsynet er tydelig kritisk, men de er jo blitt så brysomme for AP-regjeringen at de skal legges ned.

https://app.swis.org/

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    Ikke godt nok. se finanskrisen. Se også sparetilbudene de solgte på ukyndige pensjonister. DNB NOR solgte gråstein som gull i en gullbutikk, ble det sagt under rettsaken nå.
    Norske banker hadde ingen skyld i finanskrisen. Hva noen har sagt i en rettsak sier lite om regulering og overvåkning.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Sentralt register for lagring av uønsket adferd hos den oppvoksende slekt. "Vidtgående og sensitive opplysninger" om barnslig ulydighet blir lagret og registrert i statlige registre.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kritisk-til-lagring-av-elevers-unskede-atferd-2592847.html

Svært skumle tendenser, og et nytt steg på veien mot overvåkningssamfunnet, APs og Høyres drøm. Datatilsynet er tydelig kritisk, men de er jo blitt så brysomme for AP-regjeringen at de skal legges ned.

SWIS databasen er sentralt plassert ved Universitetet i Oslo der Atferdssenteret og Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) er faglig og driftsmessig ansvarlig for kvalitetssikringen i henhold til Datatilsynets krav om personidentifiserbare data.

All informasjon oppbevares og rapporteres anonymt og kan ikke gjøres tilgjengelig for andre enn de det gjelder eller som er bundet av taushetsplikt på skolen. Innsamlings-, oppbevarings- og rapporterningsprosedyrene for SWIS har blitt gjennomgått av Datatilsynet i Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:

SWIS databasen er sentralt plassert ved Universitetet i Oslo der Atferdssenteret og Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) er faglig og driftsmessig ansvarlig for kvalitetssikringen i henhold til Datatilsynets krav om personidentifiserbare data.

All informasjon oppbevares og rapporteres anonymt og kan ikke gjøres tilgjengelig for andre enn de det gjelder eller som er bundet av taushetsplikt på skolen. Innsamlings-, oppbevarings- og rapporterningsprosedyrene for SWIS har blitt gjennomgått av Datatilsynet i Norge.
    De har vridd seg unna konsesjon fra Datatilsynet, med henvisning til at loven ikke krever dette for opprettelsen av et eget ulydighetsregister for norske barn og ungdom i regi av innenriksdepartementet Sannhetsdepartementet Kunnskapsdepartementet (heter det vist under denne regjeringen).

"Datatilsynet kritisk

Datatilsynet stiller spørsmål ved om systemet går for langt i å lagre sensitive opplysninger om elevene.

- Bakgrunnen for at vi tar opp saken, er en del klager fra foreldre og lærere som stiller spørsmål ved lovligheten av systemet, sier rådgiver Eirin Oda Lauvset i Datatilsynet.

Datatilsynet har tatt opp bruken av Swis med Kunnskapsdepartementet. I utgangspunktet ble Kunnskapsdepartementet bedt om å komme med et svar på om opplæringsloven virkelig åpner for den type registrering som Swis innebærer innen 5. september. Kunnskapsdepartementet har bedt om utsettelse to ganger, og skal nå komme med et svar 16. januar neste år.

- De tilbakemeldingene vi har fått, tyder på at vidtgående og sensitive opplysninger blir lagret. Det må foretas en vurdering av om dette er opplysninger som kan registreres i et sånt system, sier Lauvset.

Da systemet ble innviet, hadde Datatilsynet møter med Atferdssenteret. Da ble spørsmål om konsesjonsplikt stilt, men det ble lagt til grunn at Opplæringsloven gir hjemmel for registrering av en del opplysninger. Lauvset mener klagene indikerer at noe kanskje ikke blir gjort helt riktig.

- Vi stiller spørsmål ved berettigelsen til systemet, sier rådgiveren."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn